مشاهدة النسخة كاملة : يا ريت حد يفهمنا كل المميزات والعيوب عن اسنان

fatma darweesh
26-07-2011, 01:20 AM
لو سمحتم انا محتاجة للمساعدة بالمعلومات الكافية عن كلية اسنان من حيث الدراسة والمواد والادوات والمصاريف والمواعيد متاخرة ولا بدرى

love stone
26-07-2011, 02:24 AM
انا كمان والله نفسى اسأل كل الاسئله دى + ايهما افضل اسنان القاهرة ام عين شمس

Mamdouh Khaled
26-07-2011, 05:58 PM
أيووووووووه
أنا كمان عايز إجابه
على كل الأسئله دى

love stone
26-07-2011, 10:50 PM
يا ريت حد يرد

Dr BeBoOo
27-07-2011, 12:35 AM
السلام عليكم
اولا يا جماعه او دكاتره ان شاء الله يعني
كلية طب الاسنان من الكليات الممتعه جدااا وافضل من كليات كتييير في نفس الفئة ( من وجهة نظري المتواضعه )
وطبعا ان شاء الله لو حد فيكم ناوي عليها ان شاء الله يكون عنده اقتناع بيها
ثانيا دراسة الاسنان سهلة ومش معقده اوي يعني بس محتاجة شغل شوية
اما بالنسبة للمواد فالبداية بتكون مواد العلوم زي الكيمياء والفيزياء والنبات والحيوان وبعدها مواد لها علاقه بالتخصص ( الاسنان والفم )
بالنسبة للادوات في البداية ادوات عادية وفي متناول الجميع زي ادوات االتشريح وانابيب الاختبار والشمع والكلام دا
وبعد كده تحتاجوا كونترا high speed وممكن low speed كمان وبتستخدموهم ف التدريب العملي وكده
ودي اسعارها متغيرة وفي منها ياباني وصيني والسعر بيتراوح من 700 لحد 1000 بقا وكده
وبالنسبة للمصاريف والمواعيد وكده فدا بيختلف من كلية لكلية
وربنا معاكم

Mamdouh Khaled
27-07-2011, 12:18 PM
ألف ألف شكر على المعلومات الجميله دى
بس عايزين نعرف بعد التخرج ان شاء الله بتكون مجالات الشغل ايه
هل هى عياده فقط و لا فى مجالات أخرى ؟؟؟؟
هل عيادة الأسنان فى مصر شغلها ممتاز و مستقبلها حلو ولا لا ؟؟؟
يعنى شوية معلومات كده عن مستقبلها و مجالات العمل

و المستقبل طبعا بيد الله

medoash
27-07-2011, 12:37 PM
السلام عليكم... كلية طب اسنان خمس سنين وسنة امتياز وتكليف اول سنة اسمها اعدادى ودى اللى فيها مواد الحيوان والنبات والكلام دا ودى بيدهالك دكاترة علوم ودى اتلغت فى بعض جامعات مصر وبقت اولى بعد كدا هتبقى مواد من طب بالاضافة لمواد تصصية من اسنان بالنسبة لادوات فانت فى حاجات بتشتريها علاطول طول السنة بالاضافه للادوات الاساسيه اللى بتشتريها اول السنة اغلى حاجه بتشتريها هيا الهاندبيس او الكونتر اللى زميلنا قالك عليها هوا الموضوع مكلف شوية بس لا يمثل اى مشكلة على الاطلاق فى المصاريف يعنى مش هتحس بيه الا فى سنة رابعه اما بعد التخرج فانتا يا اما مستشفى او عيادة وعياده الاسنان زيها زى عيادة اى دكتور لو الدكتور شاطر اكيد الناس هتروحله بس ضيف لكدا ان عياده الاسنان لازم تكون نضيفه وفيها تعقيم كويس عشان الناس متخافش منك بس عامه عياده الاسنان شغلها كويس جدا بس حسب شطارتك وكله بيد الله

medoash
27-07-2011, 12:41 PM
القاهره ام عين شمس.... انا شايف انها مش فارقة كتير بس انا على ما اسمع اقاهره افضل

Dr BeBoOo
27-07-2011, 01:32 PM
ألف ألف شكر على المعلومات الجميله دى
بس عايزين نعرف بعد التخرج ان شاء الله بتكون مجالات الشغل ايه
هل هى عياده فقط و لا فى مجالات أخرى ؟؟؟؟
هل عيادة الأسنان فى مصر شغلها ممتاز و مستقبلها حلو ولا لا ؟؟؟
يعنى شوية معلومات كده عن مستقبلها و مجالات العمل

