مشاهدة النسخة كاملة : الجزء2:لعموم الفائدة اكتب موقف او تجربة مريت به؟


ostazmath4m
21-05-2011, 12:54 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
كنت قد كتبت هذا الموضوع في اواخر السنه
الماضيه بعنوان((لعموم الفائدة: اكتب تجربة مريت بيها؟))والذي حاز علي اعجاب الكثيرين منكم،،
وها انا الان اذكركم به مرة اخري للفائدة مع نهاية السنه الدراسية
ومع بداية شهور الاجازة ليكون هذا الموضوع هو الجزء الثاني منه والموضوع عبارة عن((مواقف الاعضاء وتجاربهم))
التي مرت بهم وبما ان كل واحد منا يمر بالعديد من المواقف والتجارب والمحن والمشكلات المتجدده والمتكررة علي
حسب اختلافها و وقوعها ووقت ومكان وقوعها
وسبب وقوعها وكيف تم التصرف فيها؟ وما النتيجة المترتبة
عليها؟ اكيد كل منا له مواقف ومنها ماهو غريب ومنها
ماهو طريف ومنها ما هو مفيد ومنها ماهو مبكي ومنها ماهو مفرح ومنها ماهو عاطفي ،ومؤثر، ودرامي، واحيانا يكون الموقف خيالي
(بتحصل احيانا)
فأنا اتمني من جميع الاعضاء والمشرفين ان ينضموا الينا هنا في هذا الموضوع كي يضع كل واحد منهم موقف حدث معه او تجربة مر بها ولا تتحرج ان كان الموقف صغيرا في رأيك
أو ليس له قيمه عندك فربما يكون لاحدنا ذو فائده عظيمه فلا
تبخل به علينا حتي نتمكن من الاستفاده منه والتعلم منها
ملحوظة:اكتب اي موقف ايا كان نوعه حتي لو كان صغيرا تافها
من وجهة نظرك مثلا موقف في الشارع في السيارة ،المواصلات،المحاضرات،
البيت،مع اصدقائك،مع جيرانك،في الشغل،في اي مكان،حادثه شاهدتها بعينك سواء اكنت طرف فيها ام لا،،مشكله لصاحبك وكيف تم حلها ولماذا تمت من الاساس
او ممكن تكون تجربة عاطفيه مثلا فهنا لا نشترط نوع الموقف
فارجو الا تحرمونا مما لديكم من مواقف وفي النهاية لا يسعني
الا ان اتمني ان ينال موضوعي المتواضع منكم الاعجاب ،،،تقبلوا مني عظيم التحية والتقدير
وكامل احترامي:078111rg3:

ostazmath4m
21-05-2011, 01:55 PM
أحكي لكم موقف مضحك حدث معي
كنت وقتها في المرحله الاعدادية يعني من زمااان الموقف ده
المهم كنت انا واصدقائي بنتسابق بالعجل:028ja7:;)
وتسارعت العجلات من تحت اقدامنا وكنا نقبض علي بعضنا
البعض اللي يحصل التاني كأنه قبض عليه:d
انا حبيت اعمل فيها زكي وقلت هدخل اول شارع يقابلني
خصوصا احنا في شارع رئيسي وبنجري بسرعه ولو دخلت
الشارع الفرعي اللي جاي مش هياخدوا بالهم وافلت منهم
المهم اول ما لمحت الشارع اسرعت ودخلت في الشارع
علطول وعينكم بقي ماتشوف اللي النور اتاري الشارع
ملغم بالكلاب وانا داخل بقي بسرعه عليهم تخيلوا انتوا بقي
ولقيت نفسي تقمصت دور سوبر مان من علي العجله وقفذت
منها كالطائرة وجريت خارج الشارع الي الشارع الرئيسي:022yb4:
ومن يومها حرمت العب سباق بالعجل تاني كفايا اللي حصلي وقلبي
وقف وقتها:bosyht9::d
تحياتي للجميع ويلا ماحدش يكسل ويكتب موقف من المواقف بتاعته
عايزين موقف نكد بقي بعد الضحك ده ها مين هينكد علينا:d

صوت العقل
21-05-2011, 02:16 PM
هههههههههههههههه والله يا مستر انا مـــــوت من الضحك ..
موقف صعب .. الحمد لله انه عدى على خير .. مش مهم الفوز..

zozza love
21-05-2011, 02:28 PM
ههههههههههههههه
فعلا موقف مضحه جدا

موضوع جميل اوى
تسلم ايدك يا مستر
انا ححاول افتكر موقف نكد اقولكم عليه
اصل انا مواقفى كلها ضحك
بس حدور حدور

هانى الشرقاوى
21-05-2011, 02:53 PM
أحكي لكم موقف مضحك حدث معي
كنت وقتها في المرحله الاعدادية يعني من زمااان الموقف ده
المهم كنت انا واصدقائي بنتسابق بالعجل:028ja7:;)
وتسارعت العجلات من تحت اقدامنا وكنا نقبض علي بعضنا
البعض اللي يحصل التاني كأنه قبض عليه:d
انا حبيت اعمل فيها زكي وقلت هدخل اول شارع يقابلني
خصوصا احنا في شارع رئيسي وبنجري بسرعه ولو دخلت
الشارع الفرعي اللي جاي مش هياخدوا بالهم وافلت منهم
المهم اول ما لمحت الشارع اسرعت ودخلت في الشارع
علطول وعينكم بقي ماتشوف اللي النور اتاري الشارع
ملغم بالكلاب وانا داخل بقي بسرعه عليهم تخيلوا انتوا بقي
ولقيت نفسي تقمصت دور سوبر مان من علي العجله وقفذت
منها كالطائرة وجريت خارج الشارع الي الشارع الرئيسي:022yb4:
ومن يومها حرمت العب سباق بالعجل تاني كفايا اللي حصلي وقلبي
وقف وقتها:bosyht9::d
تحياتي للجميع ويلا ماحدش يكسل ويكتب موقف من المواقف بتاعته
عايزين موقف نكد بقي بعد الضحك ده ها مين هينكد علينا:d


هههههههههههههههههههههه
الموقف دا فكرنى بموقف مشابه
وأنا صغير .. كنت بقضى الأجازة مع أهلى فى ريف الزقازيق دايما
والعيال هناك .. كانوا بيعاملونى على إنى إنسان جئ من كوكب أخر ... مش عارف ليه :d
المهم قالولى احنا لازم ندخل فى سباق بالعجل على طريق السكة الزراعية .. ووخدوا منى جنيه ومن كل واحد جنيه ... وقالوا اللى هيكسب .. هياخد الفلوس كلها :mad:
انا كان معايا عجلة وكويسة وسريعة وكمان شكها حلو وكمان صغنونة وعلى أدى ;)
جه واد من ابن الجيران .. ضحك عليا .. وخدها منى .. واخدت مكانها عجلته ال 28 .. الفسكونيا :romarioxp6:
هههههههههه المهم دخلنا فى مرحلة السباق .. والعيال طارت بالعجل .. وأنا راكب على العجلة .. وكبيرة أوى عليا .. وبجاهد عشان أطول البدال ..
المهم بدأت أبدل نص تبديلة .. وجريت وسبقتهم كمان ... بس جه نفس الواد دخل فيا بالعجلة من وراء :mad:
مرة واحدة لقيت فردة العجلة الأمامية اتخلعت مش عارف ازاى .. ولقيت نفسى .. فى الترعة :p:p
واللى باقى من العجلة فوق منى ...:stickjo4:
بس الحمد لله ربنا سترها .. ولانى كنت بعرف اعوم كويس .. ربنا نجانى :022yb4:

بس المشكلة مش هنا
الواد اللى ضحك عليا دا :frown:
راح قال ل تيته هانى خد منى العجلة ووقع بيها فى الترعة .. وانا عايز العجلة بتاعتى .. وفضل يعيط ويعمل زيطة :mad:
قامت نينه ..ادته العجلة بتاعتى :mad: .. عشان أنا بوظت العجلة بتاعته .. وكمان عشان خافت عليا .. انى أقع فى الترعة تانى
هههههههههههههههههههه .. ولحد النهاردة .. انا والواد دا الأصدقاء الأعداء :028ja7:
ولما بشوفه ببقى عايز أ***ه .. لانه أخد منى عجلتى :stickjo4::stickjo4::stickjo4:

ostazmath4m
21-05-2011, 03:17 PM
هههههههههههههههه والله يا مستر انا مـــــوت من الضحك ..
موقف صعب .. الحمد لله انه عدى على خير .. مش مهم الفوز..
هو موقف مضحك فعلا مع انه خلع قلبي وقتها
والحمد لله جات سليمه وعلي رأيك مش مهم الفوز
ههههههههههههههه
فعلا موقف مضحه جدا

موضوع جميل اوى
تسلم ايدك يا مستر
انا ححاول افتكر موقف نكد اقولكم عليه
اصل انا مواقفى كلها ضحك
بس حدور حدور

اها شوفتي بقي الموقف مضحك ازاي ده كان يوم:blush:
طيب وليه ماتقوليش مواقفك المضحكه لحد ماتفتكري
النكد براحتك وعلي اقل من مهلك انا عارف النكد هيجي هيجي:bosyht9::)
هههههههههههههههههههههه
الموقف دا فكرنى بموقف مشابه
وأنا صغير .. كنت بقضى الأجازة مع أهلى فى ريف الزقازيق دايما
والعيال هناك .. كانوا بيعاملونى على إنى إنسان جئ من كوكب أخر ... مش عارف ليه :d
المهم قالولى احنا لازم ندخل فى سباق بالعجل على طريق السكة الزراعية .. ووخدى منى جنيه ومن كل واحد جنيه ... وقالوا اللى هيكسب .. هياخد الفلوس كلها :mad:
انا كان معايا عجلة وكويسة وسريعة ;) .. وكمان صغنونة وعلى أدى
جه واد من ابن الجيران .. ضحك عليا .. وخدها منى .. واخدت مكانها عجلته ال 28 .. الفسكونيا :romarioxp6:
هههههههههه المهم دخلنا فى مرحلة السباق .. والعيال طارت .. وأنا راكب على العجلة .. وكبيرة أوى عليا .. وبجاهد عشان أطول البدال ..
المهم بدأت أبدل نص تبديلة .. وجريت وسبقتهم كمان ... بس جه نفس الواد دخل فيا بالعجلة من وراء :mad:
مرة واحدة لقيت فردة العجلة الأمامية اتخلعت مش عارف ازاى .. ولقيت نفسى .. فى الترعة :p:p
واللى باقى من العجلة فوق منى ...
بس الحمد لله ربنا سترها .. ولانى كنت بعرف اعوم .. ربنا نجانى :022yb4:

بس المشكلة مش هنا
الواد اللى ضحك عليا دا :frown:
راح قال ل تيته هانى خد منى العجلة ووقع بيها فى الترعة .. وانا عايز العجلة بتاعتى .. وفضل يعيط ويعمل زيطة
قامت نينه ..ادته العجلة بتاعتى :mad: .. عشان أنا بوظت العجلة بتاعته .. وكمان عشان خافت عليا .. انى أقع فى الترعة تانى
هههههههههههههههههههه .. ولحد النهاردة .. انا والواد دا الأصدقاء الأعداء :028ja7:
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
يعني الواد ضحك عليك 3 مرات
مرة اول مابدل العجله معاك ومرة لما سبقتهم ودخل
في عجلتك من ورا ومرة لما سبقك لتيته وحكالها
واخد عجلتك كمان ههههههههههههههههههه
بصراحه كويس ان مش انا اللي في الموقف ده
تقريبا ماكنتش هخليه ينام الليل:mad:

هانى الشرقاوى
21-05-2011, 03:23 PM
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
يعني الواد ضحك عليك 3 مرات
مرة اول مابدل العجله معاك ومرة لما سبقتهم ودخل
في عجلتك من ورا ومرة لما سبقك لتيته وحكالها
واخد عجلتك كمان ههههههههههههههههههه
بصراحه كويس ان مش انا اللي في الموقف ده
تقريبا ماكنتش هخليه ينام الليل:mad:


ههههههههههههههههه
لا أربعة أو خمسة وانت الصادق يا مستر :(

الرابعة ..
لما هو اللى كسب (رغم انى اللى كنت سابق) .. وخد كل الفلوس ومنهم الجنيه بتاعى
هههههههههه والخامسة بقا انئح :(:( ... الواد دا مكنشى معه فلوس أصلا .. وجمع من العيال ومنى من كل واحد جنيه ... وهو مدفعشى :mad: ... وفى الأخر كسب :slap1qk6: الفلوس كلها

ostazmath4m
21-05-2011, 03:23 PM
شوفوا بقي الموقف ده
كنت في اخر المرحله الابتدائيه علي ما اتذكر وقتها
وكنت عند بيت جدي وكان عند جيرانهم فرح وزيطه
تقريبا شبكه وكانوا عاملين هيصه بقي عند بيتهم
(بيت الجيران يعني) فانا حبيت اتفرج بس مارضتش اروح
عندهم قلت اتفرج من قدام بيت جدي المهم
انتوا عارفين بقي الولاد الصغيرين اي حاجه ع الارض
بتلفت نظرهم فانا لفت نظري حاجه زي الخرطوم كده
جمب السور بتاع جدي (كان فيه رمل طيني بطول السور
مرصوص جمبه بسيط يعني )
فالمهم انا قلت اخد الخرطوم ده والعب بيه :028ja7: او ابقي
استخدمه لو حد دايقني المهم الدنيا كانت ضلمه الي
حد ما لان الفرح كان بعد العشاء ووطيت عشان امسك
الخرطوم اول مالمست الخرطوم عينكم ماتشوف الا النور
لقيت الخرطوم اتحرك واستخبي في الرمل اللي جمب السور
طلع ثعبــــــــــــــــــــــــــــــــــــان:bosyht9:
بصراحه كنت في موقف لا احسد عليه وقلبي وقف اشد
من وقفه العجله في الموقف السابق يعني التعبان كان
ممكن يبهدلني لولا من ستر ربنا ما اردش انه يلدغني
وفضل انه يتواري في التراب بجد بحمد ربنا ا نه عدي الموقف
ده علي خير ومن يومها بقيت احرم امسك حاجه مش شايفها
كويـــــــــــــــــــس:d

Just User
21-05-2011, 03:23 PM
ههههههههههه المواقف كلها تضحك اوي و الله ..

مش فاكر دلوقتى مواقف بس لو افتكرت هكتب :)

شكرا على التوبيك يا مستر

ostazmath4m
21-05-2011, 03:40 PM
ههههههههههههههههه
لا أربعة أو خمسة وانت الصادق يا مستر :(

الرابعة ..
لما هو اللى كسب (رغم انى اللى كنت سابق) .. وخد كل الفلوس ومنهم الجنيه بتاعى
هههههههههه والخامسة بقا انئح :(:( ... الواد دا مكنشى معه فلوس أصلا .. وجمع من العيال ومنى من كل واحد جنيه ... وهو مدفعشى :mad: ... وفى الأخر كسب :slap1qk6: الفلوس كلها

هههههههههههههههه اه صحيح تصدق اربعه او خامسه
الله يكون في عونك يا هاني:p
ههههههههههه المواقف كلها تضحك اوي و الله ..

مش فاكر دلوقتى مواقف بس لو افتكرت هكتب :)

شكرا على التوبيك يا مستر
تسلم ع الكلمات الطيبة
مرورك اسعدني وان شاء الله ننتظر منك مزيد المواقف
تحياتي العطرة المتعطرة:078111rg3:

نقاء الروح
21-05-2011, 03:45 PM
ههههه مواقف جميلة جدا
بس مواقف العجلات دي ضحكتني اوي :d
حمدلله على سلامتك يامستر
وأ/ هاني معلش المسامح الكريم
مع انه ولد مفتري :d
ههههه

مش فبالي موقف حاليا
لو افتكرت حاجة هدخل اكتبها
وشكرا عالموضوع الرائع

شيماء2020
21-05-2011, 03:55 PM
الموضوع جميل اوووووووووى

هانى الشرقاوى
21-05-2011, 03:55 PM
شوفوا بقي الموقف ده
كنت في اخر المرحله الابتدائيه علي ما اتذكر وقتها
وكنت عند بيت جدي وكان عند جيرانهم فرح وزيطه
تقريبا شبكه وكانوا عاملين هيصه بقي عند بيتهم
(بيت الجيران يعني) فانا حبيت اتفرج بس مارضتش اروح
عندهم قلت اتفرج من قدام بيت جدي المهم
انتوا عارفين بقي الولاد الصغيرين اي حاجه ع الارض
بتلفت نظرهم فانا لفت نظري حاجه زي الخرطوم كده
جمب السور بتاع جدي (كان فيه رمل طيني بطول السور
مرصوص جمبه بسيط يعني )
فالمهم انا قلت اخد الخرطوم ده والعب بيه :028ja7: او ابقي
استخدمه لو حد دايقني المهم الدنيا كانت ضلمه الي
حد ما لان الفرح كان بعد العشاء ووطيت عشان امسك
الخرطوم اول مالمست الخرطوم عينكم ماتشوف الا النور
لقيت الخرطوم اتحرك واستخبي في الرمل اللي جمب السور
طلع ثعبــــــــــــــــــــــــــــــــــــان:bosyht9:
بصراحه كنت في موقف لا احسد عليه وقلبي وقف اشد
من وقفه العجله في الموقف السابق يعني التعبان كان
ممكن يبهدلني لولا من ستر ربنا ما اردش انه يلدغني
وفضل انه يتواري في التراب بجد بحمد ربنا ا نه عدي الموقف
ده علي خير ومن يومها بقيت احرم امسك حاجه مش شايفها
كويـــــــــــــــــــس:d


هههههههههههههههههههههههههههههه
وبعدين بقا
أنا برده حصل معايا موقف مشابه ل ده :006et4: وبرده فى الشرقية :d
وأنا صغير أوى .. قبل ما أروح المدرسة
كنت بلعب لوحدى عند المدرسة اللى جنب بيت جدى .. ولقيت سلك كبير على الأرض وطويل ..
قمت رحت مسكت السلك وشديته ..
ويا لهوى على اللى حصل لقيت نفسى اتشلت واترميت فى الأرض :o
وانا مش فاهم ايه اللى بيحصل
أبص لسلك .. طرفه مشبوك فى العمود من فوق والطرف التانى على الأرض :o
وأنا إلا مصصم أشده وأخده معايا البيت ألعب بيه ;)
شديته مرة تانية .. نفس النظام .. لقيت نفس اترفعت لفوق .. لدرجة انى شفت حوش المدرسة .. ومن وأنا طاير فى الهواء :006et4:
اتكرر الحكاية دى كمان مرتين ..وأنا اتشال واترذع فى الأرض بقوة ...:o
وفى الاخر .. خدت بعضى وطلعت جرى على بيتنا ... وطبعا ايديا باظت فى بعضها .. وتعبت أوى من كتر الوقعات الكتيرة دى

بس اللى استفدته .. انى عرفت ان فيه حاجة اسمها كهرباء ;) وممكن تموت
وكمان عرفت تفسير منطقى ل لعبة كنا بنلعبها ومش فاهم اسمها .. اللعبة دى كان اسمها كهربة ;)

شيماء2020
21-05-2011, 04:07 PM
هههههههههههههههههههههههههههههه
وبعدين بقا
أنا برده حصل معايا موقف مشابه ل ده :006et4: وبرده فى الشرقية :d
وأنا صغير أوى .. قبل ما أروح المدرسة
كنت بلعب لوحدى عند المدرسة اللى جنب بيت جدى .. ولقيت سلك كبير على الأرض وطويل ..
قمت رحت مسكت السلك وشديته ..
ويا لهوى على اللى حصل لقيت نفسى اتشلت واترميت فى الأرض :o
وانا مش فاهم ايه اللى بيحصل
أبص لسلك .. طرفه مشبوك فى العمود من فوق والطرف التانى على الأرض :o
وأنا إلا مصصم أشده وأخده معايا البيت ألعب بيه ;)
شديته مرة تانية .. نفس النظام .. لقيت نفس اترفعت لفوق .. لدرجة انى شفت حوش المدرسة .. ومن وأنا طاير فى الهواء :006et4:
اتكرر الحكاية دى كمان مرتين ..وأنا اتشال واترذع فى الأرض بقوة ...:o
وفى الاخر .. خدت بعضى وطلعت جرى على بيتنا ... وطبعا ايديا باظت فى بعضها .. وتعبت أوى من كتر الوقعات الكتيرة دى

بس اللى استفدته .. انى عرفت ان فيه حاجة اسمها كهرباء ;) وممكن تموت
وكمان عرفت تفسير منطقى ل لعبة كنا بنلعبها ومش فاهم اسمها .. اللعبة دى كان اسمها كهربة ;)

ههههههههههه
طب كويس ان حضرتك قلتلنا على الاختراع دا عشان كنت لسا معرفهوش

zozza love
21-05-2011, 04:09 PM
هههههههههههههههههه
عسل والله يا هانى
ههههههههه
انا مش قادره ابطل ضحك من ساعه ما قرات كلامك ده
ههههههههه
شكرا ع الضحك الجميل ده
ع كده لو الواحد زعلان يدخل هنا فى الموضوع ده
حيموت من الضحك
اشكرك مستر محمد ع الموضوع الجميل

ostazmath4m
21-05-2011, 04:33 PM
ههههه مواقف جميلة جدا


بس مواقف العجلات دي ضحكتني اوي :d
حمدلله على سلامتك يامستر
وأ/ هاني معلش المسامح الكريم
مع انه ولد مفتري :d
ههههه

مش فبالي موقف حاليا
لو افتكرت حاجة هدخل اكتبها

وشكرا عالموضوع الرائع

الاجمل هو مرورك الذي سعدنا به
وبرضو مش هنعديهالك كده لازم تيجي تاني تقوليلنا
موقفين تلاته كده من اللي عندك:d :stickjo4:
الموضوع جميل اوووووووووى
مرورك هو الاجمل ،، بانتظار احد المواقف منك

هههههههههههههههههههههههههههههه
وبعدين بقا
أنا برده حصل معايا موقف مشابه ل ده :006et4: وبرده فى الشرقية :d
وأنا صغير أوى .. قبل ما أروح المدرسة
كنت بلعب لوحدى عند المدرسة اللى جنب بيت جدى .. ولقيت سلك كبير على الأرض وطويل ..
قمت رحت مسكت السلك وشديته ..
ويا لهوى على اللى حصل لقيت نفسى اتشلت واترميت فى الأرض :o
وانا مش فاهم ايه اللى بيحصل
أبص لسلك .. طرفه مشبوك فى العمود من فوق والطرف التانى على الأرض :o
وأنا إلا مصصم أشده وأخده معايا البيت ألعب بيه ;)
شديته مرة تانية .. نفس النظام .. لقيت نفس اترفعت لفوق .. لدرجة انى شفت حوش المدرسة .. ومن وأنا طاير فى الهواء :006et4:
اتكرر الحكاية دى كمان مرتين ..وأنا اتشال واترذع فى الأرض بقوة ...:o
وفى الاخر .. خدت بعضى وطلعت جرى على بيتنا ... وطبعا ايديا باظت فى بعضها .. وتعبت أوى من كتر الوقعات الكتيرة دى

بس اللى استفدته .. انى عرفت ان فيه حاجة اسمها كهرباء ;) وممكن تموت
وكمان عرفت تفسير منطقى ل لعبة كنا بنلعبها ومش فاهم اسمها .. اللعبة دى كان اسمها كهربة ;)
ههههههههههههههههههههههههه ايه يا هاني مواقفك زي مواقفي ولا ايه
لا استني بقي عليا هجيبلك موقف ماحصلش مع حد غيري بس الصبر:d
وحمدلله علي سلامتك من الكهرباء:022yb4:
هههههههههههههههههه
عسل والله يا هانى
ههههههههه
انا مش قادره ابطل ضحك من ساعه ما قرات كلامك ده
ههههههههه
شكرا ع الضحك الجميل ده
ع كده لو الواحد زعلان يدخل هنا فى الموضوع ده
حيموت من الضحك
اشكرك مستر محمد ع الموضوع الجميل

العفو زوزا مرورك وتعقيبك هو الاروع
بس لسه ماشوفناش مواقفك ليه:confused:

zozza love
21-05-2011, 04:40 PM
امممممممم ده الموقف اللى فاكره
كنت من شهر كده
واقفه انا واصحابى فى حوش المدرسه
وانا طبعا فى قلبى حقد وكراهيه للمديره ايه متعدش
قمت عامله اتكلم عليها
وقول بتعمل وبتعمل ودى ودى
وبطلع كل اللى فى قلبى
ل***ك صاحبى مره واحد سكتوا
وبيقولوا لى احنا ملناش دعوه ولا نعرفك
وانا اقول فى ايه ؟
وادعى على وفديه (المديره)
قاموا صاحبى قالوا ايه
اهلا يا مس وفديه
وانا ببص ورايا لقتها بتضحك عليا وبتقولى روحى يا حبيبتى كأنى متمعتش حاجه
ايوه اتحرجت اوى
بس كويسه انها سمعت

اهو أى موقف
حروح اتغدا وافتكر موقف وارجع اقول لكم

aymaan noor
21-05-2011, 05:02 PM
شكرا لك يامستر على هذا الموضوع الرائع ، و الحقيقة أنا ضحكت كثير اوى على المواقف اللى انتوا حكيتوها
و دا حيشجعى أنى أحكى عن المواقف اللى حصلت لى زماااااااااااااااااان زماااااااااااااااااان أوى
مرة وانا فى ابتدائى كنت بأدور على علبة الالوان بتاعتى ومش لاقيها ، و أنا كان عندى هواية غريبة أوى أنى أطلع فوق الدولاب ورغم انى عندى فوبيا من الاماكن العالية ، الا أن دا كان شئ بيبسطنى، أو جايز كان نوع من التحدى لاحساسك بالخوف
المهم ما أطولشى عليكم طلعت فوق الدولاب ، و لفت نظرى حاجة تشبه علبة الألوان على اللمبة النيون ، و جبت خشبة وحاولت انى انزلها من فوق اللمبة ، و بعد محاولات شاقة جدا وقعت على الأرض ، طبعا لقيتها مش علبة ألوان ولا حاجة لكن كان الترانز بتاع اللمبة النيون ، طبعا أخدتها وخبيتها ،و لما جاء الليل طبعا والدى حاول ينور النور ما أمكنشى ، و انا قاعد مرعوب وخايف أقول اللى حصل ، المهم اللى فاكره أن أختى فتنت عليا وقالت له اللى حصل ، و دى كانت أول مرة آخد فيها علقة
معلهش طولت عليكم ، و دى كانت أول مرة أعرف أن اللمبة بيبقى ليها ترانز

عبد الله الرفاعي
21-05-2011, 05:11 PM
http://www.moheet.com/image/20/225-300/203812.jpg
قصة يحكيها لنا الشيخ الشعراوى يقص علينا الشيخ الشعراوي حكاية "لا ينساها" ..يقول "كنت في بلدنا دقادوس .. وكان والدي قد أعطاني ريالا فضة أخذته وأنا في طريقي للسفر إلى القاهرة. ونزلت في محطة بنها لآخذ القطار الى القاهرة.
وفي المحطة وضعت يدي في جيبي فلم أجد الريال الفضة.. واحسست بالضيق .. فلم يكن معي غيره. وقفت حزينا ..ماذا أفعل؟
وقفت أتلفت حولي في ضيق وقلق بحثا عن انقاذ .. ولمحت رجلا "بعمامة حمراء" وهو قادم من بعيد . وقلت لنفسي ..لعل هذا الأحمدي ينقذني !
فالعمامة الحمراء يرتديها عادة شيوخ واتباع الاطريقة الأحمدية ..طريقة سيدي أحمد البدوي.
يكمل الشيخ: كنت أتصور أن الرجل سوف يبطئ من خطواته .. عندما يتطلع إلى و يرى حالي .. لكنه مر من أمامي ولم يلتفت لي. ووجدتني أقول لنفسي: إيه يا سيدي أحمد! أنا كنت باحسب أنك باعت لي نجدة!
وقبل ان اتمهما لمحت علي الأرض ريال فضة, فأسرعت وأخذته وركبت القطار.
ومرت الأيام ..وبعد سنتين سافرت للعمل في مكة المكرمة ..وفي الأجازة وفي محطة بنها لمحت الرجل الأحمدي وتذكرت الريال الفضة..فأسرعت إليه وأخرجت عشرة جنيهات وهي مبلغ كبير في ذلك الوقت..وفؤجئت به يبعد يدي عنه ويقول:
أنا عايز الريال الفضة بتاعي!
وانصرف واندهشت .. ويضحك الشيخ ويقول "يخرب عقلك ..هو انت بتاع الريال الفضة".
يقول الشيخ أن البعض قد يستمع إلى هذه الحكايات وينكرها , لكن الأنسان الذي يعيش مع الله في صفاء لا تشغله فيه أمور الدنيا لابد أن يرى ما يجعله يصدق هذه المسائل. .. ومن يكذب فهو معذور لأنه لم يذق! والذي لم يري لا حجة له عند نقد من يرى.
هذه حكايه من نوادر فضيلته أردت أن أخصكم بها وشكرا على هذا الموضوع الرائع

ostazmath4m
21-05-2011, 05:12 PM
امممممممم ده الموقف اللى فاكره
كنت من شهر كده
واقفه انا واصحابى فى حوش المدرسه
وانا طبعا فى قلبى حقد وكراهيه للمديره ايه متعدش
قمت عامله اتكلم عليها
وقول بتعمل وبتعمل ودى ودى
وبطلع كل اللى فى قلبى
ل***ك صاحبى مره واحد سكتوا
وبيقولوا لى احنا ملناش دعوه ولا نعرفك
وانا اقول فى ايه ؟
وادعى على وفديه (المديره)
قاموا صاحبى قالوا ايه
اهلا يا مس وفديه
وانا ببص ورايا لقتها بتضحك عليا وبتقولى روحى يا حبيبتى كأنى متمعتش حاجه
ايوه اتحرجت اوى
بس كويسه انها سمعت

اهو أى موقف
حروح اتغدا وافتكر موقف وارجع اقول لكم


ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
كويس انك طلعتي من تحت ايديها من غير ماتقولك حاجه
اظن بقي بعد المسامحه بتاعتها دي يا زوزا تغيري شويه
من وجهة نظرك فيها يكفي انها مش عاقبتك ع الكلام ده
صح ولا ايه؟؟

ostazmath4m
21-05-2011, 05:16 PM
شكرا لك يامستر على هذا الموضوع الرائع ، و الحقيقة أنا ضحكت كثير اوى على المواقف اللى انتوا حكيتوها

و دا حيشجعى أنى أحكى عن المواقف اللى حصلت لى زماااااااااااااااااان زماااااااااااااااااان أوى
مرة وانا فى ابتدائى كنت بأدور على علبة الالوان بتاعتى ومش لاقيها ، و أنا كان عندى هواية غريبة أوى أنى أطلع فوق الدولاب ورغم انى عندى فوبيا من الاماكن العالية ، الا أن دا كان شئ بيبسطنى، أو جايز كان نوع من التحدى لاحساسك بالخوف
المهم ما أطولشى عليكم طلعت فوق الدولاب ، و لفت نظرى حاجة تشبه علبة الألوان على اللمبة النيون ، و جبت خشبة وحاولت انى انزلها من فوق اللمبة ، و بعد محاولات شاقة جدا وقعت على الأرض ، طبعا لقيتها مش علبة ألوان ولا حاجة لكن كان الترانز بتاع اللمبة النيون ، طبعا أخدتها وخبيتها ،و لما جاء الليل طبعا والدى حاول ينور النور ما أمكنشى ، و انا قاعد مرعوب وخايف أقول اللى حصل ، المهم اللى فاكره أن أختى فتنت عليا وقالت له اللى حصل ، و دى كانت أول مرة آخد فيها علقة
معلهش طولت عليكم ، و دى كانت أول مرة أعرف أن اللمبة بيبقى ليها ترانز

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
استاذي الفاضل استاذ ايمن موقفك مضحك جدا
رغم محاولاتك في تكتم الامر اختك افشت السر:d
بصراحه انا ملاحظ حتي معايا برضو وانا صغير ان الاخ واخته
دايما بيحبوا يفتنوا علي بعض:d نورت موضوعي والله
استاذ ايمن بمشاركتك اللطيفه وارجو الا تحرمنا من عديد
ومختلف المواقف فشخص مثلك في حجم خبرتك اكيد له
مواقف عده لك مني التحيه والتقدير ومن قلبي الشكر والعرفان:078111rg3:

zozza love
21-05-2011, 05:21 PM
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
كويس انك طلعتي من تحت ايديها من غير ماتقولك حاجه
اظن بقي بعد المسامحه بتاعتها دي يا زوزا تغيري شويه
من وجهة نظرك فيها يكفي انها مش عاقبتك ع الكلام ده
صح ولا ايه؟؟


هههههههههه
لا ماهى المديره خلاص حفظتنى
كل شويه تلقينى بتكلم عليها
موقف تانى معاها برضه
أثناء الطابور وفى الاذاعه بنت غنت أغنيخ بتاعت الشهيد
فصحبتى ابن خلها واخوها فى الرضاعه مات شهيد فى الثوره
قامت عيطت
قامت المديره بتقول لها انتى بتعيطى ليه
فيها ايه لما يموت يعنى
قمت انا قولت لها (اللهى يموت لك أى حد علشان تعرفى هى بتعيط ليه وبالمره تريحينى منك)
قام ع اخر اليوم لقيت المدرسين بيقولوا فين عزه؟
قولت لهم نعم
قالوا لى انتى بركه
ميس وفديه أخوها مات واخذت اجازه اسبوع علشان مسافره القاهره
هههههههههه
طبعا قعدت أضحك بطريقه غريبه
ايه رايك بقى ؟
محدش يكلمنى علشان مش ادعى عليه

ostazmath4m
21-05-2011, 05:24 PM
http://www.moheet.com/image/20/225-300/203812.jpg
قصة يحكيها لنا الشيخ الشعراوى يقص علينا الشيخ الشعراوي حكاية "لا ينساها" ..يقول "كنت في بلدنا دقادوس .. وكان والدي قد أعطاني ريالا فضة أخذته وأنا في طريقي للسفر إلى القاهرة. ونزلت في محطة بنها لآخذ القطار الى القاهرة.
وفي المحطة وضعت يدي في جيبي فلم أجد الريال الفضة.. واحسست بالضيق .. فلم يكن معي غيره. وقفت حزينا ..ماذا أفعل؟
وقفت أتلفت حولي في ضيق وقلق بحثا عن انقاذ .. ولمحت رجلا "بعمامة حمراء" وهو قادم من بعيد . وقلت لنفسي ..لعل هذا الأحمدي ينقذني !
فالعمامة الحمراء يرتديها عادة شيوخ واتباع الاطريقة الأحمدية ..طريقة سيدي أحمد البدوي.
يكمل الشيخ: كنت أتصور أن الرجل سوف يبطئ من خطواته .. عندما يتطلع إلى و يرى حالي .. لكنه مر من أمامي ولم يلتفت لي. ووجدتني أقول لنفسي: إيه يا سيدي أحمد! أنا كنت باحسب أنك باعت لي نجدة!
وقبل ان اتمهما لمحت علي الأرض ريال فضة, فأسرعت وأخذته وركبت القطار.
ومرت الأيام ..وبعد سنتين سافرت للعمل في مكة المكرمة ..وفي الأجازة وفي محطة بنها لمحت الرجل الأحمدي وتذكرت الريال الفضة..فأسرعت إليه وأخرجت عشرة جنيهات وهي مبلغ كبير في ذلك الوقت..وفؤجئت به يبعد يدي عنه ويقول:
أنا عايز الريال الفضة بتاعي!
وانصرف واندهشت .. ويضحك الشيخ ويقول "يخرب عقلك ..هو انت بتاع الريال الفضة".
يقول الشيخ أن البعض قد يستمع إلى هذه الحكايات وينكرها , لكن الأنسان الذي يعيش مع الله في صفاء لا تشغله فيه أمور الدنيا لابد أن يرى ما يجعله يصدق هذه المسائل. .. ومن يكذب فهو معذور لأنه لم يذق! والذي لم يري لا حجة له عند نقد من يرى.
هذه حكايه من نوادر فضيلته أردت أن أخصكم بها وشكرا على هذا الموضوع الرائع
قصه رائعه لفضيلته فعلا كلمه جميله جدا في النهاية
ان الواحد ممكن ينكر هذه القصه عشان كده انا كتبت في
خلال موضوعي والتي يبدو منها خيالي عند البعض لعلمي
اليقين ان من الاعضاء من قد يكتب قصه لا يصدقها احد ولكنها
حدثت بالفعل فاردت ان امهد الطريق لذلك حتي يسهل علينا
تصديقه كما اعجبتني كلمه ان من لم يري لا حجه له عند
نقد من يري روووووعه ،، بارك الله فيك اخي الكريم
ولكن لا تنسنا من مواقفك انت وانا بانتظار احد ماوقفك ولن
اتنازل في طلبي ذلك:stickjo4::d
أسعدني مرورك الطيب وتقبل جل احترامي وخالص تقديري:078111rg3:

ostazmath4m
21-05-2011, 05:29 PM
هههههههههه
لا ماهى المديره خلاص حفظتنى
كل شويه تلقينى بتكلم عليها
موقف تانى معاها برضه
أثناء الطابور وفى الاذاعه بنت غنت أغنيخ بتاعت الشهيد
فصحبتى ابن خلها واخوها فى الرضاعه مات شهيد فى الثوره
قامت عيطت
قامت المديره بتقول لها انتى بتعيطى ليه
فيها ايه لما يموت يعنى
قمت انا قولت لها (اللهى يموت لك أى حد علشان تعرفى هى بتعيط ليه وبالمره تريحينى منك)
قام ع اخر اليوم لقيت المدرسين بيقولوا فين عزه؟
قولت لهم نعم
قالوا لى انتى بركه
ميس وفديه أخوها مات واخذت اجازه اسبوع علشان مسافره القاهره
هههههههههه
طبعا قعدت أضحك بطريقه غريبه
ايه رايك بقى ؟
محدش يكلمنى علشان مش ادعى عليه

ههههههههههههههههههههه سرك باتع
لا حس كده بقي انا لما حد يضايقني اجيلك تدعيلي عليه
شويه اهو تكسبي ثواب في مستر محمد:d
وبالمرة ادعيلي بقي طالما سرك باتع كده لأ وايه بسرعه كمان
اسعدني مشاركتك جدا ،، تحياتي:022yb4:

Heartbeat
21-05-2011, 05:56 PM
موضوع رائع يامستر
انا كنت متابعة مع حضرتك الجزء الاول
وليا مواقف فيه كمان:d
كلها مواقف جميلة جدا ومضحكة
الواحد كان محتاجة ليها جدا
بس صراحة حاليا مش متذكرة اى موقف
اول ما افتكر هقوله باذن الله

بارك الله فيك
:)

المياة
21-05-2011, 06:07 PM
هههههههههه
لا ماهى المديره خلاص حفظتنى
كل شويه تلقينى بتكلم عليها
موقف تانى معاها برضه
أثناء الطابور وفى الاذاعه بنت غنت أغنيخ بتاعت الشهيد
فصحبتى ابن خلها واخوها فى الرضاعه مات شهيد فى الثوره
قامت عيطت
قامت المديره بتقول لها انتى بتعيطى ليه
فيها ايه لما يموت يعنى
قمت انا قولت لها (اللهى يموت لك أى حد علشان تعرفى هى بتعيط ليه وبالمره تريحينى منك)
قام ع اخر اليوم لقيت المدرسين بيقولوا فين عزه؟
قولت لهم نعم
قالوا لى انتى بركه
ميس وفديه أخوها مات واخذت اجازه اسبوع علشان مسافره القاهره
هههههههههه
طبعا قعدت أضحك بطريقه غريبه
ايه رايك بقى ؟
محدش يكلمنى علشان مش ادعى عليه


خلاص يا عزة ادعي عليا أني أدخل الكلية اللي عايزاها :)

وردة امل
21-05-2011, 06:34 PM
انا هحكيلكم موقف كده وانا صغيرة من ايام الطفولة
وما ادراكم وما ايام
الطفولة:confused:
كانت ايام سوده اصلى كنت هادية اوى:p
وانا صغيرة وطولى معداش شبر ونص:d
مش عارفة هى البانيوهات كانت طالعة موضة ولا ايه بالظبط:d
وفى يوم خرجت ماما مع تيتا وانا اساسا كنت عند تيتا فى بيتها
كنت مقيمة عندها اربعة وعشرين ساعة كنت طفلة غتتة بئا:p
وماكنشى معايا حد وهما افتكرونى كبيرة وعاقلة:romarioxp6:
وهما خرجوا من البيت من هنا وانا عملت اتصالاتى
وجمعت العيال اللى عرفهم واللى معرفهمش:p
انتوا عارفين زمان كان نزول الشارع سهل
وانك تكون علاقات مع العيال الشبر ونص
اللى ادك فى غاية السهولة:039uw8:
المهم اتجمعوا العيال وملينا البانيو ميه ونزلنا بهدومنا وعملناه بحر:p
والشامبو خلص والصابون راح
والاهم من كده سبت الميه مفتوحة:p
وفجأة الباب خبط لقيت ماما جت وتيتا وشافو المنظر:o
وتيتا وماما جالهم حالة فزع :o
من اللى شافوا طبعا مش متخيلين الموقف:bosyht9:
طبعا اليوم ده ميتنسيش لانى اخدت علقة محترمة:d
احم احم انا قلت علقة متخدوش بالكم:p

Just User
21-05-2011, 06:37 PM
ههههههههههههههههههههه

يضحك اوي موقف البانيو ده ..

ostazmath4m
21-05-2011, 06:42 PM
موضوع رائع يامستر

انا كنت متابعة مع حضرتك الجزء الاول
وليا مواقف فيه كمان:d
كلها مواقف جميلة جدا ومضحكة
الواحد كان محتاجة ليها جدا
بس صراحة حاليا مش متذكرة اى موقف
اول ما افتكر هقوله باذن الله

بارك الله فيك

:)

تسلمي علي كلامك الطيب الذي امتع قلوبنا جميعا
وانا كنت متابع مواقفك برضو في الجزء الاول وان شاء الله
هتابع مواقفك في الجزء الثاني ،، اشكرك علي المرور
العطر الذي امتعنا ،،دمتم دائما بخير حال تقبلي تحياتي:022yb4:

انا هحكيلكم موقف كده وانا صغيرة من ايام الطفولة

وما ادراكم وما ايام
الطفولة:confused:
كانت ايام سوده اصلى كنت هادية اوى:p
وانا صغيرة وطولى معداش شبر ونص:d
مش عارفة هى البانيوهات كانت طالعة موضة ولا ايه بالظبط:d
وفى يوم خرجت ماما مع تيتا وانا اساسا كنت عند تيتا فى بيتها
كنت مقيمة عندها اربعة وعشرين ساعة كنت طفلة غتتة بئا:p
وماكنشى معايا حد وهما افتكرونى كبيرة وعاقلة:romarioxp6:
وهما خرجوا من البيت من هنا وانا عملت اتصالاتى
وجمعت العيال اللى عرفهم واللى معرفهمش:p
انتوا عارفين زمان كان نزول الشارع سهل
وانك تكون علاقات مع العيال الشبر ونص
اللى ادك فى غاية السهولة:039uw8:
المهم اتجمعوا العيال وملينا البانيو ميه ونزلنا بهدومنا وعملناه بحر:p
والشامبو خلص والصابون راح
والاهم من كده سبت الميه مفتوحة:p
وفجأة الباب خبط لقيت ماما جت وتيتا وشافو المنظر:o
وتيتا وماما جالهم حالة فزع :o
من اللى شافوا طبعا مش متخيلين الموقف:bosyht9:
طبعا اليوم ده ميتنسيش لانى اخدت علقة محترمة:d

احم احم انا قلت علقة متخدوش بالكم:p


هههههههههههههههههههههههههههههههههه
يلا تعيشي وتفتكري اكيد كلنا واحنا اطفال اخدنا
علقة زي دي من النوع اللي قلبك يحبه :blush::bosyht9:
اسعدني مرورك ومشاركتك الجميله ،، اسعدني مرورك
تقبلي جل احترامي وتقديري وربنا يوفقك اللهم امين:022yb4:

