مشاهدة النسخة كاملة : ll - أول يــــوم جـــامعة .. انا رايـــح اتعلـــم - ll

Mohamed.Helmy
13-07-2011, 06:53 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اولا وحشني القسم العام
أقصد قسم النقاش الهادف :d

و بجد فرحان للتغير اللى بيحصل فيه و ان شاء الله من تقدم لتقدم باذن الله

----

ثانيا

التوبيك واضح من عنوانه ..

باذن الله النتيجة فاضلها يومين بالكتير 3 ايام و باذن الله خير
و ربنا هيوفقنا جميعا ان شاء الله

---------

طبعا التوبيك ده او يعنى ل عجبتكم ممكن نعملها حملة فى المنتدي و اتمني ذلك

التوبيك للطلبة اللى لسه هايدخلوا 1 جامعة و كمان للطلبة اللى فى جامعة ان شاء الله
" علما باني لسه مادخلتش بس هنستفيد من خبرة اللى في الجامعة باذن الله "

..........

اول يوم الجامعة

شاب " جان :d " لبس شياكة عضلات شعر نظارة اخر روقان ..

بنت " ---- " زي ما الشباب بيقولوا عليها

" و يستثني من ذلك الشباب و البنات المحترمين "

منظر معتاد عليه

و احنا

طبعا باذن الله هنروح الجماعة علشان نتعلم ..
واحد يقولك يا عم ذاكرهم اخر اسبوع و ريح دماغك " بيس يا بوب :006et4: "

و البنت بقى عاوزة تتعرف على الولد اللي راكب البي ام او الهامر :d

و هكذا ..

كلام كلنا شوفناه فى افلام و مسلسلات و سمعنا عنه من الناس اللى نعرفهم فى جامعة

--------------

احنا بقى

عاوزين نغير كل ده ..

عاوزين نروح نغير المفاهيم الغلط اللى بنشوفها و بنسمعها عن الجامعة
نفسنا نروح نخلينا فى التعليم و بس ملناش دعوة بقى بدي و لا لينا دعوة بـ " مهند :d " و الكلام ده
فى بعض الكليات بيبقى فيها علاقات " زمالة " (( بعض الكليات العملي ))
و دي انا مش مقتنع بس اهو برضه عاوزين يبقى فى حدود للتعامل
وخاصة ان احنا " بعد الثورة "
اتمني تكون فكرتي وصلت علشان مش عاوز اقول كلام كتير و كده
و اتمني التوبيك يعجبكم

و اتمني من الطلبة الجامعيين يقولولنا ارائهم و نصايحهم لينا

و تبقى الصورة

" اول يوم جامعة "

شاب " شيك اه و كل حاجة بس محترم و غرضه الاساسي رضا ربنا و التعليم "

بنت " محترمة عارفها هي رايحة تعمل ايه ملهاش علاقة باي ولد ولا كلام من ده "

..........

في رعاية الله جميعا ..

Mohamed.Helmy
13-07-2011, 06:58 PM
آسف يا جماعة المووع نزل مرتين نزل مرة قبل مايكمل من غير قصدي

بس ده التوبيك الاصلي

سكر مملح
13-07-2011, 07:11 PM
موضوع جميييل جدااا جدااا جداا
وربنا يسطر في اول يوم

Dr. Hoda Ahmed
13-07-2011, 08:18 PM
" اول يوم جامعة "

يا رب نشوف كده يا رب

بجد خوفى من المرحلة دى كبير اوى

وبدعى ربنا يعديها ع خير زى اخواتها الثانوى وغيره

لان الجامعه بجد عالم تانى خالص وجديد

ربنا يهدينا اجمعين ويثبتنا ع الايمان

Sofia El-behairy
13-07-2011, 08:19 PM
موضوع رائع يا حلمى ربنا يوفقك و تتدخل الكليه الى انت تتمانها و تكون سبب فى هدايه بنت او ولد و ممكن انت تكون سبب فى تغاير المفاهيم حتى لو شكل بيسيط

صوت العقل
13-07-2011, 08:58 PM
فى البداية الموضوع رائع فعلا .. وانا بحييك ان ده تفكيرك .. معظم الناس فاهمة الحياة الجامعية غلط
وده نتيجة الاعلام الهابط والمسلسلات .. انا مش بنكر ان فيه امثلة سيئه لكن بتظهر اكتر فى المحافظات
الكبيرة ..ومتهيالى ان ده بيعتمد على الشخص وتربيته واخلاقه وسلوكه .. فترة الجامعة من اجمل مراحل العمر
فيها بداية النضوج الحقيقى ومنها بترسم طريقك للمستقبل .. مشكلتنا انبهارنا بالجو المختلف عن المدرسة
بنتنقل من تقييد حرية الى حرية كاملة داخل الجامعة .. وطبعا نتيجة الاختلاط بتحصل اخطاء كتيرة .لكن دايما عليكم
الحذر من اصدقاء السوء اللى ضررهم اكتر من نفعهم ودول منتشرين جدا داخل الجامعة ..اتمنى نهنيكم قريب بالنجاح ان شاء الله .. وربنا يوفق الجميع الى كليات احلامهم ..

sasaatwa
13-07-2011, 09:07 PM
ده حسب الكليه يعني في الكليات العمليه بيكون في
نوع من الزماله مش عارف انتا رافضها ليه؟
ام الكليات النظريه اغلب الطلبه بتزاكر قبل الامتحان بشهر وممكن تجيب تقدير ومش بيروحوا الكليه كتير.
مشكور علي التوبيك الحلو بس لو كان بعد النتيجه كان احلي...

