مشاهدة النسخة كاملة : كلية حاسبات بتدرس ايه

Sigma6
17-07-2011, 07:06 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا إن شاء الله ناوي على حاسبات رغم إن البيت عندي هنا مصر ومش داخلة دماغهم دي عشان بيقولوا الناس هتفتكر زي المعهد بتاع حاسبات وأنا عارف الفرق طبعا وبابا عارف
بس أنا مقتنع بالكلية دي وعجباني جدا بصراحة ومن وأنا في 1 ثانوي أول ما سمعت عنها وأنا حطيت عيني عليها الصراحة

فهي الكلية دي بتدرس فيها ايه أنا كنت قرأت في موضوع موجود هنا في المنتدى بس كان عندي أسئلة

هل في قسم علوم الحاسب Computer Science بيدرس برمجة ولغات برمجة ولا ايه وهل بتدرس لغة معينة ولا كله ؟

وشكرا لكم

Nesma Mohammed
18-07-2011, 03:57 PM
وأنا كمان عايزة أعرف

ايهاب بدره
18-07-2011, 04:55 PM
يعن ى ايه كليه حاسبات انا ممكن ادخلها 91.8%

ramy alaa
18-07-2011, 05:32 PM
طبعا بتدرس لغات برمجة و المفروض لما تتخرج تكون عارف
Java , C++ ,c
دة اساسي لكن طبعا انت و شطارتك و طبعا فيها قسم علوم حاسب و كمان لغات برمجة الأنترنت
PHP , Java script .HTML ,.........

كاره الثانويه
18-07-2011, 05:53 PM
فيه موضوع هنا في القسم بتاع الحاسابات فيه كل اقسام الكلية وكل قسم بيخرج ايه وبتدرس فيه ايه

اي حاجه انت عايز تعرفها هتلاقيها فيه

eng.ahmed55
21-07-2011, 01:57 AM
بتدرس تقريبا كل حجات كتير ف السوفت وير وبتركز طبعا ع البرمجة لانها اهم حاجة
بس ممكن على فكره متكونش عارف جافا او سى اللى هيا لغات البرمجة
انت ممكن تطلع عارف شبكات بس ودى طبعا فلوسها ف العااالى بس كل حاجة عاوزة دماغ وصبر
وعلى فكرة حكاية النجاح ف الكلية دى سيبوكوا منها متقولقوش لو ذاكرته نص مذاكره الثانوية ف اى كلية عموما هتنجحوا
الصعب ف الكلية دى التميز انت هتلاقى ناس كتير بتطور نفسها وانصحكوا وانتوا ف اولى لو هتاخدوا كورسات خدوا برمجة سى شارب او جافا او اى لغة برمجة علشان تبقوا اقوية فيها

ananoo
21-07-2011, 05:04 AM
لغة البرمجة مش حاجة مهمة ابدا ممكن تشتغل في شركة شغالة بالغة انت عمرك ما سمعت عنها وعادي الشركة تقبلك بس ده طبعا لو لقت عندك مفاهيم البرمجة الاساسية صح