مشاهدة النسخة كاملة : أنا مع تطبيق الشريعة الاسلامية كاملة

thechampion
04-07-2011, 02:21 PM
قد يستغرب البعض بل غالبية أعضاء القسم أننى أنا من أكتب هذا الكلام خاصة وانهم هم من يحسبوننى على التيار العلمانى او الليبراالى الذى لم اقرا فيه صفحة واحدة ولا اعرف عنه الاعناوين
ولكن الاهم من هذا وذاك اننى مع تطبيق الشريعة الاسلامية كاملة
فبعد تفكير وقراءة وبحث عن الشريعة الاسلامية فقد كنت سابقا اقول انا منع تطبيقها ولكن لم اكن مقتنع بتطبيقها لعدم درايتى الكاملة بها ولكنى فى يوم من الايام جلست مع نفسى وتذكرت كلمة أحد اساتذتى هنا فى المنتدى عندما قلت له سأقرا واتعمق فى كل التيارات السياسية واختار فقال لى لماذا تختار ودينك الاسلام يشتمل كل تلك التيارات وينتقى فيما بينها وهو تشريع الهى أتستبدل التشريع الالهى بشئ أدمى المهم حينما جلست وقرأت فى اغلب التيارات ولتكن الليبرالية مثلا وقارنتهخا براى الاسلام فى الحرية فما وجدت مقارنتا فحرية الفرد فى الاسلام حرية لا حدود لها اما الليبرالية فهى حرية لا محدودة ولكن تشتمل بعض الجوانب التى لا تليق بديننا ولا مجتمعنا بمعنى الشذوذ الجنسى مثلا او الزنا او شرب الخمر فى الشارع والكثير ولا انكر وجود مميزات لليبرالية ولكن لا يمكن مقارنة مميزات الاسلام وتشريعه بمميزات الليبرالية ثم نأتى للأشتراكية فقبل نشأة الاشتراكية كان الاسلام قد اقر نظام التكافل الاجتماعى وكذلك الزكاة وغيره من الانظمة الناجحة التى أدت لازدهار الاقتصاد الاسلامى و ازدهرت كل نواحى الحياة ولنا فى عصر عمر بن عبد العزيز أفضل مثال حينما أمتلأ بيت المال ولم يكن هناك محتاجا ابدا
فلهذا اخرت تطبيق الشريعة ولنأتى للبعبع الذى نخشاه او يخشاه البعض
الحدود
كنت أظن مثلى مثل غيرى اننى اذا قبلت تطبيق الشريعة فان الايادى ستسقط تلو الاخرى ولكن عندما علمت ان الحد لايطبق الا على من اكتفى وازداد عن حاجتنه بمعنى عامى يعنى باكل وبشرب وعندى سكن وعندى عربية بتوصلنى وبطلع اصيف ومعايا فلوس واجى فى الاخر اسرق دى تبقى دناوة بقى ونستاهل قطع الرقبة كمان ولهذا كان الاسلام رحيما ومن يرى ان هذا العقاب قاسيا فهناك مثالا
رجل ابنه يموت فى المستشفى ويحتاج لعملية بمبلغ ما وهو لا يمتلكه فذهب واستدان من هنا وهناك حتى جمع المبلغ بعد عناء وهو فى الطريق الى المستشفىيخرج عليه لص يسرق منه المال وابنه يموت بسبب عدم اجراء العملية فما هو حكمكم يا سادة قطع اليد ؟
كم كان الاسلام كريما ورحيما
وكلنا نعلم ان الحد هذا تم اسقاطه فى اعوام الرمادة اى ان الاسلام لا يقتصر الا فى الحدود وان كنت ارى ان تطبيقها واجب ورادع للسارقين
تلك هى تجربتى واعتذر عن عدم الوصف الدقيق لاننى لست رجل دين ولا شخص متعمق فى امور الشريعة ولكنى وجدت اننى لم اكن انادى بالشريعة واخشاها ولكن من يخشاها هو من يشعر انه سيخطئ
اخيرا انا مازلت اسمع اغانى ومسلسلات واشاهد الافلام عادى حياتى زى ماهى يعنى مبقيتش شيخ ولا حتى اتعمكلى غسيل مخ زى ما حد ممكن يتصور انا لسه اهو كنت بسمع اغانى وبأؤمن بحرية الملبس وحرية الابداع ولاكن قريبا ان شاء الله ربنا يبعدنى عن الاغانى وكده وابقى ملتزم يعنى
والاهم الان

