مشاهدة النسخة كاملة : نداء الى اصحاب الخبره والثقه فى هذا المنتدى العظيم

mmagdy_81
08-06-2011, 09:18 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

رجاء من كل من لديه معلومه ان يفيدنا ولوبدليل بسيط

انا عارف ان المكان مش مكان الموضوع ده لانه خاص بالمعينون الجدد بس احنا بنستفيد من خبراتكم لاننا لسه فى اول الطريق

نحن المعينون الجدد بالقرار رقم 53 بتاريخ 14/2/2011 لم نحصل بعد على درجاتنا الماليه وعندما سالنا فى التنظيم والاداره والمديريات التعليميه قالول لنا بان الدرجات الماليه الخاصه بكم لسه منزلتش حد الان
وهناك توتر شديد ينتاب كل المعينون من مكر الحكومه بنا

ونحن فى تيهه من امرنا

هل نحن معينون ام مسكنون ؟

وهل هناك تعيين بدون درجه ماليه ؟

وهل تاخير الدرجه معناه ايه ؟

وهل نحن خارج الحد الادنى للاجور مدام مفيش درجات ماليه ؟

ارجوكم يامعلمين مصر ان تقفوا بجانبنابجانب اخوانكم وابنائكم وكل من يستطع مساعدتنا فى ايجاد اى دليل على وجود الدرجات الماليه ان يبلغنا

وياريت اى معلم يستطيع الحصول على قرار الدرجه الخاص بينا ان يرفعه على المنتدى ويكون له كل الشكر والتقدير

وسامحونى على التطفل عليكم فانا اتحدث باسم اكثر من 100 الف معين جديد

والله المستعان

mmagdy_81
09-06-2011, 01:11 AM
انتوا مش عايزين تساعدونا شكرا

Nabila
09-06-2011, 01:29 AM
لكل الاجيال الواعدة الجديدة التى ترغب فى امتهان مهنة التربية والتعليم انفدوا بجلدكم فمواصفات الوظيفة ليست جيدة لااسباب الاتية

اولا لايوجد كرامة فى المهنة
لايوجد عائد مادى
ليست لها نقابة محترمة تدافع عن حقوق المعلمين بها
كانت ذات رسالة ومهنة مقدسة اندثرت معالمها الان
اى شغلانة فى الشارع احسن منها
من الاخر .................انا لما دخلت كلية التربية كنت فخورة انى مدرسة الان اتورى خجلا من مكانة مهينة و عائد مادى يزيد على استيحياء
مع تقدم العمر .... وبعد التجر بة المريرة ثلاثون عاما لا انصحكم بمغامرة الدخول الى سيرك التربية والتعليم

أبو الكادر
09-06-2011, 01:34 AM
بصراحة كل شئ غير مدروس فى هذه الوزارة

ربنا معاكو

mmagdy_81
09-06-2011, 01:34 AM
حضرتك احنا دخلنا فى طريق منقدرش نرجع منه تانى انتهت خلاص انا واحد متعاقد من 2000 ولسه متعين من شهرين اعمل ايه اسيبها لعد ده كله وامشى

ياريت كان حد نصحنا من زمان بس خلاص فات الاوان

ادكاوى
09-06-2011, 02:54 PM
لا تصدقوا هذا الكلام - مهنة المعلم هى مهنة الانبياء - تواجه بصعوبات وتحديات - ولكن كل شريف يؤدى ماعليه من واجبات حتى يتسنى له أن يطالب بحقوقه- وبالنسبة للدرجة فما دمتم قد وقعتم على اقرار قيام بالعمل فى مدارسكم وتسلمتم قبلها خطابات التعيين فأنتم تعيين دائم ولكم كل حقوق الدائمين بما فيهم الحد الادنى للاجور- ان شاء الله

mmagdy_81
09-06-2011, 05:18 PM
لا تصدقوا هذا الكلام - مهنة المعلم هى مهنة الانبياء - تواجه بصعوبات وتحديات - ولكن كل شريف يؤدى ماعليه من واجبات حتى يتسنى له أن يطالب بحقوقه- وبالنسبة للدرجة فما دمتم قد وقعتم على اقرار قيام بالعمل فى مدارسكم وتسلمتم قبلها خطابات التعيين فأنتم تعيين دائم ولكم كل حقوق الدائمين بما فيهم الحد الادنى للاجور- ان شاء الله

الله يطمنك ويبشرك بالخير يااستاذنا ويجعله فى ميزان حسانتك

ابوعمادمصطفى
10-06-2011, 02:28 PM
يا جماعة اللي مش عاجباه مهنة التدريس يستقيل منها