مشاهدة النسخة كاملة : طالبه في تانيه اسنان تحت امركم للي عايزا اي استفسار بشان الكليه

ماما ميا ميا
23-10-2011, 09:52 AM
طالبه في تانيه اسنان تحت امركم للي عايزا اي استفسار بشان الكليه
هحاول ادخل ارد كل يوم و ربنا يوفقنا جميعا

ahmed doula
23-10-2011, 12:18 PM
اولا انا علمى رياضه لكن انا داخل اشكرك بس لمحاوله مساعدتك للاخرين فعلا النوع ده من الناس نادر جدا

الف شكر ,,,

Ahmed_Alex1
23-10-2011, 12:45 PM
:d حضرتك جيتي فى وقتك تقريبا
عندى اسئلة بسيطة عن طب اسنان
1) ماهو المستوي المادى بعد التخرج (بصورة عامة) ؟
2) ماهو مستقبل طبيب الأسنان ؟ غير أنه يفتح عيادة لأنى سامع ان فتح العيادات بيتكلف كتير اوى فى اسنان فبيعملو ايه ؟ يعنى بيدرس ويسافر ولا بيسافر علطول ولا بيشتغل فى مستشفيات ولا بيعمل ايه
3) ايه رأيك فيها عامة وانهى افضل او حتى ممكن مقارنة بسيطة بينها وبين بشرى وصيدلة

شكراً :d

ماما ميا ميا
23-10-2011, 04:15 PM
:d حضرتك جيتي فى وقتك تقريبا
عندى اسئلة بسيطة عن طب اسنان
1) ماهو المستوي المادى بعد التخرج (بصورة عامة) ؟
2) ماهو مستقبل طبيب الأسنان ؟ غير أنه يفتح عيادة لأنى سامع ان فتح العيادات بيتكلف كتير اوى فى اسنان فبيعملو ايه ؟ يعنى بيدرس ويسافر ولا بيسافر علطول ولا بيشتغل فى مستشفيات ولا بيعمل ايه
3) ايه رأيك فيها عامة وانهى افضل او حتى ممكن مقارنة بسيطة بينها وبين بشرى وصيدلة

شكراً :d
اولا حضرتك لما تختار الكليه اخر حاجه تفكر فيها
المستوي المادي و خصوصا كليتنا عشان محتاجه حد
بيحبها علي حسب احنا عندنا قسم التقويم
و قسم جراحه الوجه و الفكين بيكسبوا فلوس كتير
عامه احنا لينا تكليف بعد التخرج بناخد حوالي 1200
احنا عندنا مشكله بسيطه في كليتنا و هي انها مكلفه حبتين بالنسبه للعياده فتح العياده دلوقتي بقي اسهل من زمان
عشان بقي في كرسي اسنان صيني يعني التجهزيات
ممكن متعديش 20 الف و ده كويس جدا مقارنه بالماضي
لما حضرتك تخلص دراستك ممكن تشتغل في اي حته
من غير ماجستير ممكن تسافر لو حضرتك عايز بس
غالبا بيبقي في امتحانات بسيطه في المواد اللي
خدتها في الكليه قبل ما تسافر بالنسبه للفرق
بين اسنان و طب و صيدله طبعا انا وجهه نظري
هتكون متحيزه حبتين اولا طب بعد تعديل نظام
المديول ده نظام صعب جدا و طب 6 سنين + الامتياز
و الجاستير علي ما عتقد 3 سنين و احتمال يزودوه
يبقي 5 سنين و طبعا ماينفعشي حضرتك تشتغل من غير المجاستير عشان التخصص بيبقي في المجاستير
اما كليتنا فهي 5 سنين + 1 سنه امتياز
و مش لازم تاخد ماجستير عشان تشتغل لان التخصص بتاعك معروف من سنه اولي اما بالنسبه لصيدله فنفس الكلام
الفرق بينا و بين صيدله هو انو شغل العملي في كليتنا
كتير جدا فلو حضرتك بتحب شغل العملي يبقي كليتنا
احسن
من ناحيه الماديه اعتقد كلهم زي بعض بس عامه
فرص الشغل بالنسبه لاسنان و صيدله اكبر
انا كنت نسي ادخل بشري بس فرقت معايا علي نص درجه
بسبب علم النفس بس بعد كده حمدت ربنا اني مدخلتهاش
عشان لاقيت انو ايدي حلوه في العملي و كمان بشري
صعبه جدا و فيها حفظ كتير احنا كمان عندنا
حفظ و صيدله برضوا بس مش بدرجه بشري
احنا دكاتره بشري اللي بيدونا بيقلولنا انتوا احسن كليه في المجموعه الطبيه و كتير من الدكاتره اللي بيودونا مواد بشري مدخلين ولادهم اسنان اسفه للاطاله و يارب اكون افدت حضرتك
و لو في استفسار تاني انا في الخدمه

tomo7
23-10-2011, 05:33 PM
أولا ألف شكر لحضرتك ..
لإنك فكرتي تساعدي أخواتك الصغيرين الحيرانين :)

أنا بس عايزة أسأل عن انيابات في أسنان ..
في أصلا نيابة زي طب ولا لأ ؟
يعني تعيين في المستشفيات التعليمية بكوادر جامعية ..
هل في كده ؟؟
ولو في فياترى كام واحد بياخدوهم نيابة كل سنة ؟؟
وهل إكمال الدراسة في كادر جامعي شيء كويس لطبيب الأسنان ولا لأ ؟؟

وهل بياخدوا معيدين ولا لأ .. وكام ؟؟

وألف شكر على الإجابة مقدماً ..

ماما ميا ميا
23-10-2011, 09:53 PM
أولا ألف شكر لحضرتك ..
لإنك فكرتي تساعدي أخواتك الصغيرين الحيرانين :)

أنا بس عايزة أسأل عن انيابات في أسنان ..
في أصلا نيابة زي طب ولا لأ ؟
يعني تعيين في المستشفيات التعليمية بكوادر جامعية ..
هل في كده ؟؟
ولو في فياترى كام واحد بياخدوهم نيابة كل سنة ؟؟
وهل إكمال الدراسة في كادر جامعي شيء كويس لطبيب الأسنان ولا لأ ؟؟

وهل بياخدوا معيدين ولا لأ .. وكام ؟؟

وألف شكر على الإجابة مقدماً ..
لاشكر علي واجب انا لما كنت ادكوا كان في دكتور عامل نفس الموضوع
ده هنا برضوا و سالته كتير اوي زمانه اتخرج دلوقتي
ايوه في تعيين في المستشفيات الجامعيه بكوادر جانعيه
انا اللي سمعتوا في جامعه الاسكندريه بياخدوا ال 20 الاوائل يتعينوا معيدين
و ال50 اللي بعدهم في مستشفيات الجامعه و الباقي بيجيله التكليف
علي حسب مجموعه كل ما صغر المجموع كل ما يجي التكليف
في حته ابعد طبعا الارقام مش ثابته بتتغير علي حسب احتياجهم
يعني ساعات دفعات كامله بيخدوها كله في المستشفيات التعليميه
و خصوصا انو دفعات اسنان بتبقي صغيره يعني مثلا سنه رابعه
عندنا 200 و شويه تقريبا و احنا اكبر دفعه في الكليه حوالي
450 مش زي طب و صيدله بيبقي اقل حاجه 2000 في الدفعه الواحده

طالب__علم
24-10-2011, 02:08 PM
شكرا على موضوعك الرائع
طيب بالنسبة للمعيدين بيبقى ايه نظامهم؟
يعنى يقدر يفتح عيادة برضه؟

وانا اسف لكن بما اننا فى وضع حالى سيئ والمعيشة غالية
فأيه الدخل بتاع المعيدين مثلا؟ يعنى برضه كأى وظيفة حكومية كدة زي التكليف مثلا ولا بيبقى فيه حجات تانية ولا بيدو كورسات ولا ايه ؟

وبالنسبة للدراسة المكلفة شوية يعنى هى بتتكلف كام تقريبا (رقم تقريبى بس) وبيبقى فيها كورسات برضه ولا مش لازم ؟

واسف اوى على اسئلتى اللى ممكن تبقى رزلة ورخمة فى نظر بعض الناس انا اسف
وشكرا

ماما ميا ميا
24-10-2011, 04:38 PM
شكرا على موضوعك الرائع
طيب بالنسبة للمعيدين بيبقى ايه نظامهم؟
يعنى يقدر يفتح عيادة برضه؟

وانا اسف لكن بما اننا فى وضع حالى سيئ والمعيشة غالية
فأيه الدخل بتاع المعيدين مثلا؟ يعنى برضه كأى وظيفة حكومية كدة زي التكليف مثلا ولا بيبقى فيه حجات تانية ولا بيدو كورسات ولا ايه ؟

وبالنسبة للدراسة المكلفة شوية يعنى هى بتتكلف كام تقريبا (رقم تقريبى بس) وبيبقى فيها كورسات برضه ولا مش لازم ؟

واسف اوى على اسئلتى اللى ممكن تبقى رزلة ورخمة فى نظر بعض الناس انا اسف
وشكرا
لا مش رزله ولا حاجه انا قبل ما ادخل الكليه فكرت في الحاجات ديه بصراحه انو حد عندنا يتعين معيد ديه مش مضمونه لانها غالبا بتتحجز لاولاد الدكاتره متهيالي المعيد يقدر يقتح عياده عادي مافيش مشكله بيقولوا في قانون احتمال يطلع يمنع اللي يعمل في مستشفي حكومه انو يعمل عمل خاص بس لحد دلوقتي مافيهاش مشكله بالنسبه لدخل المعيدين انا معرفش دخلهم كام انا اللي اعرفه انو الدكتور اول ما بيتخرج و يجيله تكليف الدكتور العادي مش المعيد بياخد 1200 جنيه بالنسبه للمعيدين فيه منهم بيدي كورسات و في منهم مش بيدي كورسات بس المعيدين اغلب فلوسهم بتضيع علي المراجع و الابحاث و الماجستير المكلف جدا اللي المفروض ياخدوه غالبا بيتكلف الفات علي فكره احنا مش زي طب مش شرط يكون الدكتور استاذ في الجامعه عشان الناس تجيله دكتور السنان الشاطر اللي بتقي ايديه حلوه في الشغل و ديه بتبقي هبه من عند ربنا حتي اكتر دكاتره السنان المعروفين و عندهم مراكز كبيره مهماش اساتذه في الجامعه الدراسه عامه الكليات العمليه مكلفه يعني الكتب في اي سنه حوالي 400 جنيه اكتر او اقل علي حسب كل سنه اعدادي يبتبقي الادوات بسيطه في حدود 50 جنيه كده و اولي تقريبا 200 جنيه كده و في اجات بتجاب علي مدار السنه زي الشمع بتاع نحت السنان بيبقي العلبه بجنيه ولا حاجه المشكله بقي في تانيه بنجيب الهاند بيس و ديه الاله اللي بيزن بيها طبيب الاسنان اللي بتقطع السنه في انواع منها ب 250 جنيه بس صيني و مش بتستحمل احسن الانواع هي الانواع الالمانيه و اسعارها بتبدي من 1200 و طالع ده غير ادوات تانيه بتتكلف حوالي 400 جنيه ده غير الكتب طبعا و المشكله الاكبر في تالته و رابعه لانننا بنشتغل علي مرضي و احنا الي بنصرف عليهم فبنضطر نجيب مواد الحشو و علا العصب و التركيبات من معانا و مثلا في ماده بناخد بيها مقاس العلبه ممكن توصل 600 جنيه بس ساعات الكليه بتوفر بعض المواد المحلات بتبيع اكياس تستخدم لمره واحده بنلم من بعض و نجيب للسكشن كله بسعر الجمله يعني اللي عايز يصرف بيصرف الكورسات لو حضرتك بتفهم كويس لوحدك و كنت مش متعود علي انك تاخد كورسات من ابتدائي و كويس في اللغه مش هتاتاجها انا عمري ما خدت كورسات من ساعه ما دخلت الكليه و الحمد لله بجيب امتياز مرتفع كل سنه و اي استفسار تاني انا في الخدمه

طالب__علم
24-10-2011, 05:36 PM
دكتور السنان الشاطر اللي بتقي ايديه حلوه في الشغل و ديه بتبقي هبه من عند ربنا

امممممممم، طيب هو حضرتك تقصدي ايه بالضبط بأيده حلوة فى الشغل؟خفيفة يعنى؟

وهل دى ممكن تيجي بالممارسة والتمرين ولا ايه ؟

او بمعنى اصح اعرف منين ايدي خفيفة ولا لأ ولا دي بتبان فى الشغل :d

معلش واضح انى زهقتك ، صح ؟ بس ده اخر سؤال ان شاء الله وشكرااااااااا جدا ويارب نشوفك من الدكاترة المشهورين جدا

ماما ميا ميا
24-10-2011, 06:43 PM
امممممممم، طيب هو حضرتك تقصدي ايه بالضبط بأيده حلوة فى الشغل؟خفيفة يعنى؟

وهل دى ممكن تيجي بالممارسة والتمرين ولا ايه ؟

او بمعنى اصح اعرف منين ايدي خفيفة ولا لأ ولا دي بتبان فى الشغل :d

معلش واضح انى زهقتك ، صح ؟ بس ده اخر سؤال ان شاء الله وشكرااااااااا جدا ويارب نشوفك من الدكاترة المشهورين جدا
لا مافيش زهق ولا حاجه بالعكس انا ببسط اني بساعدكوا احنا بتعمل كل شغلنا بايدينا يعني مثلا في سنه اولي بننحت السنان من الشمع قصدي ايديه حلوه يعني بيطلع الشغل مظبوط مثلا الحشو لما يتعمل صح مايتكسرش ولا يجيب مشاكل للمريض لانو لو عالي 1 ملي بس ممكن يجيبله امراض في المفصل بتاع الفك و التركيبات لازم تتعمل صح و ديه بيبقي لها مراحل في عملها علي فكره احنا شغلنا لذيذ يعني تحس انك بتلعب مش بتشغل ممكن حضرتك تشوف فيديوهات نحت للسنان او حشو او كيفيه عمل اطقم ولازم يكون عند دكتور السنان حس جمالي علفكره انا اول ما ادوني مكعب الشعمع عملت كائن اشه بالصرصار عن انو سنه بس مع التدريب بقيت بعمل سنان نجميله و الله الدكتوره كانت بتبهر بسناني و عندنا معيد مره قالنا انو عمل 365 سنه قبل ما تتطلع معاه سنه حلوه مافيش حاجه في الدنيا مش بتيجي بالتدريب بس لازم يكون عند حضرتك صبر و حب للحاجه اللي بتعملها عشان تقعد تتدرب فيها و اي سؤال تاني انا تحت امرك

طالب__علم
24-10-2011, 09:13 PM
شكرا جدا على ردك يا دكتورة
وان شاء الله نشوفك من اكبر واشطر واحسن الدكاترة فى مصر :)

Hopeful Girl
24-10-2011, 09:39 PM
اولا شكرا جدا يا دكتورة على المساعدة
ثانيا
انا اعدادى أسنان بس طنطا
على فكرة انا كمان كان نفسى ادخل بشرى
بس مجموعى دخلنى اسنان وفرقت على 3 من عشرة
بس قلت اكيد الخير فيما كتبه الله لى
دلوقتى
انا فى الكلية الحمد لله الشغل ماشى الى حد ما كويس
واتأقلمت مع الكلية
انا مش عايزة اخد كورسات
بس فى بعض المواد وخصوصا فى علوم مش عارفة اذاكرها كويس
زى الكيمياء كدا
وفى ورق كتير بيتباع فى مكتبات
لو جبت الورق دا
ممكن انه يشتتنى ولا ايه بالظبط
وفيه بردو بداية الماتريال مش عارفة افهمها اوى

