مشاهدة النسخة كاملة : كل ما تحب ان تعرفه عن مهنة الارشاد السياحى ورخصتها

Eslam_Tourism
23-07-2011, 03:50 AM
لكثرة الاستفسارات حول مهنة الارشاد السياحى ورخصتها وغيرها عملت الموضوع ده عشان اجيب على هذة الاسئلة :

1- ان دلوقتى خريج سياحة وفنادق قسم ارشاد سياحى هل حصولى على الرخصة بيبقى سهل ؟

جـ - عموما بيبقى فيه اختبارات فى النقابة او الوزارة للحصول على الرخصة ولكن يعفى منها خريجى اقسام او دبلومة الارشاد السياحى من الجامعات المصرية .

2- ان دلوقتى خريج السن او تجارة بس معايا لغة متمكن فيها جامد ( اسبانى مثلا ) ونفسى ابقى مرشد اية موقفى من رخصة الارشاد ؟

جـ - انت طبعا دلوقتى خريج متمكن من اللغة ( ده المفروض ) فبيتعملك اختبار فى النقابة امام مجموعة من اساتذة الجامعات واللغويين الصراحة انا معرفش الاختبار ده بيبقى ازاى وبعديها بتبدأ فى اجراءات الحصول على الترخيص

3- كم مدة الترخيص ؟

جـ - خمس سنوات ( قابلة للتجديد )

4- هل هناك تكاليف او رسوم دخول للمتاحف والاماكن السياحية لحاملى الرخصة ؟

جـ - يعفي المرشد المرخص له بمزاولة المهنة من رسم دخول أماكن الآثار والمتاحف والمعارض التابعة للدولة

5- كم عدد المرشدين السياحيين خريجى قسم الارشاد السياحى ؟

جـ - 6845 مرشد

6- كم عدد المرشدين السياحيين اللى نجحوا فى امتحان القبول ؟

جـ - 2303 مرشد

7- كم عدد المرشدين الذكور والاناث ؟

جـ - 9364 ذكور و 3970 اناث

8- كم راتب المرشد السياحى ؟

جـ - الراتب 200 جنية فى اليوم :o وقد يزيد او يقل على حسب اللغة التى تمارسها وكلما كانت اللغة نادرة كلما زاد الراتب وانت وشطارتك

9- هل الوظيفة متعبة او مرهقة ؟

جـ - الصراحة متعبة وخصوصا فى الصيف بس متقلقش كل ما تفتكر المرتب هتحس انك مش حران خالص :)

10- اية مواصفات المرشد السياحى ؟

جـ - انك تكون لبق وحسن التصرف والقدرة على القيادة ومواجهة الازمات والمواقف الصعبة وتكون شخص لطيف وطبعا متمكن جدا من اللغة والمظهر العام يكون كويس وطبعا مثقف وبيقرا كتير ويكون متفرغ للارشاد فقط .

11- يعنى اية مرشد سياحى حر و مرشد سياحى غير حر ؟

جـ - المرشد السياحى الحر يعنى بيشتغل على مزاجه يعنى ممكن ينزل يرشد بوم او يومين ويريح طول الاسبوع براحته بعنى .

اما المرشد غير الحر فهو المرشد اللى شغال فى شركة سياحة وبيشتغل وفقا للبرامج السياحية الخاصة بالشركة يعنى على مزاج الشركة مش بمزاجه هو .

12- انا الصراحة نفسى ابقى مرشد بس خايف تكون فلوسى حرام ؟

جـ - عشان تحاول تتجنب ده متبصش على السائحات الاجانب خالص انا عارف انك هتبص غصب عنك بس عشان تكسب اخرتك لازم تضحى شوية وكمان حاول متروحش بالسياح اى اماكن فيها فيها مشروبات روحية ( خمرة يعنى )

والله اعلم برضو وانا مش مفتى الديار المصرية يعنى واللى عايز يتاكد اكتر فى الموضوع ده يبحث فيه بنفسه عالنت