لا زلت ا}يد وسأظل أؤيد الدكتور محمد مصطفى البرادعى فى انتخابات الرئاسة وسيظل مرشحى حتى النهاية

السيد صابر
04-07-2011, 02:52 PM
الحمد لله

وربنا يعينك ويزيدك علم وفهم وهدى

مع العلم أن كل كبار الداعين لمنع الشريعة يفهمون جيدا حدودها وكيفية تطبيقها وضروراتها

لكن رغبة شياطينهم في نشر الفاحشة والرزيلة هو ما يدعوهم لذلك

وبعدين عشان تبقى مشهور اعمل فيها الفهيم العليم

وزي ما الحكمة بتقول

خالف تعرف

hamadagamed
04-07-2011, 03:05 PM
بمعنى عامى يعنى باكل وبشرب وعندى سكن وعندى عربية بتوصلنى وبطلع اصيف ومعايا فلوس واجى فى الاخر اسرق دى تبقى دناوة بقى ونستاهل قطع الرقبة كمان

يعني لو معنديش لا عربية ولا بطلع مصييف ممكن اسرق صح ؟؟

طااااب تماااام

thechampion
04-07-2011, 03:08 PM
يعني لو معنديش لا عربية ولا بطلع مصييف ممكن اسرق صح ؟؟

طااااب تماااام
طبعا تسرق على طول وشش يعنى
هو احنا فاضيين ولو كمانا لعربية مش هامر متنفعش
بصراحة حاجة مستفزة انك تسيب الموضوع كله وتيجى على حتة وتعلق عليها
الا اذا كنت نفسك تسرق بقى مش مشكلتى:006et4::006et4::006et4::006et4:

thechampion
04-07-2011, 03:11 PM
الحمد لله

وربنا يعينك ويزيدك علم وفهم وهدى

مع العلم أن كل كبار الداعين لمنع الشريعة يفهمون جيدا حدودها وكيفية تطبيقها وضروراتها

لكن رغبة شياطينهم في نشر الفاحشة والرزيلة هو ما يدعوهم لذلك

وبعدين عشان تبقى مشهور اعمل فيها الفهيم العليم

وزي ما الحكمة بتقول

خالف تعرف

مؤكد انهم فاهمين
ولكن العناد والشهرة لن تفيد امام الله

radium4
04-07-2011, 03:19 PM
الحمد لله
احنا دخلنا مناقشات مع بعض اكتر من مرة ..
و اتكلمنا بالعقل .. و طالما الواحد فكر بالعقل و بعد القراءة و الفهم
سيصل للحقيقة ..
اما عن البرادعي .. فهو تانى مرشح بالنسبة ليا .. بعد دكتور حازم
و محدش يستغرب .. لان هو الوحيد اللي قال تطبيق الشريعة ..
بعده .. كل الناس عندي سواء و افضلهم البرادعي

Sofia El-behairy
04-07-2011, 03:19 PM
ههههه عجبتنى احلى حته بتاعه البرادعى

راغب السيد رويه
04-07-2011, 03:20 PM
جزاك الله خيرا وعلما وفهما

thechampion
04-07-2011, 03:27 PM
الحمد لله
احنا دخلنا مناقشات مع بعض اكتر من مرة ..
و اتكلمنا بالعقل .. و طالما الواحد فكر بالعقل و بعد القراءة و الفهم
سيصل للحقيقة ..
اما عن البرادعي .. فهو تانى مرشح بالنسبة ليا .. بعد دكتور حازم
و محدش يستغرب .. لان هو الوحيد اللي قال تطبيق الشريعة ..
بعده .. كل الناس عندي سواء و افضلهم البرادعي

