مشاهدة النسخة كاملة : لو جالك عريس مش بيلبس بدلة متوفقيش عليه

مدرس اللغة
02-10-2011, 06:33 PM
طبعا يمكن العنوان مش مفهوم بس هنوضح هنا
فيه كتير ناس مش بتوافق تلبس البدلة سواء في الفرح أو في المناسبات الأخرى
يعني ممكن يكون بيتكسف أو مثلا مش بيحب المنظرة وعلى فكرة أغلب ناس ميحبوش يلبسوا البدلة هما المدرسين بينما المحامين والصحفيين ورجال القضاء والأطباء بيلبسوا البدلة
هما ليه المدرسين ميحبوش يلبسوا الدلة؟
وهل نظرة الناس هتتغير للمدرس لو لبس البدلة؟
هل البدلة مقصورة على ناس معينة ولا وظيفة معينة؟
هل انت بتحب تلبس البدلة؟
هل لو جالك عريس مش بيحب يلبس البدلة هتوافقي عليه؟
هل هتسأليه انه بيلبس بدلة ولا لأ؟

heba ghazal25
02-10-2011, 06:55 PM
تسلم ايدك ع الموضوع اولا المدرسين مش حكايه انهم مش بيحبوا يلبسوا بدله لا هو عشان المهنه بتاعتهم متعبه فبيفضلوا انهم يلبسوا بنطلون وتيشرت يعنى لبس مريح وكمان الحر وطبعا لو المدرس لبس بدله الناس مش هيغيروا نظرتهم ليه ولو ده حصل يبقى سورى يعنى ده هبل وبعدين الانسان مش بمظهره لا بمعدنه هو المظهر عليه عامل صحيح بس برده الشخصيه بتبقى اهم حاجه وطبعا البدل ديه مش بالوظائف لا ده ع الانسان نفسه الا اذا كان الشغل بيطلب يونيفورم معين uniform لو جالى عريس مش بيحب يلبس بدله شوووووووووووووور هوافق عليه لو شخصيته محترمه وكويس وابقى عبيطه لو فكرت ف البدله ولا ف التيشيرت ههههههه وطبعا هساله مجرد سؤال عادى بيفضل يلبس ايه كاجوال ولا بدل any way مش هترفق برده معايا وتسلم ايدك ع الموضوع

سيف العدل البتار
02-10-2011, 07:10 PM
ليس لملابس علاقة بكل هذا
شكرا لك

عاشق البلانكو الابيض
02-10-2011, 07:37 PM
اعتقد ان الانسان مش ببدلته بالعكس بشخصيته واحترامه:d
شكررا على الموضوع

eveay
02-10-2011, 08:29 PM
عمر ما كانت ملابس الانسان بتدل على شخصيته
المفروض ان افعاله وقيمه اهم
اما بالنسبة للمدرسين فما مش كلهم مبيحبوش يلبسوا بدل دى بتبقى على حسب طبيعة الواحد

منار على
02-10-2011, 08:50 PM
هههههههههههههههه لو واحد اتقدم لواحده وموافقتش عشان السبب دا يبقى اكيد ربنا بيحبه
ورحمه من تفاهتها وتفكيرها السطحى يعنى المفروض يعمل حفله ان ربنا خلصه منها

Observer
02-10-2011, 09:25 PM
مش كتير اللى بيفكر كدة خاصة اليومين دول

Sofia El-behairy
02-10-2011, 11:20 PM
يادى تفاهه ...بدله ايه بس

بس يوم الفرح غصب عن عينه حلبس بدله طبعا

غير كدا مافيش براحته زى ما هو عايز

طالبة الاستغفار
03-10-2011, 10:09 AM
هوا انا من رائى ان البدلة بتدى وقار شكلى بس اكيد طبعا فى اختلاف فى المضمون بتاع الشخص نفسة لكن انا بحب الناس اللى بتلبس بدل ولو لتقدملى عريس مش بيلبس بدل هحاول اقنعة بيها بس مش هيكون سبب للرفض مش هتوصل لكدة اكيد

MRAHLAWY
03-10-2011, 12:37 PM
انــــا مــبحبش اللي بيلبس بدل علشان اغلبيتهم بيبقوا متكبرين !!!!!!!!

MRAHLAWY
03-10-2011, 12:45 PM
تسلم ايدك ع الموضوع اولا المدرسين مش حكايه انهم مش بيحبوا يلبسوا بدله لا هو عشان المهنه بتاعتهم متعبه فبيفضلوا انهم يلبسوا بنطلون وتيشرت يعنى لبس مريح وكمان الحر وطبعا لو المدرس لبس بدله الناس مش هيغيروا نظرتهم ليه ولو ده حصل يبقى سورى يعنى ده هبل وبعدين الانسان مش بمظهره لا بمعدنه هو المظهر عليه عامل صحيح بس برده الشخصيه بتبقى اهم حاجه وطبعا البدل ديه مش بالوظائف لا ده ع الانسان نفسه الا اذا كان الشغل بيطلب يونيفورم معين uniform لو جالى عريس مش بيحب يلبس بدله شوووووووووووووور هوافق عليه لو شخصيته محترمه وكويس وابقى عبيطه لو فكرت ف البدله ولا ف التيشيرت ههههههه وطبعا هساله مجرد سؤال عادى بيفضل يلبس ايه كاجوال ولا بدل any way مش هترفق برده معايا وتسلم ايدك ع الموضوع

