مشاهدة النسخة كاملة : تجارة انجليزى

نونة المأذونة
02-09-2011, 12:20 AM
السلام عليكم
انا طالبة داخلة اولى جامعة
بس مش تجارة انجليزى
و انا سالت عنها كتير و بجد محتارة
انا عايزة اعرف من حضارتكم من اللى فى تجارة انجليزى
بالنسبة للمستقبل الوظيفى
يعنى الشغل حنلاقى و لا حنعد فى البيت و تبقى زى اى كلية
و سمعت ان العشرة الاوائل بيتعينوا فى بنوك ده صح و لا لا
انا عايزة اعرف بالنسبة للمنصورة
و ربنا يوفقنا كلنا
انا مجموعى جايب تجارة انجلش و معديه بكتير
بس ملحقتش الكلية اللى انا عايزاها
بنص درجة بس الحمد لله
و التنسيق جابلى كلية مبحبهاش خالص
فيا ريت تساعدونى

ahmed610
02-09-2011, 11:22 AM
السلام عليكم
انا طالبة داخلة اولى جامعة
بس مش تجارة انجليزى
و انا سالت عنها كتير و بجد محتارة
انا عايزة اعرف من حضارتكم من اللى فى تجارة انجليزى
بالنسبة للمستقبل الوظيفى
يعنى الشغل حنلاقى و لا حنعد فى البيت و تبقى زى اى كلية
و سمعت ان العشرة الاوائل بيتعينوا فى بنوك ده صح و لا لا
انا عايزة اعرف بالنسبة للمنصورة
و ربنا يوفقنا كلنا
انا مجموعى جايب تجارة انجلش و معديه بكتير
بس ملحقتش الكلية اللى انا عايزاها
بنص درجة بس الحمد لله
و التنسيق جابلى كلية مبحبهاش خالص
فيا ريت تساعدونى
الى انا فهمتة انك فى تجارة عربى يا نونة ....بصى اولا الى بيدخل تجارة وهو جايب مجموع كبير فى الثانوية العامة غالبا بيجيب تقديرات عالية فى الكلية العشرة الاوائل اكيد بيتعينوا اصل دول لو متعينوش يبقى محدش هيتعين ...عموما اهم حاجة وقت التعيين غالبا مش الشهادة اهم حاجة مستواك فى الانترفيو مستوى اللغة والشخصية ومهارات الكمبيوتر و ومستواكى فى الحاجات الى اتعلمتيها فى الكلية وهكذا عموما انا علطول بقول الارزاق على الله ..ربنا يوفقك ويوفقنا

نونة المأذونة
02-09-2011, 12:22 PM
الى انا فهمتة انك فى تجارة عربى يا نونة ....بصى اولا الى بيدخل تجارة وهو جايب مجموع كبير فى الثانوية العامة غالبا بيجيب تقديرات عالية فى الكلية العشرة الاوائل اكيد بيتعينوا اصل دول لو متعينوش يبقى محدش هيتعين ...عموما اهم حاجة وقت التعيين غالبا مش الشهادة اهم حاجة مستواك فى الانترفيو مستوى اللغة والشخصية ومهارات الكمبيوتر و ومستواكى فى الحاجات الى اتعلمتيها فى الكلية وهكذا عموما انا علطول بقول الارزاق على الله ..ربنا يوفقك ويوفقنا

اولا شكرا لاهتمام حضرتك بس انا مش تجارة خالص انا عايزة ادخل تجارة انجليزى
فى ناس بتقول حلوة و ناس بتقول ملهاش مستقبل
و انا جامعة المنصورة
حكاية تعيين العشرة الاوائل دى صح و لا لا
لان ناس بتقول انها شغل واسطة مش تقدير خالص

same7 8
02-09-2011, 10:47 PM
بصى مش تدورى ع الشغل الارزاق ع الله انتى تعملى اللى عليكى الاول وتتوكلى على الله وبعدين تستنى انا الكلام دا اتقالى وكنت كرهت الكلية ومكنتش هقدم بس استخرت ربنا واللى فيه الخير هنشوفه انا اولى تجارة انجلش جامعة المنصورة وسبيها ع الله
واحب اقولك ان مجالها ف الشغل واسع جدا كفاية انهم بيفضلو تجارة انجلش ع عربى ف الشغل والمرتب بيبقى زيادة حوالى من 400-600 جنيه ودا كلام واحد قريبى شغال ف بنك

