مشاهدة النسخة كاملة : مســــــــــــــــــائــل

عاشق.الفيزياء
01-02-2012, 11:23 PM
ياريت كل اللي عنده مسئلة عجبته او عقدته او معرفش يحلها يكتبها ف الموضوع ده لتعم الفائدة على الجميع

واسمحولي اني ابدأ انا بأول مسألة وهي بتقول:

تيار كهربي شدته 8 مللي أمبير في سلك معدني أ ب ، وعندما وصل معه على التوازي سلك آخر له نفس الطول ومن نفس المعدن لزم زيادة شدة التيار في الدائرة الى 10 مللي أمبير حتى يظل فرق الجهد بين أ ، ب ثابتا

أوجد النسبة بين قطري السلكين

Dr/wewe12
02-02-2012, 08:02 AM
هناك موضوع مثبت بعنوان( للرد على أي سؤال أو استفسار هنا فقط) فيا ريت يتم تجميع الأسئلة فيه أفضل من الهرجلة التي يشهدها قسم الفيزاء بسبب غياب المشرفين و مش كل يوم نعمل موضوع جديد ونجد أسئلة مكررة خمس أو سبع مرات

ويا ريت نعمل حملة لتعيين مستر حسني أو مستر إبراهيم لجعلهم مشرفين على هذا المنتدى فهم أكثر المدرسين حضورا ( مقارنة بغيرهم من المدرسين و المشرفين الحاليين)

كريم عصام
02-02-2012, 08:24 AM
الحل فى المرفقات

عاشق.الفيزياء
02-02-2012, 07:16 PM
حل جميل ومختصر وبطريقة بسيطة
شكرا جزيلا با(كريم عصام)
واحب اقول ل(wewe12)
اولا انا مش بحب اكتب اسالة ف المواضيع متعددة الصفحات
ثانيا انا عامل الموضوع ده ع شان الفائدة تعم على الجميع
ثالثا احنا مش في موضع منافسة احنا بنبحث عن التفوق للجميع بشتى الطرق
رابعا لو الموضوع مش عاجبك متشاركش فيه وسيبه للي عايز يستفاد (الناس اللي اتشرف بمشاركتهم معايا)
خامسا متشكر جدا على كلمة "هرجلة" لأن كل اناء ينضح بما فيه وياريت اسلوبك ف الكلام يبقى متحضر شوية عن كده

Mohamed Omran
02-02-2012, 11:48 PM
رابعا لو الموضوع مش عاجبك متشاركش فيه وسيبه للي عايز يستفاد (الناس اللي اتشرف بمشاركتهم معايا)

دوووووووووووووووووووس يا كبير
،
بالتوفيق
;)

Dr/wewe12
03-02-2012, 09:10 AM
حل جميل ومختصر وبطريقة بسيطة
شكرا جزيلا با(كريم عصام)
واحب اقول ل(wewe12)
خامسا متشكر جدا على كلمة "هرجلة" لأن كل اناء ينضح بما فيه وياريت اسلوبك ف الكلام يبقى متحضر شوية عن كده

أنا مش قصدي أي إهانة لأي أحد و أنا فاهم جيدا أن قصدك نفع الجميع :078111rg3::078111rg3:و لكن تتبع القسم هنا و قارنه مثلا بالتقسيم المنظم إلى حد ما في قسم الأحياء و كلمة هرجلة ليست موجهة لك بقدر ما هي موجهة لإدارة المنتدى لغياب المشرفين فمثلا منذ فترة ظهر علينا عضو ملأ المنتدى بألفاظ غاية في القبح و رغم تعدد الشكاوي لم تزال ألفاظه إلا بعد شهر تقريبا و لم يتم حتى إيقاف عضويته فما دام أعضاء المنتدى لا يريدون كتابة كل الأسئلة في موضوع واحد(على عكس حال طلاب العام الماضي الذين أنشئوا موضوعا أبهر الجميع) لماذا لا تقوم الإدارة بتقسيم منتدى الفيزياء إلى أبواب باب للموجات باب للموائع وهكذا.....