zozza love
14-07-2011, 01:02 AM
قصدك ايه يا حلمى
يعنى انا اطلع بره؟
ما انت بتقول للى داخلين 1 جامعه واللى فى الجامعه
يعنى انا اطلع بره يعنى ؟
عموما حرد برضه يا حلمى

اولا نورت القسم ياحلمى
ثانيا وبجد يعنى موضوع جميل اوى
تسلم ايدك وافكارك
وبجد نفسى نظريه المذكره فى اخر شهر دى تتغلى من عند الطلبه
عارف يا حلمى العيب مش فى الكليه العيب فى الطلبه
انا لما اختى كانت بتدرس فى كليه الدراسات الاسلاميه كنت ساعات بروح معاها وبشوف بنات بيتكلموا ويهزروا مع شباب وهما فى كليه دراسات اسلاميه
سبحان الله
اتمنى الوضع يتغير
جزاك الله خيراً

الطالبة العربية
14-07-2011, 01:05 AM
ربنا يبارك فيك وياريت كل الشباب والبنات يبقى فكرهم كده

وردة امل
14-07-2011, 01:22 AM
موضوع جميل جدا
وبالتاكييد الكل هيستفاد

yara attia
14-07-2011, 01:40 AM
موضوع بجد جـــــــــــــآمد جدآآ

واتمني فعلا آلفكرة دي تتغير

وآنــآ لما بروح مع بابا الجامعة فعلا بشوف مناظر فظيعة والله

ودي مش زمالة ابدا يعني

وبجد اتمني انهم يتغيروا وانهم يكونوا رايحين الجامعة للتعليـــــــــم

تقبل مروري

عاشق البلانكو الابيض
14-07-2011, 01:58 AM
بص يا حلمى دى مشكلة كبيرة جدا وصعب تسيطر عليها الا لو فى اخلاق ومبادئ ومثل من جوانا احنا نفسنا
الثانوية العامة غير الجامعة خاالص انت بتروح مجتمع مفتوح بتبقى بحريتك انت مفيش عليك رقيب رقيبك هو نفسك
وللاسف الشاب رايح علشان يتعرف على بنت والبنت كذلك ولابسة لبس مش محترم تماما مش هنقول الكل بس الاغلبية يعنى لما يكون شاب محترم عمره ما عرف بنت او شئ ورايح الجامعة ومسافر بقا وهيقعد هناك تخيل الشخص ده هيقدر يمسك نفسه ولو هينحرف انا بقولك انه هينحرف لانى شفت ده بنفسى بدون ذكر تجربة الانحراف لانها حااجة لا يمكن انى اقولها كذلك البنت لما تكون محترمة ورايحة وشافت صحباتها دى لابسة كذا ودى كذا البنت مش هتقدر تستحمل بقا وهتقلد ودى تقوليلها تعالى نروك الكافى وهناك تقعد مع زميلها وعادى بقا وتبدا الحكايات من هنا طيب تتخيل ان جامعة الازهر مع ان فيها فصل الا انى فيها حاجات افظع من العام عن رؤية واقعية انا بقول الكلام ده
طيب فى جامعة اسمها جامعة عمالية عندكم دى مش جامعة بصراحة دى حااجة تانية من اللى شفته بيها لما روحت مع واحد صحبى بص الموضوع كبير مش مجرد نقاش الموضوع فى الاول والاخر هو ان كل الانسان يعرف انه اى شئ بيعمله بيتحاسب عليه بس مين بيعمل كده دلوقتى مع انحدار المستوى الاخلاقى مفيش يعنى احنا فى السعيد وصعايدة واكيد مش زى القاهرة واسكندرية فى اللى بيحصل بس هل هو ده حال الصعيد اكيد انت بتشوف اللى بيحصل
معلش طولت بقا اصل الموضع جذبنى جدا بصراحة شكررا على الموضوع المهم ده

سيف العدل البتار
14-07-2011, 02:02 AM
الاعلام فيه بعض المبالغه وده لانهم بيركزوا على الشخصيات قليلة الادب و بيسيب المحترمين و لكن طول ما انت محترم انت فى امان وانا كونت اعتقد زيك كده و فعلانا فى ناس كده بس النسبة تقريبا 80 % محترمين وده فى معظم الجامعات فى مصر
و ربنا يوفق الجميع
شكرا يا محمد
موضوع جميل جدا

Sofia El-behairy
14-07-2011, 02:17 AM
بص يا حلمى دى مشكلة كبيرة جدا وصعب تسيطر عليها الا لو فى اخلاق ومبادئ ومثل من جوانا احنا نفسنا
الثانوية العامة غير الجامعة خاالص انت بتروح مجتمع مفتوح بتبقى بحريتك انت مفيش عليك رقيب رقيبك هو نفسك
وللاسف الشاب رايح علشان يتعرف على بنت والبنت كذلك ولابسة لبس مش محترم تماما مش هنقول الكل بس الاغلبية يعنى لما يكون شاب محترم عمره ما عرف بنت او شئ ورايح الجامعة ومسافر بقا وهيقعد هناك تخيل الشخص ده هيقدر يمسك نفسه ولو هينحرف انا بقولك انه هينحرف لانى شفت ده بنفسى بدون ذكر تجربة الانحراف لانها حااجة لا يمكن انى اقولها كذلك البنت لما تكون محترمة ورايحة وشافت صحباتها دى لابسة كذا ودى كذا البنت مش هتقدر تستحمل بقا وهتقلد ودى تقوليلها تعالى نروك الكافى وهناك تقعد مع زميلها وعادى بقا وتبدا الحكايات من هنا طيب تتخيل ان جامعة الازهر مع ان فيها فصل الا انى فيها حاجات افظع من العام عن رؤية واقعية انا بقول الكلام ده
طيب فى جامعة اسمها جامعة عمالية عندكم دى مش جامعة بصراحة دى حااجة تانية من اللى شفته بيها لما روحت مع واحد صحبى بص الموضوع كبير مش مجرد نقاش الموضوع فى الاول والاخر هو ان كل الانسان يعرف انه اى شئ بيعمله بيتحاسب عليه بس مين بيعمل كده دلوقتى مع انحدار المستوى الاخلاقى مفيش يعنى احنا فى السعيد وصعايدة واكيد مش زى القاهرة واسكندرية فى اللى بيحصل بس هل هو ده حال الصعيد اكيد انت بتشوف اللى بيحصل