اسفة على الاطالة

m_salam
25-10-2011, 06:34 AM
جدعه يا دك 000000000

ماما ميا ميا
26-10-2011, 05:16 PM
اولا شكرا جدا يا دكتورة على المساعدة
ثانيا
انا اعدادى أسنان بس طنطا
على فكرة انا كمان كان نفسى ادخل بشرى
بس مجموعى دخلنى اسنان وفرقت على 3 من عشرة
بس قلت اكيد الخير فيما كتبه الله لى
دلوقتى
انا فى الكلية الحمد لله الشغل ماشى الى حد ما كويس
واتأقلمت مع الكلية
انا مش عايزة اخد كورسات
بس فى بعض المواد وخصوصا فى علوم مش عارفة اذاكرها كويس
زى الكيمياء كدا
وفى ورق كتير بيتباع فى مكتبات
لو جبت الورق دا
ممكن انه يشتتنى ولا ايه بالظبط
وفيه بردو بداية الماتريال مش عارفة افهمها اوى

اسفة على الاطالة

بكره تحمدي ربنا انك دخلتيها انا كنت زيك قبل ما ادخل الكليه بصي بالنسبه لاعدادي عامه اهم حاجه المحاضرات و الامتحان هيجي من المحاضرات ذكري الكمياء عضويه و غير عضويه و الفيزيكال كيمستري من المحاضرات و ممكن تجيبي الورق اللي بيتباع في المكتبه عشان لو في حاجه ملحقتيش تفهميها انا مش عارفه قصدك علي انهي ماتريال اصل احنا بناخد الدنتال بيو ماتريال في اولي و ديه بتتذاكر من الكتاب لو قصدك علي الماتريال بتاع الفيزياء يبقي برضوا من المحاضرات و حبه كده تقريهم من الكتاب و الله يا بنتي انا كنت بتذاكر من المحاضرات و بس و جبت امتياز بس ده بلنسبه لاعدادي و بس السنين اللي بعد كده حاجه تانيه و لو في حاجه محدده مش فاهماها انا ممكن اعصر دماغي و احاول افهمالك معلش اول السنه بس بيبقي فيه صعوبه حبتين كمان عشان اللغه بس بكره تتعودي لدرجه انك هتعاني من العربي فيه في علوم رفع كفاءه هي كورسات بس بفلوس مخفضه بس انصحك انك تعتمدي علي نفسك عشان كليتنا مافيهاش الا كورسات و لو ماعرفتي تعتمدي علي نفسك من اعدادي مش هتحاجي كورسات باقي السنين و اي استفسار تاني انا في الخدمه

Dr BeBoOo
27-10-2011, 04:26 PM
جزاكي الله واثابك خيرا يا دكتوره
واي مساعده كلنا موجودين
تحياتي

Hopeful Girl
28-10-2011, 05:55 PM
بكره تحمدي ربنا انك دخلتيها انا كنت زيك قبل ما ادخل الكليه بصي بالنسبه لاعدادي عامه اهم حاجه المحاضرات و الامتحان هيجي من المحاضرات ذكري الكمياء عضويه و غير عضويه و الفيزيكال كيمستري من المحاضرات و ممكن تجيبي الورق اللي بيتباع في المكتبه عشان لو في حاجه ملحقتيش تفهميها انا مش عارفه قصدك علي انهي ماتريال اصل احنا بناخد الدنتال بيو ماتريال في اولي و ديه بتتذاكر من الكتاب لو قصدك علي الماتريال بتاع الفيزياء يبقي برضوا من المحاضرات و حبه كده تقريهم من الكتاب و الله يا بنتي انا كنت بتذاكر من المحاضرات و بس و جبت امتياز بس ده بلنسبه لاعدادي و بس السنين اللي بعد كده حاجه تانيه و لو في حاجه محدده مش فاهماها انا ممكن اعصر دماغي و احاول افهمالك معلش اول السنه بس بيبقي فيه صعوبه حبتين كمان عشان اللغه بس بكره تتعودي لدرجه انك هتعاني من العربي فيه في علوم رفع كفاءه هي كورسات بس بفلوس مخفضه بس انصحك انك تعتمدي علي نفسك عشان كليتنا مافيهاش الا كورسات و لو ماعرفتي تعتمدي علي نفسك من اعدادي مش هتحاجي كورسات باقي السنين و اي استفسار تاني انا في الخدمه

بجد اشكرك يا دكتورة على الرد
وان شاء الله احاول اعتمد على المحاضرات ولو فيه ورق وبس
مش هلجأ للكورسات
وربنا معانا
وجزاكى الله كل خير

tomo7
30-10-2011, 07:06 PM
لاشكر علي واجب انا لما كنت ادكوا كان في دكتور عامل نفس الموضوع
ده هنا برضوا و سالته كتير اوي زمانه اتخرج دلوقتي
ايوه في تعيين في المستشفيات الجامعيه بكوادر جانعيه
انا اللي سمعتوا في جامعه الاسكندريه بياخدوا ال 20 الاوائل يتعينوا معيدين
و ال50 اللي بعدهم في مستشفيات الجامعه و الباقي بيجيله التكليف
علي حسب مجموعه كل ما صغر المجموع كل ما يجي التكليف
في حته ابعد طبعا الارقام مش ثابته بتتغير علي حسب احتياجهم
يعني ساعات دفعات كامله بيخدوها كله في المستشفيات التعليميه
و خصوصا انو دفعات اسنان بتبقي صغيره يعني مثلا سنه رابعه
عندنا 200 و شويه تقريبا و احنا اكبر دفعه في الكليه حوالي
450 مش زي طب و صيدله بيبقي اقل حاجه 2000 في الدفعه الواحده

ربنا يبارك لك يا دكتورة
ويجعل مساعدتك لينا في ميزان حسناتك ..

بس عندي سؤال صغيور عن الماجيستير ..
هوا يا ترى أي حد بعد ما يتخرج يقدر يقدم ماجيستير ولا لازم يكون معيد في الكلية ؟؟
ويا ترى حكاية الماجيستير دي مفيدة ولا ملهاش لازمة ؟؟
وأي تاني تخصاصات غير تقويم وجراحة تجميل ممكن نعمل فيها ماجيستير ..

حاجة كمان أخيرة ..
عايزة من حضرتك نصيحة صادقة لأختك الصغيرة :)
لو قدامي فرصة أحول لطب عين شمس ( وأنا أسنان القاهرة )
تنصحيني أحول ولا لأ ؟؟

وألف شكر ليكي على وقتك وردك علينا ..

ماما ميا ميا
30-10-2011, 07:43 PM
ربنا يبارك لك يا دكتورة
ويجعل مساعدتك لينا في ميزان حسناتك ..

بس عندي سؤال صغيور عن الماجيستير ..
هوا يا ترى أي حد بعد ما يتخرج يقدر يقدم ماجيستير ولا لازم يكون معيد في الكلية ؟؟
ويا ترى حكاية الماجيستير دي مفيدة ولا ملهاش لازمة ؟؟
وأي تاني تخصاصات غير تقويم وجراحة تجميل ممكن نعمل فيها ماجيستير ..

حاجة كمان أخيرة ..
عايزة من حضرتك نصيحة صادقة لأختك الصغيرة :)
لو قدامي فرصة أحول لطب عين شمس ( وأنا أسنان القاهرة )
تنصحيني أحول ولا لأ ؟؟

وألف شكر ليكي على وقتك وردك علينا ..

ممكن اي حد يعمل ماجستير طالما جاي امتياز في الماده اللي هيحضر ماجستير فيها طبعا مفيده اولا المرضي اللي هيجولك اكتر و علي ما اعتقد مرتبك هيزيد و غير كده في حالات معينه مينفعشي يشتغلها الا اللي معاه ماجستير في التقويم و الجراحه و ديه الاقسام اللي ممكن يتحضر فيها ماجستير
العلاج التحفظي وعلاج الجذور(operative dentistry)(conservative department)
بيولوجيا الفم(oral biology)
باثولوجيا الفم(oral pathology)
الاستعاضة الصناعية(Prosthesis)
جراحة الفم والوجه والفكين و التجميل
الفم وعلاج اللثه والآشعه
طب أسنان الأطفال والصحة العامة للأسنان
المواد الحيوية (خواص المواد)
تقويم الأسنان
بالنسبه لسؤالك بصي يا حبيبتي في قرارات مصيريه لازم تخديها بنفسك مينفعش د يقولك فيها تعملي ايه هاتي وره و قلم و اكتبي مميزات و عيوب الكليتين و قارني بنهم من حيث عدد السنين الشغل العملي الشغل بعد التخرج حبك لمواد الكليه كليتنا بالذات محتاجه تقبل خصوصا من البنات هتقدري تقفي و تشتغلي علي مريض اقعدي مع نفسك و فكري و خدي قرارك هتلاقيني فوق عامله مقارنه بسيطه متحيزه طبعا بين اسنان و طب بس ما تسمعيش مني انا و بس اسالي حد في بشري امين يقولك رايه برضوا و صلي استخاره و ربنا يوفقك اللي فيه الخير

tomo7
30-10-2011, 10:19 PM
بجد بجدأنا مش عارفة أشكر حضرتك إزاي يا دكتورة ..

أفدتيني كتييير .. ربنا يكرمك ويجزاكي خير ..

وبالنسبة لحكاية طب ولا أسنان ..
هاعمل اللي قلتي لي عليه إن شاء الله ..
:)
وميرسي ليكي خاااالص ..

tomo7
31-10-2011, 12:07 AM
بجد بجدأنا مش عارفة أشكر حضرتك إزاي يا دكتورة ..

أفدتيني كتييير .. ربنا يكرمك ويجزاكي خير ..

وبالنسبة لحكاية طب ولا أسنان ..
هاعمل اللي قلتي لي عليه إن شاء الله ..
:)
وميرسي ليكي خاااالص ..

" محمد "
07-11-2011, 09:50 PM
شكرا كتير
بس ممكن اعرف كيف بدي احصل علي سلاديات وملخص محاضرات سنة أولي طب اسان عين شمس

" محمد "
07-11-2011, 10:04 PM
ممكن تخبروني كيف احصل علي محاضرات سنة اولي اسنان عين شمس

" محمد "
07-11-2011, 10:20 PM
ازاي ممكن نحصل علي محاضرات سنة اولي اسنان عين شمس

ماما ميا ميا
11-11-2011, 04:48 PM
ازاي ممكن نحصل علي محاضرات سنة اولي اسنان عين شمس
ممكن حضرتك تلاقيها في المكتبات اللي جمب الكليه انا اسنان اسكندريه فبصراحه ما اقدرش افيدك اوي و اسفه علي التاخر في الرد بسبب العيد

mikano201030
11-11-2011, 09:24 PM
انا احمد طب اسنان المنيا اعدادى طبعا

ممكن اعرف ازاى اذاكر الهيستولوجى ده ؟؟؟

مش فاهم فيه كلمه بصراحه :078111rg3:

ماما ميا ميا
13-11-2011, 03:30 PM
انا احمد طب اسنان المنيا اعدادى طبعا

ممكن اعرف ازاى اذاكر الهيستولوجى ده ؟؟؟

مش فاهم فيه كلمه بصراحه
:078111rg3:
الهستو كله حفظ حاول تقراه بالراحه من الكتاب احنا كتابنا بتاع الzoology كان حلو معرفش ايه اخبار كتابكم ممكن برضوا هتلاقي ورق بينزله المعيدين في المكتبات اللي جمب الكليه و ممكن تصور ورق الكورسات من حد او في علوم اسكندريه كان فيه حاجه شبه الكورسات باسعار مخفضه اسمها رفع كفاءه تبع الكليه اسال عليها في شؤون الطلبه انا كنت بقرا الهيستو من الكتاب و المحاضره و كنت بحط الكتاب و المحاضره قدامي و ابيض منهم هما الاتنين و كنت عامله كراسه تلخيص للهيستو معلش الهيستو يعتبر اغلس فرع في الحيوان هو و الاناتومي فمحتاجين وقت شويه في المذاكره و اي حاجه تانيه انا في الخدمه

Ahmed_Alex1
13-11-2011, 06:34 PM
شكرا على متابعة حضرتك

هو عندى سؤال كدة جه فى دماغى
هى بتفرق من واحد كان فى مدرسة عربى وبين واحد كان فى مدرسة english ؟
بتفرق حاجة بعد كدة فى الكلية ؟؟

شكرا

ماما ميا ميا
13-11-2011, 11:43 PM
شكرا على متابعة حضرتك

هو عندى سؤال كدة جه فى دماغى
هى بتفرق من واحد كان فى مدرسة عربى وبين واحد كان فى مدرسة english ؟
بتفرق حاجة بعد كدة فى الكلية ؟؟

شكرا
هي بتفرق قي اول شهر عشان اللغه بس بعد كده بنتعود علي فكره انا كنت مدارس عربي و ملقيتش اي مشكله في اللغه و كتير من اوائل الدفعه من مدارس عربي مش شرط اللي شاطر شاطر ايا كانت مدرسته

beta777
15-11-2011, 11:28 AM
اولا :احب اسلم على حضرتك
ثانيا : انا لسة طالب في ثانوية عامة (المرحلة اولى)و بجد نفسي ادخل صيدلة او اسنان فياريت حضرتك تفيدينا بخبراتك في الثانوية العامة
وهل علمى علوم صعب ومستحيل زى ما كتير بيقولوا ولا اية الحكاية

طالب__علم
23-11-2011, 11:07 PM
سؤال لو سمحتى حضرتك ..
هو بين سنة تالتة وسنة رابعة فيه تدريب فى مستشفيات او حاجة كدة اجبارى فى الصيف؟؟ او حتى اختيارى ؟؟

وهل فيه طلبة اثناء سنة 2-3-4 بيروحو مستشفيات او عيادات او مستوصفات يتدربو او حتى يساعدو دكاترة كبار شوية عشان يخدو خبرة ؟
ولا ده فى الكلية فقط لا غير وفى سنة الامتياز فقط ؟
شكرا

ماما ميا ميا
02-12-2011, 08:34 AM
اولا :احب اسلم على حضرتك
ثانيا : انا لسة طالب في ثانوية عامة (المرحلة اولى)و بجد نفسي ادخل صيدلة او اسنان فياريت حضرتك تفيدينا بخبراتك في الثانوية العامة
وهل علمى علوم صعب ومستحيل زى ما كتير بيقولوا ولا اية الحكاية
اولا بجد اسفه للتاخير في الرد نظرا لظروفي علمي علوم اسهل حاجه و اسهل من رياضه و ادبي كمان و الله بتكلم بجد

سؤال لو سمحتى حضرتك ..
هو بين سنة تالتة وسنة رابعة فيه تدريب فى مستشفيات او حاجة كدة اجبارى فى الصيف؟؟ او حتى اختيارى ؟؟