لا يزايد احد على احترام الشيخ المحترم حازم صلاح ابو اسماعيل وان قدر لمصر ان يفوز فستكون مصر محظوظة به
ولكنى اتمناه الدكتور البرادعى وربنا يولى الاصلح

thechampion
04-07-2011, 03:29 PM
ههههه عجبتنى احلى حته بتاعه البرادعى

طبعا لا مساس بالبرادعى
البرادعى فى قلبى وفى عقلى

thechampion
04-07-2011, 03:32 PM
جزاك الله خيرا وعلما وفهما

شكرا لحضرتك جزانا واياكم كل خير

أيمن الوزير
04-07-2011, 04:09 PM
بارك الله فيك والله أنت رائع وهكذا ديننا يأمرنا بإعمال العقل ذلك الدين العظيم الذي علم البشريةمبادئ الحرية والعدالة والخير ولكننا نجد من أبناء جلدتنا من يدافعون عن مذاهب بعيدة كل البعد عن الإسلام بل ويعادون الاسلام ويتهمونه بأنه لا يصلح وأنه لا دين في السياسة متجاهلين أن الدين داخل في كل صغيرة وكبيرة في حياتنا مهما أغرانا الشيطان وأغرتنا أنفسنا بالرزائل

thechampion
04-07-2011, 04:53 PM
بارك الله فيك والله أنت رائع وهكذا ديننا يأمرنا بإعمال العقل ذلك الدين العظيم الذي علم البشريةمبادئ الحرية والعدالة والخير ولكننا نجد من أبناء جلدتنا من يدافعون عن مذاهب بعيدة كل البعد عن الإسلام بل ويعادون الاسلام ويتهمونه بأنه لا يصلح وأنه لا دين في السياسة متجاهلين أن الدين داخل في كل صغيرة وكبيرة في حياتنا مهما أغرانا الشيطان وأغرتنا أنفسنا بالرزائل

الدين فعلا داخل فى كل شئ واتفق مع حضرتك فيما قلته
وبحفظ كل الحقوق

الاستاذ محمد سرور
04-07-2011, 10:03 PM
كلام جميل ...ولكن احب توضيح حاجة صغيرة علشان ما يجيش واحد يمسك فى كلمة انت قلتها وتبقى حجة ليه
وطبعا انت فاهم الباقى ...انت لما قلت ان الحد للسرقة مثلا يطبق على واحد عنده كذا وكذا ..دة كان من وجهة نظرك ان اللى يبقى عنده ويسرق تقطع ايديه

وعلشان ما حدش يجى واحد يقولك ان اللى ما عندوش يسرق براحته

نرد عليه ونقوله يا ريت نرجع لضوابط تطبيق الحدود من خلال المذاهب الاربعة
ومتخافش مش هيدخل فيها اهواء ....وطبعا مننساش ان زى ما فى حدود فى الشريع ففى تعذير ايضا

ربنا يوفقك للخير

وبالنسبة للبرادعى او غيره فدى وجهة نظر خاصة بكل مصرى
كل واحد يرى فى مرشحه هو الافضل لصالح البلد ...وكلها وجهات نظر يجب احترامها
لاننا فى النهاية لا نريد الا الخير الامة

Khaled Soliman
05-07-2011, 01:09 AM
كنت أظن مثلى مثل غيرى اننى اذا قبلت تطبيق الشريعة فان الايادى ستسقط تلو الاخرى ولكن عندما علمت ان الحد لايطبق الا على من اكتفى وازداد عن حاجتنه بمعنى عامى يعنى باكل وبشرب وعندى سكن وعندى عربية بتوصلنى وبطلع اصيف ومعايا فلوس واجى فى الاخر اسرق دى تبقى دناوة بقى ونستاهل قطع الرقبة كمان ولهذا كان الاسلام رحيما ومن يرى ان هذا العقاب قاسيا فهناك مثالا
رجل ابنه يموت فى المستشفى ويحتاج لعملية بمبلغ ما وهو لا يمتلكه فذهب واستدان من هنا وهناك حتى جمع المبلغ بعد عناء وهو فى الطريق الى المستشفىيخرج عليه لص يسرق منه المال وابنه يموت بسبب عدم اجراء العملية فما هو حكمكم يا سادة قطع اليد ؟
كم كان الاسلام كريما ورحيما
وكلنا نعلم ان الحد هذا تم اسقاطه فى اعوام الرمادة اى ان الاسلام لا يقتصر الا فى الحدود وان كنت ارى ان تطبيقها واجب ورادع للسارقين

