مشاهدة النسخة كاملة : أكبر صفحة لاقوى أسئلة الفيزياء

koko eldaif
22-02-2012, 11:05 PM
فى هذه الصفحة سأقوم بوضع أقوى أسئلة فى الفيزياء ان شاء الله و اذا كان اى حد يريد وضع اسئلة أيضا هنا فليضعها

سأبدا بثلاث أسئلة على الحركة الموجية

1) اذكر شرط أكبر زاوية انحراف فى المنشور الثلاثى

2)غواصة أبحاث تستخدم لتعيين عمق بحيرة فأصدرت صوتا من على سطح البحيرة و سمع صداه بعد 10 ثوانى ثم هبطت مسافة 40 مترا عن سطح البحيرة و أطلقت صوتا سمع صداه بعد 8 ثوانى.
احسب عمق البحيرة.

3)قطعة خشب تهتز فوق سطح الماء فكان الزمن الذى يمضى بين موضع السكون وأقصى ازاحة هو 0.3 ثانية فاحسب الزمن من موضع السكون الى منتصف سعة الاهتزازة

و نلتقى قريبا مع أسئلة أخرى

Dr/wewe12
23-02-2012, 11:03 AM
أول سؤال أنا شاكك في الإجابة فضع إجابتك أولا
أما بالنسبة للثاني والثالث فالإجابة في الرابط
http://files.thanwya.com/do.php?id=9348

koko eldaif
23-02-2012, 01:04 PM
أول سؤال أنا شاكك في الإجابة فضع إجابتك أولا
أما بالنسبة للثاني والثالث فالإجابة في الرابط
http://files.thanwya.com/do.php?id=9348

اجابات صحيحة و ممتازة بالنسبة للسؤالين الثانى و الثالث

أما السؤال الاول فشرط أكبر زاوية انحراف فى المنشور هو ان تكون زاوية السقوط الثانية هى الزاوية الحرجة لمادة المنشور

koko eldaif
23-02-2012, 02:57 PM
الجزء الثانى من بعض الاسئلة

1)كرة معدنية معلقة بخيط فى ميزان زنبركى و هى خارج سطح الماء الموجود فى كأس ازاحة الذى تكون فتحته الجانبية فوق كأس فارغ موضوع فوق كفة ميزان فعندما تكون الكرة بكاملها تحت سطح الماء فى كأس الازاحة
فايهما يكون اكبر من الثانى النقص فى قراءة الميزان الزنبركى أم الزيادة فى قراءة الميزان الاخر أم القيمتان متساويتان

2)فى السؤال السابق ماذا يحدث لقراءة الميزانين عندما تتدلى الكرة أكثر و تصبح مرتكزة على قاع كأس الازاحة

3)أنبوبة سريان هادئ يسير فيها الماء بسرعة V تتفرع لانابيب قطر كلا منها 0.1 قطر الانبوبة الاصلية و للحفاظ على ثبات السرعة ما هو عدد الانابيب

4)هل يوجد فرق بين رفع البالون ل 1 كجم من الصلب أو لفة من القطن كتلتها 1 كجم أو 1كجم ماء؟و ان كان يوجد أيهما يتم رفعه أسهل أم الثلاثة يمكن رفعهم بنفس السهولة

5)اكتب طريقتين للكشف عن الانيميا

6)ارسم علاقة بيانية بين قوة الدفع على مكعب طول ضلعه L يتدلى رأسيا فى كأس عميق به ماء و المسافة التى يغوصها المكعب فى الماء حتى يستقر على قاع الكأس و من الرسم البيانى أوجد الميل و حجم المكعب
(ملحوظة عمق الماء أكبر من L )

7) فى المكبس الهيدروليكى متى تكون f/a لا تساوى F/A

و ساضع أسئلة اخرى مرة أخرى و لو أى حد عنده سؤال أو مسألة قوية يحطها

hazemhosny
24-02-2012, 12:45 AM
)كرة معدنية معلقة بخيط فى ميزان زنبركى و هى خارج سطح الماء الموجود فى كأس ازاحة الذى تكون فتحته الجانبية فوق كأس فارغ موضوع فوق كفة ميزان فعندما تكون الكرة بكاملها تحت سطح الماء فى كأس الازاحة
فايهما يكون اكبر من الثانى النقص فى قراءة الميزان الزنبركى أم الزيادة فى قراءة الميزان الاخر أم القيمتان متساويتان
متساويان لان كلاهما يعبر عن قوة الدفع

hazemhosny
24-02-2012, 12:49 AM
)فى السؤال السابق ماذا يحدث لقراءة الميزانين عندما تتدلى الكرة أكثر و تصبح مرتكزة على قاع كأس الازاحة

