مشاهدة النسخة كاملة : دكاترة ايام الثانوية

فاطمة عبدالرحمن
20-06-2011, 06:00 PM
ممكن بعد اذن حضراتكم اعرف كنتم بتستخدموا ملخصات ايه ايام الثانوية وطرق المذاكرة

msh-tlba
21-06-2011, 06:42 AM
بصي ، انا لسة في 3 ثانوي ، علمي علوم ...

بس هنصحك كدا نصيحة من خلال خبرتي اللي عشتها السنتين اللي فاتوا دول ...

اعتمدي ع كتاب المدرسة في الادب في العربي بنسبة 100% ، و ابدأي ذاكري الادب من اول يوم في السنة ، و دايما راجعي عليه باستمرار مع نفسك بدون توجيه من حد ...
الادب بصراحة مش صعب ، بس غالبية الطلبة بيهملوه طول السنة و بيجوا يركزوا عليه في الاخر ، فبيسبب لهم مشكلة كبيرة ايام المراجعة ...
لو لاقيتي زيادات في الكتب الخارجية عن الموجود في كتاب المدرسة في الادب ... ارميه .. متوجعيش دماغك به ... عشان الادب بالذات .. اساسي لازم يجي من كتاب المدرسة ..
التعليق ع النصوص ذاكريها اول مرة كويس من كتاب المدرسة و بعدين من اي كتاب او مذكرة هتذاكري منها بعد كدا ... عشان متسبيش حاجة جت في كتاب المدرسة في التعليق بالذات ...

القراءة ، جمعي اسئلتها من امتحانات السنوات السابقة ، دا اساسي اللي هيجيلك في الامتحان ان شاء الله ...

قصة وااسلاماه ، اجتهدي انك تقريها دايما من كتاب القصة نفسه عشان تثبتي في دماغك تسلسل الاحداث عشان دا مهم جدا ... و اعتبريها زي ميكي جيب او اي قصة مسلية ، اقريها من وقت للتاني ، كل ما تلاقي نفسك فاضية

النصوص ، مش هوصيكي ع مظاهر الجمال و التعليق و النقد الادبي .. و ركزي ع المآخذ اللي اخذها النقاد ع الكاتب او الشاعر .. و كمان اغراض الاساليب الانشائية ...
و متنسيش طبعا تقزقزي المعاني ... ههههه عشان دي اللي بتلغبط في الاختيارات

النحو و البلاغة و التعبير ، هم الفيصل بين معظم الطلبة في النتيجة في الاخر ... عشان باقي الفروع ، غالبية الطلبة بيقفلوها ...
هتلاقي هنا في المنتدي مذكرات لهم ... ان شاء الله تفيدك جدا ،
و متنسيش تدربي نفسك عليهم من وقت للتاني باستمرار .

و اطمني ، طالما انت محددة هدفك كدا من البداية خالص ، و عارفة انتي عايزة اية ؟ و لية ؟ . ان شاء الله هتحققي هدفك ، طالما عندك الاصرار و العزيمة .

باذن الله ، اول ما هخلص امتحانات هكتب شوية نصايح بخصوص الاربع مواد الباقيين ،

اه صحيح ، معرفتش ، انتي معاك كيميا و لا احياء في تانية ؟

MoHammed Youssef
22-06-2011, 11:47 AM
للعضو
msh-tlba (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=376515)

استفسار لو مش هيزعجك
اولا شكرا على النصيحة بس
ممكن اعرف ايه الصورة اللى حضرتك حاططها عشان مش باينه اوى

msh-tlba
22-06-2011, 12:41 PM
لو قريت التوقيع هتفهم اللي اقصده ،
VS ZIONISM NOT VS JUDAISM
ضد الصهيونية ليس ضد اليهودية

يعني انا ضد الصهيونية و ضد الكيان الصهيوني الاسرائيلي و ضد دولة اسرائيل غير الشرعية ، و مع حق اخواننا الفلسطينين في ارضهم المغتصبة ...

بس في نفس الوقت ، بلاقي انه في ناس كتير بيسبوا كل ما هو يهودي فقط لانه يهودي .. و كأن اليهودية اصبحت سبة في حد ذاتها .. اليهودية عقيدة سماوية لها احترامها .. و لو قريت التوراة هتعرف ان دولة اسرائيل و الدعوة الصهيونية ملهمش اي اساس من الشرعية ...

عشان انا كدا حبيت اوضح للناس النقطة دي

الصهيونية اللي عملها الشيطان تيودور هيرتزل ، شئ
و اليهودية كعقيدة سماوية ، شئ تاني خالص .

ع فكرة في يهود كتير في العالم مش بيحملوا الجنسية الاسرائيلية ! تعرف لية ؟
لانهم يهود متدينين معتدلين فاهمين دينهم واعين و مدركين ان دولة اسرائيل دي غير شرعية بالمرة ،

و من امثالهم ، حركة ناطوري كارتا
اقوي الحركات الشعبية في العالم مناهضة للصهيونية ، و هي حركة يهودية !