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللهم ردنا إلي دينك رداً جميلاً
الأخ الحبيب
بارك الله فيك وفي مسعاك إلي الخير وعودتك للحق
وبعد
لي تعليق بسيط علي الجزئية الخاصة بالعربية و ... إلخ
قال تعالي

قال الله تعالى:

)وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَيْدِيَهُمَا جَزَاء بِمَا كَسَبَا نَكَالاً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ، فَمَن تَابَ مِن بَعْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللّهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ(

المائدة: 38 – 39
إن لحد السرقة شروط هي
وهذه الشروط هي :
1- أن يكون أخذ الشيء على وجه الخِفْيَةِ ، فإن لم يكن على وجه الخفية فلا تُقْطَع ، كما لو انْتَهَب المال على وجه الغَلَبَةِ والقَهْرِ على مَرْآى من الناس ، أو اغْتَصَبَه ، لأن صاحب المال يمكنه النَّجدة والأَخْذ على يده .

2- أن يكون المسروق مالا محترماً , لأن ما ليس بمال لا حرمة له ، كآلات اللهو والخمر والخنزير .

3- أن يكون المسروق نصاباً ، وهو ثلاثة دراهم إسلامية أو ربع دينار إسلامي ، أو ما يقابل أحدهما من النقود الأخرى .

4- أن يأخُذَ المسروق من حرزه ، وحرز المال : ما تَعَوَّدَ الناس على حفظ أموالهم فيه كالخِزَانَة مثلاً .

5- لا بد من ثُبُوتِ السرقة ، وتكون إما بشهادة عَدْلَيْنِ (والشاهد العدل له شروط كثيرة)، أو بإقرار السارق على نفسه مرتين .

6- لابد أن يطالب المسروق منه بماله فإذا لم يطالِب لم يجب القطع.

7- أن يكون السارق بالغا وعاقلا وليس مريض نفسى فالحد لا يقام على السارق في سرقته إلا أن يكون بالغاً ، عاقلاً ، مختاراً ، عالماً بالتحريم
فإذا تحققت هذه الشروط وجب قطع اليد ، ولو طبق هذا الحكم في المجتمعات التي ارتضت القوانين الوضعية ، التي نَحَّت شريعة الله واستبدلت بها قوانين البشر لكان أنفع علاج لهذه الظاهرة .

فقد قال الله تعالي في هذا
(أفحكم الجاهلية يبغون ومن أحسن من الله حكماً لقوم يوقنون)المائدة/50

thechampion
05-07-2011, 01:28 AM
كلام جميل ...ولكن احب توضيح حاجة صغيرة علشان ما يجيش واحد يمسك فى كلمة انت قلتها وتبقى حجة ليه
وطبعا انت فاهم الباقى ...انت لما قلت ان الحد للسرقة مثلا يطبق على واحد عنده كذا وكذا ..دة كان من وجهة نظرك ان اللى يبقى عنده ويسرق تقطع ايديه

وعلشان ما حدش يجى واحد يقولك ان اللى ما عندوش يسرق براحته

نرد عليه ونقوله يا ريت نرجع لضوابط تطبيق الحدود من خلال المذاهب الاربعة
ومتخافش مش هيدخل فيها اهواء ....وطبعا مننساش ان زى ما فى حدود فى الشريع ففى تعذير ايضا

ربنا يوفقك للخير

وبالنسبة للبرادعى او غيره فدى وجهة نظر خاصة بكل مصرى
كل واحد يرى فى مرشحه هو الافضل لصالح البلد ...وكلها وجهات نظر يجب احترامها
لاننا فى النهاية لا نريد الا الخير الامة

