مشاهدة النسخة كاملة : خاص / كل ما يتعلق بالدبلومة المهنية والخاصة بتربية كفر الشيخ

علاء الزهيرى
23-09-2011, 07:36 AM
أنوى التقدم للحصول على الدبلومة المهنية بتربية جامعة كفر الشيخ ، فأردت أن أجعل هذه الصفحة ملتقى أفكار وتبادل معلومات لكل من يهمه الأمر سواء حصل عليها أو ينوى التقدم
راجيا الزملاء ألا يبخلوا علينا بمشورة أو عمل أومنهج
وسأبدأ استفساراتى بالآتى:
1- ماقيمة الرسوم هذا العام ؟
2- هل يتم دفع الرسوم دفعة واحدة أم لا ؟
3- هل يشترط دفعها مع سحب المظروف ؟

موقع الكلية :

http://www.kfs.edu.eg/post

أرجو المشاركة من كل من يقرأ الموضوع ولا يبخل علينا بمعلومة

علاء الزهيرى
23-09-2011, 05:53 PM
فين الردود ياجماعة؟

eng_mero7
24-09-2011, 10:42 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
===================

أنا قدمت في الدبلومة العامة السنة دي في تربية كفر الشيخ

المصاريف 1114.25 جنيه + 10 جنيه ثمن المظروف الخاص بالتقديم
و آخر ميعاد 10/10/2011
و الدراسة سنة كاملة
و شرط التربية العملي

الأوراق المطلوبة ( أصل شهادة التخرج المؤقتة + أصل شهادة الثانوية العامة + أصل شهادة الميلاد كمبيوتر + 3 صور شخصية + صورة الرقم القومي )

ممكن تكون الدبلومة المهنية مثل الدبلومة العامة و الله أعلم

و يا ريت تكون الصفحة دي وسيلة للتواصل بين الطلبة و بعضهم

بالنسبة لإمكانية تقسيم المصاريف دي معنديش فكرة عنها بصراحة

====
و شكرا

worldseanona
25-09-2011, 01:27 AM
انا اخدت سنة تربوى من تربية دمياط وناوية اجى اخد دبلوم خاصة ع طول ومش هاخد مهنى ..

....فاية رايكو اولا.....

.......وثانيا اية نظام الحضور والدكاترة لانى بصراحة قلقانة اووووووووووووى من المشوار

هاجى اقدم انشاء الله الصبح فلو حد يعرف ان التقديم قفل يقولى قبل ماجى المشوار الجامد دا

ويا ترى كدا هضطر اسكن ولالا بما انى من محافظة دمياط؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا قلقانة جدا ياريت حد يطمنى لانى مش عارفة اسال فاية ولا اية من كتر الاستفسارات ال فدماغى

وربنا معانا جميعااااااااااااااااا:039uw8:

علاء الزهيرى
25-09-2011, 07:16 AM
انا اخدت سنة تربوى من تربية دمياط وناوية اجى اخد دبلوم خاصة ع طول ومش هاخد مهنى ..

....فاية رايكو اولا.....

.......وثانيا اية نظام الحضور والدكاترة لانى بصراحة قلقانة اووووووووووووى من المشوار

هاجى اقدم انشاء الله الصبح فلو حد يعرف ان التقديم قفل يقولى قبل ماجى المشوار الجامد دا

ويا ترى كدا هضطر اسكن ولالا بما انى من محافظة دمياط؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا قلقانة جدا ياريت حد يطمنى لانى مش عارفة اسال فاية ولا اية من كتر الاستفسارات ال فدماغى

وربنا معانا جميعااااااااااااااااا:039uw8:
أولا التقديم مفتوح لغاية 10/10/2011 فلا تقلقى
ثانيا الموضوع اسهل فى الكلية هنا على حد ما اسمع عنها (عن الكثير من الكليات الاخرى)
ثالثا أما بالنسبة للسكن (فلا أعتقد) ممكن تروحى وتيجى المهم تسألى الزملاء اللى هايبقوا معاكى
وبالتوفيق

worldseanona
26-09-2011, 05:05 PM
أولا التقديم مفتوح لغاية 10/10/2011 فلا تقلقى
ثانيا الموضوع اسهل فى الكلية هنا على حد ما اسمع عنها (عن الكثير من الكليات الاخرى)
ثالثا أما بالنسبة للسكن (فلا أعتقد) ممكن تروحى وتيجى المهم تسألى الزملاء اللى هايبقوا معاكى
وبالتوفيق

