مشاهدة النسخة كاملة : نفس رأس الموضوع السابق ( شوفوا البلتاجى مرشح الاخوان كان بيتكلم ازاى قبل الثورة ؟)

محب الجنة 10
06-08-2011, 05:53 PM
اخونا فى المقال دا http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=351016

كتب تحت عنوان شوفوا الدكتور البلتاجى عضو الاخوان كان بيتكلم ازاى قبل الثورة

انا حبيت اكمل الموضوع وياريت تعرفوا الدكتور البلتاجى عضو الاخوان كان بيتكلم ازاى قبل الثورة من هنا

فياريت تسمعوا الروابط دى علشان تشوفوا من اصحاب كلمة الحق التى كانت تدوى فى سماء الطغيان لا يرهبها

ولا اعتقال ولا تخويف

الاخوان فى عز القمع وال***** والاعتقالات كانوا بيقولوا كلمة الحق ....علشان محدش يقول الاخوان عملوا ايه

يا جماعة الاخوان بدأوا الثورة من 20 سنة

اما الظلم انتشر

اما الفساد ساد

والكل عارف كدا

فانا جبت رابط لمرشح الاخوان عن دائرة شبرا اللى كان اخونا بيقول مش بيعمل حاجة

الدكتور البلتاجى فى مواجهة شرسة مع احمد عز
http://www.youtube.com/watch?v=4Qy52ES9b0Q

كلمة الدكتور محمد البلتاجى عن قانون المرور

http://www.youtube.com/watch?v=8ZgQH_dGPAc

شوف فى الفيديو دا كيف ان كلمة الحق تدوى
http://www.youtube.com/watch?v=4Qy52ES9b0Q

وبالله عليكم كمان الفيديو الاخير دا علشان خاطر المجالات الخدمية

http://www.youtube.com/watch?v=kZbz6hbXxGI

ياريت اخونا يسمعهم

einstein maths city
06-08-2011, 10:34 PM
احنا عارفين قيمه الاخوان ودورهم رغم اختلافنا معاهم ......انما ال............ عارفين ايه دورهم بالضبط

محب الجنة 10
06-08-2011, 11:11 PM
احنا عارفين قيمه الاخوان ودورهم رغم اختلافنا معاهم ......انما ال............ عارفين ايه دورهم بالضبط

جزاكم الله خيرا

بر الوالدين
07-08-2011, 12:50 AM
جزاك الله خيرا انا معلم مسلم من شبرا الخيمة واعرف الدكتور البلتاجى كويس وعرفه انه كسب الانتخابات 2005 من اجل حبنا للدكتور حسين الدرج رحمه الله الذى ***وه امن الدوله بحقنه فيروس سى ولكن لم يفعل شئ فى منطى وميت نما و نوبار وشارع عرابى وطريق بيجام والاشياء اللى بتحكى عنها على الطريق الزراعى الرئيسى بين مصر واسكندرية ولكن انا مسلم و افدى دينى ورسولى ( صلى الله عليه وسلم ) بنفسى وامى وابى وجميع اولادى ولكن لا يتخذ شعار الدين لستماله قلوب البسطاء . وربنا يوفق الجميع اميييييييييييييييين

محب الجنة 10
07-08-2011, 12:55 AM
جزاك الله خيرا انا معلم مسلم من شبرا الخيمة واعرف الدكتور البلتاجى كويس وعرفه انه كسب الانتخابات 2005 من اجل حبنا للدكتور حسين الدرج رحمه الله الذى ***وه امن الدوله بحقنه فيروس سى ولكن لم يفعل شئ فى منطى وميت نما و نوبار وشارع عرابى وطريق بيجام والاشياء اللى بتحكى عنها على الطريق الزراعى الرئيسى بين مصر واسكندرية ولكن انا مسلم و افدى دينى ورسولى ( صلى الله عليه وسلم ) بنفسى وامى وابى وجميع اولادى ولكن لا يتخذ شعار الدين لستماله قلوب البسطاء . وربنا يوفق الجميع اميييييييييييييييين

جزاك الله خير ا

الخدمات مثبتة بالوثائق

ومعروفه للجميع

وياريت لو حد من شبرا الخيمة هنا يدخل

وكمان فيديو الدكتور محمد البلتاجى فى المجلس كمان مزور

وبعد اللى شوفته الدكتور محمد عايز يستميل الناس بالدين ؟؟

لا حول ولا قوة الا بالله

د.شريف
07-08-2011, 01:56 AM
الله المستعان ... والله ان كنت ارى عمل الدكتور البلتاجي في شبرا رغم انني لست من اهلها وكنت اغتاظ من مرشحنا في الدايرة اللي انا تابع ليها لماذا لم يفعل حتى بعض افعال د. البلتاجي ربنا ييسر الخير