و المستقبل طبعا بيد الله

مجالات الشغل بالنسبة لطبيب الاسنان فهي متعددة وزي اي مجال طبي
يعني بعد الامتياز ان شاء الله بيكون ليك تكليف بمعني اصح ( شغلك هيكون ف مستشفي زي اي دكتور)
وممكن تفتح عيادة بس عيادة طبيب الاسنان مكلفة بعض الشئ اما بالنسبة للاقبال فإطمن الشعب كله سنانه بايظة :d
ودا بيعتدم طبعا علي مهارتك في الشغل وسيرتك الحسنة بين الناس زي زميلنا ما قال
وطبعا لو في مجال انك تسافر برااا مصر .. فطبيب الاسنان في اي بلد تانية حااااجة تانية خااالص ووضع تاني خاااااااااالص
وبالتوفيق ان شاء الله

fatma darweesh
27-07-2011, 07:33 PM
السلام عليكم
كلية طب الاسنان من الكليات الممتعه جدااا وافضل من كليات كتييير في نفس الفئة ( من وجهة نظري المتواضعه )
اما بالنسبة للمواد فالبداية بتكون مواد العلوم زي الكيمياء والفيزياء والنبات والحيوان وبعدها مواد لها علاقه بالتخصص ( الاسنان والفم )
بالنسبة للادوات في البداية ادوات عادية وفي متناول الجميع زي ادوات االتشريح وانابيب الاختبار والشمع والكلام دا
وبعد كده تحتاجوا كونترا high speed وممكن low speed كمان وبتستخدموهم ف التدريب العملي وكده
ودي اسعارها متغيرة وفي منها ياباني وصيني والسعر بيتراوح من 700 لحد 1000 بقا وكده
وربنا معاكم
اولا بشكر حضرتك علي الرد وفعلا جزاك الله خيرا المعلومات مفيدة جدا وربنا ييسر الحال

Dr BeBoOo
28-07-2011, 12:58 AM
اولا بشكر حضرتك علي الرد وفعلا جزاك الله خيرا المعلومات مفيدة جدا وربنا ييسر الحال

الشكر لله وحده .. وربنا يوفقنا جميعا الى ما فيه الخير

love stone
30-07-2011, 12:22 AM
يا ريت نعرف يا دكتور بيبو انت كليه ايه؟ ونصائحك لينا؟

Dr BeBoOo
30-07-2011, 02:52 AM
يا ريت نعرف يا دكتور بيبو انت كليه ايه؟ ونصائحك لينا؟

انا 3 طب اسنان جامعه فاروس واي حاجة حضرتك عاوز تسألني فيها ربنا يوفقني وارد عليك بالرد المفيد

love stone
30-07-2011, 03:29 AM
الف شكر لردك يا دوك بس انا بإذن الله عين شمس و عايز اعرف ممكن نحل مشكلة الدراسة بالانجلش اذاى خصوصا اول سنه
؟

Dr BeBoOo
17-08-2011, 03:38 PM
الف شكر لردك يا دوك بس انا بإذن الله عين شمس و عايز اعرف ممكن نحل مشكلة الدراسة بالانجلش اذاى خصوصا اول سنه
؟

انت مية ف المية هتحتاج قاموس جنبك علطول وانت بتذاكر ف اول سنة وبعد كده هتتعود جدا علي الانجلش وهتحتاج قاموس عربي عشان مش هتفهم بعدها غير بالانجلش :)

ماما ميا ميا
17-08-2011, 11:38 PM
كليه اسنان ملهاش الا عيبين الاول لو مش بتحبي الشغل بايديك او عملي ده ممكن يبقي عيب بالنسبالك و التانيه المصاريف بتاعت الادوات ده غير انو في تالته و رابعه بتصرفي علي المريض من جيبك

mandla
14-09-2011, 10:14 PM
معلش يا جماعة بس عايزة اعرف الحاجات و الادوات اللي لا.م اشتريها ف السنة اولييييييييييي؟؟؟

دكتور كريم الزعيقي
27-02-2012, 09:41 AM
alf shoker awy meci

نوروهارون
12-05-2012, 09:09 PM
السلام عليكم
وربنا معاكم
ممكن اعرف هل جامعة فاروس ليها تكليف لطب الاسنان
شكرا

دكتور كريم الزعيقي
17-06-2012, 02:41 PM
هو يا دكتور بيبو جامعة فاروس دي فين ومصاريفها كام اصلي عاوز اخشها فقولي كل حاجة عليها بالنسبة لطب اسنان وصيدلة مصاريف ودكاترة وكدة وشكرا

Mido uyd isc
25-07-2012, 12:21 PM
دكتور بيبو
ايه رايك فى جامعة فاروس كلية طب اسنان
وهل هى معتمده ولا لا انا سامع انها مش معتمده لسه
وايه مصاريفها ومستواها؟؟
شكرااا

dr:roro
14-08-2012, 10:38 PM
فى هنا حد دخل طب اسنان سينا ولا لا؟
وايه رايكم فيها ؟
اصل انا محتارة جدا بسبب الاوضاع الحالية اللى فى سينا وكدة

dr:roro
16-08-2012, 11:02 PM
ياريت لو سمحتوا الرد

عاشقة الطفولة
17-08-2012, 05:55 AM
ازاي اصرف ع المريض من جيبي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ahmed mosbah
06-08-2014, 08:08 PM
نرجو الإفادة اكثر لو سمحتم

najah120
15-07-2016, 08:48 PM
موضوع يستحق المشاركة عن نضافة الاسنان سريعا (http://www.aklsihi.com/%D8%AA%D8%A8%D9%8A%D8%B6-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%86%D8%A7%D9%86/).