عندك حق اللبس مش مهم المهم ان يكون محترم:blush:

MRAHLAWY
03-10-2011, 12:48 PM
:d وشكـــــــــــــــرا عـــــــــــــلي مـــــــوضوعــــــــك الرئــــــــــــــع :d

THE SMART GIRL
03-10-2011, 01:34 PM
عادى يعنى كل واحد وحريته و الكاجول احلى كتير

مرموور
03-10-2011, 01:50 PM
اعتقد ان الانسان مش ببدلته بالعكس بشخصيته واحترامه:d

انا كمان مع الرأى ده بدل أيه ده كلام فاضى:d
انما لو اتقدملى عريس وطبعه مش بيحب البدل
مفيش مشكله هو حر:cool:
اصلا انا مبحبش اللى بيلبسوا بدل دول:p
انما مش هيرضى يلبس بدله فى الفرح:d
الموضوع هنا يختلف كتير:d
هيقعد جنبى فى الكوشه بالبوجامه:stickjo4:
مش حلوه حتى:d
شكرا للموضوع
تقبل مرورى..:)

مدرس اللغة
04-10-2011, 07:49 AM

الله يسلمك
أما بالنسبة لكلامك عن انه المدرس لو لبس بدلة الناس مش هتغير نظرتها ليه فمعتقدش بصراحة لأنه الناس بصراحة لمن تبص على البدلة هتحس انه المدرس أوضاعه المالية تحسنت ولو أوضاع المادية فعلا تغيرت وتحسنت هيقدر يلبس بدلة ويقدر يشتري سيارة والناس هتبصله باحترام :)
طيب عندي سؤال ليه الناس بتبص للمحامي انه هو الأفضل مثلا من المدرس مع أنه دور المدرس أفضل بكتير من دور المحاامي في وجهة نظري
لكن اللي مفهمتوش ازاي يعني لو ده حصل يبقى هبل قصدك ايه بالكلام ده؟!:(

مدرس اللغة
04-10-2011, 07:51 AM
ليس لملابس علاقة بكل هذا
شكرا لك

اختلاف وجهات النظر لايفسد للود قضية
أنا في رأيي البدلة مهمة الزمن ده لأنه الناس بتبص على البرستيج العالي طبعا:cool:شكرا لمرورك

T!to
06-10-2011, 05:32 PM
فيه كتير لابس بدل
بس مش لايقه عليه :d
عموما اللبس مش مقياس يعنى
بس لازم يكون اللبس شيك
ايا يكن بقى ;)

أحـمد قرنى
07-10-2011, 11:35 AM
على فكرة البدلة بتخنق حركة الواحد والناس كلها بتنظر إليه ، اما اللبس العادى فيشعرك بالحرية والتخلص من همسات الناس

engi11
07-10-2011, 01:56 PM
عادى جدا مش مهم بدل

engi11
07-10-2011, 01:57 PM
اللبس مش كل حاجه
وبعدين كل واحد يلبس اللى يريحه
والبدل مش كل حاجه
انا باعتقد انها دى منظره

~ آية ~
07-10-2011, 02:31 PM
السلام عليكم
اللبس ملهوش علاقة لا بوظيفة ولا بأي حاجة..كل واحد حر في ملابسه عادي يعني
ومينفعش الرفض والقبول للعريس علشان البدلة ولا غيرها..مش معقول وصل بينا الحال لكده ؟؟؟!!!
وأصلا الحياة والسن بيغيروا الناس..وبيغيروا اللبس كمان سواء لراجل أو ست
بس مينفعش في الفرح يكون من غير بدلة صعبه اوي دي يعني هي العروسة مثلا ينفع مش تلبس الفستان الابيض مع العلم انه بيخنقها برده ؟؟؟!!!!!!
اكيد لأه... فيه حاجات لازم الواحد يتقيد بها..لاننا في مجتمع ومش عايشين لوحدنا
وشكراً علي الموضوع وآسفة علي الإطالة

عبد الله الرفاعي
09-10-2011, 03:46 PM
أنا عن نفسى بحب لبس الجلاليب وحتى فى دروسى ومجموعاتى بكون لابس جلابيه
حتى وأنا طالب فى 3ثانوى رحت حضرت الامتحان فى جلابيه لدرجة إن المراقب افتكرنى ولى أمر
لكن من العرف بين الناس إن العريس بيلبس بدلة يوم فرحه وما اشتهر عرفا كالمنصوص شرعا فأكيد الواحد فى فرحه هيلبس بدلة
وإن كنت ناوى يوم الحنة ألبس جلابيه (هههههه)