هانى الشرقاوى
21-05-2011, 06:45 PM
انا هحكيلكم موقف كده وانا صغيرة من ايام الطفولة
وما ادراكم وما ايام
الطفولة:confused:
كانت ايام سوده اصلى كنت هادية اوى:p
وانا صغيرة وطولى معداش شبر ونص:d
مش عارفة هى البانيوهات كانت طالعة موضة ولا ايه بالظبط:d
وفى يوم خرجت ماما مع تيتا وانا اساسا كنت عند تيتا فى بيتها
كنت مقيمة عندها اربعة وعشرين ساعة كنت طفلة غتتة بئا:p
وماكنشى معايا حد وهما افتكرونى كبيرة وعاقلة:romarioxp6:
وهما خرجوا من البيت من هنا وانا عملت اتصالاتى
وجمعت العيال اللى عرفهم واللى معرفهمش:p
انتوا عارفين زمان كان نزول الشارع سهل
وانك تكون علاقات مع العيال الشبر ونص
اللى ادك فى غاية السهولة:039uw8:
المهم اتجمعوا العيال وملينا البانيو ميه ونزلنا بهدومنا وعملناه بحر:p
والشامبو خلص والصابون راح
والاهم من كده سبت الميه مفتوحة:p
وفجأة الباب خبط لقيت ماما جت وتيتا وشافو المنظر:o
وتيتا وماما جالهم حالة فزع :o
من اللى شافوا طبعا مش متخيلين الموقف:bosyht9:
طبعا اليوم ده ميتنسيش لانى اخدت علقة محترمة:d
احم احم انا قلت علقة متخدوش بالكم:p


هههههههههههههههههههههههههههه
بصرف النظر عن العلقة :stickjo4::stickjo4:
اهم حاجة انك انتى وعيال الجيران طلعتوا تصيفوا :(

ostazmath4m
21-05-2011, 06:52 PM
هههههههههههههههههههههههههههه
بصرف النظر عن العلقة :stickjo4::stickjo4:
اهم حاجة انك انتى وعيال الجيران طلعتوا تصيفوا :(
ههههههههههههههههههههههه
بصراحه يا هاني تعقيبك لا يقل جمالا وروعه
عن الموقف نفسه:d تحياتي:022yb4:

وردة امل
21-05-2011, 07:02 PM
هههههههههههههههههههههههههههه
بصرف النظر عن العلقة :stickjo4::stickjo4:
اهم حاجة انك انتى وعيال الجيران طلعتوا تصيفوا :(


اه طلعنا صيفنا وكانت الشمس حامية اوى
اصل احنا كنا معتبرين النور هو ضوء الشمس:p
بس يارتنا ماكنا صيفنا عشان انا دفعت تمنها
لوحدى واخدت علقة
ومفيش حد شاركنى فيها:d
وماما مش فاهمة وجهة نظرى وهى انى كنت عايزة اوفر
لها تمن المصيف على اساس انى مدبرة يعنى:d

هانى الشرقاوى
21-05-2011, 07:10 PM
اه طلعنا صيفنا وكانت الشمس حامية اوى
اصل احنا كنا معتبرين النور هو ضوء الشمس:p
بس يارتنا ماكنا صيفنا عشان انا دفعت تمنها
لوحدى واخدت علقة
ومفيش حد شاركنى فيها:d
وماما مش فاهمة وجهة نظرى وهى انى كنت عايزة اوفر
لها تمن المصيف على اساس انى مدبرة يعنى:d


يا ريت الواحد عاش حياته كلها وهو طفل
كانت الحياة هتبقى أجمل بكتيييييييير :(

Free Love
21-05-2011, 07:17 PM
شكرا لحضرتك علي الموضوع أكثر من رائع

هحكي علي موقف حصلي :

كان فيه واحد صحبي عيان كان في مدينه اسمها الخانكه انا عارفها بس معرفش مكان صديقي دا
المهم ان الخانكه دي فيها مستشفي المجانين (الامراض العقليه )
فالمهم صحبي دا قالي انا بيتي عند المستشفي هناك بس أسأل عليا وهما هيدلوك علي بيتي
فروحت قودام المستشفي ملقتش حد خالص الا واحد بس
منظره كالأتي :
لابس جلابيه نص كم وقصيره خالص
ولحيته جايا لحد باطنه وشعره كبير

فقولتله لو سمحت ممكن تقولي بيت كذا كذا لاني مشفتش غيره
فراح قالي اانت عاوزه في ايه ههههههههههه انا استغربت
قولتله هوا تعبان وجاي ازوره
فلقيته
مره واحده كده فضل ينط ينط ينط يوقعد يقولي الاسماعيليه ضربت في السويس الاسماعيليه ضربت في السويس ههههههههههه
انا بصراحه كنت هوقع من طولي من المنظر الي شوفته

في الاخر طلع دا من المستشفي بس بيخرجوهم عادي ويرجعوا تااني للأسف

ostazmath4m
21-05-2011, 07:33 PM
شكرا لحضرتك علي الموضوع أكثر من رائع

هحكي علي موقف حصلي :

كان فيه واحد صحبي عيان كان في مدينه اسمها الخانكه انا عارفها بس معرفش مكان صديقي دا
المهم ان الخانكه دي فيها مستشفي المجانين (الامراض العقليه )
فالمهم صحبي دا قالي انا بيتي عند المستشفي هناك بس أسأل عليا وهما هيدلوك علي بيتي
فروحت قودام المستشفي ملقتش حد خالص الا واحد بس
منظره كالأتي :
لابس جلابيه نص كم وقصيره خالص
ولحيته جايا لحد باطنه وشعره كبير

فقولتله لو سمحت ممكن تقولي بيت كذا كذا لاني مشفتش غيره
فراح قالي اانت عاوزه في ايه ههههههههههه انا استغربت
قولتله هوا تعبان وجاي ازوره
فلقيته
مره واحده كده فضل ينط ينط ينط يوقعد يقولي الاسماعيليه ضربت في السويس الاسماعيليه ضربت في السويس ههههههههههه
انا بصراحه كنت هوقع من طولي من المنظر الي شوفته

في الاخر طلع دا من المستشفي بس بيخرجوهم عادي ويرجعوا تااني للأسف




ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
يعني المستشفي بتخرج العيانين بتوعها يشموا
نفس لي قفانا احنا ناقصين حد ي***نا ولا يعورنا
كويس انه رد عليك باحترام وماعملش كده:slap1qk6:
موقف مضحك جدا اشكرك حبيبي ع المرور الذي
امتعتنا به وتقبل مني خالص التحية والتقدير:078111rg3:

وردة امل
21-05-2011, 08:41 PM
يا ريت الواحد عاش حياته كلها وهو طفل
كانت الحياة هتبقى أجمل بكتيييييييير :(


قول لزمان ارجع يا زمان:d

Just User
21-05-2011, 08:50 PM
هههههههههههههههههه الاسماعيلية ضربت فى السويس :d

هانى الشرقاوى
21-05-2011, 08:51 PM
شكرا لحضرتك علي الموضوع أكثر من رائع

هحكي علي موقف حصلي :

كان فيه واحد صحبي عيان كان في مدينه اسمها الخانكه انا عارفها بس معرفش مكان صديقي دا
المهم ان الخانكه دي فيها مستشفي المجانين (الامراض العقليه )
فالمهم صحبي دا قالي انا بيتي عند المستشفي هناك بس أسأل عليا وهما هيدلوك علي بيتي
فروحت قودام المستشفي ملقتش حد خالص الا واحد بس
منظره كالأتي :
لابس جلابيه نص كم وقصيره خالص
ولحيته جايا لحد باطنه وشعره كبير

فقولتله لو سمحت ممكن تقولي بيت كذا كذا لاني مشفتش غيره
فراح قالي اانت عاوزه في ايه ههههههههههه انا استغربت
قولتله هوا تعبان وجاي ازوره
فلقيته
مره واحده كده فضل ينط ينط ينط يوقعد يقولي الاسماعيليه ضربت في السويس الاسماعيليه ضربت في السويس ههههههههههه
انا بصراحه كنت هوقع من طولي من المنظر الي شوفته

في الاخر طلع دا من المستشفي بس بيخرجوهم عادي ويرجعوا تااني للأسف





ههههههههههههههههههههههه
وبعدين فى الموضوع اللى هيموتنى من كتر الضحك دا :p

eslam dok
21-05-2011, 08:52 PM
مشكووووووووووور ع الموضوع

هانى الشرقاوى
21-05-2011, 08:52 PM
قول لزمان ارجع يا زمان:d


قولتله .. بيقولى والله منا راجع :bosyht9:

Free Love
21-05-2011, 08:53 PM
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
يعني المستشفي بتخرج العيانين بتوعها يشموا
نفس لي قفانا احنا ناقصين حد ي***نا ولا يعورنا
كويس انه رد عليك باحترام وماعملش كده:slap1qk6:
موقف مضحك جدا اشكرك حبيبي ع المرور الذي
امتعتنا به وتقبل مني خالص التحية والتقدير:078111rg3:
هههههههههه هوا كان هيعمل كده بس انا لحقت نفسي الحمد لله

وشكرا علي الموضوع

هانى الشرقاوى
21-05-2011, 08:53 PM
هههههههههههههههههه الاسماعيلية ضربت فى السويس :d

ههههههههههههه
تخيل انت ان الموقف دا كان حصل معاك
كنت هتعمل ايه ؟؟
:p:p

Just User
21-05-2011, 09:00 PM
مرة واحد صحبي كان فى النادي .. قام شاف ولد كده عنده حوالي 12 سنة بيلعب كورة
فصحبي لبس نضارة شمس و كان معاه أجنده كده ..

و راح للولد قاله انت موهوب يابني " أكتبلي اسمك فى ورقة , و هات شهادة ميلاد و صورتين و البس طقم لعب و تعالى بكرة الساعة 10 الصبح "

و ياعينى صحبي كان هناك و شاف الواد من بعيد و معاه ورق و مظبط نفسه و جاهز انه يلعب فى نادي كبير .. :(

بس ساعتها قولنا لصاحبنا حرام عليك تعشم الواد كده بس هو قال انا كنت بهزر مكنتش فاكره هيجيب الحاجات دي فعلا ..
هههههههههههههههههه

بس يلا الواد أخد زومبة :d
مع انه صعب عليا

Free Love
21-05-2011, 09:06 PM
مرة واحد صحبي كان فى النادي .. قام شاف ولد كده عنده حوالي 12 سنة بيلعب كورة
فصحبي لبس نضارة شمس و كان معاه أجنده كده ..

و راح للولد قاله انت موهوب يابني " أكتبلي اسمك فى ورقة , و هات شهادة ميلاد و صورتين و البس طقم لعب و تعالى بكرة الساعة 10 الصبح "

و ياعينى صحبي كان هناك و شاف الواد من بعيد و معاه ورق و مظبط نفسه و جاهز انه يلعب فى نادي كبير .. :(

بس ساعتها قولنا لصاحبنا حرام عليك تعشم الواد كده بس هو قال انا كنت بهزر مكنتش فاكره هيجيب الحاجات دي فعلا ..
هههههههههههههههههه

بس يلا الواد أخد زومبة :d
مع انه صعب عليا



هههههههههههه صحبك مش وقعله علي التيشرت ولا ايه ههههههههه

وردة امل
21-05-2011, 09:08 PM
اكيد الولد ده حرم يلعب تانى من بعد الزومبة:d

Just User
21-05-2011, 09:11 PM
هههههههههههه صحبك مش وقعله علي التيشرت ولا ايه ههههههههه



هههههههههههههه و الله ممكن يكون عملها ده الولد صدق خالص انه مدير فني مثلا و هيكتشفه :028ja7:


اكيد الولد ده حرم يلعب تانى من بعد الزومبة:d


ههههههههههههه أكييييييييييييييييد :romarioxp6:

ostazmath4m
21-05-2011, 09:24 PM
يا ريت الواحد عاش حياته كلها وهو طفل
كانت الحياة هتبقى أجمل بكتيييييييير :(
اه والله عندك حق الطفوله دي مرحله جميله اووووووووي
واللي مش يعيشها بكامل جوانبها يبقي اتحرم من حجات كتير
وممكن تعمل عنده عقده في الكبر
قول لزمان ارجع يا زمان:d
ههههههههههههه طيب لو قلتله هيسمعني:d
هههههههههههههههههه الاسماعيلية ضربت فى السويس :d
ههههههههههههه هم ضربوا بعض امتي
مشكووووووووووور ع الموضوع
العفو اخي اسلام مرورك هو الذي امتعنا وشرفنا
وننتظر منك المشاركه باي موقف،، تقبل عظيم تحياتي
قولتله .. بيقولى والله منا راجع :bosyht9:
ههههههههههههههه قوله تاني يمكن يحن ويرجع:d

هههههههههه هوا كان هيعمل كده بس انا لحقت نفسي الحمد لله

وشكرا علي الموضوع
ههههههههه كويس انك لحقت نفسك
مرورك هو ما يحتاج الشكر ،، تقبل تحياتي:022yb4:
مرة واحد صحبي كان فى النادي .. قام شاف ولد كده عنده حوالي 12 سنة بيلعب كورة
فصحبي لبس نضارة شمس و كان معاه أجنده كده ..

و راح للولد قاله انت موهوب يابني " أكتبلي اسمك فى ورقة , و هات شهادة ميلاد و صورتين و البس طقم لعب و تعالى بكرة الساعة 10 الصبح "

و ياعينى صحبي كان هناك و شاف الواد من بعيد و معاه ورق و مظبط نفسه و جاهز انه يلعب فى نادي كبير .. :(

بس ساعتها قولنا لصاحبنا حرام عليك تعشم الواد كده بس هو قال انا كنت بهزر مكنتش فاكره هيجيب الحاجات دي فعلا ..
هههههههههههههههههه

بس يلا الواد أخد زومبة :d
مع انه صعب عليا

ههههههههههههههههه ياقساوة صاحبك وكمان مارضيش يقول
للولد ع الحقيقه بعد الزومبه طب يقوله انا كنت بهزر ياحبيبي ويطبطب عليه
زمان الواد اتعقد وبطل يروح النادي،،تحياتي:022yb4:

هههههههههههه صحبك مش وقعله علي التيشرت ولا ايه ههههههههه

هههههههههههههه اهو ده اللي ناقص بقي:d

Just User
21-05-2011, 09:35 PM
هههههههههههههههه زمان الواد اساسا فى النادي لحد دلوقتى مستني .. :d :d

شيماء2020
21-05-2011, 09:48 PM
عايزين موقف نكد بقي بعد الضحك ده ها مين هينكد علينا

انا انا مش بفتكر الا النكد
هو مش موقف اوى بس عاوزه اسأل حضراتكم على حاجة
انا كنت مرة راكبة ميكروباص والميكروباص دا خبط واحد شكله فقير اوى كدة
المهم ان البنات اللى كانت موجودة قعدت تعيط وانا مصدومة مش بتكلم و السواق نزل والناس كلها نزلت تشوف الراجل دا وقعدو يرشو على وشه ميه و يشمموه ريحه وهو مفيش اى حركة
المهم اتصلو بالاسعاف والاسعاف كانت قريبه من المكان دا وجه الرجل بتاع الاسعاف وقال استنو بس لما انادى لصاحبى وقعدو يتشاكلو مين يسوق و بتاع الاسعاف دا بيقول مين السواق قاله انا بكل بجاااحة
اللى عاوزه اسألكم فيه بقى
تفتكرو السواق دا مش خايف ليه ليه بيقول انا بكل جرأة ومش خايف من اللى عمله
انا فى اعتقادى انه مش خايف لانه لاقيه راجل بسيط وفقير وحتى لو مات مش هيلاقى حد يحامى عنه دا يمكن اهله حتى ميقدروش يدفعو اتعاب المحامى
وليه الراجل بتاع الاسعاف دا بيتباطئ ومش همه
فى اعتقادى برضو عشان كأنه مصيبه وجاتله ولو مات مين هيدفع تمن كفنه وكدة
لكن لو كان حد غنى او حد فى مركز مرموق كان خده بسرعة جداااااااااا

للدرجة دى لسا فى ناس بتحترم بعضها بمقدار الفلوس اللى معاها

دا تفسيرى للموقف دا

ياترى حد عنده تفسير غير كدة

Heartbeat
21-05-2011, 09:48 PM
افتكرت كذا موقف
نبدأ باول موقف
فى الحقبقة هو من اكثر المواقف غموضا وغرابة فى حياتى:excl:
كنت رايحة فرح ناس قرايبنا لما وصلنا عند القاعة نزلت انا واختى الصغيرة من العربية
كنا مع زوج اختى وهو كان هيركن
وبعدين وانا واقفة مع اختى لقيت ستات وبنات قاعدين فى عربية
جنبنا وعمالين يشاوروا عليا ويبتسموا ويتكلموا:friendsxs3:
صراحة انا استغربت ببص ورايا مفيش حد
حاولت انى ادير ضهرى مفيش فايده;)
واختى عماله تضحك بقولها هو فستانى مسروق ولا ايه:d
ههههههههه
المهم قولت يمكن ناس قرايبنا وانا مش اعرفهم
وقولت لنفسى اكيد هنشوفهم فى القاعة
لقيتهم نزلوا من العربية وبعدين وقفوا مع بعض كده شوية قدامنا يشاوروا ويبتسموا لى
فقولت ابتسم ليهم وخلاص:)
وبعدين مشوا وخلاص ومشفتهمش بعد كده
لحد دلوقتى وانا نفسى اعرف مين دول:)

المياة
21-05-2011, 10:20 PM
انا انا مش بفتكر الا النكد
هو مش موقف اوى بس عاوزه اسأل حضراتكم على حاجة
انا كنت مرة راكبة ميكروباص والميكروباص دا خبط واحد شكله فقير اوى كدة
المهم ان البنات اللى كانت موجودة قعدت تعيط وانا مصدومة مش بتكلم و السواق نزل والناس كلها نزلت تشوف الراجل دا وقعدو يرشو على وشه ميه و يشمموه ريحه وهو مفيش اى حركة
المهم اتصلو بالاسعاف والاسعاف كانت قريبه من المكان دا وجه الرجل بتاع الاسعاف وقال استنو بس لما انادى لصاحبى وقعدو يتشاكلو مين يسوق و بتاع الاسعاف دا بيقول مين السواق قاله انا بكل بجاااحة
اللى عاوزه اسألكم فيه بقى
تفتكرو السواق دا مش خايف ليه ليه بيقول انا بكل جرأة ومش خايف من اللى عمله
انا فى اعتقادى انه مش خايف لانه لاقيه راجل بسيط وفقير وحتى لو مات مش هيلاقى حد يحامى عنه دا يمكن اهله حتى ميقدروش يدفعو اتعاب المحامى
وليه الراجل بتاع الاسعاف دا بيتباطئ ومش همه
فى اعتقادى برضو عشان كأنه مصيبه وجاتله ولو مات مين هيدفع تمن كفنه وكدة
لكن لو كان حد غنى او حد فى مركز مرموق كان خده بسرعة جداااااااااا

للدرجة دى لسا فى ناس بتحترم بعضها بمقدار الفلوس اللى معاها

دا تفسيرى للموقف دا

ياترى حد عنده تفسير غير كدة

بصي أنا كرهت حسن النية الزايد اللي عندي لكن على العموم ممكن الأمور متكونش كذلك
ممكن يكون السائق قال أنا تحملا منه للمسئولية واستعدادا لتلقي العقاب اللازم وقد يكون لا
وبالنسبة للإسعاف فأنا بقولك أحيانا بيكونوا أثرياء وبيعاملوهم نفس المعاملة ولو كلمتي حد منهم هيقولك أصل أنا طول اليوم في المواقف دي ولو أخذت كل حاجة على أعصابي مش هستحمل

أ/رضا عطيه
21-05-2011, 10:30 PM
جزاكم الله خيرا

هانى الشرقاوى
21-05-2011, 10:32 PM
وبعدين مشوا وخلاص ومشفتهمش بعد كده
لحد دلوقتى وانا نفسى اعرف مين دول:)


دولا الأشباح يا حبيبة :angry2::(

ostazmath4m
22-05-2011, 01:29 AM
انا انا مش بفتكر الا النكد
هو مش موقف اوى بس عاوزه اسأل حضراتكم على حاجة
انا كنت مرة راكبة ميكروباص والميكروباص دا خبط واحد شكله فقير اوى كدة
المهم ان البنات اللى كانت موجودة قعدت تعيط وانا مصدومة مش بتكلم و السواق نزل والناس كلها نزلت تشوف الراجل دا وقعدو يرشو على وشه ميه و يشمموه ريحه وهو مفيش اى حركة
المهم اتصلو بالاسعاف والاسعاف كانت قريبه من المكان دا وجه الرجل بتاع الاسعاف وقال استنو بس لما انادى لصاحبى وقعدو يتشاكلو مين يسوق و بتاع الاسعاف دا بيقول مين السواق قاله انا بكل بجاااحة
اللى عاوزه اسألكم فيه بقى
تفتكرو السواق دا مش خايف ليه ليه بيقول انا بكل جرأة ومش خايف من اللى عمله
انا فى اعتقادى انه مش خايف لانه لاقيه راجل بسيط وفقير وحتى لو مات مش هيلاقى حد يحامى عنه دا يمكن اهله حتى ميقدروش يدفعو اتعاب المحامى
وليه الراجل بتاع الاسعاف دا بيتباطئ ومش همه
فى اعتقادى برضو عشان كأنه مصيبه وجاتله ولو مات مين هيدفع تمن كفنه وكدة
لكن لو كان حد غنى او حد فى مركز مرموق كان خده بسرعة جداااااااااا

للدرجة دى لسا فى ناس بتحترم بعضها بمقدار الفلوس اللى معاها

دا تفسيرى للموقف دا

ياترى حد عنده تفسير غير كدة
دي هتختلف حسب الطريقه اللي قال بيها السواق انا
يعني مثلا لو قالها ونبرة صوته فيها فيها غلظه وقوة يمكن
يكون تكبر مثلا ولو قالها وهو مدايق اكيد هيكون تحمل للمسؤلية
بس عشات ماحكمش عليه غلط انا ماكنتش معاكم والله اعلم
بقي بالنوايا وسواق الاسعاف حتي لو مر بمواقف كتير المفروض طبعا
يكون متحمس عن كده دي روح بشريه ولازم يكون دمه حامي طول
الوقت وميبلطش في الخط او في الكارت عشان ارواح الناس مش لعبه
وممكن يكون قصده انه متعود ع المواقف المحزنه دي فهو من كترها
مش بيتاثر بسهوله زينا والله اعلم برضو.......اسعدني مشاركتك،تحياتي:022yb4:
شكرا ع النكد اهو ده النكد ولا بلاش:d

افتكرت كذا موقف

نبدأ باول موقف
فى الحقبقة هو من اكثر المواقف غموضا وغرابة فى حياتى:excl:
كنت رايحة فرح ناس قرايبنا لما وصلنا عند القاعة نزلت انا واختى الصغيرة من العربية
كنا مع زوج اختى وهو كان هيركن
وبعدين وانا واقفة مع اختى لقيت ستات وبنات قاعدين فى عربية
جنبنا وعمالين يشاوروا عليا ويبتسموا ويتكلموا:friendsxs3:
صراحة انا استغربت ببص ورايا مفيش حد
حاولت انى ادير ضهرى مفيش فايده;)
واختى عماله تضحك بقولها هو فستانى مسروق ولا ايه:d
ههههههههه
المهم قولت يمكن ناس قرايبنا وانا مش اعرفهم
وقولت لنفسى اكيد هنشوفهم فى القاعة
لقيتهم نزلوا من العربية وبعدين وقفوا مع بعض كده شوية قدامنا يشاوروا ويبتسموا لى
فقولت ابتسم ليهم وخلاص:)
وبعدين مشوا وخلاص ومشفتهمش بعد كده

لحد دلوقتى وانا نفسى اعرف مين دول:)

ههههههههههههههههههههههههههههه
كويس ماحدش فيهم قرب منك وقالك شوبيك لبيك
عبدك وبين ايديك:dماحدش فيهم زارك في المنام ولا ايه
تقبلي تحياتي:022yb4:بانتظار باقي المواقف

Heartbeat
22-05-2011, 01:35 AM
دولا الأشباح يا حبيبة :angry2::(
ههههههههههههه
لا يااستاذ هانى دول الساحرات الشريرات:o:o

ostazmath4m
22-05-2011, 01:37 AM
جزاكم الله خيرا
وجزاكم الله خيرا
وبانتظار مواقفك استاذي استاذ ضياء
مش هسيبك غير لما تقول موقف ،،اسعدني مرورك ،نورت الموضوع، تقبل عظيم تحياتي:078111rg3:

zozza love
22-05-2011, 01:39 AM
افتكرت كذا موقف
نبدأ باول موقف
فى الحقبقة هو من اكثر المواقف غموضا وغرابة فى حياتى:excl:
كنت رايحة فرح ناس قرايبنا لما وصلنا عند القاعة نزلت انا واختى الصغيرة من العربية
كنا مع زوج اختى وهو كان هيركن
وبعدين وانا واقفة مع اختى لقيت ستات وبنات قاعدين فى عربية
جنبنا وعمالين يشاوروا عليا ويبتسموا ويتكلموا:friendsxs3:
صراحة انا استغربت ببص ورايا مفيش حد
حاولت انى ادير ضهرى مفيش فايده;)
واختى عماله تضحك بقولها هو فستانى مسروق ولا ايه:d
ههههههههه
المهم قولت يمكن ناس قرايبنا وانا مش اعرفهم
وقولت لنفسى اكيد هنشوفهم فى القاعة
لقيتهم نزلوا من العربية وبعدين وقفوا مع بعض كده شوية قدامنا يشاوروا ويبتسموا لى
فقولت ابتسم ليهم وخلاص:)
وبعدين مشوا وخلاص ومشفتهمش بعد كده
لحد دلوقتى وانا نفسى اعرف مين دول:)


ههههههههه
حلو الموقف ده يا حبيبه
دول أكيد كانوا شاربين حاجه فاكانوا بيضحكوا والسلام
ههههههههههههه بجد ضحكت
وبصراحه كل مواقفكم جميله اوى وتضحك

الأستاذة ام فيصل
22-05-2011, 01:56 AM
موضوع عسل
كرهنا النكد
مواقف ظريفه كلها وتضحك وذكرتني بمواقف حدثت معي
قبل عدة سنوات كنت في مملكة المغرب
وكنت لااحمل نقود مغربيه
ولازم اذهب الى مكان بعيد شويه ولااملك ثمن تذكرة الباص
احترت ماذا افعل مر من امامي شخصان يلبسان ملابس ائمة المسجد اعتقد كانا طلاب من
المدراس الدينيه او ائمة مسجد ..الله اعلم
وطلبت منهم مساعدتي واعطاءي نصف درهم لاركب بها الباص
واعتقدوا اني اتسول فرفضوا وقالو لو كنت جائعه تعالي معنا الى المطعم ونشتري لك الطعام والشراب
بس نعطيك فلوس لالاء
فقلت لهم اني لست متسوله بالله عليكم ساعوني لكنهم رفضو وبشده
فكرت ماذا اعمل وكيف اتصرف
ذهبت الى منطقة الباص وفكرت اصعد واخبر السائق باني لااملك نقود
وكان يوجد بالقرب من المنطقه سوبر ماركت وتقدمت من صاحب المحل وكلي خجل وطلبت منه المساعدة
على ان اردها له في اليوم الثاني
اعطاني الرجل وبدون تردد وذهبت الى المكان
وفي اليوم الثاني قصدت الرجل لاعطيه المبلغ ولكنه رفض وباصرار ان ياخذها واقسم بذلك
ولكني بقيت اتسوق منه يوميا الفتره التي بقيت فيها بالمغرب
اطلب من الله ان لايضع حد في مثل هذا المأزق
استاذ محمد شكرا على الموضوع الذي اضحكني وبكاني وانا اكتبه
تحياتي

ostazmath4m
22-05-2011, 02:12 AM
موضوع عسل
كرهنا النكد
مواقف ظريفه كلها وتضحك وذكرتني بمواقف حدثت معي
قبل عدة سنوات كنت في مملكة المغرب
وكنت لااحمل نقود مغربيه
ولازم اذهب الى مكان بعيد شويه ولااملك ثمن تذكرة الباص
احترت ماذا افعل مر من امامي شخصان يلبسان ملابس ائمة المسجد اعتقد كانا طلاب من
المدراس الدينيه او ائمة مسجد ..الله اعلم
وطلبت منهم مساعدتي واعطاءي نصف درهم لاركب بها الباص
واعتقدوا اني اتسول فرفضوا وقالو لو كنت جائعه تعالي معنا الى المطعم ونشتري لك الطعام والشراب
بس نعطيك فلوس لالاء
فقلت لهم اني لست متسوله بالله عليكم ساعوني لكنهم رفضو وبشده
فكرت ماذا اعمل وكيف اتصرف
ذهبت الى منطقة الباص وفكرت اصعد واخبر السائق باني لااملك نقود
وكان يوجد بالقرب من المنطقه سوبر ماركت وتقدمت من صاحب المحل وكلي خجل وطلبت منه المساعدة
على ان اردها له في اليوم الثاني
اعطاني الرجل وبدون تردد وذهبت الى المكان
وفي اليوم الثاني قصدت الرجل لاعطيه المبلغ ولكنه رفض وباصرار ان ياخذها واقسم بذلك
ولكني بقيت اتسوق منه يوميا الفتره التي بقيت فيها بالمغرب
اطلب من الله ان لايضع حد في مثل هذا المأزق
استاذ محمد شكرا على الموضوع الذي اضحكني وبكاني وانا اكتبه
تحياتي
صدقتي استاذتي الفاضله استاذه نغم
فانا اتفق معك تماما فيما ذكرته من كلمات
اولها اننا كرهنا النكد الذي انسانا الضحك
واشكرك علي كلمات المدح الرقيقه في اول
المشاركة ، كما انني اسال الله الا يقع اي منا
في مثل هذا الموقف سبحان الله اكتر موقف
دايما بفكر اخاف اقع فيه واقول في نفسي لو
وقع لي مثل هذا الموقف كيف ساتصرف
هو هذا الموقف الذي ذكرتيها والذي حدث
معك استاذة نغم نتمني من الله الا يقع فيه
احد اي كان نتمني من الله السلامة والستر في
الدنيا والاخرة .....واخيرا ارجو الا ينتابك نوبه
النكد التي ذكرتيها في اخر المشاركه فهذا مالا
نسعي اليه ولكن نذكر بالمواقف للعبرة وللذكري
قال تعالي:"فذكر فان الذكري تنفع المؤمنين"
اسعدني مرورك الذي امتعنا ،، لك مني خالص
التحيه وعظيم الامتنان والتقدير :078111rg3:

الأستاذة ام فيصل
22-05-2011, 02:26 AM
شكرا استاذ محمد
بجد الموضوع رائع وجميل ولي مواقف كثيره بالغربه سأذكرها فيما بعد
بارك الله فيك وجزاك الله الخير كله
تحياتي

Heartbeat
22-05-2011, 02:31 AM
موقف حضرتك مس نغم محرج جدا الصراحة
ذكرنى بموقف برده كان خارج مصر
كنت فى السعودية لاداء العمرة مع بابا وماما واخواتى
اول مانزلنا ذهبنا الى المدينة وظللنا بها تقريبا اسبوع
وبعدين ذهبنا الى مكة لاداء العمرة كنت مش نمت قبلها بيوم
ولما وصلنا كانت الساعة حوالى 1الصبح المفروض اننا نؤدى العمرة فور وصولنا
كنا مع بابا وبعدين انفصلنا عنه مش عارفه ازاى وبقينا مع واحدة كانت معانا وادينا معها المناسك
بابا بقى خلص قبلنا كان معاه اختى الصغيرة وبعدين اخدها وذهب الى الفندق
وفضلت انا وماما واختى الكبيرة مع طنت لغاية الفجر وقتها كنت هموت من النوم
وبعدين ماما قالت اننا لازم نصلى الفجر الاول وبعدين نمشى الشيخ بقى بيصلى وانا عمالة اعيط
من كتر ما كنت عايزة انام كنت لسة صغيرة فى اولى اعدادى ومش قادرة استحمل
ومش قادرة اقف والله نمت وانا بصلى
خلصنا الصلاة المفروض بقى ناخد الاحذية بتاعتنا علشان نمشى فضلنا ندور عليها
مش لاقينها وكنا مش فاكرين اين وضعناها فضلنا نصف ساعة ندور مش لاقينها
فى الاخر اخدنا احذية ناس تانية كنا مش عارفين نعمل ايه
احنا لقينا كل الناس بتدور على الاحذية بتاعتها وتاخد اى حاجة وتمشى
المفروض بقى نروح الفندق اللى احنا اصلا مش فاكرين هو فين تهنا وفضلنا نلف فى الشوارع
ومش عارفين اى حاجة اصلا مش لحقنا نتعرف عالمكان
وبعدين لقينا محل سالناه على الفندق فوصفه لنا وصلنا الفندق
وبعدين كنا مدمرين عالاخر
لقينا بابا نايم هو واختى صحيناها وحكينا له على اللى حصل
بابا راح تانى يوم رجع الاحذية وجاب لينا الاحذية بتاعتنا
الموقف ده الاكثر ذلا فى حياتى عمرى ماانساه ابدا
:022yb4::022yb4:

Heartbeat
22-05-2011, 02:38 AM
ههههههههه
حلو الموقف ده يا حبيبه
دول أكيد كانوا شاربين حاجه فاكانوا بيضحكوا والسلام
ههههههههههههه بجد ضحكت
وبصراحه كل مواقفكم جميله اوى وتضحك





هههههههههههه
حلوة شاربين حاجة دى يازوزا
جايز برده:blush:
ستات اخر زمن:d

الأستاذة ام فيصل
22-05-2011, 03:02 AM
موقف حضرتك مس نغم محرج جدا الصراحة

ذكرنى بموقف برده كان خارج مصر
كنت فى السعودية لاداء العمرة مع بابا وماما واخواتى
اول مانزلنا ذهبنا الى المدينة وظللنا بها تقريبا اسبوع
وبعدين ذهبنا الى مكة لاداء العمرة كنت مش نمت قبلها بيوم
ولما وصلنا كانت الساعة حوالى 1الصبح المفروض اننا نؤدى العمرة فور وصولنا
كنا مع بابا وبعدين انفصلنا عنه مش عارفه ازاى وبقينا مع واحدة كانت معانا وادينا معها المناسك
بابا بقى خلص قبلنا كان معاه اختى الصغيرة وبعدين اخدها وذهب الى الفندق
وفضلت انا وماما واختى الكبيرة مع طنت لغاية الفجر وقتها كنت هموت من النوم
وبعدين ماما قالت اننا لازم نصلى الفجر الاول وبعدين نمشى الشيخ بقى بيصلى وانا عمالة اعيط
من كتر ما كنت عايزة انام كنت لسة صغيرة فى اولى اعدادى ومش قادرة استحمل
ومش قادرة اقف والله نمت وانا بصلى
خلصنا الصلاة المفروض بقى ناخد الاحذية بتاعتنا علشان نمشى فضلنا ندور عليها
مش لاقينها وكنا مش فاكرين اين وضعناها فضلنا نصف ساعة ندور مش لاقينها
فى الاخر اخدنا احذية ناس تانية كنا مش عارفين نعمل ايه
احنا لقينا كل الناس بتدور على الاحذية بتاعتها وتاخد اى حاجة وتمشى
المفروض بقى نروح الفندق اللى احنا اصلا مش فاكرين هو فين تهنا وفضلنا نلف فى الشوارع
ومش عارفين اى حاجة اصلا مش لحقنا نتعرف عالمكان
وبعدين لقينا محل سالناه على الفندق فوصفه لنا وصلنا الفندق
وبعدين كنا مدمرين عالاخر
لقينا بابا نايم هو واختى صحيناها وحكينا له على اللى حصل
بابا راح تانى يوم رجع الاحذية وجاب لينا الاحذية بتاعتنا
الموقف ده الاكثر ذلا فى حياتى عمرى ماانساه ابدا

:022yb4::022yb4:

الموقف ده الاكثر ذلا فى حياتى عمرى ماانساه ابدا
وانا ايضا وقد نسيته ولا اعرف ليه جه على بالي
ونزلت دموعي لما تذكره
ربنا يكتب لك الحجة ان شاء الله
تحياتي

Heartbeat
22-05-2011, 03:09 AM
الموقف ده الاكثر ذلا فى حياتى عمرى ماانساه ابدا
وانا ايضا وقد نسيته ولا اعرف ليه جه على بالي
ونزلت دموعي لما تذكره
ربنا يكتب لك الحجة ان شاء الله
تحياتي
اللهم امين
لنا جميعا باذن الله
طبيعى يامس انه يجى على بال حضرتك وسط المواقف الغريبة اللى قرأتيها فى الموضوع

Just User
22-05-2011, 10:49 AM
هفك النكد ده لاني بجد اتنكدت :(

هحكيلكم موقف محرج و مضحك شوية ..

مرة كان فيه واحدة تعرف اختي و جيرانا بس هي كبيرة مخلصة جامعة .. و هي برضه صاحبة أخت واحد صحبي ..
فانا رايح لصاحبي ده لقيتها واقفة مستنية اخت صاحبي عند بيتهم و صاحبي نزل و انا جي عليهم ..

فهي قالت لصاحبي ( بهزار طبعا ) : شوفه كده لو عايز عروسة :d و بتشاور عليها هي بس بتقوله متقولش انا على طول :d

فأول ماجيت سلمت عليهم و صاحبي قالي : مش عاوز عروسة ؟؟؟

فانا ماخدتش بالى انه قصده عليها .. فقولتله : لا و الله مش فاضي عندي ثانوية عامة .. فاضي انا ؟؟

هههههههههههههههههههههههه

هي اتكسفت بس الموقف كان بهزار .. بس اول ما عرفت قولتلها هو انا اطول ده شرف ليا و الله ..

هههههههههههههه

بس كان موقف محرج اوي و مضحك فى نفس الوقت ..

ostazmath4m
22-05-2011, 03:19 PM
شكرا استاذ محمد
بجد الموضوع رائع وجميل ولي مواقف كثيره بالغربه سأذكرها فيما بعد
بارك الله فيك وجزاك الله الخير كله
تحياتي
بارك الله فيكي استاذة نغم وجزاكي الله خيرا كثيرا
طيب الله نفسك وجعل مثواها الجنة علي هذه الكلمات
الرقيقه المادحه ونحن بانتظار جديد مواقفك وبشغف تام ولكم مني عظيم التحيه والتقدير ،، تحياتي:078111rg3:

موقف حضرتك مس نغم محرج جدا الصراحة

ذكرنى بموقف برده كان خارج مصر
كنت فى السعودية لاداء العمرة مع بابا وماما واخواتى
اول مانزلنا ذهبنا الى المدينة وظللنا بها تقريبا اسبوع
وبعدين ذهبنا الى مكة لاداء العمرة كنت مش نمت قبلها بيوم
ولما وصلنا كانت الساعة حوالى 1الصبح المفروض اننا نؤدى العمرة فور وصولنا
كنا مع بابا وبعدين انفصلنا عنه مش عارفه ازاى وبقينا مع واحدة كانت معانا وادينا معها المناسك
بابا بقى خلص قبلنا كان معاه اختى الصغيرة وبعدين اخدها وذهب الى الفندق
وفضلت انا وماما واختى الكبيرة مع طنت لغاية الفجر وقتها كنت هموت من النوم
وبعدين ماما قالت اننا لازم نصلى الفجر الاول وبعدين نمشى الشيخ بقى بيصلى وانا عمالة اعيط
من كتر ما كنت عايزة انام كنت لسة صغيرة فى اولى اعدادى ومش قادرة استحمل
ومش قادرة اقف والله نمت وانا بصلى
خلصنا الصلاة المفروض بقى ناخد الاحذية بتاعتنا علشان نمشى فضلنا ندور عليها
مش لاقينها وكنا مش فاكرين اين وضعناها فضلنا نصف ساعة ندور مش لاقينها
فى الاخر اخدنا احذية ناس تانية كنا مش عارفين نعمل ايه
احنا لقينا كل الناس بتدور على الاحذية بتاعتها وتاخد اى حاجة وتمشى
المفروض بقى نروح الفندق اللى احنا اصلا مش فاكرين هو فين تهنا وفضلنا نلف فى الشوارع
ومش عارفين اى حاجة اصلا مش لحقنا نتعرف عالمكان
وبعدين لقينا محل سالناه على الفندق فوصفه لنا وصلنا الفندق
وبعدين كنا مدمرين عالاخر
لقينا بابا نايم هو واختى صحيناها وحكينا له على اللى حصل
بابا راح تانى يوم رجع الاحذية وجاب لينا الاحذية بتاعتنا
الموقف ده الاكثر ذلا فى حياتى عمرى ماانساه ابدا

:022yb4::022yb4:

ههههههههههههههههههههه
يلا الحمد لله ربنا ستر في الاخر ،، عندك حق دي مواقف
محرجه اوي ربنا ما يوقع اي حد فيها اللهم امين
لكي مني عظيم التحية وخالص التقدير:078111rg3:
هفك النكد ده لاني بجد اتنكدت :(

هحكيلكم موقف محرج و مضحك شوية ..

مرة كان فيه واحدة تعرف اختي و جيرانا بس هي كبيرة مخلصة جامعة .. و هي برضه صاحبة أخت واحد صحبي ..
فانا رايح لصاحبي ده لقيتها واقفة مستنية اخت صاحبي عند بيتهم و صاحبي نزل و انا جي عليهم ..

فهي قالت لصاحبي ( بهزار طبعا ) : شوفه كده لو عايز عروسة :d و بتشاور عليها هي بس بتقوله متقولش انا على طول :d

فأول ماجيت سلمت عليهم و صاحبي قالي : مش عاوز عروسة ؟؟؟

فانا ماخدتش بالى انه قصده عليها .. فقولتله : لا و الله مش فاضي عندي ثانوية عامة .. فاضي انا ؟؟

هههههههههههههههههههههههه

هي اتكسفت بس الموقف كان بهزار .. بس اول ما عرفت قولتلها هو انا اطول ده شرف ليا و الله ..

هههههههههههههه

بس كان موقف محرج اوي و مضحك فى نفس الوقت ..
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
لا في دي عندك حق الثانوية اهم طبعا انا عارف انك
لو كنت فاهم من الاول هو يقصد ايه كنت قبل مايكمل
السؤال قلت موووووووووافق علطول:d
لكي مني التحية والامتنان وخالص الدعوات:022yb4:

zozza love
22-05-2011, 03:30 PM
فين باقى المواقف
عايزه اضحك
مستر محمد
معندكش موقف حلوه كده يضحك
انا مضايقه وعايزه اضحك
حد يدخل يقول موقف يضحكنى بقا

Heartbeat
22-05-2011, 03:33 PM
فين باقى المواقف
عايزه اضحك
مستر محمد
معندكش موقف حلوه كده يضحك
انا مضايقه وعايزه اضحك
حد يدخل يقول موقف يضحكنى بقا

ايه يازوزتى ايه اللى مضايقك ياقمر
فرفشى:av4056bb7jp3:
فى الحقيقة مش عندى مواقف مضحكة حاليا اصلا الايام دى مش بفتكر الا النكد:(
بعد الامتحانات هظبطك:slap1qk6:

نقاء الروح
22-05-2011, 04:00 PM
ههههه مواقفكم جميلة جدا
بس موقف حبيبة فكرني بموقف مشابه ليا
وبردو كان فالسعودية
كنا طالعين عمرة بس كنا اربع اسر مع بعض
المهم وصلنا وكان خطيب وحدة معانا مستنينا
فمكة وحاجز الفندق ومظبط الامور
المهم فأول يوم روحنا الحرم وعادي رجعنا
تاني يوم بئا الخطيب دا كان بيكلم بابا وبيقولوا
انت بتروحوا ازاي الحرم وكدا ، بابا وصفلوا الطريق
فراح قايل لالالا دا كدا طريق طويل وفيه اقصر منو
ووصف الطريق ، وحنا راجعين بالليل بعد الصلاة
بابا حب يجرب الطريق القصير وياريته ماجرب :(
توهنا ومش عرفنا لا نرجع الحرم ولا نرجع الفندق
وفضلنا كدا لحد قرب الفجر ونسأل بردو ماعرفناش
فالاخر الحمدلله ربنا انقذنا ولقينا نفسنا قدام الفندق
كنا خلاص شويتين ونوقع من التعب
بس كنت طول مانا ماشية فالطريق ادعي على الاخ ال الفوق :angry2:
بس الحمدلله وصلنا فالاخر

فيه موقف تاني حصل فنفس الرحلة
هبقى اجي واكتبه مرة تانية

Heartbeat
22-05-2011, 04:09 PM
ههههه مواقفكم جميلة جدا

بس موقف حبيبة فكرني بموقف مشابه ليا
وبردو كان فالسعودية
كنا طالعين عمرة بس كنا اربع اسر مع بعض
المهم وصلنا وكان خطيب وحدة معانا مستنينا
فمكة وحاجز الفندق ومظبط الامور
المهم فأول يوم روحنا الحرم وعادي رجعنا
تاني يوم بئا الخطيب دا كان بيكلم بابا وبيقولوا
انت بتروحوا ازاي الحرم وكدا ، بابا وصفلوا الطريق
فراح قايل لالالا دا كدا طريق طويل وفيه اقصر منو
ووصف الطريق ، وحنا راجعين بالليل بعد الصلاة
بابا حب يجرب الطريق القصير وياريته ماجرب :(
توهنا ومش عرفنا لا نرجع الحرم ولا نرجع الفندق
وفضلنا كدا لحد قرب الفجر ونسأل بردو ماعرفناش
فالاخر الحمدلله ربنا انقذنا ولقينا نفسنا قدام الفندق
كنا خلاص شويتين ونوقع من التعب
بس كنت طول مانا ماشية فالطريق ادعي على الاخ ال الفوق :angry2:
بس الحمدلله وصلنا فالاخر

فيه موقف تاني حصل فنفس الرحلة

هبقى اجي واكتبه مرة تانية

ههههههههههههههه
يابنتى التوهان ده شئ صعب جدا:mad:
خصوصا لو مش فى بلدك:romarioxp6:

Just User
22-05-2011, 04:26 PM
هحكيلم موقف حصل معايا و انا فى 2 اعدادي كده ..