المجاهد فى سبيل الله
07-08-2011, 02:01 AM
اخى ونحن لم نقل فى اى برنامج انتخابى لنا اننا سنعين ابناء دارة كذا او اننا تحدثنا عن صفة شخصية لا احنا فى اى برنامج انتخابى بنعده بنشمل مصر كلها وسنقول س نصلح مصر كلها وليس بلد بعينها سنحل مشاكل مصر كلها سنحاسب حكومة مصر ولن نحاسب مسئول بعينه
هذا برنامجنا نريد الاصلاح ما استطعنا وما توفيقنا الا بالله
جزاك الله خيرا اخى محب الجنه

محب الجنة 10
07-08-2011, 04:10 AM
الله المستعان ... والله ان كنت ارى عمل الدكتور البلتاجي في شبرا رغم انني لست من اهلها وكنت اغتاظ من مرشحنا في الدايرة اللي انا تابع ليها لماذا لم يفعل حتى بعض افعال د. البلتاجي ربنا ييسر الخير

جزاك الله خيرا

حضترك من بره الدايره وحسييت بالاصلاحات

محب الجنة 10
07-08-2011, 04:11 AM
اخى ونحن لم نقل فى اى برنامج انتخابى لنا اننا سنعين ابناء دارة كذا او اننا تحدثنا عن صفة شخصية لا احنا فى اى برنامج انتخابى بنعده بنشمل مصر كلها وسنقول س نصلح مصر كلها وليس بلد بعينها سنحل مشاكل مصر كلها سنحاسب حكومة مصر ولن نحاسب مسئول بعينه
هذا برنامجنا نريد الاصلاح ما استطعنا وما توفيقنا الا بالله
جزاك الله خيرا اخى محب الجنه

جزاك الله خيرا اخى على المرور

الاستاذ محمد سرور
07-08-2011, 11:02 PM
من المؤمنين رجال صدقوا ما عاهدوا الله عليه

محب الجنة 10
08-08-2011, 12:07 PM
من المؤمنين رجال صدقوا ما عاهدوا الله عليه

جزاك الله خيرا على المرور

Mr.Salama
08-08-2011, 12:37 PM
جزاكم الله خيرا يا اخي بس احنا ليه بنربط الحكم علي نجاح العضو بعدد الخدمات الفردية التي يؤديها ( وا ن كانت مهمة) بس الاولي للعضو الصالح هو محاربة الفساد و المفسدين و محاسبة الحكومة و سن القوانين الصالحة و النافعة لكل افراد المجتمع يعني يسعي للاصلاح العام و هو دا منهج الاخوان اصلاح المجتمع مش بس مجرد خدمات يضحك بها علي الناخبين زي غيرهم اللي بيعمل محطة صرف عشان يهلب من وراها و يرصف طريق عشان ياخد عمولته و احنا ببساطتنا نقول كتر خيره دا عمل و عمل و عمل و كل اللي عمله من جيبي و جيبك بعد ما سرق منه كبشة كمان ...

aly almasry
08-08-2011, 12:45 PM
جزاكم الله خيرا يا اخي بس احنا ليه بنربط الحكم علي نجاح العضو بعدد الخدمات الفردية التي يؤديها ( وا ن كانت مهمة) بس الاولي للعضو الصالح هو محاربة الفساد و المفسدين و محاسبة الحكومة و سن القوانين الصالحة و النافعة لكل افراد المجتمع يعني يسعي للاصلاح العام و هو دا منهج الاخوان اصلاح المجتمع مش بس مجرد خدمات يضحك بها علي الناخبين زي غيرهم اللي بيعمل محطة صرف عشان يهلب من وراها و يرصف طريق عشان ياخد عمولته و احنا ببساطتنا نقول كتر خيره دا عمل و عمل و عمل و كل اللي عمله من جيبي و جيبك بعد ما سرق منه كبشة كمان ...
جزاكم الله خيرا
هذا ما كنت اريد قوله ولابد ان نرتقى بانفسنا
نريد نائب شعب لا ناءب خدمات وفقط
والدكتور البلتاجى جمع بين الاثنين فى زمن كانت الخدمات للمجظوظين
اما اليوم فلم يعد لنا حجة
فالمفروض ان هناك اعضاء مجلس محلى يقوموا بهذا الدور
وليتفرغ عضو مجلس الشعب للتشريعات التى تمس حياتنا وكذلك لرقابة الحكومة
لابد ان نرتقى بفهمنا......مصر اتغيرت

محب الجنة 10
08-08-2011, 06:33 PM
جزاكم الله خيرا جمييييييييييييييييييييييعا على المرور العطر

بر الوالدين
08-08-2011, 07:26 PM
السلام عليكم جميعا .... انا لست ضد الاخوان المسلمين ولا ضد الدكتور البلتاجى ولكن كل الخوف ان يمسك الاسلاميون البلد ويعلنوا الحرب على اسرائيل وامريكا وينضموا لايران وافغانستان ويضيع الشباب والبلد والتطور والتقدم العلمى والفكرى ونظل فى حلقة مفرغة مرة مع على بابا والاربعين حرامى وحبه لاسرائيل وامريكا ( اقصد مبارك و حرميته ) ومرة اخرى مع الاخوان وشعارهم المعروف السيفين وكلمة اعدوا وندخل فى حروب اخرى وتظل مصر فى حلقة مفرغة . انا قرأت التاريخ المصرى كويس واعرف ان افضل وقت لمصر كان لايام محمد على باشا ظل 35 عام ينشئ مصر بنى فيها القصور وادخل الطباعة وسفر بعثات للخارج و انشاء مدرسة الطب والمعلمين والمهندسخانه وعندما حاول توسيع الفتوحات خارج مصر وقعت الخيانة وتدخل الباب العالى فى الاستانه واوقفوه وانتهت مصر منذ تلك اليوم و وربنا يستر ويكون التاريخ بيعيد نفسه