معلش يا محمود تعليق بسيط مش كل بتوع قاهره و اسكندريه وحشيين و مش كل بتوع صعيد برده ملايكه ..الانسان مش بالمدينه ..فى ناس قرايبى مترابين من صغرهم فى كندا .منهم واحده تفتكروا من شكله و تصرفاته انه اجنبي اصلا و التانى تصرفات مسلم بجد و الاتنين الاخوات ..المبدا مش بتغير بلبلد او المدينه

اسفه لو طولت

عاشق البلانكو الابيض
14-07-2011, 02:21 AM
معلش يا محمود تعليق بسيط مش كل بتوع قاهره و اسكندريه وحشيين و مش كل بتوع صعيد برده ملايكه ..الانسان مش بالمدينه ..فى ناس قرايبى مترابين من صغرهم فى كندا .منهم واحده تفتكروا من شكله و تصرفاته انه اجنبي اصلا و التانى تصرفات مسلم بجد و الاتنين الاخوات ..المبدا مش بتغير بلبلد او المدينه

اسفه لو طولت

انا ما اقصدش التعميم واكيد كل شخص وتربيته بس هتنكر ى ان الاغليبة فى المدن الكبيرة وبالذات فى الجامعات بتحصل حااجات مش مظبوطة خااالص

Sofia El-behairy
14-07-2011, 02:25 AM
انا ما اقصدش التعميم واكيد كل شخص وتربيته بس هتنكر ى ان الاغليبة فى المدن الكبيرة وبالذات فى الجامعات بتحصل حااجات مش مظبوطة خااالص

و حضرتك تنكر ان الجامعه بتاعتك بيحصل فيها نفس الشئ ؟؟

عاشق البلانكو الابيض
14-07-2011, 02:32 AM

لو قراتى ردى كويس فى الاول هتعرفى انى ما انكرتش ده خاالص بالتاكيد وقلت لمحمد هل ده هو الصعيد بس الوضع عندنا مش زى المدن التانية بالتاكيد فى حدود برضو

سيف العدل البتار
14-07-2011, 02:40 AM
اى مكان فى بيحصل الكلام ده لكن فى الجامعات بتاعت الصعيد بنسبة قليل جدا ولا تحكم على شئ لم تراه وانا رايت جامعة القاهرة و باقى هذه الجامعات وما يحدث فيها
و اعتذر عن التدخل

loveallah37
14-07-2011, 02:46 AM
الموضوع جميل جدا وكويس ان لسه في شباب بتفكر كده انا شايفه ان لو كل واحد التزم بتعاليم دينه مكنش هيكون موجود كل الظواهر دي مشكور ع الموضوع

Heartbeat
14-07-2011, 03:14 AM
موضوعك بجد مهم جدا يامحمد
حقيقى مرحلة الجامعة دى انا خايفة منها جدا
لانها حاجة جديده علينا يعنى عالم تانى
احنا بنسمع عنها وبنشوف تصرفات شباب وبنات فيها
بجد ربنا يثبتنا
ويبعد عننا اى حاجة مش كويسة
وان شاء الله نجتهد
ويكون هدفنا الاساسى هو رضا ربنا علينا
وتقدم بلدنا
...
مرسى عالتوبيك الجميل
بارك الله فيك وجزاك كل خير
تقبل مرورى

هنتغير بجد..
14-07-2011, 03:44 AM
السلام عليكـم ورحمة الله وبركـاتة _

آولاً جزاكـم الله كـل خيـر على هـذا الموضوع الرآئع _

ثـانيـاً أن شــــــــاء الله ربنـا هيوفقكـوا وهيحقق للجميع آحلامهـم وربنـا مش بيضيع تعب حد أبـداً وأن شـاء الله ربنـا

يكتبلولكـوا الخيـر يـآرب وتأكدوا كل حآجة أن ربـك بيكتبلك الخيـر ومش بنعرف كـدة الا لمـا يمر وقت علينـا فكـل اللي

ربنـا رايدهولنـا خيـر

آرضى بمـا قسمة الله لـك وعسى ان تكرهـوا شئ وهو خيـر لكـم ...

أنـــــا شعآري المحتـرم محترم في اي مكـان يروحـة وأنت اللـي هتفرض على النـاس يحترمـوك ويقدروكـ ذكـر كـان او انثـى

أنتَ اللي هتخلي اللي قـدامـك يأخد عنـك انطبـاع انـك شخص محتـرم أو غيـر ...

ودة طبعـا من طريقة لبسـك والكلام والالتـزام في مواعيـد المحاضرة والصحبة اللي هتمشي معـاهم وطبعـا آحذر من أنـك تمشي مع صحـب سوء لان المرحلة دية من اخطـر المراحل اللي عن طرقهـا بيحصل كوارث فأبعد عنهم حآول بقدر الآمكـان تتجنبهم مش بيضيعـوا الا في المرحلة ديـة ...