بس يضحك ..

كنت انا مسافر عند بيت جدي و ليا خالي كان فى السعودية و ليه ابناء فى سني بس مش فاكر شكلهم ..
المهم خالي ده رجع قبل مانا اسافر لبيت جدي بفترة ..

و والدتي قالتلي روح هات عشاء جبن و عيش و كده و بنت خالتي فى سني راحت معايا علشان انا معرفش الاماكن كويس

و فى السوبر ماركت لقيت واحد فى سني برضه دخل و بيكلم بنت خالتي و عايش حياته خالص ..هههههههههه
روحت ماسك فيه و كنت لسه هضربه و بنت خالتي تقولي ايه يا محمد انت مش عارف ده مين .. اقولها مين يعنى و لسه هضرب ..
قالتلي ده يحيي ابن خالتك ..ههههههههههههههههههههههههههههه

وشي جاب الوان ساعتها .. و اتأسفتله خالص قولتله فاكرك و الله بس شكلك اتغير شوية و فضلت اعتذرله ..ههههههههههههه
بس بصراحة كان موقف محرج جداااااااااااا

نقاء الروح
22-05-2011, 04:35 PM
ههههههههههههههه

يابنتى التوهان ده شئ صعب جدا:mad:
خصوصا لو مش فى بلدك:romarioxp6:


فعلا يابنتي حاجة صعبة
بس مواقف حلوة وبنفتكرها للان ونضحك :d
احكيلكو الموقف تاني بئا
لانه كان بعد الاولاني علطول

فاليوم التاني الناس الكبيرة ( الاباء والامهات )
حبوا يعملوا عمرة تاني وال يعمل عن باباه او مامته او قريبه
المهم سابونا احنا العيال فالفندق :d
اخواتي الشباب اكبر مني راحوا طالعين مع باقي الصبيان
وفضلت انا واختي الاصغر مني بس
انا كنت ساعتها فستة ابتدائي واختي فرابعة
المهم انا بحب النوووم خالص ونومي تقيل خااالص خااالص :d
اختي كل ماتشوفني رحت عالسرير تيجي تنزلني عشان مانمش
وتقولي انا بخاف خليكي معايا
وانا نفسي اناااااااااااام تعبانة ياجماعة :d
المهم قولتلها لالالا ماتخافيش تعالي نقعد عالسرير وافتح التلفزيون
ونتابعلنا برنامج عشان مانمش
قعدنا وفتحنا التلفزيون وسندت راسي على المخدة
وعينكم ماتشوفش الا النور غرقت فنوم عمييق :d
اختي تهزني مافيش تشيلني مافيش تزعق مافيش
تعيط مافيش ، انفصلت عن العالم الخارجي :d
وياعيني اختي قطعت نفسها من العياط عشان خايفة
والعجيب اني ماحستش باي حاجة خااالص
دا اتحكالي بعدين بعد ماصحيت :d
واختي مش قادرة تتحرك لا يمين ولا شمال
واخواتي ماسئلوش عشان مطمنين اني موجودة :d
واخيرا بابا وماما وصلوا وانصعقوا من منظر اختي البشع
ومنظري الابشع :d
ويُقال ان تمت محاولة لايقاظي بس بائت بالفشل :d
صحيت الصبح وبدور على اختي لقيت ماما مستنياني
وبلاش اكمل احسن :p
ال زعلني بئا انهم جابوا لاختي عروسة لعبة عشان الموضوع دا
وانا ماجبوليش :o
لا وكمان اختي بئت تتفق مع البنات ال معانا انها اول ما بابا ومااما ينزلوا
هنيجي عندهم نسلي بعض :o
عشان مانمش منها زي المرة الاولى
وبقيت غصب عني افضل صاحية لحد ماهما ييجوا

الموقف دا كل مانفتكره يقعدوا يضحكوا عليا وعلى اختي
ومنظرنا التحفة فاليوم دا
ومعلش طولت عليكو :p

ostazmath4m
22-05-2011, 05:06 PM
ههههه مواقفكم جميلة جدا

بس موقف حبيبة فكرني بموقف مشابه ليا
وبردو كان فالسعودية
كنا طالعين عمرة بس كنا اربع اسر مع بعض
المهم وصلنا وكان خطيب وحدة معانا مستنينا
فمكة وحاجز الفندق ومظبط الامور
المهم فأول يوم روحنا الحرم وعادي رجعنا
تاني يوم بئا الخطيب دا كان بيكلم بابا وبيقولوا
انت بتروحوا ازاي الحرم وكدا ، بابا وصفلوا الطريق
فراح قايل لالالا دا كدا طريق طويل وفيه اقصر منو
ووصف الطريق ، وحنا راجعين بالليل بعد الصلاة
بابا حب يجرب الطريق القصير وياريته ماجرب :(
توهنا ومش عرفنا لا نرجع الحرم ولا نرجع الفندق
وفضلنا كدا لحد قرب الفجر ونسأل بردو ماعرفناش
فالاخر الحمدلله ربنا انقذنا ولقينا نفسنا قدام الفندق
كنا خلاص شويتين ونوقع من التعب
بس كنت طول مانا ماشية فالطريق ادعي على الاخ ال الفوق :angry2:
بس الحمدلله وصلنا فالاخر

فيه موقف تاني حصل فنفس الرحلة

هبقى اجي واكتبه مرة تانية

ههههههههههههههههههههههههههههههه
وده بيأكد اقتناعي بكلمه اعرفها من زمان
ان اللي نعرفه احسن من اللي مانعرفهوش
كويس انكم عرفتونش ان اللي بيروح السعودية يعمل عمرة ولا حاجه لازم يتوه عشان لو ربنا كتبهالي اعمل حسابي واجيب دليل او مرشد،،، تقبلي تحياتي:078111rg3:

فعلا يابنتي حاجة صعبة
بس مواقف حلوة وبنفتكرها للان ونضحك :d
احكيلكو الموقف تاني بئا
لانه كان بعد الاولاني علطول

فاليوم التاني الناس الكبيرة ( الاباء والامهات )
حبوا يعملوا عمرة تاني وال يعمل عن باباه او مامته او قريبه
المهم سابونا احنا العيال فالفندق :d
اخواتي الشباب اكبر مني راحوا طالعين مع باقي الصبيان
وفضلت انا واختي الاصغر مني بس
انا كنت ساعتها فستة ابتدائي واختي فرابعة
المهم انا بحب النوووم خالص ونومي تقيل خااالص خااالص :d
اختي كل ماتشوفني رحت عالسرير تيجي تنزلني عشان مانمش
وتقولي انا بخاف خليكي معايا
وانا نفسي اناااااااااااام تعبانة ياجماعة :d
المهم قولتلها لالالا ماتخافيش تعالي نقعد عالسرير وافتح التلفزيون
ونتابعلنا برنامج عشان مانمش
قعدنا وفتحنا التلفزيون وسندت راسي على المخدة
وعينكم ماتشوفش الا النور غرقت فنوم عمييق :d
اختي تهزني مافيش تشيلني مافيش تزعق مافيش
تعيط مافيش ، انفصلت عن العالم الخارجي :d
وياعيني اختي قطعت نفسها من العياط عشان خايفة
والعجيب اني ماحستش باي حاجة خااالص
دا اتحكالي بعدين بعد ماصحيت :d
واختي مش قادرة تتحرك لا يمين ولا شمال
واخواتي ماسئلوش عشان مطمنين اني موجودة :d
واخيرا بابا وماما وصلوا وانصعقوا من منظر اختي البشع
ومنظري الابشع :d
ويُقال ان تمت محاولة لايقاظي بس بائت بالفشل :d
صحيت الصبح وبدور على اختي لقيت ماما مستنياني
وبلاش اكمل احسن :p
ال زعلني بئا انهم جابوا لاختي عروسة لعبة عشان الموضوع دا
وانا ماجبوليش :o
لا وكمان اختي بئت تتفق مع البنات ال معانا انها اول ما بابا ومااما ينزلوا
هنيجي عندهم نسلي بعض :o
عشان مانمش منها زي المرة الاولى
وبقيت غصب عني افضل صاحية لحد ماهما ييجوا

الموقف دا كل مانفتكره يقعدوا يضحكوا عليا وعلى اختي
ومنظرنا التحفة فاليوم دا

ومعلش طولت عليكو :p

هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
صح النووووووووووووووووووم :slap1qk6::stickjo4::lol::av4056bb7jp3:
النوم الخفيف بينفع في المواقف دي خصوصا لو كنا
لوحدنا في البيت وحصلت حاجه غريبه مثلا نبقي
علي دراية بيها بسرعه لاتكون حاجه جامده لا قدر الله
مسكينه اختك استحملت كتير في صغرها المفروض تعوضيها
بهدية حلوة:d
تقبلي عظيم تحياتي وخالص تقديري وامتناني:078111rg3:

ostazmath4m
22-05-2011, 05:12 PM
هحكيلم موقف حصل معايا و انا فى 2 اعدادي كده ..


بس يضحك ..

كنت انا مسافر عند بيت جدي و ليا خالي كان فى السعودية و ليه ابناء فى سني بس مش فاكر شكلهم ..
المهم خالي ده رجع قبل مانا اسافر لبيت جدي بفترة ..

و والدتي قالتلي روح هات عشاء جبن و عيش و كده و بنت خالتي فى سني راحت معايا علشان انا معرفش الاماكن كويس

و فى السوبر ماركت لقيت واحد فى سني برضه دخل و بيكلم بنت خالتي و عايش حياته خالص ..هههههههههه
روحت ماسك فيه و كنت لسه هضربه و بنت خالتي تقولي ايه يا محمد انت مش عارف ده مين .. اقولها مين يعنى و لسه هضرب ..
قالتلي ده يحيي ابن خالتك ..ههههههههههههههههههههههههههههه

وشي جاب الوان ساعتها .. و اتأسفتله خالص قولتله فاكرك و الله بس شكلك اتغير شوية و فضلت اعتذرله ..ههههههههههههه

بس بصراحة كان موقف محرج جداااااااااااا


هههههههههههههههههههههههههههه
ايه الحكايه دايما مواقفك محرجه كده
يلا كلنا لها ،، تسلم ايدك ،، امتعتنا بالمواقف المحرجه
تقبل تحياتي وعظيم شكري:078111rg3:

المفكرة
22-05-2011, 05:26 PM
و إذ أركب سيارة أجرة يلمح سائقها في عيناي الضيق ، لا يفهم ما الذي يضايقني فيحكى لي قصة غريبة .
قال : طلب مني زبون إيصاله و انتظاره ساعتين كي يعيده لبيته و وعده بستين جنيه ، فتوسم السائق الربح اليسير في وقت قليل . و ما أن تحرك حتى اتصل أحدهم بالزبون فألغى المشوار و نزل من التاكسي.
يركب زبون آخر و يدفع 3 جنيهات في غاية قريبة . من هذا المكان يركب من يذهب لمكان أبعد قليلاً و يطلب من السائق الإنتظار بضع دقائق و إذ يصل إلى بيته يدفع مئة جنيه كاملة ، يصر عليها ، يلقيها له لا يلقى لها بالاً!

ostazmath4m
22-05-2011, 05:27 PM
فين باقى المواقف
عايزه اضحك
مستر محمد
معندكش موقف حلوه كده يضحك
انا مضايقه وعايزه اضحك
حد يدخل يقول موقف يضحكنى بقا

المواقف المضحكه موجوده ماتقلقيش
بس قبل ما اقول موقف مضحك افتكرته عايزك تشوفي
الموقف ده انا كتبته قبل كده بس حاسس انك ماخاتيش بالك منه
اصعب موقف حصل معايا مع انه من ايام الابتدائيه الا انه
محفوووووور في ذهني
شوفوا بقي الموقف ده
كنت في اخر المرحله الابتدائيه علي ما اتذكر وقتها
وكنت عند بيت جدي وكان عند جيرانهم فرح وزيطه
تقريبا شبكه وكانوا عاملين هيصه بقي عند بيتهم
(بيت الجيران يعني) فانا حبيت اتفرج بس مارضتش اروح
عندهم قلت اتفرج من قدام بيت جدي المهم
انتوا عارفين بقي الولاد الصغيرين اي حاجه ع الارض
بتلفت نظرهم فانا لفت نظري حاجه زي الخرطوم كده
جمب السور بتاع جدي (كان فيه رمل طيني بطول السور
مرصوص جمبه بسيط يعني )
فالمهم انا قلت اخد الخرطوم ده والعب بيه :028ja7: او ابقي
استخدمه لو حد دايقني المهم الدنيا كانت ضلمه الي
حد ما لان الفرح كان بعد العشاء ووطيت عشان امسك
الخرطوم اول مالمست الخرطوم عينكم ماتشوف الا النور
لقيت الخرطوم اتحرك واستخبي في الرمل اللي جمب السور
طلع(( ثعبــــــــــــــــــــــــــــــــــــان)):bosyht 9:
بصراحه كنت في موقف لا احسد عليه وقلبي وقف اشد
من وقفه العجله في الموقف السابق يعني التعبان كان
ممكن يبهدلني لولا من ستر ربنا ما اردش انه يلدغني
وفضل انه يتواري في التراب بجد بحمد ربنا ا نه عدي الموقف
ده علي خير ومن يومها بقيت احرم امسك حاجه مش شايفها
كويـــــــــــــــــــس:d

المفكرة
22-05-2011, 05:27 PM
أعزم الصدقة و إذ أضعها في بالي يتبدل حالي و إذ أخطو نحوها يخطو نحوي من لا أعرفهم ، لا أفهمهم ، يقولون لا تخشي شيئاً ، نحن نفعل عنك حين تعجزين و نسد حين لا تقوين فأتوكل على الجليل و هو حسب المتوكلين.
أقسم المال بين مسجد ينتفع بماله الفقراء و دار أيتام تحنو على أطفال أبرياء ، أحتار كيف أرتب الخطوة .... أيهما أولاً ؟ دار الأيتام أقرب ، هناك أضع جزءاً من المبلغ و منها للمسجد. الذي وجدت لجنة الزكاة فيه مغلقة.
إذاً إلى دار الأيتام و دفع بقية المبلغ هناك ، فجأة يحل بي التعب و يأخذ مني الإرهاق كل مأخذ ، تتسمر خطواتي فلا أقدر على المشي فأقرر أن اركب سيارة أجرة تنقلني تلك المسافة القريبة التي اعتدت أن أمشيها .
تمر سيارة الأجرة تلو الأخرى و أنا لا استطيع أن أشير لأيها ، حتى تمر تلك ، أجل هي المطلوبة.
أرشدت قائدها إلى مكان الدار ، و إذ نصل يطلب مني السائق أن أعطي مديرة الدار شريط تسجيل للقرآن كانت تبحث عنه و لا تجده في الأسواق و تطوع السائق بإحضاره لها ثم نسي الرجل مكان الدار فبقي الشريط في سيارته شهرين .
أما الأغرب من ذلك فهو حكاية حكاها لي السائق : أوقف سيارته ليستريح و إذا بسيارة من الطريق المعاكس تنحرف و تطير في الهواء و تسقط على السيارة التي بعده دون أن تصيب سيارته بأذى!

وردة امل
22-05-2011, 05:31 PM
مواقف اجمل من بعض وكلها بتضحك:d
جميل اوى اننا نفتكر ايام زمان ونضحك على نفسنا:d

smsma81
22-05-2011, 05:32 PM
هههههههههههههههههههههه
الموقف دا فكرنى بموقف مشابه
وأنا صغير .. كنت بقضى الأجازة مع أهلى فى ريف الزقازيق دايما
والعيال هناك .. كانوا بيعاملونى على إنى إنسان جئ من كوكب أخر ... مش عارف ليه :d
المهم قالولى احنا لازم ندخل فى سباق بالعجل على طريق السكة الزراعية .. ووخدوا منى جنيه ومن كل واحد جنيه ... وقالوا اللى هيكسب .. هياخد الفلوس كلها :mad:
انا كان معايا عجلة وكويسة وسريعة وكمان شكها حلو وكمان صغنونة وعلى أدى ;)
جه واد من ابن الجيران .. ضحك عليا .. وخدها منى .. واخدت مكانها عجلته ال 28 .. الفسكونيا :romarioxp6:
هههههههههه المهم دخلنا فى مرحلة السباق .. والعيال طارت بالعجل .. وأنا راكب على العجلة .. وكبيرة أوى عليا .. وبجاهد عشان أطول البدال ..
المهم بدأت أبدل نص تبديلة .. وجريت وسبقتهم كمان ... بس جه نفس الواد دخل فيا بالعجلة من وراء :mad:
مرة واحدة لقيت فردة العجلة الأمامية اتخلعت مش عارف ازاى .. ولقيت نفسى .. فى الترعة :p:p
واللى باقى من العجلة فوق منى ...:stickjo4:
بس الحمد لله ربنا سترها .. ولانى كنت بعرف اعوم كويس .. ربنا نجانى :022yb4:

بس المشكلة مش هنا
الواد اللى ضحك عليا دا :frown:
راح قال ل تيته هانى خد منى العجلة ووقع بيها فى الترعة .. وانا عايز العجلة بتاعتى .. وفضل يعيط ويعمل زيطة :mad:
قامت نينه ..ادته العجلة بتاعتى :mad: .. عشان أنا بوظت العجلة بتاعته .. وكمان عشان خافت عليا .. انى أقع فى الترعة تانى
هههههههههههههههههههه .. ولحد النهاردة .. انا والواد دا الأصدقاء الأعداء :028ja7:
ولما بشوفه ببقى عايز أ***ه .. لانه أخد منى عجلتى :stickjo4::stickjo4::stickjo4:

]ههههههههههههه ده واد يهودي بجد ههههه فكرني بموقف اخواتي الاتنين الاصغر مني بنتين كنا بنلعب استغمايه ! في ريف القريه في زياره لجدتي والده والدي المهم

اختي الاصغر طلع في دمغها انها تستخبه ورا شجره كبيره علي شط الترعه وكنا بليل كانت الساعه 10 تقريبا يعني احنا مستخبين لوحدنا

المهم الشجره بطلت القصه جدورها ممتده الي داخل الترعه والترعه عميقه ولقيت اختي الي بعد منها اخر العنقود رايحه تستخبه هناك هي كمان اشمعنا اختها!!!!!!!!!!!!!

وفجاه مسمعناش صوت لحد والعبه خلصت واحنا افتكرناهم دخلوا البيت يناموا وبعدين لقيناهم جايين مليانيين طين
سألنهم في استغراب كنتوا فين
لقيت اخر العنقود بطلع دخان من ودنها زي المارد وبتقولي اختك كانت حتزحلق لما راحت تستخبي هناك وانا لما رحت مسكت في رجلي وانا مسكت في الشجره وكان فيه طين كتير والترعه كانت مليانه ميه وقعدت اقاوم لحد ما طلعت ومشينا

من وقتها ومها الاتنين بيخافوا من اي ترعه او جسر او حاجه ليها شط وملهاش جاجز:blush:

ostazmath4m
22-05-2011, 05:32 PM
و إذ أركب سيارة أجرة يلمح سائقها في عيناي الضيق ، لا يفهم ما الذي يضايقني فيحكى لي قصة غريبة .
قال : طلب مني زبون إيصاله و انتظاره ساعتين كي يعيده لبيته و وعده بستين جنيه ، فتوسم السائق الربح اليسير في وقت قليل . و ما أن تحرك حتى اتصل أحدهم بالزبون فألغى المشوار و نزل من التاكسي.
يركب زبون آخر و يدفع 3 جنيهات في غاية قريبة . من هذا المكان يركب من يذهب لمكان أبعد قليلاً و يطلب من السائق الإنتظار بضع دقائق و إذ يصل إلى بيته يدفع مئة جنيه كاملة ، يصر عليها ، يلقيها له لا يلقى لها بالاً!

ابلغ تعليق علي ذلك في وجهة نظري
سبحان مقسم الارزاق((الله سبحانه وتعالي))
يعلم ما كان وما هو كائن وما سيكون وما لم يكن لو كان كيف كان يكون
اسعدني مرورك جدا ،، تقبل عظيم تحياتي وخالص اعتزازي وتقديري

ostazmath4m
22-05-2011, 06:14 PM
أعزم الصدقة و إذ أضعها في بالي يتبدل حالي و إذ أخطو نحوها يخطو نحوي من لا أعرفهم ، لا أفهمهم ، يقولون لا تخشي شيئاً ، نحن نفعل عنك حين تعجزين و نسد حين لا تقوين فأتوكل على الجليل و هو حسب المتوكلين.
أقسم المال بين مسجد ينتفع بماله الفقراء و دار أيتام تحنو على أطفال أبرياء ، أحتار كيف أرتب الخطوة .... أيهما أولاً ؟ دار الأيتام أقرب ، هناك أضع جزءاً من المبلغ و منها للمسجد. الذي وجدت لجنة الزكاة فيه مغلقة.
إذاً إلى دار الأيتام و دفع بقية المبلغ هناك ، فجأة يحل بي التعب و يأخذ مني الإرهاق كل مأخذ ، تتسمر خطواتي فلا أقدر على المشي فأقرر أن اركب سيارة أجرة تنقلني تلك المسافة القريبة التي اعتدت أن أمشيها .
تمر سيارة الأجرة تلو الأخرى و أنا لا استطيع أن أشير لأيها ، حتى تمر تلك ، أجل هي المطلوبة.
أرشدت قائدها إلى مكان الدار ، و إذ نصل يطلب مني السائق أن أعطي مديرة الدار شريط تسجيل للقرآن كانت تبحث عنه و لا تجده في الأسواق و تطوع السائق بإحضاره لها ثم نسي الرجل مكان الدار فبقي الشريط في سيارته شهرين .
أما الأغرب من ذلك فهو حكاية حكاها لي السائق : أوقف سيارته ليستريح و إذا بسيارة من الطريق المعاكس تنحرف و تطير في الهواء و تسقط على السيارة التي بعده دون أن تصيب سيارته بأذى!

فعلا قال تعالي:" ان الله علي كل شئ قدير"
موقف محير بعض الشئ
اسعدني مرورك العطر لا حرمنا الله من مشاركاتك ومواقفك
المتغيرة ،،، لكي عظيم تحياتي وجل احترامي وتقديري

ostazmath4m
22-05-2011, 06:43 PM
]ههههههههههههه ده واد يهودي بجد ههههه فكرني بموقف اخواتي الاتنين الاصغر مني بنتين كنا بنلعب استغمايه ! في ريف القريه في زياره لجدتي والده والدي المهم

اختي الاصغر طلع في دمغها انها تستخبه ورا شجره كبيره علي شط الترعه وكنا بليل كانت الساعه 10 تقريبا يعني احنا مستخبين لوحدنا

المهم الشجره بطلت القصه جدورها ممتده الي داخل الترعه والترعه عميقه ولقيت اختي الي بعد منها اخر العنقود رايحه تستخبه هناك هي كمان اشمعنا اختها!!!!!!!!!!!!!

وفجاه مسمعناش صوت لحد والعبه خلصت واحنا افتكرناهم دخلوا البيت يناموا وبعدين لقيناهم جايين مليانيين طين
سألنهم في استغراب كنتوا فين
لقيت اخر العنقود بطلع دخان من ودنها زي المارد وبتقولي اختك كانت حتزحلق لما راحت تستخبي هناك وانا لما رحت مسكت في رجلي وانا مسكت في الشجره وكان فيه طين كتير والترعه كانت مليانه ميه وقعدت اقاوم لحد ما طلعت ومشينا

من وقتها ومها الاتنين بيخافوا من اي ترعه او جسر او حاجه ليها شط وملهاش جاجز:blush:
ههههههههههههههههههههههههه
موقف جميل هم شكلهم مش بقوا بيخافوا من الترعه والجسر
وكده وبس شكلهم بقوا بيخافوا انهم يلعبوا اساسا:d
اسعدني مرورك الكريم ولي ملحوظة صغيرة وانا اعلم علم
اليقين انها عن غير قصد ولا تقصديها وهي لا ينبغي ان نقول علي
احد مسلم انه يهودي اكرمك الله عز وجل فانا اقولها فقط من باب
الدين النصيحه ،، بانتظار مواقف اخري اسعدني مرورك شخصيا تقبلي جل احترامي وتقديري:022yb4:

نقاء الروح
22-05-2011, 06:50 PM
ههههههههههههههههههههههههههههههه
وده بيأكد اقتناعي بكلمه اعرفها من زمان
ان اللي نعرفه احسن من اللي مانعرفهوش
كويس انكم عرفتونش ان اللي بيروح السعودية يعمل عمرة ولا حاجه لازم يتوه عشان لو ربنا كتبهالي اعمل حسابي واجيب دليل او مرشد،،، تقبلي تحياتي:078111rg3:

هههههه فعلا ،
اه دا لازم وكمان مواقف الحج بتبقى افظع
الدنيا زحمة وماحدش عارف حد
ربنا يكتبها لحضرتك والجميع يارب
هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
صح النووووووووووووووووووم :slap1qk6::stickjo4::lol::av4056bb7jp3:
النوم الخفيف بينفع في المواقف دي خصوصا لو كنا
لوحدنا في البيت وحصلت حاجه غريبه مثلا نبقي
علي دراية بيها بسرعه لاتكون حاجه جامده لا قدر الله
مسكينه اختك استحملت كتير في صغرها المفروض تعوضيها
بهدية حلوة:d
تقبلي عظيم تحياتي وخالص تقديري وامتناني:078111rg3:

[/center]


ههههه هيا فعلا مشكلة بالنسبالي
ولسة بعاني منها للان
بس غصب عني والا مانمش من الاساس :d
اه فعلا عانت ، بس ماهو بابا وماما قاموا بالواجب
مش كفاية العروسة ال اخدتها وانا لاء :d
وشكرا جزيلا لحضرتك يامستر

ostazmath4m
22-05-2011, 06:50 PM
افتكرت موقف وانا لسه صغير كنت عند جدي
وخرجت من البيت ووقفت قدامه شوية عشان اضمن ان
العربيات كلها عدت الشارع واعدي انا كمان بعدهم وفي
اخر عربية كان في قدامها زلطه ع الارض كانت قدام البيت
بالظبط اللي هو بيت جدي وانا واقف قدامه قامت العربية
وهي بتعدي داست ع الزلطه دي قامت الزلطه بدورها تقمصت
دور سوبر مان وطاااارت وجات في وشي في الحاجب بالظبط:bosyht9::022yb4::022yb4:
ولسه عاملة اثر بسيط جدا مش اي حد ياخد باله منها في حاجبي
لحد دلوقتي وانا بعد مافقت من الذهول والصدمه والالم حمدت ربنا انها
ماجاتش في عيني كانت صفتها الحمد لله كان موقف صعب ومؤلم بصراحه
نصيحتي ماحدش يقف قدام بيت جده خصوصا لو كان بيطل ع الشارع
والشارع فيه زلطه:d،، تقبلوا تحياتي:022yb4:

وردة امل
22-05-2011, 06:55 PM
فى يوم انا واصحابى طالعين من الدرس ورايحين البيت
واحنا فى طريقنا لاقينا بوتيك ملابس فتح جديد
المهم واحدة من اصحابى قالت انا لازم ادخل البوتيك ده
اصله كان فى ملابس جميلة لزوم التصييط وكده:d
عشان عجبتها جيبة وعايزة تسأل عليها
انا قلتلها بلاش تدخل واننا متأخرين وعايزين نروح
وهى مصممة انها تدخل المهم احنا دخلنا البوتيك
وطبعا هى معانا وداخلة على طول ناحية الجيبة :d
وهى رايحة ناحيتها خبطت فى الازاز وهى مش شايفاه:o
شكله نضيف وجديد:o
ومش اتخبطت وبس وكمان وقعت لانها كانت لبسة كعب عالى:d
واحنا فضلنا نضحك عليها وكنا هنموت من الضحك
ومن ساعتها حرمت تدخل بوتيكات جديدة تانى
عشان متتخبطش فى الازاز الجديد:d

lovely-girl5100
22-05-2011, 07:06 PM
فى يوم انا واصحابى طالعين من الدرس ورايحين البيت
واحنا فى طريقنا لاقينا بوتيك ملابس فتح جديد
المهم واحدة من اصحابى قالت انا لازم ادخل البوتيك ده
اصله كان فى ملابس جميلة لزوم التصييط وكده:d
عشان عجبتها جيبة وعايزة تسأل عليها
انا قلتلها بلاش تدخل واننا متأخرين وعايزين نروح
وهى مصممة انها تدخل المهم احنا دخلنا البوتيك
وطبعا هى معانا وداخلة على طول ناحية الجيبة :d
وهى رايحة ناحيتها خبطت فى الازاز وهى مش شايفاه:o
شكله نضيف وجديد:o
ومش اتخبطت وبس وكمان وقعت لانها كانت لبسة كعب عالى:d
واحنا فضلنا نضحك عليها وكنا هنموت من الضحك
ومن ساعتها حرمت تدخل بوتيكات جديدة تانى
عشان متتخبطش فى الازاز الجديد:d



ههههههه نفس الموقف حصل مع بابا واحنا في السعودية كنا رايحين هيبربندا وماشي واحنا متعودين ان الباب الازاز ليفتح توماتيكي لوحده بس بابا راح نيحيه باب مش بيفتح وفضل ماشي ماشي ماشي وبيتكلم ومش بيبص قدامه واااااااخ لزق في الباب واحنا نضحك هههههههههههه

zozza love
22-05-2011, 08:11 PM
افتكرت موقف وانا لسه صغير كنت عند جدي
وخرجت من البيت ووقفت قدامه شوية عشان اضمن ان
العربيات كلها عدت الشارع واعدي انا كمان بعدهم وفي
اخر عربية كان في قدامها زلطه ع الارض كانت قدام البيت
بالظبط اللي هو بيت جدي وانا واقف قدامه قامت العربية
وهي بتعدي داست ع الزلطه دي قامت الزلطه بدورها تقمصت
دور سوبر مان وطاااارت وجات في وشي في الحاجب بالظبط:bosyht9::022yb4::022yb4:
ولسه عاملة اثر بسيط جدا مش اي حد ياخد باله منها في حاجبي
لحد دلوقتي وانا بعد مافقت من الذهول والصدمه والالم حمدت ربنا انها
ماجاتش في عيني كانت صفتها الحمد لله كان موقف صعب ومؤلم بصراحه
نصيحتي ماحدش يقف قدام بيت جده خصوصا لو كان بيطل ع الشارع
والشارع فيه زلطه:d،، تقبلوا تحياتي:022yb4:


لا حلوه يا مستر
بس انا حقف عن بنت جدى علشان هو مش ساكن ع الشارع:p:p:p:p
طيب انا عايزه اشوف موقف لحضرتك وانت كبير يا استاذنا

ostazmath4m
22-05-2011, 08:43 PM
المواقف بصراحه كتيرة جدا بس اللي يفتكرها
وانا مش حاضر حاليا في ذهني موقف مضحك وانا كبير
بس حضر في ذهني موقف ايام ما كنت في الجامعة (اسكندرية)
كنت ساكن مدينة جامعيه لاني طبعا مش اسكندراني بس
مدينتي الجامعية كمان كانت بعيدة اووي عن الجامعه(25.5 كيلومتر)
المهم كنت لما بخلص الكليه وعايز اروح للمدينة الجامعيه كنت بركب
عربية العامرية وبنزل في الطريق المهم في يوم كنت طالع من الكلية
مطحوووووون ومدغدغ ع الاخر بس في حاجه المواصله مش بتاخد وقت
كتير السواقين دايما بتوع العامرية وطريق صحراوي بقي كانوا بيطيروا
وانا كنت بعمل حسابي اني مانمش خالص حتي ولو كنت تعبان
عشان انزل في المكان المناسب المهم المرة دي بقي غفلت كام دقيقه
كده مش كتير قليلين جدا و صحصحت كده وفوقت لقيت نفسي عديت المكان
الي بنزل فيه بحوالي 6 كيلو اعمل ايه بقي قلت للسواق عندك ياسطي
نزلي هنا علي اي جنب المهم نزلت وانا موتي وسمي الانتظار بكرهه كره العمي
والطريق الصحرواي رخم والمواصلات مش دايما بتقف علطول المهم قلت اتمشي
لحد ماعربية تقف واركب فيها ومفيش ولا عربية وقفت وفضلت ماشي ماشي
وجريت شويه صغيرين كده لحد ماوصلت المدينه الجامعية ع الاقدام:blush::bosyht9:
انا كنت جعان بصراحه ماكدبش عليكوا بس انا كنت في حاله لا يرثي لها
وماصدقت افتح باب الاوضه رميت الاجنده واستقبلت السرير احلي استقبال
وبالجزمه وبهدومي ونمت طبعا بس قبل ما اتعمق في النوم بالعافيه قلعت الجزمه
ومن يومها لو كنت هموت من التعب حرمت انام تاني او عيني تغفل وانا راكب
المواصله دي :) تقبلوا تحياتي:078111rg3:

zozza love
22-05-2011, 08:53 PM
ههههههههههه
خلاص بقا يا مستر مش تنام تانى فى الموصلات
موقف تانى لو سمحت؟
عايزه اضحك انا

تغريد الطيور
22-05-2011, 09:25 PM
ههههههههههههههههههههههههههههه مواقف تحفة انا ضحكت كتيييييييير و خصوصا على موقف نقاء الروح التانى هههههههههههههههههههه دا كله نوم يا بنتى ههههههههههههه

فكرنى بموقف كدا قديم

كنت فى اولى اعدادى و كانت مدرستنا بترجعنا بدرى فماما قالتلى خدى المفتاح علشان مفيش حد فى البيت لانها رايحة تجيب تيتة بعد الشغل

المهم روحت البيت على خير و طبعا لازم انام فى الضهر

روحت نـــــــــــمــــــــــــــــــت و نـــــــــــمت :d

و جت ماما تخبط مفيييييش حد و تدور على المفتاح .. نست تاخده و تخبط و تخبط و كانت هاتكسر الباب من التخبيط :rolleyes:و تعمل ايه رجعت تانى مع تيتة عندها البيت

و رجع اخويا من الكلية و يخبط يخبط يخبط و مفييييييييييييييش حد :oو يعمل ايه اتصل بماما عالموبيل لانه معهوش مفتاح و ماما قالتله تعالى عند تيتة و حكتله اللى حصل

و رجعت اختى من الكلية و نفس اللى حصل و راحت عند تيتة

لكن اخواتى الصغيرين رجعوا من المدرسة بس راحو عند عمى المرة دى;)

امـــــا بابا اللى هوا الامل فيه انه يكون معاه المفتاح .. للاسف ماكنش معاه المفتاح :o

و راح برده عند تيتة و عمى اتصل ببابا و قاله على اخواتى و اتجمعت الاسرة الكريمة عند تيتة:d

الخلاصة جه اخويا معاه راجل راحو فشو الباب و الحمد لله صحيت على خير الساعة 7 بليل مع العلم انى كنت طالعة من المدرسة الساعة 12 :rolleyes:

و نمت 7 ساعات و محدش اتغدى و ضاعت عليا الصلوات :(

شوفتو بقى النوم دا هههههههههههههه

THE CodeR
23-05-2011, 12:32 AM
احكيلكم موقف في اول يوم امتحانات في اولي ثانوي
كأنه قصة خيالية لكن حصلت لاتنين صاحبي
اول ما المبني اتفتح طلعوا يطلعوا حاجتهم في الدكك بتاعتهم
هما كانو في لجنة واحدة
دخل واحد وراه التاني فحط حاجته في الدرج
فسأله التاني بوداعة " هو ايه اللي علي الدكة ده؟"
حاجة ملفوفة كده
فقرب التاني يبص و قال بوداعة برضه "ده باينله تعبان"
بصوا لبعض في غباء و قالوا في نفس واحد "تعبااااان" و طلعوا يجروا
ساعتها التعبان صحي و جري بسرعة في الفصل لغاية ما واحد منهم حدف عليه دكة نزلت علي ديله زنقته و المدرسين نفسهم خايفين منه
حاجة كده طوله متر و تخين اوي
الرعب انتشر في اللجان يوميها
قمة الكوميديا.......والله بدل ماليها اللي العجب

THE CodeR
23-05-2011, 12:34 AM
احكيلكم موقف في اول يوم امتحانات في اولي ثانوي
كأنه قصة خيالية لكن حصلت لاتنين صاحبي
اول ما المبني اتفتح طلعوا يطلعوا حاجتهم في الدكك بتاعتهم
هما كانو في لجنة واحدة
دخل واحد وراه التاني فحط حاجته في الدرج
فسأله التاني بوداعة " هو ايه اللي علي الدكة بتاعتك ده؟"
حاجة ملفوفة كده
فقرب التاني يبص و قال بوداعة برضه "ده باينله تعبان"
بصوا لبعض في غباء و قالوا في نفس واحد "تعبااااان" و طلعوا يجروا
ساعتها التعبان صحي و جري بسرعة في الفصل لغاية ما واحد منهم حدف عليه دكة نزلت علي ديله زنقته و المدرسين نفسهم خايفين منه
حاجة كده طوله متر و تخين اوي
الرعب انتشر في اللجان يوميها
قمة الكوميديا.......والله بدل ماليها اللي العجب

Heartbeat
23-05-2011, 12:49 AM
افتكرت موقف:022yb4:
كنت صغيرة تقريبا فى اولى ابتدائى وبعدين كنت بلعب انا واختى الكبيرة
هى اكبر منى ب3سنين كنا بنلعب لعبة كان هى حصان وانا اقعد على ضهرها :friendsxs3:
(مش عارفه تعرفوها ولا لا) انا بصراحة كنت مبسوطة جدا وانا راكبه على ضهرها:006et4:
بعدين هى قالتلى انها عايزة تركب على ضهرى شوية صراحة كنت خايفة
هى اكبر منى وانا كنت لسه مفسفسة خالص:blush:
بس وافقت لانها قعدت تتحايل وصعبت عليا
هى ركبت من هنا وانا لقيتنى مش قادرة اتوازن خالص وايدى سابت منى:o
ووقعت عالارض على ذقنى واتعورت
وانا كنت جبانة جدا اول ما اشوف الدم بخاف
ونزل دم كتير منى
اكتشفت ان عندى دم:d
بابا طبعا شخط فى اختى جامد وهى كمان قعدت تعيط:p
لغاية دلوقتى لسه عندى علامة الجوده فى ذقنى ^_^
بس كان موقف تحفة
:022yb4::022yb4:

ostazmath4m
23-05-2011, 02:52 AM
فى يوم انا واصحابى طالعين من الدرس ورايحين البيت


واحنا فى طريقنا لاقينا بوتيك ملابس فتح جديد
المهم واحدة من اصحابى قالت انا لازم ادخل البوتيك ده
اصله كان فى ملابس جميلة لزوم التصييط وكده:d
عشان عجبتها جيبة وعايزة تسأل عليها
انا قلتلها بلاش تدخل واننا متأخرين وعايزين نروح
وهى مصممة انها تدخل المهم احنا دخلنا البوتيك
وطبعا هى معانا وداخلة على طول ناحية الجيبة :d
وهى رايحة ناحيتها خبطت فى الازاز وهى مش شايفاه:o
شكله نضيف وجديد:o
ومش اتخبطت وبس وكمان وقعت لانها كانت لبسة كعب عالى:d
واحنا فضلنا نضحك عليها وكنا هنموت من الضحك
ومن ساعتها حرمت تدخل بوتيكات جديدة تانى
عشان متتخبطش فى الازاز الجديد:d

هههههههههههههههههههههههههههههه
يلا تعيش وتفتكر وتاخد غيرها:slap1qk6:
ههههههههههههههههههههههههههههه مواقف تحفة انا ضحكت كتيييييييير و خصوصا على موقف نقاء الروح التانى هههههههههههههههههههه دا كله نوم يا بنتى ههههههههههههه

فكرنى بموقف كدا قديم

كنت فى اولى اعدادى و كانت مدرستنا بترجعنا بدرى فماما قالتلى خدى المفتاح علشان مفيش حد فى البيت لانها رايحة تجيب تيتة بعد الشغل

المهم روحت البيت على خير و طبعا لازم انام فى الضهر

روحت نـــــــــــمــــــــــــــــــت و نـــــــــــمت :d

و جت ماما تخبط مفيييييش حد و تدور على المفتاح .. نست تاخده و تخبط و تخبط و كانت هاتكسر الباب من التخبيط :rolleyes:و تعمل ايه رجعت تانى مع تيتة عندها البيت

و رجع اخويا من الكلية و يخبط يخبط يخبط و مفييييييييييييييش حد :oو يعمل ايه اتصل بماما عالموبيل لانه معهوش مفتاح و ماما قالتله تعالى عند تيتة و حكتله اللى حصل

و رجعت اختى من الكلية و نفس اللى حصل و راحت عند تيتة

لكن اخواتى الصغيرين رجعوا من المدرسة بس راحو عند عمى المرة دى;)

امـــــا بابا اللى هوا الامل فيه انه يكون معاه المفتاح .. للاسف ماكنش معاه المفتاح :o

و راح برده عند تيتة و عمى اتصل ببابا و قاله على اخواتى و اتجمعت الاسرة الكريمة عند تيتة:d

الخلاصة جه اخويا معاه راجل راحو فشو الباب و الحمد لله صحيت على خير الساعة 7 بليل مع العلم انى كنت طالعة من المدرسة الساعة 12 :rolleyes:

و نمت 7 ساعات و محدش اتغدى و ضاعت عليا الصلوات :(

شوفتو بقى النوم دا هههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههه
بصراحه بعد ماشوفت موقفك انتي ونقاء الروح
قررت اعمل مسابقه بينكم انتوا الاتنين ونشوف مين
اكتر واحده بتنام ومش بتتأثر بالعوامل الخارجيه والاستعمارية:049gc0:

احكيلكم موقف في اول يوم امتحانات في اولي ثانوي
كأنه قصة خيالية لكن حصلت لاتنين صاحبي
اول ما المبني اتفتح طلعوا يطلعوا حاجتهم في الدكك بتاعتهم
هما كانو في لجنة واحدة
دخل واحد وراه التاني فحط حاجته في الدرج
فسأله التاني بوداعة " هو ايه اللي علي الدكة بتاعتك ده؟"
حاجة ملفوفة كده
فقرب التاني يبص و قال بوداعة برضه "ده باينله تعبان"
بصوا لبعض في غباء و قالوا في نفس واحد "تعبااااان" و طلعوا يجروا
ساعتها التعبان صحي و جري بسرعة في الفصل لغاية ما واحد منهم حدف عليه دكة نزلت علي ديله زنقته و المدرسين نفسهم خايفين منه
حاجة كده طوله متر و تخين اوي
الرعب انتشر في اللجان يوميها
قمة الكوميديا.......والله بدل ماليها اللي العجب


هههههههههههههههههههههههههههه استاذ كودر
انا حصل معايا موقف انقح من ده معرفش اذا كنت واخد بالك منه ولا لأ بس هو موجود في المشاركه8 ، 76



افتكرت موقف:022yb4:


كنت صغيرة تقريبا فى اولى ابتدائى وبعدين كنت بلعب انا واختى الكبيرة
هى اكبر منى ب3سنين كنا بنلعب لعبة كان هى حصان وانا اقعد على ضهرها :friendsxs3:
(مش عارفه تعرفوها ولا لا) انا بصراحة كنت مبسوطة جدا وانا راكبه على ضهرها:006et4:
بعدين هى قالتلى انها عايزة تركب على ضهرى شوية صراحة كنت خايفة
هى اكبر منى وانا كنت لسه مفسفسة خالص:blush:
بس وافقت لانها قعدت تتحايل وصعبت عليا
هى ركبت من هنا وانا لقيتنى مش قادرة اتوازن خالص وايدى سابت منى:o
ووقعت عالارض على ذقنى واتعورت
وانا كنت جبانة جدا اول ما اشوف الدم بخاف
ونزل دم كتير منى
اكتشفت ان عندى دم:d
بابا طبعا شخط فى اختى جامد وهى كمان قعدت تعيط:p
لغاية دلوقتى لسه عندى علامة الجوده فى ذقنى ^_^
بس كان موقف تحفة
:022yb4::022yb4:

ههههههههههههههههههههههههههههه
تعيشي وتفتكري ،، في رأيي اكبر استفاده انك اكتشفتي
الكتابه اللي باللون الاحمر دي:d:d

THE CodeR
23-05-2011, 04:39 AM
هههههههههههههههههههههههههههه استاذ كودر
انا حصل معايا موقف انقح من ده معرفش اذا كنت واخد بالك منه ولا لأ بس هو موجود في المشاركه8 ، 76


شفتها بس فكرتني باليوم ده
فضلت طول فترة الامتحانات ادخل اللجنة بحرص و ادور ورا الباب و في الاداراج كلها عشان اقعد مطمئن
علي المواقف في منها كتير
انا بقي كنت من هواة التدمير انا و واحد صاحبي
فكنا مثلاً مروحين من التمرين نشتري ازازة شويبس بلاستيك نشربها ونملاها مية و نرميها في وسط الشارع
تعدي عليها عربية او اتوبيس فتفرقع .........(ايام حلوة بتاعت زمان دي :d)
المهم مرة رمينا الازازة في وسط الشارع فحصلت حاجة غريبة جداً
عربية جيب داست عليها فطلعت مع الكاوتش دخلت في جسم العربية نفسه من تحت
و ساعتها سمعنا صوت فرم و فرتكة داخل العربية و وقفت في وسط الشارع
بقينا باصين لبعض في ذهول و فاتحين بقنا (شكل غبي وش) مفيش ثانية وكنا مسلمين رجلينا للريح لاقرب محطة مترو
معرفش العربية دي حصلها ايه لغاية دلوقت :d اكيد في عداد الخردة :d
الاغرب اني شفت قبل كده اتوبيس كامل بجلالة قدره
عجلته اتزنقت في بلاعة علي جنب الشارع
فضل علي شكله ده سنيييييييييييييييييييييييييين و لسه متشال قريب
والله عجب :d

صوت العقل
23-05-2011, 11:44 AM
ههههههههههههههههه والله المواقف كلها رائعة ....
وكلهم دمهم خفيف .. جـــــــــــــــــــزاك الله خيرااااااااا
يا مستر .. حقيقى كنا محتاجين نبتــــــــــــــسم فعلا..