اما بالنسبة للدكتور البلتاجى ربنا يوفقه فى شبرا الخيمة لم ارى له يفط حتى الان تقول انه سوف يرشح نفسه ولكن اتمنى له التوفيق بس لو سمحت لو كسب الانتخابات 2011 يهتم اكثر بشبرا الخيمة واهلها لانهم محتجينه جدا فى شوارعها ومدارسها والتامين الصحى وطابور العيش الصبح ربنا يرحمنا والقمامة فى كل مكان وميدان المؤسسة والبطالة فى الشباب والبلطجة لانهم حوالى 5 مليون مصرى مسئول هو عنهم امام الله وقبل ما يحاكم الحكومة يحاسب بتوع الحى والمجالس المحلية الجديدة وربنا يوفق الجميع

T!to
08-08-2011, 11:22 PM
السلام عليكم جميعا .... انا لست ضد الاخوان المسلمين ولا ضد الدكتور البلتاجى ولكن كل الخوف ان يمسك الاسلاميون البلد ويعلنوا الحرب على اسرائيل وامريكا وينضموا لايران وافغانستان ويضيع الشباب والبلد والتطور والتقدم العلمى والفكرى ونظل فى حلقة مفرغة مرة مع على بابا والاربعين حرامى وحبه لاسرائيل وامريكا ( اقصد مبارك و حرميته ) ومرة اخرى مع الاخوان وشعارهم المعروف السيفين وكلمة اعدوا وندخل فى حروب اخرى وتظل مصر فى حلقة مفرغة . انا قرأت التاريخ المصرى كويس واعرف ان افضل وقت لمصر كان لايام محمد على باشا ظل 35 عام ينشئ مصر بنى فيها القصور وادخل الطباعة وسفر بعثات للخارج و انشاء مدرسة الطب والمعلمين والمهندسخانه وعندما حاول توسيع الفتوحات خارج مصر وقعت الخيانة وتدخل الباب العالى فى الاستانه واوقفوه وانتهت مصر منذ تلك اليوم و وربنا يستر ويكون التاريخ بيعيد نفسه

اما بالنسبة للدكتور البلتاجى ربنا يوفقه فى شبرا الخيمة لم ارى له يفط حتى الان تقول انه سوف يرشح نفسه ولكن اتمنى له التوفيق بس لو سمحت لو كسب الانتخابات 2011 يهتم اكثر بشبرا الخيمة واهلها لانهم محتجينه جدا فى شوارعها ومدارسها والتامين الصحى وطابور العيش الصبح ربنا يرحمنا والقمامة فى كل مكان وميدان المؤسسة والبطالة فى الشباب والبلطجة لانهم حوالى 5 مليون مصرى مسئول هو عنهم امام الله وقبل ما يحاكم الحكومة يحاسب بتوع الحى والمجالس المحلية الجديدة وربنا يوفق الجميع

اعتقد
ان الاخوان جماعة منظمة لن تاخذ البلد الى هذا الاتجاه
فهم ليسوا بسذاجة لكى يضعوا البلد فى مازق
وربنا يوفق الجميع
وشكرا لصاحب الموضوع اللى واخده منى من غير مايستاذن :p
ولايهمك
جزاك الله خيرا

بر الوالدين
09-08-2011, 03:35 AM
اعتقد
ان الاخوان جماعة منظمة لن تاخذ البلد الى هذا الاتجاه
فهم ليسوا بسذاجة لكى يضعوا البلد فى مازق
وربنا يوفق الجميع
وشكرا لصاحب الموضوع اللى واخده منى من غير مايستاذن :p
ولايهمك
جزاك الله خيرا

طيب تعلل بيه شعارهم السيفين وكلمة (اعدوا) التى ذكرت فى القران الكريم لاعداء المسلمين واعداء الله سبحانه وتعالى فقط ...... حد يفسر لى الشعار

محب الجنة 10
09-08-2011, 12:37 PM
طيب تعلل بيه شعارهم السيفين وكلمة (اعدوا) التى ذكرت فى القران الكريم لاعداء المسلمين واعداء الله سبحانه وتعالى فقط ...... حد يفسر لى الشعار

ااااااااااااااااااااه الحكاية ما طلعتش خدمات

المهم

حضرتك رديت على نفسك( اللى ذكرت فى القراءن )

