مشاهدة النسخة كاملة : [ سؤآل للدآرسين أو المتخرجين من حآسبآت ومعلومآت ]

Mr.BsUnY
30-06-2011, 07:12 PM
~ السلام عليكم ورحمة الله وبركآته

[ سؤآل للدآرسين أو المتخرجين من حآسبآت ومعلومآت ] .. وأرجو عدم الاجآبة بدون علم لأن الموضوع هآم جداً بالنسة لي ..

سؤالي يتلخص في نقطتين :

- هل منآهج كلية حآسبآت ومعلومآت تتضمن درآسة [ ريآضيآت 1 - 2 ] و [ فيزيآء ] .. زي الثآنوية العآمة ؟
ولو الاجآبة نعم .. هل دراسة المواد دي بتكون بنفس أسلوب الثانوية العامة لأني بصرآحة معقد من الريآضيآت 2
ولا بتكون مختلفة وبتدرس الاجزاء اللي هانحتآجها في درآسة البرمجة في الكلية ؟؟

- هل منآهج قسم ال cs في الكليات الحكومية هو نفسه المنهج بتآع الكليات الخآصة المعادلة من المجلس الأعلي للجآمعآت ؟
وبالنسبة للمنهج المذكور علي موقع الكلية الخاصة هو :

الفرقة الأولي

مقدمة الحاسبات و تطبيقاتها - البرمجة الهيكلية - حزم البرامج الجاهزة - تراكيب محددة - الكترونيات - فيزياء 6 - رياضات(1) - لغة انجليزية(1) - رياضيات(2) - لغة انجليزية (2)

الفرقة الثانية

تحليل النظم - تنظيم الملفات و معالجتها - تنظيم الحاسب و لغة التجميع - هياكل البيانات - البرمجة الشيئية - تصميم منطقى - مبادئ الإدارة - احصاء و احتملات - مبادئ الإقتصاد - رياضيات -

الفرقة الثالثة

نظم قواعد البيانات - شبكات الحاسبات - تصميم النظم و بنائها - واجهات الحاسب - نظم التشغيل - الرسم بالحاسب - هندسة البرمجيات(1) - البرمجة المنطقية 8 - اختيارية (1) - اختيارية (2) -

الفرقة الرابعة

الذكاء الاصطناعى - برمجة الشبكات - هندسة البرمجيات(2) - النظم الخبيرة - الوسائط المتعددة - اختيارية (3) - اختيارية(4) - اختيارية (5) - مشروع التخرج -

فهل يا تري هيآ دي نفس منآهج الكليآت الحكومية ولا مختلفة ؟؟

s.hero39
03-07-2011, 12:00 AM

[ سؤآل للدآرسين أو المتخرجين من حآسبآت ومعلومآت ] .. وأرجو عدم الاجآبة بدون علم لأن الموضوع هآم جداً بالنسة لي ..

سؤالي يتلخص في نقطتين :

- هل منآهج كلية حآسبآت ومعلومآت تتضمن درآسة [ ريآضيآت 1 - 2 ] و [ فيزيآء ] .. زي الثآنوية العآمة ؟
ولو الاجآبة نعم .. هل دراسة المواد دي بتكون بنفس أسلوب الثانوية العامة لأني بصرآحة معقد من الريآضيآت 2

- هل منآهج قسم ال cs في الكليات الحكومية هو نفسه المنهج بتآع الكليات الخآصة المعادلة من المجلس الأعلي للجآمعآت ؟

الفرقة الأولي

مقدمة الحاسبات و تطبيقاتها - البرمجة الهيكلية - حزم البرامج الجاهزة - تراكيب محددة - الكترونيات - فيزياء 6 - رياضات(1) - لغة انجليزية(1) - رياضيات(2) - لغة انجليزية (2)

الفرقة الثانية

تحليل النظم - تنظيم الملفات و معالجتها - تنظيم الحاسب و لغة التجميع - هياكل البيانات - البرمجة الشيئية - تصميم منطقى - مبادئ الإدارة - احصاء و احتملات - مبادئ الإقتصاد - رياضيات -

الفرقة الثالثة

نظم قواعد البيانات - شبكات الحاسبات - تصميم النظم و بنائها - واجهات الحاسب - نظم التشغيل - الرسم بالحاسب - هندسة البرمجيات(1) - البرمجة المنطقية 8 - اختيارية (1) - اختيارية (2) -