المياة
23-05-2011, 12:13 PM
ربنا يجازي كل واحد رسم البسمة على وجوهنا في هذه الأيام خير
فعلا ادخلتم البهجة إلى نفوسنا
جزاكم الله عنا خير الجزاء

usernamo
23-05-2011, 01:22 PM
انا بهزر مرة مع مستر الالمانى .. و كان بيبص على بنات هو (( مستر زنديق )) xD و بقوله عيب كده و قمت خابطه فى كتفه بالراحة .. لقيت عينيه اتقلبت و قالى انت اد الزقة دى .. بقوله لا لا .. هتعمل يا مجنوووووووون ... قالى هوريك (( المستر 25 سنة صغير اكبر منى ب 6 سنين فبنعتبره صاحبنا )) المهم قربنا قربنا و فضل باصصلى باصة انتقام .. و فجأة رمانى فى بلاعة .. و صحابى طلعونى .. قام غمز ليهم و خدوا الشوز بتاعى و جريوا .. و بدل ما البنات كانت بتتعاكس .. اصبحت انا مسخرة المنطقة فى الساعه دى .. و انا اصلاً اللى من النوع اللى بقرف بقى .. فلت مش باصص لرجلى و بقولهم .. يا ولاد **** و ربنا لموريكم بس حد يجي يطلعنى و النبى .. رجلى اتحشرت .. رجلى اتحشرررررت !! .. فلت اطلع رجلى لحد ما طلعت و طبعاً شكلى زبالة بكل ما تحمله الكلمة من معنى * ملحوظة : البلاعة بلاعة محل ! مش بلاعة عمومية ... المهم بعد ما طلعتها كان لازم اعمل حاجتين .. ارجع الشوز .. اغير البنطلون .. لسه هجرى ورا اصحابى ارجع الشوز .. و بتحرك قمت لبست فى عربية ماشية و اتشقلبت فى الهوا .. ووقعت اااااااااااااه .. يا كلاب هاتو الشوز .. مش قادر اقوووووم .. و بقيت الطم زى البنات .. المهم و اخيراً رجعولى الشوز .. و رحت لبست بنطلون من صديقى الصدوق بندا .. الى بيزن 125 كيلو ... و بالطبع البنطلون كان ممكن يلبسه 10 معايا ,, و كان شكلى مسخرة .. ماشى ماسك البنطلون بإيدى زى الصعيدى اللى ماسك الجلابيةفى بوقوا ... و طبعاً روحت حاطيط كل الديتولات اللى عندنا حتى اللى بنمسح بيها الزجاج .. و اكتشفت ان اللى باظ البنطلون مش رجلى .. بس الحمد لله .. طلعت سليم !

و من هنا نتعلم .. ان اللى يهزر مع مدرسين تانى ... و مش بيسمع كلام صحابوا .. دى بيبقى مصيره ! ...

*ملحوظة : هذا الموقف حقيقى .. و لا تحاول تجربته حيث اننى كلما تذكرته اشعر بالحاجة الى العيااااااااااااااااط

ostazmath4m
23-05-2011, 01:30 PM
شفتها بس فكرتني باليوم ده
فضلت طول فترة الامتحانات ادخل اللجنة بحرص و ادور ورا الباب و في الاداراج كلها عشان اقعد مطمئن
علي المواقف في منها كتير
انا بقي كنت من هواة التدمير انا و واحد صاحبي
فكنا مثلاً مروحين من التمرين نشتري ازازة شويبس بلاستيك نشربها ونملاها مية و نرميها في وسط الشارع
تعدي عليها عربية او اتوبيس فتفرقع .........(ايام حلوة بتاعت زمان دي :d)
المهم مرة رمينا الازازة في وسط الشارع فحصلت حاجة غريبة جداً
عربية جيب داست عليها فطلعت مع الكاوتش دخلت في جسم العربية نفسه من تحت
و ساعتها سمعنا صوت فرم و فرتكة داخل العربية و وقفت في وسط الشارع
بقينا باصين لبعض في ذهول و فاتحين بقنا (شكل غبي وش) مفيش ثانية وكنا مسلمين رجلينا للريح لاقرب محطة مترو
معرفش العربية دي حصلها ايه لغاية دلوقت :d اكيد في عداد الخردة :d
الاغرب اني شفت قبل كده اتوبيس كامل بجلالة قدره
عجلته اتزنقت في بلاعة علي جنب الشارع
فضل علي شكله ده سنيييييييييييييييييييييييييين و لسه متشال قريب
والله عجب :d
ههههههههههههههههههههههههههه
انا الحمد لله عكسكم تماما كنت طيب جدا وماكنتش بحب
اعمل مقالب للدرجه دي او مقالب شرانية في حد تحياتي:078111rg3:
ههههههههههههههههه والله المواقف كلها رائعة ....
وكلهم دمهم خفيف .. جـــــــــــــــــــزاك الله خيرااااااااا
يا مستر .. حقيقى كنا محتاجين نبتــــــــــــــسم فعلا..
وجزاكم الله خيرا وبارك الله فيكي وفي امثالك
فمن افضل الاعمال الي الله عز وجل هو سرور تدخله علي قلب
رجل مؤمن((او علي مسلم او كما قال رسول الله صلي الله عليه وسلم)
تحياتي :078111rg3:
ربنا يجازي كل واحد رسم البسمة على وجوهنا في الأيام السودة دي خير
فعلا ادخلتم البهجة إلى نفوسنا
جزاكم الله عنا خير الجزاء
اللهم امين،، وجزاكي الله خيرا كثيرا
ولكن لي ملحوظة اذا سمحتي
لا يجوز ان نسب اليوم او الليله او النهار او الليل
او شهر او اسبوع او سنه فهناك ما ينص علي
ذلك "" يسب الدهر وانا الدهر"" اقولها من باب الدين النصيحه
فذكر انما انت مذكر ،، تقبلي عظيم تحياتي:078111rg3:

ostazmath4m
23-05-2011, 01:38 PM
انا بهزر مرة مع مستر الالمانى .. و كان بيبص على بنات هو (( مستر زنديق )) xD و بقوله عيب كده و قمت خابطه فى كتفه بالراحة .. لقيت عينيه اتقلبت و قالى انت اد الزقة دى .. بقوله لا لا .. هتعمل يا مجنوووووووون ... قالى هوريك (( المستر 25 سنة صغير اكبر منى ب 6 سنين فبنعتبره صاحبنا )) المهم قربنا قربنا و فضل باصصلى باصة انتقام .. و فجأة رمانى فى بلاعة .. و صحابى طلعونى .. قام غمز ليهم و خدوا الشوز بتاعى و جريوا .. و بدل ما البنات كانت بتتعاكس .. اصبحت انا مسخرة المنطقة فى الساعه دى .. و انا اصلاً اللى من النوع اللى بقرف بقى .. فلت مش باصص لرجلى و بقولهم .. يا ولاد **** و ربنا لموريكم بس حد يجي يطلعنى و النبى .. رجلى اتحشرت .. رجلى اتحشرررررت !! .. فلت اطلع رجلى لحد ما طلعت و طبعاً شكلى زبالة بكل ما تحمله الكلمة من معنى * ملحوظة : البلاعة بلاعة محل ! مش بلاعة عمومية ... المهم بعد ما طلعتها كان لازم اعمل حاجتين .. ارجع الشوز .. اغير البنطلون .. لسه هجرى ورا اصحابى ارجع الشوز .. و بتحرك قمت لبست فى عربية ماشية و اتشقلبت فى الهوا .. ووقعت اااااااااااااه .. يا كلاب هاتو الشوز .. مش قادر اقوووووم .. و بقيت الطم زى البنات .. المهم و اخيراً رجعولى الشوز .. و رحت لبست بنطلون من صديقى الصدوق بندا .. الى بيزن 125 كيلو ... و بالطبع البنطلون كان ممكن يلبسه 10 معايا ,, و كان شكلى مسخرة .. ماشى ماسك البنطلون بإيدى زى الصعيدى اللى ماسك الجلابيةفى بوقوا ... و طبعاً روحت حاطيط كل الديتولات اللى عندنا حتى اللى بنمسح بيها الزجاج .. و اكتشفت ان اللى باظ البنطلون مش رجلى .. بس الحمد لله .. طلعت سليم !

و من هنا نتعلم .. ان اللى يهزر مع مدرسين تانى ... و مش بيسمع كلام صحابوا .. دى بيبقى مصيره ! ...

*ملحوظة : هذا الموقف حقيقى .. و لا تحاول تجربته حيث اننى كلما تذكرته اشعر بالحاجة الى العيااااااااااااااااط
ههههههههههههههههههههههههه
يلا تعيش وتفتكر وتعيش وتاخد غيرها
انا علي فكرة في نفس عمر مدرسك تقريبا
المهم انك بخير ،، تحياتي:078111rg3:

zozza love
23-05-2011, 01:43 PM
انا بهزر مرة مع مستر الالمانى .. و كان بيبص على بنات هو (( مستر زنديق )) xd و بقوله عيب كده و قمت خابطه فى كتفه بالراحة .. لقيت عينيه اتقلبت و قالى انت اد الزقة دى .. بقوله لا لا .. هتعمل يا مجنوووووووون ... قالى هوريك (( المستر 25 سنة صغير اكبر منى ب 6 سنين فبنعتبره صاحبنا )) المهم قربنا قربنا و فضل باصصلى باصة انتقام .. و فجأة رمانى فى بلاعة .. و صحابى طلعونى .. قام غمز ليهم و خدوا الشوز بتاعى و جريوا .. و بدل ما البنات كانت بتتعاكس .. اصبحت انا مسخرة المنطقة فى الساعه دى .. و انا اصلاً اللى من النوع اللى بقرف بقى .. فلت مش باصص لرجلى و بقولهم .. يا ولاد **** و ربنا لموريكم بس حد يجي يطلعنى و النبى .. رجلى اتحشرت .. رجلى اتحشرررررت !! .. فلت اطلع رجلى لحد ما طلعت و طبعاً شكلى زبالة بكل ما تحمله الكلمة من معنى * ملحوظة : البلاعة بلاعة محل ! مش بلاعة عمومية ... المهم بعد ما طلعتها كان لازم اعمل حاجتين .. ارجع الشوز .. اغير البنطلون .. لسه هجرى ورا اصحابى ارجع الشوز .. و بتحرك قمت لبست فى عربية ماشية و اتشقلبت فى الهوا .. ووقعت اااااااااااااه .. يا كلاب هاتو الشوز .. مش قادر اقوووووم .. و بقيت الطم زى البنات .. المهم و اخيراً رجعولى الشوز .. و رحت لبست بنطلون من صديقى الصدوق بندا .. الى بيزن 125 كيلو ... و بالطبع البنطلون كان ممكن يلبسه 10 معايا ,, و كان شكلى مسخرة .. ماشى ماسك البنطلون بإيدى زى الصعيدى اللى ماسك الجلابيةفى بوقوا ... و طبعاً روحت حاطيط كل الديتولات اللى عندنا حتى اللى بنمسح بيها الزجاج .. و اكتشفت ان اللى باظ البنطلون مش رجلى .. بس الحمد لله .. طلعت سليم !

و من هنا نتعلم .. ان اللى يهزر مع مدرسين تانى ... و مش بيسمع كلام صحابوا .. دى بيبقى مصيره ! ...

*ملحوظة : هذا الموقف حقيقى .. و لا تحاول تجربته حيث اننى كلما تذكرته اشعر بالحاجة الى العيااااااااااااااااط



هههههههههههههه
مش اقدر بجد
انا عماله اضحك يا أمجد مش قادره امسك نفسى
بجد موقف تحفه تحفه تحفه
تعيس وتاخد غيرها يا معلم

Heartbeat
23-05-2011, 01:55 PM
ههههههههههههههههههههههههههههه
تعيشي وتفتكري ،، في رأيي اكبر استفاده انك اكتشفتي
الكتابه اللي باللون الاحمر دي:d:d
هههههههههههههههه
بقى كده يامستر
هو فعلا اكتشاف خطير:p
مش اى حد يوصله:d

hatemT
23-05-2011, 03:25 PM
أحكي لكم موقف مضحك حدث معي
كنت وقتها في المرحله الاعدادية يعني من زمااان الموقف ده
المهم كنت انا واصدقائي بنتسابق بالعجل:028ja7:;)
وتسارعت العجلات من تحت اقدامنا وكنا نقبض علي بعضنا
البعض اللي يحصل التاني كأنه قبض عليه:d
انا حبيت اعمل فيها زكي وقلت هدخل اول شارع يقابلني
خصوصا احنا في شارع رئيسي وبنجري بسرعه ولو دخلت
الشارع الفرعي اللي جاي مش هياخدوا بالهم وافلت منهم
المهم اول ما لمحت الشارع اسرعت ودخلت في الشارع
علطول وعينكم بقي ماتشوف اللي النور اتاري الشارع
ملغم بالكلاب وانا داخل بقي بسرعه عليهم تخيلوا انتوا بقي
ولقيت نفسي تقمصت دور سوبر مان من علي العجله وقفذت
منها كالطائرة وجريت خارج الشارع الي الشارع الرئيسي:022yb4:
ومن يومها حرمت العب سباق بالعجل تاني كفايا اللي حصلي وقلبي
وقف وقتها:bosyht9::d
تحياتي للجميع ويلا ماحدش يكسل ويكتب موقف من المواقف بتاعته
عايزين موقف نكد بقي بعد الضحك ده ها مين هينكد علينا:d
أولا: موضوع أكثر من راااائع كعادة مواضيع حضرتك
:d:d:d:dثانياً: وأنا بقرأ الموقف بصراحة مقدرتش أمسك نفسي من الضحك بجد موقف كوميدي للي بيسمعه ومرعب لصاحبه

المياة
23-05-2011, 03:38 PM
اللهم امين،، وجزاكي الله خيرا كثيرا
ولكن لي ملحوظة اذا سمحتي
لا يجوز ان نسب اليوم او الليله او النهار او الليل
او شهر او اسبوع او سنه فهناك ما ينص علي
ذلك "" يسب الدهر وانا الدهر"" اقولها من باب الدين النصيحه
فذكر انما انت مذكر ،، تقبلي عظيم تحياتي:078111rg3:

بجد فعلا متشكرة على النصيحة أنا أخطأت بدون قصد ومن الرائع أن تجد أخوة لك ينبهوك عند خطئك سعدت جدا بنصيحتك وجار تعديل المشاركة .......

zozza love
23-05-2011, 03:42 PM
طيب انا حقول لكم موقف رخم حصل معايا الاسبوع اللى فات
الاسبوع اللى فات أثناء الامتحانات
اول يوم بقا والمراقبين رخمين كالعاده
جت المراقبه بتشوف صورتى وتشوف شكلى
ومصصمه ان انا مش عزه ..ان انا اختها...واقتعها ...مش راضيه تقتنع..طيب اعمل لها ايه الست دى؟...جه تانى يوم وكان عندى انجليزى وقرفانه ومش عارفه احل حاجه ....ودى تقولى اطلعى بره ..انتى مش عزه..يابنت الحلال عليا النعمه انا عزه...ولا كأنك بتتكلم..وبعدين بالعافيه سبتنى اكتب الكلمتين اللى عارفهم
وكل يوم على كده
جت بقا اخر يوم ..يوم امتحان الجبر...وانا قاعده متعصبه بقا ومش عارفه احل حاجه..وكل اللى ذاكرته كوم واللى جه كوم
المهم ..دى جت مصممه بره يعنى بره
مش حتكملى الامتحان
انا بقا اتعصبت ...قمت رميه القم ومسكتها من ايدها ونزلت للمديره
قولت لها(بصى بقا حضرتك يتولعى فيا ياتولعى فيها)
كل يوم تقولى مش انتى مش انتى
مين يعنى حيجى يحل لى فى الامتحان
واقعدت ازعق واقول لها مش عارفه احل حاجه ...منك لله
قامت المديره قالت لى انت عبيطه
حد يسيب اللجنه وينزل بالطريقه المجنونه وازاى اللى فوق ينزلوكى اصلا بالطريقه دى واقعدت تزعق بقا
وانا متعصبه والوقت بيجرى منى ومش حليت حاجه
قامت بقا قالت خالص اهدى وطلعى حالى
والمراقبه قالت لى انا اسفه بس الصوره مختلفه
قامت المراقبه قالت لى (عايزه ايه طيب وانا اعمله ليكى)
قولت لها سندوتش فول من عند ابو ربيع وكمان حاجه ساقعه لعدد اربعه
قالت لى مين الابعه
قالت لها انا واصحابى
بين اللجنتين تبعتى تجيبى لى السندوتشات والحاجه الساقعه ..ماشى
قالت لى انتى زى بنتى ..ماشى
وبس بقا وبعد اللجنه بعتت جابت لى السندوتشات والحاجه الساقعه
بس موقف رخم اوى
لما يبقوا عايزين يطلعوك من اللجنه ويقولوا لك مش انت
حاجه رخمه

صوت العقل
23-05-2011, 03:54 PM
طيب انا حقول لكم موقف رخم حصل معايا الاسبوع اللى فات
الاسبوع اللى فات أثناء الامتحانات
اول يوم بقا والمراقبين رخمين كالعاده
جت المراقبه بتشوف صورتى وتشوف شكلى
ومصصمه ان انا مش عزه ..ان انا اختها...واقتعها ...مش راضيه تقتنع..طيب اعمل لها ايه الست دى؟...جه تانى يوم وكان عندى انجليزى وقرفانه ومش عارفه احل حاجه ....ودى تقولى اطلعى بره ..انتى مش عزه..يابنت الحلال عليا النعمه انا عزه...ولا كأنك بتتكلم..وبعدين بالعافيه سبتنى اكتب الكلمتين اللى عارفهم
وكل يوم على كده
جت بقا اخر يوم ..يوم امتحان الجبر...وانا قاعده متعصبه بقا ومش عارفه احل حاجه..وكل اللى ذاكرته كوم واللى جه كوم
المهم ..دى جت مصممه بره يعنى بره
مش حتكملى الامتحان
انا بقا اتعصبت ...قمت رميه القم ومسكتها من ايدها ونزلت للمديره
قولت لها(بصى بقا حضرتك يتولعى فيا ياتولعى فيها)
كل يوم تقولى مش انتى مش انتى
مين يعنى حيجى يحل لى فى الامتحان
واقعدت ازعق واقول لها مش عارفه احل حاجه ...منك لله
قامت المديره قالت لى انت عبيطه
حد يسيب اللجنه وينزل بالطريقه المجنونه وازاى اللى فوق ينزلوكى اصلا بالطريقه دى واقعدت تزعق بقا
وانا متعصبه والوقت بيجرى منى ومش حليت حاجه
قامت بقا قالت خالص اهدى وطلعى حالى
والمراقبه قالت لى انا اسفه بس الصوره مختلفه
قامت المراقبه قالت لى (عايزه ايه طيب وانا اعمله ليكى)
قولت لها سندوتش فول من عند ابو ربيع وكمان حاجه ساقعه لعدد اربعه
قالت لى مين الابعه
قالت لها انا واصحابى
بين اللجنتين تبعتى تجيبى لى السندوتشات والحاجه الساقعه ..ماشى
قالت لى انتى زى بنتى ..ماشى
وبس بقا وبعد اللجنه بعتت جابت لى السندوتشات والحاجه الساقعه
بس موقف رخم اوى
لما يبقوا عايزين يطلعوك من اللجنه ويقولوا لك مش انت
حاجه رخمه



هههههههههههههههههه والله انتى جريئة جدااااااااااا
العيب على ميس وفدية .. هى اللى دلعتك من الاول..
وسيبتى اللجنة ونزلتى وزعقتى وكلتى من عند ابو ربيع كمان..
واخبار الجبر ايه ياترى؟؟؟؟ لحقتى تحلى.. ههههههههه

zozza love
23-05-2011, 04:03 PM
هههههههههههههههههه والله انتى جريئة جدااااااااااا
العيب على ميس وفدية .. هى اللى دلعتك من الاول..
وسيبتى اللجنة ونزلتى وزعقتى وكلتى من عند ابو ربيع كمان..
واخبار الجبر ايه ياترى؟؟؟؟ لحقتى تحلى.. ههههههههه





هههههههههههه
لا ماهى ميس وفديه كانت ماسكه لجنه فى مدرسه تانيه علشان انا كنت شهاده بقا والمديره كانت من مدرسه تانيه معرفهاش
اه اصل انا بحب فول أبو ربيع اوى
بس ليه كده بتفكرينى بيوم الجبر
على فكره انا محلتش اسئله كتير جدا فى الجبر
يلا الحمد لله
اهو يوم وعدا بقا
وربنا يستر فى النتيجه الاسبوع الجاى:o

naglaa mahmoud
23-05-2011, 04:40 PM
الحقيقه موضوع جميل كل اما اكون مضايقه هاقرا فيه شويه لان الواقف جعلتنى ابتسم حتى اولادى لاحظو ذلك وسالونى بتضحكى على ايه يا ماما
فكرتونى بموقف حصل معايا فى اولى ثانوى طول عمرى بروح المدرسه بحذاء مريح لكن شكله رجالى شويه لمل دخلت اولى ثانوى عاوزة اعمل انسه اصريت انى اشترى حذاء بكعب وضيق من الامام يعنى حريمى شويه المهم يامحترم روحت اول يوم المدرسه ووقفنا كتيير طابور وتوزيع على الفصول المهم دخلت الفصل ورجلى يا محترم ورمت قلت اقلع الجزمه اريح رجلى شويه وجه وقت المرواح علشان ادخل رجلى تانى فى الجزمه كان مستحيييييييييل الغريبه ان رجلى عملت بقوللة ميه واحاول ادخل رجلى مش ممكن لان الورم كان من قدام واضطريت وانا مروحه امشى حافيه
يعنى وانا رايحه المدرسه انسه وانا راجعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ومن يومها اتعلمت ان كل مكان ليه لبسه الخاص
بس اللى حازز فى نفسى انى اخدت تريقه لما قولت يابس ولولا انى بكبر دماغى كان زمانى اتعقدت

Just User
23-05-2011, 04:57 PM
هههههههههههههههههه حلو موقف الحذاء ده الحمد لله عدى على خير برضه

zozza love
23-05-2011, 06:02 PM
اانا افتكرت مقلب اصحابى عملوا فيا من فتره
انا كنت محوشه تحويشه عمرى
وكان طلعين من عيد والعيديه بقا مع التحويشه
ايه عمالين شغل جامد نار
قولت انا حغير موبيبلى وحجيب هديه لاخويا فى عيد ميلاده وحعمل لاصحاب العزومه اللى وعدهم بيها من زمااااان والباقى ده لو اتبقا حشيله مع ماما
جيت انا ماشيه فى حالى مع أصحاب ريحين نغير موبيبلى
قامنا داخلنا سوبر ماركت...كل واحده اخدت حاجات..بس حاجاتهم كانت من نوع خاص وغريب شويه...يعنى اشتروا جبنات ومعلبات وحاجه ساقعه وحلويات وحاجات حلوه..عادى وانا مالى هما حرين ..انا طبعا اشتريت كابرى بس..وشوف يامعلم قمه النداله
خدوا الحاجات وبص على أول الشارع
ومين اللى فى المحل؟.طبعا انا
وانا اللى دفعت الفلوس
يلا بقا ...بس هما معملوش كده من فراغ
ده انا كنت هريهم مقالب طبعا
واخدت حقى بعدها بكام مقلب حلو كد يستاهل بأوكم

صوت العقل
23-05-2011, 06:22 PM
اانا افتكرت مقلب اصحابى عملوا فيا من فتره
انا كنت محوشه تحويشه عمرى
وكان طلعين من عيد والعيديه بقا مع التحويشه
ايه عمالين شغل جامد نار
قولت انا حغير موبيبلى وحجيب هديه لاخويا فى عيد ميلاده وحعمل لاصحاب العزومه اللى وعدهم بيها من زمااااان والباقى ده لو اتبقا حشيله مع ماما
جيت انا ماشيه فى حالى مع أصحاب ريحين نغير موبيبلى
قامنا داخلنا سوبر ماركت...كل واحده اخدت حاجات..بس حاجاتهم كانت من نوع خاص وغريب شويه...يعنى اشتروا جبنات ومعلبات وحاجه ساقعه وحلويات وحاجات حلوه..عادى وانا مالى هما حرين ..انا طبعا اشتريت كابرى بس..وشوف يامعلم قمه النداله
خدوا الحاجات وبص على أول الشارع
ومين اللى فى المحل؟.طبعا انا
وانا اللى دفعت الفلوس
يلا بقا ...بس هما معملوش كده من فراغ
ده انا كنت هريهم مقالب طبعا
واخدت حقى بعدها بكام مقلب حلو كد يستاهل بأوكم


هههههههههههههههههههه مش انت قولتى هتعزميهم
اه كان كلام وبس .. عزومة مراكبية يعنى هههههههههههه

zozza love
23-05-2011, 06:31 PM
هههههههههههههههههههه مش انت قولتى هتعزميهم
اه كان كلام وبس .. عزومة مراكبية يعنى هههههههههههه




لا والله مش عزومه مركبيه ولا حاجه
بس اعزم مش اتدبس ادام الراجل كده
لالالالالالا ده كان موقف زباله بصراحه
كفايه الجمله اللى الراجل قالها
بقا انا الراجل يقولى لى انا كده
بقولى(مليش دعوه الفلوس تكون عندى حالا،انشالله تشحتى المهم الفلوس تكون عندى حالا)
ايوه حته كاسفه وافرضى مكنش معايا فلوس ساعتها ..المنظر والبرستيج يابنتى

THE CodeR
23-05-2011, 06:42 PM
في موقف والدي حكاهولي
كان ماشي مرة في شارع لسه متسفلت جديد
و هو ماشي
لقي الجزمة بتتقل شوية في شوية
و في لحظة لقي الفردتين لزقوا في الارض
مش عايزين يتحركوا بتاتاً
قلع الجزمة
و روح بالشراب :d :d :d :d علي العلم انه كان لابس بدلة يعني :d

zozza love
23-05-2011, 07:20 PM
وكمان كان لبس بدله
ههههههههههه
ربنا يكون فى عونه على الموقف الرهيب ده

ostazmath4m
23-05-2011, 07:27 PM
أولا: موضوع أكثر من راااائع كعادة مواضيع حضرتك
:d:d:d:dثانياً: وأنا بقرأ الموقف بصراحة مقدرتش أمسك نفسي من الضحك بجد موقف كوميدي للي بيسمعه ومرعب لصاحبه
بارك الله فيك وجزاكم الله خيرا
اشكرك شكرا جزيلا علي هذه الكلمات المادحه الرقيقة
لاحرمنا الله من مشاركاتك وترك بصماتك يا بشمهندس
تقبل عظيم تحياتي وتقديري:078111rg3:

ostazmath4m
23-05-2011, 07:36 PM
طيب انا حقول لكم موقف رخم حصل معايا الاسبوع اللى فات
الاسبوع اللى فات أثناء الامتحانات
اول يوم بقا والمراقبين رخمين كالعاده
جت المراقبه بتشوف صورتى وتشوف شكلى
ومصصمه ان انا مش عزه ..ان انا اختها...واقتعها ...مش راضيه تقتنع..طيب اعمل لها ايه الست دى؟...جه تانى يوم وكان عندى انجليزى وقرفانه ومش عارفه احل حاجه ....ودى تقولى اطلعى بره ..انتى مش عزه..يابنت الحلال عليا النعمه انا عزه...ولا كأنك بتتكلم..وبعدين بالعافيه سبتنى اكتب الكلمتين اللى عارفهم
وكل يوم على كده
جت بقا اخر يوم ..يوم امتحان الجبر...وانا قاعده متعصبه بقا ومش عارفه احل حاجه..وكل اللى ذاكرته كوم واللى جه كوم
المهم ..دى جت مصممه بره يعنى بره
مش حتكملى الامتحان
انا بقا اتعصبت ...قمت رميه القم ومسكتها من ايدها ونزلت للمديره
قولت لها(بصى بقا حضرتك يتولعى فيا ياتولعى فيها)
كل يوم تقولى مش انتى مش انتى
مين يعنى حيجى يحل لى فى الامتحان
واقعدت ازعق واقول لها مش عارفه احل حاجه ...منك لله
قامت المديره قالت لى انت عبيطه
حد يسيب اللجنه وينزل بالطريقه المجنونه وازاى اللى فوق ينزلوكى اصلا بالطريقه دى واقعدت تزعق بقا
وانا متعصبه والوقت بيجرى منى ومش حليت حاجه
قامت بقا قالت خالص اهدى وطلعى حالى
والمراقبه قالت لى انا اسفه بس الصوره مختلفه
قامت المراقبه قالت لى (عايزه ايه طيب وانا اعمله ليكى)
قولت لها سندوتش فول من عند ابو ربيع وكمان حاجه ساقعه لعدد اربعه
قالت لى مين الابعه
قالت لها انا واصحابى
بين اللجنتين تبعتى تجيبى لى السندوتشات والحاجه الساقعه ..ماشى
قالت لى انتى زى بنتى ..ماشى
وبس بقا وبعد اللجنه بعتت جابت لى السندوتشات والحاجه الساقعه
بس موقف رخم اوى
لما يبقوا عايزين يطلعوك من اللجنه ويقولوا لك مش انت
حاجه رخمه



اانا افتكرت مقلب اصحابى عملوا فيا من فتره
انا كنت محوشه تحويشه عمرى
وكان طلعين من عيد والعيديه بقا مع التحويشه
ايه عمالين شغل جامد نار
قولت انا حغير موبيبلى وحجيب هديه لاخويا فى عيد ميلاده وحعمل لاصحاب العزومه اللى وعدهم بيها من زمااااان والباقى ده لو اتبقا حشيله مع ماما
جيت انا ماشيه فى حالى مع أصحاب ريحين نغير موبيبلى
قامنا داخلنا سوبر ماركت...كل واحده اخدت حاجات..بس حاجاتهم كانت من نوع خاص وغريب شويه...يعنى اشتروا جبنات ومعلبات وحاجه ساقعه وحلويات وحاجات حلوه..عادى وانا مالى هما حرين ..انا طبعا اشتريت كابرى بس..وشوف يامعلم قمه النداله
خدوا الحاجات وبص على أول الشارع
ومين اللى فى المحل؟.طبعا انا
وانا اللى دفعت الفلوس
يلا بقا ...بس هما معملوش كده من فراغ
ده انا كنت هريهم مقالب طبعا
واخدت حقى بعدها بكام مقلب حلو كد يستاهل بأوكم

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه موقفين في غاية الجمال
تعيشي وتعملوا مقالب في بعضكم
بس عندي ملحوظة:احنا برضو بنراقب في لجان كمدرسين وانا حاليا براقب في لجنه اعدادية بنات
والمراقبين رخمين كالعاده


استفسار: انتي في مدرسة خاصة ؟؟؟؟؟؟

zozza love
23-05-2011, 07:43 PM
لا مش خاصه
ليه ؟
وبعدين انا بقول الصراحه
المراقبيبن رخمين جدااااااا

ostazmath4m
23-05-2011, 07:44 PM
الحقيقه موضوع جميل كل اما اكون مضايقه هاقرا فيه شويه لان الواقف جعلتنى ابتسم حتى اولادى لاحظو ذلك وسالونى بتضحكى على ايه يا ماما
فكرتونى بموقف حصل معايا فى اولى ثانوى طول عمرى بروح المدرسه بحذاء مريح لكن شكله رجالى شويه لمل دخلت اولى ثانوى عاوزة اعمل انسه اصريت انى اشترى حذاء بكعب وضيق من الامام يعنى حريمى شويه المهم يامحترم روحت اول يوم المدرسه ووقفنا كتيير طابور وتوزيع على الفصول المهم دخلت الفصل ورجلى يا محترم ورمت قلت اقلع الجزمه اريح رجلى شويه وجه وقت المرواح علشان ادخل رجلى تانى فى الجزمه كان مستحيييييييييل الغريبه ان رجلى عملت بقوللة ميه واحاول ادخل رجلى مش ممكن لان الورم كان من قدام واضطريت وانا مروحه امشى حافيه
يعنى وانا رايحه المدرسه انسه وانا راجعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ومن يومها اتعلمت ان كل مكان ليه لبسه الخاص
بس اللى حازز فى نفسى انى اخدت تريقه لما قولت يابس ولولا انى بكبر دماغى كان زمانى اتعقدت
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
كلنا لها علي فكرة لازم يحصل موقف حد يتريق علينا فيه..بصي حضرتك اللي نعرفه احسن من اللي مانعرفهوش (بالنسبه لموضوع اللبس)
فعلا موقف صعب جدا للي يتحط فيه اهو دلوقتي بقي مجرد زكري
بس وقتها كان مجرد موقف فظيع جدا ،، اشكرك شكرا جزيلا
علي الكلمات المادحة الرقيقة في اول المشاركة لا حرمنا الله
من مشاركاتك وترك بصماتك ،، تقبلي تحياتي وعظيم تقديري
وربنا يبارك لك في زوجك واولادك
في موقف والدي حكاهولي
كان ماشي مرة في شارع لسه متسفلت جديد
و هو ماشي
لقي الجزمة بتتقل شوية في شوية
و في لحظة لقي الفردتين لزقوا في الارض
مش عايزين يتحركوا بتاتاً
قلع الجزمة
و روح بالشراب :d :d :d :d علي العلم انه كان لابس بدلة يعني :d
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
المواقف دي بتبقي محرجه جداااااااااا
ربنا مايوقعنا فيها وكمان لابس بدله يلا اهو يعتبر نفسه
ماشي ع البحر ببدله وقالع الجزمه عشان تراب البحر;)
تقبل تحياتي لك ولوالدك

Mr. Ali 1
23-05-2011, 07:50 PM
موضوع ظريف ومواقف مضحكة . بس هو الموضوع للمواقف المضحكة وبس ؟
يعني مفيش تشكيلة :d:d
أنا عندي تشكيلة من كل الانواع ( تتكتب في مجلدات لأني كنت شقي جداً جداً جداً )
من زمااااااااااااان وأنا في امتحان الثانوية العامة ( علي أيامي الثانوية كانت 3 فقط )
الدرج بتاعي في اللجنة كان الأخير وجنبي كرسي يقعد عليه الملاحظ .
بعد لما انتهيت من تسطير ورقة الاجابة وجيت أبص جنبي , بصيت وتنحت خالص .
اللي كان علي الكرسي واحدة ست ( تشبه نوال السعداوي ) ولما الملاحظة لقتني متنح لها , قالت ليا مالك ؟ فيه ايه ؟ بتبص عليا كدا ليه ؟ وانا بدون أي تردد شاورت لها علي دقني . ردت وقالت مش فاهمة . قلتلها محلقتيش دقنك الصبح قبل ما تيجي اللجنة ليه ؟ أمواس الحلاقة خلصت ؟ ( دقنها كانت واضحة جداً وأطول من دقني )
طبعاً وشها ضرب ألوان الطيف كلها . قعدت تزعق وتقول خليك في الامتحان ومش عايزة اسمعك بتتكلم خالص . انا مسكتش ورحت مزعق أنا كمان لحد ما مراقب الدور دخل اللجنة وسأل فيه ايه ؟ قلت ينفع تقعد تحل في امتحان ثانوية عامة وتلاقي واحدة قاعدة جنبك ودقنها بالطول دا ؟ المراقب قرب مني وطبعاً هي جنبي وبص عليها وتنح هو كمان . هي قالت له ايه يا أستاذ فيه ايه ؟ انتبه لنفسه وقالي طيب بص في ورقة اجابتك وجاوب . وأنا صممت انها متقعدش جنبي خالص وان اعصابي كدا مش هتستحمل . وفعلاً المراقب طلب منها انها تقعد في مكان تاني . وبعد ما الامتحان خلص وانا بديها ورقة الاجابة قلتلها يا ريت بكرة متنسيش وتحلقي دقنك وشين علي الأقل :d:d

ostazmath4m
23-05-2011, 07:55 PM
لا مش خاصه
ليه ؟
وبعدين انا بقول الصراحه
المراقبيبن رخمين جدااااااا

لان دايما في المدارس الخاصه الطلبة بيكون ليهم
مواقف جريئه جدااااااااااا مع المدرسين زي اللي حصل
ده وبعدين حته اني اطلب من مراقبة اكل وحاجه ساقعه
بالصورة وبالطريقه بتاعتك دي غريبة اوي يعني لو حصلت
قدامي في مدرستي هيكون فيها تصرف تاني ده علي
المستوي الشخصي ولا انكر طبعا حقك لازم تاخديه بس باسلوب
لا يصل لهذه الدرجه
والمراقبة طبعا غلطانه من الاول لانها اصرت بطريقة وحشه
ومش كويسة كان لازم تتأكد من اول مرة وخلاص وممكن
كانت تطلب منك صورة تانية وتتأكد بدل العذاب والبهدله دي
دي نقطه النقطه التانية انك بتقولي دي الصراحه والصراحه
تختلف معاييرها من شخص لاخر ودي صراحه في غير محلها
لان في وجهة نظركم كطالبات وطلاب المراقب اللي بيطبق القانون
وبيسيطر ع اللجنه ويمنع حدوث بعض الاشياء في اللجنه من حقه
كمراقب بيكون عندكم رخم وجدا كمان يبقي دي صراحه في غير محلها
لانها غير مبنيه علي اساس ووجهة نظر صحيحة

zozza love
23-05-2011, 07:56 PM
موضوع ظريف ومواقف مضحكة . بس هو الموضوع للمواقف المضحكة وبس ؟
يعني مفيش تشكيلة :d:d
أنا عندي تشكيلة من كل الانواع ( تتكتب في مجلدات لأني كنت شقي جداً جداً جداً )
من زمااااااااااااان وأنا في امتحان الثانوية العامة ( علي أيامي الثانوية كانت 3 فقط )
الدرج بتاعي في اللجنة كان الأخير وجنبي كرسي يقعد عليه الملاحظ .
بعد لما انتهيت من تسطير ورقة الاجابة وجيت أبص جنبي , بصيت وتنحت خالص .
اللي كان علي الكرسي واحدة ست ( تشبه نوال السعداوي ) ولما الملاحظة لقتني متنح لها , قالت ليا مالك ؟ فيه ايه ؟ بتبص عليا كدا ليه ؟ وانا بدون أي تردد شاورت لها علي دقني . ردت وقالت مش فاهمة . قلتلها محلقتيش دقنك الصبح قبل ما تيجي اللجنة ليه ؟ أمواس الحلاقة خلصت ؟ ( دقنها كانت واضحة جداً وأطول من دقني )
طبعاً وشها ضرب ألوان الطيف كلها . قعدت تزعق وتقول خليك في الامتحان ومش عايزة اسمعك بتتكلم خالص . انا مسكتش ورحت مزعق أنا كمان لحد ما مراقب الدور دخل اللجنة وسأل فيه ايه ؟ قلت ينفع تقعد تحل في امتحان ثانوية عامة وتلاقي واحدة قاعدة جنبك ودقنها بالطول دا ؟ المراقب قرب مني وطبعاً هي جنبي وبص عليها وتنح هو كمان . هي قالت له ايه يا أستاذ فيه ايه ؟ انتبه لنفسه وقالي طيب بص في ورقة اجابتك وجاوب . وأنا صممت انها متقعدش جنبي خالص وان اعصابي كدا مش هتستحمل . وفعلاً المراقب طلب منها انها تقعد في مكان تاني . وبعد ما الامتحان خلص وانا بديها ورقة الاجابة قلتلها يا ريت بكرة متنسيش وتحلقي دقنك وشين علي الأقل :d:d




ههههههههههههههههه
لا بجد مش قادره ابطل ضحك
ههههههههههههههه
موقف تحفه بصراحه
شكل حضرتك كنت شقى جداااااااااا وانت صغير

Mr. Ali 1
23-05-2011, 08:39 PM
ههههههههههههههههه
لا بجد مش قادره ابطل ضحك
ههههههههههههههه
موقف تحفه بصراحه
شكل حضرتك كنت شقى جداااااااااا وانت صغير



كان أول مرة في حياتي أشوف واحدة دقنها طويلة وتقيلة كمان .
أنا عندي مواقف شقاوة انقلبت بكوارث .
كل فترة , ابقي أحكي علي واحد منهم .

ostazmath4m
23-05-2011, 10:08 PM
موضوع ظريف ومواقف مضحكة . بس هو الموضوع للمواقف المضحكة وبس ؟
يعني مفيش تشكيلة :d:d
أنا عندي تشكيلة من كل الانواع ( تتكتب في مجلدات لأني كنت شقي جداً جداً جداً )
من زمااااااااااااان وأنا في امتحان الثانوية العامة ( علي أيامي الثانوية كانت 3 فقط )
الدرج بتاعي في اللجنة كان الأخير وجنبي كرسي يقعد عليه الملاحظ .
بعد لما انتهيت من تسطير ورقة الاجابة وجيت أبص جنبي , بصيت وتنحت خالص .
اللي كان علي الكرسي واحدة ست ( تشبه نوال السعداوي ) ولما الملاحظة لقتني متنح لها , قالت ليا مالك ؟ فيه ايه ؟ بتبص عليا كدا ليه ؟ وانا بدون أي تردد شاورت لها علي دقني . ردت وقالت مش فاهمة . قلتلها محلقتيش دقنك الصبح قبل ما تيجي اللجنة ليه ؟ أمواس الحلاقة خلصت ؟ ( دقنها كانت واضحة جداً وأطول من دقني )
طبعاً وشها ضرب ألوان الطيف كلها . قعدت تزعق وتقول خليك في الامتحان ومش عايزة اسمعك بتتكلم خالص . انا مسكتش ورحت مزعق أنا كمان لحد ما مراقب الدور دخل اللجنة وسأل فيه ايه ؟ قلت ينفع تقعد تحل في امتحان ثانوية عامة وتلاقي واحدة قاعدة جنبك ودقنها بالطول دا ؟ المراقب قرب مني وطبعاً هي جنبي وبص عليها وتنح هو كمان . هي قالت له ايه يا أستاذ فيه ايه ؟ انتبه لنفسه وقالي طيب بص في ورقة اجابتك وجاوب . وأنا صممت انها متقعدش جنبي خالص وان اعصابي كدا مش هتستحمل . وفعلاً المراقب طلب منها انها تقعد في مكان تاني . وبعد ما الامتحان خلص وانا بديها ورقة الاجابة قلتلها يا ريت بكرة متنسيش وتحلقي دقنك وشين علي الأقل :d:d

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
لالالا بجد بجد اجمد موقف شفته حتي الان مع تقديري لجميع مواقف
احبابنا الاعضاء الاكثر من رائعه هي الاخري ايه الحلاوة دي يا مستر علي حضرتك كنت مفتري
وانت صغير :dانا ماتخيلتش ان في طالب ممكن يطلع منه كده
ده حضرتك احرجتها مش مرة واحده يانهار ابيض وكمان بتصر علي احراجها
لما جه المراقب ومرة كمان وانت بتسلم ورقتك
انا مش قادر امسك نفسي من كتر الضحك والله.. دي حرمت تطلع ملاحظه تاني
ههههههههههههههههههههههههههههههه
امتعتنا والله بارك الله فيك وحفظك من السوء اللهم امين
لاحرمنا الله من مشاركاتك ،، تقبل عظيم تحياتي وامتناني وجل شكري
وخالص اعتزازي:022yb4:

ostazmath4m
23-05-2011, 10:12 PM
كان أول مرة في حياتي أشوف واحدة دقنها طويلة وتقيلة كمان .
أنا عندي مواقف شقاوة انقلبت بكوارث .
كل فترة , ابقي أحكي علي واحد منهم .
هههههههههههههه تعيش وتشوف يا مستر
واللي يعيش ياما يشوف ،، حضرتك كده شوقتنا كتير اوي
لباقي المواقف كده احنا هنستني مواقف حضرتك بشغف شديد
تقبل عظيم تحياتي وامتناني:078111rg3:

Mr. Ali 1
23-05-2011, 10:34 PM
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
لالالا بجد بجد اجمد موقف شفته حتي الان مع تقديري لجميع مواقف
احبابنا الاعضاء الاكثر من رائعه هي الاخري ايه الحلاوة دي يا مستر علي حضرتك كنت مفتري
وانت صغير :dانا ماتخيلتش ان في طالب ممكن يطلع منه كده
ده حضرتك احرجتها مش مرة واحده يانهار ابيض وكمان بتصر علي احراجها
لما جه المراقب ومرة كمان وانت بتسلم ورقتك
انا مش قادر امسك نفسي من كتر الضحك والله.. دي حرمت تطلع ملاحظه تاني
ههههههههههههههههههههههههههههههه
امتعتنا والله بارك الله فيك وحفظك من السوء اللهم امين
لاحرمنا الله من مشاركاتك ،، تقبل عظيم تحياتي وامتناني وجل شكري
وخالص اعتزازي:022yb4:


دا أنا حذفت نص الحوار اللي دار بيني وبينها علشان الرقابة :(:(
وعلي فكرة نسيت أقول انها تاني يوم جت المدرسة وشفتها ولقيت دقنها محلوقة :d:d
حاضر يا أستاذ محمد . ان شاء الله احكي لكم عن مواقف تانية .