وهل فيه طلبة اثناء سنة 2-3-4 بيروحو مستشفيات او عيادات او مستوصفات يتدربو او حتى يساعدو دكاترة كبار شوية عشان يخدو خبرة ؟
ولا ده فى الكلية فقط لا غير وفى سنة الامتياز فقط ؟
شكرا
احنا بننزل عيادات في الكليه اجباري في تالته و رابعه في عيادات الكليه
و في ناس ساعات كمان بتشتغل برا من سنه تالته
تالته و رباعه متصلين لانو بتبقي في حاجه اسمها requirements يعني علي سبيل المثال تخلع 30 سنه و تمضيها من معيد تحشي 80 سنه و هكذا
اه طبعا ينفل تنزل تتدرب مع اي حد في اي عياده و لو حابب مممكن تشتغل كمان بس في مستوصفات كده مش معروفه

Dr..Soha
03-12-2011, 11:23 AM
يادكتورة انا سمعت حاجة عن تكليف العيادة وكنت عاوزة اعرف هى صحيحة ولالا .سمعت ان الدكتور بيتفق مع شركة اجهزة طبية وبتفرشله العيادة وكل شهر بيسدد مبلغ معين . انا متحيرة جدا . انا السنة دى باخد احياء ومستوى رفيع بس علشان حصلى ظروف فى الامتحان السنة اللى فاتت فممتحنتش وان شاء الله مجموع السنتين بس يارب اجيب النهاية فى الاحياء والمستوى 98.5% وبصراحة بردو انا مش بحب بشرى نهائى ومتحيرة بين اسنان وصيدلة جداااااااااااااااااااااااااا.ياريت حضرتك تفيدينى

ماما ميا ميا
05-12-2011, 08:02 AM
يادكتورة انا سمعت حاجة عن تكليف العيادة وكنت عاوزة اعرف هى صحيحة ولالا .سمعت ان الدكتور بيتفق مع شركة اجهزة طبية وبتفرشله العيادة وكل شهر بيسدد مبلغ معين . انا متحيرة جدا . انا السنة دى باخد احياء ومستوى رفيع بس علشان حصلى ظروف فى الامتحان السنة اللى فاتت فممتحنتش وان شاء الله مجموع السنتين بس يارب اجيب النهاية فى الاحياء والمستوى 98.5% وبصراحة بردو انا مش بحب بشرى نهائى ومتحيرة بين اسنان وصيدلة جداااااااااااااااااااااااااا.ياريت حضرتك تفيدينى
و الله انا معنديش اي معلومات
عن موضوع تكليف العياده ده علمي علمك
اللي اعرفه انو ممكن يتاخد قرض من البنك
او شراء الادوات بالتقسيط بس ادوات اسنان
تنقسم لنوعين الاول هي الاجهزه الغاليه جدا
و التاني هي المواد و الادوات الللي بتغيريها كل فتره و ديه برضوا بتعمل صرف مستمر فعشان تفتحي عياده لازم تكوني متاكده انها هتنجح عشان
تقدري تغطي المصاريف
العياده زيها زي اي مشروع تجاري
محتاجه معرفه و دراسه و خبره
في الامور الماليه
انا بصراحه معلوماتي قليله اوي
في المجال ده
بالنسبه للكليات بصي حاولي
تصلي صلاه استخاره
اسنان مكلفه كتير عن صيدله
و عدد السنين عندنا 5 + 1 امتياز
اما صيدله اعتقد 5 بس
دراسه اسنان بالنسبه للنظري
اسهل بكتير من صيدله
اما العملي هو مش فكره صعب بس
محتاج حد بيحبه و محتاج يكون عندك صبر طوييييييييييييييييل
لانو معظم الحاجات مش هتتعلميها
من اول مره لازم تعمليها مره و اتنين و عشرين
اما بالنسبه للشغل الصيدله يا هتشتغلي
في صيدليه او في شركه ادويه او تكليف حكومه
و اسنان يا هتشتغلي تكليف تبع الحكومه
يا في مستشفي خاصه او مستوصف
او تفتحي عياده بس بعد ما
تكوني عملتي اسم لنفسك
في صيدله ممكن تحتاجي كورسات نظري في اسنان غالبا لاء لانو معظم الدكاتره
بيودنا ورق المحاضره و بيساعدونا
لانهم عارفين انو العمليه مش مستحمله
لانو الادوات غاليه و طول ما احنا في الكليه
بنشتغل للمرضي ببلاش و اخيرا و اهم حاجه شوفي نفسك بتميلي للكمياء اكتر و لا الاحياء ا
كتر و بتحبي تشتغلي و تعملي حاجات بايديك ولا لاء و استخيري ربنا و ربنا يوفقك

The_Coder
05-12-2011, 05:46 PM
و الله انا معنديش اي معلومات
عن موضوع تكليف العياده ده علمي علمك
اللي اعرفه انو ممكن يتاخد قرض من البنك
او شراء الادوات بالتقسيط بس ادوات اسنان
تنقسم لنوعين الاول هي الاجهزه الغاليه جدا
و التاني هي المواد و الادوات الللي بتغيريها كل فتره و ديه برضوا بتعمل صرف مستمر فعشان تفتحي عياده لازم تكوني متاكده انها هتنجح عشان
تقدري تغطي المصاريف
العياده زيها زي اي مشروع تجاري
محتاجه معرفه و دراسه و خبره
في الامور الماليه
انا بصراحه معلوماتي قليله اوي
في المجال ده
بالنسبه للكليات بصي حاولي
تصلي صلاه استخاره
اسنان مكلفه كتير عن صيدله
و عدد السنين عندنا 5 + 1 امتياز
اما صيدله اعتقد 5 بس
دراسه اسنان بالنسبه للنظري
اسهل بكتير من صيدله
اما العملي هو مش فكره صعب بس
محتاج حد بيحبه و محتاج يكون عندك صبر طوييييييييييييييييل
لانو معظم الحاجات مش هتتعلميها
من اول مره لازم تعمليها مره و اتنين و عشرين
اما بالنسبه للشغل الصيدله يا هتشتغلي
في صيدليه او في شركه ادويه او تكليف حكومه
و اسنان يا هتشتغلي تكليف تبع الحكومه
يا في مستشفي خاصه او مستوصف
او تفتحي عياده بس بعد ما
تكوني عملتي اسم لنفسك
في صيدله ممكن تحتاجي كورسات نظري في اسنان غالبا لاء لانو معظم الدكاتره
بيودنا ورق المحاضره و بيساعدونا
لانهم عارفين انو العمليه مش مستحمله
لانو الادوات غاليه و طول ما احنا في الكليه
بنشتغل للمرضي ببلاش و اخيرا و اهم حاجه شوفي نفسك بتميلي للكمياء اكتر و لا الاحياء ا
كتر و بتحبي تشتغلي و تعملي حاجات بايديك ولا لاء و استخيري ربنا و ربنا يوفقك

اولا شكرا على ردودك الجميلة جدا
ثانيا بالنسبة للكلام ده طيب ايه نسبة انك تبقى دكتور كويس يعنى :d يعنى لو اجتهدت فى الكلية واجتهدت فى الشغل وكدة بتبقى مضمون انك تطلع دكتور ليك وضعك ويوم لما تفتح عيادة حتشتغل يعنى :d
وعموما عموما دكاترة الاسنان بيشتغلو فى عيادتهم مرضى كتير ولا بيقعدو مستنيين مرضى ولا ايه ؟
ثالثا انا عندى سؤال
السنة اللى فاتت طب بشرى اخدت 6000 طالب وطب اسنان اخدت 1500 طالب فى مصر كلها (الجامعات الحكومية)

بس الفكرة انه بعد طب بشرى ال6000 واحد بيتقسمو على 10 12 قسم وممكن اكتر يعنى بيبقى 500 600 لكل تخصص

بس اسنان هما ال1500 كلهم تخصص واحد
فأزاى اعداد اطباء الاسنان قليل ؟ ولا انا حاسب حاجة غلط

شكرا اوى :)

ماما ميا ميا
06-12-2011, 11:45 PM
اولا شكرا على ردودك الجميلة جدا
ثانيا بالنسبة للكلام ده طيب ايه نسبة انك تبقى دكتور كويس يعنى :d يعنى لو اجتهدت فى الكلية واجتهدت فى الشغل وكدة بتبقى مضمون انك تطلع دكتور ليك وضعك ويوم لما تفتح عيادة حتشتغل يعنى :d
وعموما عموما دكاترة الاسنان بيشتغلو فى عيادتهم مرضى كتير ولا بيقعدو مستنيين مرضى ولا ايه ؟
ثالثا انا عندى سؤال
السنة اللى فاتت طب بشرى اخدت 6000 طالب وطب اسنان اخدت 1500 طالب فى مصر كلها (الجامعات الحكومية)

بس الفكرة انه بعد طب بشرى ال6000 واحد بيتقسمو على 10 12 قسم وممكن اكتر يعنى بيبقى 500 600 لكل تخصص

بس اسنان هما ال1500 كلهم تخصص واحد
فأزاى اعداد اطباء الاسنان قليل ؟ ولا انا حاسب حاجة غلط

شكرا اوى :)
لو اجتهدت و ركزت في الشغل و خليت عندك ضمير ان شاء الله تطلع دكتور كويس و شاطر و االله موضوع المرضي ده رزق من عند ربنا مش بيتحسب بالورقه و القلم ده رزق و ربنا كاتبهولنا
ايوه فعلا في نقص في دكاتره الاسنان مش كل اقسام بشري الناس بتروحلهم بس عمرك شفت حد ماراحشي لدكتور لسنان في حياته و يمكن اكتر من مره احنا في الاخر نحسب علي نخصص الجراحه و برضوا الامور ماتتحاسبشي كده نهائيبص الدكتور الشاطر في ي مكان و اي تخصص هيجيله مرضي و مش كل الدفعه بيبقي دكاتره شاطرين و معروفين خمسه سته كده هما اللي بيحالفهم الحظ و ديه حقيقه شئنا ام ابينا عشان تكون من الخمسه السته دول افتكر كلمه واحده بس انو يكون عندك ضمير في شغلك و دراستك انك تبقي فاهم انتي بتعمل اييييييييييه لانو فرق السما و الارض بين دكتور فاهم و دكتور حافظ
ان شاء الله يكون الحافظ ده دكتور في الجامعه انا اعرف واحده قربتي كانت هتموت بسبب دكتور في الجامعه راحتله بنتيجه تحليل غلط و الاخ مشكش لحظه انها غلط لانو مرض نادر و مش بيحصل في الفئه العمريه بتاعتها و كان عايز يديها اشعاع راحت لدكتور تاني الله يباركله قالها نتيجه التحليل ديه مستحيله و عادت التحليل و طع معندهاش حاجه نهائي و الورم حميد تماما و لو كانت مشيت ورا الدكتور اياه كان زمانها جالها المرض الخبيث بجد بسبب تاثير الاشعاع علي الخلايا السليمه يااااااااااااارب تكون فهمت قصدي في مثل شعبي كانت جدتي الله يرحمها بتقوله الكتكوت الفصيح في البيضه بيصيح

hendam
24-02-2012, 09:51 AM
يعني إيه سنة امتياز؟؟؟

rashadbasha
03-07-2012, 11:59 PM
انا باذن الله داخل كلية طب اسنان جامعة الدلتا اي خاصة و انا مسوايا في التعليم متوسط ازاي امهد للكليو و استعد ليها مع العلم اني مش متصور اني هذاكر من كلام انجليزي اعمل ايه بالظبط و اشتري كتب ايه و منين ؟؟؟؟؟

ahmedawny
06-07-2012, 01:38 PM
بجد موضوع رائع شكرا يا دكتورة انا كنت محتاج المعلومات دى وربنا يوفقنا جميعا .

baasha
17-07-2012, 02:46 AM
فى البداية احب اشكر حضرتك على المساعدة انا جبت مجموع 100.4 فى المية كان نفسى ادخل اسنان ومكنتش اتخيل بصراحة انى اجيب المجموع ده بس دلوقتى انا محتار بين بشرى و اسنان انا ميل لاسنان بس الناس بتقولى انتا عبيط حد يرفص النعمة (قصدهم ادخل بشرى) انا نفسى حد فاهم زى حضرتك يقولى نهو الاحسن خاصة انى ولد والناس بتقول اسنان للبنات احسن ياااااااااااااريت حضرتك تقولى الافضل وايه الافضل فى الدخل و فى العمل و فى العمر و فى المستقبل مع العلم طبعا ان المستقبل فى يد الغيب (ااااسف على الاطااااااالة).

شمس الكون
18-07-2012, 05:04 PM
ربنا يكرمك يارب بجد دى حاجة حلوة اوى منك
معلش ايه موضوع الاقسام ده يعنى انا هدرس كل حاجة
ولا لا وكمان لما اتخرج هشتغل مثلا دكتورة اسنان شاملة اعمل كل حاجة
ولا هتخصص ف حاجة معينة ونظام الدراسة ايه
المواد سهلة صعبة والعملى بيبقى ايه معلش بقى هتعبك معايا

kawkap
18-07-2012, 11:15 PM
السلام عليكم

كنت عايز اعرف اية احسن كلية اسنان فى مصر
واية الاقسام و التخصصات اللى فى طب الاسنان و المواد الدراسية و جهات العمل المتحاحة بعد التخرج

mariam attef
19-07-2012, 12:20 AM
hiii ya Dr :) awlan merci gdn 3l mwdoo3 :)
ana m7tara gdn ben asnan w sydala bs 7assa eni mayalaa aktar lel sho3'l el 3amali eli f asnan
bs f nafs el w2t 7assa eno 3adi y3ni msh 7abba el koleya awi fa 5aifa la7ssan y2atahr 3lya f el derasa w kdaa
mn klamek 7asset en sho3'lha momte3 fa hal m3 el tadrib h2dar at2aklam m3ahaa wla sa3b??
l2eni 5aifa ad5ol el koleya w ma7ebhash :D
merciii mokdaman :)

po11122
19-07-2012, 02:18 PM
انا طالب ثانوى عام الحمدلله نجحت و خلصت 3 ثانوى و الحمدلله علمى علوم

و بأذن الله مجموعى الحمدلله كويس

عامة انا مستبعد طب بشرى تماما - مش ميولى - و كمان ممكن التنسيق ميجيش لوحده

و اختيارى باذن الله تعالى بين ( طب اسنان ام صيدلة )

و سألت كتير و الناس كانت مختلفة فى الاراء

المهم عشان ما اطولش و اوجع دماغك انا قررت ان يكون الفيصل فى القصة ديه المحتوى الدراسى
لكل كلية
قياريت اتمنى من حضرتك وضع المحتوى الدراسى لكلية طب اسنان وياريت تفصيلياً الى حد ما

و لو انا بحب وحدة الوظيفة و البناء فى الكائن الحى فى مادة الاحياء 3 ثانوى

و مكنتش بحب الوراثة اوى او dna

ايهما افضل ( طب اسنان ام صيدلة ) ؟

و شكرا ....