لآزم يكـون عندك مبـدأ مآشي علية هدف حآطة قدامـك لآزم تكـون رقيب على نفسـك وهدفك واحد أنتَ مش جئ

الكلية ديـة الا عشـان تتعلم

حآجة واحدة اتعلـم وأكـون فأحسن مركـز عشـان ابقى حاجة كبيرة انفع بيهـا الاسلام والمسلمين ....

أنت متبصش لفلان ولا لعلان أنت شخص واثق من نفسك بتحتـرم نفسك ومتحطش في دمـاغك حآجة غير مذاكرتـك وبس ...

مش تتـاخر عن المحاضرة وتـابع كل المحاضرات وتسجل كـل كلمة الدكتـور يقولهـا وأن حاجة فاتتك مش مشكلة ارجع

للدكتـور اساله او ارجع لدفتـر زميلك _

لمـا تيجي تتسـأل خليك واثق من نفسك وأنت بتتكلم متخليش حآجة تخوفـك او توترك .._
شـوفت الغلط بعنيك لازم تنصح مش تخـآف لان الساكت عن الحق شيطـآن اخرس بأسلوب راقي وهـآدي هتخلياللي

قدامـك يحترم اسلوبك ويحـآول يقتنع ويفـهم وطـالما انت صـادق النية يبقى توكـل على الله وربنـا هينصرك ويكرمك ...

ربنـا يثبتنـا ويهدينـا ويبعد عنـا اصدقـاء السوء ويصلح حآلنـا وحآال الأمة الاسلامية جميعـا اللهم أمين -

اتمنـالكم التـوفيق وربنـا يسترهـا معانـا ومعاكم يـآربالعآلمين ويجعلكوا فأحسن المرآكز يـآرب العالمين

في حفظ الله ..

Mohamed.Helmy
14-07-2011, 09:37 AM
موضوع جميييل جدااا جدااا جداا
وربنا يسطر في اول يوم

بارك الله فيك ع المرور
و ان شاء الله ربنا يستر بس يارب مكنش فهمت " ربنا يستر " اللى كاتبها دي
علي انها " هي و ظروفها "

و ربنا يستر بجد ان شاء الله و ادينا اهو بنحاول نوعي نفسنا بالمشاكل اللى ممكن نقابلها علشان تجنبها باذن الله

بارك الله فيك مرة تانية ع المرور :)

" اول يوم جامعة "

يا رب نشوف كده يا رب

بجد خوفى من المرحلة دى كبير اوى

وبدعى ربنا يعديها ع خير زى اخواتها الثانوى وغيره

لان الجامعه بجد عالم تانى خالص وجديد

ربنا يهدينا اجمعين ويثبتنا ع الايمان

اللهم آمين يارب العالمين

ماحنا علشان خايفين منها و عايزين نعدي على خير بنحاول نقول لنفسنا و نسمع نصايح غيرنا علشان نعدي على خير باذن الله ^^

شكرا يا محبة اللغة على المرور الجميل
بارك الله فيكي

موضوع رائع يا حلمى ربنا يوفقك و تتدخل الكليه الى انت تتمانها و تكون سبب فى هدايه بنت او ولد و ممكن انت تكون سبب فى تغاير المفاهيم حتى لو شكل بيسيط

يااااااااااااارب

و يارب على ما نوصل للجامعة ان شاء الله نكون ساعدنا و لو بشكل بسيط في حل المشكلة دي

شكرا صوفيا ع المرور الجميل

بارك الله فيكي

نقاء الروح
14-07-2011, 09:39 AM
معظمنا مفهومه عن الجامعة
( بنت اصاحبها / ولد أانتم معاه / والمذاكرة باي باي )
ودا بسبب المسلسلات والافلام وغيرها
ال بتعرض صورة مغلوطة عن الحياة الجامعية ..
بالرغم من ان الجامعة فترة مهمة ومن احلى الفترات
ال بيعشها الانسان فيها بتتبلور الشخصية
بتعرف دورك رسالتك وتحدد ملامح هدفك ..
واهم حاجة كن كما انت !
التأثر في المرحلة دي كبيير جدا ..
ويأما يكون بالسلب او بالايجاب
وعشان كدا من المهم اختيار الصاحب والصحبة الصالحة عموماً
وربنا يحفظكم يارب
موضوع جميل ويدل على عقلية راائعة
وربنا يوفقكم وتدخلوا الكليات ال تحبوها ..

Hopeful Girl
14-07-2011, 09:47 AM
أنا فرحاااااااااااانة جدا انى خلاص هدخل جامعة

وان شاء الله ناوية على كدا

ناوية انى أتعلم واتثقف اكتر واكتر

وان شاء الله النتيجة هتبقى حلوة

Mohamed.Helmy
14-07-2011, 09:50 AM
فى البداية الموضوع رائع فعلا .. وانا بحييك ان ده تفكيرك .. معظم الناس فاهمة الحياة الجامعية غلط

وده نتيجة الاعلام الهابط والمسلسلات .. انا مش بنكر ان فيه امثلة سيئه لكن بتظهر اكتر فى المحافظات
الكبيرة ..ومتهيالى ان ده بيعتمد على الشخص وتربيته واخلاقه وسلوكه .. فترة الجامعة من اجمل مراحل العمر
فيها بداية النضوج الحقيقى ومنها بترسم طريقك للمستقبل .. مشكلتنا انبهارنا بالجو المختلف عن المدرسة
بنتنقل من تقييد حرية الى حرية كاملة داخل الجامعة .. وطبعا نتيجة الاختلاط بتحصل اخطاء كتيرة .لكن دايما عليكم
الحذر من اصدقاء السوء اللى ضررهم اكتر من نفعهم ودول منتشرين جدا داخل الجامعة ..اتمنى نهنيكم قريب بالنجاح ان شاء الله .. وربنا يوفق الجميع الى كليات احلامهم ..