لان من اهداف الاخوان المسلمين تحرير كافة الاقطار الاسلامية المحتلة

انت بقة مش عاجبك ان الاخوان المسلمين وضعوا على قائمة اهدافهم تحرير كافة الاقطار الاسلامية المحتلة

فدا مش قادر افسره

كلمة اعدوا بيحققها الاخوان المسلمون فى فلسطين ( حركة حماس )

والعراق وكل بلد مسلم محتل

يعنى اخوان مصر مش هيعملوا مثلا هجوم على اسرائيل

لا اخوان فلسطين هم اللى عملوا وبيعملوا وهايعملوا لحد ما ترجع ارضهم

بر الوالدين
09-08-2011, 12:52 PM
انا فهمت البلتاجى ليه مهتم باسطول الحرية وحماس وميدان التحرير والخارج وسايب شبرا واهلها يولعوا ...... لو سمحت الاخوان المسلمين خليهم فى جهادهم ربنا يوفقكهم وميخدوش مجلس الشعب ورئاسة الجمهورية كوبرى لاغراض مصر فى غنا عنها وكفى المؤمنين شر القتال . والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

محب الجنة 10
10-08-2011, 01:55 AM
انا فهمت البلتاجى ليه مهتم باسطول الحرية وحماس وميدان التحرير والخارج وسايب شبرا واهلها يولعوا ...... لو سمحت الاخوان المسلمين خليهم فى جهادهم ربنا يوفقكهم وميخدوش مجلس الشعب ورئاسة الجمهورية كوبرى لاغراض مصر فى غنا عنها وكفى المؤمنين شر القتال . والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

قولت لحضرتك قبل كدا حضرتك مش اللى تقول الصندوق اللى يقرر

وعايز ايه اكتر من اللى جنب دايرتك وحاسس بالاصلاحات

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه كلامك جميل اوى كمان

انت بتحاول تختلق كلام من الهوا انا قولتلك الاخوان فى مصر هيعملوا ويسووا ( انا اشفق على حضرتك بجد )

وانا قولت لحضرتك اخوان مصر فى مصر ( بيعمروا مصر ) حضرتك مش شايف فانا الحمد لله نظرى 6/6

اما اخوان البلاد المحتلة فمش بيقولوا كفى الله المؤمنين القتال لان حاليا المقاومة هى الحل

الاخوان اللى هيجيبهم الشعب والشعب عارف الاخوان (

نسيت اقولك وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

محمدالوزير2
10-08-2011, 11:30 PM
الاخوان هم خيرة شباب مصر وربنا يوفقهم دائما

محب الجنة 10
12-08-2011, 01:44 AM
الاخوان هم خيرة شباب مصر وربنا يوفقهم دائما

جزاك الله خيرا

بر الوالدين
20-08-2011, 08:38 PM
السلام عليكم اخى محب الجنة
عندما قلت ان د . البلتاجى فقد شعبيته فى شبرا الخيمة لم افترى عليه والدليل ما حدث له الجمعة 19 / 8 / 2011 فى مدينة قليوب و افتح الصفحة الرسمية للحزب الحرية والعدالة على الفيس بوك وانت تعرف انه غير محبوب لانه لم يهتم بنا واحوال واشياء اخرى كتير لا اذكرها الان . اسال سكان شبرا الخيمة هل تردون البلتاجى مرشح عنكم هتعرف الحقيقة . وفعلا الصندوق اللى يقرر طالما مفيش تزوير .

أيمن الوزير
20-08-2011, 09:43 PM
ولكن انا مسلم و افدى دينى ورسولى ( صلى الله عليه وسلم ) بنفسى وامى وابى وجميع اولادى ولكن لا يتخذ شعار الدين لستماله قلوب البسطاء

للأسف أخي الكريم أننا ابسطاء صدقنا كلام النظام السابق الذي كرهنا نحن شعب مصر في الإسلام وفي كل من يتمسك بدينه وحينما نري مسلم صادق يتمسك بدينه ويقول : الإسلام هو الحل وشريعة ربنا هي المخرج من كل هذه التخبطات نتهمه بأنه اتخذ الدين وسيلة وشعار لاستمالة قلوب الناس فتركنا الصالحين المصلحين وتمسكنا بالمتشدقين المدعين العلم وهم أجهل الجهلاء

كل الخوف ان يمسك الاسلاميون البلد ويعلنوا الحرب على اسرائيل وامريكا وينضموا لايران وافغانستان ويضيع الشباب والبلد والتطور والتقدم العلمى والفكرى

بالله عليك أخي الحبيب هل هناك مصري يحب بلده يكون تفكيره ساذج لدرجة أنه يقف عقبة في سبيل التطور والتقدم العلمي والفكري
هل تعتقد أن الإخوان الذين يعشقون كتاب أول كلمة نزلت فيه :( اقرأ ) فيه سورة اسمها سورة ( القلم ) يتعبدون بقوله ( إنما يخشي الله من عباده العلماء ) وتلك الآيات التي لا أحصيها هل تراهم يهملون العلم والفكر أم مازالت الفزاعة برمي المسلم بالجهل والتعصب والإرهاب قائمة وتخويف الناس