شكرا يا استاذ محمد طول عمر ردودك مفيدة لينا جميعا

marwa1985
05-07-2011, 05:49 PM
ممكن اسألك سؤال؟
هو انت تبقى مين اساساً عشان تفتكر ان رايك مؤثر فى مجموعه من الاشخاص,فى منتدى مثلاً؟
مين قالك ان الاسلام يحتاجك لدرجه ان رايك يكتب فى منتدى و تعتقد انه من المهم الاعتراف بذلك؟
اسمحلى اقولك ان عندك احساس زائف بنفسك..الاسلام دين الله و سوف يتم تطبيق الشريعه بك او بغيرك و لا تعتقد ان رايك هذا سوف يرفع راية الاسلام خفاقةً فى السماء...
ارجو ان تضع فى ذهنك هذه البديهيات:
مشاركة الاعضاء و ردودهم على مواضيعك ليس لانك مهم او مؤثر و لكن لاننا نحب ديننا و نريد تطبيق الشريعه ولا يمكن ان نسمح لاى شخص لا يعرف قدر نفسه ان ينتقص من السلفيه او يشتم رجالها و علمائها.
و اهدى لك بيت الشعر هذا:
وكم من واهم فى الأرض يحبو***و يحسب انه بلغ العنان

thechampion
06-07-2011, 04:58 AM
ممكن اسألك سؤال؟
هو انت تبقى مين اساساً عشان تفتكر ان رايك مؤثر فى مجموعه من الاشخاص,فى منتدى مثلاً؟
مين قالك ان الاسلام يحتاجك لدرجه ان رايك يكتب فى منتدى و تعتقد انه من المهم الاعتراف بذلك؟
اسمحلى اقولك ان عندك احساس زائف بنفسك..الاسلام دين الله و سوف يتم تطبيق الشريعه بك او بغيرك و لا تعتقد ان رايك هذا سوف يرفع راية الاسلام خفاقةً فى السماء...
مشاركة الاعضاء و ردودهم على مواضيعك ليس لانك مهم او مؤثر و لكن لاننا نحب ديننا و نريد تطبيق الشريعه ولا يمكن ان نسمح لاى شخص لا يعرف قدر نفسه ان ينتقص من السلفيه او يشتم رجالها و علمائها.
و اهدى لك بيت الشعر هذا:

مين دى اصلا
اولا لما موضوع يقراه اكتر من 100 محترم ويرد فيه اساتذة المنتدى الكبار ويعجبهم فده شهادة ليه لاخر عمرى

انما كده الموضوع نزل عليه نقطة سوداء بردك ده بس النقطة السودة نمسحها باى حاجة سواء قماش او ميه او ندوس عليها بالجزمة
حتة ان رايى مؤثر مش انتى الللى تقوليلى رايى مؤثر ولا لأ لانى عارف قدرى كويس والناس عارفانى حتى لو اختلفنا وعارفة انا بعمل ايه
اما عن الاسلام فالاسلام لا يحتاج لاحد ان يدافع عنه ولكن امثالى ممن يكتب التاريخ بايديهم وعنهم هم وجهة الجهلة وهم ليسوا قليلون واظن انتى عارفة الجاهلة الكبيرة مين فانا بوضح لبعض الناس التافهةة الجاهلة اللى مبتفهمش وطبعا كلنا عارفين هى مين
اما عن موقفى من السلفية وعلمائها لن يتغير
ان اجادوا نثنى عليهم
وان اساءوا مثلهم مثل غيرهم نصحح طريقهم ونعدل عليه وننقدهم
اما بيت الشعر ده انا برد عليه ببيت اخر
القافلة تسير

thechampion
06-07-2011, 04:59 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللهم ردنا إلي دينك رداً جميلاً
الأخ الحبيب
بارك الله فيك وفي مسعاك إلي الخير وعودتك للحق
وبعد
لي تعليق بسيط علي الجزئية الخاصة بالعربية و ... إلخ
قال تعالي

قال الله تعالى:

)وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَيْدِيَهُمَا جَزَاء بِمَا كَسَبَا نَكَالاً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ، فَمَن تَابَ مِن بَعْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللّهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ(

المائدة: 38 – 39
إن لحد السرقة شروط هي
وهذه الشروط هي :
1- أن يكون أخذ الشيء على وجه الخِفْيَةِ ، فإن لم يكن على وجه الخفية فلا تُقْطَع ، كما لو انْتَهَب المال على وجه الغَلَبَةِ والقَهْرِ على مَرْآى من الناس ، أو اغْتَصَبَه ، لأن صاحب المال يمكنه النَّجدة والأَخْذ على يده .