و كان عندي نية إني أكتب موضوع جديد نناقش فيه سويا هذا الأمر و لكن مش عارف إيه اللي خلاني أكتبه هنا؟ باين على إني كنت زهقان وقتها :mad:

أنت تقول أنك لا تحب كتابة أسئلة في المواضيع المتعددة فلنفترض أن موضوعك هذا أصبح متعدد الصفحات هل ستتوقف عن المشاركة فيه؟؟؟;);)

و كما سبق وأن ذكرت فأنا لم أرد إهانة أحد على الإطلاق و لكن كلمة هرجلة ممثلة لواقع قسم الفيزياء الحالي و ما كنتش أعرف إنها عيب قوي كده :022yb4::022yb4:

أنا أسعد جدا بالأسئلة التي يضعها زملائي هنا لأن بعضها تناقش أفكارا جميلة و بعضها يكون جديدا علي كما أنها جعلت بيننا صلة مثل
(Koko eldaif - الشيماء - جهاد -ahmd77وغيرهم...) ومن الجيد أن يضاف إليهم عاشق الفيزياء و ربنا يكتر من مسائلك يا سيدي و ابقى حطلنا منهم كل يوم مسألتين

Dr/wewe12
04-02-2012, 07:05 AM
دوووووووووووووووووووس يا كبير
،
بالتوفيق
;)

يعني أنت تستخرج البترول وهو يدوووووووووووس;)

Mohamed Omran
05-02-2012, 04:03 PM
يعني أنت تستخرج البترول وهو يدوووووووووووس;)
لا مفيش استخراجات فى الوقت الحالى

وهو يدووووووووووووووووووووس برده ;)

Dr \ Mohammed Saeed
05-02-2012, 05:57 PM
دول شوية اسئلة وقفوا معايا وانا بحل وياريت تساعدوني في حلهم جزاكم الله خيرا
1-من العلاقةالبيانية بين Vol و t سلزيوس اثبت ان معامل التمدد الحجمي =1/273

2-انبوبة ذات شعبتين ومساحة مقطع كلا الفرعين 1سم مربع وكان ارتفاع الغازفي الفرع الايمن 30سم وفي الفرع الايسر كان طوله 50 سم وضغطالغاز P0 فاذا ادخلت كمية من الزئبق حجمها 10 سم مكعب بحيث يرتفع في الفرع الايسر 6سم وفي الفرع الايمن 4 سم احسب ضغطالغاز مع العلمان الفرع الايسر اطول منالفرع الايمن شوية

3-مكعب طول ضلعه 20 سم به 4 جم نيتروجين كتلة المول منه 28جرام في درجة حرارة 275 درجة سلزيوس بحيث تتصادمالجزيئات عموديا علي السطح احسب الضغط في المكعب ومربع السرعة والتغير في طاقة حركةجزى واحد بعد تصادم واحد وعدد التصادمات والقوة التي تؤثر بها الجزيئات علي السطح

4-عند وضع بالونة داخل زجاجة مغلقة ثم شد فوهة البالونه علي عنق الزجاجة ثم النفخ بقوة في البالونة هل تنتفخ البالونةام لا فسر اجابتك

5-اسطوانةمغلقة مفتوحة من طرف ومغلقة من الطرف الاخر نكست في ماء كثافته 1000 كجم/م مكعب

احسب العمق الذي تغوص اليه حتي يرتفع الماء بها الي ثلاثة ارباع حجمالاسطوانة علما بان p=76cmhg
g=10m/s2

6- ما النتائج المترتبةعلي زيادة درجة الحرارة عند ثبوت الحجم علي القوة علي السطح؟

7-علل/
.عند إذابة كمیة من الملح في كأس بھ جسم عالق فإن الجسم یطفو

٤١ .عند سقوط كرة ومكعب لھما نفس الحجم خلال سائل فإن الكرة تصل للقاع أولا

عايز اعرف هواذا كان عندي غازين لهمنفس السرعة يبقي درجةحرارة اي منهم بتتوقف علي كتلة الجزى ولا لا؟

ياريت اساتذة الفيزياء يفكروامعانا

منة2010
05-02-2012, 06:20 PM
الحل فى المرفقات
نفس حلى بس مقدرتش انزلها

علا على 2011
05-02-2012, 06:41 PM
2:1الحل هو