أ/رضا عطيه
23-05-2011, 11:23 PM
وجزاكم الله خيرا
وبانتظار مواقفك استاذي استاذ ضياء
مش هسيبك غير لما تقول موقف ،،اسعدني مرورك ،نورت الموضوع، تقبل عظيم تحياتي:078111rg3:

أخى الكريم

اسمح لى فقط أستمتع بحكاياتكم الطريفة

وأضحك فى صمت

فماعندى لايرقى لمواقفكم الرائعة

يكفينى أن هذا الموضوع صار الاستراحة للأعضاء

بارك الله فيكم

وفى انتظار الجديد

ostazmath4m
23-05-2011, 11:45 PM
أخى الكريم

اسمح لى فقط أستمتع بحكاياتكم الطريفة

وأضحك فى صمت

فماعندى لايرقى لمواقفكم الرائعة

يكفينى أن هذا الموضوع صار الاستراحة للأعضاء

بارك الله فيكم

وفى انتظار الجديد

اولا :كم يسعدني ويشرفني جدا ان اسمع من حضرتك كلمه
اخي خصوصا وان حضرتك تكبرني سنا بكثير فعمري في شهر1
القادم سيكون25
ثانيا: استاذي استاذ ضياء لم تعجبني المقولة باللون الاحمر
فماعند حضرتك سيرقي لاعلي من مواقفنا ويتخطاها يكفي للموقف
فخرا انه حدث مع شخصيه مثلك فلا تحرمنا رجاء منها
واعجبتني جدا المقولة باللون الاخضر فهذه شهادة نعتز بها جميعا
وان الموضوع اعجب حضرتك كما اعجب الكثير من احبابنا في المنتدي
فيتيح لي المجال ان اصنفه تحت :"سرور تدخله علي مسلم"
وبارك الله فيك وجزاكم الله خيرا استاذي وننتظر من حضرتك المزيد
................................................
اسعدني مرورك جدا ،، تقبل عظيم تحياتي واحترامي وخالص تقديري وامتناني:friendsxs3:

ostazmath4m
24-05-2011, 12:04 AM
افتكرت موقف حصل معايا وانا في تانية ثانوي في امتحانات اخر العام
كنت في اخر لجنة ودايما كانوا بيحطوا في اخر لجنة طلبة المنازل
فكان معانا منازل بنات وولاد وقتها كانت الثانوية بتاعتنا مشتركة مش
زي دلوقتي منفصلين .. المهم انا مستواي كان كويس جدا فصعب عليا
اخواننا واخواتنا بتوع المنازل والملاحظين كانوا بيتعاطفوا معاهم فييجوا يقولولي
لو تعرف حاجه تنجحهم قولها واكسب ثواب وانا من طيبتي ماكدبتش خبر
واخدوا اللي فيه النصيب :039uw8:فالمهم تفاجئت بعد خروجنا من اللجنه انسه
من بتوع المنازل ماعرفهاش بتقولي لو سمحت ممكن كلمه قولتلها اتفضلي
ووقفنا علي جنب في الطرقه وقالتلي ممكن طلب ممكن ما تكلمش البنات اللي في اللجنة
بصراحه الواحد كان لماح ويفهمها وهي قبل ماتطير ..خلي بالكم هي قالتلي ماتكلمش البنات وماقلتش ماتغشش طبعا تفرق للي بيفهم قلتلها وايه السبب يعني؟؟ قالتلي انا عايزة كده؟؟ في الوقت ده انا كنت جد
ومابحبش الاشتغالات دي ولا السهوكة بتاعت البنات خصوصا ان حصل معايا موقف في
اولي ثانوي مش هقدر احكيه :oالمهم قالتلي ها ممكن بكل طيبة ورجاء
والواحد بقي قلبه ممكن يحن :dفانا بذكائي قلتلها طيب هتعرف ردي بكرة ان شاء الله
في اللجنة فجيت تاني يوم تقريبا ماخلتش حد في اللجنه غير واخد مني اي اجابة ههههههه
يعني رفضت بذكاء شديد..ده موقف واحد معاها لانه تكرر موقف اخر واخر معاها حيث حصلت
ع النمرة بتاعت بيتنا واتصلت وردت عليها امي وانا احرجت جدا جدا جدا فوق ماتتصوروا لان حاجه
زي دي عمرها ماكانت موجودة عندنا في البيت واحده تتصل بيا ههههههههه وكمان مش انا اللي
مديها النمرة ولا اعرف حتي الان جابتها منين وجريئة اووي تتصل بيا في البيت مش خايفة احرجها
واقفل السكه في وشها او ازعقلها او اي شئ يحرجها،، دمتم بخير

harry_potter
24-05-2011, 12:20 AM
شفتها بس فكرتني باليوم ده
فضلت طول فترة الامتحانات ادخل اللجنة بحرص و ادور ورا الباب و في الاداراج كلها عشان اقعد مطمئن
علي المواقف في منها كتير
انا بقي كنت من هواة التدمير انا و واحد صاحبي
فكنا مثلاً مروحين من التمرين نشتري ازازة شويبس بلاستيك نشربها ونملاها مية و نرميها في وسط الشارع
تعدي عليها عربية او اتوبيس فتفرقع .........(ايام حلوة بتاعت زمان دي :d)
المهم مرة رمينا الازازة في وسط الشارع فحصلت حاجة غريبة جداً
عربية جيب داست عليها فطلعت مع الكاوتش دخلت في جسم العربية نفسه من تحت
و ساعتها سمعنا صوت فرم و فرتكة داخل العربية و وقفت في وسط الشارع
بقينا باصين لبعض في ذهول و فاتحين بقنا (شكل غبي وش) مفيش ثانية وكنا مسلمين رجلينا للريح لاقرب محطة مترو
معرفش العربية دي حصلها ايه لغاية دلوقت :d اكيد في عداد الخردة :d
الاغرب اني شفت قبل كده اتوبيس كامل بجلالة قدره
عجلته اتزنقت في بلاعة علي جنب الشارع
فضل علي شكله ده سنيييييييييييييييييييييييييين و لسه متشال قريب
والله عجب :d
فكرتني بايام التمرين والتدمير

الواحد بيجي يفتكر المواقف دي يقول احنا كنا اغبياء اوي
بس لا تعوض ........

zozza love
24-05-2011, 01:12 AM
لان دايما في المدارس الخاصه الطلبة بيكون ليهم
مواقف جريئه جدااااااااااا مع المدرسين زي اللي حصل
ده وبعدين حته اني اطلب من مراقبة اكل وحاجه ساقعه
بالصورة وبالطريقه بتاعتك دي غريبة اوي يعني لو حصلت
قدامي في مدرستي هيكون فيها تصرف تاني ده علي
المستوي الشخصي ولا انكر طبعا حقك لازم تاخديه بس باسلوب
لا يصل لهذه الدرجه
والمراقبة طبعا غلطانه من الاول لانها اصرت بطريقة وحشه
ومش كويسة كان لازم تتأكد من اول مرة وخلاص وممكن
كانت تطلب منك صورة تانية وتتأكد بدل العذاب والبهدله دي
دي نقطه النقطه التانية انك بتقولي دي الصراحه والصراحه
تختلف معاييرها من شخص لاخر ودي صراحه في غير محلها
لان في وجهة نظركم كطالبات وطلاب المراقب اللي بيطبق القانون
وبيسيطر ع اللجنه ويمنع حدوث بعض الاشياء في اللجنه من حقه
كمراقب بيكون عندكم رخم وجدا كمان يبقي دي صراحه في غير محلها
لانها غير مبنيه علي اساس ووجهة نظر صحيحة



انا طلبت منها كده لانها كانت فعلا معصبانى جدا وكانت مزوداها اوى معايا انا بالذات (كانت كرهينى موت)علشان كده قالت لى ماشى على الآكل
بس ملحوظه(انا مش مفجوعه)بس بحب فول أبو ربيع أوووووووووى
(هههههههههه)
بالنسبه لموضوع ان المراقبين رخمين
فهما رخمين من وجهت نظرى علشان بقعدوا بيتكلموا فى اللجنه مع بعض
وكمان بيشغلوا أغانى ولما اقول لرئيس اللجنه
يبطلوا وبعد كده يرجعوا يعملوا كده تانى
وتقعد تقرفنى بقا فى اللجنه وكل شويه تمسك الورقه وتقرأ(انا مش بحب حد يشوف ورقتى )
رخمين بقا
لكن انا اساسا ضد الغش ومش بحترم المدرسين اللى بيوقفوا على هذا المبأ

انا عندى مواقف كتير أوى
بس كلهم ضحك ضحك
مافيش نكد
مافيش حد عنده أى حاجه نكد؟

THE CodeR
24-05-2011, 01:17 AM
الله يجازي شيطانك يا استاذ علي ضحكتني كتير
دا انا مهماً عملت موصلتش لدرجة الشقاوة دي
بس لسه ...العمر فيه شوية شقاوة تاني :d

ostazmath4m
24-05-2011, 01:39 AM
انا طلبت منها كده لانها كانت فعلا معصبانى جدا وكانت مزوداها اوى معايا انا بالذات (كانت كرهينى موت)علشان كده قالت لى ماشى على الآكل
بس ملحوظه(انا مش مفجوعه)بس بحب فول أبو ربيع أوووووووووى
(هههههههههه)
بالنسبه لموضوع ان المراقبين رخمين
فهما رخمين من وجهت نظرى علشان بقعدوا بيتكلموا فى اللجنه مع بعض
وكمان بيشغلوا أغانى ولما اقول لرئيس اللجنه
يبطلوا وبعد كده يرجعوا يعملوا كده تانى
وتقعد تقرفنى بقا فى اللجنه وكل شويه تمسك الورقه وتقرأ(انا مش بحب حد يشوف ورقتى )
رخمين بقا
لكن انا اساسا ضد الغش ومش بحترم المدرسين اللى بيوقفوا على هذا المبأ

انا عندى مواقف كتير أوى
بس كلهم ضحك ضحك
مافيش نكد
مافيش حد عنده أى حاجه نكد؟


اذا كان ده مبررك فهو مبرر مقبول 100% وانا اضم صوتي لصوتك
وماتتنازليش عن حقك يعني ايه ملاحظ يشغل اغاني في اللجنه
وكمان الكلام ماينفعش في داخل اللجنه وممنوع ممكن يحصل مع الملاحظين
بيستفسروا عن شئ مع بعض ولكن لا تكون بصورة كبيرة ومشوشه ع الطلاب
طيب لما عندك مواقف ضحك كتير كده مخزناها ليه؟؟؟
انا بقي مبسوط من الطلبة الجريئه اللي بتبحث عن حقها وجريئه في طلب
الحق وفي مناقشة الاساتذه بكل ادب واحترام والحجات دي انا بحترمها في
الطلبة اللي زيك ،، بالتوفيق ودوام النجاح والتميز

ostazmath4m
24-05-2011, 01:46 AM
طيب بصوا بقي الموقف ده حصل بين
ابن وابنه اختي ((عمر وروان)) عمر اكبر من روان
عمر كي جي1 وروان لسه مفعوصه 3 سنين
المهم هم دايما طبعا كعاده الاطفال ناقر ونقير
فمرة بيشوفوا مين فيهم الاطول(طبعا عمر اطول عشان هو الكبير)
وبيغيظوا بعض بقي فهو يقف جمبها ويقولها انا اطول مع بعض التعبيرات
المستفزة باللسان والبق بس هينافس مين دي روان ياعمروة
راحت جايبة كرسي وواقفه جمبه وطلعت عليه وقالتله انا اطول اهو يا اهبل
ههههههههههههه عجبتني اوي كلمه اهبل دي يعني مش اكتفت انها
غاظته بحكاية الكرسي دي لا طبعا لازم تخلي غيظها 100% بكلمه اهبل

ostazmath4m
24-05-2011, 01:49 AM
الله يجازي شيطانك يا استاذ علي ضحكتني كتير
دا انا مهماً عملت موصلتش لدرجة الشقاوة دي
بس لسه ...العمر فيه شوية شقاوة تاني :d
ههههههههههههههههههههه
طيب خلي بالك بقي لا الشقاوة اللي بقيالك
تحصل فيك انت مش انت اللي تعملها في حد

zozza love
24-05-2011, 01:53 AM
اللى عنده حق مش يتنازل عنه ابدا
موقف جدا
أو مقلب جديد من سلسله مقالبى مع أصحابى
طبعا انتوا عارفين انى كنت فى اعداديه
ويوم امتحان الفرنساوى اللى هو أخر يوم لينا فى المدرسه مش حنشوف بعده المدرسين تانى ابدا باذن الله
واصحابى حالفين ليعملوا فيا مقلب بقا اليوم ده
وانا ع طول عماله حرصى (بس اليوم ده ماجش فى بالى ابدا )اهى اهى اهى اهى اهى
احنا عندنا الوكيله بتاعت سنه 3 (ميس أميره)مشبشبانا
كانت كل يوم تشوف بنت بنت وتشوف أظافرها
انا كنت مربيه أظافرى 3 متر
ومش عايزه اقصها
قمت عملت ايه
قصيت اليمين وسبت الشمال
علشان لما تيجى تشوف اظافرى تشوف اليمين والشمال طبعا لا
وكل يوم ع كده ومحدش يعرف الموضوع ده غير اصحابى
وهى طبعا بتحلف بـــ عزه (علشان مش مربيه اظارفى)وتقول لهم شوفوا صحبتكم واتعلموا منها
لكن اصحاب عمالوا فيا بقا ايه؟
روحوا اخر يوم وقالوا لها(الحقى يا مس اميره دى عزه مربيه اظافر ايدها الشمال)
جت ميس اميره بتقولى
عزه ورينى ايدك
ورتها اليمين كالعاده
قالت لى لا الشمال
شفتها
واسمع الشتيمه بقا يا معلم
قامت قالت انا عايزه مقص
100 مقص طلع من اصحاب (انتقام بقا)
وكرهت المدرسه يومها اهى اهى اهى
كنت بقالى شهور مربيه فيهم
بس انا مسبتش حقى
عملت لاصحابى مقالب برضه عسل
هههههههههه
انا كل حياتى مقالب مع اصحابى
ماهما ملهمش فايده غير المقالب

ostazmath4m
24-05-2011, 02:22 AM
اللى عنده حق مش يتنازل عنه ابدا
موقف جدا
أو مقلب جديد من سلسله مقالبى مع أصحابى
طبعا انتوا عارفين انى كنت فى اعداديه
ويوم امتحان الفرنساوى اللى هو أخر يوم لينا فى المدرسه مش حنشوف بعده المدرسين تانى ابدا باذن الله
واصحابى حالفين ليعملوا فيا مقلب بقا اليوم ده
وانا ع طول عماله حرصى (بس اليوم ده ماجش فى بالى ابدا )اهى اهى اهى اهى اهى
احنا عندنا الوكيله بتاعت سنه 3 (ميس أميره)مشبشبانا
كانت كل يوم تشوف بنت بنت وتشوف أظافرها
انا كنت مربيه أظافرى 3 متر
ومش عايزه اقصها
قمت عملت ايه
قصيت اليمين وسبت الشمال
علشان لما تيجى تشوف اظافرى تشوف اليمين والشمال طبعا لا
وكل يوم ع كده ومحدش يعرف الموضوع ده غير اصحابى
وهى طبعا بتحلف بـــ عزه (علشان مش مربيه اظارفى)وتقول لهم شوفوا صحبتكم واتعلموا منها
لكن اصحاب عمالوا فيا بقا ايه؟
روحوا اخر يوم وقالوا لها(الحقى يا مس اميره دى عزه مربيه اظافر ايدها الشمال)
جت ميس اميره بتقولى
عزه ورينى ايدك
ورتها اليمين كالعاده
قالت لى لا الشمال
شفتها
واسمع الشتيمه بقا يا معلم
قامت قالت انا عايزه مقص
100 مقص طلع من اصحاب (انتقام بقا)
وكرهت المدرسه يومها اهى اهى اهى
كنت بقالى شهور مربيه فيهم
بس انا مسبتش حقى
عملت لاصحابى مقالب برضه عسل
هههههههههه
انا كل حياتى مقالب مع اصحابى
ماهما ملهمش فايده غير المقالب

هههههههههههههههههههههههههههه
مقلب تحفه تعيشي وتاخدي غيرها يا عزة
3 شهور بتربي ضوافرك:o:excl:

usernamo
24-05-2011, 02:20 PM
3 شهور بتربى ضوافرك يا عزة ! ... احنا عندنا فى المدرسة مشكلة الشعر .. كل شوية احلق شعرك احلق شعرك .. و اللى مجننى احلقه .. يطول فى اسبوعين اطول من الاول .. و المدرسين يفلوا كل ما يخشوا . (( استرجل يلا .. بلاش ياض الشغل ده .. عليا الطلاج بالتلاتة انت ماتنفعشى فى الفصل ده )) و الاخير بالطبع مستر الفلسفة اللى لغته غريبة ! و يفضل يشد فى شعرى .. و احلف بكل الاديان .. و اقوله بسم الرب .. طب و الانجيل .. طب و العذراء .. .. و الله .. و قسماً بالله .. هو اللى بيطول.. فى الاخر المستر وصلنى لحد البيت و صمم انى احلق قرعه قدامه .. و حلقت قرعه .. و بقى شكلى طفل شوارع .. و الله كنت هتاخد اشتباه ! ... الحمد لله طول تانى -.-
و طبعاً .. قلتله فى وشه .. ربنا ينتقم منك بحق شافعى و مالكى و حنبلى و بوذى و ارثوذكسى و بروسطانطى و كاسوليكى

zozza love
24-05-2011, 02:29 PM
3 شهور بتربى ضوافرك يا عزة ! ... احنا عندنا فى المدرسة مشكلة الشعر .. كل شوية احلق شعرك احلق شعرك .. و اللى مجننى احلقه .. يطول فى اسبوعين اطول من الاول .. و المدرسين يفلوا كل ما يخشوا . (( استرجل يلا .. بلاش ياض الشغل ده .. عليا الطلاج بالتلاتة انت ماتنفعشى فى الفصل ده )) و الاخير بالطبع مستر الفلسفة اللى لغته غريبة ! و يفضل يشد فى شعرى .. و احلف بكل الاديان .. و اقوله بسم الرب .. طب و الانجيل .. طب و العذراء .. .. و الله .. و قسماً بالله .. هو اللى بيطول.. فى الاخر المستر وصلنى لحد البيت و صمم انى احلق قرعه قدامه .. و حلقت قرعه .. و بقى شكلى طفل شوارع .. و الله كنت هتاخد اشتباه ! ... الحمد لله طول تانى -.-
و طبعاً .. قلتله فى وشه .. ربنا ينتقم منك بحق شافعى و مالكى و حنبلى و بوذى و ارثوذكسى و بروسطانطى و كاسوليكى



ههههههههههههههههه
انا مش قادره ابطل ضحك يا امجد حرام عليك
طفل شوارع!
لا اصلك مش عارف(تربيه الظوافر دى من علممات جمال المراه):d:p
وهما بيطولوا بسرعه بقا اعملهم ايه؟
بس الحمد لله ربتهم تانى
وبعدين انا بعرف اخد حقى من المقالب دى كويس اوى
هما بيعموا فيا مقلب بيخدوا عشره
ولا المقالب اللى بنعمها فى المدرسين
مره مدرس الرياضه كان مطلع عنينا
قمنا عمالنا ايه؟
خلينله كوتش العربيه على الارض
ويدور على بتاع كوتش انه يلقى واحد
واترى يروح متورجل
انتظرونى فى الحلقه القادمه مع يوميات مقالب (عزه)

naglaa mahmoud
24-05-2011, 06:03 PM
انا شايفه ان كل المواضيع كوميديا بس الحقيقه عندى موقف نكد شويه مش قادرة انساه:frown:
وانا فى ثانويه عامه كنت شاطرة اوى الحمد لله وكل مدرسينى كانو بيقولو طب او صيدله وانا فعلا كان نفسى ادخل صيدله او هندسه لانى بحب الرياضه جدا :022yb4:
المهم جه وقت الامتحان وعلشان كنت مذاكرة كويس اعصابى كانت هاديه جدا وعدت نص الامتحانات على خير وجه يوم الفيزياء وكنت ايه ممتازة فيها ودخلنا الامتحان وكان صعب جدا لكن الحمد لله كنت بشوف كله جانبى بيعيط وانا متماسكه :p
وطلعنا بره بنراجع وكان معايابنتين توائم منهارين من العياط ماماتهم بصتلى وقالت طبعا انتى خمسين من خمسين قولتلها لا يا طنط خمسه وجمسين يعنى بضحك والله مش اصدى اخمس فى وشها لانى كنت طيبة جدا :redface:
المهم الامتحان اللى بعده كان عندنا احصاء وديه طبعا كانت سهله جدا يعنىكله يجيب الدرجه النهائيه فيها لكن روحت المدرسه لقيت طنط واقفه مستنيانى وبتزعق فيا وتقولى انتى بتخمسى فى وشى انتى قليله الادب:040vk0: وعلشان انا كنت مؤدبه جدا مقدرتش ارد عليها واعدت اعيط لدرجة انىمكنتش شايفه الاسئلة ودموعى نزلت على ورقه الاجابه ;)
ولما طلعت اكتشفت اخطاء هايفه جدا وده طبعا اثر عليا نفسيا جدا فى الامتحان اللى بعده خصوصا ان امتحاناتنا كانت ورا بعض يوم الجمعه والثلاثاء بس اللى اجازة
وجت النتيجه طبعا فى الفيزياء 48 لكن فى الاحصاء الهايفه 23 من 30 وبعدها الفرنساوى واللى كنت بحبه جدا مش فاكرة لكن نقصت فيه بردو اما فى المواد كلها اللى قبل الفيزياء كانت معظمها الدرجات النهائيه او اقل درجه او اتنين
وبدل ما اجيب 95% جبت 85% وطبعا لاحصلت صيدله ولا هندسه ودخلت تربيه وكل ده بسبب الست ديه ضيعت عليا مذاكرة السنه كلها :giljotiiniug3:
ودلوقتى بنسى الموقف ده لكن كلما احسست ان احلامى ضاعت وخصوصا انى كنت ذكيه جدا ومجتهدة افتكر اليوم ده ومش قادرة اسامحها مع اننى تخرجت وتزوجت وانجبت ثلاثة اطفال والحمد لله اعيش حياة سعيدة ولكنى لم اكن اخطط لها:friendsxs3:

ostazmath4m
24-05-2011, 09:55 PM
انا شايفه ان كل المواضيع كوميديا بس الحقيقه عندى موقف نكد شويه مش قادرة انساه:frown:
وانا فى ثانويه عامه كنت شاطرة اوى الحمد لله وكل مدرسينى كانو بيقولو طب او صيدله وانا فعلا كان نفسى ادخل صيدله او هندسه لانى بحب الرياضه جدا :022yb4:
المهم جه وقت الامتحان وعلشان كنت مذاكرة كويس اعصابى كانت هاديه جدا وعدت نص الامتحانات على خير وجه يوم الفيزياء وكنت ايه ممتازة فيها ودخلنا الامتحان وكان صعب جدا لكن الحمد لله كنت بشوف كله جانبى بيعيط وانا متماسكه :p
وطلعنا بره بنراجع وكان معايابنتين توائم منهارين من العياط ماماتهم بصتلى وقالت طبعا انتى خمسين من خمسين قولتلها لا يا طنط خمسه وجمسين يعنى بضحك والله مش اصدى اخمس فى وشها لانى كنت طيبة جدا :redface:
المهم الامتحان اللى بعده كان عندنا احصاء وديه طبعا كانت سهله جدا يعنىكله يجيب الدرجه النهائيه فيها لكن روحت المدرسه لقيت طنط واقفه مستنيانى وبتزعق فيا وتقولى انتى بتخمسى فى وشى انتى قليله الادب:040vk0: وعلشان انا كنت مؤدبه جدا مقدرتش ارد عليها واعدت اعيط لدرجة انىمكنتش شايفه الاسئلة ودموعى نزلت على ورقه الاجابه ;)
ولما طلعت اكتشفت اخطاء هايفه جدا وده طبعا اثر عليا نفسيا جدا فى الامتحان اللى بعده خصوصا ان امتحاناتنا كانت ورا بعض يوم الجمعه والثلاثاء بس اللى اجازة
وجت النتيجه طبعا فى الفيزياء 48 لكن فى الاحصاء الهايفه 23 من 30 وبعدها الفرنساوى واللى كنت بحبه جدا مش فاكرة لكن نقصت فيه بردو اما فى المواد كلها اللى قبل الفيزياء كانت معظمها الدرجات النهائيه او اقل درجه او اتنين
وبدل ما اجيب 95% جبت 85% وطبعا لاحصلت صيدله ولا هندسه ودخلت تربيه وكل ده بسبب الست ديه ضيعت عليا مذاكرة السنه كلها :giljotiiniug3:
ودلوقتى بنسى الموقف ده لكن كلما احسست ان احلامى ضاعت وخصوصا انى كنت ذكيه جدا ومجتهدة افتكر اليوم ده ومش قادرة اسامحها مع اننى تخرجت وتزوجت وانجبت ثلاثة اطفال والحمد لله اعيش حياة سعيدة ولكنى لم اكن اخطط لها:friendsxs3:
عندك حق هو موقف يغيظ جدا ولا يلومك احد في ذلك انا بكره الناس
اللي بتحسد اووووي بيقلوا من نظري جدا وبحتقرهم في بعض الاحيان
ربنا يعافينا منهم اللهم امين ،، يلا " قل لن يصيبنا الا ماكتب الله لنا"
تقبلي تحياتي:078111rg3:

أ/رضا عطيه
25-05-2011, 04:23 AM
انا شايفه ان كل المواضيع كوميديا بس الحقيقه عندى موقف نكد شويه مش قادرة انساه:frown:
وانا فى ثانويه عامه كنت شاطرة اوى الحمد لله وكل مدرسينى كانو بيقولو طب او صيدله وانا فعلا كان نفسى ادخل صيدله او هندسه لانى بحب الرياضه جدا :022yb4:
المهم جه وقت الامتحان وعلشان كنت مذاكرة كويس اعصابى كانت هاديه جدا وعدت نص الامتحانات على خير وجه يوم الفيزياء وكنت ايه ممتازة فيها ودخلنا الامتحان وكان صعب جدا لكن الحمد لله كنت بشوف كله جانبى بيعيط وانا متماسكه :p
وطلعنا بره بنراجع وكان معايابنتين توائم منهارين من العياط ماماتهم بصتلى وقالت طبعا انتى خمسين من خمسين قولتلها لا يا طنط خمسه وجمسين يعنى بضحك والله مش اصدى اخمس فى وشها لانى كنت طيبة جدا :redface:
المهم الامتحان اللى بعده كان عندنا احصاء وديه طبعا كانت سهله جدا يعنىكله يجيب الدرجه النهائيه فيها لكن روحت المدرسه لقيت طنط واقفه مستنيانى وبتزعق فيا وتقولى انتى بتخمسى فى وشى انتى قليله الادب:040vk0: وعلشان انا كنت مؤدبه جدا مقدرتش ارد عليها واعدت اعيط لدرجة انىمكنتش شايفه الاسئلة ودموعى نزلت على ورقه الاجابه ;)
ولما طلعت اكتشفت اخطاء هايفه جدا وده طبعا اثر عليا نفسيا جدا فى الامتحان اللى بعده خصوصا ان امتحاناتنا كانت ورا بعض يوم الجمعه والثلاثاء بس اللى اجازة
وجت النتيجه طبعا فى الفيزياء 48 لكن فى الاحصاء الهايفه 23 من 30 وبعدها الفرنساوى واللى كنت بحبه جدا مش فاكرة لكن نقصت فيه بردو اما فى المواد كلها اللى قبل الفيزياء كانت معظمها الدرجات النهائيه او اقل درجه او اتنين
وبدل ما اجيب 95% جبت 85% وطبعا لاحصلت صيدله ولا هندسه ودخلت تربيه وكل ده بسبب الست ديه ضيعت عليا مذاكرة السنه كلها :giljotiiniug3:
ودلوقتى بنسى الموقف ده لكن كلما احسست ان احلامى ضاعت وخصوصا انى كنت ذكيه جدا ومجتهدة افتكر اليوم ده ومش قادرة اسامحها مع اننى تخرجت وتزوجت وانجبت ثلاثة اطفال والحمد لله اعيش حياة سعيدة ولكنى لم اكن اخطط لها:friendsxs3:

لأنى أحب النكد شويه هعلق على كلام حضرتك:d

لاننكر الحسدوقد ذكر فى القرأن الكريم

ولكن نصف تحقيق الحسد لأكثر من هدفه

هو مايضعه الانسان فى نفسه من وهم يزيد من نتيجة الحسد

حمانا الله من كوارثه:bosyht9:

وأدام الله عليكم السعادة والرضا والقناعة

وبارك الله فيكم جيعا:078111rg3:

عبد الله الرفاعي
25-05-2011, 11:54 AM
ماشاء الله موضوع غاية فى الروعة .
لكن
عندى موقف محتاج أعصاب قوية شوية وحديدية ...........
فى يوم من الأيام كنت منتظر القطار فى المحطة وعلى الرصيف التانى دخل قطر والركاب اللى فيه بدءوا يستعدوا للنزول ومن ضمن الركاب راجل ومعاه بنته لم تتجاوز عمرها 4 سنوات لكن الأب كان شكله مستعجل شوية وكانت بنته مسكاه من إيده ، الأب استعجل فى النزول قبل القطر مايقف وقفز من القطار ومعاه بنته لكن بنته لصغر سنها مقدرتش تنط معاه فسقطت من إيده ووقعت تحت القطار ، فى موقف مأساوى أدهش كل المتواجدين فى المحطة ... أنا واحد من الناس مقدرتش أقف على رجلى من المنظر والأب واقف فى حالة من الذهول التام ، الراجل بالضبط كان واقف شبه أخرص ..... ...... ومش عارف يعمل ايه يرمى بنفسه تحت القطار ولا يعمل ايه .....وبعد مرور القطار كانت المفاجأة .









































البنت وقعت بين الرصيف والقضبان ومن رحمة ربنا عليها إنها أغمى عليها فلم تتحرك وظلت ساكنة ومر القطار ولم يصبها بخدش واحد إلا أن ذراعها كسر من السقطة...... لكل أجل كتاب

أحمد كووول
25-05-2011, 12:28 PM
حصل لي موقف مش ممكن أنساه

بس مكنتش لوحدي

كان معايا الشلة

المكان / شمال سيناء - العريش - شارع فوزي المنيسي بغرفة مدارية جنب الاسعاف تبع إكرامي بتاع البلاي ستيشن

الزمان / من حوالي 8 أو 9 سنوات

الموقف / كنت قاعد أنا و صاحبي أحمد صلاح بنلعب

الماتش بتاعنا في الدورة اللي كانت مولعة

نااااااااااااااااااااار

وفجأة سمعنا صوت عالي يصرخ : قوم يلا إنت وهوه

إحنا كان ضهرنا للباب ف آخر الغرفة علي اليمين

فقلت لأحمد صلاح : سيبك منهم إلعب إلعب

تكرر الصوت مرة ثانية بصوت أعلي : أقف يا ..........

قمنا بالراحة و بصينا ورانا باستغراب فكانت المفاجأة

تخيلوا لقينا ايه

ايه

ايه

ضابط و معاه شوية مخبرين

وطبعا صفات المخبر معروفه

وأهمها ايده اللي شبه رجله

عرف كل اللي ف الغرفة إن إحنا هـيطلع .......ف اليوم ده

دخل المخبر ين وسطنا و كل الموجودين وقفوا صفين

و الدهشة مفرقتناش

كنا إحنا _ شلتنا يعني _ واقفين ف الصف اليمين

دخل المخبر ع الصف الشمال من أوله وسأل أول واحد اسمك ايه و ف سنة كام وساكن فين

فجاوب و قاله : ساكن ف البحر

فرد المخبر : ف البحر يعني ايه سمكة يعني ؟ !

وسمعنا طرااااااااخ كف علي وش الولد

طبعا إحنا استوينا

وسأل باقي الموجودين الحمد لله من غير ما يمد ايده

وأمر الضابط بسحب جهاز بلاي ستيشن و خرجوا

ده موقف مش ممكن أنساه

مواقف و طرائف

كل منفتكر الموقف ده نفضل نضحك و نحكي تفاصيله كإنه لسه حاصل

وبعد كده أوعوا تفتكروا إننا بطلنا نلعب بلاي ستيشن

رحنا لإكرامي صاحب الغرفة المدارية

وسألناه : عرفت تجيب الجهاز من الضابط ابن ال ....؟

قال : ده كان عايز ابنه يلعب بيه اسبوع و حيرجعه .

ايه رأيكو ف الموقف ده ...

ظريف مش كده ...

:022yb4::022yb4::022yb4::022yb4:

ostazmath4m
25-05-2011, 01:56 PM
ماشاء الله موضوع غاية فى الروعة .
لكن
عندى موقف محتاج أعصاب قوية شوية وحديدية ...........
فى يوم من الأيام كنت منتظر القطار فى المحطة وعلى الرصيف التانى دخل قطر والركاب اللى فيه بدءوا يستعدوا للنزول ومن ضمن الركاب راجل ومعاه بنته لم تتجاوز عمرها 4 سنوات لكن الأب كان شكله مستعجل شوية وكانت بنته مسكاه من إيده ، الأب استعجل فى النزول قبل القطر مايقف وقفز من القطار ومعاه بنته لكن بنته لصغر سنها مقدرتش تنط معاه فسقطت من إيده ووقعت تحت القطار ، فى موقف مأساوى أدهش كل المتواجدين فى المحطة ... أنا واحد من الناس مقدرتش أقف على رجلى من المنظر والأب واقف فى حالة من الذهول التام ، الراجل بالضبط كان واقف شبه أخرص ..... ...... ومش عارف يعمل ايه يرمى بنفسه تحت القطار ولا يعمل ايه .....وبعد مرور القطار كانت المفاجأة .









































البنت وقعت بين الرصيف والقضبان ومن رحمة ربنا عليها إنها أغمى عليها فلم تتحرك وظلت ساكنة ومر القطار ولم يصبها بخدش واحد إلا أن ذراعها كسر من السقطة...... لكل أجل كتاب
ياااااااااااااه حكمتك يارب الحمد لله انها عدت علي خير والبنت طلعت سليمه
فضل ونعمه من الله عز وجل .....فعلا زي مابيقولوا بقي في العجله الندامه وفي التأني السلامة
شكرا جزيلا علي هذا الموقف..فيه استفاده كبيرة
تقبل عظيم تحياتي:078111rg3:

ostazmath4m
25-05-2011, 02:01 PM
حصل لي موقف مش ممكن أنساه


بس مكنتش لوحدي

كان معايا الشلة

المكان / شمال سيناء - العريش - شارع فوزي المنيسي بغرفة مدارية جنب الاسعاف تبع إكرامي بتاع البلاي ستيشن

الزمان / من حوالي 8 أو 9 سنوات

الموقف / كنت قاعد أنا و صاحبي أحمد صلاح بنلعب

الماتش بتاعنا في الدورة اللي كانت مولعة

نااااااااااااااااااااار

وفجأة سمعنا صوت عالي يصرخ : قوم يلا إنت وهوه

إحنا كان ضهرنا للباب ف آخر الغرفة علي اليمين

فقلت لأحمد صلاح : سيبك منهم إلعب إلعب

تكرر الصوت مرة ثانية بصوت أعلي : أقف يا ..........

قمنا بالراحة و بصينا ورانا باستغراب فكانت المفاجأة

تخيلوا لقينا ايه

ايه

ايه

ضابط و معاه شوية مخبرين

وطبعا صفات المخبر معروفه

وأهمها ايده اللي شبه رجله

عرف كل اللي ف الغرفة إن إحنا هـيطلع .......ف اليوم ده

دخل المخبر ين وسطنا و كل الموجودين وقفوا صفين

و الدهشة مفرقتناش

كنا إحنا _ شلتنا يعني _ واقفين ف الصف اليمين

دخل المخبر ع الصف الشمال من أوله وسأل أول واحد اسمك ايه و ف سنة كام وساكن فين

فجاوب و قاله : ساكن ف البحر

فرد المخبر : ف البحر يعني ايه سمكة يعني ؟ !

وسمعنا طرااااااااخ كف علي وش الولد

طبعا إحنا استوينا

وسأل باقي الموجودين الحمد لله من غير ما يمد ايده

وأمر الضابط بسحب جهاز بلاي ستيشن و خرجوا

ده موقف مش ممكن أنساه

مواقف و طرائف

كل منفتكر الموقف ده نفضل نضحك و نحكي تفاصيله كإنه لسه حاصل

وبعد كده أوعوا تفتكروا إننا بطلنا نلعب بلاي ستيشن

رحنا لإكرامي صاحب الغرفة المدارية

وسألناه : عرفت تجيب الجهاز من الضابط ابن ال ....؟

قال : ده كان عايز ابنه يلعب بيه اسبوع و حيرجعه .

ايه رأيكو ف الموقف ده ...

ظريف مش كده ...

:022yb4::022yb4::022yb4::022yb4:






دخل المخبر ع الصف الشمال من أوله وسأل أول واحد اسمك ايه و ف سنة كام وساكن فين

فجاوب و قاله : ساكن ف البحر

فرد المخبر : ف البحر يعني ايه سمكة يعني ؟ !

وسمعنا طرااااااااخ كف علي وش الولد

طبعا إحنا استوينا

وسأل باقي الموجودين الحمد لله من غير ما يمد ايده

وأمر الضابط بسحب جهاز بلاي ستيشن و خرجوا




هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
متأكد انه مامدش ايده تاني:slap1qk6:هههههههههههههههه
طب ماكان يقول من الاول انه طمعان في البلاي استيشن
يعني انتوا كنتوا هتعزوه عليه يعني لو طلبه بكل ادب((شكلكم كنتوا هتعزوه))
موقف ظريف جداااااااا ،، تقبل خالص تحياتي :078111rg3:

أحمد كووول
25-05-2011, 02:10 PM
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
متأكد انه مامدش ايده تاني:slap1qk6:هههههههههههههههه
طب ماكان يقول من الاول انه طمعان في البلاي استيشن
يعني انتوا كنتوا هتعزوه عليه يعني لو طلبه بكل ادب((شكلكم كنتوا هتعزوه))
موقف ظريف جداااااااا ،، تقبل خالص تحياتي :078111rg3:

لو قال أنه عايز البلاي ستيشن كان خدوا بس هوه حب يرسم نفسه حبتين

وحبكة الموقف هيه اللي خلت منه موقف جميل جدا
لما رد المخبر : في البحر يعني ايه سمكة يعني

أنا كنت حضحك بالعافية مسكت نفسي

موقف أكشن + كوميدي + دراما

zozza love
25-05-2011, 04:06 PM
انا بقا اقول لكم موقف جديد
فى يوم من الايام
كان كتب كتاب أخت صحبتى
وانا روحت بقا كتب الكتاب
طبعا صحبتى كانت مع أختها فى الكوافير
وانا بقا فى الطريق اخو صحبتى الكبير كلمنى وقالى اروح عند بتهم اجيب بنتين اصدقاء العروسه مش من اسكندريه ومش يعرفوا المكان
قولت له ماشى
روحت وجبت البنتين وركبنا تاكس
قاعده انا فى التاكس مش عارفه اوصل للمكان ومتعصبه اوى بقا وعايز اوصل بسرعه اشوف العروسه واسلم عليا علشان مش أتاخر وبابا وماما يبهدلونى
فبكلم اخوه صحبتى وبقوله يا حماده مش عارفه المكان واوصفلى صح وكده قام حماده بيقولى كلمى مودى (ابنه الصغنون) مع العلم انى بموت فى الاطفال بالذات مودى ,قمت انا بقوله ازيك يا مودى واحشتنى موت ,بحبك اوى يا مودى
والبنت اللى جبى بتعمل الطرحه اسبنش واللى جبها بتحط ميك اب
والسواق بيبص فى المرايه ويقول استغفر الله العظيم استغفر اله العظيم
بقا دول بنات ،
انا طبعا مش عارفه اعمل ايه ومنظرى بقا زباله اوى
وهو فاكرنى بحب فى التلفون مش يعرف ان مودى ده اصغر من حفيده
قمت انا بقا قولت ايه؟
قولت (قولكم ايه يا بنات ماتيجو نصلى المغرب علشان ربنا يكرمنا)
قام السواق قعد يضحك ومش قادر يبطل ضحك
وانا مش عارفه ليه
وحتى الآن مش عارفه هو كان بيضحك على ايه
ياترى هو كان بيضحك ليه؟

صوت العقل
25-05-2011, 04:17 PM
ماشاء الله موضوع غاية فى الروعة .
لكن
عندى موقف محتاج أعصاب قوية شوية وحديدية ...........
فى يوم من الأيام كنت منتظر القطار فى المحطة وعلى الرصيف التانى دخل قطر والركاب اللى فيه بدءوا يستعدوا للنزول ومن ضمن الركاب راجل ومعاه بنته لم تتجاوز عمرها 4 سنوات لكن الأب كان شكله مستعجل شوية وكانت بنته مسكاه من إيده ، الأب استعجل فى النزول قبل القطر مايقف وقفز من القطار ومعاه بنته لكن بنته لصغر سنها مقدرتش تنط معاه فسقطت من إيده ووقعت تحت القطار ، فى موقف مأساوى أدهش كل المتواجدين فى المحطة ... أنا واحد من الناس مقدرتش أقف على رجلى من المنظر والأب واقف فى حالة من الذهول التام ، الراجل بالضبط كان واقف شبه أخرص ..... ...... ومش عارف يعمل ايه يرمى بنفسه تحت القطار ولا يعمل ايه .....وبعد مرور القطار كانت المفاجأة .









































البنت وقعت بين الرصيف والقضبان ومن رحمة ربنا عليها إنها أغمى عليها فلم تتحرك وظلت ساكنة ومر القطار ولم يصبها بخدش واحد إلا أن ذراعها كسر من السقطة...... لكل أجل كتاب
فعلا استاذى الفاضل .. لكل اجل كتاب ..
الحمد لله انها خرجت من الموقف ده بخير ..
لعل والدها يستفاد من الموقف ويحافظ عليها ..

صوت العقل
25-05-2011, 04:37 PM
انا بقا اقول لكم موقف جديد
فى يوم من الايام
كان كتب كتاب أخت صحبتى
وانا روحت بقا كتب الكتاب
طبعا صحبتى كانت مع أختها فى الكوافير
وانا بقا فى الطريق اخو صحبتى الكبير كلمنى وقالى اروح عند بتهم اجيب بنتين اصدقاء العروسه مش من اسكندريه ومش يعرفوا المكان
قولت له ماشى
روحت وجبت البنتين وركبنا تاكس
قاعده انا فى التاكس مش عارفه اوصل للمكان ومتعصبه اوى بقا وعايز اوصل بسرعه اشوف العروسه واسلم عليا علشان مش أتاخر وبابا وماما يبهدلونى
فبكلم اخوه صحبتى وبقوله يا حماده مش عارفه المكان واوصفلى صح وكده قام حماده بيقولى كلمى مودى (ابنه الصغنون) مع العلم انى بموت فى الاطفال بالذات مودى ,قمت انا بقوله ازيك يا مودى واحشتنى موت ,بحبك اوى يا مودى
والبنت اللى جبى بتعمل الطرحه اسبنش واللى جبها بتحط ميك اب
والسواق بيبص فى المرايه ويقول استغفر الله العظيم استغفر اله العظيم
بقا دول بنات ،
انا طبعا مش عارفه اعمل ايه ومنظرى بقا زباله اوى
وهو فاكرنى بحب فى التلفون مش يعرف ان مودى ده اصغر من حفيده
قمت انا بقا قولت ايه؟
قولت (قولكم ايه يا بنات ماتيجو نصلى المغرب علشان ربنا يكرمنا)
قام السواق قعد يضحك ومش قادر يبطل ضحك
وانا مش عارفه ليه
وحتى الآن مش عارفه هو كان بيضحك على ايه
ياترى هو كان بيضحك ليه؟


هههههههههههههههه.. لا حقيقى كان بيضحك ليه !!!!!!!!

zozza love
25-05-2011, 04:40 PM
هههههههههههههههه.. لا حقيقى كان بيضحك ليه !!!!!!!!





