مشاهدة النسخة كاملة : تعميم الغة الفرنسية على المرحلة الأعدادية

مسيو /محمد حمادة
19-08-2011, 10:56 AM
كنا نأمل ان يعمم النهج ولكن للاسف الجميع اكد مش السنة دى :angry2::angry2::angry2:

محبتك يا الله
07-09-2011, 11:35 AM
احسن والله ده انا طالبة بالصف الثانى الاعدادى ومن محافظة الغربية اللى كان فيها تجربة الفرنساوى المدرسين كانوا بيعذبونا اوى وياكلوا وقتنا كانت الحصة ساعتين فى الدرس وفي المدرسة المدرس كان بيخش بيقعد على الديسك ويكتب كلمتين على السبورة وخلاص ما يشرحش ولا كلمة ارحمونا بقى ارحموووووووناااااا

حسبى الله ونعم الوكيل فى اللى طلع القرار ده وكمان تجربة على 3 محافظات بس اشمعنى بقية الطلاب ما بيدرسوش زينا ولا بيمتحنوا زينا
وحضرتك مع كل الاحترام اكيد مدرس فرنساوىوكل مدرسين الفرنساوى همهم على الفلوس اللي بياخدوها الا من رحم ربى اما كل الطلاب مش موافقين عليه ابدااا
انا اسفة انا بقول الكلام ده بكل احترام وما اقصد اجرح فى اى واحد فى المنتدى والله بس بحاول اعبر عن رايى وشكرا

اسماعيل فرنسى
07-09-2011, 05:34 PM
الكلام ده رأيك لوحدك ممكن تكونى مفهمثيش المادة كويس لآى سبب من الأسباب , المدرس مش مهتم بالشرح , انتى مش مهتميه بالماده , معرفتيش تحبيها , لكن أنا مختلف معاكى انا كمان من محافظة الغربية والطلاب عندى فى المرحلة الإعدادية عشقوا هذه الماده وأحبوها كثيرا لذلك فهم يمارسونها فى الشارع , مش بس كده دى أصبحت المادة المفضلة لديهم . إبحثى عن السبب ممكن يكون العيب فيكى انتى أو فى المدرس اللى بيشرحالك فى المدرس
( نعيب زماننا والعيب فينا , وما لزماننا عيب سوانا )

chimomohamed
08-09-2011, 12:03 AM
لاحظي قبل ماتعممي وتحكمي ان الفرق مش هيبان غير لما تطلعوا ثانوي وتشوفوا الفرق بين اللي اهتم بيها واللي هيقعد مش فاهم حاجة والفرق في الدرجة في الثانوية العامة

محبتك يا الله
08-09-2011, 11:40 AM
الكلام ده رأيك لوحدك ممكن تكونى مفهمثيش المادة كويس لآى سبب من الأسباب , المدرس مش مهتم بالشرح , انتى مش مهتميه بالماده , معرفتيش تحبيها , لكن أنا مختلف معاكى انا كمان من محافظة الغربية والطلاب عندى فى المرحلة الإعدادية عشقوا هذه الماده وأحبوها كثيرا لذلك فهم يمارسونها فى الشارع , مش بس كده دى أصبحت المادة المفضلة لديهم . إبحثى عن السبب ممكن يكون العيب فيكى انتى أو فى المدرس اللى بيشرحالك فى المدرس
( نعيب زماننا والعيب فينا , وما لزماننا عيب سوانا )

على فكرة يا مسترانا جايبة في الفرنساوى الدرجة النهائية 30 من 30 وده حضرتك باجتهادى انا ومتقولش حضرتك العيب فيا انا وكمان انا بحب المادة جدا بس ده بردة ما يبررش ان 3 محافظات بس اللى تاخذ الفرنساوى ليييه هيقولوا تجربة معقولة تجربة للسنة الرابعة على التوالى وحضرتك المفروض ما تعممش على كل طلابك انهم شاطرين فى المادة لان اى مكان فيه الحلو وفيه الوحش وممكن يكونوا بيحبوا المادة بس ما بيجيبوش درجة نهائية وزى ما قلت حضرتك ممكن والله اعلم ده هم المدرسين على الفلوس وبعدين حضرتك فى مبدا مهم جدا ازاى يضيفوها واساسا العيال نصفهم ضعاف فى العربى فى اهم قسمين النحو والتعبير ودول الى بيكونوا مفردات اللغة عند الطالب بس انا الحمد لله ناقصة1.8 فى العربى بس انا باتكلم عن الفئة الاغلبية من الطلاب
ثانيا اللغة الانجليزية من المفروض انها تبقى عند الطالب مضمونة وسهلة ومفرداتها منطوقة صح علشان لما يجى ينطق كلمات الفرنساوى يتعرف الفرق بين اللغتين والفرق في النطق بين اللغتين ويربط معانى اللغتين ببعض فى المتشابهات وبرده الحمد لله ربنا وفقنى وجبت الدرجة النهائية 60 من60 الراى ده بيتحدث عن اغلبية الطلاب الموجودين فى المستوى المتوسط والضعيف و الجيد