وبالنسبة لموضوع الحرب علي إسرائيل فللحرب في قرآننا مباديء بها نرقي ونعز ونصون كرامتنا ولا نكون آخر الأمم ( وإن جنحوا للسلم فاجنح لها ) هل نرضي بالتهديد ما بين الحين والحين كما حدث في سيناء الأسبوع الماضي أم يكن لنا موقفا وأقول موقفا عقلانيا موقف من يعرف حدوده ويعرف قدراته . هل نظل تابعا يتحكم فينا أعداؤنا أم لابد لنا من وقفة تصون كرامتنا وتصون شبابنا

انا قرأت التاريخ المصرى كويس

هل عرفت كيف خرج الهكسوس من مصر ؟ هل تعرف ماذا فعل أحمس بعد أبيه الذي مات ليحمي تراب مصر ؟!!!!!!!

هل عرفت كيف خرج الفرس بعدما روعوا الشعب وحاولوا خديعته أكثر من مرة كما تفعل أمريكا ؟!!!!!!!!

هل عرفت كيف خرج التتار بقيادة الجبار هولاكو بعدما دمروا حضارات فلم يوقفهم إلا جيش مصر ؟ !!!!!!!!

هل عرفت كيف خرج الصلبيون وماذا فعل معهم صلاح الدين ومن بعده شجرة الدر ( المرأة ) ؟!!!!!!!

هل عرفت كيف خرجت الحملة الفرنسية التي جاءت بالمطبعة التي تتحدث عنها ؟ !!!!!!!!!

هل عرفت كيف خرج الإنجليز من مصر ألم تقرأ فيما قرأت في التاريخ أسماء كأحمد عرابي ومصطفي كامل ومحمد فريد وسعد زغلول وجمال عبد الناصر

هل عرفت كيف خرجت إسرائيل من سيناء ؟!!!!!!!!!!

هل عرفت كيف انزاح عن مصر ظلم ثلاثين عاما بقيادة طاغية اسمه مبارك ؟!!!!!!!!!!!

هل كل هؤلاء وضعوا رؤسهم في التراب كما يفعل النعام هل خافوا من العدو أم قاوموه هل سنضع أمريكا وإسرائيل أمام أعيننا كغول كبير نظل نرهبه ونخاف منه وهو يرمينا بالمعونات لمصالح شخصية وكما يقولون الحداية لا ترمي كتاكيت

ربنا يوفق أي شخص لما فيه صالح مصر وصالح بلكم شبرا وبإذن الله فلنتحد مع من لا مصلحة له إلا إرضاء رب العالمين لا للوصول لمنصب منه يتربح

السيفين لتطبيق الكلمة ( وأعدوا ) وهي لأعداء الله ولن تسلط إلا علي أعداء الله بعدما يكن المصريون يدا واحدة وقوة لها كيانها وإن كان الشعار من القرآن فيكفيه شرفا وبالتالي فتمسكهم بالقرآن والقرآن يقول : وإن جنحوا للسلم فاجنح لها " وإن أرادوها حربا فلن نضع رؤسنا في التراب ويستزلونا

لم أجد ما أرد به : يا أخي دوره في شبرا أعترف شعر به من خارجها ثم هل تعلم أن الحكومة الفاسدة كانت تحارب كل مصالح الإخوان رغم ذلك كانوا يحرصون علي الوقوف في مصلحة مصر ثم قل لي من من النواب في أي مكان آخر في ظل النظام السابق كانت له لمسات شعر بها هذا الشعب المطحون

ثم ألا تعرف أنه يجب عليك أنت أن تهتم بأسطول الحرية لمساندة إخوانك الضائع حقهم وسبحان الله يا أخي أليس ميدان التحرير هذا هو الذي خرج فيه خيرة شباب مصر بهذه الثورة الشريفة الطاهرة

لانه لم يهتم بنا واحوال واشياء اخرى كتير لا اذكرها الان

بالله عليك فلتذكرها ولا تكتفي بإلقاء كلام لاصحة له

اسال سكان شبرا الخيمة هل تردون البلتاجى مرشح عنكم هتعرف الحقيقة . وفعلا الصندوق اللى يقرر طالما مفيش تزوير .

سننتظر سويا وبإذن الله ينجح من يصلح مصر يا رب

وفي النهاية ( والله لست من الإخوان ولكني مسلم أحب العدل والحرية )

بر الوالدين
20-08-2011, 11:02 PM
للأسف أخي الكريم أننا ابسطاء صدقنا كلام النظام السابق الذي كرهنا نحن شعب مصر في الإسلام وفي كل من يتمسك بدينه وحينما نري مسلم صادق يتمسك بدينه ويقول : الإسلام هو الحل وشريعة ربنا هي المخرج من كل هذه التخبطات نتهمه بأنه اتخذ الدين وسيلة وشعار لاستمالة قلوب الناس فتركنا الصالحين المصلحين وتمسكنا بالمتشدقين المدعين العلم وهم أجهل الجهلاء