الفرقة الرابعة

الذكاء الاصطناعى - برمجة الشبكات - هندسة البرمجيات(2) - النظم الخبيرة - الوسائط المتعددة - اختيارية (3) - اختيارية(4) - اختيارية (5) - مشروع التخرج -

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

المناهج وطرق تدريسها بتعتمد على الائحة الخاصة بالكلية كل كلية لها لائحة خاصة بها
اغلب كليات الحاسبات ان لم تكن جميعا تدرّس الرياضيات والفيزياء لاكن حجم الكورس ممكن يختلف ,بالنسبة لجامعتى جامعة اسيوط درست فيها كورسين فيزيا في اول سنة, واربع كورسات رياضة وكورس احصاء في اول سنتين O_o

اما بالنسبة للجزئية دي"هل دراسة المواد دي بتكون بنفس أسلوب الثانوية العامة لأني بصرآحة معقد من الريآضيآت 2ولا بتكون مختلفة وبتدرس الاجزاء اللي هانحتآجها في درآسة البرمجة في الكلية ؟؟"

نظام الدراسة في الجامعة مختلفة تمام عن نظامها في ثانوية حتنسي حاجة اسمها ثانوي :blush:
الرياضة مهمة بالنسبة للمبرمج حتى لو كنت مش حتستخمها بطريق مباشر,لو عقليتك الرياضية كويسة اوتوماتيك عقليتك البرمجية لازم تكون كويسة,البرمجة اصلا كلها رياضة ومنطق
وممكن تدرس ادارة اعمال ومحاسبة وحقوق انسان وحقوق ملكية فكرية وتقارير فنية عشان الطالب لازم يكون عنده جزء من المعرفة النوعية بجوانب ثقافية اخرى لمجالات مختلفة ;)

ahmed abobakr
08-07-2011, 12:27 PM
فى جامعة القاهرة فى
رياضة 1
رياضة 2
رياضة 3
فيزياء (الكترونيات) 1
فيزياء (الكترونيات) 2
بس مفيش اى علاقة بين طريقة التدريس فى ثانوى وفى اى كلية

هتحس انك بتفهم ان شاء الله

بالنسبة للفروق فى المواد التانية انا معرفش الدنيا ماشية ازاى فى المعاهد الخاصة

بس انت المفروض ف اول سنتين بتدرس اساسيات لكل المواد والاقسام وبناء على الاساسيات دى هتحدد القسم اللى انت عاوزه

هتدرس مواد علوم حاسب
مواد شبكات
داتا بيز

وتختار منها المجال اللى هتكمل فيه
البرمجة اساسى فى كل الاقسام ماعد نظم المعلومات ( شغل الداتابيز)

ananoo
09-07-2011, 04:59 AM

سؤالي يتلخص في نقطتين :

الفرقة الأولي

الفرقة الثانية

الفرقة الثالثة

الفرقة الرابعة

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

بالنسبة للسؤال الاول:
عندنا في حسابات عين شمس الفزياء بتاعت الكلية كانت قريبة جدا من الميكانيكا اللي في رياضة 2 و الرياضة بتاعت الكلية كانت فيها تفاضل كتير من تالتة وبنكمل عليه واحيانا بنحتاج حجات من الجبر في مواد متفرقة بس اللي بيحصل ان احنا بندرس كل حاجة تقريبا من الاول مش بيعتمدوا على انه احنا واخدينه قبل كدة
بالنسبة للفزيا بتاعت تالتة احتجنا في الكلية منها شوية من الكهربية وشوية من الفزيا الحديثة بس كدة تقريبا

بالنسبة للسؤال التاني :
المواد قريبة اوي من بعضها بس في اختلافات

ضى الفجر
17-07-2011, 05:23 PM
ياجماعة انا عايزة اسأل سؤال فىالموضوعدة انا كت بسمع ان الكلية دى محتاجة لغة كويسة اوى علشان كلها انجليزى اوى

ومش هتعرف تخلص نفسك بنفسك يعنى الدكتر بيشرح بالانجليزى وكدة وكل حاجة بالانجليزى

وكنت عايزة استفسر على حاجة هوه لازماكون عافة كمبيوتر اوى وكل حاجة فيه علشان ادخل الكليه دى .؟

ياريت حد يفيدنى

والله الموفق

Mr.BsUnY
18-07-2011, 01:48 AM
ياجماعة انا عايزة اسأل سؤال فىالموضوعدة انا كت بسمع ان الكلية دى محتاجة لغة كويسة اوى علشان كلها انجليزى اوى