تعرف ايهود باراك قال اية عنهم قبل كدا : قال ان دول اللي هينهوا دول اسرائيل داخليا ،، هتخلي اليهود يفوقوا للوهم اللي عايشين فيه ( الصهيونية )

اتمني كدا تكون الصورة وضحت ، و اتمني كمان تدور في جوجل عن حركة ناطوري كارتا و تشوفهم صور موتمراتهم و لقاءاتهم مع الدعاة المسلمين و مظاهراتهم و وقفاتهم الاحتجاجية في جميع الدول ضد دولة اسرائيل
الاسم بالانجليزي : Neturei karta
و دا الموقع الرسمي :
http://www.nkusa.org/

د\ الاء
24-06-2011, 02:00 PM
يااااااااااااااااااااااااااااااه
الثانويه

هي لسه الادب والبلاغه والحاجات دي موجوده والله فعلا كنت ابتديت انساهم

بصي اهم حاجه ف الثانويه والمصدر الاساسي دايما هو كتاب المدرسه لان فعلا مفيش سؤال مش بيجي منه
الملخصات دي مهمتها ف انك تحلي اسئله كتير وتشوفي اسئله الامتحانات وايه اللي بيتكرر كتير وكده وازاي تجاوبي سؤال وتجمعي فيه اكبر درجه

بيتهيقلي اسماء الملخصات ع ايامنا يعني حسب الاهميه
العربي....الاضواء
الرياضه ...المعاصر وكان فيه حاجات كتير بس مش متزكره
الفرنساوي .....ميرسي وواحد كمان كده مش فاكراه برده
الكيميا والاحياء ...كان فيه كتب الامتحان
الانجلش...the best
وبرده مش فاكره التاني كان اسمه ايه

وطبعا ف اخر السنه اهم حاجه انك هتجيبي دليل التقويم ده لانه تبع الوزاره وركزي اوي ع كتب الوزاره
واكيد لو بتاخدي دروس فهما عارفين اهم الملخصات وهما هيفيدوكي اكتر

اهم حاجه ف الثانويه هي كتر المزاكره وازاي تعرفي تستغلي وقتك وتنظميه والمزاكره اول باول

ربنا يوفقك ولو افتكرت حاجه تانيه هبقي اقولهالك ان شاء الله

ranaahmad
29-06-2011, 11:40 PM
دكتورة الاء لو سمحت عاوزة اسالك شوية اسئلة ان فى تانية ثانوى علمى علوم انا طبعا فى الاجازة بس انا عملت مجموعة من 6طلاب فى الاحياء واناوالحمد لله دايما اطلع الاولى او التانية بس انا خايفة وبرغم المراكز الاولى دى انا معنديش ثقة بنفسى

ارجوكى عرفينى هل عدم الثقة دى عادى ولا هينزل من مستواى
كمان نفسى ادخل كلية طب بشرى قسم علاج طبيعى بس خايفة ماجبش مجموعها بالرغم انى حاسة انى هاطلع من اوائلالجمهورية فى الثانوى لو سمحتى ساعدينى انى اتخلص من عدم الثقة دى

د\ الاء
30-06-2011, 01:22 AM
بصي يا رنا اهم حاجه ف الثانويه دي قوة الاعصاب والثقه بالنفس دول بجد عليهم عامل كبير
يعني لو مزاكره كويس جدا ومش واثقه ف نفسك مش هتعرفي تحلي
لازم يبقي عندك قوة اعصاب وتتعاملي مع الثانويه ببرود
اكيد طبعا كلنا كنا زيك كده
بس الثانويه دي بجد هتلاقي بعد كده انها سهله وتضحكي ع نفسك فيها
انتي اعملي اللي عليكي ونظمي وقتك وكثفي مجهودك شويه
وسيبيها لله
وافتكري دايما انك مش هتاخدي اكتر من نصيبك
وع فكره كلنا برده كان طموحنا بشري وتحسي ان الدنيا هتتهد لو مدخلنهوش
وساعتها بتفكري الف مره
اهم حاجه ارضي بنصيبك ده بجد هيبقي احسن بكتير من اللي بتتمنيه وفعلا كل واحد بيتحط ف مكانه الصح

ranaahmad
30-06-2011, 03:40 PM
متشكرة او ى يا دكتورة الاء عى الكلام
الجميل ده

george h. younan
02-07-2011, 01:22 AM
اهم حاجة كتب المدرسة و النماذج
الملخصات بقى وجهات نظر بالنسبة لى :
العربى : مش محتاج خااااااااااااااااااااالص
الانجليزي : senior and the best
, و لو عاوزة حاجات صعبة يبقى top student
الفرنساوى : جنيال