الميزان الزنبرقى يقل بسبب وزن رد فعل قاع الانا والميزان الاخر يظل ثابت لان الحجم المغمور ثابت

Dr/wewe12
24-02-2012, 06:57 AM
الجزء الثانى من بعض الاسئلة

1)كرة معدنية معلقة بخيط فى ميزان زنبركى و هى خارج سطح الماء الموجود فى كأس ازاحة الذى تكون فتحته الجانبية فوق كأس فارغ موضوع فوق كفة ميزان فعندما تكون الكرة بكاملها تحت سطح الماء فى كأس الازاحة
القيمتان متساويتان
2)فى السؤال السابق ماذا يحدث لقراءة الميزانين عندما تتدلى الكرة أكثر و تصبح مرتكزة على قاع كأس الازاحة
تنعدم قراءة الميزان الزنبركي وتظل قراءة الميزان الآخر ثابتة
3)أنبوبة سريان هادئ يسير فيها الماء بسرعة v تتفرع لانابيب قطر كلا منها 0.1 قطر الانبوبة الاصلية و للحفاظ على ثبات السرعة ما هو عدد الانابيب
100أنبوبة
4)هل يوجد فرق بين رفع البالون ل 1 كجم من الصلب أو لفة من القطن كتلتها 1 كجم أو 1كجم ماء؟و ان كان يوجد أيهما يتم رفعه أسهل أم الثلاثة يمكن رفعهم بنفس السهولة
أعتقد أنه لا يوجد فرق
5)اكتب طريقتين للكشف عن الانيميا
الكثافة وسرعة الترسيب

6)ارسم علاقة بيانية بين قوة الدفع على مكعب طول ضلعه l يتدلى رأسيا فى كأس عميق به ماء و المسافة التى يغوصها المكعب فى الماء حتى يستقر على قاع الكأس و من الرسم البيانى أوجد الميل و حجم المكعب
(ملحوظة عمق الماء أكبر من l )
مكسل أرسمها بس كل ما في الأمر أنه بعدما يصل العمق إلى (l) تثبت قوة الدفع مهما زاد العمق
حجم المكعب=l^3
الميل=الكثافة × عجلة الجاذبية الأرضية×المساحة(l^2)
وبعدما ينغمر الجسم تماما فإن الميل=صفر

7) فى المكبس الهيدروليكى متى تكون f/a لا تساوى f/a
عندما يكون المكبس غير متزن أي عندما لا يكون المكبسان في مستوى أفقي واحد

و ساضع أسئلة اخرى مرة أخرى و لو أى حد عنده سؤال أو مسألة قوية يحطها

أرجو التعقيب سريعا

في انتظار ردك،،،،،،،،،،،

Dr/wewe12
24-02-2012, 07:36 AM
دائرة كهربية مقاومتها 35 أوم متصل بها أميتر مقاومة المجزئ به 2 أوم وجد أنه إذا أصبحت مقاومة الدائرة 45 أوم لزم تغيير مجزئ الأميتر إلى 3 أوم حتى يظل الانحراف كما هو . احسب مقاومة الجلفانومتر.

koko eldaif
24-02-2012, 11:15 AM
أرجو التعقيب سريعا

في انتظار ردك،،،،،،،،،،،

جميع الاجابات صحيحة و ممتازة جدا ولكن السؤال (هل يوجد فرق بين رفع البالون ل 1 كجم من الصلب أو لفة من القطن كتلتها 1 كجم أو 1كجم ماء؟و ان كان يوجد أيهما يتم رفعه أسهل أم الثلاثة يمكن رفعهم بنفس السهولة) يكون على البالون أسهل رفع لفة من القطن كتلتها 1 كجم و لكن لحد دلوقتى مش عارف ليه....