بنت الشاطئ1
03-09-2011, 10:09 AM
شكرا ليك يا سامح
بس انا اسمع ان لازم واسطة
ممكن تسال قريبك عن الحكاية دى
كمان العشرة الاوائل حكاية التعيين و كده
اصل حكاية التعيين فى الكلية مش مضمونة برده

same7 8
03-09-2011, 04:20 PM
العفو ع ايه بس احنا كلنا اخوات ولازم نساعد بعض ف الكلية الغامضة دى هههههههههههههههههههههههههه دا الواحد لو كان دخل طب كان ناس كتير تساعدة حاجة غريبة والموقع نفسه مش بيحط اى حاجة تاسعدنا ومفيش اى مواقع لتجارة انجلش جامعة المنصورة يلا ربنا يسطر

ahmed610
04-09-2011, 06:15 PM
اولا شكرا لاهتمام حضرتك بس انا مش تجارة خالص انا عايزة ادخل تجارة انجليزى
فى ناس بتقول حلوة و ناس بتقول ملهاش مستقبل
و انا جامعة المنصورة
حكاية تعيين العشرة الاوائل دى صح و لا لا
لان ناس بتقول انها شغل واسطة مش تقدير خالص
اه يبقى انا فهمت غلط
تجارة انجليزى كلية جميلة طبعا انا كنت كتبها اول رغبة وقربت اتخرج منها اهه انا عن نفسى شايف انها كلية كويسة ....ليها مستقبل ولا لا ..بصى مش عايز ابقى مكرر بس هو فعلا المستقبل بأيد ربنا بغض النظر عن الكلية كل الى اقدر اقوله ان مجالات شغلها كتير وغالبا بيبقى بمرتبات محترمة
وعموما لو بتقارنى بين تجارة عربى وانجليزى يبقى انجليزى احسن وانتى مغمضة
تعيين العشرة الاوائل ...مش فاهم قصدك لو تقصدى تعيينهم معيدين فى الجامعة يعنى فا كل سنة بتبقى بظروفها على حسب احتياج الكلية للمعيدين فى السنةدى انما لو تقصدى تتعينهم عموما يعنى فى اى وظيفة فاكيد طبعا العشرة الاوائل بتجيلهم عروض كتير اول ما يتخرجو

بنت الشاطئ1
04-09-2011, 06:25 PM
اه يبقى انا فهمت غلط
تجارة انجليزى كلية جميلة طبعا انا كنت كتبها اول رغبة وقربت اتخرج منها اهه انا عن نفسى شايف انها كلية كويسة ....ليها مستقبل ولا لا ..بصى مش عايز ابقى مكرر بس هو فعلا المستقبل بأيد ربنا بغض النظر عن الكلية كل الى اقدر اقوله ان مجالات شغلها كتير وغالبا بيبقى بمرتبات محترمة
وعموما لو بتقارنى بين تجارة عربى وانجليزى يبقى انجليزى احسن وانتى مغمضة
تعيين العشرة الاوائل ...مش فاهم قصدك لو تقصدى تعيينهم معيدين فى الجامعة يعنى فا كل سنة بتبقى بظروفها على حسب احتياج الكلية للمعيدين فى السنةدى انما لو تقصدى تتعينهم عموما يعنى فى اى وظيفة فاكيد طبعا العشرة الاوائل بتجيلهم عروض كتير اول ما يتخرجو

