مشاهدة النسخة كاملة : ملحــــــــــوظــــــة ... للجميـــــع

usernamo
13-08-2011, 03:00 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

1-لمن يسال لماذا حذف موضوعه .. ارجوك اقرأ القوانين .. قبل ان تضع اى حاجة لان من البديهى انى مش هرد ع كل موضوع امسحه .. انا هنا مشرف لوحدى محدش معايا عشان يساندنى ..
2- لاحظت ان الحوار حول ان الدولة دينية و لا مدنية ازداد و ينتهى بالسب و للعن و احياناً الضرب و التكفير .. الخ ! و لاننا شعب لا يستطيع الحوار دون السيطرة ع نفسه .. فدولتنا سواء كانت اسلامية , مسيحية , بوذية ! لا صالح لقسمى بهذا .. الحديث هنا حول السياسة فقط ..

و دستور البلد المادة الثانية تنص على :

اللغة : العربية
الدين الرسمى : الاسلام
تطبق الشريعة الاسلامية كحكم للبلاد ..

هنيجى احنا نألف بقى و نقول مدنية و بتنجانية .. و مش هنستفيد حاجة غير اننا هنولع فى بعض فى الاخر و هتفضل المادة الثانية موجودة ابد الدهر ..

و المادة شارحة نفسها .. ان السيادة فى البلد هى الاسلام .. و احنا بلد كده لا نعرف الليبرالى و العلمانى و لاى حاجة من دول .. لان شعبنا مش بيفهم اصلاً المصطلحات دى .. و اللى هنا مجرد 20 او 30 عضو بيتخانقوا حوالين المفاهيم دى .. هتطلع برا هتلاقى مفيش المفاهيم دى موجوده .. فبلاش نتحدث فى اشياء لم و لن تطبق ..

يا شعب غيرته الثورة بالصدفة فمن فتح قناة العربية والجزيرة صار خبير سياسياً ..

اظن الملحوظة واضحة انا اسف جداً من بكرة اى موضوع يتعلق حول هذا الحديث سيحذف و على المتضرر اللجوء للادارة !

مثبت لفترة قصيرة ..

سعادتي في عبادتي
13-08-2011, 03:09 AM
يا أمجد كنت فين من زمان يا راجل و من زمان فين الكلام ده

nurahn
13-08-2011, 03:19 AM
تمام وانا موافقه ان بلدنا تفضل كده بنص القانون ده وميحصلش اي تغير فيه ولا فبلدنا من الناحية القانونيه

جهاد2000
13-08-2011, 10:46 AM

سلمت يداك يا أمجد وسدد رب الكون خطاك .

maths city teacher
13-08-2011, 03:02 PM
مش بنهرف نتكلم من غير ما نخون بعض او نكفر بعض كلام منطقى ميه فى الميه
السياسه ليها ناسها ما غلطناش لما قلنا كده

رمضان شاهين
14-08-2011, 12:11 AM
امضى ونحن معك ولا يهمك شى

غاربله
14-08-2011, 03:09 AM
طيب عندما تقف بين يدى الله ويسألك لماذا حزفت مشاركات عبده الفقير غاربله هاتقوله ايه والله انى لااختصمك عند ربى يوم القيامه
وحسبى الله ونعم اوكيل

usernamo
14-08-2011, 04:18 AM
فعلاشعب غيرته الثوره بالصدفه وجعلته يتحدث فى السياسه بعد ان كان يعتبرها من (( النجاسه)) والخروج عن الحاكم كفر والعياذ بالله 000وشباب التحرير شويه ((سيس)) وخارجين عن المله بل وخونه
سيدى من قال ان مدنيه الدوله مش سياسه 000

طيب انا عندى رائى ماتيجوا نشوف مصطبه 0000وبالمره شاليه وجوزه ونقعد نشد ونتكلم فى البهايم واسعارها 000وكيفيه تزغيط دكر البط وسوق البهايم وكيفيه الدخول والخروج 000بلا مدنيه بلا ليبراليه بلاعلمانيه 00000
فعلا ماهيه الثوره خلت الشعب الجاهل (ده كلامك انت )يتكلم فى السياسه
وطالما هيه حسبه 20 او30 نفر 000محدش يتكلم اللى فى ايه000000علشان منغلطشى0