بجد بارك الله فيكي ع المرور و محتاجين نصايحكوا كده لينا علشان نبقى عارفين الووع ايه و نتجنبه

و انا برضه شايف ان المحترم و المتربي من صغره هيفضل كده دايما و هيفرض احترامه و ادبه على اللى حواليه

و ربنا يثبتنا يارب في الجماعة و مابعد الجامعة اللهم آمين :)

بارك الله فيكي يا صوت العقل على المرور

ده حسب الكليه يعني في الكليات العمليه بيكون في
نوع من الزماله مش عارف انتا رافضها ليه؟

ام الكليات النظريه اغلب الطلبه بتزاكر قبل الامتحان بشهر وممكن تجيب تقدير ومش بيروحوا الكليه كتير.
مشكور علي التوبيك الحلو بس لو كان بعد النتيجه كان احلي...

شكرا لمرورك الجميل

بس اولا انا مش رافض الزمالة " كزمالة " انا رافض ان في ناس بتستغل موضوع الزمالة ده و يبقى من " زميلتي "
لـ " صاحبتي "

يارب تكون فهمتني ..
لكن الزمالة واردة في اى مكان حتى فى العمل لكن بحدود
لكن فى الجامعة الزمالة ممكن تتحول لصداقة زي ما قولتلك

..

انا رافض حكاية الكليات النظرية انك
1 . تذكر قبل الامتحانات بشهر
2. انك متروحش كتير
3. انك تجيب تقدير

بس دي وجهة نظرك و تحترم و على عيني و على راسي :blush:

قبل بعد النتيجة مش هتفرق
احنا مجبناش اساسا سيرة النتيجة احنا بنتكلم عن الاخلاق و ازاي نحافظ عليها فى الفترة دي
بغض لنظر عن النتيجة او الكلية

بارك الله فيك ع المرور الجميل :)

قصدك ايه يا حلمى

يعنى انا اطلع بره؟
ما انت بتقول للى داخلين 1 جامعه واللى فى الجامعه
يعنى انا اطلع بره يعنى ؟
عموما حرد برضه يا حلمى

اولا نورت القسم ياحلمى
ثانيا وبجد يعنى موضوع جميل اوى
تسلم ايدك وافكارك
وبجد نفسى نظريه المذكره فى اخر شهر دى تتغلى من عند الطلبه
عارف يا حلمى العيب مش فى الكليه العيب فى الطلبه
انا لما اختى كانت بتدرس فى كليه الدراسات الاسلاميه كنت ساعات بروح معاها وبشوف بنات بيتكلموا ويهزروا مع شباب وهما فى كليه دراسات اسلاميه
سبحان الله
اتمنى الوضع يتغير
جزاك الله خيراً

لا لا تطلعي برة ازاي ؟

ده انتي اللى هتستفيدي أكتر بخبرات اللي لسه هيدخلوا و اللى دخلوا
و المووع مفتوح للجميع لان دي مشكلة اخلاق و مبادئ فى المقام الاول

و اديكي بتقولي دراسات اسلامية و بيحصل فيها هزار و كلام من ده
يارب منشوفش الكلام ده فى اى جامعة في مصر
و باذن الله مش هنشوفه

شكرا يا عزة ع المرور الجميل

بارك الله فيكي

ربنا يبارك فيك وياريت كل الشباب والبنات يبقى فكرهم كده

ربنا يبارك فيكي و يحفظك و يكرمك اللهم آمين

بارك الله فيكي ع المرور الجميل ده :)

موضوع جميل جدا
وبالتاكييد الكل هيستفاد

ان شاء الله يا فرح الكل يستفاد باذن الله و الموضوع يجيب نتيجة باذن الله

شكرا يا فرح ع المرور الحميل

جزاكي الله كل خير

:)

موضوع بجد جـــــــــــــآمد جدآآ

واتمني فعلا آلفكرة دي تتغير

وآنــآ لما بروح مع بابا الجامعة فعلا بشوف مناظر فظيعة والله

ودي مش زمالة ابدا يعني

وبجد اتمني انهم يتغيروا وانهم يكونوا رايحين الجامعة للتعليـــــــــم

تقبل مروري

اهو زي ما بتقولي يا يارا " كانت المفروض ( زمالة ) و مبيقتش زمالة خالص "

و بجد كلنا تنمني كل المفاهيم دي تتغير باذن الله

بارك الله فيكي يا يارا ع المرور الجميل

Mohamed.Helmy
14-07-2011, 10:03 AM

ماهو ده قصدي يا محمود

انك بتلاقي ناس محترمة بس بيضحك عليها و بتنساق ورا الكلام ده
مع ان زي ما قولت المحترم محترم فى مكان و بيفرض احترامه بس لازم تكون موفره الوعي باللي بيحصل علشان يتجنبه

و بغض النظر عن الصعيد او القاهرة و اسكندرية .. احنا مش بنتكلم على جامعات محددة
احنا بنتكلم عن افكار و مفاهيم و اشخاص بتتبني المفاهيم دي من غير ماتاخد بالها

لكن كل مكان فيه الوحش و فيه الحلو و دي طبيعة الحياة

شكرا يا محمود على المرور الجميل بارك الله فيك :)