شكرا لحضرتك و فعلا انا سمعت عن حكاية عروض الشغل دى فعلا و انا عن نفسى حباها جدا ادعولى انى ادخلها

zozo93
05-09-2011, 01:23 AM
ربنا معاكي يا نونة وان شاء الله اللي في الخير ربنا يقدمه

Bavly2009
06-09-2011, 02:49 PM
اولا عاوز اعرفيك ان اكتر شغل ماوجود فى البلد شغل تجاره
بس فى نفس الوقت هتلائى اكبر عدد من الطلبه
فلو هاتدخلى تجاره انجلش فعلا لازم تبقى مميزه عن كل الى معاكى بأكبر قد ممكن
يعنى مثلا تنزلى تدريب كل سنه فى بنك
تاخدى كورسات انجلش و كورسات تانيه هتعرفيها لو دخلتى زى commercial exel
و لو فعلا تميزتى فى الكليه ثقى انيك هتشتغلى شغل مايحلمش بيه خريجيين الطب و الهندسه
انا لو قلتليك مرتبات الناس الى فى البنوك و الشركات المالتى ناشونال و شركات المرجعه بيوصل كام مش هتصدقى بأمانه
بس علشان تشتغلى فى حاجه من دول لازم تكونى مميزه اوى
و عاوز اقول حاجه تانيه برضو ثانويه عامله حاجه و كليه حاجه تانيه خالص ممكن ناس تكون لحقت تجاره انجلش بالعافيه و تلاقيهم من اوائل الدفعه و ناس تانيه دخلتها بمجموع كبير و ماتعرفش تمشى فيها كويس فا اهم حاجه حبى الكليه دى بجد علشان تعرفى تمشى فيها و بجد كليه لذيذه جدااااااا و مجلات شغلها تحفه و مرتبات شغلها تحفه

janna ramy
10-09-2011, 03:31 AM
انا محتاجه لاى حد يرد على سؤالى ضرورى جدا جدا جدا دلوقت تنسيق الثانويه العامه اتقفل لو حد يقدر يفيدنى ضرورى انا ملحقتش اقدم التنسيق بتاعى

بنت الشاطئ1
10-09-2011, 09:28 AM
انا محتاجه لاى حد يرد على سؤالى ضرورى جدا جدا جدا دلوقت تنسيق الثانويه العامه اتقفل لو حد يقدر يفيدنى ضرورى انا ملحقتش اقدم التنسيق بتاعى

انا دخلت دلوقتى على بوابة الحكومة المصرية مكتوب ترقبوا نتيجة المرحلة التالتة
انا بصراحة معرفش انت مرحلة ايه و معرفش بصراحة اذا كان المرحلة التالتة ظهرت و لا لا
بالتوفيق

janna ramy
10-09-2011, 01:29 PM
لا دة انا ملحقتش التنسيق اصلا و مش عرفة اعمال اية ؟؟؟؟؟؟؟

بنت الشاطئ1
10-09-2011, 02:12 PM
لا دة انا ملحقتش التنسيق اصلا و مش عرفة اعمال اية ؟؟؟؟؟؟؟

مش فاهمة يا جنا انتى ملحقتيش ايه بالظبط يعنى الوقت فات و لا المجموع

janna ramy
10-09-2011, 02:30 PM
لا مش المجموع انا اصلي كنت مسفرة وملحقتش اكتب التنسيق

بنت الشاطئ1
10-09-2011, 06:20 PM
لا مش المجموع انا اصلي كنت مسفرة وملحقتش اكتب التنسيق