هههههههههههه
ماهو هو ده السؤال اللى أنا بسأله
هو ممكن يكون بيقول (بعد الكلام اللى قالته واللى جبها بتعمله حيرحوا يصلوا)
مش عارفه
ده راجل غريب
كان فاهمنى غلط
يلا مش مشكله الحمد لله

ostazmath4m
25-05-2011, 06:23 PM
انا بقا اقول لكم موقف جديد
فى يوم من الايام
كان كتب كتاب أخت صحبتى
وانا روحت بقا كتب الكتاب
طبعا صحبتى كانت مع أختها فى الكوافير
وانا بقا فى الطريق اخو صحبتى الكبير كلمنى وقالى اروح عند بتهم اجيب بنتين اصدقاء العروسه مش من اسكندريه ومش يعرفوا المكان
قولت له ماشى
روحت وجبت البنتين وركبنا تاكس
قاعده انا فى التاكس مش عارفه اوصل للمكان ومتعصبه اوى بقا وعايز اوصل بسرعه اشوف العروسه واسلم عليا علشان مش أتاخر وبابا وماما يبهدلونى
فبكلم اخوه صحبتى وبقوله يا حماده مش عارفه المكان واوصفلى صح وكده قام حماده بيقولى كلمى مودى (ابنه الصغنون) مع العلم انى بموت فى الاطفال بالذات مودى ,قمت انا بقوله ازيك يا مودى واحشتنى موت ,بحبك اوى يا مودى
والبنت اللى جبى بتعمل الطرحه اسبنش واللى جبها بتحط ميك اب
والسواق بيبص فى المرايه ويقول استغفر الله العظيم استغفر اله العظيم
بقا دول بنات ،
انا طبعا مش عارفه اعمل ايه ومنظرى بقا زباله اوى
وهو فاكرنى بحب فى التلفون مش يعرف ان مودى ده اصغر من حفيده
قمت انا بقا قولت ايه؟
قولت (قولكم ايه يا بنات ماتيجو نصلى المغرب علشان ربنا يكرمنا)
قام السواق قعد يضحك ومش قادر يبطل ضحك
وانا مش عارفه ليه
وحتى الآن مش عارفه هو كان بيضحك على ايه
ياترى هو كان بيضحك ليه؟

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههه
مش عارفه بيضحك ليه؟؟؟؟ وهو ده سؤال برضو؟!!!!!
بقي بعد ما الراجل شايفه قدامه اللي عامله ميك اب والتانيه
ام اسبنش واللي بتحب في التليفون لا وايه كمان اسم دلع
اكيد في رايه وراي اي واحد مكانه بتدلع حبيبها وبتقوله مودي
ماهو مودي ده اسم دلع طبعا ههههههههههههههههه
وطبيعي ان الراجل شغال استغفر الله العظيم ومتوقع ان اي واحده
فيكم لو اتكلمت مثلا وقالت كلمه تقول كلام تاني خاااااااااالص زي كده مثلا((ها يا سوزي هنقضي اجازة الويك اند فين؟؟ او انا هعمل حتة بارتي الاسبوع اللي جاي يجنن وهعزم فيه مودي بس))
واخر حاجه متوقعه انه يسمع كلام زي كلامك ده((نصلي المغرب))
هههههههههههههههههههههههههههههههههه مش قارد موقف تحفة
يابخت السواق قعد يضحك لحد ما وشه ورم ههههههههههههه

zozza love
25-05-2011, 06:32 PM
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههه
مش عارفه بيضحك ليه؟؟؟؟ وهو ده سؤال برضو؟!!!!!
بقي بعد ما الراجل شايفه قدامه اللي عامله ميك اب والتانيه
ام اسبنش واللي بتحب في التليفون لا وايه كمان اسم دلع
اكيد في رايه وراي اي واحد مكانه بتدلع حبيبها وبتقوله مودي
ماهو مودي ده اسم دلع طبعا ههههههههههههههههه
وطبيعي ان الراجل شغال استغفر الله العظيم ومتوقع ان اي واحده
فيكم لو اتكلمت مثلا وقالت كلمه تقول كلام تاني خاااااااااالص زي كده مثلا((ها يا سوزي هنقضي اجازة الويك اند فين؟؟ او انا هعمل حتة بارتي الاسبوع اللي جاي يجنن وهعزم فيه مودي بس))
واخر حاجه متوقعه انه يسمع كلام زي كلامك ده((نصلي المغرب))
هههههههههههههههههههههههههههههههههه مش قارد موقف تحفة
يابخت السواق قعد يضحك لحد ما وشه ورم ههههههههههههه

ههههههههههههههه
ماهو كان فاهمنى غلط
مودى ده لسه مارحش الحضانه
وهو اكيد فاكره كبير وانا بقا بحب فيه
هههههههههه
اعمل له ايه طويب
وبعدين انا معرفش البنات دول أصلا
انا لو كنت اعرفهم مكنتش خلتهم يعملوا كده فى التاكس أصلا
يلا بقا خير خير
الحمد لله شريط الموقف المضحك قرب يسف او هو سف خلاص
حقعد اتفرج بقا على مواقفكم
بس عايزه اضحك يا بشر مااااااااشى

ostazmath4m
25-05-2011, 06:44 PM
انا عندي موقف مش يهمني بقي يضحك ولا لأ

المهم انا عايز اقوله لانه صعب انسااااااه ابدا((موقف مؤثر))

وانا صغير في تقريبا في اولي اعدادي كان عندي عجله

الفرامل بتاعتها في البدال كان ابويا جايبهالي من السعودية

بس كانت تحفه المهم رحت بيها مشوار وكنت خلاص قربت اطلع

ع الطريق الرئيسي وكله طبعا عربيات وموتوسيكلات رايحه جاية

مفيش رحمه خالص المهم انا بقي كان لازم طبعا اضرب فرامل

واستني لحد ما الشارع يهدي واعرف اعدي عمال اضرب فرامل

((هي موجوده في البدال)) مش راضيه تضرب فرامل احاول

مرة واتنين وعشرة استحاله تضرب فرامل وانا قلبي وقف لانه

بمجرد وصولي للشارع هبقي حته هريسة المهم من حكمه ربنا

وفضله عليا ان فيه قبل الشارع علطول عمود نور وربنا سبحانه

وتعالي الهمني فكرة ايه هي رحت داخل في العمود بالعجله عشان

هو طبعا هيوقف العجله واللي يحصل يحصل بقي والله دخلت في العمود

وانا جاي بسررررعه والحمد لله العجله وقفت وانا كنت عليها ماحصليش

اي حاجه وربنا سترها معايا وكان اصعب تاني موقف ليا بعد موقف

التعبان ومستحيل انسي اي واحد فيهم ،، تحياتي

zozza love
25-05-2011, 06:49 PM
انا عندي موقف مش يهمني بقي يضحك ولا لأ

المهم انا عايز اقوله لانه صعب انسااااااه ابدا((موقف مؤثر))

وانا صغير في تقريبا في اولي اعدادي كان عندي عجله

الفرامل بتاعتها في البدال كان ابويا جايبهالي من السعودية

بس كانت تحفه المهم رحت بيها مشوار وكنت خلاص قربت اطلع

ع الطريق الرئيسي وكله طبعا عربيات وموتوسيكلات رايحه جاية

مفيش رحمه خالص المهم انا بقي كان لازم طبعا اضرب فرامل

واستني لحد ما الشارع يهدي واعرف اعدي عمال اضرب فرامل

((هي موجوده في البدال)) مش راضيه تضرب فرامل احاول

مرة واتنين وعشرة استحاله تضرب فرامل وانا قلبي وقف لانه

بمجرد وصولي للشارع هبقي حته هريسة المهم من حكمه ربنا

وفضله عليا ان فيه قبل الشارع علطول عمود نور وربنا سبحانه

وتعالي الهمني فكرة ايه هي رحت داخل في العمود بالعجله عشان

هو طبعا هيوقف العجله واللي يحصل يحصل بقي والله دخلت في العمود

وانا جاي بسررررعه والحمد لله العجله وقفت وانا كنت عليها ماحصليش

اي حاجه وربنا سترها معايا وكان اصعب تاني موقف ليا بعد موقف

التعبان ومستحيل انسي اي واحد فيهم ،، تحياتي



هههههههههه
لا بجد انا مش قادره ابطل ضحك
يعنى تخبط فى العمود
طيب كنت انزل من العجله أحسن
عموما الحمد لله أنها عدت على خير وأن محصلش حاجه
هههههههه لا بس حلوه برضه

ostazmath4m
25-05-2011, 06:55 PM
موقف تاني مؤثر برضو حصل من يومين

تحديدا يوم الاثنين 23/5/2011 المهم الموقف

حصل في لجنه الاعدادية ((عندنا في محافظة مطروح

الاعدادية شغاله دلوقتي وهتخلص بكرة الخميس26/5)) انا براقب

في مدرسة اعدادية بنات في احدي اللجان المهم في

اللجنه اللي جمبي سمعت صوت وطلعت ابص كده

لقيت طالبه فاقده للوعي تماما ومغمي عليها والمدرسات

بيحاولوا يفوقوا فيها لايمكن ولا هي هنا ومدرسة تمسك

ايديها وتحاول تدفيهم لانهم كانوا ساقعين جدا مفيش فايده

نحاول نطلب الاسعاف ولاحياة لمن تنادي اكتر من تلت ساعه

والاسعاف غير موجود وربنا كرمنا بواحد مدرس يعرف واحد

من المستشفي خلاهم يتصلوا بنفسهم بالاسعاف وفعلا

حصل وجم بتوع الاسعاف وقبل ماييجوا المدرسات يحاولوا

يوقفوا البنت دي عشان ينزلوها تحت الدور الارضي يدوب تقف

وترتمي ع الارض علطول لا حول ولا قوة الا بالله بجد كانت صعبانه

عليا اووووووي وكمان كانت عايزة تدخل اللجنه وتكمل الامتحان

بعد مافوقناها من الاغماءة الاولي وتصر علي كده وهي لا طاقه

لها تعمل اي شئ بس الاسعاف جه واخدها ورجعت الحمد لله

للجنه من جديد تقريبا ماعداش نص ساعه علي خروجها ودخلت

اللجنه وكملت ولما سالت الاستاذه قالت هي شاطرة وكانت حلت

اكتر من نص الامتحان قبل ماتمشي .... ربنا ما يكتبها علي اي بنوته

من طالباتنا بجد موقف لا تحسد عليه ... معلش نكدت عليكم،، تحياتي

ostazmath4m
25-05-2011, 06:58 PM
هههههههههه
لا بجد انا مش قادره ابطل ضحك
يعنى تخبط فى العمود
طيب كنت انزل من العجله أحسن
عموما الحمد لله أنها عدت على خير وأن محصلش حاجه
هههههههه لا بس حلوه برضه

ههههههههههههههههههههه
ياعزة انا عملت افضل شئ اني خبطت العجله في العامود
وماكانش ينفع انزل من العجله بقولك انا جاي بسرررررعه كبيرةةةةةة
هنزل منها ازاي بقي فطبعا خبطت العجله نفسها في العامود وانا بعتبره
تصرف مثالي في الحاله دي وعايز الكل يستفيد لو لا قدر الله حصل معاه
نفس المشكله((من ضمن اهداف الموضوع الاستفاده من المواقف برضو))
تحياتي ليكي

zozza love
25-05-2011, 07:11 PM
أكيد طبعا
بس برضه كنت حاول
أو خلى حد يشدك هههههههههههههه
بس موقف لطيف أوى ههههههههه
----
بالنسبه لموقف البنت
(لا حول ولا قوه الا بالله )
طيب هو حصل لها كده ليه
عموما الحمد لله انها بقت بخير وعرفت تعدى الامتحان على خير

ostazmath4m
25-05-2011, 07:41 PM
أكيد طبعا
بس برضه كنت حاول
أو خلى حد يشدك هههههههههههههه
بس موقف لطيف أوى ههههههههه
----
بالنسبه لموقف البنت
(لا حول ولا قوه الا بالله )
طيب هو حصل لها كده ليه
عموما الحمد لله انها بقت بخير وعرفت تعدى الامتحان على خير

اللي عرفته وفهمته انها تقريبا عندها كهربا زياده
او حاجة زي كده وفي اقاويل بتقول انها فوبيا الخوف
من الامتحان ولما الملاحظين طمنوها وبثوا فيها الثقه
اتشجعت:d وشدت حيلها وبقت احسن من الاول
بس طبعا هي الوحيده اللي ممكن تأكدلنا هي عندها ايه
او اي حد من قرايبها هي بباها جه انهارده اللجنه وطمناه
بس ماسألناهوش هي عندها ايه خصوصا انه ماقالش حاجه

صوت العقل
25-05-2011, 09:13 PM
انا عندي موقف مش يهمني بقي يضحك ولا لأ

المهم انا عايز اقوله لانه صعب انسااااااه ابدا((موقف مؤثر))

وانا صغير في تقريبا في اولي اعدادي كان عندي عجله

الفرامل بتاعتها في البدال كان ابويا جايبهالي من السعودية

بس كانت تحفه المهم رحت بيها مشوار وكنت خلاص قربت اطلع

ع الطريق الرئيسي وكله طبعا عربيات وموتوسيكلات رايحه جاية

مفيش رحمه خالص المهم انا بقي كان لازم طبعا اضرب فرامل

واستني لحد ما الشارع يهدي واعرف اعدي عمال اضرب فرامل

((هي موجوده في البدال)) مش راضيه تضرب فرامل احاول

مرة واتنين وعشرة استحاله تضرب فرامل وانا قلبي وقف لانه

بمجرد وصولي للشارع هبقي حته هريسة المهم من حكمه ربنا

وفضله عليا ان فيه قبل الشارع علطول عمود نور وربنا سبحانه

وتعالي الهمني فكرة ايه هي رحت داخل في العمود بالعجله عشان

هو طبعا هيوقف العجله واللي يحصل يحصل بقي والله دخلت في العمود

وانا جاي بسررررعه والحمد لله العجله وقفت وانا كنت عليها ماحصليش

اي حاجه وربنا سترها معايا وكان اصعب تاني موقف ليا بعد موقف

التعبان ومستحيل انسي اي واحد فيهم ،، تحياتي


ههههههههههههههههههههه لا بجد يا مستر مواقفك مع العجل صعب ..
كان متهيالى بعد موقف الكلاب .. مش هتركب عجل تانى ..
عموما الحمد لله انه عدى على خير وربنا سلم .. ( الخط يا مستر صعب )

صوت العقل
25-05-2011, 09:26 PM
موقف تاني مؤثر برضو حصل من يومين

تحديدا يوم الاثنين 23/5/2011 المهم الموقف

حصل في لجنه الاعدادية ((عندنا في محافظة مطروح

الاعدادية شغاله دلوقتي وهتخلص بكرة الخميس26/5)) انا براقب

في مدرسة اعدادية بنات في احدي اللجان المهم في

اللجنه اللي جمبي سمعت صوت وطلعت ابص كده

لقيت طالبه فاقده للوعي تماما ومغمي عليها والمدرسات

بيحاولوا يفوقوا فيها لايمكن ولا هي هنا ومدرسة تمسك

ايديها وتحاول تدفيهم لانهم كانوا ساقعين جدا مفيش فايده

نحاول نطلب الاسعاف ولاحياة لمن تنادي اكتر من تلت ساعه

والاسعاف غير موجود وربنا كرمنا بواحد مدرس يعرف واحد

من المستشفي خلاهم يتصلوا بنفسهم بالاسعاف وفعلا

حصل وجم بتوع الاسعاف وقبل ماييجوا المدرسات يحاولوا

يوقفوا البنت دي عشان ينزلوها تحت الدور الارضي يدوب تقف

وترتمي ع الارض علطول لا حول ولا قوة الا بالله بجد كانت صعبانه

عليا اووووووي وكمان كانت عايزة تدخل اللجنه وتكمل الامتحان

بعد مافوقناها من الاغماءة الاولي وتصر علي كده وهي لا طاقه

لها تعمل اي شئ بس الاسعاف جه واخدها ورجعت الحمد لله

للجنه من جديد تقريبا ماعداش نص ساعه علي خروجها ودخلت

اللجنه وكملت ولما سالت الاستاذه قالت هي شاطرة وكانت حلت

اكتر من نص الامتحان قبل ماتمشي .... ربنا ما يكتبها علي اي بنوته

من طالباتنا بجد موقف لا تحسد عليه ... معلش نكدت عليكم،، تحياتي



فعلا موقف صعب وبيتكرر كتير .. والمحزن ان فى بنات شاطرة بتقل فى الدرجات
بسبب شئ عارض زى ده .. موقف ربنا يحفظ الجميع منه ويوفقهم ..

ostazmath4m
26-05-2011, 12:13 AM
ههههههههههههههههههههه لا بجد يا مستر مواقفك مع العجل صعب ..

كان متهيالى بعد موقف الكلاب .. مش هتركب عجل تانى ..
عموما الحمد لله انه عدى على خير وربنا سلم .. ( الخط يا مستر صعب )

الموقف ده كان قبل موقف الكلاب والعجله وقتها كانت غير العجله بتاعت الكلاب:):(
(انا واخد بالي والله بس اللي موجود دلوقتي الخط بتاعي قد الخط بتاعك يا ميس انا قلت اعمله قد خطك عشان يبقي تمام ده حتي اللون خليته نفس اللون بنفسج)
مشكور جدا ع التعقيب الطيب ،، لك مني التحيه والتقدير ولو في حاجه ف الخط تاني قولي عليه انا كتبت توضيح بس

T!to
26-05-2011, 03:29 PM
حلو اوى الموضوع
فى لقاء اخر باذن الله ابقى اكتب موقف
شكرا استاذنا على الموضوع الجميل

ostazmath4m
26-05-2011, 08:30 PM
حلو اوى الموضوع
فى لقاء اخر باذن الله ابقى اكتب موقف
شكرا استاذنا على الموضوع الجميل

اهلا بك اخي طاهر ومرحبا
جزاك الله خيرا وبارك الله فيك واشكرك شكرا يفوق الخيال
علي هذه الكلمات المادحه لا حرمنا الله من مشاركاتك ولا
من موضوعاتك اللهم امين ،، وبانتظار مواقفك ان شاء الله...الموضوع نور بقدومك
لك مني خالص التحيات والتقدير:022yb4:

ostazmath4m
26-05-2011, 08:35 PM
هحكي موقف صغير تاني عن العجل
بس المرة دي بقي كنت اول مرة اركب عجله
كنت لسه بتعلم عليها كانت خرافه مفيش زيها في الوقت ده كان
والدي جايبها من السعوديه((ياااه قول لزمان ارجع يازمان..الواحد اتظبط اوي
في الفترة دي))
طبعا كنت في ابتدائي وقتها اول ما ركبت العجله وكان ماسك فيا وفي العجله ابن خالتي:friendsxs3:
عشان ماقعش من علي العجله وانا ببدل وبسوق وهو ماسك فقالي ها
هسيب ماشي قلتله استني ولسه ماكملتهاش لقيت نفسي
طررراخ:d:bosyht9: داخل في الحيطه مباشرة بدون تفاهم،، يعني موقف صغير
بس مستحيل انسااااااه وللاسف اتكسرت منها الاشارة اللي كانت قدام
وزعلت اوووي بس كانت حاجه بسيطه والحمد لله ،، تحياتي:022yb4:

فاطمة الزهراء كارم
26-05-2011, 08:49 PM
هو موقف حصل مع اختى الكبيرة صراحة مش انا بس فعلا محرج المهم هى كانت بره البيت واخويا جه من السفر هو وصحبه وصحبه دوه شبه جدااااا وهى داخله باب على الباب شافت صاحب اخويا من ظهره وتحسبه هو راحت شدته من التيشرت وضربته على راسه على انه هزار مع اخوايا وبصوت بيرن فى الشقة تقله ازيك ياض يا حودة
كل اللى فكراه ان الولد صاحب اخويا كان هيجله صدمة عصبية اليوم دا ههههههههه

Mr. Ali 1
26-05-2011, 08:59 PM
موقف تاني معايا
طبعاً أنا سبق وقلت اني كنت شقي جداً جداً جداً
في يوم كنت بالبيت لوحدي وبالليل واحد صاحبي جالي وقعدنا نتفرج علي التليفزيون
وكان فيه واحد صاحبنا وبجوارنا وقلت أتصل بيه ييجي يقعد معانا ويجيب الشلة معاه
اتصلت عليه ويظهر التليفون عنده كان السلك بيعلق وهو مش سامع صوتي
هو افتكر ان واحدة بتعاكسه وبعد ثواني سلك التليفون اتعدل ولما سمع صوتي
معرفنيش وعلشان كدا قعد يخرف في الكلام معايا
قلت أشتغله شوية
سبته يتكلم شوية وبعدين رحت مزعق فيه جامد وغيرت من صوتي
وقلتله انت عارف انت بتكلم مين يا حيوان؟
رد وخرف معايا أكتر
زعقت فيه أكتر وقلتله أنت بتتكلم مع فلان الفلاني وكيل النيابة
وسألته انت اسمك ايه؟
لقيته فجأة سكت وفضل ساكت شوية وأنا بشخط وأنطر فيه زي ما أنا عايز
وطبعاً صاحبي اللي قاعد معايا ماسك نفسه بالعافية
كررت السؤال عليه مرة تانية وهو مش عايز يجاوب علي السؤال
عمال يتأسف وخلاص
وأنا مصر أنه يقول اسمه لكن هو مش راضي خالص
قلتله عشر دقايق وأجيب بياناتك كلها عندي
لقيته ادي سماعة التليفون لواحد صاحبنا تاني كان قاعد معاه
وبردوا معرفش صوتي
فضل بس يعتذر ويقول انهم كانوا فاكرين حد بيعاكسهم
وأنا مفيش فايدة معايا خالص لازم يقولوا الاسم
قلتله انت كمان بتدافع عنه ؟ يبقي أنت معاه في المشوار الجاي
وقفلت التليفون وبعد عشر دقايق رجعت اتصلت بيه تاني
وقلتله انت اسمك كذا وساكن في شارع كذا واللي قاعدين معاك دلوقتي اسمهم كذا وكذا وكذا
قعد يتهته في التليفون ويعتذر ويتأسف ومش قادر يتلم علي نفسه خالص
وأنا عايش الدور خالص وقلتله بكرة الصبح الساعة 10 تكون عندي انت والحيوان التاني
تيجوا بالذوق بدل ما تيجوا بالبهدلة والمرمطة
وقفلت السماعة . وبعت صاحبي اللي قاعد معايا ليهم عنده في البيت
وقلتله انت تدخل ولا كأنك تعرف أي حاجة خالص وتقعد معاهم هناك
وأكيد هتلاقيهم مش علي بعضهم خالص ومتوترين ومحتاسين
ساعتها تسألهم فيه ايه ؟
ولما يقولوا لك علي اسم وكيل النيابة ترد عليهم وتقول انك متعرفوش بس تسمع عنه انه شديد جداً
وبالفعل حصل الكلام دا بالظبط
ولما سألوه طيب ايه الحل دلوقتي؟
قالوهم عليا أنا اني الوحيد اللي يقدر يحل لهم المشكلة دي
وفعلاً لقيت بعد ساعة التليفون بيرن وصاحبي دا عايزني أروح عنده دلوقتي حالاً
قلتله مينفعش لأن مفيش حد غيري في البيت وعرضت عليه انه هو اللي ييجي
وفعلاً بعد ربع ساعة لقيته عندي واترمي علي الأرض ومش قادر يلم نفسه خالص
يا بني قوم واقعد عدل وقولي ايه اللي حصل ؟ مالك فيه ايه؟
هو : مش قادر خالص . لازم تساعدني وتخرجني من الورطة اللي أنا فيها
أنا : ورطة ايه ؟ يا ساتر يا رب . خير ايه اللي حصل ؟
حكي ليا كل حاجة .
رديت وقلتله ان فعلاً وكيل النيابة دا مفتري واللي يقع تحت ايده يبقي أمه داعية عليه
الجدع انهار أكتر وقعد يعيط وانا مفيش فايدة خالص
بعد لما هدي شوية قالي لازم تخرجني من الورطة دي بأي شكل وبأي تمن
قلتله ربنا يسهل ويقدم اللي فيه الخير أنا خالي يعرف وكيل النيابة دا
وهبقي أكلمه لما يرجع بالليل وأقولك علي اللي حصل الصبح
صاحبنا كان لوحده في البيت مع أخوه فقط , لكن الباقي كانوا في البلد بتاعتهم
طبعاً مفيش نوم جاله خالص وكل ما يسمع حركة في الشارع يفتكر انهم جايين ياخدوه
الكلام دا كان في أجازة تانية جامعة وانا بقوم من النوم متأخر
بعد لما قمت من النوم اتصل عليا وقالي انه بيتصل من الصبح
رديت وقلتله متحملش هم نص ساعة وأجي عندك وأقولك ايه اللي حصل
وبعد لما رحت عنده لقيت صاحبنا التاني اللي كلمني بعده موجود هناك كمان
وفجأة لقيت الموضوع بدأ يتطور وياخد شكل تاني خالص
صاحبنا التاني لما روح امبارح قال لأبوه علي كل حاجة
وبيقول لنا ان أبوه دلوقتي قاعد مع محامي علشان لما يستدعوه
يبقي المحامي بتاعه جاهز
لما سمعت الكلام دا قلت في نفسي الموضوع ممكن يتقلب بجد
بس بردوا قلت أشتغلهم شوية كمان
زعقت له وقلتله مش فلان قالك اني أنا هتصرف ؟
يبقي المفروض انك متعملش أي حاجة أنا مقلتش لك تعملها خالص
انت كدا بتبوظ كل اللي أنا عملته
قعدوا الاتنين يعتذروا ليا وخلاص أنا هروح لأبويا دلوقتي وأقوله بلاش محامي خالص
وانك انت اللي هتتصرف في الموضوع دا . بس اتصرف بسرعة لأنهم قلقانين في البيت عندنا خالص
قلتلهم أتصرف كدا علي طول من غير حتي ما حد فيكم يعزم عليا بسيجارة ؟
ردوا وقالوا خرطوشة سجاير بحالها مش سيجارة واحدة
رديت وقلت لا خرطوشة كتير عليكم . كفاية كل واحد يجيب ليا علبة سجاير
وفعلاً قاموا وكل واحد فيهم جاب ليا علبة سجاير
حطيت العلبتين في جيبي وقلت لهم خلاص الموضوع كدا اتحل خلاص
قالولي اتحل ازاي ؟ دا ممكن يبعت لينا في أي وقت
قلت هو مين اللي يبعت ليكم ؟
اللي كان عايزكم تروحوا له , هو اللي بيكلمكم دلوقتي
ودول مفيش فايدة مش عايزين يصدقوني خالص
احكي ليهم علي كل اللي حصل يردوا ويقولوا اني عرفت الكلام دا منهم هما
طيب أعمل معاهم ايه ؟
قلت لهم اتصلوا بفلان ( اللي كان قاعد معايا وأنا بتصل عليهم ) واسألوه ان كان كلامي صح ولا غلط
وفعلاً اتصلوا عليه وقالوا له تعالي دلوقتي
وقعدوا يسألوا فيه وهو يأكد لهم اني أنا اللي اتصلت
صاحبنا الأولاني صدق لكن التاني مش عايز يصدق خالص
وقعد يقول اذا كان وأنا بتكلم معاه في التليفون سامع العسكري بيضرب له تعظيم سلام
وانا لما سمعت الكلام دا منه قعدت أبص لصاحبي اللي كان معايا وأقول عسكري؟ تعظيم سلام؟
فيه ايه يا جماعة لا كان فيه عسكري ولا تعظيم سلام . التليفزيون هو اللي كان شغال ساعتها
وحلفت لهم ان اللي اتصل وعمل الفيلم دا كله هو أنا
وفي الأخر صدقوا , لكن والدة صاحبنا كانت وصلت البيت
وصاحبنا التاني راسه ومليون جزمة قديمة انه يحكي لها كل اللي حصل
ومش عايز يسمع كلام حد فينا خالص
طبعاً أنا المؤلف والبطل والمخرج للفيلم دا كله وأكيد شكلي قدام والدته هيكون وحش جدا جدا جدا
قلت أحسن حاجة اني استأذن وأمشي وأسيبهم يعملوا اللي عايزينه
وفعلاً مشيت وفلت بجلدي
تاني يوم عرفت ان صاحبنا دا والدته لطشته بالقلم والقلم طرقع جامد قدام صاحبنا التاني وخد كلام في جنابه يكفيه شهر بحاله .
بعدها بفترة وأنا ماشي في الشارع والدته قابلتني ونادت عليا
أنا قلت بس هي لسه منسيتش وعايزة تاخد بتار ابنها مني أنا
لقيتها بتقولي انت فاكر اني زعلانة منك؟
بالعكس أنا مبسوطة من اللي عملته فيهم لأن الواد دا حاله مش عاجبني خالص
وشلة الأولاد اللي هو ماشي معاهم دول هما السبب في خيبته
وطلبت مني اني اخليني قريب من ابنها وأقنعه انه يسيب الشلة اللي هو ماشي معاها
معلش الحكاية طويلة , بس أنا حاولت أختصر فيها قدر الامكان

Just User
26-05-2011, 09:00 PM
هو موقف حصل مع اختى الكبيرة صراحة مش انا بس فعلا محرج المهم هى كانت بره البيت واخويا جه من السفر هو وصحبه وصحبه دوه شبه جدااااا وهى داخله باب على الباب شافت صاحب اخويا من ظهره وتحسبه هو راحت شدته من التيشرت وضربته على راسه على انه هزار مع اخوايا وبصوت بيرن فى الشقة تقله ازيك ياض يا حودة
كل اللى فكراه ان الولد صاحب اخويا كان هيجله صدمة عصبية اليوم دا ههههههههه



هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههه

تصدقي و الله بضحك حتى و انا بكتب الكومنت ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

Just User
26-05-2011, 09:21 PM
هههههههههههههههههههههههههههه حكاااااااااااااايتك فظيعة يا مستر علي ..

بجد قريتها كلها ..ههههههههههههههههههههههههههه

بس كده تسيب الواد متعلق كام يوم .. تلاقيه خس النص لا بياكل و لا بيشرب ولا بينام ولو نام بيحلم بوكيل النيابة اللى هو انت ..

هههههههههههههه

فكرتني بموقف برضه نفس الموقف و الله ..

........

انا الحمد لله بعرف اقلد اصوات و لهجات كويس جدا ممكن اقلد ست راجل كبير صغير كده يعنى ..
وواحد صحبي من حوالي سنتين .. كان جايب خط جديد و لسه محدش أخده الرقم الجديد بتاعه ..
فأنا قولتله ايه رأيك نعمل مقلب فى اى حد بالرقم الجديد ده ؟
قالي ماشي ..

روحت مطلع رقم واحد صاحبنا ابوه ليه علاقة بالاخوان :d
و اتصلنا بيه .. راح رد و قالنا مين معايا ؟
انا طبعا بصوت ظابط أكيد .. :d

معاك العقيد فلان الفلاني ظابط مباحث أمن دولة .... :d
لقيت الواد هيعيط فى الموبايل و انا لسه محكيتش حاجة ..
قالي خير يا باشا ؟
قولتله انت أسمك ..... كذا ..صح ؟
قالي اه اه يا باشا ..
قولتله أبعد عن الجماعات اللى انت بتمشي معاها ..
قالي و الله انا معرفش جماعات و لا اى حد و الله ..
صاحبي بقى جنبي يقولي .. تمام يا افندم دي بيانات فلان الفلاني و كل حاجة عنه ..
و انا الاقي صحبي هيعيط فى التيفون ..
فقولتله احنا كده كده هنجيبك قريب و هتشرفنا .. وقفلت ..

بس روحت لصاحبنا اللى اتعمل فيه المقلب تاني يوم الصبح راح هو قالي تعرف الرقم ده ؟ قولتله لا ..
و لقيته مسجلة باسم " امن دولة " هههههههههه
قولتله لا معرفهوش ماله يعنى ؟.
قالي ده ظابط امن دولة و عايزين يمسكوني ..

ههههههههه

قولتله و بعدين .. قالي ده انا قولت لابويا عن االمكالمة و كده ..
انا بصراحة خفت قولت الحكاية هتقلب بجد ولا ايه ..

بس طمني ان ابوه قاله متخافش ده اكيد حد بيهزر معاك ..
و فضلت انا و صاحبي التاني نكلم الواد ده حوالي 3 ايام و نهدده ..

و الواد ياعينى لا كان بيخرج ولا كان بيعمل حاجة غير انه عايش حالة رعب ..

جه فى يوم اتصلنا بيه و قولناله دلوقتى صلاة العشاء .. مش رايح تصلي و لا ايه فى جامع ... كذا كذا اللى انت قريب منه دلوقتى ؟
قالنا فى ايه و الله انا ماعملت حاجة حاضر حاضر هروح أصلي ..
و اانا و صاحبي التاني صاحب الخط روحنا نصلي و لقيناه فى الجامع واقف مرعوب و بيبص حواليه و هيعيط ..
و المصيبة ان فى اليوم ده كان فيه حاجة و لقينا ظباط كتير فى الجامع ..ههههههههههههههه

و انا وصاحبي التاني قولنا كده يبقى كملت و صاحبنا هيفتكر ان الضباط دول جايين عشانه ..
بعد ما خلصنا صلاة و طلعنا من الجامع .. وقفنا معاه ..
قولناله مالك ؟
قال هيقبضوا عليا دلوقتى ..
قولناله مين هما .. قالنا امن الدولة ..
ههههههههههههههه
و احنا نضحك .. فى الاخر صحبي بيقوله خد رقمي الجديد قاله 017
و كمل الرقم راح صاحبنا بتاع المقلب بصله و كان هيضربه و قال حرام عليكم و الله و زعل مننا بس صالحناه ساعتها ..
بس كان موقف فظيع ..

معلش طولت شوية .. ::d

فاطمة الزهراء كارم
26-05-2011, 09:24 PM
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههه

تصدقي و الله بضحك حتى و انا بكتب الكومنت ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه


مش قلتلكم موقف محرج جدااااا :d...... ويارب تكونى مبسوطة على طووول

smsma81
26-05-2011, 09:25 PM
موقف تاني مؤثر برضو حصل من يومين

تحديدا يوم الاثنين 23/5/2011 المهم الموقف

حصل في لجنه الاعدادية ((عندنا في محافظة مطروح

الاعدادية شغاله دلوقتي وهتخلص بكرة الخميس26/5)) انا براقب

في مدرسة اعدادية بنات في احدي اللجان المهم في

اللجنه اللي جمبي سمعت صوت وطلعت ابص كده

لقيت طالبه فاقده للوعي تماما ومغمي عليها والمدرسات

بيحاولوا يفوقوا فيها لايمكن ولا هي هنا ومدرسة تمسك

ايديها وتحاول تدفيهم لانهم كانوا ساقعين جدا مفيش فايده

نحاول نطلب الاسعاف ولاحياة لمن تنادي اكتر من تلت ساعه

والاسعاف غير موجود وربنا كرمنا بواحد مدرس يعرف واحد

من المستشفي خلاهم يتصلوا بنفسهم بالاسعاف وفعلا

حصل وجم بتوع الاسعاف وقبل ماييجوا المدرسات يحاولوا

يوقفوا البنت دي عشان ينزلوها تحت الدور الارضي يدوب تقف

وترتمي ع الارض علطول لا حول ولا قوة الا بالله بجد كانت صعبانه

عليا اووووووي وكمان كانت عايزة تدخل اللجنه وتكمل الامتحان

بعد مافوقناها من الاغماءة الاولي وتصر علي كده وهي لا طاقه

لها تعمل اي شئ بس الاسعاف جه واخدها ورجعت الحمد لله

للجنه من جديد تقريبا ماعداش نص ساعه علي خروجها ودخلت

اللجنه وكملت ولما سالت الاستاذه قالت هي شاطرة وكانت حلت

اكتر من نص الامتحان قبل ماتمشي .... ربنا ما يكتبها علي اي بنوته

من طالباتنا بجد موقف لا تحسد عليه ... معلش نكدت عليكم،، تحياتي
الموقف ده حصل معايا برده بس مش كنت بلاحظ عليها .كانت طالبه عندي وبتطلع التانيه علي المدرسه كل سنه .وكانت دايما في قلق شديد واحلام غريبه انها متطلعش من الاوائل او تنقص درجه او نص . وبدات بقرب الامتحان متكلش خالص .وبعدين فقدت الوعي واتحجزت في المستشفي اسبوع قبل الامتحان علي الجلكوز.وبعدين فاقت وربنا كرمها ورجعت وبقت التانيه برده .

zozza love
26-05-2011, 09:30 PM
موقف تاني معايا
طبعاً أنا سبق وقلت اني كنت شقي جداً جداً جداً
في يوم كنت بالبيت لوحدي وبالليل واحد صاحبي جالي وقعدنا نتفرج علي التليفزيون
وكان فيه واحد صاحبنا وبجوارنا وقلت أتصل بيه ييجي يقعد معانا ويجيب الشلة معاه
اتصلت عليه ويظهر التليفون عنده كان السلك بيعلق وهو مش سامع صوتي
هو افتكر ان واحدة بتعاكسه وبعد ثواني سلك التليفون اتعدل ولما سمع صوتي
معرفنيش وعلشان كدا قعد يخرف في الكلام معايا
قلت أشتغله شوية
سبته يتكلم شوية وبعدين رحت مزعق فيه جامد وغيرت من صوتي
وقلتله انت عارف انت بتكلم مين يا حيوان؟
رد وخرف معايا أكتر
زعقت فيه أكتر وقلتله أنت بتتكلم مع فلان الفلاني وكيل النيابة
وسألته انت اسمك ايه؟
لقيته فجأة سكت وفضل ساكت شوية وأنا بشخط وأنطر فيه زي ما أنا عايز
وطبعاً صاحبي اللي قاعد معايا ماسك نفسه بالعافية
كررت السؤال عليه مرة تانية وهو مش عايز يجاوب علي السؤال
عمال يتأسف وخلاص
وأنا مصر أنه يقول اسمه لكن هو مش راضي خالص
قلتله عشر دقايق وأجيب بياناتك كلها عندي
لقيته ادي سماعة التليفون لواحد صاحبنا تاني كان قاعد معاه
وبردوا معرفش صوتي
فضل بس يعتذر ويقول انهم كانوا فاكرين حد بيعاكسهم
وأنا مفيش فايدة معايا خالص لازم يقولوا الاسم
قلتله انت كمان بتدافع عنه ؟ يبقي أنت معاه في المشوار الجاي
وقفلت التليفون وبعد عشر دقايق رجعت اتصلت بيه تاني
وقلتله انت اسمك كذا وساكن في شارع كذا واللي قاعدين معاك دلوقتي اسمهم كذا وكذا وكذا
قعد يتهته في التليفون ويعتذر ويتأسف ومش قادر يتلم علي نفسه خالص
وأنا عايش الدور خالص وقلتله بكرة الصبح الساعة 10 تكون عندي انت والحيوان التاني
تيجوا بالذوق بدل ما تيجوا بالبهدلة والمرمطة
وقفلت السماعة . وبعت صاحبي اللي قاعد معايا ليهم عنده في البيت
وقلتله انت تدخل ولا كأنك تعرف أي حاجة خالص وتقعد معاهم هناك
وأكيد هتلاقيهم مش علي بعضهم خالص ومتوترين ومحتاسين
ساعتها تسألهم فيه ايه ؟
ولما يقولوا لك علي اسم وكيل النيابة ترد عليهم وتقول انك متعرفوش بس تسمع عنه انه شديد جداً
وبالفعل حصل الكلام دا بالظبط
ولما سألوه طيب ايه الحل دلوقتي؟
قالوهم عليا أنا اني الوحيد اللي يقدر يحل لهم المشكلة دي
وفعلاً لقيت بعد ساعة التليفون بيرن وصاحبي دا عايزني أروح عنده دلوقتي حالاً
قلتله مينفعش لأن مفيش حد غيري في البيت وعرضت عليه انه هو اللي ييجي
وفعلاً بعد ربع ساعة لقيته عندي واترمي علي الأرض ومش قادر يلم نفسه خالص
يا بني قوم واقعد عدل وقولي ايه اللي حصل ؟ مالك فيه ايه؟
هو : مش قادر خالص . لازم تساعدني وتخرجني من الورطة اللي أنا فيها
أنا : ورطة ايه ؟ يا ساتر يا رب . خير ايه اللي حصل ؟
حكي ليا كل حاجة .
رديت وقلتله ان فعلاً وكيل النيابة دا مفتري واللي يقع تحت ايده يبقي أمه داعية عليه
الجدع انهار أكتر وقعد يعيط وانا مفيش فايدة خالص
بعد لما هدي شوية قالي لازم تخرجني من الورطة دي بأي شكل وبأي تمن
قلتله ربنا يسهل ويقدم اللي فيه الخير أنا خالي يعرف وكيل النيابة دا
وهبقي أكلمه لما يرجع بالليل وأقولك علي اللي حصل الصبح
صاحبنا كان لوحده في البيت مع أخوه فقط , لكن الباقي كانوا في البلد بتاعتهم
طبعاً مفيش نوم جاله خالص وكل ما يسمع حركة في الشارع يفتكر انهم جايين ياخدوه
الكلام دا كان في أجازة تانية جامعة وانا بقوم من النوم متأخر
بعد لما قمت من النوم اتصل عليا وقالي انه بيتصل من الصبح
رديت وقلتله متحملش هم نص ساعة وأجي عندك وأقولك ايه اللي حصل
وبعد لما رحت عنده لقيت صاحبنا التاني اللي كلمني بعده موجود هناك كمان
وفجأة لقيت الموضوع بدأ يتطور وياخد شكل تاني خالص
صاحبنا التاني لما روح امبارح قال لأبوه علي كل حاجة
وبيقول لنا ان أبوه دلوقتي قاعد مع محامي علشان لما يستدعوه
يبقي المحامي بتاعه جاهز
لما سمعت الكلام دا قلت في نفسي الموضوع ممكن يتقلب بجد
بس بردوا قلت أشتغلهم شوية كمان
زعقت له وقلتله مش فلان قالك اني أنا هتصرف ؟
يبقي المفروض انك متعملش أي حاجة أنا مقلتش لك تعملها خالص
انت كدا بتبوظ كل اللي أنا عملته
قعدوا الاتنين يعتذروا ليا وخلاص أنا هروح لأبويا دلوقتي وأقوله بلاش محامي خالص
وانك انت اللي هتتصرف في الموضوع دا . بس اتصرف بسرعة لأنهم قلقانين في البيت عندنا خالص
قلتلهم أتصرف كدا علي طول من غير حتي ما حد فيكم يعزم عليا بسيجارة ؟
ردوا وقالوا خرطوشة سجاير بحالها مش سيجارة واحدة
رديت وقلت لا خرطوشة كتير عليكم . كفاية كل واحد يجيب ليا علبة سجاير
وفعلاً قاموا وكل واحد فيهم جاب ليا علبة سجاير
حطيت العلبتين في جيبي وقلت لهم خلاص الموضوع كدا اتحل خلاص
قالولي اتحل ازاي ؟ دا ممكن يبعت لينا في أي وقت
قلت هو مين اللي يبعت ليكم ؟
اللي كان عايزكم تروحوا له , هو اللي بيكلمكم دلوقتي
ودول مفيش فايدة مش عايزين يصدقوني خالص
احكي ليهم علي كل اللي حصل يردوا ويقولوا اني عرفت الكلام دا منهم هما
طيب أعمل معاهم ايه ؟
قلت لهم اتصلوا بفلان ( اللي كان قاعد معايا وأنا بتصل عليهم ) واسألوه ان كان كلامي صح ولا غلط
وفعلاً اتصلوا عليه وقالوا له تعالي دلوقتي
وقعدوا يسألوا فيه وهو يأكد لهم اني أنا اللي اتصلت
صاحبنا الأولاني صدق لكن التاني مش عايز يصدق خالص
وقعد يقول اذا كان وأنا بتكلم معاه في التليفون سامع العسكري بيضرب له تعظيم سلام
وانا لما سمعت الكلام دا منه قعدت أبص لصاحبي اللي كان معايا وأقول عسكري؟ تعظيم سلام؟
فيه ايه يا جماعة لا كان فيه عسكري ولا تعظيم سلام . التليفزيون هو اللي كان شغال ساعتها
وحلفت لهم ان اللي اتصل وعمل الفيلم دا كله هو أنا
وفي الأخر صدقوا , لكن والدة صاحبنا كانت وصلت البيت
وصاحبنا التاني راسه ومليون جزمة قديمة انه يحكي لها كل اللي حصل
ومش عايز يسمع كلام حد فينا خالص
طبعاً أنا المؤلف والبطل والمخرج للفيلم دا كله وأكيد شكلي قدام والدته هيكون وحش جدا جدا جدا
قلت أحسن حاجة اني استأذن وأمشي وأسيبهم يعملوا اللي عايزينه
وفعلاً مشيت وفلت بجلدي
تاني يوم عرفت ان صاحبنا دا والدته لطشته بالقلم والقلم طرقع جامد قدام صاحبنا التاني وخد كلام في جنابه يكفيه شهر بحاله .
بعدها بفترة وأنا ماشي في الشارع والدته قابلتني ونادت عليا
أنا قلت بس هي لسه منسيتش وعايزة تاخد بتار ابنها مني أنا
لقيتها بتقولي انت فاكر اني زعلانة منك؟
بالعكس أنا مبسوطة من اللي عملته فيهم لأن الواد دا حاله مش عاجبني خالص
وشلة الأولاد اللي هو ماشي معاهم دول هما السبب في خيبته
وطلبت مني اني اخليني قريب من ابنها وأقنعه انه يسيب الشلة اللي هو ماشي معاها
معلش الحكاية طويلة , بس أنا حاولت أختصر فيها قدر الامكان