2- أن يكون المسروق مالا محترماً , لأن ما ليس بمال لا حرمة له ، كآلات اللهو والخمر والخنزير .

3- أن يكون المسروق نصاباً ، وهو ثلاثة دراهم إسلامية أو ربع دينار إسلامي ، أو ما يقابل أحدهما من النقود الأخرى .

4- أن يأخُذَ المسروق من حرزه ، وحرز المال : ما تَعَوَّدَ الناس على حفظ أموالهم فيه كالخِزَانَة مثلاً .

5- لا بد من ثُبُوتِ السرقة ، وتكون إما بشهادة عَدْلَيْنِ (والشاهد العدل له شروط كثيرة)، أو بإقرار السارق على نفسه مرتين .

6- لابد أن يطالب المسروق منه بماله فإذا لم يطالِب لم يجب القطع.

7- أن يكون السارق بالغا وعاقلا وليس مريض نفسى فالحد لا يقام على السارق في سرقته إلا أن يكون بالغاً ، عاقلاً ، مختاراً ، عالماً بالتحريم
فإذا تحققت هذه الشروط وجب قطع اليد ، ولو طبق هذا الحكم في المجتمعات التي ارتضت القوانين الوضعية ، التي نَحَّت شريعة الله واستبدلت بها قوانين البشر لكان أنفع علاج لهذه الظاهرة .

فقد قال الله تعالي في هذا
(أفحكم الجاهلية يبغون ومن أحسن من الله حكماً لقوم يوقنون)المائدة/50

توضيح رائع واكمال ما هو ناقص وما سهى منى دون قصد
اختلف مع حضرتك كثيرا ولكن دوما ما احترم رايك

thechampion
06-07-2011, 05:00 AM
ممكن اسألك سؤال؟
و اهدى لك بيت الشعر هذا:
صحيح قولى للى بعتك انا معرفتش استفذ محدحت وخليه يبعت حد تانى على الاقل بيعرف يكتب ويمكن يحاول يستفذنى بس هيفشل برضه

Khaled Soliman
06-07-2011, 01:18 PM
توضيح رائع واكمال ما هو ناقص وما سهى منى دون قصد
اختلف مع حضرتك كثيرا ولكن دوما ما احترم رايك
أشكرك علي تقبل الإضافة وبارك فيك وجزاك خيراً وعليك بمزيد من القراءة والتعلم والإبحار والإستزادة من العلوم الشرعية فهي خير العلوم لتعلقها بالدنيا والأخرة ولتعلقها بقال الله وقال الرسول

thechampion
06-07-2011, 05:22 PM
أشكرك علي تقبل الإضافة وبارك فيك وجزاك خيراً وعليك بمزيد من القراءة والتعلم والإبحار والإستزادة من العلوم الشرعية فهي خير العلوم لتعلقها بالدنيا والأخرة ولتعلقها بقال الله وقال الرسول

ان شاء الله هذا ما ساسعى اليه فما تعلمته فى يوم واحد من تلك العلوم يضاهى ويتفوق على ما تعلمته فى حياتى

hamadagamed
31-08-2011, 07:23 PM
طبعا تسرق على طول وشش يعنى
هو احنا فاضيين ولو كمانا لعربية مش هامر متنفعش
بصراحة حاجة مستفزة انك تسيب الموضوع كله وتيجى على حتة وتعلق عليها
الا اذا كنت نفسك تسرق بقى مش مشكلتى:006et4::006et4::006et4::006et4:

ارجو انك تتكلم بادب اكتر من ده

Khaled Soliman
31-08-2011, 07:31 PM
ارجو انك تتكلم بادب اكتر من ده

كما نرجوا أن تقرأ قبل أن تعلق

maths city teacher
31-08-2011, 09:51 PM
امممممممممممم
من انتم من انتم من انتم؟؟؟

Hemo011
31-08-2011, 11:10 PM
كل واحد وليه ارائه وتوجهاته السياسية وان طبعا اكيد مع تطبيقها بالكامل كفاية فساد بقى احنا عايزين ناس مخلصة وطاهرة