وكنت عايزة استفسر على حاجة هوه لازماكون عافة كمبيوتر اوى وكل حاجة فيه علشان ادخل الكليه دى .؟

ياريت حد يفيدنى

والله الموفق

هو أي كلية لازم تكون اللغة كويسة .. خصوصا الكليات العلمية .. علشان معظم الدراسة بتبقي انجليزي
بس ما تقلقيش .. هو الموضوع بس تعود مش اكتر .. ممكن تآخدي اسبوع او اسبوع و نص في الاول تايهة شوية بسبب موضوع اللغة ده .. لكن بتتعودي بعد كده ان شاء الله ..

ولو عآوزه تقوي نفسك أوي في اللغة .. ممكن تاخدي كورس بسيط وفي مدة قليلة في المعهد البريطاني او اي حته

بالنسبة لموضوع انك تكوني عارفة في الكمبيوتر ده .. بيتهيألي علي الأقل لازم تكوني بتعرفي تتعاملي معاه
معاملة عادية
يعني زي ما تكوني واخدة دورة icdl - الجزء الاول والتاني
اللي هو التعامل مع الجهاز .. فتح واغلاق و تطبيقات بسيطة .. الخ

يعني العمليات الاساسية مش اكتر .. بعد كده بالتعود كل شئ هايكون سهل ان شاء الله

amkmm
21-07-2011, 08:06 PM
انا عاوز اعرف مجالات الكلية ايه؟؟ نظام الوظائف ؟ اللقب بعد التخرج؟ صعبة ولا سهلة؟

تاية ف الثانوية العامة
21-07-2011, 10:44 PM
ياريت اعرف بتقبل من كام

yami677
22-07-2011, 02:32 AM
انا عاوز اعرف مجالات الكلية ايه؟؟ نظام الوظائف ؟ اللقب بعد التخرج؟ صعبة ولا سهلة؟

وانا كمان ياريت حد يرد بسرعة

ananoo
23-07-2011, 06:41 AM

ياريت حد يفيدنى

والله الموفق

لا متقلقيش ابدا من موضوع اللغة الناس اللي داخلة كلها بتبقى بنفس المستوى تقريبا وهتلاقي اللي اقل منك كمان
بس الواحد بيبقى تايه شوية اول كام اسبوع وده طبيعي يعني

والدكاترة عادي بيتكلموا عربي بس بيقولوا المصطلحات بالانجليزي وهمة بيبقوا عارفين ان اللي قدامهم مش مستواهم جامد اوي في اللغة

بالنسبة لمعرفتك للكمبيوتر هوة "مش لازم" بس احسن طبعا انك يبقى عندك خلفية عن بعض الحاجات الاساسية هتفرق معاكي كتير ومش هتتعبك اوي في سنة اولى

اهم حاجة بس انك وانت شغالة متكتفيش بالي انت بتخديه في الكلية اسالي عن اي حاجة شاغلة بالك
وربنا معاكي ان شاء الله

ananoo
23-07-2011, 06:49 AM

شوف اللنك ده
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=151552
وده

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=149432

صعوبة الكلية وسهلوتها بتتوقف على ميول حضرتك لو انت حابب الكلية هتبقى جميلة اوي بالنسبالك ونفسك كل يوم تتعلم عن حاجات معينة اكتر
بس للامانة هية محتاجة شغل بذات في بعض الترمات مش كلها وده عندنا في عين شمس مش عارفة ايه نظام بقيت الجامعات بس اكيد كلهم قريبين من بعض

لو في اي اسالة تاني هحاول ارد ان شاء الله

بالتوفيق

ananoo
23-07-2011, 06:50 AM
وانا كمان ياريت حد يرد بسرعة

اعتقد في حدود 92 وتزيد وتنقص :)

emad tawfeek
23-07-2011, 07:44 PM
هل كلية الحاسبات دي كويسة أنا متردد أكتبها في الرغبات ولا لا ؟

ananoo
24-07-2011, 01:51 AM
هل كلية الحاسبات دي كويسة أنا متردد أكتبها في الرغبات ولا لا ؟

الكلية من وجهة نظري رائعة جدا ومش اي حد يدخلها لازم يكون دماغه نظيفة

shiref saad
11-09-2012, 03:30 AM
كلية جميلة الحقيقة