مشاهدة النسخة كاملة : سؤال جميل على الملف الحلزوني

Dr/wewe12
05-02-2012, 09:23 AM
السؤال في الرابط التالي و هو على الملف الحلزوني
http://files.thanwya.com/do.php?id=9029

د / الشيماء
05-02-2012, 09:41 AM
اذا كانت اللفات متماسة

د / الشيماء
05-02-2012, 09:45 AM
لا لالالالالا الاجابة مش كدا انا قريت السؤال غلط

ممممممممم

ممكن لما يكون مكون من لفة واحدة

Dr/wewe12
05-02-2012, 09:46 AM
اذا كانت اللفات متماسة

حاولي مرة أخرى

Dr/wewe12
05-02-2012, 09:47 AM
لا لالالالالا الاجابة مش كدا انا قريت السؤال غلط

ممممممممم

ممكن لما يكون مكون من لفة واحدة

حاولي كمان مرة

د / الشيماء
05-02-2012, 10:13 AM
لما يكون طول محور الملف = محيط لفة واحدة

شمس محمد
05-02-2012, 11:51 AM
اذا تم ابعاد الملف الدائرى على أنه ملف حلزونى أى ابعاد لفاته عن بعضها البعض

أريج الاسلام
05-02-2012, 03:31 PM
عندما يكون قطر اللفات =طول الملف

جهاد 11
06-02-2012, 12:11 AM
يا شوشو اكيبيلى السؤال بالملى زى ما wewe حطه عشان انا نسيت الى انتى قلتهولى ورابط مش بيفتح معايا اكتبيه على الصفحه

د / الشيماء
06-02-2012, 12:58 AM
يا شوشو اكيبيلى السؤال بالملى زى ما wewe حطه عشان انا نسيت الى انتى قلتهولى ورابط مش بيفتح معايا اكتبيه على الصفحه

هههههههههههه

بيوقلك

متى يمكن حساب كثافة الفيض للملف الحلزونى من القانون دا :

بصى اهو ف المرفقات اهو

ro2a2
06-02-2012, 01:43 AM
اذا ابعدت لفاته بنتظام يتحول الى ملف حلزونى به نفس عدد اللفات

ro2a2
06-02-2012, 01:44 AM
اذا ابعدت لفاته بنتظام يتحول الى ملف حلزونى به نفس عدد اللفات

جهاد 11
06-02-2012, 03:27 AM
هههههههههههه

بيوقلك

متى يمكن حساب كثافة الفيض للملف الحلزونى من القانون دا :

بصى اهو ف المرفقات اهو
يعنى مثلا مرفقاتك انت هتتفتح وهو لا بقولك الكمبيوتر ده خلاص يانه يهو فى البيت
اكتبيه ياشوشو السؤال على الصفحه:bosyht9:يعنى كنت هتخصرى حاجه لو كملتى السؤال على العموم فين الى
احنه اتفقنه عليه فى العربيه هستناكى تعمليه عشان انا بجد محتاجه افهمها

hazemhosny
06-02-2012, 06:24 AM
يعنى مثلا مرفقاتك انت هتتفتح وهو لا بقولك الكمبيوتر ده خلاص يانه يهو فى البيت

ربنا معاكى انا جربت قبل كدا احساس ان انت متعرفش تحمل من المرفقات لا بجد ربنا معاكى
والمسألة اهى وربنا شطارتك

Dr/wewe12
06-02-2012, 07:11 AM
عندما يكون الملف الحلزوني ملفوف ( حول ساق من الحديد )دائرية الشكل كما يوضح الشكل في الرابط التالي

http://files.thanwya.com/do.php?id=9035

الخدعة كلها في دلالة نصف القطر

Dr/wewe12
06-02-2012, 07:17 AM
دعوة للجميع للاشتراك في هذا الموضوع
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=402148

جهاد 11
06-02-2012, 11:40 AM
ربنا معاكى انا جربت قبل كدا احساس ان انت متعرفش تحمل من المرفقات لا بجد ربنا معاكى
والمسألة اهى وربنا شطارتك

شكرااااااااا
هو الحل بتاعك يا wewe طبعا تمام بس انا عندى حل تانى بتهيالى انه صح
ان يكون املف ملفوف لف مزدوج ليس له كثافة فيض ويوضع عليه عدد من الاسلاك مساوى لعدد اللفات ومماسه للملف اى تبعد عن مركزه r ويمر بها نفس التيار ولها نفس المجال كده احنا لما نجيب كثافة الفيض عند محور الملف هنطبق القانون ياريت لو حد عنده اعتراض على الحل يقول