ههههههههههههههه
مش قادره ابطل ضحك يا مستر
حرااااااام ده حضرتك كنت شقى اوووووووووووى
اوى ايه
حراااااااااام
وكمان راح جاب محامى
ههههههههههههههههههههههههه
لا بجد مش قادره ابطل ضحك
كل مواقف حضرتك جميله اوووووووى
هههههههههههههههههه

نقاء الروح
26-05-2011, 09:33 PM
هههههه
مستر محمد مواقف حضرتك ضحكتني اوي
كلها مع العجل ، انا لو مكان حضرتك كان زماني اتعقدت :d

أ/ فاطمة
ههههههههه بصراحة موقف لايحسد عليه
جد احراج كبير ،
وحمدلله على سلامة صاحب اخوكِ :d

وموقف مستر علي فظيع
انا صعب عليا صاحب حضرتك
عاش فرعب ياعيني ،

وفكرني بمقلب اتعمل فيا بس ايه
خلاني اكش فجلدي وقلبي يقع فرجلي

كنت فتالتة اعدادي ولسة مش عندي ميل
وكنت بستخدم ميل بابا عشان اكلم صحبتي فالمدرسة
وكنت متعودة اي اضافة تيجي اعملها قبول علطول
واي حد يكلمني اقوله بابا مش موجود كلمو كمان شوية
كنت عاملة سطو على الايميل :d
المهم فيوم الجمعة وتحديدا فوقت الصلاة بكلم صحبتي دي
والاقي اضافة جتني قبلتها كالعادة
وكملت كلامي كع صحبتي عادي
شوية والاقي الميل ال ضفته بيكلمني قولتله كالعادة بابا مش موجود
كلمه بعد شوية ، راح قالي لاء انا عاوزك انتي :o
انا قولت هو هيشتغلني ؟!
روحت قولت مين حضرتك ؟؟ وعاوز مين
قالي عاوزك انتي :o
روحت قولت انا خالد عاوزني فايه :d
قالي لاء انتي بنت مش ولد :o
انا قولت لاء انا خالد وخلصني عاوز ايه
قالي لاء انتي بنت وانا متأكد
قولت يانهار مش فايت
المهم عملت نفسي اني روحت وجبت اخويا او بابا
وكلمته بلهجة ولد او راجل
المهم قالي ماتحاوليش انا عارفك
وكمان لو عاوزة اسمك اقوله هقوله :o
انا قولت قول وبكل ثقة
المصيبة راح قايل اسمي الحقيقي :o:o
وقالي اسم بابا كمان انا ساعتها بديت اقول اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
خوفت يقولي اسم ماما كمان
المصيبة جاية بقى فضل يقولي ياحبيبتي وكدا
وانا عمالة اشتم فيه واقوله يخرب بيتك انت طلعتلي منين
وهو مش بيرد الا ب حبيبتي و مش عارفة ايه
انا هنا قولت بس انا هخرج ويحصل ال يحصل
بابا هيزعقلي ماشي مش مهم هتمنع من النت احسن
المهم افلت بجلدي من المصيبة دي
روحت قفلت وخرجت وقعدت على نار لما بابا ييجي من الصلاة
ويفتح الميل ويلاقي المصيبة دي
وطبعا فالاثناء دي مين ال كان بيكملني ؟
صـــحــــبـــــتـــــي :o
وبعد ماقفلت وانا قاعدة خايفة
لقيت التلفون بيرن برد بقولها الحقيني دا فيه كذا وكذا
لقيتها ضحكت وفضلت تضحك تضحك وبتقولي ..... بيسلم عليك
انا شوفوني جسمي برد وفضلت ساكتة شوية مش مصدقة
بعدين فوقت وقلتلها ماااااااااااشي اوريكِ بعدين مش هنسهالك :stickjo4::stickjo4:
بس بجد فاليوم دا قلبي وقف من الخوف وقولت انا روحت فداهية

بس رديت المقلب الدبل ليها
وخدت بتاااااري :d

Just User
26-05-2011, 09:38 PM
هههههههههههههههههه مقلب جميل يا نقاء ..
حمدا لله ع السلامة :d

ostazmath4m
26-05-2011, 09:44 PM
هو موقف حصل مع اختى الكبيرة صراحة مش انا بس فعلا محرج المهم هى كانت بره البيت واخويا جه من السفر هو وصحبه وصحبه دوه شبه جدااااا وهى داخله باب على الباب شافت صاحب اخويا من ظهره وتحسبه هو راحت شدته من التيشرت وضربته على راسه على انه هزار مع اخوايا وبصوت بيرن فى الشقة تقله ازيك ياض يا حودة
كل اللى فكراه ان الولد صاحب اخويا كان هيجله صدمة عصبية اليوم دا ههههههههه

اه والله هو فعلا موقف محرج جداااااااااااا بس معذرة ليكي ولاختك
ممكن اضحك مش قادر امسك نفسي
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ه

نقاء الروح
26-05-2011, 09:44 PM
هههههههههههههههههه مقلب جميل يا نقاء ..
حمدا لله ع السلامة :d



ههههههههههه جميل فعلا :slap1qk6:
الله يسلمك ، بس الحمدلله اخدت حقي بردو :d
بس مقلبك فصحابكم فظييع بجد
حرام عليكم ، بس انتو كلكو بتنتحلوا صفة امن الدولة
وهبلغ عنكو :p

Just User
26-05-2011, 09:48 PM
ههههههههههه جميل فعلا :slap1qk6:

الله يسلمك ، بس الحمدلله اخدت حقي بردو :d
بس مقلبك فصحابكم فظييع بجد
حرام عليكم ، بس انتو كلكو بتنتحلوا صفة امن الدولة

وهبلغ عنكو :p




هههههههههههههههههه

هو انا كنت أستجري أكتب الموقف ده غير دلوقتي ..

ههههههههههههههه

بلغي براحتك بقى :D :D



:p


بس قوليلنا خدتي حقك ازاي ؟؟؟؟؟

ostazmath4m
26-05-2011, 09:48 PM
موقف تاني معايا
طبعاً أنا سبق وقلت اني كنت شقي جداً جداً جداً
في يوم كنت بالبيت لوحدي وبالليل واحد صاحبي جالي وقعدنا نتفرج علي التليفزيون
وكان فيه واحد صاحبنا وبجوارنا وقلت أتصل بيه ييجي يقعد معانا ويجيب الشلة معاه
اتصلت عليه ويظهر التليفون عنده كان السلك بيعلق وهو مش سامع صوتي
هو افتكر ان واحدة بتعاكسه وبعد ثواني سلك التليفون اتعدل ولما سمع صوتي
معرفنيش وعلشان كدا قعد يخرف في الكلام معايا
قلت أشتغله شوية
سبته يتكلم شوية وبعدين رحت مزعق فيه جامد وغيرت من صوتي
وقلتله انت عارف انت بتكلم مين يا حيوان؟
رد وخرف معايا أكتر
زعقت فيه أكتر وقلتله أنت بتتكلم مع فلان الفلاني وكيل النيابة
وسألته انت اسمك ايه؟
لقيته فجأة سكت وفضل ساكت شوية وأنا بشخط وأنطر فيه زي ما أنا عايز
وطبعاً صاحبي اللي قاعد معايا ماسك نفسه بالعافية
كررت السؤال عليه مرة تانية وهو مش عايز يجاوب علي السؤال
عمال يتأسف وخلاص
وأنا مصر أنه يقول اسمه لكن هو مش راضي خالص
قلتله عشر دقايق وأجيب بياناتك كلها عندي
لقيته ادي سماعة التليفون لواحد صاحبنا تاني كان قاعد معاه
وبردوا معرفش صوتي
فضل بس يعتذر ويقول انهم كانوا فاكرين حد بيعاكسهم
وأنا مفيش فايدة معايا خالص لازم يقولوا الاسم
قلتله انت كمان بتدافع عنه ؟ يبقي أنت معاه في المشوار الجاي
وقفلت التليفون وبعد عشر دقايق رجعت اتصلت بيه تاني
وقلتله انت اسمك كذا وساكن في شارع كذا واللي قاعدين معاك دلوقتي اسمهم كذا وكذا وكذا
قعد يتهته في التليفون ويعتذر ويتأسف ومش قادر يتلم علي نفسه خالص
وأنا عايش الدور خالص وقلتله بكرة الصبح الساعة 10 تكون عندي انت والحيوان التاني
تيجوا بالذوق بدل ما تيجوا بالبهدلة والمرمطة
وقفلت السماعة . وبعت صاحبي اللي قاعد معايا ليهم عنده في البيت
وقلتله انت تدخل ولا كأنك تعرف أي حاجة خالص وتقعد معاهم هناك
وأكيد هتلاقيهم مش علي بعضهم خالص ومتوترين ومحتاسين
ساعتها تسألهم فيه ايه ؟
ولما يقولوا لك علي اسم وكيل النيابة ترد عليهم وتقول انك متعرفوش بس تسمع عنه انه شديد جداً
وبالفعل حصل الكلام دا بالظبط
ولما سألوه طيب ايه الحل دلوقتي؟
قالوهم عليا أنا اني الوحيد اللي يقدر يحل لهم المشكلة دي
وفعلاً لقيت بعد ساعة التليفون بيرن وصاحبي دا عايزني أروح عنده دلوقتي حالاً
قلتله مينفعش لأن مفيش حد غيري في البيت وعرضت عليه انه هو اللي ييجي
وفعلاً بعد ربع ساعة لقيته عندي واترمي علي الأرض ومش قادر يلم نفسه خالص
يا بني قوم واقعد عدل وقولي ايه اللي حصل ؟ مالك فيه ايه؟
هو : مش قادر خالص . لازم تساعدني وتخرجني من الورطة اللي أنا فيها
أنا : ورطة ايه ؟ يا ساتر يا رب . خير ايه اللي حصل ؟
حكي ليا كل حاجة .
رديت وقلتله ان فعلاً وكيل النيابة دا مفتري واللي يقع تحت ايده يبقي أمه داعية عليه
الجدع انهار أكتر وقعد يعيط وانا مفيش فايدة خالص
بعد لما هدي شوية قالي لازم تخرجني من الورطة دي بأي شكل وبأي تمن
قلتله ربنا يسهل ويقدم اللي فيه الخير أنا خالي يعرف وكيل النيابة دا
وهبقي أكلمه لما يرجع بالليل وأقولك علي اللي حصل الصبح
صاحبنا كان لوحده في البيت مع أخوه فقط , لكن الباقي كانوا في البلد بتاعتهم
طبعاً مفيش نوم جاله خالص وكل ما يسمع حركة في الشارع يفتكر انهم جايين ياخدوه
الكلام دا كان في أجازة تانية جامعة وانا بقوم من النوم متأخر
بعد لما قمت من النوم اتصل عليا وقالي انه بيتصل من الصبح
رديت وقلتله متحملش هم نص ساعة وأجي عندك وأقولك ايه اللي حصل
وبعد لما رحت عنده لقيت صاحبنا التاني اللي كلمني بعده موجود هناك كمان
وفجأة لقيت الموضوع بدأ يتطور وياخد شكل تاني خالص
صاحبنا التاني لما روح امبارح قال لأبوه علي كل حاجة
وبيقول لنا ان أبوه دلوقتي قاعد مع محامي علشان لما يستدعوه
يبقي المحامي بتاعه جاهز
لما سمعت الكلام دا قلت في نفسي الموضوع ممكن يتقلب بجد
بس بردوا قلت أشتغلهم شوية كمان
زعقت له وقلتله مش فلان قالك اني أنا هتصرف ؟
يبقي المفروض انك متعملش أي حاجة أنا مقلتش لك تعملها خالص
انت كدا بتبوظ كل اللي أنا عملته
قعدوا الاتنين يعتذروا ليا وخلاص أنا هروح لأبويا دلوقتي وأقوله بلاش محامي خالص
وانك انت اللي هتتصرف في الموضوع دا . بس اتصرف بسرعة لأنهم قلقانين في البيت عندنا خالص
قلتلهم أتصرف كدا علي طول من غير حتي ما حد فيكم يعزم عليا بسيجارة ؟
ردوا وقالوا خرطوشة سجاير بحالها مش سيجارة واحدة
رديت وقلت لا خرطوشة كتير عليكم . كفاية كل واحد يجيب ليا علبة سجاير
وفعلاً قاموا وكل واحد فيهم جاب ليا علبة سجاير
حطيت العلبتين في جيبي وقلت لهم خلاص الموضوع كدا اتحل خلاص
قالولي اتحل ازاي ؟ دا ممكن يبعت لينا في أي وقت
قلت هو مين اللي يبعت ليكم ؟
اللي كان عايزكم تروحوا له , هو اللي بيكلمكم دلوقتي
ودول مفيش فايدة مش عايزين يصدقوني خالص
احكي ليهم علي كل اللي حصل يردوا ويقولوا اني عرفت الكلام دا منهم هما
طيب أعمل معاهم ايه ؟
قلت لهم اتصلوا بفلان ( اللي كان قاعد معايا وأنا بتصل عليهم ) واسألوه ان كان كلامي صح ولا غلط
وفعلاً اتصلوا عليه وقالوا له تعالي دلوقتي
وقعدوا يسألوا فيه وهو يأكد لهم اني أنا اللي اتصلت
صاحبنا الأولاني صدق لكن التاني مش عايز يصدق خالص
وقعد يقول اذا كان وأنا بتكلم معاه في التليفون سامع العسكري بيضرب له تعظيم سلام
وانا لما سمعت الكلام دا منه قعدت أبص لصاحبي اللي كان معايا وأقول عسكري؟ تعظيم سلام؟
فيه ايه يا جماعة لا كان فيه عسكري ولا تعظيم سلام . التليفزيون هو اللي كان شغال ساعتها
وحلفت لهم ان اللي اتصل وعمل الفيلم دا كله هو أنا
وفي الأخر صدقوا , لكن والدة صاحبنا كانت وصلت البيت
وصاحبنا التاني راسه ومليون جزمة قديمة انه يحكي لها كل اللي حصل
ومش عايز يسمع كلام حد فينا خالص
طبعاً أنا المؤلف والبطل والمخرج للفيلم دا كله وأكيد شكلي قدام والدته هيكون وحش جدا جدا جدا
قلت أحسن حاجة اني استأذن وأمشي وأسيبهم يعملوا اللي عايزينه
وفعلاً مشيت وفلت بجلدي
تاني يوم عرفت ان صاحبنا دا والدته لطشته بالقلم والقلم طرقع جامد قدام صاحبنا التاني وخد كلام في جنابه يكفيه شهر بحاله .
بعدها بفترة وأنا ماشي في الشارع والدته قابلتني ونادت عليا
أنا قلت بس هي لسه منسيتش وعايزة تاخد بتار ابنها مني أنا
لقيتها بتقولي انت فاكر اني زعلانة منك؟
بالعكس أنا مبسوطة من اللي عملته فيهم لأن الواد دا حاله مش عاجبني خالص
وشلة الأولاد اللي هو ماشي معاهم دول هما السبب في خيبته
وطلبت مني اني اخليني قريب من ابنها وأقنعه انه يسيب الشلة اللي هو ماشي معاها
معلش الحكاية طويلة , بس أنا حاولت أختصر فيها قدر الامكان


بجد يا مستر علي حضرتك كنت مفتري جداااااااااااااااا (انت قلبك قاسي اوي اوي:d)
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه والله مش قادر وكل ما افتكر
موقفك مع الملاحظة اموت علي نفسي من كتر الضحك هههههههه لك عظيم تحياتي
لقد ادخلت البهجة علي قلوبنا جميعا:av4056bb7jp3::022yb4:

هانى الشرقاوى
26-05-2011, 10:02 PM
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههه
لأ لأ
كفاية ......حرام عليكو
انا هموت من الضحك
هههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههه
الموضوع دا عايز جايزة نوبل فى الضحك

وردة امل
26-05-2011, 10:03 PM
ايه ده كله
انا اغيب كام يوم بس الاقى ست سبع صفحات
طب انا اقراهم ازاى ده كتير اوى:d

Just User
26-05-2011, 10:04 PM
ههههههههههههههههه فعلا يا هاني ..:d

نقاء الروح
26-05-2011, 10:08 PM
هههههههههههههههههه

هو انا كنت أستجري أكتب الموقف ده غير دلوقتي ..

ههههههههههههههه

بلغي براحتك بقى :D :D



:p


بس قوليلنا خدتي حقك ازاي ؟؟؟؟؟

هههههههههه
طبعا طبعا
بركات الثورة بئا :d

عملت فيها مقلب مشابه
بس ياعيني فيه وحدة راحت ضحية :d
بس غصب عني هيا ال كانت موجودة ساعتها وكان لازم تدخل اللعبة :d

كان بردو يوم جمعة ، يوم الجمعة كان يوم المقالب الاسبوعي :d
المهم دخلت بالميل عادي لقيتها ووحدة صحبتي تانية ( الضحية )
مابدأتش المحادثة كالعادة معاهم
فهما راحوا باعتين رسالة اني فين ومش بتكلم ليه
طنشت ، فضلوا يبعتوا حوالي خمس دقايق وانا مطنشة
المهم بعديها روحت رادة وبقولهم معلش انا مش نقاء انا اخوها
فهما عارفين ان اخواتي الشباب فمصر وانا فعمان فازاي ؟!
فقالولي بطلي هزار احنا عارفينك :d
فروحت قولتلهم ماشي براحتكم ممكن اتعرف بيكم :d
فهما بيستهبلوا وانا بستهبل
وبقولهم انا خلاص قدامي سنتين جامعة وبدور على عروسة :d
ونفسي اتعرف عليكم اكتر ، المهم هما ماكدبوش خبر
وانا كنت متقنة دور الولد كويس :dواشتغلنا بعض
قرب النهاية كدا صحبتي ال انا قصدها وكأنها حست ان الموضوع جد
فراحت قالتلي انا حاسة انك ولد فعلا مش نقاء
انا هنادي عمي :o:o
والتانية قالت انا كمان حاسة كدا وهنادي اخويا :o:o
انا قولت وا مصيبتاه شكلهم هيتغدوا بيا قبل ماتعشى بيهم
فالمهم قولت انالازم اطلع دلوقتي واني فرحان اني عرفتهم
وهبقى اسأل نقاء عليهم اكتر واشوف صورهم واختار عروستي :d
وخرجت بسرعة ، وسكت

روحت المدرسة تاني يوم وعاملة نفسي بريئة
وبقولهم ايه معلش ياجماعة امبارح الميل كان خربان واخويا كان بيصلحوا وهو فمصر !
انا قولت كدا وهما بصوا لبعض وركبهم سابت ووشهم بهت والنفس شوية وينقطع
المهم عملت نفسي عادي وبسألهم ايه خير ؟ حصل حاجة بكل استهبال :d
وبدأت الحصص عادي وهما مش على بعضهم وخايفين يسألوني
المهم فالحصة لقيت ورقة مبعوتالي بتقولي انتي ليك اخ اسمو كذا وفكلية كذا
وعمرو كذا ومعلوماتو كذا
روحت انا عملت مندهشة :o عرفتو ازاي دا اخويا فعلا
المهم هنا شوية ويعيطوا عالكلام ال اتقال امبارح :d
وقاعدين يقولوا يالهوي وياربي نعمل ايه
بقولهم فيه ايه خير
حكولي الحكاية وانا ماسكة نفسي بالعافية :d:d
وكنت عاوزة اخليهم كم يوم واشتغلهم من تاني
بس كان فترة امتحانات وكنت شايفة انهم مش منتبهين للحصص
وخوفت عليهم ، فرحت قولتلهم والروح ردت فيهم اخيييييييرا :d
وطبعا ماكنوش مصدقين وان ازاي نقاء الهادية الطيبة يطلع منها دا
لكن حقي مش بتنازل عنه :d:d

وعملت كتير فيهم ، واتعمل فيا
ياه ايام :bosyht9:
معلش طولت عليكو :blush:[/CENTER]

هانى الشرقاوى
26-05-2011, 10:08 PM
ايه ده كله
انا اغيب كام يوم بس الاقى ست سبع صفحات
طب انا اقراهم ازاى ده كتير اوى:d


ههههههههه
طب نصيحة قبل ما تشوفى اى حاجة
خدى مضاد للضحك الأول :d:d:d
إلا هيغمن عليكة من كتر الضحك
دى نصيحة من مجرب :p

ostazmath4m
26-05-2011, 10:08 PM
موقف حضرتك smsma81

فعلا زي موقفي بالظبط ،، مش عارف البنات مالهم بيضعفوا اوووووي ليه

كده وقت الامتحانات بس مش كلهم فيه بنات قوية ممكن هي اللي تخلي

اللي حواليها خايفين (هههههه)
.................................................. ........
موقف Just User

هههههههههههههههههههههههههههههه انتوا كلكم مفتريين كده ولا ايه

تمام يا افندم هههههههههههههههههههههههههههههههه موقف جميل جدا
.................................................. ...........
موقف نقاء الروح

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه بيسلم عليك

هههههههههههههههههههههههههههه الله يكون في عونك وقتها

موقف اخررررررررررر جنان هههههههههههه

بالنسبه لموضوع العجل الحمد لله انا قوي ماتعقدتش ولا حاجه

وعلي فكرة المشاركة اللي جايه هحكي اخر موقف ليا مع العجل ههههه

وردة امل
26-05-2011, 10:20 PM
ههههههههه
طب نصيحة قبل ما تشوفى اى حاجة
خدى مضاد للضحك الأول :d:d:d
إلا هيغمن عليكة من كتر الضحك
دى نصيحة من مجرب :p

اعتقد ان كل حاجة فى الدنيا ليها مضاد
لكن معتقدتش ان الضحك ليه مضاد
لان من الصعب ان حد يضحك بجد
وان يلاقى فرصة يضحك فيها

ostazmath4m
26-05-2011, 10:22 PM
بالنسبه لموقف نقاء الروح

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

والله مش قادر هههههههههههههههههههههههههههههه

ده انا علي كده كنت طيب جدااااااااااااااااا ده انا بالنسبه ليكم

كنت زي النسمه كنت بلسم بقي اه والله مافتكرش اني عملت

مقلب كده في اصحابي هههههههههههههههههههههههههه

.................................................. ...
.................................................. ....
بالنسبه لهاني الشرقاوي

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه عليك نصايح

نفسي اعرف بتجيبها منين ههههههههههههههههههههههههههه

بس بجد نصيحه جامده ممكن لو عندك حبايتين من المضاد ده

تديهوملي بسرعه عشان اعرف اكمل هههههههههههههههههه

صوت العقل
26-05-2011, 10:29 PM
هحكي موقف صغير تاني عن العجل
بس المرة دي بقي كنت اول مرة اركب عجله
كنت لسه بتعلم عليها كانت خرافه مفيش زيها في الوقت ده كان
والدي جايبها من السعوديه((ياااه قول لزمان ارجع يازمان..الواحد اتظبط اوي
في الفترة دي))
طبعا كنت في ابتدائي وقتها اول ما ركبت العجله وكان ماسك فيا وفي العجله ابن خالتي:friendsxs3:
عشان ماقعش من علي العجله وانا ببدل وبسوق وهو ماسك فقالي ها
هسيب ماشي قلتله استني ولسه ماكملتهاش لقيت نفسي
طررراخ:d:bosyht9: داخل في الحيطه مباشرة بدون تفاهم،، يعني موقف صغير
بس مستحيل انسااااااه وللاسف اتكسرت منها الاشارة اللي كانت قدام
وزعلت اوووي بس كانت حاجه بسيطه والحمد لله ،، تحياتي:022yb4:

ههههههههههههههههههههههههههههههه.. برضو يا مستر ..الحمد لله انك بخيررررررررر..
حقيقى جزاك الله خيراااااااااا على الموضوع الجميل ..
بنضحك من قلبنا والله ..

نقاء الروح
26-05-2011, 10:31 PM
بالنسبه لموقف نقاء الروح

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

والله مش قادر هههههههههههههههههههههههههههههه

ده انا علي كده كنت طيب جدااااااااااااااااا ده انا بالنسبه ليكم

كنت زي النسمه كنت بلسم بقي اه والله مافتكرش اني عملت

مقلب كده في اصحابي هههههههههههههههههههههههههه

.................................................. ...
.................................................. ....
بالنسبه لهاني الشرقاوي

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه عليك نصايح

نفسي اعرف بتجيبها منين ههههههههههههههههههههههههههه

بس بجد نصيحه جامده ممكن لو عندك حبايتين من المضاد ده

تديهوملي بسرعه عشان اعرف اكمل هههههههههههههههههه

ههههههههههه يعني اسكت عالمقلب البشع ال اتعمل فيا :d
مايصحش :d:d:d
ههههههه خلاص يامستر فكر دلوقتي
بيبقى شعور ممتع والله :d
هههههههه بحرض انا عالاجراام :d:d

وانا كمان حبتين والنبي
لاحسن هموت م الضحك
هههههههههههههه

zozza love
26-05-2011, 10:32 PM
ههههههههههههه
مستر محمد
ايه حكايه حضرتك مع العجل؟

صوت العقل
26-05-2011, 10:33 PM
هو موقف حصل مع اختى الكبيرة صراحة مش انا بس فعلا محرج المهم هى كانت بره البيت واخويا جه من السفر هو وصحبه وصحبه دوه شبه جدااااا وهى داخله باب على الباب شافت صاحب اخويا من ظهره وتحسبه هو راحت شدته من التيشرت وضربته على راسه على انه هزار مع اخوايا وبصوت بيرن فى الشقة تقله ازيك ياض يا حودة
كل اللى فكراه ان الولد صاحب اخويا كان هيجله صدمة عصبية اليوم دا ههههههههه



ههههههههههههههههههه موقف محرج فعلا ..
الحمد لله انه اتصدم بس .. فى ناس بيكون لها رد فعل سريع ..

صوت العقل
26-05-2011, 10:38 PM
موقف تاني معايا
طبعاً أنا سبق وقلت اني كنت شقي جداً جداً جداً
في يوم كنت بالبيت لوحدي وبالليل واحد صاحبي جالي وقعدنا نتفرج علي التليفزيون
وكان فيه واحد صاحبنا وبجوارنا وقلت أتصل بيه ييجي يقعد معانا ويجيب الشلة معاه
اتصلت عليه ويظهر التليفون عنده كان السلك بيعلق وهو مش سامع صوتي
هو افتكر ان واحدة بتعاكسه وبعد ثواني سلك التليفون اتعدل ولما سمع صوتي
معرفنيش وعلشان كدا قعد يخرف في الكلام معايا
قلت أشتغله شوية
سبته يتكلم شوية وبعدين رحت مزعق فيه جامد وغيرت من صوتي
وقلتله انت عارف انت بتكلم مين يا حيوان؟
رد وخرف معايا أكتر
زعقت فيه أكتر وقلتله أنت بتتكلم مع فلان الفلاني وكيل النيابة
وسألته انت اسمك ايه؟
لقيته فجأة سكت وفضل ساكت شوية وأنا بشخط وأنطر فيه زي ما أنا عايز
وطبعاً صاحبي اللي قاعد معايا ماسك نفسه بالعافية
كررت السؤال عليه مرة تانية وهو مش عايز يجاوب علي السؤال
عمال يتأسف وخلاص
وأنا مصر أنه يقول اسمه لكن هو مش راضي خالص
قلتله عشر دقايق وأجيب بياناتك كلها عندي
لقيته ادي سماعة التليفون لواحد صاحبنا تاني كان قاعد معاه
وبردوا معرفش صوتي
فضل بس يعتذر ويقول انهم كانوا فاكرين حد بيعاكسهم
وأنا مفيش فايدة معايا خالص لازم يقولوا الاسم
قلتله انت كمان بتدافع عنه ؟ يبقي أنت معاه في المشوار الجاي
وقفلت التليفون وبعد عشر دقايق رجعت اتصلت بيه تاني
وقلتله انت اسمك كذا وساكن في شارع كذا واللي قاعدين معاك دلوقتي اسمهم كذا وكذا وكذا
قعد يتهته في التليفون ويعتذر ويتأسف ومش قادر يتلم علي نفسه خالص
وأنا عايش الدور خالص وقلتله بكرة الصبح الساعة 10 تكون عندي انت والحيوان التاني
تيجوا بالذوق بدل ما تيجوا بالبهدلة والمرمطة
وقفلت السماعة . وبعت صاحبي اللي قاعد معايا ليهم عنده في البيت
وقلتله انت تدخل ولا كأنك تعرف أي حاجة خالص وتقعد معاهم هناك
وأكيد هتلاقيهم مش علي بعضهم خالص ومتوترين ومحتاسين
ساعتها تسألهم فيه ايه ؟
ولما يقولوا لك علي اسم وكيل النيابة ترد عليهم وتقول انك متعرفوش بس تسمع عنه انه شديد جداً
وبالفعل حصل الكلام دا بالظبط
ولما سألوه طيب ايه الحل دلوقتي؟
قالوهم عليا أنا اني الوحيد اللي يقدر يحل لهم المشكلة دي
وفعلاً لقيت بعد ساعة التليفون بيرن وصاحبي دا عايزني أروح عنده دلوقتي حالاً
قلتله مينفعش لأن مفيش حد غيري في البيت وعرضت عليه انه هو اللي ييجي
وفعلاً بعد ربع ساعة لقيته عندي واترمي علي الأرض ومش قادر يلم نفسه خالص
يا بني قوم واقعد عدل وقولي ايه اللي حصل ؟ مالك فيه ايه؟
هو : مش قادر خالص . لازم تساعدني وتخرجني من الورطة اللي أنا فيها
أنا : ورطة ايه ؟ يا ساتر يا رب . خير ايه اللي حصل ؟
حكي ليا كل حاجة .
رديت وقلتله ان فعلاً وكيل النيابة دا مفتري واللي يقع تحت ايده يبقي أمه داعية عليه
الجدع انهار أكتر وقعد يعيط وانا مفيش فايدة خالص
بعد لما هدي شوية قالي لازم تخرجني من الورطة دي بأي شكل وبأي تمن
قلتله ربنا يسهل ويقدم اللي فيه الخير أنا خالي يعرف وكيل النيابة دا
وهبقي أكلمه لما يرجع بالليل وأقولك علي اللي حصل الصبح
صاحبنا كان لوحده في البيت مع أخوه فقط , لكن الباقي كانوا في البلد بتاعتهم
طبعاً مفيش نوم جاله خالص وكل ما يسمع حركة في الشارع يفتكر انهم جايين ياخدوه
الكلام دا كان في أجازة تانية جامعة وانا بقوم من النوم متأخر
بعد لما قمت من النوم اتصل عليا وقالي انه بيتصل من الصبح
رديت وقلتله متحملش هم نص ساعة وأجي عندك وأقولك ايه اللي حصل
وبعد لما رحت عنده لقيت صاحبنا التاني اللي كلمني بعده موجود هناك كمان
وفجأة لقيت الموضوع بدأ يتطور وياخد شكل تاني خالص
صاحبنا التاني لما روح امبارح قال لأبوه علي كل حاجة
وبيقول لنا ان أبوه دلوقتي قاعد مع محامي علشان لما يستدعوه
يبقي المحامي بتاعه جاهز
لما سمعت الكلام دا قلت في نفسي الموضوع ممكن يتقلب بجد
بس بردوا قلت أشتغلهم شوية كمان
زعقت له وقلتله مش فلان قالك اني أنا هتصرف ؟
يبقي المفروض انك متعملش أي حاجة أنا مقلتش لك تعملها خالص
انت كدا بتبوظ كل اللي أنا عملته
قعدوا الاتنين يعتذروا ليا وخلاص أنا هروح لأبويا دلوقتي وأقوله بلاش محامي خالص
وانك انت اللي هتتصرف في الموضوع دا . بس اتصرف بسرعة لأنهم قلقانين في البيت عندنا خالص
قلتلهم أتصرف كدا علي طول من غير حتي ما حد فيكم يعزم عليا بسيجارة ؟
ردوا وقالوا خرطوشة سجاير بحالها مش سيجارة واحدة
رديت وقلت لا خرطوشة كتير عليكم . كفاية كل واحد يجيب ليا علبة سجاير
وفعلاً قاموا وكل واحد فيهم جاب ليا علبة سجاير
حطيت العلبتين في جيبي وقلت لهم خلاص الموضوع كدا اتحل خلاص
قالولي اتحل ازاي ؟ دا ممكن يبعت لينا في أي وقت
قلت هو مين اللي يبعت ليكم ؟
اللي كان عايزكم تروحوا له , هو اللي بيكلمكم دلوقتي
ودول مفيش فايدة مش عايزين يصدقوني خالص
احكي ليهم علي كل اللي حصل يردوا ويقولوا اني عرفت الكلام دا منهم هما
طيب أعمل معاهم ايه ؟
قلت لهم اتصلوا بفلان ( اللي كان قاعد معايا وأنا بتصل عليهم ) واسألوه ان كان كلامي صح ولا غلط
وفعلاً اتصلوا عليه وقالوا له تعالي دلوقتي
وقعدوا يسألوا فيه وهو يأكد لهم اني أنا اللي اتصلت
صاحبنا الأولاني صدق لكن التاني مش عايز يصدق خالص
وقعد يقول اذا كان وأنا بتكلم معاه في التليفون سامع العسكري بيضرب له تعظيم سلام
وانا لما سمعت الكلام دا منه قعدت أبص لصاحبي اللي كان معايا وأقول عسكري؟ تعظيم سلام؟
فيه ايه يا جماعة لا كان فيه عسكري ولا تعظيم سلام . التليفزيون هو اللي كان شغال ساعتها
وحلفت لهم ان اللي اتصل وعمل الفيلم دا كله هو أنا
وفي الأخر صدقوا , لكن والدة صاحبنا كانت وصلت البيت
وصاحبنا التاني راسه ومليون جزمة قديمة انه يحكي لها كل اللي حصل
ومش عايز يسمع كلام حد فينا خالص
طبعاً أنا المؤلف والبطل والمخرج للفيلم دا كله وأكيد شكلي قدام والدته هيكون وحش جدا جدا جدا
قلت أحسن حاجة اني استأذن وأمشي وأسيبهم يعملوا اللي عايزينه
وفعلاً مشيت وفلت بجلدي
تاني يوم عرفت ان صاحبنا دا والدته لطشته بالقلم والقلم طرقع جامد قدام صاحبنا التاني وخد كلام في جنابه يكفيه شهر بحاله .
بعدها بفترة وأنا ماشي في الشارع والدته قابلتني ونادت عليا
أنا قلت بس هي لسه منسيتش وعايزة تاخد بتار ابنها مني أنا
لقيتها بتقولي انت فاكر اني زعلانة منك؟
بالعكس أنا مبسوطة من اللي عملته فيهم لأن الواد دا حاله مش عاجبني خالص
وشلة الأولاد اللي هو ماشي معاهم دول هما السبب في خيبته
وطلبت مني اني اخليني قريب من ابنها وأقنعه انه يسيب الشلة اللي هو ماشي معاها
معلش الحكاية طويلة , بس أنا حاولت أختصر فيها قدر الامكان


هههههههههههههههههههههههههههههههههه.. انا موت من الضحك يا مستر ..
دى شقــــــــــــاوة جامدة خالص ... يعنى خضيته وكمان فى النهاية اضرب ..

صوت العقل
26-05-2011, 10:49 PM
هههههه
مستر محمد مواقف حضرتك ضحكتني اوي
كلها مع العجل ، انا لو مكان حضرتك كان زماني اتعقدت :d

أ/ فاطمة
ههههههههه بصراحة موقف لايحسد عليه
جد احراج كبير ،
وحمدلله على سلامة صاحب اخوكِ :d

وموقف مستر علي فظيع
انا صعب عليا صاحب حضرتك
عاش فرعب ياعيني ،

وفكرني بمقلب اتعمل فيا بس ايه
خلاني اكش فجلدي وقلبي يقع فرجلي

كنت فتالتة اعدادي ولسة مش عندي ميل
وكنت بستخدم ميل بابا عشان اكلم صحبتي فالمدرسة
وكنت متعودة اي اضافة تيجي اعملها قبول علطول
واي حد يكلمني اقوله بابا مش موجود كلمو كمان شوية
كنت عاملة سطو على الايميل :d
المهم فيوم الجمعة وتحديدا فوقت الصلاة بكلم صحبتي دي
والاقي اضافة جتني قبلتها كالعادة
وكملت كلامي كع صحبتي عادي
شوية والاقي الميل ال ضفته بيكلمني قولتله كالعادة بابا مش موجود
كلمه بعد شوية ، راح قالي لاء انا عاوزك انتي :o
انا قولت هو هيشتغلني ؟!
روحت قولت مين حضرتك ؟؟ وعاوز مين
قالي عاوزك انتي :o
روحت قولت انا خالد عاوزني فايه :d
قالي لاء انتي بنت مش ولد :o
انا قولت لاء انا خالد وخلصني عاوز ايه
قالي لاء انتي بنت وانا متأكد
قولت يانهار مش فايت
المهم عملت نفسي اني روحت وجبت اخويا او بابا
وكلمته بلهجة ولد او راجل
المهم قالي ماتحاوليش انا عارفك
وكمان لو عاوزة اسمك اقوله هقوله :o
انا قولت قول وبكل ثقة
المصيبة راح قايل اسمي الحقيقي :o:o
وقالي اسم بابا كمان انا ساعتها بديت اقول اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
خوفت يقولي اسم ماما كمان
المصيبة جاية بقى فضل يقولي ياحبيبتي وكدا
وانا عمالة اشتم فيه واقوله يخرب بيتك انت طلعتلي منين
وهو مش بيرد الا ب حبيبتي و مش عارفة ايه
انا هنا قولت بس انا هخرج ويحصل ال يحصل
بابا هيزعقلي ماشي مش مهم هتمنع من النت احسن
المهم افلت بجلدي من المصيبة دي
روحت قفلت وخرجت وقعدت على نار لما بابا ييجي من الصلاة
ويفتح الميل ويلاقي المصيبة دي
وطبعا فالاثناء دي مين ال كان بيكملني ؟
صـــحــــبـــــتـــــي :o
وبعد ماقفلت وانا قاعدة خايفة
لقيت التلفون بيرن برد بقولها الحقيني دا فيه كذا وكذا
لقيتها ضحكت وفضلت تضحك تضحك وبتقولي ..... بيسلم عليك
انا شوفوني جسمي برد وفضلت ساكتة شوية مش مصدقة
بعدين فوقت وقلتلها ماااااااااااشي اوريكِ بعدين مش هنسهالك :stickjo4::stickjo4:
بس بجد فاليوم دا قلبي وقف من الخوف وقولت انا روحت فداهية

بس رديت المقلب الدبل ليها
وخدت بتاااااري :d


ههههههههههههههههههههه والله يا نقاء .. مواقفك زى العسل ..
وكلها دمها خفيف .. وبراقو عليكى اكيد كان انتقام طبى ..

Mr. Ali 1
26-05-2011, 11:24 PM
ايه يا جماعة
طلعتوني قاسي وشرير وانا مش كدا خالص والله . :(:(
المواقف هي اللي بتحكم بكدا . والموقف الأخير دا أنا كنت ناوي يستمر لولا حكاية المحامي دي .
امال لو قلت علي الحكايات والمواقف التانية , هتقولوا ايه ؟ :o:o
شوفوا انا تقريباً عملت كل حاجة شقية ممكن واحد يعملها ما عدا حاجة واحدة بس وهي اني عاكست أي بنت ( عمري ما عملتها ولا يقدر واحد ماشي معايا انه يعملها )
تحياتي لكل الأعضاء :d:d

zozza love
26-05-2011, 11:39 PM
ايه يا جماعة
طلعتوني قاسي وشرير وانا مش كدا خالص والله . :(:(
المواقف هي اللي بتحكم بكدا . والموقف الأخير دا أنا كنت ناوي يستمر لولا حكاية المحامي دي .
امال لو قلت علي الحكايات والمواقف التانية , هتقولوا ايه ؟ :o:o
شوفوا انا تقريباً عملت كل حاجة شقية ممكن واحد يعملها ما عدا حاجة واحدة بس وهي اني عاكست أي بنت ( عمري ما عملتها ولا يقدر واحد ماشي معايا انه يعملها )
تحياتي لكل الأعضاء :d:d



بصراحه يا مستر انا نفسى اسمع باقى مواقفك
بجد صاحب حضرتك صعبان عليــــــــــــــــــــــــــــا اوى
هههههههههههههه
انا والله مش قادره ابطل ضحك من ساعه من قرأت الموقف

Mr. Ali 1
26-05-2011, 11:46 PM
بصراحه يا مستر انا نفسى اسمع باقى مواقفك
بجد صاحب حضرتك صعبان عليــــــــــــــــــــــــــــا اوى
هههههههههههههه
انا والله مش قادره ابطل ضحك من ساعه من قرأت الموقف



صعبان عليكوا ايه بس !!
طيب ايه رأيكم ان حاله اتعدل بعد كدا والتفت لدراسته وبعد التخرج ربنا سبحانه وتعالي هداه إلي النقيض مما كان عليه . تعرفوا بقي ايه ؟!
والله ربنا أكرمه وبقي شيخ قد الدنيا وبيطلع علي الفضائيات كمان . بس أنا مقدرش أقول اسمه .
كل يومين كدا يا عزة أحكي علي موقف علشان الموضوع يستمر وكمان علشان غيري يحكي هو كمان .

zozza love
26-05-2011, 11:51 PM
صعبان عليكوا ايه بس !!
طيب ايه رأيكم ان حاله اتعدل بعد كدا والتفت لدراسته وبعد التخرج ربنا سبحانه وتعالي هداه إلي النقيض مما كان عليه . تعرفوا بقي ايه ؟!
والله ربنا أكرمه وبقي شيخ قد الدنيا وبيطلع علي الفضائيات كمان . بس أنا مقدرش أقول اسمه .
كل يومين كدا يا عزة أحكي علي موقف علشان الموضوع يستمر وكمان علشان غيري يحكي هو كمان .

سبحان الله..ربنا يهدى الجميع
انا فى انتظار موقف حضرتك الجديد
يا مسهل زاليومين دول يعدوا بسرعه

ostazmath4m
27-05-2011, 02:12 AM
ههههههههههههههههههههههههههههههه.. برضو يا مستر ..الحمد لله انك بخيررررررررر..


حقيقى جزاك الله خيراااااااااا على الموضوع الجميل ..
بنضحك من قلبنا والله ..