امواج الفرح
20-07-2012, 08:53 PM
مساء الخير يا دكتورة انا ثانوية عامه والحمدلله جت98.3 ونفسي فى طب اسنان بس كنت عايزة اسال ايه افضل تخصص للشغل بعد كدا بالنسبه للبنت وهل التخصص يكون من سنه اولى ولا لا؟

mahmod21593
21-07-2012, 05:43 AM
لو سمحت يا دكتورة ممكن اعرف الادوات المطلوبه فى اولى اسنان مش اعدادى عشان خلصناها والحمد لله . انا جامعه القاهرة

ماما ميا ميا
21-07-2012, 11:12 PM
يعني إيه سنة امتياز؟؟؟
يعني اخر سنه في الكليه بنشتغل زي تدريب كده و ناخد مرتب بسيط اوي بتتدربي في الكليه و في مستشفيات حكوميه و بيبقي فيها امتحانات عملي و كده
انا باذن الله داخل كلية طب اسنان جامعة الدلتا اي خاصة و انا مسوايا في التعليم متوسط ازاي امهد للكليو و استعد ليها مع العلم اني مش متصور اني هذاكر من كلام انجليزي اعمل ايه بالظبط و اشتري كتب ايه و منين ؟؟؟؟؟
الانجليزي بتاع الكليه مختلف و بعدين الدكاتره هيبدؤا معاك بالراحه مش عارفه افيد حضرتك اوي يصراحه بس لو حضرتك بتحب الكليه هتمشي فيها الدكاتره هما اللي حيحددوا الكتب اللي تشتريها و منين كماااان
بجد موضوع رائع شكرا يا دكتورة انا كنت محتاج المعلومات دى وربنا يوفقنا جميعا .
شكرا و ربنا يوفقكوا كلكوا يارب

فى البداية احب اشكر حضرتك على المساعدة انا جبت مجموع 100.4 فى المية كان نفسى ادخل اسنان ومكنتش اتخيل بصراحة انى اجيب المجموع ده بس دلوقتى انا محتار بين بشرى و اسنان انا ميل لاسنان بس الناس بتقولى انتا عبيط حد يرفص النعمة (قصدهم ادخل بشرى) انا نفسى حد فاهم زى حضرتك يقولى نهو الاحسن خاصة انى ولد والناس بتقول اسنان للبنات احسن ياااااااااااااريت حضرتك تقولى الافضل وايه الافضل فى الدخل و فى العمل و فى العمر و فى المستقبل مع العلم طبعا ان المستقبل فى يد الغيب (ااااسف على الاطااااااالة).
بص هو اسنان مستقبلا اقصر طبعا ده غير انك بتخلص بتشتغل بس الرزق ه انت و شطارتك بشري سكتها اطول شويه بس لو حاببها هتتفوق فيها صلي استخاره كده و ادعي ربنا يوفقك للاصلح بس طب يعني لو هتخشها عشان كلام الناس و بس يبقي بلاش لانها كليه مش سهله و عايزه صبر طويل و مذاكره و حفظ كتييير اوي اما لو بتحب تعمل حاجات بايديك و تشتغل عملي يبقي عليك و علي كليتنا
ربنا يكرمك يارب بجد دى حاجة حلوة اوى منك
معلش ايه موضوع الاقسام ده يعنى انا هدرس كل حاجة
ولا لا وكمان لما اتخرج هشتغل مثلا دكتورة اسنان شاملة اعمل كل حاجة
ولا هتخصص ف حاجة معينة ونظام الدراسة ايه
المواد سهلة صعبة والعملى بيبقى ايه معلش بقى هتعبك معايا
عشان نبقي متفقين مافيش حاجه اسمها كليه عمليه سهله بس مافيش حاجه صعبه علي المجتهد و اللي بيدجتهد ربنا عمره ما بيضيع تعبه علي الارض ابدا ايوه طبعا بتتخرجي اسنان شامله بس لو عايزه تتخصي في قسم معين دي حاجه ترجعلك هو بس زراعه الاسنان اللي بتحتاج دبلومه و كورسات بعد الكليه عشان مش بيعلموهلنا
السلام عليكم

كنت عايز اعرف اية احسن كلية اسنان فى مصر
واية الاقسام و التخصصات اللى فى طب الاسنان و المواد الدراسية و جهات العمل المتحاحة بعد التخرج
احسن اسنان في مصر هي اسنان اسكندريه بس حاليا مبانيها مكسره بس عندنا اقسام مش موجوده في كليات تانيه جهات العمل هتشتغل دكتور سنان سمعت اننا ممكن نشتغل في شركات الادويه بس مش متاكده المواد الدراسيه زي ما قلت قبل كده سنه اعدادي في علوم عباره عن ثانويه عامه لغات و المواد اللي بعد كده بتبقي مزيج بين مواد اسنان و مواد بشري و دي الاقسام بتاعتها معلش خدتها كوبي و بيست عشان مكسله اكتبها
أ. جراحة الوجه والفكين وعلوم التشخيص( عاس )
1. جراحة الفم والوجه والفكين.
2. أشعة الفم والوجه والفكين.
3. ميكروبيولوجيا الفم.
4. بيولوجيا الفم.
5. أمراض الفم.
6. طب الفم.
7. تشخيص أمراض الفم.

ب. الإستعاضة الصناعية( ساس )
1. الإستعاضة المتحركة.
2. الإستعاضة الثابتة.

ج. إصلاح الأسنان ( لاس )
1. حشو الأسنان.
2. علاج الجذور.
3. مواد طب الأسنان.
4. تشريح الأسنان.

د.وقاية الأسنان( واس )
1. أمراض ما حول الأسنان.
2. طب أسنان الأطفال.
3. تقويم الأسنان.
4. علوم صحة ووقاية الأسنان.
hiii ya Dr :) awlan merci gdn 3l mwdoo3 :)
ana m7tara gdn ben asnan w sydala bs 7assa eni mayalaa aktar lel sho3'l el 3amali eli f asnan
bs f nafs el w2t 7assa eno 3adi y3ni msh 7abba el koleya awi fa 5aifa la7ssan y2atahr 3lya f el derasa w kdaa
mn klamek 7asset en sho3'lha momte3 fa hal m3 el tadrib h2dar at2aklam m3ahaa wla sa3b??
l2eni 5aifa ad5ol el koleya w ma7ebhash :D
merciii mokdaman :)
انا كنت زيك بس حبتها اكتر لما دخلتها علفكره اسنان من اكتر الكليات اللي هتحبيها بعد ما تدخليها بكتير اوي لانو شغلها فعلا ممتع انا مش موهوبه اوي في شغل ايدي بس الحمد لله عوضت الموهبه بالاجتهاد و الحمد لله الحال ماشي اهو توكلي علي الله و اي استفسار تاني انا في الخدمه

[QUOTE=امواج الفرح;4663773]مساء الخير يا دكتورة انا ثانوية عامه والحمدلله جت98.3 ونفسي فى طب اسنان بس كنت عايزة اسال ايه افضل تخصص للشغل بعد كدا بالنسبه للبنت وهل التخصص يكون من سنه اولى ولا لا؟

لاء انتي مش بتخصصي في الكليه اساسا بتاخدي ماجستر في التخصص اللي انتي حاباه و انا مش من مؤيدين الكلام بتاع التخصص ده للبنات و التخصص ده للولاد شوفي انتي بتحبي انهي تخصص لما تدخلي الكليه و علي اساسه تعملي فيه ماجستير
لو سمحت يا دكتورة ممكن اعرف الادوات المطلوبه فى اولى اسنان مش اعدادى عشان خلصناها والحمد لله . انا جامعه القاهرة
انا هقولك اللي فكراه منهم
carver
wax knife
blue wax
pink wax
articulator
سبرتايه او تورش
rubber bowel
spatula
acrylic resin

اسراء فرج الله
23-07-2012, 04:05 PM
طيب متعرفيش اسنان بتاخد من كام حد ادنى
\

اسراء صقر
23-07-2012, 05:31 PM
لو سمحت انا كنت عوزة اعرف هو سنة اعدادى دى لسة موجودة ولا ايه ؟؟ لانى سمعت انها اتغلغت فى بعض الجامعات؟؟ ول سمحت لو تعرفى حاجة عن اسنان اسماعيليىة هى كويسة لولا ايه ؟؟

درة مكنونة
23-07-2012, 06:42 PM
جزاكى الله خيرا .. بجد فكرة ممتازة ربنا يباركلك ياااااااااارب ...
أنا لسه مخلصة ثانوى وبإذن الله ناوية على أسنان وكنت عاوزة أسألك عن المواد اللى بندرسها ف أول سنة وطبيعة المذاكرة ف الكلية يعنى محتاجة ايه أكتر حفظ ولا فهم ولا تطبيقات عملية ولا رسومات ولا ايه ؟؟
وشكراً لكِ بجد .. انا عندى أسئلة كتيييير مكنتش عارفة اسأل مين فيها ...

"Roqaia"
23-07-2012, 07:26 PM
انا عايزه اسال علي حاجه .... انا محتاره بين اسنان وعلاج طبيعي !!!!! ايه رايك؟؟؟

ماما ميا ميا
23-07-2012, 09:41 PM
طيب متعرفيش اسنان بتاخد من كام حد ادنى
\
و الله يا قمر ما اعرف انا ما ببحبش افتي في التنسيق لو عايزاها اكتبيها جت جت ما جاتش يبقي ربنا مش رايد و اكيد ربنا كتبلك حاجه احسن منها

لو سمحت انا كنت عوزة اعرف هو سنة اعدادى دى لسة موجودة ولا ايه ؟؟ لانى سمعت انها اتغلغت فى بعض الجامعات؟؟ ول سمحت لو تعرفى حاجة عن اسنان اسماعيليىة هى كويسة لولا ايه ؟؟
ايوه فعلا في كليات اتلغت فيها و الله معرفش حاجه عن اسنان اسماعيليه اسفه بجد
جزاكى الله خيرا .. بجد فكرة ممتازة ربنا يباركلك ياااااااااارب ...
أنا لسه مخلصة ثانوى وبإذن الله ناوية على أسنان وكنت عاوزة أسألك عن المواد اللى بندرسها ف أول سنة وطبيعة المذاكرة ف الكلية يعنى محتاجة ايه أكتر حفظ ولا فهم ولا تطبيقات عملية ولا رسومات ولا ايه ؟؟
وشكراً لكِ بجد .. انا عندى أسئلة كتيييير مكنتش عارفة اسأل مين فيها ...
و اياكم يا قمر بصي اي كليه عمليه محتاجه حفظ و فهم الاتنين مع بعض العملي في كليتنا اكتر بس النظري كتير برضوا بس اغلبوا بيبقي تطبيق للعملي فبيبقي سهل في الحفظ لو فهمتيه كويس و كنتي حايه الشغل او سنه اعدادي في بعض الكليات بتتاخد في علوم و بتبقي نفس مواد ثانويه عامه تقريبا بس بالانجليزي زي الكمياء و فيزياء و علم نبات و علم حيوان و غيره بعض الكليات لغت اعدادي معرفش بقي بياخدوا ايه بالضبط في سنه اولي بس لو كتبتي في جوجل هتلاقي المواد اللي هتاخدوها بالضبط لو انتي داخله اسكندريه اقولهالك بالضبط غير كده معرفش و اي استفسار تاني انا تحت امرك يا جميل
انا عايزه اسال علي حاجه .... انا محتاره بين اسنان وعلاج طبيعي !!!!! ايه رايك؟؟؟
و دي عايزه كلام برضوا اسنااااان طبعا من غير تفكير افضل بكتير من علاج طبيعي حد يجيب مجوموع اسنان و يخش علاج طبيعي برضوا

درة مكنونة
23-07-2012, 10:21 PM
ربنا يخليكى يا دكتورة بجد أفدتينى ..
أنا بإذن الله داخلة أسنان المنصورة ..
عشان هيا أقرب وانا مش عايزة أسافر بعيدوكدا
فهى فيها اعدادى يبقى هيطبق عليها المواد دى أكيد ..
انا بس خايفة شوية م الكلية عشان اسمع ان تكاليفها كتييير شوية والدراسة فيها صعبة ..
رغم انى حابة الدارسة ف المجال دا جدااااا بس مقلقة شوية ..
بإذن الله لما ادخل كدا
والاقى نفسى مش فاهمة حاجة فى اى حاجة هارجعلك أكيد هههههههههههه ...
تسلميلى بجد :) ....

ماما ميا ميا
24-07-2012, 12:35 AM
ربنا يخليكى يا دكتورة بجد أفدتينى ..
أنا بإذن الله داخلة أسنان المنصورة ..
عشان هيا أقرب وانا مش عايزة أسافر بعيدوكدا
فهى فيها اعدادى يبقى هيطبق عليها المواد دى أكيد ..
انا بس خايفة شوية م الكلية عشان اسمع ان تكاليفها كتييير شوية والدراسة فيها صعبة ..
رغم انى حابة الدارسة ف المجال دا جدااااا بس مقلقة شوية ..
بإذن الله لما ادخل كدا
والاقى نفسى مش فاهمة حاجة فى اى حاجة هارجعلك أكيد هههههههههههه ...
تسلميلى بجد :) ....

ميرسي يا قمر لاشكر علي واجب
التكاليف مهياش كتير بالدرجه علي فكره كلو بيمشي و الله
و الدراسه ل بتحبيها يبقي مافيش اسهل منها
و انا موجوده تحت امرك في اي حاجه تعوزيها

ahmed mallah
24-07-2012, 02:45 AM
لو سمحتى هو ازاى احول من علوم لأسنان يعنى اجيب امتياز فى اعدادى و سنة اولى ولا اعمل ايه بالظبط

و شكرا لحضرتك

ماما ميا ميا
24-07-2012, 04:39 AM
لو سمحتى هو ازاى احول من علوم لأسنان يعنى اجيب امتياز فى اعدادى و سنة اولى ولا اعمل ايه بالظبط

و شكرا لحضرتك

انا اللي اعرفه انو لما تخلص علوم من حقك تخش ايه كليه انت عايزها حتي طب بشري بس بمصاريف بس حكايه التحويل دي اول مره اسمع عنها ياريت لو حضرتك عرفت حاجه تبقي تقولي عشان انا محتاجه المعلومه دي

ahmed mallah
24-07-2012, 07:56 AM
هو فى حد اعرفه عملها من حوالى 4 سنين كدا بس انا مش عارف النظام ده لسه قائم حتى الان ولا اتلغى

و شكرا لحضرتك :)

school
24-07-2012, 11:38 AM
هل السفر للخارج بعد التخرج يحتاج لعمل ماجستير ارجو الرد ضرولاى

ماما ميا ميا
24-07-2012, 11:45 AM
هل السفر للخارج بعد التخرج يحتاج لعمل ماجستير ارجو الرد ضرولاى

اعتقد يفضل طبعا انك تعمل ماجستير غير كده بيبقي في امتحانات كده عشان تسافر عشان تعادل شهادتك و السفر للدول العربيه اسهل طبعا من الدول الاجنبيه بس يعني مش مستحيل اعتقد ممكن السفر الي الدول العربيه من غير ماجستير بس لو سافرت بيه هتاخد فلوس اكتر طبعا

*مسلمة مصرية*
24-07-2012, 02:39 PM
أنا مجموعى 98,0 % ممكن ألحق طب أسنان اسكندرية......؟
وهو فعلا المواد سهلة و مفيدة فى المذاكرة...؟ ويا ريت أعرف المواعيد سواء الذهاب لللكلية أو الرجوع منها.................على فكرة أنا كتبتها رغبة أولى بس حاسة انى مترددة.......