و أشكرك بشدة على الاهتمام و على المسألة التى قمت بوضعها و سأحاول حلها أول ما أخد أجهزة القياس لانى لسه مش درستها

و سأضع جزء ثالث من الاسئلة قريبا

ابراهيم فيشار
24-02-2012, 09:52 PM
جميع الاجابات صحيحة و ممتازة جدا ولكن السؤال (هل يوجد فرق بين رفع البالون ل 1 كجم من الصلب أو لفة من القطن كتلتها 1 كجم أو 1كجم ماء؟و ان كان يوجد أيهما يتم رفعه أسهل أم الثلاثة يمكن رفعهم بنفس السهولة) يكون على البالون أسهل رفع لفة من القطن كتلتها 1 كجم و لكن لحد دلوقتى مش عارف ليه....

و أشكرك بشدة على الاهتمام و على المسألة التى قمت بوضعها و سأحاول حلها أول ما أخد أجهزة القياس لانى لسه مش درستها

و سأضع جزء ثالث من الاسئلة قريبا
حجم لفة القطن أكبر وبالتالي قوة دفع الهواء عليها تكون أكبر من قوة دفع الهواء علي نفس الكتلة من الحديد وبالتالي الوزن الظاهري لها يكون أقل من الوزن الظاهري لقطعة الحديد وبالتالي تكون قوة الرفع عليها أكبر من قوة رفع قطعة الحديد
ملحوظة أنا معاكم دائما ومتابع لجميع الأسئلة ولن أقوم بحل إلا الاسئلة التي تختلفون فيها
بالتوفيق للجميع

Dr/wewe12
25-02-2012, 07:00 AM
حجم لفة القطن أكبر وبالتالي قوة دفع الهواء عليها تكون أكبر من قوة دفع الهواء علي نفس الكتلة من الحديد وبالتالي الوزن الظاهري لها يكون أقل من الوزن الظاهري لقطعة الحديد وبالتالي تكون قوة الرفع عليها أكبر من قوة رفع قطعة الحديد
ملحوظة أنا معاكم دائما ومتابع لجميع الأسئلة ولن أقوم بحل إلا الاسئلة التي تختلفون فيها
بالتوفيق للجميع

شكرا يا مستر على الرد
أول ما Koko قال أن لفة القطن أسهل أنا برده تفكيري جه في كده

Dr/wewe12
26-02-2012, 07:41 AM
دائرة كهربية مقاومتها 35 أوم متصل بها أميتر مقاومة المجزئ به 2 أوم وجد أنه إذا أصبحت مقاومة الدائرة 45 أوم لزم تغيير مجزئ الأميتر إلى 3 أوم حتى يظل الانحراف كما هو . احسب مقاومة الجلفانومتر.

أجاوب ؟؟؟؟ و لا حد هيجاوب؟؟؟

جهاد 11
26-02-2012, 09:34 AM
أجاوب ؟؟؟؟ و لا حد هيجاوب؟؟؟

Ig1=Ig2
I(RS1\RS1+RG ) 1=I(RS2\RG+RS2

V1=V2
I=V\R
1\35*(2\RG+2=
1\45*(3\RG+3
RG=4:av4056bb7jp3:

Dr/wewe12
26-02-2012, 11:53 AM
Ig1=Ig2
I(RS1\RS1+RG ) 1=I(RS2\RG+RS2

V1=V2
I=V\R
1\35*(2\RG+2=
1\45*(3\RG+3
RG=4:av4056bb7jp3:

الإجابة صحيحة ولكن الحل بطريقة أكثر وضوحا
http://files.thanwya.com/do.php?id=9364 (http://files.thanwya.com/do.php?id=9364)

احمد هشام المراكبى
26-02-2012, 09:03 PM
بارك الله فيكم و جزاكم بهذا كل خير ..

modymyth
26-02-2012, 09:13 PM
كل الإجابات تماااااام بس السؤال الأول شرط أكبر انحراف لو سقط الشعاع عمودي أو خرج عمودي ارجع للمنحنى لأرجو التعقيب !!!!!!!!!!

koko eldaif
27-02-2012, 03:08 AM
الجزء الثالث من الاسئلة

1) اذكر شرط أقل و أكبر زاوية حرجة بين وسطين معامل انكسارهما n1 و n2
2)طبقة من البنزين سمكها 6 سم معامل انكساره 1.5 تطفو فوق ماء معامل انكساره 1.33 الموجود فى اناء عمق الماء فيه 4 سم أوجد البعد الظاهرى لقاع الاناء أسفل السطح الحــر للبنزين عند النظر رأسيـــا خلال الهواء