تحياتى / Eslam_Tourism

mustafa.sharf
23-07-2011, 06:08 AM
جميل اوى الموضوع يا اسلام تسلم الانامل بس انا كان عندى استفسار صغير بالنسبه لرخصه الارشاد السياحى بتبقى تبع
سياحه وفنادق بتاخدها اول ما تخلص ال4 سنين دراسه الكلبه بتدهالك ولا بعد ما تخلص بتعمل دبلومه سنتين ارشاد سياحى
وبالنسبه لالسن بردوا لو عاوز اعمل رخصه ارشاد سياحى متاحه ليا اعملها من فين وهى كام سنه وايهما افضل بدون انحياز لكليتك
مرشد من السن ولا مرشد من سياحه وفنادق ( معلش بقى اخر حاجه ايه اكتر لغه شغاله فى الارشاد وايه اخبار الروسى )

mustafa.sharf
23-07-2011, 06:21 AM
معلش يا اسلام انا لو كنت دخلت السن وعاوز احول سياحه وفنادق ينفع ولا خلاص عشان محضرتش اختبار القدرات لازم استنى السنه الجايه

Eslam_Tourism
23-07-2011, 06:41 AM
جميل اوى الموضوع يا اسلام تسلم الانامل بس انا كان عندى استفسار صغير بالنسبه لرخصه الارشاد السياحى بتبقى تبع
سياحه وفنادق بتاخدها اول ما تخلص ال4 سنين دراسه الكلبه بتدهالك ولا بعد ما تخلص بتعمل دبلومه سنتين ارشاد سياحى
وبالنسبه لالسن بردوا لو عاوز اعمل رخصه ارشاد سياحى متاحه ليا اعملها من فين وهى كام سنه وايهما افضل بدون انحياز لكليتك
مرشد من السن ولا مرشد من سياحه وفنادق ( معلش بقى اخر حاجه ايه اكتر لغه شغاله فى الارشاد وايه اخبار الروسى )

ايوة طبعا بعد ما بتخلص الاربع سنين فى سياحة وفنادق قسم ارشاد يتاخد رخصة الارشاد علطول , لكن دبلومة الارشاد دى لغير المتخرجين من قسم الارشاد يعنى قسم دراسات سياحية مثلا او كلية اداب او اثار وغيرها وبعدها بتاخد الرخصة

رخصة خريجى الالسن بتروح نقابة المرشدين تسأل هناك او تتصل بيهم وهما هيقولولك الاجراءات بالتفصيل

وبالنسبة لحكاية ايهما افضل ,,, فانا هقولك المزايا والعيوب : خريج سياحة بيبقى متخرج عارف تاريخ فرعونى واسلامى وغيره كويس اوى وكمان لغات مصرية قديمة اما اللغة فخريج السياحة بيبقى مستواه اقل من متوسط فى اللغة اللى واخدها مع الانجليزى لان الكلية مبتهتمش جامد باللغة عندنا وكمان خريج سياحة بيبقى متدرب كويس اوى فى التدريب الصيفى فى زيارة اماكن مصر السياحية والاثار يعنى من الاخر اللغة بس هى اللى مش اوى عند خريج سياحة وممكن يقويها فى الكورسات اثناء الدراسة ومعظم الطلبة فى الارشاد بتعمل كدة .

اما السن قاللغة قوية جدا ولكن عيوبها : التاريخ ضغيف وخبرة التدريب الصيفى فى الاماكن السياحية ضعيغة وطبعا فى الاخر الارشاد من غير تاريخ مينفعش ومن غير لغة مينفعش برضو

بالنسبة لاكتر لغة شغالة فى الارشاد فدة سؤال صعب الصراحة بس ممكن نقدر نقول الفرنسى والالمانى والايطالى على الرأس وبالنسبة للروسى فهو كويس وشغال وميزته انه مفيش افراط فى عدد المرشدين اللى فيه يعنى حوالى 240 مرشد

Eslam_Tourism
23-07-2011, 04:37 PM
معلش يا اسلام انا لو كنت دخلت السن وعاوز احول سياحه وفنادق ينفع ولا خلاص عشان محضرتش اختبار القدرات لازم استنى السنه الجايه

ينفع عادى تحول سياحة وفنادق بس انا مش عارف انت رايح جامعة اية لان كل جامعة ليها نظام فى اختبار القدرات يعنى لازم تتصل بكلية السياحة فى الجامعة اللى انت ناوى تروحها عشان تتطمن اكتر .