دعاء السيد كامل
24-07-2012, 05:37 PM
أنا كمان جايبه 98 % و محتارة اكتب اسنان و لا لأ ... بس ممكن حد يفيدني بخصوص المصاريف ... ضروري بالله عليكو آخر ميعاد لتعديل الرغبات بكره

ماما ميا ميا
24-07-2012, 05:59 PM
أنا مجموعى 98,0 % ممكن ألحق طب أسنان اسكندرية......؟
وهو فعلا المواد سهلة و مفيدة فى المذاكرة...؟ ويا ريت أعرف المواعيد سواء الذهاب لللكلية أو الرجوع منها.................على فكرة أنا كتبتها رغبة أولى بس حاسة انى مترددة.......
في ظل ارتفاع المجاميع ده ماحدش قادر يتوقع اي حاجه بصراحه بس لو علي تنسيق السنه اللي فاتت تدخليها
ايوه المواد حلوه لو بتحبي الكليه هتبقي سهله مواعيد الذهاب بتبقي غالبا الساعه 8 و ممكن تتاخر علي حسب مواعيد محاضراتك و سكشنك و مواعيد الرجوع ممكن تتراوح من الساعه 5 الي 2 الي 12 يعني كل يوم مش بيبقي زي تاني علي حسب السكاشن او المحاضرات اللي عندك
أنا كمان جايبه 98 % و محتارة اكتب اسنان و لا لأ ... بس ممكن حد يفيدني بخصوص المصاريف ... ضروري بالله عليكو آخر ميعاد لتعديل الرغبات بكره
مصاريف الكليه زيها زي اي كليه تانيه الفرق في الادوات هي اللي ممكن تكون بتحتاج فلوس بس يعني مش مبالغ كتير بس صرف مستمر دايما بتشتلاي في ادوات اغلي حاجه هتحيبيها هي الهاند بيس و سعرها ما بين 250 جنيه الي 3000 جنيه و انواع كتيررررره و كل نوع له سعر و اي استفسار تاني انا موجوده تحت امركم

سهيلة 23
24-07-2012, 06:25 PM
أسنان القاهرة ولا المنصورة
وبالنسبة لحكاية القرف دى هتروح بالتعود ولا ايه؟؟
شكرا جزيلا يادوك

"Roqaia"
24-07-2012, 06:28 PM
معلش اسنان القاهره ولا عين شمس؟؟؟؟؟؟؟؟

*مسلمة مصرية*
24-07-2012, 07:13 PM
مشكووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو ووووووورة على اهتمامك يا ماما ميا ميا
(اللهم عجل بنصر المستضعفين فى سوريا و بورما و فلسطين وكل مكان)
قولوا اااااااااااامين

ماما ميا ميا
24-07-2012, 08:05 PM
أسنان القاهرة ولا المنصورة
وبالنسبة لحكاية القرف دى هتروح بالتعود ولا ايه؟؟
شكرا جزيلا يادوك
انا معرفش الفارق بينهم و بصرراحه مبحبش افتي بس عامه جامعه القاهره و اسكندريه هي من اشهر الجامعات برا بس برضوا اسالي حد تاني لانو لو المنصوره اقربلك ده هيسهل عليكي كتير برضوا كل اقسام الطب مقرفه و كل بيروح بالتعود انا مكنش حد بيقرف قدي دلوقتي انا اكتر واحده قلبي جامد عااادي يا بنتي كله بالتعود

معلش اسنان القاهره ولا عين شمس؟؟؟؟؟؟؟؟
و الله ما اعرف الفرق بينهم عشان مبحبش افتي معلش كان نفسي افيدك اسفه بجد
مشكووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو ووووووورة على اهتمامك يا ماما ميا ميا
(اللهم عجل بنصر المستضعفين فى سوريا و بورما و فلسطين وكل مكان)
قولوا اااااااااااامين
يارب امييييييييييين اميييييين بحق هذا الشهر الكريم لاشكر علي واجب يا قمر

amr ali yasser
24-07-2012, 10:04 PM
معلش سؤال هو ايه الفرق في الاسم بين طب اسنان اي جامعه و اسنان القاهره اللي اسمها " طب فم واسنان القاهرة " ؟؟

"Roqaia"
24-07-2012, 10:34 PM
يا جماعه السنه اللي فاتت اسنان القاهره وعين شمس دت من 97.8% انا جايبه كده بضبط كده شكلي مش هلحقها السنه دي صح؟؟؟؟؟؟ ولو هكتب حاجه بعديها اكتب صيدله الاول ولا علاج طبيعي

ماما ميا ميا
25-07-2012, 12:53 AM
معلش سؤال هو ايه الفرق في الاسم بين طب اسنان اي جامعه و اسنان القاهره اللي اسمها " طب فم واسنان القاهرة " ؟؟
اعتقد مافيش فرق يعني لانو في النهايه احنا عندنا تخصصات جراحه الفم و الوجه و الفكين في جامعه اسكندريه بس معنديش معلومات انو في فرق لو حضرتك تقدر تسال بس هي زيها زي كل كليات اسنان علي حد علمي بس اسال حد تاني برضوا لاني مش واثقه من المعلومه

يا جماعه السنه اللي فاتت اسنان القاهره وعين شمس دت من 97.8% انا جايبه كده بضبط كده شكلي مش هلحقها السنه دي صح؟؟؟؟؟؟ ولو هكتب حاجه بعديها اكتب صيدله الاول ولا علاج طبيعي
لو انتي عايشه في القاهره و حابه طب علاج طبيعي اكتبيها و لكن انا رائي انو صيدله افضل لانو مجالاتها مفتوحه و كمان بتاخد اكتر اعتقد من علاج طبيعي بس متهيالي صيدله افضل و صلي استخاره و شوفي انتي بتحبي ايه ده اهم حاجه

Mido uyd isc
25-07-2012, 12:08 PM
هااااااااااااى
لو سمحتى عايز اعرف هو انا ممكن احول من جامعه خاصة لاخرى ف طب اسنان بعد سنه اولى ولا لا
والدراسة ف اسنان سهله ولا صعبه
وايه افضل جامعة خاصة من وجهة نظرك ف طب اسنان
شكرا

hadeer a7med
25-07-2012, 06:15 PM
انا جايبه 98.9 وقالولى غالبا مش هلحق بشرى لانها هاخد من 99 بالظبط وانا كنت حاباها جدا ومش حابه اسنان لان ناس كتير قالتلى مش مجزيه بالنسبه للبنات ومحتاره بينها وبين صيدله ومش عارفه اختار ولا عارفه اذا كنت فعلا مش همشى فيها ولا ايه ارجو الافاده

ماما ميا ميا
25-07-2012, 07:32 PM
انا جايبه 98.9 وقالولى غالبا مش هلحق بشرى لانها هاخد من 99 بالظبط وانا كنت حاباها جدا ومش حابه اسنان لان ناس كتير قالتلى مش مجزيه بالنسبه للبنات ومحتاره بينها وبين صيدله ومش عارفه اختار ولا عارفه اذا كنت فعلا مش همشى فيها ولا ايه ارجو الافاده
اسنان اغلبها بنات و اغلب الدكاتره اللي بيدوها بنات بالعكس البنات بتمشي احسن من الولاد الف مره في رائي اسنان افضل من صيدله و دراستها ممتعه جدا و الله كل الاوائل علي كليتنا بنااااااات

sara carlayone
25-07-2012, 11:45 PM
السلام عليكم
بداية احب اشكرك على المجهود الرائع ومساعدتك للناس ربنا يجازيكى كل خير ان شاء الله
انا كان ليا استفسار بسيط انا مجموعى 96.1 للاسف انا مرحلة تانية وحاسة انى مش هلحق اى حاجة بالمنظر ده
عشان كده انا قدمت على كلية خاصة طب اسنان لان كان نفسى فيها بجد
انا عاملة تظلم ان شاء الله لو جالى درجات ممكن الحق علاج طبيعى او صيدلة مثلا جامعة حكومية
بس اهلى شايفين ان الخاصة احسن بكتير والمعامل نضيفة وامكانيتها كويسة يعنى بجد الواحد هيكون ليه نفس للشغل اكتر
انا عاوزاة استشيرك بس لو جالى صيدلة او علاج طبيعى حكومى ادخلها؟؟ ولا ادخل اسنان خاص؟
وشكرا بجد ليكى واسفة على الاطالة

Mido uyd isc
26-07-2012, 05:05 PM
hiiiiii asa7bty:D
ana gbt 96 3lmy 3lom m4 hl72 7aga tab3n
3ayz rayk eh a7sn asnan wla sydla w eh a7sn gam3a 5asa asnan
w eldrasa f asnan sahla wla eh?
thnxx

ماما ميا ميا
26-07-2012, 07:52 PM
السلام عليكم
بداية احب اشكرك على المجهود الرائع ومساعدتك للناس ربنا يجازيكى كل خير ان شاء الله
انا كان ليا استفسار بسيط انا مجموعى 96.1 للاسف انا مرحلة تانية وحاسة انى مش هلحق اى حاجة بالمنظر ده
عشان كده انا قدمت على كلية خاصة طب اسنان لان كان نفسى فيها بجد
انا عاملة تظلم ان شاء الله لو جالى درجات ممكن الحق علاج طبيعى او صيدلة مثلا جامعة حكومية
بس اهلى شايفين ان الخاصة احسن بكتير والمعامل نضيفة وامكانيتها كويسة يعنى بجد الواحد هيكون ليه نفس للشغل اكتر
انا عاوزاة استشيرك بس لو جالى صيدلة او علاج طبيعى حكومى ادخلها؟؟ ولا ادخل اسنان خاص؟
وشكرا بجد ليكى واسفة على الاطالة
مش محتاجه كلام لو جاتلك حكومي احسن من الخاص و في رائي حتي لو التظلم مجابش درجات خشي علوم حكومي احسن الف مره من الخاص و علوم ممكن تاخديها في 3 سنين عشان نظام الساعات المعتمده و ممكن بعدها تخشي اي كليه انتي عايزاها حتي بشري و ممكن تخشي اسنان اربع سنين بس و تاخدي بكالوريوس جامعه حكوميه و هتبقي احسن من اللي متخرجين و معهمش بكالوريوس علوم كمان بس بتدفعي 8 الاف جنيه في السنه في اي كليه هتخشيها بعد علوم
hiiiiii asa7bty:d
ana gbt 96 3lmy 3lom m4 hl72 7aga tab3n
3ayz rayk eh a7sn asnan wla sydla w eh a7sn gam3a 5asa asnan
w eldrasa f asnan sahla wla eh?
Thnxx
انا مليش ي الجامعات الخاصه بصراحه اوي بس اسنان احسن لو بتحبها و صيدله احسن لو بتحبها شوف انت ميولك ايه

Mido uyd isc
27-07-2012, 03:18 PM
مش محتاجه كلام لو جاتلك حكومي احسن من الخاص و في رائي حتي لو التظلم مجابش درجات خشي علوم حكومي احسن الف مره من الخاص و علوم ممكن تاخديها في 3 سنين عشان نظام الساعات المعتمده و ممكن بعدها تخشي اي كليه انتي عايزاها حتي بشري و ممكن تخشي اسنان اربع سنين بس و تاخدي بكالوريوس جامعه حكوميه و هتبقي احسن من اللي متخرجين و معهمش بكالوريوس علوم كمان بس بتدفعي 8 الاف جنيه في السنه في اي كليه هتخشيها بعد علوم

انا مليش ي الجامعات الخاصه بصراحه اوي بس اسنان احسن لو بتحبها و صيدله احسن لو بتحبها شوف انت ميولك ايه

ok thnx asadikty:)

sara carlayone
27-07-2012, 08:56 PM
انا مش عارفة حتى لو زدت فى التظلم التنسيق ممكن يبقى عالى جدا وملحقش برده حاجة عشان كده قولت الحق الخاص احسن.. وبالنسبة لاقتراحك هو كويس بس فيه مشكلتين انى ممكن اختصر علوم ف 3 سنين وده هيتطلب جهد عالى اوى عشان اشتغل الساعات المقررة بجانب الاضافية المشكلة التانية انى سمعت ان علوم اصعب من صيدلة بس ممكن اتغلب على الموضوع ده وانا غالبا مش هكتفى بيها وهاخد اسنان 4 سنين بعدها هبقى ضيعت 7 سنين من عمرى كده !!
عموما ياريت التنسيق ييجى كويس وتبقى لسه فى اماكن فى اسنان او صيدلة بعد المرحلة الاولى واشك فى ذلك طبعا
وشكرا لتعبك معانا ياجميل وربنا يوفقكــــ

ماما ميا ميا
27-07-2012, 09:52 PM
انا مش عارفة حتى لو زدت فى التظلم التنسيق ممكن يبقى عالى جدا وملحقش برده حاجة عشان كده قولت الحق الخاص احسن.. وبالنسبة لاقتراحك هو كويس بس فيه مشكلتين انى ممكن اختصر علوم ف 3 سنين وده هيتطلب جهد عالى اوى عشان اشتغل الساعات المقررة بجانب الاضافية المشكلة التانية انى سمعت ان علوم اصعب من صيدلة بس ممكن اتغلب على الموضوع ده وانا غالبا مش هكتفى بيها وهاخد اسنان 4 سنين بعدها هبقى ضيعت 7 سنين من عمرى كده !!
عموما ياريت التنسيق ييجى كويس وتبقى لسه فى اماكن فى اسنان او صيدلة بعد المرحلة الاولى واشك فى ذلك طبعا
وشكرا لتعبك معانا ياجميل وربنا يوفقكــــ
ربنا يوفقك يا قمر بس علفكره بنات كتير معانا في الدفعه و كانوا في علوم و ناس كتير بتعمل الموضوع ده دلوقتي بقي عادي يعني بس انتي شوفي مصلحتك فين و ربنا يوفقك

Mido uyd isc
28-07-2012, 09:55 AM
:040vk0::mad::mad::oخبر عاااااااااااااااجل:o:mad::mad::040vk0:
الطب98.8%:o
طب الاسنان98%:o
الصيدلة97.5%:o
الهندسة94.5%
الاعلام96.5%
اقتصاد وعلوم سياسية96.5%
حرااااااااااااااااااااااااااااااام وربنااااااااا
يلهوووووووووووووووى انا جايب 96% علمى علوم مش هلحق حاجه كدا:o
يااااااارب الاقى اماااكن اسنان او صيدله خااااص!!:o:angry:

mohamed hammouda
28-07-2012, 10:09 AM
انا من الاخر كدة بكره طب الاسنان ده ومش مقتنع اني هقعد 5 سنين ادرس صفين الاسنان دول !!!!!!
بس التنسيق شكله كدة هيجيبهالي
حضرتك شايفة انه في امل اني لما ادخلها احبها وابقي ناجح فيها و لا لأ ؟؟
مع العلم اني بحب الاحياء جدا جدا بس ما اعرفش اسنان فيها شغل احياء كتير ولا لأ ؟؟

خلود سليم
28-07-2012, 05:06 PM
انا ان شاء الله داخله اسنان السنادى بس خاص لانى جبت96 وعملت تظلم وليا 7درجات ونص مش عرفه هخدهم ولا لا معلشى انا طولت عليكى بس كنت عايزة اسال فى حاجه (حضرتك قولتى ان التخصص بيبقى من اول سنه طب ازاى وانا بصراحه لسه مش عرفه عنها حاجه وعن المجالات دى) وعندى سؤال تانى لو فيها غلاسه هى المفروض اسنان 5سنين+سنه امتياز طب واعدادى بتبقى تبع الخمس سنين ولا ايه؟؟ (شكرا لمجهود حضرتك معانا)

medoash
28-07-2012, 08:42 PM
انا ان شاء الله داخله اسنان السنادى بس خاص لانى جبت96 وعملت تظلم وليا 7درجات ونص مش عرفه هخدهم ولا لا معلشى انا طولت عليكى بس كنت عايزة اسال فى حاجه (حضرتك قولتى ان التخصص بيبقى من اول سنه طب ازاى وانا بصراحه لسه مش عرفه عنها حاجه وعن المجالات دى) وعندى سؤال تانى لو فيها غلاسه هى المفروض اسنان 5سنين+سنه امتياز طب واعدادى بتبقى تبع الخمس سنين ولا ايه؟؟ (شكرا لمجهود حضرتك معانا)