الاعلام فيه بعض المبالغه وده لانهم بيركزوا على الشخصيات قليلة الادب و بيسيب المحترمين و لكن طول ما انت محترم انت فى امان وانا كونت اعتقد زيك كده و فعلانا فى ناس كده بس النسبة تقريبا 80 % محترمين وده فى معظم الجامعات فى مصر

و ربنا يوفق الجميع
شكرا يا محمد
موضوع جميل جدا

شكرا يا احمد على مرورك الجميل

الاعلام و المسلسلات و الافلام دي برضه محتاجة اعادة تصحيح مفاهيم
لانهم فى اي حاجة بيجيبوها بيركزوا علي الجانب السلبي للحاجة دي

زي الجامعة بيركزوا على ( الشباب اللى بنتكلم عليهم اللى بيعمولوا و بيهزروا و كده + الشباب المتطرف دينيا )

و زي مسلسلات الصعايدة دايما يكزوا على ( اللهجات بتاعة الصعيد اللى منعرفهوش فين ده + الطار و الحاجات السلبية دي ) و مش بيجيبوا ان في ناس محترمة و متدينة و واعية و ... و ..

فالاعلام ده جانب تاني ليه اثر اه بس احنا عاوزين نصحح من دلوقتي الافكار اللي ممكن نقابلها فى الجامعة
و نتجنب الوقوع فيها باذن الله تعالي

شكرا يا احمد على المرور الجميل

وزي ماقولت المحترمين كتير بس نوفرلهم الوعي علشان ميوقعوش فى الغلط

بارك الله فيك

اى مكان فى بيحصل الكلام ده لكن فى الجامعات بتاعت الصعيد بنسبة قليل جدا ولا تحكم على شئ لم تراه وانا رايت جامعة القاهرة و باقى هذه الجامعات وما يحدث فيها

و اعتذر عن التدخل

زي ماقولت يا احمد اى مكان فيه الحلو و فيه الوحش

و ده مش موضوعنا احنا بنتكلم عن الاخلاق اللي مفترض تكون فى اي جامعة كانت

الموضوع جميل جدا وكويس ان لسه في شباب بتفكر كده انا شايفه ان لو كل واحد التزم بتعاليم دينه مكنش هيكون موجود كل الظواهر دي مشكور ع الموضوع

بارك الله فيك

و فعلا الالتزام بتعاليم الدين هو الاساس و ربنا يثبتنا كلنا و ان شاء الله مش هنشوف كل المشاكل اللى ممكن تحصل فى الجماعة

بارك الله فيك مرة تانية

Mohamed.Helmy
14-07-2011, 10:09 AM
موضوعك بجد مهم جدا يامحمد

حقيقى مرحلة الجامعة دى انا خايفة منها جدا
لانها حاجة جديده علينا يعنى عالم تانى
احنا بنسمع عنها وبنشوف تصرفات شباب وبنات فيها
بجد ربنا يثبتنا
ويبعد عننا اى حاجة مش كويسة
وان شاء الله نجتهد
ويكون هدفنا الاساسى هو رضا ربنا علينا
وتقدم بلدنا
...
مرسى عالتوبيك الجميل
بارك الله فيك وجزاك كل خير

تقبل مرورى

شكرا يا حبيبة على المرور

و ان شاء الله مفيش خوف من المرحلة دي

و هتبقى احلي مرحلة باذن الله بس نعيشها صح و بما يرضي الله

و ربنا يحفظنا جميعا ان شاء الله و يثبتنا و يبعد عننا اي مكروه

شكرا يا حبيبة على المرور الجميل

بارك الله فيكي

السلام عليكـم ورحمة الله وبركـاتة _

آولاً جزاكـم الله كـل خيـر على هـذا الموضوع الرآئع _

ثـانيـاً أن شــــــــاء الله ربنـا هيوفقكـوا وهيحقق للجميع آحلامهـم وربنـا مش بيضيع تعب حد أبـداً وأن شـاء الله ربنـا

يكتبلولكـوا الخيـر يـآرب وتأكدوا كل حآجة أن ربـك بيكتبلك الخيـر ومش بنعرف كـدة الا لمـا يمر وقت علينـا فكـل اللي

ربنـا رايدهولنـا خيـر

آرضى بمـا قسمة الله لـك وعسى ان تكرهـوا شئ وهو خيـر لكـم ...

يااااااااااااااارب

أنـــــا شعآري المحتـرم محترم في اي مكـان يروحـة وأنت اللـي هتفرض على النـاس يحترمـوك ويقدروكـ ذكـر كـان او انثـى

اه بس نقوله علي الحاجات اللى ممكن يقابله علشان يبقى عارف راسه من رجليه

أنتَ اللي هتخلي اللي قـدامـك يأخد عنـك انطبـاع انـك شخص محتـرم أو غيـر ...

ودة طبعـا من طريقة لبسـك والكلام والالتـزام في مواعيـد المحاضرة والصحبة اللي هتمشي معـاهم وطبعـا آحذر من أنـك تمشي مع صحـب سوء لان المرحلة دية من اخطـر المراحل اللي عن طرقهـا بيحصل كوارث فأبعد عنهم حآول بقدر الآمكـان تتجنبهم مش بيضيعـوا الا في المرحلة ديـة ...

تماااااااام اوي

لآزم يكـون عندك مبـدأ مآشي علية هدف حآطة قدامـك لآزم تكـون رقيب على نفسـك وهدفك واحد أنتَ مش جئ

الكلية ديـة الا عشـان تتعلم

حآجة واحدة اتعلـم وأكـون فأحسن مركـز عشـان ابقى حاجة كبيرة انفع بيهـا الاسلام والمسلمين ....