هااا ايه رأيك انت فى كلامك ايها العبد الفقر الى الله ؟؟ و انا العبد الفقير ايضاً الى الله ادعو عليك بمثلما دعوت عليا انا .. و ازيد و اقول اللهم بحق الشهر الكريم انتقم لى . الكلام اللى بالبنفسجى ده تستحق ايه عليه يعنى ؟! يعنى انا مش فاهم

غاربله
14-08-2011, 05:33 AM
على فكره النت تعبان 00ياستاز كلامى رساله ولها مضمونها والناس اللى فى المنتدى اغلبيتهم عارفين انى اقصد ايه00000وياريت تقراء ما اكتبه علشان تبقى عارف اتجاهات الكلام 000دى اولاحتى وليكن حاسبنى على اخطائى واعلنوا على الناس ان فلان اخطا فى كذا ويستحق كذا لكن دككينى كده امال فين الشفافيه 00دى ثانيااما اخيرا 0000اقول الله ما اعفوا عنا ان نسينا او اخطائنا 0

maths city teacher
15-08-2011, 12:29 AM
فيه ناس مسنوده ليها ضهر .... ما تفهمشى المنتدى له توجه غير ديمقراطى بالمره ممكن حد يرد علينا بس من غير ما يتعمللى حظر

usernamo
15-08-2011, 03:53 AM
فيه ناس مسنوده ليها ضهر .... ما تفهمشى المنتدى له توجه غير ديمقراطى بالمره ممكن حد يرد علينا بس من غير ما يتعمللى حظر

يا سيدى حظر ليه ؟؟ قولى بس مين مسنود ؟؟ يا سيدى الفاضل ده منتدى و ليس مجمع المصالح حتى يكون به موظف له ظهر ! اللهم احسن ظنون العباد بى !

magedsaleeb
16-08-2011, 11:46 AM
ولو سمحت المادة الاولى من الاعلان الدستورى بتقول ايه يا غالى

magedsaleeb
16-08-2011, 11:49 AM
جمهورية مصر العربية دولة ديمقراطية يحكمها مبدا المواطنة
اى الجميع متساوون فى الحقوق والواجبات دون تمييز لدين معين فهى دولة مدنية وهذا ليس بكلامى بل كلام وزير العدل وكذلك المجلس العسكرى

سعادتي في عبادتي
16-08-2011, 12:53 PM
جمهورية مصر العربية دولة ديمقراطية يحكمها مبدا المواطنة
اى الجميع متساوون فى الحقوق والواجبات دون تمييز لدين معين فهى دولة مدنية وهذا ليس بكلامى بل كلام وزير العدل وكذلك المجلس العسكرى

طيب يا حج المادة التانية جت عشان توضح الاولي ، "مبادئ الشريعة الإسلامية المصدر الرئيسى للتشريع"

وبعدين مختلفانش فكلامك كلنا متساوون في الحقوق و الواجبات دون تمييز بس مصر مش مدنية مصر إسلامية للأبد;):022yb4:

maths city teacher
17-08-2011, 02:32 AM
يا سيدى حظر ليه ؟؟ قولى بس مين مسنود ؟؟ يا سيدى الفاضل ده منتدى و ليس مجمع المصالح حتى يكون به موظف له ظهر ! اللهم احسن ظنون العباد بى !

حظر ليه مش عارف قوليلهم هما الحظر ده مش لازم يكون مسبب ومحدد المده يوم اسبوع 10 ايام شهر وعند التكرار شطب بس يكون فيه تحذير اول وتانى وتالت يمكن يكون مش واخد باله
انما حظر غير مسبب ومحدد المده انا عن نفسى شفته 3 مرااااااااااات لحد دلوقتى
ما علينا كله يهون

mr_moh555555
19-08-2011, 01:50 AM
فكرتني بفيلم شبه منحرف

مع انني لم اري الفيلم

محمد السويركى
19-08-2011, 07:29 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

1-لمن يسال لماذا حذف موضوعه .. ارجوك اقرأ القوانين .. قبل ان تضع اى حاجة لان من البديهى انى مش هرد ع كل موضوع امسحه .. انا هنا مشرف لوحدى محدش معايا عشان يساندنى ..
2- لاحظت ان الحوار حول ان الدولة دينية و لا مدنية ازداد و ينتهى بالسب و للعن و احياناً الضرب و التكفير .. الخ ! و لاننا شعب لا يستطيع الحوار دون السيطرة ع نفسه .. فدولتنا سواء كانت اسلامية , مسيحية , بوذية ! لا صالح لقسمى بهذا .. الحديث هنا حول السياسة فقط ..