و نلتقى مع أسئلة أخرى.....

modymyth
27-02-2012, 10:32 PM
الأولى : الأكبر عندما يكون معاملي انكسارهما متقاربين و الأصغر عندما ينتقل الشعاع من الوسط إلى الهواء ؟

A.S.D
28-02-2012, 02:19 AM
الجزء الثالث من الاسئلة

2)طبقة من البنزين سمكها 6 سم معامل انكساره 1.5 تطفو فوق ماء معامل انكساره 1.33 الموجود فى اناء عمق الماء فيه 4 سم أوجد البعد الظاهرى لقاع الاناء أسفل السطح الحــر للبنزين عند النظر رأسيـــا خلال الهواء

ههههههههههههههه حلوه بتفكرني بنكته قطر يقف ف 3 محطات الأولي نزل ربع الركاب وركب الثلث الثانيه نزل الخمس وركب الثلثين الثالثة نزل السدس وركب النصف
المطلوب اسم سائق القطار

Dr/wewe12
28-02-2012, 07:45 AM
الجزء الثالث من الاسئلة

بالنسبة للمسألة:-
هناك قانون ينص على أن
n=البعد الحقيقي / البعد الظاهري
و له إثباته الرياضي من tan و Sin

نحسب منه البعد الظاهري في البنزين يساوي 4
و كذلك البعد الظاهري في حالة الماء يساوي 3
و بجمعهما ينتج لنا البعد الظاهري الكلي=7

koko eldaif
28-02-2012, 10:16 AM
كل الإجابات تماااااام بس السؤال الأول شرط أكبر انحراف لو سقط الشعاع عمودي أو خرج عمودي ارجع للمنحنى لأرجو التعقيب !!!!!!!!!!

ممكن تكون صح بس أنا مش متأكد و لكن اجابة ان تكون زاوية السقوط الثانية هى الزاوية الحرجة أنا متأكد منها

koko eldaif
28-02-2012, 10:22 AM
الأولى : الأكبر عندما يكون معاملي انكسارهما متقاربين و الأصغر عندما ينتقل الشعاع من الوسط إلى الهواء ؟

الاكبر فعلا تقريبا صحيحة أى كلما كــان الفرق بين معاملى الانكسار أصغر ما يمكن
و الاصغر صحيحة أيضا بس الافضل تقول كلما كان الفرق بين معاملى الانكســـار اكبر ما يمكن و حيث أن معامل الانكسار المطلق للهواء أصغر معامل فالفرق بين معامل انكســـــاره و معامل انكسارأى وسط أخر سيكون كبيـــر

و لكن بصـراحة أنا كنت عايز حد يجاوب بعلاقات رياضية فقط

koko eldaif
28-02-2012, 10:26 AM
بالنسبة للمسألة:-
هناك قانون ينص على أن
n=البعد الحقيقي / البعد الظاهري
و له إثباته الرياضي من tan و Sin

نحسب منه البعد الظاهري في البنزين يساوي 4
و كذلك البعد الظاهري في حالة الماء يساوي 3
و بجمعهما ينتج لنا البعد الظاهري الكلي=7

اجابــــــــة صحيحة و بارك الله فيك بس وضح الحل بالخطوات و ايضا توضح استنتاج القانون
n=البعد الحقيقى/البعد الظاهرى

Dr/wewe12
28-02-2012, 04:15 PM
ههههههههههههههه حلوه بتفكرني بنكته قطر يقف ف 3 محطات الأولي نزل ربع الركاب وركب الثلث الثانيه نزل الخمس وركب الثلثين الثالثة نزل السدس وركب النصف
المطلوب اسم سائق القطار

مش عارف ليه أنت بتفكرني بمقولة ( ألدوز هكسلي ) في درس اليوجينيا

جهاد 11
29-02-2012, 12:03 AM
we we هو القانون ده فين فى المنهج انا اول مره اشوفه

modymyth
29-02-2012, 01:21 AM
ده كان علينا ف الاعدادي تقريبا أنا فاكره كويس

modymyth
29-02-2012, 01:23 AM
سؤال ف الحث : :excl:تستقر حلقتا تيار دائريتين فوق منضدة ... الحلقة 1 تشمل بطارية و مفتاح و الثانية فهي مجرد عروة مقفلة من سلك ... صف ما يحدث ف الحلقة 2 عند غلق المفتاح1 مرة و عند غلقه مرة علما بأن الحلقتين متراكبتان ... وبعد الوصف ارسم رسما بيانيا للتيار مع الزمن !!!!!!!! اللي يحلها يبقى قوي التخيل ع فكرة !!!! وشكرا :excl::romarioxp6:

