مشاهدة النسخة كاملة : كلية اداب جامعة الاسكندرية

doshta
07-08-2011, 04:25 PM
اولا انا عايزة اعرف هى اصلا الكلية بتاخد من كام ....انا اتقبلت فيها بس عايزة اعرف هى بتاخد من كام .......حاجة تانية ايه هى شروط القبول بقسم اللغات الشرقية ...و الفونتكس ......الاثار الرومانية .....و علم النفس .....هما دول الاقسام الى ضرورى تقولولى عنها و شروط قبولها ايه ....و الانجليزى اذا مكنش فيه مانع ..معلش لو سمحتم ضرووووورى هى طلبات كتيرة بس معلش الى يعرف حاجة يقول و يكتبها ....شكرا

Egypt for Ever 25
07-08-2011, 04:55 PM
دي كانت شروط القبول بالاقسام علي ايامي:d
2009

اتمني انها تفيدك

شروط الاقسام بكلية الاداب جامعة الاسكندرية 2009
قسم اللغة العربية:
يقبل الطلاب الحاصلين علي 39 درجة 65% فاكثر من درجات اللغة العربية في الثانوية العامة
قسم اللغة الانجليزية:
يقبل الطلاب الحاصلين علي 48 درجة فاكثر في اللغة الانجليزية كلغة اجنبية اولي
قسم اللغة الفرنسية:
يقبل طلاب الانتظام و الانتساب الحاصلين علي اعلي الدرجات في مادة اللغة الفرنسية كلغة اجنبية اولي
قسم الاثار و الدراسات اليونانية و الرومانية:
يقبل طلاب الانتظام و الانتساب الحاصلين علي 80% من درجات اللغة الاجنبية الاولي و الثانية
قسم علم النفس:
يقبل طلاب الانتظام و الانتساب بشرط ان يكون القسم الرغبة الاولي للطالب
قسم المكتبات و المعلومات:
يقبل طلاب الانتظام و الانتساب الحاصلين علي 70% في مادة اللغة الانجليزية كلغة اجنبية اولي
قسم المسرح:
يقبل الطلاب وفقا لترتيب رغبات الطالب و يشترط اداء الطالب امتحان تحريري في الثقافة المسرحية وتحتسب الدرجة بما يعادل 40% من اجمالي الدرجات
قسم الصوتيات و اللسانيات:
يقبل الطلاب الحاصلين علي اعلي مجموع من النسبة المخصصة للقسم من طلاب الانتظام والانتساب الحاصلين علي الثانوية العامة لهذا العام بحيث يضاف مجموع اللغات الثلاث الي المجموع الكلي

Egypt for Ever 25
07-08-2011, 04:59 PM
لغات شرقيه___حسب مجموع الثانويه86%انتظام 83%انتساب

doshta
08-08-2011, 09:39 PM
معلش ممكن توضيح فى شرح قسم الفونتكس تانى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ .......يا جدعان حد يقولى اصلا كلية اداب بتقبل من كام؟؟؟؟؟....و شكرا

tarek-10
08-08-2011, 10:17 PM
معلش ممكن توضيح فى شرح قسم الفونتكس تانى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ .......يا جدعان حد يقولى اصلا كلية اداب بتقبل من كام؟؟؟؟؟....و شكرا
على حسب الجامعه ,, جامعه القاهره بتقبل من 78 ,, حلوان 75 و نص ,, عين شمس مش فاكر والله ,, انت مجموعك كام اصلا ؟

حب الله يملكني
04-09-2011, 10:46 AM
طيب ياتري تنسيق الكليات هيببقي هو هو ولا هيتغيير السنة الجاية الله ربي

اسراء جمال فتحي
25-07-2015, 09:23 PM
انا جايبة 71.59 ينفع اقبل في كلية اداب