يارب

و الله ده غرضي الاول من التوبيك

أنت متبصش لفلان ولا لعلان أنت شخص واثق من نفسك بتحتـرم نفسك ومتحطش في دمـاغك حآجة غير مذاكرتـك وبس ...

مش تتـاخر عن المحاضرة وتـابع كل المحاضرات وتسجل كـل كلمة الدكتـور يقولهـا وأن حاجة فاتتك مش مشكلة ارجع

للدكتـور اساله او ارجع لدفتـر زميلك _

و يارب منلاقيش الشاب اللى نقصاه حاجة يسيب كل الشباب اللى معاه و يروح للبنت و يطلب منها
بنشوفها كتير
و العكس صحيح برضه
ممكن البنت اللى تعمل كده

لمـا تيجي تتسـأل خليك واثق من نفسك وأنت بتتكلم متخليش حآجة تخوفـك او توترك .._
شـوفت الغلط بعنيك لازم تنصح مش تخـآف لان الساكت عن الحق شيطـآن اخرس بأسلوب راقي وهـآدي هتخلياللي

قدامـك يحترم اسلوبك ويحـآول يقتنع ويفـهم وطـالما انت صـادق النية يبقى توكـل على الله وربنـا هينصرك ويكرمك ...

آمين يارب العالمين

ربنـا يثبتنـا ويهدينـا ويبعد عنـا اصدقـاء السوء ويصلح حآلنـا وحآال الأمة الاسلامية جميعـا اللهم أمين -

اتمنـالكم التـوفيق وربنـا يسترهـا معانـا ومعاكم يـآربالعآلمين ويجعلكوا فأحسن المرآكز يـآرب العالمين

في حفظ الله ..

فى رعاية الله

و بجد بارك الله فيك على المرور الجميل

Mohamed.Helmy
14-07-2011, 10:14 AM
معظمنا مفهومه عن الجامعة

( بنت اصاحبها / ولد أانتم معاه / والمذاكرة باي باي )
ودا بسبب المسلسلات والافلام وغيرها
ال بتعرض صورة مغلوطة عن الحياة الجامعية ..
بالرغم من ان الجامعة فترة مهمة ومن احلى الفترات
ال بيعشها الانسان فيها بتتبلور الشخصية
بتعرف دورك رسالتك وتحدد ملامح هدفك ..
واهم حاجة كن كما انت !

تمام و الله كلامك يا نقاء
الواحد فى الفترة دي المفروض يبعد عن كل الكلام ده و يركز فى مستقبله

التأثر في المرحلة دي كبيير جدا ..
ويأما يكون بالسلب او بالايجاب
وعشان كدا من المهم اختيار الصاحب والصحبة الصالحة عموماً

ربنا يرزقنا الصحبة الصالحة اللهم آمين

وربنا يحفظكم يارب
موضوع جميل ويدل على عقلية راائعة

وربنا يوفقكم وتدخلوا الكليات ال تحبوها ..

آمين ياااااااارب

شكرا يا نقاء ع المرور الجميل
بارك الله فيكي

أنا فرحاااااااااااانة جدا انى خلاص هدخل جامعة

وان شاء الله ناوية على كدا

ناوية انى أتعلم واتثقف اكتر واكتر

وان شاء الله النتيجة هتبقى حلوة

ان شاء الله باذن الله و تابعي معانا الموضوع علشان نبقا داخلين الجامعة عارفين هدفنا الاساسي

و ربنا يكرمك و تدخلي الكلية اللى بتحبيها

شكرا ليكي

و بارك الله فيكي

عبد الله الرفاعي
14-07-2011, 11:20 AM
مش عاوز أفتكر أول يوم جامعة لإنه كان صدمة
طبعا كنت أول واحد فى الكلية قبل ما جرس الطابو ر يضرب وقعدت فى أول بنج ( تخته ) طبعا كان نفسى أجمع فلوس الطباشير وأكتب أسماء الناس اللى بتتكلم ......... وكانت المفاجأة فى أول محاضرة مع الدكتور على الغريب مدرس الأدب الجاهلى اللى كان سبب فى انتحار طالب فى أداب المنصورة السنة دى ، مفاجأة دكتور على ركب على البنج وعمله حمار وقعد طول المحاضرة يسوق فيه وكانت صدمة فى أول يوم دراسة فى الجامعة 0............
ويومها ترحمت على الثانوى وأيامه

Mohamed.Helmy
14-07-2011, 11:38 AM
مش عاوز أفتكر أول يوم جامعة لإنه كان صدمة
طبعا كنت أول واحد فى الكلية قبل ما جرس الطابو ر يضرب وقعدت فى أول بنج ( تخته ) طبعا كان نفسى أجمع فلوس الطباشير وأكتب أسماء الناس اللى بتتكلم ......... وكانت المفاجأة فى أول محاضرة مع الدكتور على الغريب مدرس الأدب الجاهلى اللى كان سبب فى انتحار طالب فى أداب المنصورة السنة دى ، مفاجأة دكتور على ركب على البنج وعمله حمار وقعد طول المحاضرة يسوق فيه وكانت صدمة فى أول يوم دراسة فى الجامعة 0............
ويومها ترحمت على الثانوى وأيامه

ههههههههههههههه

مقدرتش امسك نفس من الضحك فى الحتة دي

أضحك الله سنك يا مستر عبد الله

ان شاء الله مش هنلاقي الناس اللى بتعمل كده و يارب نقدر نساعد نفسنا و لو بحاجة بسيطة انان نبقى احسن شبوية خاصة احنا شباب الثورة و مستقبل مصر باذن الله

