مشاهدة النسخة كاملة : من كل الدكاتره ادخلو والنبى همووووووووووووووت

ahmed doula
05-09-2011, 07:02 AM
السلام عليكم

ده رابط الموضوع اللى فيه الكلام الاصلى عشان منعا للتكرار بس يعنى ادخلو ياريت وشوفولى حل فى المشكله الصحيه بتاعتى دى

http://thanwya.com/vb/showthread.php?p=3929783#post3929783

ولكم افضل الثواب

المؤمن الصغير
05-09-2011, 08:02 AM
أولاً: أسأل الله أن يشفيك ويعافيك.
ثانياً: حضرتك في سنة كام؟ علمي ولا أدبي؟
ثالثاً: بالنسبة لموضوع النوم ده كان بيحصل معايا أيام الإمتحانات السنة اللي فاتت يعني في تالتة وساعات في الأيام العادية بسبب القلق والاضطراب وتوقعت أن هذا مرض لكن تبين أنه من القلق والخوف والدليل أنه بمجرد ظهور النتيجة والتنسيق وأكرمني الله بكلية طب الزقازيق كنت أنام أكثر من 8 ساعات يومياً. لكن بالنسبة لحضرتك أعتقد أن الحالة زائدة عن حدها قليلاً وبالنسبة لموضوع النوم فهو مهم يومياً لكن يجب أن يكون على الأقل 4 ساعات يومياً بالنسبة لطالب ثانوية عامة وهناك دواء يسمى Panadol Night يساعد على النوم جداً. وتأكد من أن النوم سيأتي بعد عمل مجهود شاق في المذاكرة.
رابعاً: عليك بعمل تحاليل طبية شاملة للتأكد من حالتك الصحية, ولا تنس أننا طلبة فقط ليسا هنبدأ في الفرقة الأولى بإذن الله واستشارة الطبيب مهمة.
شفاك الله وعافاك وجميع مرضى المسلمين,,,,,

ahmed doula
05-09-2011, 08:50 AM
أولاً: أسأل الله أن يشفيك ويعافيك.
ثانياً: حضرتك في سنة كام؟ علمي ولا أدبي؟
ثالثاً: بالنسبة لموضوع النوم ده كان بيحصل معايا أيام الإمتحانات السنة اللي فاتت يعني في تالتة وساعات في الأيام العادية بسبب القلق والاضطراب وتوقعت أن هذا مرض لكن تبين أنه من القلق والخوف والدليل أنه بمجرد ظهور النتيجة والتنسيق وأكرمني الله بكلية طب الزقازيق كنت أنام أكثر من 8 ساعات يومياً. لكن بالنسبة لحضرتك أعتقد أن الحالة زائدة عن حدها قليلاً وبالنسبة لموضوع النوم فهو مهم يومياً لكن يجب أن يكون على الأقل 4 ساعات يومياً بالنسبة لطالب ثانوية عامة وهناك دواء يسمى panadol night يساعد على النوم جداً. وتأكد من أن النوم سيأتي بعد عمل مجهود شاق في المذاكرة.
رابعاً: عليك بعمل تحاليل طبية شاملة للتأكد من حالتك الصحية, ولا تنس أننا طلبة فقط ليسا هنبدأ في الفرقة الأولى بإذن الله واستشارة الطبيب مهمة.
شفاك الله وعافاك وجميع مرضى المسلمين,,,,,

الف شكر,,,

وانا علمى رياضه وداخل تالته بس مش قلقان ولا حاجه خالص انا جايب مجموعى عالى ومفيش مشكله عندى

وبعدين الكلام ده من بعد رمضان مش من ايام الامتحانات

اى نعم مش بنام كتير ايام الامتحانات بس مش بتعب زى مابيحصل دلوقتى

المؤمن الصغير
05-09-2011, 11:06 AM
بالتوفيق بإذن الله , توكل على الله واستعن به وزد صلتك بربك.

ممكن بعد رمضان الواحد بيتعب شوية بسبب تغيير الجو المتعود عليه. لكن هل هذه الحالة من أسبوع فقط؟

josephmorris
05-09-2011, 11:11 PM
فى حاجه عايز اعرفها

انت ليه مش بتروح لدكتور ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!

ايناس محمد عبدالعاطى
06-09-2011, 12:07 AM
حضرتك عايز ايه من الدكاتره

ahmed doula
06-09-2011, 12:21 AM
حضرتك ممكن تدخلى على الرابط اللى اول الموضوع وتعرفى

ningooooo
06-09-2011, 02:18 PM
أولا ماتقولش كلمة ( و النبي ) خالص لانها حرام و ممكن تقول بدل منها ( بالله عليك ) و انا عارف انك متعرفش الحكاية دي بس عادي هي بالنعود

ثانيا بقي يا بني الحكاية مش سؤال و خلاص و في اختراع اسمه طبيب و احنا معظمنا مجرد طلبة و لسة حتي مخلصين ثانوية عامة و لا شوفنا شكل الكلية فهتكون معلوماتنا حمادة بالجنزبيل

فنصيحة شوف ايه اللي جد عليك في الفترة دي و خلي عندك حالة الارق و لو شايف انك حصلك كده من نفسك يبقي لازم تعرض نفسك علي طبيب

و في حاجه بس لعلاج الارق اتك بتاخذ معلقة خل تفاح علي كباية ماء قبل النوم بشوية و ده بيساعد علي علاج الارق و لو كنت بتشرب اي مشروبات فيها كافيين لازم تبطلها تماما قبل ما تدمنها و تسببلك توتر و قلق و ارق

هندا زين
08-09-2011, 02:27 AM
انت لازم تسيب النت ليومين متواصلين على الاقل وتحاول تكره نفسك واذكر ربنا يا اخى الا بذكر الله تطمئن القلوب وربنا يشفيك ومتحطش اى مشاركات تانى لانها سبب المصيبة اللى عندك انا هروح انام بقى غريبة حالتك دى

محدش له دعوه
09-09-2011, 10:03 PM
انت لازم تروح لدكتور ومعتقدش ان النت هو السبب

د/نداء الجنة المصرية
06-11-2011, 06:40 AM
انا على العموم فى تالته ثانوى برضه ودايما عايزه انام ولو جيت على نفسى وقاومت النوم بانام على الكتاب ودايما جوع واكل من كتر القلق ورغم ذلك برضه بيجيلى صداع ومش باركز وحاسه ان مستواى قل بس مشكلة السهر بسيطه التمر بيمنع الارق واللبن كمان بيهدى الجسم والرياضه كمان على حسب اعتقادى يعنى والقران والثقة بالله يعنى الحلول كتيرة لكن النوم ده مالوش حل حتى الشاى مابقالوش لازمه اما بالنسبة للاكل فممكن شرب العصير بقى وكده طالما مافيش اكل مع ان العناصر التانية مهمة انا مش متخيله ازاى فى حد ماياكلش خير ان شاء الله وربنا يوفقنا السنه دى وندخل كليات قمه

د/نداء الجنة المصرية
06-11-2011, 06:46 AM
اه وعلى فكره دماغى بتسخن برضه فى درس الاحياء وبتجيلى كحة وماتكملش للاخر لكن انا باعتبر كل ده قلق وبحاول اهدى اعصابى وانا شايفة ان حركات رياضيه خفيفة مفيده جدا