بالله عليك أخي الحبيب هل هناك مصري يحب بلده يكون تفكيره ساذج لدرجة أنه يقف عقبة في سبيل التطور والتقدم العلمي والفكري
هل تعتقد أن الإخوان الذين يعشقون كتاب أول كلمة نزلت فيه :( اقرأ ) فيه سورة اسمها سورة ( القلم ) يتعبدون بقوله ( إنما يخشي الله من عباده العلماء ) وتلك الآيات التي لا أحصيها هل تراهم يهملون العلم والفكر أم مازالت الفزاعة برمي المسلم بالجهل والتعصب والإرهاب قائمة وتخويف الناس

وبالنسبة لموضوع الحرب علي إسرائيل فللحرب في قرآننا مباديء بها نرقي ونعز ونصون كرامتنا ولا نكون آخر الأمم ( وإن جنحوا للسلم فاجنح لها ) هل نرضي بالتهديد ما بين الحين والحين كما حدث في سيناء الأسبوع الماضي أم يكن لنا موقفا وأقول موقفا عقلانيا موقف من يعرف حدوده ويعرف قدراته . هل نظل تابعا يتحكم فينا أعداؤنا أم لابد لنا من وقفة تصون كرامتنا وتصون شبابنا

هل عرفت كيف خرج الهكسوس من مصر ؟ هل تعرف ماذا فعل أحمس بعد أبيه الذي مات ليحمي تراب مصر ؟!!!!!!!

هل عرفت كيف خرج الفرس بعدما روعوا الشعب وحاولوا خديعته أكثر من مرة كما تفعل أمريكا ؟!!!!!!!!

هل عرفت كيف خرج التتار بقيادة الجبار هولاكو بعدما دمروا حضارات فلم يوقفهم إلا جيش مصر ؟ !!!!!!!!

هل عرفت كيف خرج الصلبيون وماذا فعل معهم صلاح الدين ومن بعده شجرة الدر ( المرأة ) ؟!!!!!!!

هل عرفت كيف خرج الإنجليز من مصر ألم تقرأ فيما قرأت في التاريخ أسماء كأحمد عرابي ومصطفي كامل ومحمد فريد وسعد زغلول وجمال عبد الناصر

هل عرفت كيف خرجت إسرائيل من سيناء ؟!!!!!!!!!!

هل عرفت كيف انزاح عن مصر ظلم ثلاثين عاما بقيادة طاغية اسمه مبارك ؟!!!!!!!!!!!

هل كل هؤلاء وضعوا رؤسهم في التراب كما يفعل النعام هل خافوا من العدو أم قاوموه هل سنضع أمريكا وإسرائيل أمام أعيننا كغول كبير نظل نرهبه ونخاف منه وهو يرمينا بالمعونات لمصالح شخصية وكما يقولون الحداية لا ترمي كتاكيت

ربنا يوفق أي شخص لما فيه صالح مصر وصالح بلكم شبرا وبإذن الله فلنتحد مع من لا مصلحة له إلا إرضاء رب العالمين لا للوصول لمنصب منه يتربح

السيفين لتطبيق الكلمة ( وأعدوا ) وهي لأعداء الله ولن تسلط إلا علي أعداء الله بعدما يكن المصريون يدا واحدة وقوة لها كيانها وإن كان الشعار من القرآن فيكفيه شرفا وبالتالي فتمسكهم بالقرآن والقرآن يقول : وإن جنحوا للسلم فاجنح لها " وإن أرادوها حربا فلن نضع رؤسنا في التراب ويستزلونا

ا

لم أجد ما أرد به : يا أخي دوره في شبرا أعترف شعر به من خارجها ثم هل تعلم أن الحكومة الفاسدة كانت تحارب كل مصالح الإخوان رغم ذلك كانوا يحرصون علي الوقوف في مصلحة مصر ثم قل لي من من النواب في أي مكان آخر في ظل النظام السابق كانت له لمسات شعر بها هذا الشعب المطحون

ثم ألا تعرف أنه يجب عليك أنت أن تهتم بأسطول الحرية لمساندة إخوانك الضائع حقهم وسبحان الله يا أخي أليس ميدان التحرير هذا هو الذي خرج فيه خيرة شباب مصر بهذه الثورة الشريفة الطاهرة

بالله عليك فلتذكرها ولا تكتفي بإلقاء كلام لاصحة له

ا

جزاك الله خيرا يا اخى فى الله .( والله لست من الاخوان ولكنى مسلم وأحب العدل والحرية)

Golden Eagle
21-08-2011, 01:59 AM
الاخوان بيشتغلوا كويس
بس بيتكلموا وحش
هاتقولي إزاي
يعني عندنا ف أسيوط عاملين كشف طبي بجنيه واحد
و عاملين سوق للبيع بسعر المصنع
يعني ف الخدمات عاملين شغل
بس للأسف ناس منهم أو من المحسوبين عليهم كتير بيقولوا كلام غريب و تصريحات متضاربة و في صحفيين ما عندهمش ضمير بينسبوا ليهم كلام و تصريحات هم ما قالوهوش
لكن لغاية دلوقتي أنا كمواطن مصري شايف كل الأحزاب السياسية ف أسيوط قاعدة تلطم و تقول الوقت ضيق و الاخوان بس اللي شغالين
( بس إزاي د.البلتاجي مرشح هم مش الاخوان قالوا مش هايرشحوا حد للرئاسة ؟؟؟ )

hragaey
21-08-2011, 03:33 AM
هل تعتقد أن الإخوان الذين يعشقون كتاب أول كلمة نزلت فيه :( اقرأ )