A.S.D
29-02-2012, 02:39 AM
الجزء الثالث من الاسئلة

استفسار بسيط من الزملاء
معامل الانكسار ثابت للوسطين فتكون الزاوية الحرجة ثابته لا تتغير والا كان المفروض صيغة السؤال اي وسطين وليس وسطين محددين
السؤال الثاني طالما النظر راسيا لا اهميه هنا لمعملات الانكسار لان الشعاع الساقط علي العين عمودي وبالتالي لا يحدث انكسار فتظل الأبعاد ثابته أيضاً لا تتغير
ارجو التوضيح ان كنت علي خطأ وشكرا

Dr/wewe12
03-03-2012, 07:15 AM
we we هو القانون ده فين فى المنهج انا اول مره اشوفه

زي ما قال modymyth القانون كان علينا في الإعدادي

Dr/wewe12
03-03-2012, 07:17 AM
السؤال في المرفقات

Dr/wewe12
03-03-2012, 07:23 AM
يا ريت الناس تحل وتشجعني علشان أضع أسئلة أصعب

كريم عصام
03-03-2012, 08:29 AM
يا ريت الناس تحل وتشجعني علشان أضع أسئلة أصعب
i4=i5=0
i1=3a
i2=4\3 a
i3=5\3 a
ياريت حد يأكد الحل او يعرفنا يعنى صح ولا غلط

koko eldaif
03-03-2012, 08:48 PM
الجزء الرابــــــــع من الاسئلة
1) ملف مستطيل كان موضوع موازى لخطوط الفيض و كان يتحرك بفعل قوة عــــــــزم الازدواج لم قد يستمر الملف فى الحركة اذا تــــم وضعه من الوضع الموازى الى الوضع العمـــــودى لفترة من الوقت؟

2)صورة رقم (1) لمنشور ثلاثى معامل انكســار مادته 1.6 موضوع بحوض به مــــــــاء معامل انكســــــــــــــــاره 1.3 و سقط الشعــــاع الضوئى كما بالرسم و المطلوب:
أ)تتبع مســـار الشعـــأع حتى خروجه من الحوض
ب)زاوية خروجــــه من المنشور. جـ)زاوية خروجه للهواء.

3)صورة رقم (2) منشور ثلاثى قاعدته على شكل مثلث متساو الاضلاع معامل انكسار مادته 2 محاط بمتوازى مستطيلات معامل انكســار مادته 1.6 سقط شعاع ضوئى على أحد جوانب المتوازى بزاوية سقوط 35 تتبـــــــــع مسار الشعـــــاع حتى خروجه للهواء مـــــرة أخرى

4)متى تنعدم ظاهرة الضربات

5)صورة رقم (3) احســـب المقاومــة المكـــافئة علما بأن كل مقاومة = 8 أوم

6) صورة رقم (4) ملف مستطيل من النحاس عدد لفاته 9 لفات و يمر به تياركهربى شدته 0.1 أمبير و طول اللفة 70 سم و عرضها 10 سم علق هذا الملف فى أحد كفتى ميزان حســــاس بحيث كان الطول رأسيا و كان الجزء الاسفل من الملـــف موضوع فى مجال مغناطيســـى عمودى على مستوى الملف و بعد الاتزان عكـــــس التيار فى الملف فوجد انه يلزم اضافة كتلة مقدارها 8.78 جرام فى الكفة الاخرى حتى يعود الاتزان كما كان فاحسب كثافة الفيض المغناطيسى المؤثر على الملف علما بأن عجلة الجاذبية 9.8

http://files.thanwya.com/do.php?id=9428

وأشكر كل من يهتم بالموضوعات و يشارك فيها

A.S.D
04-03-2012, 02:17 AM
شكرًا علي الاسئله الجميله

modymyth
04-03-2012, 02:58 AM
1- بسبب القصور الذاتي (مع شرح موضوع ذراعي الازدواج )
الرسومات مكسل أرسمها بس هرسمها بكرة
5- المكافئة 8 أوم ومسألة جميلة ع فكرة هتشيل المقاومة الوسطى وكأنها مش موجودة
6- جميلة برده بس موجودة ف كتاب الوسام ...... 0.478 t
4- عندما يكون الفرق بين ترددي النغمتين المحدثتين للضربات صفرا أي عندما يكون الترددين متساويين !!