ايمان هارون
23-07-2011, 07:51 PM
موضوع جميل جدا مفيش منو لدراسات سياحية بقا ممكن وبجد حضرتك رائع

Eslam_Tourism
23-07-2011, 09:57 PM
موضوع جميل جدا مفيش منو لدراسات سياحية بقا ممكن وبجد حضرتك رائع

شكرا جدا ,,, وان شاء الله هيبقى فيه موضوع على دراسات سياحية ودراسات فندقية

Guitarist
02-08-2011, 01:44 PM
hwa fe3ln fe loghat etmn3 leh ro5st el2ershad ????

rimoz
03-08-2011, 02:38 AM
ممكن اعرف انا دلوقتي اتقبلت في السياحة والفنادق ايه هوه افضل قسم هل الارشاد ام الدراسات السياحية بالنسبة الي خاصة اني محجبة وشكرا

treka_100
03-08-2011, 02:46 AM
ريموز
حاليا عادي جدا المحجبات بيشتغلوا في السياحة والارشاد
بس الفنادق اعتقد انهم مش بيكونوا محجبات ... ده اللي انا بشوفه بس :)

يعني شوفي انتي حابة ايه :)

rimoz
03-08-2011, 08:37 PM
ريموز
حاليا عادي جدا المحجبات بيشتغلوا في السياحة والارشاد
بس الفنادق اعتقد انهم مش بيكونوا محجبات ... ده اللي انا بشوفه بس :)

يعني شوفي انتي حابة ايه :)
الف شكر ليك بس اصلي لما دخلت امتحان القدرات واحد من الدكاتره قالي جمله خوفتني جدا بيقولي انتي تعرفي الشغل في السياحة لازم تكوني موش محجبة

treka_100
03-08-2011, 09:50 PM
هههههههههههههههه لا ده بقى يبقى سوري دكتور عبيط
سيب منه :)

ديانا مارتن
30-09-2012, 09:48 AM
ممكن اعرف مدة ساعات العمل قد ايه ؟

وهل انا بختار المكان اللى بروحه ولا الشركة ؟

وشكرا جزيلا :)

احلى باتى
01-10-2012, 10:16 PM
عاوزة اقدم فى دبلومة الارشاد السياحى
معهد ايجوث القاهرة
ممكن اعرف ميعاد التقديم امتى
ضرورى جدا من فضلك

عليااا
07-10-2012, 08:20 PM
مساء الخير . انا عرفت ان دبلومة الارشاد حاليا فى معهد ايجوث بس الاقصر مش القاهرة بس الدراسة هتتم بمقر المعهد الادارى والتدريبى فى القاهرة ومقر المعهد بالاقصر . هى دى اللى بتسألى عليها يا باتى ؟ ولا دا غير معهد ايجوث القاهرة .ياريت حد يفهمنا اكتر ولو فى اى دبلومة ارشاد متوفرة حاليا يدلنا عليها . شكرا أحلى منتدى ...

medo20066167
09-10-2012, 03:34 PM
انا داخل اداب قسم ارشاد سياحي وهذا القسم يتواجد حصريا في جامعة عين شمس فأيه رأيكو في القسم.؟

احمدابودقة
12-10-2012, 12:45 AM
بلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالال الالالالالالالالاش ياجماعة شيوخ النت عشان متشددين اوووووووووووووووووووى وبيحرموا مجال السياحة عموما مش الارشاد بس ياري تسأل شيخ فى الحقيقة تكون واثق فية