مش عارفة بصراحة روحى اسالى فى مكتب التنسيق او اى حد عنده خبرة فى الموضوع و ربنا يوفقك

mega man166
18-09-2011, 01:55 AM
اولا عاوز اعرفيك ان اكتر شغل ماوجود فى البلد شغل تجاره
بس فى نفس الوقت هتلائى اكبر عدد من الطلبه
فلو هاتدخلى تجاره انجلش فعلا لازم تبقى مميزه عن كل الى معاكى بأكبر قد ممكن
يعنى مثلا تنزلى تدريب كل سنه فى بنك
تاخدى كورسات انجلش و كورسات تانيه هتعرفيها لو دخلتى زى commercial exel
و لو فعلا تميزتى فى الكليه ثقى انيك هتشتغلى شغل مايحلمش بيه خريجيين الطب و الهندسه
انا لو قلتليك مرتبات الناس الى فى البنوك و الشركات المالتى ناشونال و شركات المرجعه بيوصل كام مش هتصدقى بأمانه
بس علشان تشتغلى فى حاجه من دول لازم تكونى مميزه اوى
و عاوز اقول حاجه تانيه برضو ثانويه عامله حاجه و كليه حاجه تانيه خالص ممكن ناس تكون لحقت تجاره انجلش بالعافيه و تلاقيهم من اوائل الدفعه و ناس تانيه دخلتها بمجموع كبير و ماتعرفش تمشى فيها كويس فا اهم حاجه حبى الكليه دى بجد علشان تعرفى تمشى فيها و بجد كليه لذيذه جدااااااا و مجلات شغلها تحفه و مرتبات شغلها تحفه
لو سمحت ممكت توضح التدريب فى البنوك ازاى؟
انا لسه فى سنه اولى و عايز اعرف التدريب ده امتى وايه البنوك الى اختارها وبدفع كام وكده؟

Bavly2009
20-09-2011, 06:23 PM
اولا مش هتدفع اى حاجه بالعكس انت هتاخد مكافئه كمان
و كل البنوك كل سنه بتنزل تدريب بالاضافه لبعض الشركات كمان
بس سنه اولى صعب شويه تدرب لان التدريب بيبدء من سنه تانيه فى اغلب البنوك

و دى صفحه على الفيسبوك هنزلكم عليها اى حاجه جديده تبع الكليه و مزاعيد التدريب و البنوك الى هتقبل اولى و ازاى تقدم و كده

Bavly2009
23-09-2011, 03:24 PM
http://www.facebook.com/pages/Alex-univirse-faculty-of-E-Commerce-year-2011-2012/209242769136361

neso
24-09-2011, 10:00 PM
السلام عليكم
تجاره انجلش كلية جميله جدا جدا
انا فيها بس في سنه 2
و شغلها موجود و تشتغلي بسهوله جدا عن اي كلية تانيه
انتي روحي الشؤؤن واسألي بنفسك علي اللي انتي عاوزاه ولو عاوزاني اسألك انا ممكن اسألك يوم الاتنين
ولو محتاجه اي حاجه تانيه ممكن تقوليلي وانا اعرفك وممكن تبعتيلي مسدج اي حاجه انتي عاوزاها وانا هساعدك

بالتوفيق ان شاء الله ربنا معاكم وجامعة المنصوره هتنور بيكم:022yb4:

احمد عصام ميدو
29-09-2011, 09:08 PM
كلام جميل جدا بس على فكرة الكلام على الشغل واحنا لسة حتى مدخلناش الكلية دا صعب جدا
انا عن نفسى داخل تجارة انجلش المنصورة لانى حابب انى اكون فيها اولا وثانيا لما اخلص باذن الله ال 4 سنين هبدا افكر فى حكاية الشغل
بس انا عندى اقتراح حلو بلنسبة لطلاب تجارة انجلش المنصورة لية منعملش هنا فى المنتدى قسم خاص بينا او صفحة على الفيس بوك بحيث ان كل واحد عندو حاجة يقدر يفيد الجميغ بيها وكمان نتعرف على بعض

ayamamdouh
10-06-2016, 06:19 PM
يا جماعة مطلوب محاسبين (بك يتجارة انجليزى) حديثى التخرج من سكان القاهرة يفضل سكان منطقة شرق القاهرة للعمل بشركة تابعة لقطاع الطيران برجاء ارسال السيرة الذاتية إلى mamdouh2000@aucegypt.edu