ومن منا لا يعشق كتاب الله
انتو ليه بتصوروا المجتمع قبل كدة زناديق

راجع التاريخ كويس الهكسوس كانو اهل كتاب وليس كما يصوره كتاب التاريخ مصر بتاع المدارس

فالقرآن الكريم عندما يتحدث عن الفراعنة وخاصة الحكام منهم يتحدث عنهم بلقب ( فرعون ) دائماً وأبداً ؛ وحينما يتحدث عن حكام مصر من الهكسوس يتحدث عنهم بلقب ( ملك ) وهذا واضح في قصة سيدنا يوسف عليه السلام... .

واضح معلومات سيادتك التاريخية غير دقيقة واتمنى قبل ان تستشهد بشئ تقرأ التاريخ يا ريت تقرا تاريخ التتار كويس لتعرف ولكنك تستشهد بشئ ضدك
ولعلمك: جزء من جيوش التتار اللى دخلوا بغداد كانوا مسلمين منشقين !!!!

هولاكو لم يكن على راس الجيش اللى جاء مصر!!!!!

برضه اقرا التاريخ

ألم تعرف أن مينو اسلم وتزوج مصرية واندمج مع الشعب لولا انجلترا لما خرجوا اساسا

هل متأكد من هذا الكلام أليس السادات هو من اطلق يد تلك الجماعات ضد الاشتراكيون ثم بعد تأدية دورهم نكل بهم
دليل بسيط عام 2005 صفقة بسيطة فى ترشيح مبارك
مبارك حصل على 6 مليون صوت ايمن نور حوالى 500 الف صوت ايمن نور وقف ضده ودفع ثمن ذلك اليس كل من كان يقف ضد مبارك يعتقل أيا كان انتماؤه فليس لعب دور المظلومين لجذب التعاطف
اين كان الاخوان الذين يتباهون انهم ملايين وانهم اغلب مصر لم تسمع لهم صوت ساعتها فى الانتخابات فى مقابل حفنة ارتضوها من مقاعد مجلس الشعب
ولما انتهى دورهم الانتخابات الماضية مفيش كراسى
هتقول الكلام ده محصلش اقولك بص للانتخابات قبل 2005 وبعدها وانت تعرف
الانتخابات الوحيدة اعلنوا مرشح الاخوان وسابوهم فى الجولة الاولى وبعد كدة قفلوها عليهم هل تشك ان نظام مبارك مكنش يقدر يقفلها كلها!!!!!!!!!

أتمنى ذلك ولكن هل نجحت اى تجربة تدعى انها حكم اسلامى حديث
انظر السودان -الصومال- افغانستان- تركيا وخلافه ما هى الا الوصول للحكم واستغلال مشاعر الناس فكرتنى بالسادات لما سمى نفسه الرئيس المؤمن
الاخوان جزء من المجتمع ومن الخطأ قصر اصلاح المجتمع على فصيل لاننا نصنع دكتاتور جديد
وتقبل احترامى واختلاف الرأى لا يفسد للود قضية

محب الجنة 10
23-08-2011, 05:14 AM
أتمنى ذلك ولكن هل نجحت اى تجربة تدعى انها حكم اسلامى حديث
انظر السودان -الصومال- افغانستان- تركيا وخلافه ما هى الا الوصول للحكم واستغلال مشاعر الناس فكرتنى بالسادات لما سمى نفسه الرئيس المؤمن
الاخوان جزء من المجتمع ومن الخطأ قصر اصلاح المجتمع على فصيل لاننا نصنع دكتاتور جديد
وتقبل احترامى واختلاف الرأى لا يفسد للود قضية

جزاكى الله خيرا

ولكن أعداء الاسلام هم من يريدونا ان نشعر ان الحكم الاسلامى وباءا يجب اتخلص منه او نكسة تصيب الامم

بس اللى مخلينى اعجب ان حضرتك حاطط تركيا ... راجع معلوماتك

وياريت حضرتك تقرأ التاريخ كويس وتشوف الحكم الاسلامى صذح

كل الدول اللى حضرتك جبتهم دول ليهم مشاكل جانبية

ومفيش حد قال ان الاخوان بيقصروا نفسهم على الاصلاح

الاخوان مش داخلين اغلبيه وداخل معاهم ناس فى القائمة

ياريت بلاش مزايدات

احب اعرف حضرتك ان الحكم الاسلامى جاى جاى مش بكلامى ولا بكلامك ... لا ..بكلام الشعب المتدين