بارك الله فيك علي المرور الجميل يا أستاذ عبد الله :) :)

رقيه.
14-07-2011, 12:09 PM
بارك الله فيك
موضوع بجد جميل وهادف
وبازن الله ربنا هيوفقنا جميعا ،وهيسترها معانا

Mohamed.Helmy
14-07-2011, 12:17 PM
بارك الله فيك
موضوع بجد جميل وهادف
وبازن الله ربنا هيوفقنا جميعا ،وهيسترها معانا

وبارك فيكي يا رقية

و باذن الله ربنا يستر

نورتي التوببيك :)

◄Ǻqцăмăяϊŋэ►
14-07-2011, 08:39 PM
موضوع فكرته جامد جدااااا ياحلمى

احييك عليه
بس للاسف كل الشباب بيروح الجامعة على اساس انه يلعب وبس ويرتاح من قرف المدرسة ويصاحب بنات براحته
والبنات طبعا نفس الحكاية
ده طبعا الا من رحم ربى
وبتمنى النظرة دى تتغير ونروح فعلا علشان نتعلم وخصوصا دى فترة مهمة جدااااااااا ف تكوين شخصية الانسان

تقبل مرورى

◄Ǻqцăмăяϊŋэ►

Mohamed.Helmy
14-07-2011, 08:46 PM
للاسف فى ناس كتير بتروح للاغرا دي بس ان شاء الله انا متفاءل و باذن الله كل واحد فينا في جامعته او كليته يحاول ينشر الوعي ده لاكبر عدد من الطلبة اللى حواليه لغاية ماتختفي المشكلة دي تماما باذن الله

شكرا ليكـ /ي نورتني :)

Mohamed_MA
14-07-2011, 10:09 PM
عندك حق يا محمد وانا هاحكيلك على موقف شوفته

انا مرة شوفت واحد جارى رايح الجامعه لابس نضارة الشمس( مع ان الساعه كانت 7 ) مفيش شمس ولا حاجه

ومسقط البنطلون وحاطط الموبايل على سدره وطبعا مجلجل شعره :d

انا استغربت جدا منه اول مرة اشوفه بالشكل دا

هو رايح فين بالضبط دا المفروض انه رايح الجامعه ازاى يكون بالمنظر البشع دا

موضوع اكتر من رائع يا محمد

وربنا يهدى الجميع

7ooooda gamal
15-07-2011, 09:34 PM
عندك حق يا ثحبى
و طبعا لازم يكون هدفنا كلنا التعليم
شغل ال (..............) ده ملناش دعوه بيه
طبعا انت فاهمنى يا ثحبى
^_*
و ان شاء الله تكون سنه بيضه و حلوه علينا كلنا يارب
و ربنا يسترها ف النتيجه
و يوفقنا كلنا يا رب ان شاء الله
شكرا للموضوع الرائع يا ثحبى
تسلم ايدك
^_^

engi11
15-07-2011, 09:43 PM
بارك الله فيك
موضوع رائع

ananoo
16-07-2011, 02:58 AM
الموضوع بجد رائع وواقعي جدا
افتكر فترة تالتة الثانوي كان في كذا حد شاغله موضوع "الزمالة في الجامعة" وكنا طول الوقت بناقش الموضوع ده

انا دايما بستغرب ان حد يكون رايه انه اكيد لازم يكون مصاحب عشان يمشي في الجامعة من غير ما يروح ويشوف الوضع ازاي

مهم جدا ان كل واحد يبقى ليه هدف وهوة داخل الجامعة حتى لو كان هدف بسيط جدا
بالذات لو حد دخل كلية هوة مكنش عاوزها

من الحاجات المفيدة جدا انك تعملها قبل ما تبدأ الكلية انك تبقى عارف حد من الكلية دي مش لازم يبقى معرفة شخصية حتى لو حد تعرفه من النت اساله عن كل حاجة في الكلية ولو تقدر تبدأ تذاكر حاجة قبل ما تبدأ الكلية ده هيخليكي تاخد الموضوع جد اكتر لانك لو دخلت الكلية كدة على طول هتلاقي كل الدفعة بتاعتك مش فاهم حاجة ولا انت فاهم حاجة (واذا عمت خفت يعني) فمش هتهتم انك تفهم اصلا وهتلاقي نفسك مش وراك حاجة :s

وكمان الصحبة مهمة جداااااااا حاول تكون زمايل كتيييييييير في اول كام اسبوع بحيث تقدر بعد كدة تختار اصحابك عشان بتبقى تدبيسة محترمة

ربنا معاكم جميعا ويارب كل واحد يدخل الكلية اللي يقدر يشتغل وينتج فيها

العمل سبب الامل
16-07-2011, 03:04 AM
دايما كده يا حلمى
تغيب تغيب و لكن موضوعاتك دايما متميزة
بارك الله فيك

hatemT
17-07-2011, 06:23 AM
مش هقدر أقول غير حاجة واحدة فقط...............

أنت إنسان على الفطرة:)

فاهم قصدي؟

يعني أنت أصبت الفطرة التي فطر الله الناس عليها

أنت شخص محترم, وفكرك راقي

وخصوصاً لما اتكلمت عن العلاقة بين الولد والبنت, وأنها تكون في حدود العمل فقط لا غير.

مقال ممتاز

وربنا يوفقك

fatakat400
17-07-2011, 10:23 PM
بص جامعه الازهر مفيهاش غير ميزتين اول ميزه بندرس قرآن
تانى ميزه مفيش اختلاط وده احسن حاجه بنات فحالهم وجامعتهم وشباب فحالهم وجامعتهم