هنيجى احنا نألف بقى و نقول مدنية و بتنجانية .. و مش هنستفيد حاجة غير اننا هنولع فى بعض فى الاخر و هتفضل المادة الثانية موجودة ابد الدهر ..

و المادة شارحة نفسها .. ان السيادة فى البلد هى الاسلام .. و احنا بلد كده لا نعرف الليبرالى و العلمانى و لاى حاجة من دول .. لان شعبنا مش بيفهم اصلاً المصطلحات دى .. و اللى هنا مجرد 20 او 30 عضو بيتخانقوا حوالين المفاهيم دى .. هتطلع برا هتلاقى مفيش المفاهيم دى موجوده .. فبلاش نتحدث فى اشياء لم و لن تطبق ..

يا شعب غيرته الثورة بالصدفة فمن فتح قناة العربية والجزيرة صار خبير سياسياً ..

اظن الملحوظة واضحة انا اسف جداً من بكرة اى موضوع يتعلق حول هذا الحديث سيحذف و على المتضرر اللجوء للادارة !

مثبت لفترة قصيرة ..

ممتاز .... هو ده الكلام

maths city teacher
20-08-2011, 01:42 AM
كلام زى الفل

hragaey
20-08-2011, 05:55 PM
حظر ليه مش عارف قوليلهم هما الحظر ده مش لازم يكون مسبب ومحدد المده يوم اسبوع 10 ايام شهر وعند التكرار شطب بس يكون فيه تحذير اول وتانى وتالت يمكن يكون مش واخد باله
انما حظر غير مسبب ومحدد المده انا عن نفسى شفته 3 مرااااااااااات لحد دلوقتى
ما علينا كله يهون

أزاى حضرتك عامل ايه
والله معاك حق
لما يتكشفوا ضعف حجتهم ينزل فيك حجب مواضيع ومنع

كبر دماغك

المشكلة يرجع يقولك مين محصلش ازاى وفى الاخر ولا حاجة
عادى يعنى

maths city teacher
28-08-2011, 03:19 PM
أزاى حضرتك عامل ايه
والله معاك حق
لما يتكشفوا ضعف حجتهم ينزل فيك حجب مواضيع ومنع

كبر دماغك

المشكلة يرجع يقولك مين محصلش ازاى وفى الاخر ولا حاجة
عادى يعنى
اهههههه
عادى معلش تعرف انا مبقيتش تفرق معايا خالص دول عالم فاضيه خالص

كرم حمدي
31-08-2011, 09:10 AM
كل عام والجميع بخير ، مهما تمر بمصر من محن فأولادها قادرون بإذن الله ـتعالي ـ علي الوصول بها إلي بر الأمان ،لأنهم في رباط إلي يوم القيامة ، كما بشر بذلك الرسول ـ صلي الله عليه وسلم ـ يا من جاء من نسل المصريين أبو العر ب اسماعيل عليه السلام فنحن مسلمين أولاً ، وعرب في الأصل ،فليحذر كل من تسول له نفسه بغير ذلك؛؛؛؛؛

Hemo011
31-08-2011, 11:07 PM
بارك الله فيك

~delete~
01-09-2011, 06:24 AM
بارك الله فيك

ازهريه وافتخر
25-09-2011, 03:25 PM
تمااااااااااااام

nioten
16-10-2011, 11:46 PM
مبروك للاستاذ ايمن نور
اضافه جديده له اراء ممتازه وتواجد باستمرار

shorouk alshams
19-10-2011, 04:19 AM
جزاك الله خيراً
ياريت الكل يفهم كدا زيك مصر بلد اسلامية وهتفضل كدا , وعلى فكرة الى بيقولوا كلام غير كدا عفوا دول شويا ناس مش بيحبوا مصرا سواء مسحين او للاسف مسلمين
اللهم احفظ مصر بإسلام

د.عبدالله محمود
10-11-2011, 08:16 PM
رائع أستاذ أمجد ..أصبت كبد الواقع
جزاكم الله خيراً على سطور موضوعك البسيطة الرائعة
إنها السهل الممتنع

Fawzy Mhamd2
25-11-2011, 04:27 PM
دستور البلد المادة الثانية تنص على :