الشعب العارف دينه كويس وعارف المعتدل والمتشدد

انما تراهات العلمانيين فلا تؤثر فى شعب مصر

قال عايزين يجوزوا المسلمة لمسيحى

ابقوا قابلوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو وووووووووووووووووووووووونى :p:p:p

عند ام ترتر ( مجرد رأى )

محب الجنة 10
23-08-2011, 05:20 AM
ههههههههههههههههههههههههه الاخوان عملوا صفقة علشان يرشحوا مبااارك هههههههههه

صفقة انهم يعتقلوا ويتعذبوا وكمان يعطوا اصواتهم لمبارك....................مقابل 88 مقعد

حد عاقل هنا يدخل ينجدنى يا رجاله ...... هاموت من الضحك

نياهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاها

بر الوالدين
23-08-2011, 07:17 AM
الاخ الفاضل محب الجنة
فعلا الحكم الاسلامى جاى جاى ............. و هذه بداية النهاية ( الايام هتثبت ذلك و التاريخ يشهد )

محب الجنة 10
23-08-2011, 12:56 PM
بداية نهاية التخلف والتأخر وابعاد الدين عن كل شيئ انما النهاية هتكون تقدم واذدهار بتكاتف الجميييييييييييييع وليس فئة وحدها

اطمئن اخى باذن الله الجاى أفضل

التاريخ سيشهد على عدل الاسلام وانه خير منهج حكم

وانا أخى قصدى بحكم الاسلام ان مفيش قوانين تتعارض مع الاسلام

يعنى ما ينفعش فى المرجعية الاسلامية قانون يطلع يقول البنت المسلمة تتزوج واحد مسيحى

مش ممكن يطلع قانون لا يمنع تداول الخمر

وأظن اى حد مسلم او مسيحى ( محترم )

لا يتعرض على هذه البنود ...... هى دى المرجعية الاسلامية

مش قطع يد ....... مش جلد

ووالله اخى ربنا مش هسيب دينه ولا هيسيب مصر

اعيدها اطمئن اخى

ان شاء الله الخير قادم

إسلامى عزتى
23-08-2011, 03:00 PM
احب اعرف حضرتك ان الحكم الاسلامى جاى جاى مش بكلامى ولا بكلامك ... لا ..بكلام الشعب المتدين
نعم،،وقبل كل ذلك
بكلام الرسول صلى الله عليه وسلم ان الخلافة الاسلامية آتية

عن النعمان بن بشير قال كنا قعودا في المسجد وكان بشير رجلا يكف حديثه فجاء أبو ثعلبة الخشني فقال يا بشير بن سعد من يحفظ حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم في الأمراء فقال حذيفة أنا أحفظ خطبته فجلس أبو ثعلبة فقال حذيفة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها ثم تكون خلافة على منهاج النبوة فيكون ما شاء الله أن يكون ثم يرفعها إذا شاء أن يرفعها ثم يكون ملكا عاضا فيكون ما شاء الله أن يكون ثم يرفعها إذا شاء أن يرفعها ثم تكون خلافة على مناهج نبوة ثم سكت قال حبيب فلما قام عمر بن عبد العزيز وكان يزيد بن النعمان بن بشير في صحابته فكتب إليه بهذا الحديث أذكر إياه فقلت إني لأرجو أن تكون أمير المؤمنين يعني عمر بعد الملك العاض والجبرية فأدخل كتابي على عمر بن عبد العزيز فسر به وأعجبه
الراوي: حذيفة بن اليمان المحدث: العراقي - المصدر: محجة القرب - الصفحة أو الرقم: 175
خلاصة حكم المحدث: صحيح

محب الجنة 10
24-08-2011, 12:07 AM
نعم،،وقبل كل ذلك
بكلام الرسول صلى الله عليه وسلم ان الخلافة الاسلامية آتية

عن النعمان بن بشير قال كنا قعودا في المسجد وكان بشير رجلا يكف حديثه فجاء أبو ثعلبة الخشني فقال يا بشير بن سعد من يحفظ حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم في الأمراء فقال حذيفة أنا أحفظ خطبته فجلس أبو ثعلبة فقال حذيفة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها ثم تكون خلافة على منهاج النبوة فيكون ما شاء الله أن يكون ثم يرفعها إذا شاء أن يرفعها ثم يكون ملكا عاضا فيكون ما شاء الله أن يكون ثم يرفعها إذا شاء أن يرفعها ثم تكون خلافة على مناهج نبوة ثم سكت قال حبيب فلما قام عمر بن عبد العزيز وكان يزيد بن النعمان بن بشير في صحابته فكتب إليه بهذا الحديث أذكر إياه فقلت إني لأرجو أن تكون أمير المؤمنين يعني عمر بعد الملك العاض والجبرية فأدخل كتابي على عمر بن عبد العزيز فسر به وأعجبه
الراوي: حذيفة بن اليمان المحدث: العراقي - المصدر: محجة القرب - الصفحة أو الرقم: 175
خلاصة حكم المحدث: صحيح

جزاكى الله خيرا اختى