جهاد 11
06-02-2012, 11:51 AM
هستنى حد يقولى ان كانت صح ولا غلط

Dr/wewe12
07-02-2012, 07:27 AM
شكرااااااااا
هو الحل بتاعك يا wewe طبعا تمام بس انا عندى حل تانى بتهيالى انه صح
ان يكون املف ملفوف لف مزدوج ليس له كثافة فيض ويوضع عليه عدد من الاسلاك مساوى لعدد اللفات ومماسه للملف اى تبعد عن مركزه r ويمر بها نفس التيار ولها نفس المجال كده احنا لما نجيب كثافة الفيض عند محور الملف هنطبق القانون ياريت لو حد عنده اعتراض على الحل يقول

أكدب عليكي لو قلتلك إني فاهم حاجة من هذا الكلام

جهاد 11
07-02-2012, 11:58 AM
قصدى انه ملفوف لف مزدوج يعنى ملوش كثافة
ويوضع عليه اسلاك مماسه للملف تبعد عنه r
الفيض الذى يؤثر به السلك على المركز الملف
B=MI\2bay r
وعدد السلوك يساوى عدد الفات اذاا
B=MIN\2bay r

د / الشيماء
08-02-2012, 09:38 PM
سؤال حلو اوووى

فكرته متميزة وجديدة

احمد هشام المراكبى
09-02-2012, 12:12 AM
إذا ابعدت لفات الملف الحلزونى عن بعضها .. فتكون مكونة من عدد لفات ( n ) و بالتعويض يكون القانون المستخدم

Dr.Eman naeem
12-02-2012, 09:01 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

فيه على فكرة ناس كتبت اجابات صح فى اعتقادى وحسب اللى موجود فى كتاب المدرسه

وهى: ان الملف الحلزونى يمكن اعتباره ملف دائري ابعدت لفاته عن بعضها وبالتالى يمكن تطبيق قاعدة البريمة اليمنى لماكسويل فى تحديد اتجاه المجال

وبناء على ذلك فإن الملف الحلزونى اذا تم تقريب لفاته من بعضها بحيث لا يكون بين اللفات فاصل يتحول الى ملف دائرى ويمكن تطبيق القانون

أما بالنسبه

للحل بان با يكون الملف الحلزونى ملفوف حول ساق من الحديد المطاوع

الحديد المطاوع يزيد تركيز الفيض المغناطيسي لاغير ولا يحول الحلزونى الى دائري

احمد هشام المراكبى
16-02-2012, 04:59 PM
اخى الفاضل .. انا اعلم ان بذلك قمت بحل مشكلة نصف و القطر و لكن هناك مشكلة اخرى لم تضع لها حسبان ..

وذلك بأن كثافة الفيض فى ملف دائرى تحسب فى مركز الملف و بهذا لا يمكن ان يكون مركز الملف فى منتصف رسمتك و بالتالى يكون هذا خطأ .. أرجوا ان تراجع نفسك فيما قلت

احمد هشام المراكبى
16-02-2012, 05:19 PM
و إذا اردت ان تتأكد من كلامى .. ضع قيم لكل مجهول فمثلا ..

و فى النهاية سوف تجد ان قيمة الكثافة للملف الدائرى = 22 / 7 فى كثافة الفيض عن الملف الحلزونى و لذلك يتعارض مع كلامك تماما ظ
فكلامك إذا طبق يطبق فى حالة تساوى كليهما معا و هذا لا يحدث ..

Dr/wewe12
16-02-2012, 05:27 PM
اخى الفاضل .. انا اعلم ان بذلك قمت بحل مشكلة نصف و القطر و لكن هناك مشكلة اخرى لم تضع لها حسبان ..