شكرا ليك استاذ علاءالزهيرى:022yb4::022yb4:]

طيب مافيش اى اخبار عند حضرتك بالنسبة للحضور والغياب فالدبلومات؟؟؟ وبيبقة كام يوم فالاسبوع؟؟؟؟؟؟؟

اى خلفية كدا احط ايدى عليها لانى بصراحة كنت متحمسة زى كدا( :049gc0: )جدا وبدات اخاف لانى يعنى جاية ابيض يا ورد فبيقت كدا(:006et4::006et4::006et4: )بالنسبة لجامعة جديدة عليا............
وبردو لو تقول رايك :انا نويت اقدم ف قسم الصحة النفسية او الارشاد النفسى(وياترى هم عندكو قسمين ولا قسم واحد زى دمياط؟؟؟؟؟؟؟؟؟)
وقالو ان فية اختبار قبوووووول قبل الدبلومة الخاصة عبارة عن لغة اجنبية وكمبيوتر ........هو دا موجود فجامعةكفر الشيخ ........ولا فالجامعات ال سالت فيها بسسسسسسس(طنطا والزقازيق والمنصورة ودمياط؟؟؟؟؟
وبعد الدبلومة الخاصة سمعت ان فية سنة بعد ها.....هل دا صحيح ؟.وسنة اسمها اية دى ولية ....أل اعرفة ان المفروض اسجل ماجستير بعد الدبلومة الخاصة ولا ايييييييييية؟

اعتذر :bosyht9::bosyht9:انا عارفة:bosyht9::bosyht9:ان اسئلتى كتييييييييير[/COLOR

سوندارى
01-10-2011, 12:59 PM
بالتوفيق إن شاء الله أنا كمان مقدمة دبلومة مهنية في كفر الشيخ ومختارة قسم طرق تدريس إيه رأيكم في القسم ده سهل و لا.........................

سوندارى
01-10-2011, 01:39 PM
أنا مدرسة هو لازم التربية العملي في الدبلومة

اميمة طه
02-10-2011, 05:14 PM
بالتوفيق إن شاء الله أنا كمان مقدمة دبلومة مهنية في كفر الشيخ ومختارة قسم طرق تدريس إيه رأيكم في القسم ده سهل و لا.........................

انتى خريجة تربية اصلا

سوندارى
04-10-2011, 09:10 PM
أيوة أنا خريجة تربية

سوندارى
04-10-2011, 09:12 PM
يا جماعة يا ريت حد يفيدنى أفضل في طرق تدريس ولا أحول و لو عايزة أحول ينفع ؟

سوندارى
16-11-2011, 08:36 PM
يا جماعة انتوا رحتوا فين ؟ ايه اخبار الجدول و المحاضرات؟

violet.flower
17-11-2011, 10:38 PM
انا مهني بس قسم تربيه خاصه بالصحه النفسيه
بجامعه طنطا

سوندارى
19-11-2011, 03:45 PM
انا في دبلومة مهنية تخصص تخطيط و تطوير مناهج و عايزة اعرف اخبار المحاضرات لو حد حضر يفيدنا

علاء الزهيرى
02-06-2012, 02:09 AM
يااااااااااااااااااااااه مفيش حد فى تربوى كفر الشيخ خااااااااااااااااالص يرد علينا بمعلومة مفيدة أو ملزمة أو امتحان
كنت اتمنى الصفحة دى تجم كل ما نستطيع أن نفيد منه
منتظر مشاركاتكم

أشرف العجيمى
12-10-2012, 10:14 PM
مشكووووووووررررررررررررررررين

محمد 25 يناير
03-06-2013, 09:56 PM
مشكووووووورا لسيادتكم