اسنان مفيهاص تخصص من اول سنة ولا حتى اخر سنة ..... اسنان خمس سنين +سنة امتياز (اعدادى - اولى - تانية - تالتة - رابعه)

فيه بقى تخصصات معينة ممكن حضرتك تعملى فيها ماجستير بعد اما تخلصى لكن اسنان فيها عشر اقسام المفروض يكون الطالب متخرج ملم بيهم كلهم

medoash
28-07-2012, 08:47 PM
انا من الاخر كدة بكره طب الاسنان ده ومش مقتنع اني هقعد 5 سنين ادرس صفين الاسنان دول !!!!!!
بس التنسيق شكله كدة هيجيبهالي
حضرتك شايفة انه في امل اني لما ادخلها احبها وابقي ناجح فيها و لا لأ ؟؟
مع العلم اني بحب الاحياء جدا جدا بس ما اعرفش اسنان فيها شغل احياء كتير ولا لأ ؟؟

هما الخمس سنين مش فى صفين اسنان ... مواد اسنان بتتراوح بين مواد طب زى البيوكمسترى والفسيولوجى والهستولوجى والتشريح وغيررررره وبين مواد تخص اسنان بس مواد اكاديمية ومواد اسنان تخصص ومواد صيدلية زى الفارما ومواد علوم زى الفيزيا والكيميا والحيوان والنبات فالموضوع مش من بابه اسنان

غير كدا اسنان ممتعه كدا وفيها عملى بجد على الاقل بيدى شكل للدراسة وجودة وكفائة بعد التخرج بدل ما تقضى خمس سنين مذاكرة فى مذاكرة

انسى بقى موضوع احياء والكلام دا الموضوع زى ما قلتلك كبير انت هاتدخل فى مواد وعلوم واسعه مش فى حدود ضيقة ... الحقيقة الثابته هيا ان صيدلة موادها كلها كيميا معظمها يعنى لكن سواء طب او اسنان هتلاقى بقى علوم جديدة اول مرة تدرسها

منونه المصريه
29-07-2012, 02:16 AM
انا طالبه جديده لسه مخلصه ثانويه عامه بمجموع 100.2 %
و من دمنهور بالبحيره

و ان شاء الله كتبت اسنان الاسكندريه اول رغبه و كان عندى بعض الاستفسارات و اتمنى حد يفيدنى للضروره :

1. نتيجه التنسيق غالبا حتطلع بكره ( الاحد ) هل اروح تانى يوم للكليه عشان ادم ورقى ؟ ولا اعد بعدها فتره ؟ ولا ايه النظام ؟

2. السفر افضلى ؟ ولا المدينه الجامعيه افضل ؟

ارجو الرد سريعا للضروره

ماما ميا ميا
29-07-2012, 05:29 AM
انا طالبه جديده لسه مخلصه ثانويه عامه بمجموع 100.2 %
و من دمنهور بالبحيره

و ان شاء الله كتبت اسنان الاسكندريه اول رغبه و كان عندى بعض الاستفسارات و اتمنى حد يفيدنى للضروره :

1. نتيجه التنسيق غالبا حتطلع بكره ( الاحد ) هل اروح تانى يوم للكليه عشان ادم ورقى ؟ ولا اعد بعدها فتره ؟ ولا ايه النظام ؟

2. السفر افضلى ؟ ولا المدينه الجامعيه افضل ؟

ارجو الرد سريعا للضروره
لما تطلع نتيجه التنسيق ان شاء الله اطبعي ورقه الترشيح و روحي قدمي الورق بتاعك بس هتقدميه في علوم اسكندريه عشان اول سنه اسنان بتبقي في علوم بالنسبه للمدينه او لسفر بصي في ناس بتفضل السفر كل يوم و ناس بتفضل المدينه انا كان في اصحابي عاملين اشتراك في اتوبيس و بيروحوا و يجوا بس بتبقي مشقه عليهم و مش بيقدروا يحضروا كل المحاضرات فشوفي انتي الانسب ليكي ايه و عموما هسالك واحده صحبتي في البحيره و هرد عليكي

سهيلة 23
29-07-2012, 06:45 PM
انا قلقانة جدا ومضطربة كمان محتاجة مساعدتك
انا بفضل ربنا جبت 100.6
وكتبت اسنان رغبة اولى والحمد لله جاتلى
وانا طبعا سألت ناس كتيييييير وناش شكرت فيها
بس كنت كل ما اقول لحد انى دخلت اسنان يبصلى بصة غريبة
ويقولى ازاى تسيبى طب وكده يعنى
المهم انى فضلت ثابتة
بس المشكلة الوقتى انى اتهزيت تانى وخفت تانى
لما لقيت ناس كتير اقل ب7 او 8 درجات وجالهم طب
فقولت هو انا اخترت صح ولا غلط
والشيطان بدأ يلعب ف عقلى
مع انى مقتنعة باسنان وكل حاجة
بس هى النفس البشرية الطامعة
وبلاقى كمان ان معظم اللى دخل اسنان كان كاتب طب رغبة اولى
ممكن بجد تساعدينى وتقوليلى انا اخترت صح ولا ايه ؟ ؟؟
انا بس محتاجة حد يشجعنى
اسفة ع الاطالة ومعلش ازعجتك ..اقبلى ازعاج اختك الصغيرة بقى

medoash
29-07-2012, 09:29 PM
انا بفضل ربنا جبت 100.6
المهم انى فضلت ثابتة
والشيطان بدأ يلعب ف عقلى
انا بس محتاجة حد يشجعنى

انا شوفت كلام حضرتك يا دكتورة فاستدعانى انى ارد عليكى عشان شكل حضرتك على اعصابك
اولا مش كل الناس بتكتب طب رغبة اولى فى ناس بتكتب اسنان وناس اكتر منهم بكتيييييير بيسيبوا الاتنين بتكتب صيدلة فيعنى الموضوع مش غريب خالص
ثانيا حضرتك مسبتيش طب ودخلتى مثلا تجارة دا انتى دخلتى طب اسنان يعنى هتطلعى برضه دكتورة وليكى احترامك وعيادتك لو عاوزة الفرق بس ان حضرتك داخله متخصصه فى مجال معين فمش حاجة تندمى عليها بالعكس اما حضرتك تدخلى اسنان وتكملى فيها وتقارنى نفسك ببتوع طب بالذات البنات وباللى بيشوفوه وتقارنى عدد السنين وتقارنى المجهود والتعب وتقارنى المستقبل هتحمدى ربنا مية مرة انك دخلتى اسنان انا واحد من الناس كنت كاتب صيدلة رغبة اولى وقرايبى فى كلية طب نصحونى انى اكتب اسنان وفعلا حصل ومكتبتش طب خاااااالص الموضوع يعنى مش بعيد لان فى الاخر لو الناس بتبص على المكانة الاجتماعية والالقاب ففى الاخر كلهم التلات كليات بيبقوا دكاترة ولو هتبصى على العمل اسنان وعن خبرة لانى بقف فى عيادة بتكسب ما شاء الله يعنى احسن من اى تخصص تانى هيا بس بتحتاج مجهود شوية وتركيز

موضوع استخسار المجموع دا مبحبوش اصل فى الاخر هوا فرق 2 من عشرة بين الكليتين تخيلى بقى لو حضرتك كنتى حصل ظروف وقليتى ودخلتى اسنان وملحقتيش طب كنتى ساعتها هتبقى سعيدة جداااا مع انها نفس الكلية فاحمدى ربنا لان فى ناس مش لاقية صيدلة حتى

سهيلة 23
29-07-2012, 11:54 PM
شكرا على الرد
انا بجد والله مقتنعة وكل حاجة
بس زى ما قولت المشكلة فى النفس البشرية انها دائما قلوقة وطامعة
وثانيا فى الاعراف الاجتماعية التى تنظر نظرة خاطئة
بس تمام الحمد لله ان مقتنعة تمام الوقتى
اللهم ثبتنى ووفقنى لما تحبه وترضاه

doctora
31-07-2012, 10:33 AM
انا من المنصورة و جايبة 406 وكنت كاتبة صيدلة المنصورة تانى رغبة وجتلى وعاوزة احول لاسنان المنصورة وهى اخدت من406 هل ينفع بالتحويل الالكترونى و نسبة قبوله كام فى المية علشان انا قلقانة ولو حد عارف ان حد عمل التحويل ده قبل كده وقبل يطمنى وفى ناس بتقول ان التحويل الورقى ب1000 ال 5000 هل هذا صحيح يا ريت حد يرد ربنا يطمنكوا

Major Dancer
01-08-2012, 04:47 AM
انا بفضل ربنا جبت 100.6
المهم انى فضلت ثابتة
والشيطان بدأ يلعب ف عقلى
انا بس محتاجة حد يشجعنى

أنــــــآ ع فكرة زيكـ بالظبط .. وكنت قلقان جدآآآآ .. ,والشيطان كانـ عمال يلعب فـ دماغي بردهـ

بس أكتر حاجه طمنتني إن أنـآ طبيعي .. إن التانية ع الجمهورية دخلت أسنان .. بردهـ :)

عمومـآ ربنـآ يوفقنـآ جميعــآ :rolleyes:

doctora
01-08-2012, 10:32 AM
انا من المنصورة و جايبة 406 وكنت كاتبة صيدلة المنصورة تانى رغبة وجتلى
وعاوزة احول لاسنان المنصورة وهى اخدت من406
هل ينفع بالتحويل الالكترونى و مضمون بنسبة كام فى المية علشان انا قلقانة
ولو حد عارف ان حد عمل التحويل ده قبل كده وقبل يطمنى
وفى ناس بتقول ان التحويل الورقى ب1000 ال 5000 هل هذا صحيح يا ريت حد يرد ربنا يطمنكوا

mahmoud s e
01-08-2012, 01:10 PM
لو سمحتى كنت عايز استفسر عن حاجة أنا فى تالتة طب بشرى وعايز احول لطب أسنان لو حولت هابدأ من اعدادى ولا ممكن ابدأ من تانية بما ان معظم مواد أولى احنا درسناها حتى لو هاخد المواد الزايدة معايا فى تانية ؟ ياريت تردى عليا لو سمحتى وتقوليلى ايه رأيك:)

ماما ميا ميا
01-08-2012, 09:56 PM
انا من المنصورة و جايبة 406 وكنت كاتبة صيدلة المنصورة تانى رغبة وجتلى
وعاوزة احول لاسنان المنصورة وهى اخدت من406
هل ينفع بالتحويل الالكترونى و مضمون بنسبة كام فى المية علشان انا قلقانة
ولو حد عارف ان حد عمل التحويل ده قبل كده وقبل يطمنى
وفى ناس بتقول ان التحويل الورقى ب1000 ال 5000 هل هذا صحيح يا ريت حد يرد ربنا يطمنكوا

ان شاء الله التحويل لالكتروني يتقبل انا و الله ما اعرف حاجه عن التحويل الورقي هتلاقي في دكتور عامل موضوع اللي عندوا استفسارات في نفس القسم ده اساليه

لو سمحتى كنت عايز استفسر عن حاجة أنا فى تالتة طب بشرى وعايز احول لطب أسنان لو حولت هابدأ من اعدادى ولا ممكن ابدأ من تانية بما ان معظم مواد أولى احنا درسناها حتى لو هاخد المواد الزايدة معايا فى تانية ؟ ياريت تردى عليا لو سمحتى وتقوليلى ايه رأيك:)
لا متهيالي هتدخل من اولي تقريبا بس ليه يا دكتور حرام تضيع سنين عمرك بدام دخلت بشري كمل و خلاص

mahmoud abdel raouf
02-08-2012, 05:47 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا بشكرك ع الموضوع ده وجزاك الله كل خير

انا عندى استفسار
انا بطبيعتى عصبى وبتوتر بسرعة
وسمعت ان طب الاسنان بيحتاج هدوء وتركيز من الناحية العملية

فهل الناحيةالعملية ف طب الاسنان بتعتمد ع الشخص نفسه ومهارته ولا بتعتمد ع ان الواحد يقدر يكتسب خبرة عن طريق التعود والتكرار وكثرة لممارسة؟؟

معلش انا اللى قلقنى فى الاسنان دى هى الجانب العملى وخصوصا انها بتعتمد على العملى اكثر
فايه هى الشروط اللازمة لانى ابقى بارع فى الناحية العملية؟؟؟
وشكرا

ماما ميا ميا
02-08-2012, 06:38 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا بشكرك ع الموضوع ده وجزاك الله كل خير

انا عندى استفسار
انا بطبيعتى عصبى وبتوتر بسرعة
وسمعت ان طب الاسنان بيحتاج هدوء وتركيز من الناحية العملية

فهل الناحيةالعملية ف طب الاسنان بتعتمد ع الشخص نفسه ومهارته ولا بتعتمد ع ان الواحد يقدر يكتسب خبرة عن طريق التعود والتكرار وكثرة لممارسة؟؟

معلش انا اللى قلقنى فى الاسنان دى هى الجانب العملى وخصوصا انها بتعتمد على العملى اكثر
فايه هى الشروط اللازمة لانى ابقى بارع فى الناحية العملية؟؟؟
وشكرا
انا كمان عصبيه و بتوتر بسرعه جدااااااااااااااا جدااااااااااا ملهاش علاقه طبعا عشان تبقي شاطر في الكليه مافيش الا شرط واحد بس هو انك تبقي مجتهد و ماتضيعش اي وقت في السكشن و تتدرب كتير

small star
02-08-2012, 01:10 PM
مشكووووووووووووووووورة ع الموضوع :) انا لسة والله داخلة سنة اولى اسنان و لكن عاوزة اعرف الاول انهى الاحسن اسنان عين شمس و لا اسكندرية ؟؟

طالبة حالمة
10-08-2012, 12:06 AM
أنا ناوية ادخل ان شاء الله أسنان
بس كنت عايزة أعرف هل تعرفى نماذج عالمية من أطباء الاسنان
يعنى مين دكتور أسنان عالمى ممكن اخده نموذج اقتدى به اصل انا خايفة ادخلها لانى مش لاقيه ادامى نموذج طبيب اسنان عالمى بس مثلا فى طب فى دكتور مجدى يعقوب ولو دخلت صيدلة فى أحمد زويل فى الكيمياء فكنت عايزة اعرف منك هو في فى أسنان مين ؟
وهل فى مجال للابداع والاكتشاف فى طب أسنان ولا لا يعنى مثلا فى صيدلة فى مجال لاختراع دواء مثلا
عايزة اعرف بقى ايه هى مجالات الابداع فى طب أسنان
معلش ع الاطالة بس بجد نفسى ما اتخرجش واشتغل وبس واطبق اللى بادرسه وبس
عايزة مثلا اكتشف حاجة او ابتدع حاجة فى مجال طب أسنان
وشكرا

