مشاهدة النسخة كاملة : ارجو المساعدة في الوحدة الاولي

lpl]_123456
10-01-2012, 12:31 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

ازيكم يا شباب و يا بنات يا رب تكونو بالف صحة و سلامة

انا محتاج المساعدة منكم في فهم بعض الاشئلة في الوحدة الاولي محدش يستغرب اوي كدة اة الوحدة الاولي علشان المدرس بتاعي خلص الكهربية و بدا في الفيزياء الحديثة و انا بدات اراجع من كتاب الامتحان مراجعة نهائية 2012 فا في بعض النقط عاوز افهمها

1 - المسافة بين القاع الاول و القمة الثالثة لموجة مستعرضة = 15 سم

انا عاوز افهم لو ان الموجة بدات بقمة هيبقي عدد الموجات 1.5 يعني الطول الموجي 10 سم طب لو الموجة بدات بقا يبقي عدد الموجات هيبقي 2.5 و الاجابة هاتختلف تماما طب اية الصح بقي ارجو التوضيح

2- زيادة التردد موجة منتشرة في وسط ما

طبعا احنا عارفين ان السرعة = التردد في الطول الموجي يعني لو زاد التردد هتزيد السرعة لاكن في حاجة تانية لو الوسط واحد و لم يتغير فالسرعة واحدة فكدة هيبقي التغير في الطول الموجي فقط و هيقل الطول الموجي

طب لو زودنا الطول الموجي في نفس الوسط و مغيرناش حاجة خالص يبقي كدة بردو السرعة واحدة و التردد هو الي هايتغير

3 - اذا سقط شعاع ضوئي علي مراة و ياريت تتخيل معايا الموقف هما مرايتان الاول a يميل علي b بزاية 30 الي هو الافقي و في شعاع ساقط علي a و و بيزازي b هو عاوز زاوية السقوط الشعاع المنعكس من a-

يعني مرايتان واحد مايل علي التاني بزابة 30 درجة و في شعاع ساقط علي المراية الاولي الي مايلة و الشعاع دة بيوازي الافقي يعني هيحصلة انعكاس كلي و هتكون زاوية السقوط هي زاوية الانعكاس = 60 و هينعكس علي المراية b الشعاع كدة انعكس علي b اا عاوز اعرف زاوية السقوط الي سقط بيها و الي هينعكس بيها تاني علي a
يا رب تكون وصلت انا قولت انها هاتكون 60

4 - ازا ذاد طول الوتر الي الضعف و زادت قوة الشد الي 4 امثالهل ماذا يحدث للتردد

انا قولت ان التردد =عدد القطاعات علي ضعف طول الوتر في جذر قوة الشد علي جذر كتلة وحدة الاطوال

و لو عملنا القانوي نسبة هيتلغي كتلة وحدة الاطوال و عدد القطاعات و هيفضل طول الوتر و قوة الشد

و هيكون التردد الاول علي التاني = طول الوتر الاتاني علي طول الوتر الاول في جذر قوة الشد للوتر الاول علي جذر قوة الشد للوتر التاني

L1 = L L2 = 2L Ft1=Ft Ft2=4Ft

هيطلع النسبة بين التردد الاول علي الثاني = 2/1 * جذر 1 علي جذر 4

يبقي الناتج = 1 يعني يظل التردد ثابت هل الكلام دة صحيح

5 - متي تكون سعة الموجة الموقوفة تساوي صفر

انا قولت عند العقد او لما يحدث تداخل هدام تام بين الموجتان المتراكبتان

6 - متي تكون طاقة حركة البندول مهتز اكبر مايمكن

ديت انا مش فاهمها

و بكدة انا قولت الاسئلة الي انا عاوز رد عليها و ارجو اتخاذ العذر لي لاني اول مرة اعمل موضوع و اسئل حد و لكم جزيل الشكر