وذلك بأن كثافة الفيض فى ملف دائرى تحسب فى مركز الملف و بهذا لا يمكن ان يكون مركز الملف فى منتصف رسمتك و بالتالى يكون هذا خطأ .. أرجوا ان تراجع نفسك فيما قلت

بس أنا أصلا ما جبتش سيرة ملف دائري بتاتا أنا قلت حلزوني و هو ملفوف على ساق من الحديد دائرية الشكل فلما أجي أعوض في قانون الحلزوني أعوض عن l ب محيط ساق الحديد

احمد هشام المراكبى
16-02-2012, 05:36 PM
انا معاك مليون الميه .. و لكن هذا لا يصلح .. لماذا ؟؟

فأنت فى سؤالك تريد ان تستخدم قانون حساب الفيض المغناطيسى فى ملف دائرى بدلا من قانون الملف الحلزونى .. تمام

فأنت جعلت نصف القطر عندما تلفه على هذه الساق هى نصف قطر الى تعوض بها فى قانون الملف الحلزونى و ذلك عن طريق طول محيط اللفة يساوى 2 باى فى r .. انا معاك ان الكلام ده رياضيا صح ..

لاكن فيزيائيا خطأ لانك تستخدم هذا العلاقة لحساب كثافة الفيض المغناطيسى فى منتصف الملف الدائرة و انت لم
تحقق هذا الشرط ..
اتمنى تكون فهمت الى انا اقصده ..

فأنا تحدثت فى هذا السؤال اليوم مع مدرسي و اثبت ذلك حين قال لى ان ذلك يستخدم فى حين مركز الملف الدائرى فقط و لا يمكن بأى شكل من الاشكال إستخدام هذا القانون لذاك ..

Dr/wewe12
17-02-2012, 08:40 AM
انا معاك مليون الميه .. و لكن هذا لا يصلح .. لماذا ؟؟

فأنت فى سؤالك تريد ان تستخدم قانون حساب الفيض المغناطيسى فى ملف دائرى بدلا من قانون الملف الحلزونى .. تمام

فأنت جعلت نصف القطر عندما تلفه على هذه الساق هى نصف قطر الى تعوض بها فى قانون الملف الحلزونى و ذلك عن طريق طول محيط اللفة يساوى 2 باى فى r .. انا معاك ان الكلام ده رياضيا صح ..

لاكن فيزيائيا خطأ لانك تستخدم هذا العلاقة لحساب كثافة الفيض المغناطيسى فى منتصف الملف الدائرة و انت لم
تحقق هذا الشرط ..
اتمنى تكون فهمت الى انا اقصده ..

فأنا تحدثت فى هذا السؤال اليوم مع مدرسي و اثبت ذلك حين قال لى ان ذلك يستخدم فى حين مركز الملف الدائرى فقط و لا يمكن بأى شكل من الاشكال إستخدام هذا القانون لذاك ..

القانون الموجود في المسألة ليس قانون الملف الدائري ولكنه قانون حساب كثافة الفيض في السلك المستقيم

هذا القانون هو المستخدم في المراجع العالمية أما القانون الذي نستخدمه نحن في مناهجنا فلم أره حتى الآن

أنا دهشت مثلك عندما قرأته في أحد المراجع ولكن بعد قليل من التفكير فهمت القصد و يا رب تفهم قصدي أنت أيضا

احمد هشام المراكبى
17-02-2012, 04:14 PM
شكرا اخى و اتمنى ان تتأكد من هذا الكلام و ترسل لي إذا توصلت بأي معلومة ..

sara.galal
17-02-2012, 05:05 PM
لا يا جماعه انا اتفق مع wewe12 لان القانون بتاع الملف الحلزونى= B=uIN/L ....( حيث L هى طول الملف )
كل الحكايه ان طول الملف بدل ما يكون مستقيم باه عباره عن محيط دائره وملوش اي علاقه بملف دائري
-------- والفيض زي ما هو في مركز الملف الحلزونى ((((اتمنى تكون فكرتى وضحت ))))

شكرا بجد سؤال حلو يا wewe12

احمد هشام المراكبى
17-02-2012, 05:24 PM
اختنا الفاضلة المشكلة ليست فى آراء و لكن إنها فيزياء .. فأنا عندما رأيت الاجابة اقتنعت بها تمام و ذلك لاننا حسبنا طول الملف بإستخدام طول نصف القطر الوارد .. و فعلا العلاقة حتطلع رياضيا صح و لكن فيزيائيا خطأ لاننا عندما نحسب الفيض المغناطيسى فى مركز ملف دائرى و ليست فى نقطه خارجه فى اى مكان آخر

احمد هشام المراكبى
17-02-2012, 05:27 PM
و ياريت تقرأى الردود الاخيرة لى لكى تفهمى ما اقوله ..