محبتك يا الله
08-09-2011, 11:50 AM
لاحظي قبل ماتعممي وتحكمي ان الفرق مش هيبان غير لما تطلعوا ثانوي وتشوفوا الفرق بين اللي اهتم بيها واللي هيقعد مش فاهم حاجة والفرق في الدرجة في الثانوية العامة
انا قلت انا جبت الدرجة النهائية فيه وبحبه جدااااا وللعلم انا طالعة الاولى على مدرستى لمرتين على التوالى عشان ما تقولوش عليا ان انا خايبة واللى وصلتله ده بفضل الله ثم والداى ثم معلمينى

M.Ahmed Elsaid
10-09-2011, 04:30 AM
انا قلت انا جبت الدرجة النهائية فيه وبحبه جدااااا وللعلم انا طالعة الاولى على مدرستى لمرتين على التوالى عشان ما تقولوش عليا ان انا خايبة واللى وصلتله ده بفضل الله ثم والداى ثم معلمينى

ازاى بتحبى الفرنساوى وجبتى فيه الدرجة النهائية .. وزعلانة انك بتدرسيه ؟؟

وبعدين انتى المفروض تحسدى نفسك ع اللى انتى فيه .. لسبب ان محافظتك حظها حلو انها بتدرس الفرنساوى فى الاعدادى .. يعنى لما تروحى ثانوى وتدرسى الفرنساوى فيه هتعرفى قيمة اللى درستيه فى الاعدادى ..

ودا اللى احنا بنتمناه انه يتعمم على كل محافظات الجمهورية علشان الطالب نفسه ..
وهنا المدرسين بيتكلمو وبيتمنو انه يتعمم علشان سبب تانى ان كل مدرس يشتغل فى مجاله فى المدارس .. ودا اللى انتى مش عارفاه ... مش علشان الفلوس زى ما انتى بتتكلمى ..

اسماعيل فرنسى
10-09-2011, 07:03 PM
سبحان الله ( محبتك يا الله ) كلامك رائع وجميل
لكن فيه بعض التناقض وهو زى ما مسيو أحمد قال إزاى بتحبى المادة وجبتى فيها الدرجة النهائية ومش عايزاهم يدرسوها وموضوع ان 6 محافظات بس هم اللى بيدرسوها دى مش بإيدينا ده قرار وزير التعليم وثالثا أنا من عشاق اللغة العربية وحبى لها جعلنى أحب كل اللغات وقد قيل (( من علم لغة قوم أمن مكرهم )) فأعتقد ان مفيش مانع ان الطالب يدرس اللغة الفرنسية فى المرحلة الاعدادية خاصة انه بيدرسها فى ثانوى وده حيساعده كتيبر فى المرحلة الثانوية زى ما قال المسيو وده ظاهر فى بعض الطلبة اللى اهتموا بالغة فى الاعدادى واللى لم يهتموا ................ وبالنسبة لتعليقى الأول ان قولتلك ان ممكن العيب يكون فى حضرتك متزعليش منى انا قولت الاستنتاج ده بناء على المعطيات اللى انتى قولتيها ف كلامك لأنى مش عارف حضرتك شخصيا ولا أعرف مستواكى الدراسى فكان بناء على كلامك الأول ................. تقبلى اعتذارى ..................... وفى النهاية ( اختلاف وجهات النظر لا يفسد للود قضية ) فقد يخطأ بعضنا وقد نكون كلنا على صواب........... مع خالص تحياتى .

مسيو /محمد حمادة
14-10-2011, 09:46 AM
merci pour vous

حاتم شوقى
30-10-2011, 11:26 PM
وعلى الرغم من تأييد معلمي جماعة الإخوان المسلمين لسياسة "جمال الدين" ، إلا أن هذا الاجتماع شهد هجوما حادا من معلمي الإخوان ضد سياسة الوزارة المتبعة حاليا ، حيث اتهم ممثلي حركة "معلمون بلا نقابة" الوزارة باتباعها لسياسة "اللورد كرومر" في هدم التعليم في مصر ، وذلك نتيجة لقيام الوزارة بتجربة تعميم تدريس اللغة الفرنسية على طلاب المرحلة الإعدادية في 7 محافظات ، على أن يتم تعميمه على طلاب المرحلة الإعدادية بدء من العام القادم ، وهو ما كشفه "حسن العيسوي" - الأمين العام لحركة معلمون بلا نقابة - موضحا أن الحركة طالبت بإلغاء هذا القرار فورا ، مشيرا إلى أن الحركة حملت الوزارة مسئولية هدم التعليم في مصر في حال تعميم تلك التجربة.