مشاهدة النسخة كاملة : اســئلة للخبــــــــراء ((خارج منهج فيزياء الثانوية)) ممنوع دخول ضعاف القلب:d

كمال قرنى
22-07-2011, 06:18 AM
الســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــلآم عليكم

انا هقول فى الموضوع دا اسئلة يثيرها ذهنى حول بعض الموضوعات

هبدأ بأسئلة عن اللزوجة

س1

علل

سبب تمتع الموائع بخاصية اللزوجة والالتصاق بأسطح الاجسام عندما يتلامسان ؟

س2

علل

انسياب سائل الهليوم لاعلى ؟

والبقية تأتى

:bosyht9::bosyht9::bosyht9:

Dr. Hoda Ahmed
31-07-2011, 03:59 PM
يا استاذ كمال هم لسه بدأوا اصلا دروس او مذاكرة

انتظر شوية لحد ما يتعمقوا ف المنهج ونزلهم براحتك

اظن انا مش هحل ؟؟ مش ليها لازمه دلوقت

وشكرا ع الاسئلة

ahmed_mega
07-08-2011, 03:22 AM
ايه دة هو احنا لسه خدنا حاجه اصلا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

محمود طلعت محمود
14-08-2011, 01:15 AM
يا جماعة شوية شوية علينا احنا لسه بنقول يا هادى

badnamef4
14-08-2011, 07:53 AM
بص أنا أظن إني عارف إجابة السؤال التاني
ده بسبب خاصية التوتر السطحي تقريباً
فيه موائع بتبقى كارهة للإناء اللي محطوطة فيه فتلاقيها محدبة لأعلى لما تحطها في أنبوبة زي الزئبق
و فيه موائع تانية بتبقى محبة للجدران فتلاقيها محدبة لأسفل و الهيليوم من النوعية دي
فكل ما تحطه في الإناء كل الجزيئات عايزة تقرب من الجدران فبيتحدب سطح السائل لأسفل و عشان قوى المقاومة و الجاذبية مهملة بيقدر يطلع و يتحدب براحته
بس الكلام ده مش دقيق ولا حتى بنسبة 30% عشان أنا ماخدتش درس التوتر السطحي عشان ده ملغي في المنهج الجديد من 2006 تقريباً و لكن جالي نفس السؤال في بالي فسألت أساتذتي فقالوا لي حاجة تقريباً زي كده
و عشان محدش ينعت أساتذتي بالجهل أنا بقول أهو إن كلامهم كان صح لكن أنا اللي مش فاكر خالص
أما بالنسبة للسؤال الأول فمعنديش فكرة لكن أخمن مثلاً إنه ممكن يكون بسبب قوى التجاذب الكهرومغناطيسية اللي ماسكة جزيئات السائل من أساسه مع بعض - و مش متأكد هو كهرومغناطيسية ولا إيه نوعها -
بمعنى ليه الجسم الصلب صلب و السائل سائل؟ أكيد في حاجة ماسكة الجزيئات دي مع بعض . اللي ماسكهم مع بعض هو اللي مخلي المائع يلتصق بجسم صلب
لكن ده مجرد تخمين بحت
و لو بتحب الفيزياء و كويس إلى حد ما في الإنجليزي شوف محاضرات walter lewin بتاعة ال mit فوق الرائعة و ممتعة بس ممكن تحص في الأول إنك تايه ابقى شوف الكورس 8.02 عن الكهربية و المغناطيسية رائع
لو حبيت تتفرج ابقى اسألني لو معرفتش تشغل الفيديوهات أو تلاقيها هي على اليوتيوب
و أهيه أول محاضرة http://www.youtube.com/watch?v=3omwHv3Cmog و ابقى شغل الcc هيسهل عليك الانجليزي
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

marwa&ahmed
13-10-2011, 09:47 PM
فعلا اهدوا علينا شويه احنا اخرنا الوحده الاولى اللى مراجعنها كويس

ملك أحمد الغمرى
10-11-2011, 02:39 PM
شكرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر رررررا

Engtito
26-11-2011, 12:17 PM
تماااااااااااااام

ahmedelmonofy
09-03-2012, 04:41 PM
إجابة س1 :
أولا: بالنسبة لخاصية اللزوجة فهى بسبب وجود صغر المسافات البينية بين الجزيئات فيزيد الإحتكاك بينها وبين الأجسام الموضوعة فيها وكلما زادت كثافة السائل تزيد قوى الإحتكاك.
ثانيا : بالنسبة للإلتصاق فهذا يرجع إلى وجود قوى التصاق بين جزيئات السوائل وجزيئات المادة الصلبة التى توضع فيها وهذا طبعا بسبب قوى فاندرفالز بين الجزيئات
إجابة س2 :
الهيليوم أساسا طبيعته غازية ولا يتكثف إلى سائل إلا عند درجات حرارة منخفضة جدا أقل من 4.2ºK لذا فمن الطبيعى أن يحافظ على سلوكه الغازى حتى بعد تحوله لسائل
هذه الإجابات حسي تصورى ولست متأكد تماما منها

powerfull
17-03-2012, 01:32 PM
مشكووووووووووووووووووووغ

مدحت حلمى
21-05-2012, 11:15 PM
شكرا على المجهود الرائع !!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

يا الهي
09-02-2013, 12:07 AM
إجابة س1 :
أولا: بالنسبة لخاصية اللزوجة فهى بسبب وجود صغر المسافات البينية بين الجزيئات فيزيد الإحتكاك بينها وبين الأجسام الموضوعة فيها وكلما زادت كثافة السائل تزيد قوى الإحتكاك.
ثانيا : بالنسبة للإلتصاق فهذا يرجع إلى وجود قوى التصاق بين جزيئات السوائل وجزيئات المادة الصلبة التى توضع فيها وهذا طبعا بسبب قوى فاندرفالز بين الجزيئات
إجابة س2 :
الهيليوم أساسا طبيعته غازية ولا يتكثف إلى سائل إلا عند درجات حرارة منخفضة جدا أقل من 4.2ºk لذا فمن الطبيعى أن يحافظ على سلوكه الغازى حتى بعد تحوله لسائل
هذه الإجابات حسي تصورى ولست متأكد تماما منها

انا بيتهيالي هو ده الحل

بس فين بقا تعليقات اللي حاطط الاسئلة علشان نعرف الاصح ؟؟؟؟

ياريت الرد

وردانى
11-04-2013, 07:29 PM
اللزوجة بسبب قوى التماسك والتلاصق بين جزيئات المائع
وحركة الهليوم لاعلى لان كثافته صغيرة ولانه غاز تتحرك جزيئاته بطريقة عشوائية

خالكم حسام
20-05-2013, 03:26 PM
دى اسئلة تافهة طحن

modygamed
30-05-2013, 06:57 AM
ايوه الاجابة دي صح هو انت بتسمي بقي الاسئله دي صعبه :d