ماما ميا ميا
10-08-2012, 02:29 AM
أنا ناوية ادخل ان شاء الله أسنان
بس كنت عايزة أعرف هل تعرفى نماذج عالمية من أطباء الاسنان
يعنى مين دكتور أسنان عالمى ممكن اخده نموذج اقتدى به اصل انا خايفة ادخلها لانى مش لاقيه ادامى نموذج طبيب اسنان عالمى بس مثلا فى طب فى دكتور مجدى يعقوب ولو دخلت صيدلة فى أحمد زويل فى الكيمياء فكنت عايزة اعرف منك هو في فى أسنان مين ؟
وهل فى مجال للابداع والاكتشاف فى طب أسنان ولا لا يعنى مثلا فى صيدلة فى مجال لاختراع دواء مثلا
عايزة اعرف بقى ايه هى مجالات الابداع فى طب أسنان
معلش ع الاطالة بس بجد نفسى ما اتخرجش واشتغل وبس واطبق اللى بادرسه وبس
عايزة مثلا اكتشف حاجة او ابتدع حاجة فى مجال طب أسنان
وشكرا
علي فكره احمد زويل مش خريج صيدله احمد زويل خريج علوووم اما عن طب الاسنان بصي احنا اسمنا جراحه الفم و الاسنان كل التخصصات عندنا فيها بحث علمي زي مجال زراعه الاسنان و الاستعاضه الصناعيه و الحشو طب الاسنان علي فكره من اكتر العلوم اللي بتتقدم بسرعه لدرجه دلوقتي في ناس بتعمل تركيبات من اسنان طبيعيه يعني بتحشي باسنان طبيعيه ده غير ابحاث الاستعاضه اللي بيعملوا فيها عينين و ودن زي الحقيقي بالضبط و ده تبع قسم الاستعاضه معرفش دكاتره مصريين عالميين بصراحه بس اساتذتنا اغلبهم درسوا برا مصر و انا عارفه انو ملهاش علاقه بس علاء الاسواني و مصطفي النجار طبيب اسنان

طبيبه اسنان
10-08-2012, 06:38 AM
انا داخله اولى اسنان السنه دى ومحتاجه ضرورى اعرف
مواقع حلوه تفيدنى فى طب اسنان عاوزه اعرف مصطلحات خاصه بطب الاسنان
وياريت لو فى لينكات لقواميس تنفع اسنان
وجزاكم الله كل خير

طبيبه اسنان
10-08-2012, 06:51 AM
:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:
مش عارفه اذا كان طلبى وصل ولا لأ
انا باذن الله داخله اولى اسنان ومحتاجه اعرف مصطلحات خاصه باسنان
وياريت لو قواميس تنفعنى
ولو ممكن حد من حضراتكم يرشدنى ازاى ابدء اسنان صح لان الكل بيقول ان
اعدادى ليست مقياس وانا جبت جيد فى اعدادى ونفسى احسن شويه
عذرا على الاطاله
وجزاكم الله كل خير
مستنيه الرد :bosyht9::bosyht9: يارب ما تغيبوا عليا:078111rg3::078111rg3::078111rg3:

ماما ميا ميا
10-08-2012, 01:49 PM
انا داخله اولى اسنان السنه دى ومحتاجه ضرورى اعرف
مواقع حلوه تفيدنى فى طب اسنان عاوزه اعرف مصطلحات خاصه بطب الاسنان
وياريت لو فى لينكات لقواميس تنفع اسنان
وجزاكم الله كل خير

:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:
مش عارفه اذا كان طلبى وصل ولا لأ
انا باذن الله داخله اولى اسنان ومحتاجه اعرف مصطلحات خاصه باسنان
وياريت لو قواميس تنفعنى
ولو ممكن حد من حضراتكم يرشدنى ازاى ابدء اسنان صح لان الكل بيقول ان
اعدادى ليست مقياس وانا جبت جيد فى اعدادى ونفسى احسن شويه
عذرا على الاطاله
وجزاكم الله كل خير
مستنيه الرد :bosyht9::bosyht9: يارب ما تغيبوا عليا:078111rg3::078111rg3::078111rg3:
يصراحه انا عمري ما استخدمت قواميس عادي يعني الدكاتره بيبدؤا مصطلحات واحده واحده و في حاجات اساسيه بالنسبه للمواقع فممكن انتي تحملي الكتب الالكترونيه لو حابه و تقريها من جوجل حتي ابحثي عنها طبعا اعدادي مش مقياس بصي اهم حاجه المحاضرات عشان تجيبي تقدير كويس و لو دكتور منزل كتاب حلو في ماده مش مرجع يعني ذاكري منو و كمان حاولي تذاكري اول باول علي قد ما تقدري و اتدربي كتييير علي شغل العملي و ربنا يوفقك يارب

لؤلؤة عمان
12-08-2012, 10:25 PM
هلا

أنا حابه استفسر عن جامعة 6 اكتوبر

هل الجامعة تدريسها حلو او لا؟

وشو متطلبات أو الادوات الي احتاجهاا ف تخصص طب اسنان؟

طالبة حالمة
15-08-2012, 07:47 AM
علي فكره احمد زويل مش خريج صيدله احمد زويل خريج علوووم اما عن طب الاسنان بصي احنا اسمنا جراحه الفم و الاسنان كل التخصصات عندنا فيها بحث علمي زي مجال زراعه الاسنان و الاستعاضه الصناعيه و الحشو طب الاسنان علي فكره من اكتر العلوم اللي بتتقدم بسرعه لدرجه دلوقتي في ناس بتعمل تركيبات من اسنان طبيعيه يعني بتحشي باسنان طبيعيه ده غير ابحاث الاستعاضه اللي بيعملوا فيها عينين و ودن زي الحقيقي بالضبط و ده تبع قسم الاستعاضه معرفش دكاتره مصريين عالميين بصراحه بس اساتذتنا اغلبهم درسوا برا مصر و انا عارفه انو ملهاش علاقه بس علاء الاسواني و مصطفي النجار طبيب اسنان

انا عارفة طبعا ان احمد زويل خريج علوم انا اقصد هو مثلا اكتشف حاجة جديدة والدكتور يعقوب مثلا اول من زرع قلب هل ينفع فى اسنان مجال للاكتشاف او الابتكار؟ ولا احنا بنطبق بس
طب ماتعرفيش طبيب اسنان عالمى معروف ومش لازم يكون مصرى
وشكرا ليكى

ماما ميا ميا
19-08-2012, 04:32 AM
كل سنه و انتوا طيبين
(http://bit.ly/QcSBou)

doc coma
23-08-2012, 04:50 PM
اناجبت 96 السنادي ودخلت اسنان خاص كنت عايزة اسال عن المواد وهل كل اللي بيجيب امتياز بيتعين معيد فالجامعة؟وازاي نداكرها كويس بحيث نجيب تقدير وكمان ازاي هلحق اكتب ورا الدكتور فالمحاضرة انا بكتب ببطء واكيد هوا بيتكلم بسرعة؟؟؟؟؟

وشكرا معلش طولت عليكي

doc coma
23-08-2012, 04:59 PM
وبالنسبة للفزيا اللي فالكلية هيا صعبة؟ يا ريت تجاوبيني ضروري لاني كنت جايبة 98.5 ف تانية ثانوي بس الفزيا اللي نقصتني جامد ف ثالثة

وشكرا جدا واسفة علي ازعاجك

احمد زلط
23-08-2012, 05:39 PM
انا جالي طب بنها وحولت اسنان طنطا .......عملت الصح انا ولا الغلط؟؟؟

لؤلؤة عمان
27-08-2012, 01:40 PM
هلا

أنا حابة أستفسر عن دراسة طب أسنان اول سنه شو هن الادوات والمواد الي ادرسها اول سنة ؟؟

وبعد هل أحتاج قاموس او قاموس يتعلق ب طب اسنان ؟

وهل دراسة طب أسنان صعبه؟

kaza1
08-09-2012, 04:21 PM
شكرا اوى يا دكتور على اللى انتى فاتحالنا الباب نسالك انا طالبه رايحه اعدادى وكنت عايزه اسال الكليه عندنا بتعمل حفلة استقبال؟ وميعادها امته

kaza1
08-09-2012, 04:23 PM
وعايزه اعرف هل دراسه اسنان صعبه ولا ايه ؟ والشغل بعد التخرج اكيد حضرتك عندك معلومات عن الموضوع ده

ماما ميا ميا
10-09-2012, 10:42 PM
شكرا اوى يا دكتور على اللى انتى فاتحالنا الباب نسالك انا طالبه رايحه اعدادى وكنت عايزه اسال الكليه عندنا بتعمل حفلة استقبال؟ وميعادها امته
لا ء مافيش اي حفله و لا اي حاجه
وعايزه اعرف هل دراسه اسنان صعبه ولا ايه ؟ والشغل بعد التخرج اكيد حضرتك عندك معلومات عن الموضوع ده
لا ء مش صعبه و لينا تكليف بعد التخرج
و الشغل الخاص ده رزق بقي و انتي و شطارتك

ماما ميا ميا
10-09-2012, 10:50 PM
انا جالي طب بنها وحولت اسنان طنطا .......عملت الصح انا ولا الغلط؟؟؟
بدام اقربلك لحضرتك يبقي صح و مان طنطا افضل
هلا

أنا حابة أستفسر عن دراسة طب أسنان اول سنه شو هن الادوات والمواد الي ادرسها اول سنة ؟؟

وبعد هل أحتاج قاموس او قاموس يتعلق ب طب اسنان ؟

وهل دراسة طب أسنان صعبه؟

لا صعبه و لا حاجه و مش مستاهله قاموس يعني ترجمه جوجل او جوجل نفس بيسد معاكي

a_sobh2000
13-09-2012, 01:33 PM
هو طب اسنان افضل ولا صيدلة من حيث الشغل والعمل والعائد المادي وكلية طب اسنان كام سنة دراسة ؟؟؟؟:rolleyes:

ماما ميا ميا
13-09-2012, 10:12 PM
احنا 5 سنين كليه + سنه امتياز
اما بالنسبه للشغل الاتنين ليهم تكليف حكومي
بالنسبه بقي للعائد المادي ده يرجعلك انت لو بتحب صيدله يبقي هتكسب منها و لو بتحب اسنان يبقي هتكسب منها
شوف حضرتك ميال للاحياء و الشغل العملي اكتر و لا للحفظ و الكمياء اكتر

mohmmed salah
13-09-2012, 11:13 PM
معلش على السؤال حضرتك ازهرى ولا عام

ماما ميا ميا
14-09-2012, 12:40 AM
انا عام مش ازهري

ماما ميا ميا
14-09-2012, 12:55 AM
سبحان الله و بحمده سحان الله العظيم

mohmmed salah
14-09-2012, 01:20 PM
معلش انا على اللى بيسأل

mehrem
15-09-2012, 07:28 AM
السلام عليكم
لو سمحت حضرتك أنا كنت عايز أسأل بخصوص التشريح
هل في تشريح بشري ؟
يعني أنا عارف إن في تشريح ضفادع ف أولى أو إعدادي
بس كنت سمعت إن في مادة في سنة رابعة على ما اعتقد إسمها neck and head
عايز أعرف طبيعة المادة دي ؟
يعني حيجيبوا راس ورقبة بني آدم بلحم و جلد وإحنا نشتغل بإيدينا ولا محطوطة و الدكتور بيشرح ولا بتبقى هيكل عظمي ولا إيه ؟
أرجو الرد ضروري لأن الموضوع ده مسببلي قلق جامد جداُ

ماما ميا ميا
15-09-2012, 04:23 PM
السلام عليكم
لو سمحت حضرتك أنا كنت عايز أسأل بخصوص التشريح
هل في تشريح بشري ؟
يعني أنا عارف إن في تشريح ضفادع ف أولى أو إعدادي
بس كنت سمعت إن في مادة في سنة رابعة على ما اعتقد إسمها neck and head
عايز أعرف طبيعة المادة دي ؟
يعني حيجيبوا راس ورقبة بني آدم بلحم و جلد وإحنا نشتغل بإيدينا ولا محطوطة و الدكتور بيشرح ولا بتبقى هيكل عظمي ولا إيه ؟
أرجو الرد ضروري لأن الموضوع ده مسببلي قلق جامد جداُ

بص انا في سنه تالته فبصراحه مقدرش افتي بخصوص رابعه بس احنا اخدنا تشريح head and neck دي بتبقي عباره عن عينات متجهزه من قبل كده طبعا مش بتشرحوها بايديكوا
و لا حاجه من الكلام ده هي بتبقي عينه في ايد المعيد بيشرح عليه و بتبقي عهده في الكليه و حضرتك متقلقش خالص انتي بتشوفها من بعيد و اصلا مش بيبقي باين منها اي معالم لانو العينات بتتجهزز بطريقه معينه بتخليها لونها بني كده فامتحسش انها طبيعي اصلا
الموضوع اصلا مافيهوش اي حاجه
مش زي ما انت متخيل خالص

Dr \ Mohammed Saeed
15-09-2012, 04:45 PM
طيب عايز اعرف ازاي اجيب جدول اسنان قناة السويس

doc coma
16-09-2012, 11:33 AM
حضرتك ليه مردتيش عليا يا دكتورة اسفة علي ازعاج حضرتك

ماما ميا ميا
18-09-2012, 03:00 AM
حضرتك ليه مردتيش عليا يا دكتورة اسفة علي ازعاج حضرتك
معلش المشاركات كتير ساعات بتوه مني قوليلي بس استفسارك كان ايه و انا اجاوب علي طول
طيب عايز اعرف ازاي اجيب جدول اسنان قناة السويس
هينزل علي موقع الكليه او هينزل في الكليه نفسها

doc coma
19-09-2012, 03:00 PM
ناجبت 96 السنادي ودخلت اسنان خاص كنت عايزة اسال عن المواد وهل كل اللي بيجيب امتياز بيتعين معيد فالجامعة؟وازاي نداكرها كويس بحيث نجيب تقدير وكمان ازاي هلحق اكتب ورا الدكتور فالمحاضرة انا بكتب ببطء واكيد هوا بيتكلم بسرعة؟؟؟؟؟
وشكرا معلش طولت عليكي وبالنسبة للفزيا اللي فالكلية هيا صعبة؟ يا ريت تجاوبيني ضروري لاني كنت جايبة 98.5 ف تانية ثانوي بس الفزيا اللي نقصتني جامد ف ثالثة

ماما ميا ميا
19-09-2012, 05:03 PM
ناجبت 96 السنادي ودخلت اسنان خاص كنت عايزة اسال عن المواد وهل كل اللي بيجيب امتياز بيتعين معيد فالجامعة؟وازاي نداكرها كويس بحيث نجيب تقدير وكمان ازاي هلحق اكتب ورا الدكتور فالمحاضرة انا بكتب ببطء واكيد هوا بيتكلم بسرعة؟؟؟؟؟
وشكرا معلش طولت عليكي وبالنسبة للفزيا اللي فالكلية هيا صعبة؟ يا ريت تجاوبيني ضروري لاني كنت جايبة 98.5 ف تانية ثانوي بس الفزيا اللي نقصتني جامد ف ثالثة