شفتي بقي اه برضو والله مع العجل ههههههه
وجزاكي باذن الله ،، تحياتي العاطرة المتعطرة:022yb4:


ههههههههههه يعني اسكت عالمقلب البشع ال اتعمل فيا :d


مايصحش :d:d:d
ههههههه خلاص يامستر فكر دلوقتي
بيبقى شعور ممتع والله :d
هههههههه بحرض انا عالاجراام :d:d

وانا كمان حبتين والنبي
لاحسن هموت م الضحك

هههههههههههههه

هههههههههههههههههههه لالالالا طبعا تسكتي ازاي ودي تيجي برضو:d
اوعي تسكتي علي حقك ((انا برضو بحرض ع الاجرام ولا ايه:d))
والله دي كلها مواقف لذيذة جدا وتذكرها بتفررررررح صاحبها اوووي
تحياتي العاطرة المتعطرة:022yb4:
ههههههههههههه
مستر محمد
ايه حكايه حضرتك مع العجل؟

هههههههههههههههههه والله ماعرف يا زوزا ايه الحكايه
بس انا قلت للاسف هتنتهي بحكايه ماساوية هقولها ان شاء الله
تحياتي العاطرة المتعطرة:022yb4:
صعبان عليكوا ايه بس !!
طيب ايه رأيكم ان حاله اتعدل بعد كدا والتفت لدراسته وبعد التخرج ربنا سبحانه وتعالي هداه إلي النقيض مما كان عليه . تعرفوا بقي ايه ؟!
والله ربنا أكرمه وبقي شيخ قد الدنيا وبيطلع علي الفضائيات كمان . بس أنا مقدرش أقول اسمه .
كل يومين كدا يا عزة أحكي علي موقف علشان الموضوع يستمر وكمان علشان غيري يحكي هو كمان .
بسم الله ما شاء الله يا مستر
الحمد لله ويا بخته ربنا يجعلنا زيه ولا نصه اللهم امين
كل يومين طيب انا هستني برضو اليومين دول يعدوا بسرعه يامستر
مواقفك كلها تحفه بجد والله...كنت مقطع السمكه وديلها وراسها كمان:d
ممكن اقول حاجه يا مستر بعد اذن حضرتك انا سمعت انه لايجوز نقول علي
نفسنا شقي لانها كلمه مذكورة في القرأن بالسوء:
حيث قال تعالي"فأما الذين شقوا ففي النار لهم فيها زفير وشهيق"
انا عارف ان احنا والجميع قصدنا ونيتنا حسنه بس الموضوع مش موضوع نيه
الموضوع موضوع اللفظ نفسه ممكن نقول كلمه غيرها زي دؤرم مثلا او مقطع
السمكه وديلها او بوروم او اي حاجه غيرها ...اقولها للجميع فقط حتي لا اخذ وزرا
لانني كتمت شيئا عليكم من باب الدين النصيحه و بلغوا عني ولو ايه
لك مني عظيم التحيات والدعوات بصالح الاعمال :022yb4:

ostazmath4m
27-05-2011, 02:21 AM
انا عارف يا جماعه ان المواقف بتاعتي معظمها كانت مع العجل
هم تحديدا 3 مواقف شوفوا بقي ازاي انتهت المواقف بتاعتي
مع العجل يعني الموقف ده اللي هو الرابع اخر موقف ليا مع العجل
ماكنتش حابب احكيه والله بس اعمل ايه هقوله هو ملخصه في
كلمتين مش اكتر حصل السنه اللي فاتت دي الترم الثاني رحت اصلي
العشاء وكان يوم جمعه المهم دخلت اصلي العشاء وكنت
في الفترة الاخيرة لما بروح اصلي مش بقفل العجله لاني مش
بتأخر في الجامع يدوب بالكتير عقبال ما صليت العشاء وكده خد
مني وقت تقريبا ربع ساعه او عشر دقايق وكان معايا واحد صاحبي
بعجلته برضو مدرس زميلي المهم خرجت واتصدمت بان العجله بتاعتي
مش موجودة في مكانها وقعدت ادور عليه يمين شمال فص ملح
وداااااااااااااااااابت وكأن الارض اتشقت وابتلعتها وخدت عجلت زميلي عشان ادور
عليها وبرضو مفيش فايده ...اللي زعلني ومأثر في نفسيتي جدااا حتي الان
مش ان العجله اتسرقت لالالا انما اللي مزعلني اووووووي ومقطع في نفسي
ان العجله اتسرقت من قدام بيت ربناااااااا ولا حول ولا قوة الا بالله
شوفتوا بقي العجله اخرتها بقي ايه،،، تحياتي للجميع:bosyht9:

هانى الشرقاوى
27-05-2011, 04:24 AM
انا هحكليكم على أصعب موقف مريت بيه فى حياتى كلها
الصيف اللى قبل اللى فات .. كنت انا وتلاتة من أصحابى بنقضى الصيف فى اسكندرية .. فى العجمى فى الكليو 21 قى قرية اسمها شاطئ النخيل ..
كنت متعود انا وأصحابى دايما ندخل فى مسابقات .. واللى يخسر .. ينضف الشاليه وينزل يشترى أكل ويطبخ .. وينفذ طلبات الباقيين كلها
المسابقات دى كانت ممكن .. تبقى عبارة عن :
سباق جرى على الرملة لمسافات طويلة
أو سباق عوم فى منطقة فاضية مفيهاش ناس ..الخ
وفى يوم علمنا السباقين دولا مع بعض .. وجه واحد بقا من أصحابى ( الله يسامحه بقا ) .. قال أنا عندى فكرة اجمد .. احنا نلف ونخدها عوم من اول الصخر ونلف ونرجع من الناحية التانية .. فى أخره ( القرية دى كان فيها على بعد 30 ..40 متر من الشط .. صخور .. وبتهيألى الصخور دى موجودة فى كل شواطئ اسكندرية ) .. المهم أقولهم يا جدعان احنا من الصبح بنعوم وبنجرى والواحد ما أكلشى حاجة ومفيهوش نفس للى انتو بتقوله دا .. استفزونى لحد ما وافقتهم ..
رحنا بالفعل .. وابتدينا نعوم ..وفجأة لقيت النضارة السباحة وقعت من على عينيا .. والمية بدأت تدخل فى عينيا .. وما بقتشى شايف حاجة خالص .. بخبط يمين وشمال ومش عارف انا رايح فين .. عضل رجلى شد عليا من كتر التخبيط بعصبية .. لحد ما بقتشى قادر أتحرك .. الموجة بدأت تيجى من جوه البحر وتخبط فى الصخر .. وتأخدنى معاها لجوه .. وانا كل ما كل شوية بتوتر أكتر .. مش شايف قدامى حاجة خلاص .. وعايز أصرخ أنادى على العيال .. مش عارف .. ولا شايفهم أصلا .. حاسس إن نفسى مقطوع .. ورجليا ماسكة ومكلبشة فى بعضها زى ما تكون متجبسة .. عمال أخبط بإيدى .. ومفيش فايدة .. الموجة تحدفنى اكتر لجوه .. وصلى إحساس إنى خلاص مت .. والله قلت خلاص انا مت ومفيش فايدة .. لحد ما استسلمت نهائى وشفت الموت بعينيا دولا ... سبت الموجة تحدفنى وتودينى وتجبنى .. وفى اللحظة دى .. قلت العصبية والتوتر ..وبدأت أشوف الصخر ... كان بعيد أوى .. بس لما شفته .. جالى إحساس غير عادى بالرغبة فى الحياة وفى النجاة .. حطيت وشى فى المية وفضلت اعوم ب*** تجاه الصخر .. وبعد مدة وصلت بأعجوبة وبرحمة الله .. ولما وصلت الصخر .. مش أتعلم من خطأى .. مكنش عندى صبر عايز أوصل الشط بأى شكل وبأى تمن .. ما استريحتش ولا خدت نفسى حتى .. وقمت نازل من فوق الصخر فى المية وبدأت أعوم بسرعة وبعشوائية .. لحد ما خلاص وصلت قبل الشط بخطوتين .. فى المنطقة اللى العيال الصغيرة بتعوم فيها .. بس كنت خلاص مفيش نفس خالص .. وكل ما احاول أقف عشان أخد نفسى .. الموجة تيجى وتعدى من فوق منى .. وتمنعنى من إنى اخد نفسى .. لحد ما لاقيت راجل بيلعب مع عياله .. قمت متشعبط فيه ... فهو مش متخيل إنى بغرق ..فيه حد هيغرق على الشط .. لقيت بيقوله إيييه يا كابتن .. قولتلى بصعوبة .. أرجوك .. المهم .. الراجل فضل واقف .. لحد ما سبته وطلعت على الشط ..ومكنتش مصدق نفسى إنى لسه عايش .. وهاتك بقا يا عياط ... عياط هستيرى .. بشكل لا عمرى شفته .. لا منى ولا من غيرى ..وانا مرمى على الأرض وعامل فيها مناحة ... الناس كلها اتلمت حواليا .. وفكروا إنى غرقلى حد .. وأنا مش قادر أقولهم اى حاجة .. ومش قادر أمنع نفسى من العياط ...
المهم إنى روحت الشاليه بعد ساعات .. لاقيت العيال ..بكل برود :d.. ملعقين يافطة على الحيط .. هانى إحنا خرجنا .. وبما إنك اللى خسرت يا بمبو .. يبقى تعمل ..1 .. 2 ... 3 ههههههه:blush:


رغى كتير أوى .. مش كده ..هههه المهم حمدا الله على سلامتى !!
هههههههههه نسيت أقولكم .. إنى من يوم الموضوع دا .. منزلتش البحر تانى !!! .. ومش عارف لو جتلى الفرصة وقابلته .. هسلم عليه ولا :)

Mr. Ali 1
27-05-2011, 07:11 AM
بسم الله ما شاء الله يا مستر
الحمد لله ويا بخته ربنا يجعلنا زيه ولا نصه اللهم امين
كل يومين طيب انا هستني برضو اليومين دول يعدوا بسرعه يامستر
مواقفك كلها تحفه بجد والله...كنت مقطع السمكه وديلها وراسها كمان:d
ممكن اقول حاجه يا مستر بعد اذن حضرتك انا سمعت انه لايجوز نقول علي
نفسنا شقي لانها كلمه مذكورة في القرأن بالسوء:
حيث قال تعالي"فاما الذين شقوا ففي النار زفير وشهيق"
انا عارف ان احنا والجميع قصدنا ونيتنا حسنه بس الموضوع مش موضوع نيه
الموضوع موضوع اللفظ نفسه ممكن نقول كلمه غيرها زي دؤرم مثلا او مقطع
السمكه وديلها او بوروم او اي حاجه غيرها ...اقولها للجميع فقط حتي لا اخذ وزرا
لانني كتمت شيئا عليكم من باب الدين النصيحه و بلغوا عني ولو ايه
لك مني عظيم التحيات والدعوات بصالح الاعمال :022yb4:


جزاك الله كل الخير وبارك فيك علي هذه النصيحة .
ولكن كلمة شقي لها عدة معاني في اللغة العربية ومنها ما تفضلت وذكرته , ومن ضمنها أيضاً أنها صفة للتعبير عن كثرة الأفعال التي يفعلها الفتيان .
ولكن لا بأس من ترك هذا اللفظ واستخدام غيره ( بس بلاش السمكة دي علشان أنا مليش في السمك :(:( )

نقاء الروح
27-05-2011, 07:52 AM
ههههههههههههههههههههه والله يا نقاء .. مواقفك زى العسل ..


وكلها دمها خفيف .. وبراقو عليكى اكيد كان انتقام طبى ..


ههههههههه
الله يخليكِ ياقمر
ههههه لا انتقام نتي ايميلي :d
بس فرحت اوي اني عملت المقلب وريحت ضميري :d




هههههههههههههههههههه لالالالا طبعا تسكتي ازاي ودي تيجي برضو:d
اوعي تسكتي علي حقك ((انا برضو بحرض ع الاجرام ولا ايه:d))
والله دي كلها مواقف لذيذة جدا وتذكرها بتفررررررح صاحبها اوووي
تحياتي العاطرة المتعطرة:022yb4:



هههههههه
فعلا اجمل مافيها اننا بنفتكرها ونضحك :022yb4:

اما موقف حضرتك فنهاية مأساوية ودرامية لقصة العجل :d
وزي ماحضرتك قولت اسوء شيء انها اتسرقت قدام بين الله
ربنا يعوض على حضرتك ان شاء الله

وأ/ هاني حمدلله على السلامة
وانا بقرأ حسيت بالخوف نفسه
بس اصحابك دول ما شاء الله قاموا بالواجب وزيادة :d
بس ماتخفش انزل تاني ومش يهمك :022yb4:
البحر حلو :p،

..

موقف أ/ محمد بتاع سرقة العجلة
فكرني بموقف لبابا واحنا فالسعودية
كنا فالمدينة ورايحين الروضة نزور قبر الرسول عليه الصلاة والسلام
المهم كالعادة كان لابس جلابية بيضا
والجلابيات دي عادة بتبقى شفافة بتبين ال فالجيب وكدا
فبابا فاليوم دا حط فجيبه مبلغ وقدره بالسعودي
ماما تقوله مش مهم انت هتروح تزور الروضة مش هتشتري
يقولها لالالا ماضمنش الظروف
وفعلا عمل ال فدماغه ، دخل الروضة مع عمو والفلوس فجيبه
والروضة زي ماهو معروف زحمة مووووت
وهو طالع بيبص عالفلوس
طااااااارت
طبعا زعل شوية وبئا مش مصدق ان فيه ناس بتسرق هنا
لاء وفالروضة كمان
ومن ساعتها وهو بيسمع الكلام ومش بياخد فلوس كتير :d

فاطمة الزهراء كارم
27-05-2011, 01:59 PM
بالنسبة بقا لمواقف التلفونات انا فاكرة لم كنت لسة فى ابتدائى وكنت صغيرة اووووى :006et4:
انا مشغله الكاست على الاخر ونزلة طنطيت وقلبت البيت ديسكو:av4056bb7jp3: وفجاة التلفون بيرن واحد بيقولى منزل الاستاذ كارم قلتله اه قالى احنا السنترال ياريت تغطوا التلفون كويس علشان هنغسل السنترال بدل ما المياه تغرقه
قالتله وبكل براءة حااااضر :romarioxp6: وبسررررررررررررررررررعة جررررررررررررررى :028ja7:رحت جبت فوطة وغطيته ومستنة اشوف الميه وهى بتنقط من سلك التلفون وكنت فضولية شوية رحت قال ايه ابص من تحت الفوطة على التلفون يمكن اللى حاجة بس فى نفس الوقت خايفة لحسن ينقط على السجادة
فى الاخر اكتشفت ان دا كان عمى وعمل فينا مقلب :blush::blush::blush:
وبعديها كانت الكسفة لما لقيت ابن عمى اللى فى نفس سنى بيتريق عليا ويقولى غطيتى التلفون هاهاهاهاها
الله يسامح عمى وابن عمى :stickjo4::stickjo4::stickjo4:
بس والله مكنش غباء منى بالعكس دا كان خيالى واااااااااااااسع اووووى وقلت ممكن الميه تيجى عن طريق السلوك:d

ostazmath4m
27-05-2011, 02:11 PM
أ/علي

بارك الله فيك وجزاك الله خيرا لتفهمك ما اقصد
انا ماكنتش واخد بالي برضو من اللفظة نفسها وكنت بقولها
عادي جدا جدا وبحسن نيه زي الكل مابيعمل بس لما سمعتها
من الشيخ بصراحه لقيت عنده حق واقتنعت جدا بكلامه
((للعلم اكثر هذا الموضوع موجود في شريط للشيخ مسعد انور
بعنوان كلمات والفاظ تخالف العقيده ...يعني للاطلاع وطبعا هو موجود
ع الانترنت)) لك من قلبي عظيم التحيات :078111rg3:
...........................................
بالنسبه لموقف اخويا هاني
حمدا لله علي سلامتك بصراحه مواقف البحر دي بتبقي اصعب مواقف
يا هاني انا برضو ببقي حريص جدا مع البحر خصوصا ان انا اساسا مش بعرف
اعوم بس بخبط اي حاجه وخلاص:blush::)
انت ممكن تنزل البحر تاني بس لما تكون مهيأ نفسيا وعقليا وجسمانيا
وفكريا وعضليا دي نصيحتي ليك وبلاش موضوع السباقات من النوع ده
لو هتنزل تاني يعني تنزل بغرض السباحه والمرح والحصول علي متعه العوم
وخلاص .... وسلملي علي اصحابك:d لك مني التحيه والتقدير:022yb4:
..............................................
بالنسبه لموقف نقاء الروح
فعلا دي حاجه تحزن الواحد انه يتسرق في مكان لا يتخيل انه ممكن يحصل
فيه سرقه حتي في الروضه كمان:angry2:
كويس انه بيسمع الكلام دلوقتي:d لكي مني التحيه والتقدير:022yb4:

ostazmath4m
27-05-2011, 02:21 PM
بالنسبة بقا لمواقف التلفونات انا فاكرة لم كنت لسة فى ابتدائى وكنت صغيرة اووووى :006et4:
انا مشغله الكاست على الاخر ونزلة طنطيت وقلبت البيت ديسكو:av4056bb7jp3: وفجاة التلفون بيرن واحد بيقولى منزل الاستاذ كارم قلتله اه قالى احنا السنترال ياريت تغطوا التلفون كويس علشان هنغسل السنترال بدل ما المياه تغرقه
قالتله وبكل براءة حااااضر :romarioxp6: وبسررررررررررررررررررعة جررررررررررررررى :028ja7:رحت جبت فوطة وغطيته ومستنة اشوف الميه وهى بتنقط من سلك التلفون وكنت فضولية شوية رحت قال ايه ابص من تحت الفوطة على التلفون يمكن اللى حاجة بس فى نفس الوقت خايفة لحسن ينقط على السجادة
فى الاخر اكتشفت ان دا كان عمى وعمل فينا مقلب :blush::blush::blush:
وبعديها كانت الكسفة لما لقيت ابن عمى اللى فى نفس سنى بيتريق عليا ويقولى غطيتى التلفون هاهاهاهاها
الله يسامح عمى وابن عمى :stickjo4::stickjo4::stickjo4:
بس والله مكنش غباء منى بالعكس دا كان خيالى واااااااااااااسع اووووى وقلت ممكن الميه تيجى عن طريق السلوك:d
هههههههههههههههههههههههههههه بجد والله موقف تحفه الواحد مش مبطل ضحك
براءة الاطفال بقي نقول ايه:d
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه تحياتي:022yb4:

هانى الشرقاوى
27-05-2011, 04:23 PM
بالنسبه لموقف اخويا هاني
حمدا لله علي سلامتك بصراحه مواقف البحر دي بتبقي اصعب مواقف
يا هاني انا برضو ببقي حريص جدا مع البحر خصوصا ان انا اساسا مش بعرف
اعوم بس بخبط اي حاجه وخلاص:blush::)
انت ممكن تنزل البحر تاني بس لما تكون مهيأ نفسيا وعقليا وجسمانيا
وفكريا وعضليا دي نصيحتي ليك وبلاش موضوع السباقات من النوع ده
لو هتنزل تاني يعني تنزل بغرض السباحه والمرح والحصول علي متعه العوم
وخلاص .... وسلملي علي اصحابك:d لك مني التحيه والتقدير:022yb4:
..............................................


لأ .. أنا بعرف اعوم .. وبعوم كويس جدا كمان
بس بقا ساعة القدر .. يعمى النظر :p

بصراحة مش عارف هقدر أنزل البحر تانى ولا . لأ ..بعد اللى شفته دا :slap1qk6:
انا بعد الموقف اللى حصل دا ..فضلت فى اسكندرية 25 يوم .. ما نزلتش فيها البحر خالص
كنت كل يوم أخد الكتاب .. وأروح أقعد على الشط .. وأفضل طول النهار كده .. أقرأ .. خصوصا إن رمضان كان دخل علينا .. ومفضلشى حد فى القرية غيرنا .. دا ناهيك بقا على كية التريقة اللى سمعتها من العيال دى ... :mad:

الله يسلمك يا باشا

هانى الشرقاوى
27-05-2011, 04:28 PM
وأ/ هاني حمدلله على السلامة
وانا بقرأ حسيت بالخوف نفسه
بس اصحابك دول ما شاء الله قاموا بالواجب وزيادة :d
بس ماتخفش انزل تاني ومش يهمك :022yb4:
البحر حلو :p،

..



ههههههههه الصين حلوة :romarioxp6:
والله الموقف دا عمرى ما هنساه فى حياتى
وما أعتقدشى إنى ممكن أمر بلحظات أصعب من دى

أصحابى على فكرة .. مكنوش شايفنى ..
كانوا بعدوا عنى بكتير .. ومكنوش مع بعض كمان ..كان كل واحد لوحده
دا كان سبق ..وكل واحد عايز يسبق .. وهما لما لفوا الناحية التانية
تاهوا فى وسط الناس الكتيرة جدا ... ( كان يوم جمعة كمان ) .. وكل واحد مبقاش عارف التانى راح فين :(

المهم ..حمدا الله على سلامتى :av4056bb7jp3:

ostazmath4m
28-05-2011, 06:52 PM
انا افتكرت موقف
من اجمل واروع المواقف اللي شفتها في حياتي
ويارب تتكرر تاني
كنت في مرة من زمان كده واقف قدام الباب بتاعنا الداخلي اللي
بيودي علي مكان في البيت فيه شجر وكده زي جنينه صغيرة
المهم وانا واقف كده قدام الباب بصيت فجأة لقيت هدهد نازل
من فوق السما جاي بسرعه من فوق اوي وراح فجأة نازل قدامي
بيني وبينه مفيش حوالي متر المهم راح ضارب منقاره(حوالي10سم)
في حته معينه في الارض وطلع دودة ومسكها بمنقاره وطااار
ياسبحان الله انا وقفت مذهوووووووووول انا واقف ومفيش في الارض
اي شئ يدل علي وجود هذه الحشرة(الدودة وبيني وبينها مفيش متر)
انما الهدهد من اعالي السمااااااااء ازاي ربنا اعطاه هذه القدرة العجيبه
عشان يعرف وهو فوق ان فيه هنا دودة وكمان ايه تحت الارض بحوالي
10 سم ..فعلا تتجلي قدرة الخالق سبحانه وتعالي وهذا من اعجب
ما رأيت ومستحيل ان انسي هذا الموقف ابدا ماحييت
تقبلوا جل تحياتي :078111rg3:

zozza love
28-05-2011, 08:23 PM
سبحان الله
قادر على كل شئ

zozza love
28-05-2011, 08:30 PM
انا بقا دايما احكيى لكم على مقالب تتعمل فيا
لكن انهارده ححكيى لكم على مقلب انا عملته من سنتين كده
انا واختى صوتنا زى بعض بالظبط محدش يقدر يفرق بينا حتى بابا وماما
فمن سنتين كده كانت اختى لسه مخطوبه
وكنا فى الاجازه وانا كنت فى الشارع ولما رجعت قولت لماما فلانه تعبانه اوى
روحى انتى واختى شوفها ...ماما قالت لاختى تعالى ننزل نشوفها..اختى قالت لماما لما اقول لخطيبى ..خطيب اختى رفض انها تروح ...واختى عايزه تروح
قمت انا قولت لها(روحى انتى وسيبى موبيبلك هنا ولما يتصل حكلمه كأنى انتى)
قالت لى ماشى
قامت ماما اخدت اختى ونزلوا
قام خطيب اختى عمل ايه
اتصل على البيت علشان يتأكد انها منزلتش
قمت انا ردت وقعدت اكلمه واقوله يا حبيبى وانا بحبك وبسمع الكلام اهو واشتغلته يعنى ومش كده بس لا انا استدرجته وعرفت منه حاجات كنت حموت واعرفها من اختى وقعد يوقل ويقول ويقول
وهو مش عارف انى عزه
وشرب المقلب ولما اختى رجعت قولت لها ع اللى حصل ..اختى قالت لى محسش بحاجه..قولت لها لا
بعدها بشويه قام مكلمها تانى وهو عارف انها منزلتش وانها كنت بتكلم فى التلفون من شويه
وحتى الآن ميعرفش ان انا اللى كلمته
ودلوقتى هما متجوزين وعندهم بيبى وبرضه مش بيعرف يفرق بين صوتى وصوتها
وكل يومين اعمل فيه مقلب وهو ولا بيحس أصلا
يلا بقا يستاهل

صوت العقل
28-05-2011, 08:54 PM
مستر محمد
حقيقى ارتبطنا بمواقف العجلة .. وزعلت جداا ان حكاياتها انتهت بفقدنها ..
لكن هنقول ايه مات الضمير .. حسبنا الله ونعم الوكيل ..
اما موقف البلبل بتكون المواقف دى من اجمل المواقف فعلا وبتخلى الواحد
يتقرب اكتر لربنا وبتكون تذكرة بقدرة ربنا سبحانه لا اله الا هو ..

ا/ هانى
فعلا موقف صعب جداااااااااا .. الحمد لله على سلامتك ..
ان شاء الله المرة الجاية تخلى بالك ..

زوزا
هههههههههههه مواقفك كلها غريبة وفيها جرأة وشقاوة ..
ان شاء الله تكونى مبسوطة بكمية الاسرار اللى عرفتيهاااااااا

zozza love
28-05-2011, 09:02 PM
ههههههههه
دايما مظلومه يا زوزا
اعمل ايه بقى ماما كان نفسها فى ولد شقى
جت لها بنوته زى القمر وشقيه مووووووت(^_^)
وانا مش عرفت حاجات خاصه بيهم بس حاجات
قولت لأختى عايزه اعرفها مش رضت
وعرفتها برضه
ومش بيجوا بالذوق بقى اعمل لهم ايه؟

المياة
28-05-2011, 09:06 PM
انا بقا دايما احكيى لكم على مقالب تتعمل فيا
لكن انهارده ححكيى لكم على مقلب انا عملته من سنتين كده
انا واختى صوتنا زى بعض بالظبط محدش يقدر يفرق بينا حتى بابا وماما
فمن سنتين كده كانت اختى لسه مخطوبه
وكنا فى الاجازه وانا كنت فى الشارع ولما رجعت قولت لماما فلانه تعبانه اوى
روحى انتى واختى شوفها ...ماما قالت لاختى تعالى ننزل نشوفها..اختى قالت لماما لما اقول لخطيبى ..خطيب اختى رفض انها تروح ...واختى عايزه تروح
قمت انا قولت لها(روحى انتى وسيبى موبيبلك هنا ولما يتصل حكلمه كأنى انتى)
قالت لى ماشى
قامت ماما اخدت اختى ونزلوا
قام خطيب اختى عمل ايه
اتصل على البيت علشان يتأكد انها منزلتش
قمت انا ردت وقعدت اكلمه واقوله يا حبيبى وانا بحبك وبسمع الكلام اهو واشتغلته يعنى ومش كده بس لا انا استدرجته وعرفت منه حاجات كنت حموت واعرفها من اختى وقعد يوقل ويقول ويقول
وهو مش عارف انى عزه
وشرب المقلب ولما اختى رجعت قولت لها ع اللى حصل ..اختى قالت لى محسش بحاجه..قولت لها لا
بعدها بشويه قام مكلمها تانى وهو عارف انها منزلتش وانها كنت بتكلم فى التلفون من شويه
وحتى الآن ميعرفش ان انا اللى كلمته
ودلوقتى هما متجوزين وعندهم بيبى وبرضه مش بيعرف يفرق بين صوتى وصوتها
وكل يومين اعمل فيه مقلب وهو ولا بيحس أصلا
يلا بقا يستاهل



الحذر الحذر
إياكي يا عزة في يوم يعرف علشان متكونيش السبب في خراب بيت أختك :friendsxs3:

zozza love
28-05-2011, 09:16 PM
الحذر الحذر
إياكي يا عزة في يوم يعرف علشان متكونيش السبب في خراب بيت أختك :friendsxs3:



ههههههههههههه
لا مش تخافى يا مياه
انا مش عبيطه
ودول بيتهم مش بيتخرب ابدا الحمد لله يعنى
وعادى هو عارف انى(عزه مقالب) بس مش يعرف انى بعمل فيه مقالب
يلا الحمد لله وربنا يستر

المياة
28-05-2011, 09:21 PM
ههههههههههههه

لا مش تخافى يا مياه
انا مش عبيطه
ودول بيتهم مش بيتخرب ابدا الحمد لله يعنى
وعادى هو عارف انى(عزه مقالب) بس مش يعرف انى بعمل فيه مقالب
يلا الحمد لله وربنا يستر


الله أكبر
أتصلي بأختك أسألي عليها ولا أقولك أصبري هتلاقيها كمان شوية جاية بتعيط

zozza love
28-05-2011, 09:24 PM
الله أكبر
أتصلي بأختك أسألي عليها ولا أقولك أصبري هتلاقيها كمان شوية جاية بتعيط




هههههههههههههه
ليه يعنى
لا مش تخافى انا عينى مش مدوره هى حمرا بس ههههههههههه

المياة
28-05-2011, 09:30 PM
هههههههههههههه

ليه يعنى
لا مش تخافى انا عينى مش مدوره هى حمرا بس ههههههههههه





طيب ماتدينا عين علشان ننجح أخواتك برده ومحتاجين دعوة حلوة

zozza love
28-05-2011, 09:39 PM
طيب ماتدينا عين علشان ننجح أخواتك برده ومحتاجين دعوة حلوة


هههههههههه
من عنيى يا مياه انتى تأمرى بس وانا مش انفذ
انا والله بدعلكم كلكم والله
ربنا يوفقكم وتجيبوا مجموع حلو وعالى
باذن الله
وكمان تدخلوا الكليه اللى بتحلموا بيها
ان شاء الله
ربنا معاكم كلكم

mostafa_gamal2
28-05-2011, 09:41 PM
الموضوع مميز للغاية ..
وفى الحقيقة لدى ثلاث مواقف ربما لن انساها ابدا طوال حياتى ..اولا احب اقول انى نوعا ما معقد شوية وممكن انظر فى منظر طبيعى لساعة ولا اشعر باى ملل بل اشعر بمتعة عارمة ..عودة للمواقف والتى لم تستمر ثانية واحدة لكل منهما ..
الموقف الاقصى والامر لى والاكثلا تعليما ..كنت اركب احدى (الميكروبوصات ) وفجاء التفت يمينى لانظر فى الاتجاة المعاكس ويا لللهول !!
اجد امراءة تبلغ من العمر ارذلة وقد دهستها سيارة المنظر مازال يتكرر فى مخيلتى يوميا ..لا اعرف ما حدث لها لكن المنظر ككل علمنى كيف يمكن ان اموت فى لحظة وكيف ان لقاء الله ليس بعيد ..

الموقف الثانى ..كنت فى وسط البلد ..واذا وجدت امراءة تبدو مشردة وفى عيونها تحمل حزن لن انسا نظراتها ابدا ..واخذت تنادى اثناء مرورى (يااااااااابنى ساااااااااعدنى يااااااابنى ) وكانت تريد العبور الطريق حيث العربات المسرعة كان بجانبها شاب هم بمساعدتها قبلى ولكن ؟؟كم شعرت بالاسى والحزن عليها وعلى تضيعى فرصة مساعدتها ..لن انسا نظراتها ابدا ..

الموقف الثالث ..(كفاية حزن بقى ههههة ) كنت نازل ولابس بدلة جديدة وشيك للغاية وبعد ان تعطرت واههمت فى النزول حتى ؟؟!!!

حتى (تزحلقت ) على براز حمار (طرى *_*) واصبح لون البادلة اخضر فى اخضر!!ويا للرائحة ...امر موسف هى هى هى ..

..شكرا على الموضوع القيم..

ostazmath4m
28-05-2011, 11:34 PM
حلوة عزة مقالب دي

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

والله انا خايف تكون اخرة المقالب دي وحشه ربنا يسترها عليكي بقي

وعلي اختك ههههههههههه بس ازاي مش قادر يفرق بينك وبين اختك

ده انتي لما عملتي المقلب ده كنتي في اولي اعدادي واختك اكيد

اكبر بكثير وبعدين كلام الحب والغرام وكده هو ازاي ماخدش باله انتي

برضو مهما كان في سنك وقتها مش هتكوني زي واحده كبيرة

شكله خام هههههههههههههههههههههههه ،، تحياتي

ostazmath4m
29-05-2011, 12:03 AM
بالنسبة للاستاذة صوت العقل

شفتي مواقف العجل انتهت ازاي بس لا ربنا

يعوضني خيرا منها ان شاء الله

ostazmath4m
29-05-2011, 12:08 AM
بالنسبة لمواقف مصطفي جمال

اول موقف مأساوي جدااااااا ربنا يكون في

عونك ان شفتك حادثه صعبه اوي زي دي

وطبعا مش من السهل نسيانها اكيد

والموقف التاني برضو مؤثر جداااااا المهم الحمد لله

انها لقيت حد يساعدها في الاخر وربنا معاها ومع الجميع

بالنسبه للموقف التالت هههههههههههههههههههههههه

تعيش وماتاخدش غيرها فعلا موقف وحش جدا كنت

اكيد في موقف لاتحسد عليه يلا نتمني انه مايتكررش تاني

او يحصل مع اي حد ،،، تحياتي

ostazmath4m
29-05-2011, 12:10 AM
بل الشكر لك اخي مصطفي جمال علي مشاركتك الطيبه لنا

لا حرمنا الله منها ولا من موضوعاتك اللهم امين،،،تقبل تحياتي

العطرة

zozza love
29-05-2011, 12:29 AM
حلوة عزة مقالب دي

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

والله انا خايف تكون اخرة المقالب دي وحشه ربنا يسترها عليكي بقي

وعلي اختك ههههههههههه بس ازاي مش قادر يفرق بينك وبين اختك

ده انتي لما عملتي المقلب ده كنتي في اولي اعدادي واختك اكيد

اكبر بكثير وبعدين كلام الحب والغرام وكده هو ازاي ماخدش باله انتي

برضو مهما كان في سنك وقتها مش هتكوني زي واحده كبيرة

شكله خام هههههههههههههههههههههههه ،، تحياتي


ههههههههههههه
والله يا مستر انا خايفه على نفسى من كتر المقالب دى
اخرتها وحشه
بس على فكره انا الفرق بينى وبين اختى 5 سنين
وصوتنا فعلا زى بعض
ومش تنسى حضرتك انى شقيه جدا
ومادام شقيه يبقى حافظه كلام اكتر من اختى
وخى مقدرش يفرق
وبعدين انا مشهوره فى المنطقه انى لما بقلد شخصيه حد ببقى زيه تمام
ومحدش يقدر يفرق بينى وبين الشخص الاصلى خالص
سوسه بقى
بتقول ايه

ostazmath4m
29-05-2011, 03:38 AM
ماشي يا سوسة انتي
بس برضو خلي بالك لان اخرتها وحشه برضو
وربنا يسترها علكي وعلينا وعلي الجميع اللهم امين

ostazmath4m
15-03-2016, 12:12 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بصراحة كنت عايز احكي موقف ليكو او موقفين ففكرت في كتابة موضوع وبعدين قلت هعمل موضوع عشان اكتب موقف من اربع خمس سطور مش مستاهلة وجالي موقف تاني وعايز احكيه وفكرت نفس التفكير اعمل موضوع عشان موقف من اربع خمس سطور مش مستاهلة وبعدين فكرت وقلت لو المواقف كترت تستاهل موضوع ويبقي خاص بالمواقف وافتكرت هذا الموضوع القديم الذي كتبته وكان مليئاً بالمواقف لكافة الأعضاء ففكرت في الكتابة فيه فهيا استعيدوا مواقفكم الجميلة والصعبة والمخيفة والمضحكة ........
الموقف بقي
يقطن بالشارع المجاور لمنزلنا ست عجوز كبيرة تقريبا كل ماعدي تنادي عليا في الأول كنت بروحلها واشوفها عايزة ايه لحد ما سمعت عنها انها قبل كدة نادت علي اتنين بنت وابن عمها عشان يساعدوها في حاجة داخل البيت وما ان دخلوا حتي أغلقت عليهم وشرعت في اتهامهم بتهمة باطلة فمن يومها بصراحة وانا قررت الا اخاطبها فقد تضايقت جدا من صنيعها وفي يوم من أيام الشتاء الصعبة والمطر غزير والشوارع بقي والزحاليق لا توصف وانا معدي وجدت هذه العجوز وقد وقت في احد هذه الزحاليق بالقرب من منزلها فصعبت عليا بصراحة وجريت عليها وقومتها وسندتها ومسكت عكازها واوصلتها للبيت وهي تدعو لي لا استطيع ان اصف فرحتي وهي تدعو لي وذهبت الي عملي وانا أيضا حذر في المرات القادمة الا اكلمها ان نادت عليا وفعلا في يوم آخر نادت علي ولم اعيرها انتباهي خفت بصراحة تجيبلي مصيبة فانطلقت دون ان التفت اليها فسمعتها من بعيد تدعو علي قائلة الاهي تنطرش اشتد غيظي عليها ولم التفت اليها وقلت ان شالله انتي في سري من شدة غيظي فحكيت لأمي فدعت عليها ثم قالت لا تغضب ست كبيرة ماتزعلش منها وفي يوم آخر كنت مروح ومعايا كيس موز :d والموز باين لان الكيس شفاف فنادت عليا وقالتلي هات موزة بصراحة صعبت عليا رحت اديها من الموز وكنت هديها اكتر من موزة فتذكرت ما دعت به عليا فاعطيتها موزة واحدة فقط وقالتلي يابني عندي تليفزيون ملون وحالته كويسة شفلي حد يشتريه قلتلها حاضر لو عرفت حد هبعتهولك وانطلقت ،،، حتي الآن هذه قصصي مع العجوز ولم تنتهي

ostazmath4m
18-03-2016, 10:25 PM
سلام الله عليكم ورحمته وبركاته
حدث معي في يوم الجمعة الماضية الموافق 11 / 3 / 2016م بعد الانتهاء من فريضة الصلاة والخروج من المسجد رأيت أن حذائي غير موجود إلا أن هناك حذاءً آخر مشابه له تماماً ولكن لون مختلف وجلد الحذاء نفسه مختلف وكان موجود بجوار المكان الذي كان به حذائي فتوقعت طبعاً أن الحذاء قد تبدل وان من اخذ حذائي قد ذهب فانتظرت قليلاً لعله يعود ولم يحدث فأخذت حذاءه وذهبت وانا في قمة الغيظ بصراحة لاني مش برتاح في أي حذاء خصوصا وان قدمي تؤلمني من وقفة الفصل ناهيكم عن الاملاح الشديدة وخلافه فكنت مرتاح فيه فتضايقت وكنت أذهب الي هذا المسجد في كل صلاة ومصرا ان الاحظ احذية المصلين لعلي أعثر عليه ولكن دون جدوي إلا أن جاء اليوم الجمعة الموافق 18 / 3 / 2016م وبعد انتهاء الصلاة أيضا وذهبت للخروج من المسجد وكنت اضع حذائي علي الرف الخشبي المعد لذلك ولكن تعثرت قدمي في حذاء علي الأرض وإذ به حذائي القديم ففرحت فرحا شديدا واخذته وتركت الاخر كما وضعته علي الرف وذهبت ولكن فكرت مليا واصابني الفضول لاعرف من بدل حذائي ووقفت خارج المسجد وانتظرت الجميع حتي خرجوا وجاء احد طلاب الثانوية ممن اعرفهم واخذ يبحث عن الحذاء علي الأرض فقلت له هو انت بقي اللي بدلت حذائي حرام عليك دوختني وراك يلا اهي جت فيك مش مشكلة حصل خير واعتذر لي وقالي تقريبا قريبه اللي كان في زيارة لهم هو من اخطأ وبدله فقلتله هعديها المرادي بس صحصح بقي المرة الجاية وحمدت الله علي ذلك .......

الأستاذة ام فيصل
18-03-2016, 10:51 PM
يااستاذ محمد ذكرتنا بالناس الطيبة

واللي غادرت المنتدى

وقريبا جدا نلحق بهم


ونستودعكم بالله

ostazmath4m
18-03-2016, 11:04 PM
يااستاذ محمد ذكرتنا بالناس الطيبة

واللي غادرت المنتدى

وقريبا جدا نلحق بهم


ونستودعكم بالله


انا لاحظت بعض الناس اللي مش موجودة فعلا بس معرفش هما غادروا المنتدي نهائيا ولا ايه ظروفهم ولا ايه اللي حصل لاني بصراحة انا كمان كنت متغيب عن المنتدي بس مكنتش مقاطعه واديني اهو موجود والله المستعان ... فعلا ذكريات جميلة ... اتمني ان اري الجميع مرة أخري ،،، اشكرك استاذتي علي المرور الجميل

أ/رضا عطيه
19-03-2016, 09:41 AM
جزاكم الله خيرا





وجزاكم الله خيرا
وبانتظار مواقفك استاذي استاذ ضياء
مش هسيبك غير لما تقول موقف ،،اسعدني مرورك ،نورت الموضوع، تقبل عظيم تحياتي:078111rg3:



أخى الكريم

اسمح لى فقط أستمتع بحكاياتكم الطريفة

وأضحك فى صمت

فماعندى لايرقى لمواقفكم الرائعة

يكفينى أن هذا الموضوع صار الاستراحة للأعضاء

بارك الله فيكم

وفى انتظار الجديد







اولا :كم يسعدني ويشرفني جدا ان اسمع من حضرتك كلمه
اخي خصوصا وان حضرتك تكبرني سنا بكثير فعمري في شهر1
القادم سيكون25
ثانيا: استاذي استاذ ضياء لم تعجبني المقولة باللون الاحمر
فماعند حضرتك سيرقي لاعلي من مواقفنا ويتخطاها يكفي للموقف
فخرا انه حدث مع شخصيه مثلك فلا تحرمنا رجاء منها
واعجبتني جدا المقولة باللون الاخضر فهذه شهادة نعتز بها جميعا
وان الموضوع اعجب حضرتك كما اعجب الكثير من احبابنا في المنتدي
فيتيح لي المجال ان اصنفه تحت :"سرور تدخله علي مسلم"
وبارك الله فيك وجزاكم الله خيرا استاذي وننتظر من حضرتك المزيد
................................................
اسعدني مرورك جدا ،، تقبل عظيم تحياتي واحترامي وخالص تقديري وامتناني:friendsxs3:





لأنى أحب النكد شويه هعلق على كلام حضرتك:d

لاننكر الحسدوقد ذكر فى القرأن الكريم

ولكن نصف تحقيق الحسد لأكثر من هدفه

هو مايضعه الانسان فى نفسه من وهم يزيد من نتيجة الحسد

حمانا الله من كوارثه:bosyht9:

وأدام الله عليكم السعادة والرضا والقناعة

وبارك الله فيكم جيعا:078111rg3:









الله عليك

كنت معكم

ذكريات رائعه

ورغم بساطة معظم المواقف ولكن كنا نضحك لأننا كنا أيضا على درجة البساطة والبراءة وكان التواد والتراحم يسكن القلوب

لم يكن قد خرج قرار التقسيم والتفتيت بعد من نخب ومشايخ الفتنة

وهذا المكان ماكان إلا صورة واضحة المعالم لمجتمع كامل

كنت تستنشق التواد والتراحم والتسامح من هنا

وأيضا كنت تفزع من رياحين الفتن وزعابيب التقسيم والتفتيت من هنا


كنا هنا مرأة لمجتمعنا بل امتد لمجتمعات أخرى زاملتنا الحديث والحوار

نسأل الله أن يعيد أمتنا إلى صحيح الدين الذى أعزها بين الأمم

وأن ينجينا من تقلبات وطموحات النخب




جزاكم الله خيرا أستاذنا العزيز

ostazmath4m
19-03-2016, 03:52 PM
الله عليك

كنت معكم

ذكريات رائعه

ورغم بساطة معظم المواقف ولكن كنا نضحك لأننا كنا أيضا على درجة البساطة والبراءة وكان التواد والتراحم يسكن القلوب

لم يكن قد خرج قرار التقسيم والتفتيت بعد من نخب ومشايخ الفتنة

وهذا المكان ماكان إلا صورة واضحة المعالم لمجتمع كامل

كنت تستنشق التواد والتراحم والتسامح من هنا

وأيضا كنت تفزع من رياحين الفتن وزعابيب التقسيم والتفتيت من هنا


كنا هنا مرأة لمجتمعنا بل امتد لمجتمعات أخرى زاملتنا الحديث والحوار

نسأل الله أن يعيد أمتنا إلى صحيح الدين الذى أعزها بين الأمم

وأن ينجينا من تقلبات وطموحات النخب




جزاكم الله خيرا أستاذنا العزيز







سلام الله عليك أستاذي أستاذ رضا ورحمة الله وبركاته
انا عن نفسي تفاجأت أن الموضوع كان به هذه الكمية من الذكريات الجميلة والممتعة نسأل الله العظيم أن تعود البهجة مرة أخري لصدورنا ويصلح أحوالنا جميعا وينصر الصالحين علي المفسدين ويتبين الخيط الأبيض من الأسود ،،، نورتني وأسعدتني جدا بمشاركتك يا استاذنا ،،، بانتظار بعض المواقف :stickjo4: ههههههه

لوجين20
22-03-2016, 03:30 PM
مواقف جميلة ياشباب والله الواحد استفاد منها
وكفاية ان القسم ايامها كان بيتم تنشيطه بموضوعات هادفة زى دى
تحياتى عالموضوع وليا عودة للمشاركة

ostazmath4m
24-03-2016, 07:33 PM
مواقف جميلة ياشباب والله الواحد استفاد منها
وكفاية ان القسم ايامها كان بيتم تنشيطه بموضوعات هادفة زى دى
تحياتى عالموضوع وليا عودة للمشاركة
اهلا بيكي يا استاذة نورتي الموضوع وبانتظار بعض المواقف :bosyht9: ،،، تحياتي لحضرتك

لوجين20
27-03-2016, 05:23 PM
تم التثبيت بواسطتى