بصي بالنسبه للمواد فالخاص بتبقي مختلفه شويه عننا و علي حسب الجامعه بتاعتك هتكون المواد
لاء عندن مش كل اللي بيجيب امتياز بيتعين لانو نص الدفعه عندنا بتجيب امتياز بيبقي بالمجموع
بس برضوا معرفش ايه ظروف جامعتكوا
ذاكر اول باول و اللي يقف معاك روح للدكتور يشرحهولك بنص مجهود الثانويه العامه تجيب امتياز
بص حضرتك المحاضرات اغلبها بينزل في المكتبه في ورق بينزلوه المعيدين هات الورق ده و كمل عليه اللي بتسمعه في المحاضره هتلاقيها مشيت
بصراحهانا مكنتش بحب الفيزياء بس انتوا هتاخدوها سنه واحده بس و الدكاتره بيراعوا اوي انو ده مش تخصصكوا
انا مكنتش بحبها و مع ذللك جبت جيد جاا ماتقلقشش الداكتره بيراعكوا جامد

Dr.Nariman
11-07-2013, 11:45 PM
هل صحيح فعلا ان البنات بيتعرضو لحاجات وحشة اثناء التعامل مع المرضى الرجال؟

ماما ميا ميا
20-07-2013, 02:12 AM
هل صحيح فعلا ان البنات بيتعرضو لحاجات وحشة اثناء التعامل مع المرضى الرجال؟
بامانه عمري ما سمعت عن حاجه زي كده بس الموضوع في ايديكي ممكن تشتغلي لستات بس لو حابه يعني ناس كتير كده

د.سلمى
20-07-2013, 02:03 PM
انا طالبه ف تانيه اسنان القاهره معايا ماده تخلف همتحنها ف الدور التانى ..وكنت جايبه السنه اللى فاتت تقدير جيد جدا .. هل يحق لى دخول المدينه الجامعيه اتناء امتحان الماده دى ف شهر 8 ولا لا ؟؟

RENISTA
23-07-2013, 04:29 PM
كنت عاوز اعرف شرطو التحويل من اعدادي اسنان طنطا للقاهرة

Mohamed Nada*
26-07-2013, 05:42 AM
ايه رأيك في كلية طب الفم والاسنان جامعة الدلتا ؟

Pseudonym
27-07-2013, 04:01 AM
أنا كان حلمي ادخل بشري من زمااااان و عمري ما فكرت غير فيه وعمري مافكرت فأسنان و بكره صيدلة جداً لأنه بيبقى بياع في الاخر و مسيرته العلمية بتنتهي.. و من بعد النتيجة (لما عرفت ان صعب تجيلي بشري) وانا مش عارف اعمل ايه .. و كنت محتار بين صيدلة و أسنان.. و رسيت على اسنان .. انا عايز اسأل سؤال غريب شوية ويمكن يكون ساذج بس انا بدور على اي امل .. هو ممكن بعد ما ادخل أسنان اقدم طلب عشان احول بشري؟؟؟ (على اساس في ناس بتحول من بشري لـ أسنان , فأدخل بدلهم) ولا مافيش حاجة اسمها كدة؟ .. معلش طولت عليكي يا دكتورة

أبو سلمى 888
28-07-2013, 12:48 AM
مهم وفورى اعرف ميعاد امتحان التخلف وهل يبقي اصعب من امتحان الترم الثانى مشششششكورة يادكتورة

أبو سلمى 888
28-07-2013, 12:52 AM
انانسيت اناقول امتحان تخلف سنة ثانية

Mohamed Fayez 13
31-07-2013, 08:50 AM
لو سمحتى أنا عايز لينكات جروبات الكلية على الفيس

bosyna maher
23-08-2013, 12:41 PM
سلام عليكم .. انا ف تانية طب بشري وكارهة الكلية ونفسي احول اسنان من البداية .. ومازال نفسي حتي بعد ماقضيت سنتين ف الكلية اللي مايعلم بيها ربنا دي .. عاوزة نصيحة منك لو سمحتي مع العلم ان مفيش ف جامعة المنصورة تحويل من طب لطب اسنان عاوزة احول بس فين مش عارفة

manutd202066
24-08-2013, 02:04 AM
ورحمة الله وبركاته
انا محمود من اسيوط ربنا كرمني وهدخل طب أسنان بس عاوز اعرف حاجات كتير
يعني ايه طبيعة الدراسة
المواد والتخصصات اللي هندرسها
هل من الضروري اني أشتري لاب توب ولا ده كلام فاضي؟
طبيعة المذاكرة بتبقي ازاي؟
وأتمني اني ماكونش غلست علي حضرتك
أرجو الإفادة
شكرا

manutd202066
24-08-2013, 02:07 AM
السلام عليكم
انا هدخل طب اسنان السنة دي وحضرتك لو حابة ممكن تحولي طب أسنان في اسيوط أو الاسكندرية

bosyna maher
24-08-2013, 05:14 AM
السلام عليكم .. دلوقتي انا ف تانية طب بشري داخلة تالتة يعني ان شاء الله .. وبصراحة مش شايفة ليا مستقبل ف بشري اساسا وكنت من البداية عاوزة ادخل اسنانبس ف البيت موافقوش وبصراحة حاسة اني خلاااص مش هقدر اكمل لاني مش ناوية اشتغل بيها بجد كمهنة انا مستحملش اقف ف مستشفي ولو روحت وقفت ساعة ف الطوارئ مبستحملش .. فكرت احول اسنان بعد سنتين ف طب بس مش عارفة دا قرار صح ولاغلط .. غير كدا المنصورة مفيهاش تحويل من طب بشري لاسنان .. قالوا ممكن التحويل لبرا المنصورة وترجعي بعدها بسنة مش عارفة اعمل ايه ياريت لو نصيحة بخصوص الموضوع دا

manutd202066
29-08-2013, 02:56 PM
السلام عليكم
أولا شكرا علي الكجهودات الرائعة اللي بيقدمها لينا اخواتنا الكبار وربنا يوفقكم يارب زي ما بتعرفونا كل اللي احنا عاوزين نعرفه عن الكلية
وللجميع فائق التقدير والاحترام
انا محمود من اسيوط
انا داخل طب اسنان السنة دي وكنت عاوز أي زملاء من نفس الكلية من طب أسنان أسيوط لانها جديدة علشان افهم منه نظام الدراسة شكله عامل ازاي واللمحاضرات وكدة يعني

bosyna maher
30-08-2013, 12:03 PM
طيب لو انا مش من بلد عاوزة احولها اعمل ايه عشان يقبلوني فيها .. زي اسنان اسكندرية مثلا؟؟

Pseudonym
03-09-2013, 12:46 PM
السلام عليكم
أولا شكرا علي الكجهودات الرائعة اللي بيقدمها لينا اخواتنا الكبار وربنا يوفقكم يارب زي ما بتعرفونا كل اللي احنا عاوزين نعرفه عن الكلية
وللجميع فائق التقدير والاحترام
انا محمود من اسيوط
انا داخل طب اسنان السنة دي وكنت عاوز أي زملاء من نفس الكلية من طب أسنان أسيوط لانها جديدة علشان افهم منه نظام الدراسة شكله عامل ازاي واللمحاضرات وكدة يعني

بص انا معاك طب اسنان اسيوط اعدادي .. انا من سوهاج بس دورت على اي حد من الدفعة اللي فاتت عشان كنت عايز اعرف شوية حاجات و لاقيت واحد الحمد لله .. انا لسة مش عارف حاجات كتير بس يمكن اكون اعرف حاجة انت عايزها .. بص سيبلي لينك الاكونت بتاعك على الفيس وانا هبعتلك ..

الهرقل
01-11-2013, 05:53 PM
لووووووووووووسمحتى انا محتاااااااج ضرورررررررررررى قااااااااااااموس طب اسنااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااان

ahmed 65
04-11-2013, 10:59 AM
أولا شكرا لمساعدتك أنا في أولي طب أسنان جنوب الوادي وعايذ أعرف نظام المذاكرة في الكلية علشان الكميات كبيرة جدا ومبقدرش أخلصها بطريقة الثانوي في المذاكرة وكمان خايف أعتمد علي الفهم وأجي في الشفوي أو أخر السنة معرفش أجاوب وكمان الأنجليزي بيمثلي عقبة كبيرة في الفهم وتضييع الوقت في الترجمة فياريتت حضرتك تفيدني من خبرتك و أسف علي الأطالة

A7MAD NOOR
15-12-2013, 02:57 PM
انا طب بشري سوهاج
وانا اساسا من قنا لاكن مش عارف انزل من الدراسه
بس عايز اعرف هل ممكن اغير من بشري لاسنان قنا واذا ده امكن ايه شروط التحويل
واهم حاجه هل هعيد اعدادي تاني ولا ايه
ياريت ترودو عليا في اقرب وقت ;););););)

msocean
02-03-2014, 03:45 AM
thnxx:d:d:d:dxxxxxxxxx

msocean
02-03-2014, 04:15 AM
لوسمحتى عندي سؤال ..... انا في صيدله هل ممكن احول لطب بشري او بعد ما انتهي من دراسه صيدلة استكمل الطب ؟؟؟؟؟؟؟ ارجووووو الرد للضرورة جدا

harker
27-07-2014, 09:13 PM
دلوقتي انا جالي طب اسنان اسماعيلية و بعدين عرفت انه 6 سنين و طب اسنان القاهرة عرفت انه 5 بس , هل ينفع احول لطب اسنان القاهرة و انا من شمال سيناء

و مجموعي جايبها و زايد نص درجة كمان

الاستار
25-08-2014, 02:14 PM
ممكن حضرتك تقوليلي هي اكتر تكاليف الدراسة في كلية طب الاسنان ولا كلية الطب؟؟؟؟

ماما ميا ميا
31-08-2014, 01:16 AM
ممكن حضرتك تقوليلي هي اكتر تكاليف الدراسة في كلية طب الاسنان ولا كلية الطب؟؟؟؟
طب اسنان مصاريفها اكتر

ماما ميا ميا
31-08-2014, 01:17 AM
جماعه معلش اعذروني موضوع التحويل من جامعه لجامعه ده انا مليش فيه عشان جه اداري فياريت تسالوا في شؤن الطلبه في جامعتكم

ندى ^^
16-09-2014, 05:05 PM
السلام عليكم
الاول بشكرك على ردودك المفييييدة جداا دى مفيش اساله بعد اللى قريته فكلامك

انا داخلة اسنان جامعة قناة السويس اولا هبدا باولى ولا اعدادى يعنى سمعت ان اعدادى اتلغى و ناس بتقول ماتلغاش
عندى بقى سؤال سخيف شويتين ^^" هو اول يوم ده بيحصل فيه ايه بيبقى فى محاضرات كتير وسكاشن وشغل جامد من اول يوم ولا هيبقى حاجه خفيفة وبما ان الجدول بينزل تقريبا بعد اسبوع بيقولو طب هعرف اروح فين واجى منين ازاى
شكرااا

ماما ميا ميا
30-09-2014, 02:09 AM
السلام عليكم
الاول بشكرك على ردودك المفييييدة جداا دى مفيش اساله بعد اللى قريته فكلامك

انا داخلة اسنان جامعة قناة السويس اولا هبدا باولى ولا اعدادى يعنى سمعت ان اعدادى اتلغى و ناس بتقول ماتلغاش
عندى بقى سؤال سخيف شويتين ^^" هو اول يوم ده بيحصل فيه ايه بيبقى فى محاضرات كتير وسكاشن وشغل جامد من اول يوم ولا هيبقى حاجه خفيفة وبما ان الجدول بينزل تقريبا بعد اسبوع بيقولو طب هعرف اروح فين واجى منين ازاى
شكرااا

الهفو يا قمر
كل جامعه ليها نظامها
انا كنت اسكندريه فمقدرش افيدك اوي بس روحي يعني من اول يوم و اسالي

Mandoliin
02-11-2014, 07:16 PM
انا في اولى اسنان اسكندرية وكنت عايزة اسأل حضرتك اجيب ورق منين كويس اذاكر منه لأني مبفهمش حاجة من الكتب وبحس كلامها كتير اوي

hesham ahmed ali
05-01-2015, 03:31 PM
كنت عايز اسأل حضرتك يا دكتورة
انا حاليا فى كليه صيدله وهحول اسنان ان شاء الله لانى شايف ان اسنان ليها قيمه عن صيدله ايه رايك ؟
وهل الماجستير فى اسنلن اسهل من صيدله ؟ لان ماجستير صيدله مكلف جدا كما انه صعب جدا وبتقى ليه شروط كتييييييييييرة والاسوأ انه لو حاول الواحد يحضره وهو مش معيد فدا فى غايه الصعوبه ودا اللى فى نظرى عكس اسنان . ارجوكى افيدينى و اسف على التطويل .

nader noor
26-07-2015, 02:04 AM
الف مليون مبروك على نجاحكم فى الثانوية العامة بعد النجاح الباهر اللى حققتموه :av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056b b7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::a v4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7 jp3:

لكل اللى داخل اسنان جديد او نوى يدخل اسنان
هكون معاكم خطوه بخطوة ازاى تذاكروا اول سنه وازاى تستعدوا ليها وايه المواد اللى عليكم وازاى تتغلبوا على اللغة فى اول سنه وفى اول الدراسه نبدا مع بعض نشوف المناهج

هستناكم كلكم على صفحة مع طلبة اسنان على الفيس وهنتظر اسالتكم وهبدا معاكم اول ما تجمعوا ويظهر التنسيق

https://www.facebook.com/m3atalabtasnan

مستانيكم كل واحد يقول زميله :078111rg3::078111rg3::078111rg3::078111rg3::07811 1rg3::078111rg3::078111rg3::078111rg3::078111rg3:: 078111rg3::078111rg3::078111rg3::078111rg3:

احمد عبد العاطى حسن
21-08-2015, 05:51 PM
شكررا خالص لمجهودك وتعبك
انا لسه هدخل اولي اسنان ان شاء الله ومش عارف اي حاجه عن نظامها والدراسة فيها وكده
ياريت تفيديني باي حاجه مطلوب اني اعملها وكلميني عن اول سنة بس ربنا يعديها وبعد كده يحلها ربنا
وشكررررا جزيلا

Gamal ward
23-06-2017, 09:42 PM
السلام عليكم ورحمة الله
انا طالب سنه تانيه/ طب اسنان ..
مشكلتي الاساسيه هي مادة التركيبات المتحركه (removable prosthodontics )
دكتور الماده ما فهمني .. و امتحاني الفاينل بعد العيد
بحثت ع اليوتيوب وفي اكثر من مكان عن دكاتره مصريين عندهم تسجيلات لشرح المنهج بس للاسف باءت محاولاتي بالفشل
تقريبا كل الدفعه تبكي من هده العله
الرجاء لو تعرفي اسم دكتور او دكتوره لهده الماده عنده تسجيلات شرح المنهج ع النت بتكوني ساعدتيني ولكي الاجر والثواب
جمال ورد / ليبيا

lehrer13
26-06-2017, 04:09 AM
جميل جدا بارك الله فيكم شكرا لكم

Raneem Elasfory
15-12-2017, 02:25 PM
لو سمحت انا كنت عايزه اسال انا خريجه علوم ٢٠١٣ وكنت عايزه اعرف ينفع ادخل اسنان او صيدله اى جامعه حكوميه وسمعت ان فيه قضيه بتترفع قبل ما تدخلى الجامعه فكنت عايزه اعرف الموضوع دا

ماما ميا ميا
07-08-2022, 12:50 AM
https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?p=1065878158#post1065878158

تحديث واجب من ماما ميا ميا بعد قضاء اكثر من ظ،ظ* سنوات بالمهنه لا تلقوا بأنفسكم و أبنائكم في تهلكه البطاله التي أصبحت تسيطر علي هذا التخصص من الطب