Dr/wewe12
04-03-2012, 08:02 AM
i4=i5=0
i1=3a
i2=4\3 a
i3=5\3 a
ياريت حد يأكد الحل او يعرفنا يعنى صح ولا غلط

طب هل المقاومة 5 أوم(i2) هيمر فيها تيار؟

koko eldaif
04-03-2012, 12:26 PM
1- بسبب القصور الذاتي (مع شرح موضوع ذراعي الازدواج )
الرسومات مكسل أرسمها بس هرسمها بكرة
5- المكافئة 8 أوم ومسألة جميلة ع فكرة هتشيل المقاومة الوسطى وكأنها مش موجودة
6- جميلة برده بس موجودة ف كتاب الوسام ...... 0.478 t
4- عندما يكون الفرق بين ترددي النغمتين المحدثتين للضربات صفرا أي عندما يكون الترددين متساويين !!

ممتاااااز جدا بس فى مسألتين لسه رقم (2) و (3)

koko eldaif
04-03-2012, 04:49 PM
اجابة سؤال فى موضوع http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=409523
http://files.thanwya.com/do.php?id=9433

احمد هشام المراكبى
04-03-2012, 08:02 PM
ياريت المسألتين دول يا شباب ..

( 1 ) قطار يتحرك بسرعة 120 كم / س فى منطقة تبلغ المركبة الرأسية لمجال الارض المغناطيسى عندها 3 × 10 ( اس - 5 ) تسلا - فإذا كان البعد بين القضيبين 150 سم و أن مقاومة الوصلة المعدنية فى القطار عبر القضيبين 20 اوم . فكم تكون القوة المعوقة للقطار بسبب حركتة فى المجال المغناطسيى

33.75 × 10 ( اس -10 ) نيوتن

( 2 ) سلم مستقيم طوله 1 متر مثبت فى سيارة تسير بسرعة 90 كم / ساعة و مقاومته 8 اوم بحيث يتحرك السلك فى مستوى افقى عمودى على المركبة الرأسية لمجال الارض فإذا وصل السلك بجلفانومتر مقاومته 2 اوم و كانت قراءته
4 × 10 ( اس - 4 ) امبير . احسب قيمة المركبة الرأسية لمجال الارض فى هذا المكان.

16× 10 ( اس -5 )

A.S.D
05-03-2012, 03:04 AM
اخي احمد شكرًا علي مجهودك وجعله الله في ميزان حسناتك
1- نحسب ق د ك المستحثة المتولدة في الوصله enf=B L v
نعين شدة التيار I=emf/R
أخيرا F=B I L
وشكرا ملحوظه متنساش تحول السرعه م/ث

A.S.D
05-03-2012, 03:22 AM
2- مقاومة الجهاز والسلك = 10 أؤم
Emf= I R = 0.04
Emf= B L V
ثم نحسب B

Dr/wewe12
05-03-2012, 11:09 AM
المسائل التي لم يتم حلها في الرابط بس أنا مش متأكد قوي من مسألة الضوء بتاع منشور ثلاثي جوه متوازي مستطيلات

http://files.thanwya.com/do.php?id=9444 (http://files.thanwya.com/do.php?id=9444)

Dr/wewe12
05-03-2012, 11:15 AM
السؤال في المرفقات

لم أكن أعلم أن السؤال معضلة لهذا الحد الذي يجعل واحد فقط يحاول الإجابة عليه

Dr/wewe12
05-03-2012, 11:24 AM
هذه المسألة موجودة في صفحات المنتدى و لكن أحب إعادة عرضها وهي

سلم كهربي يحمل 1000 شخص كل ساعة, بحمولة متوسطة قدرها 75كجم لكل شخص, فإذا كان طول السلم الذي يميل بزاوية 45 درجة على الأفقي 10متر. احسب القدرة المطلوبة للمحرك المستخدم لهذا الحمل"السلم الكهربي" إذا علمت أن الكفاءة الميكانيكية له 0.6

Dr/wewe12
05-03-2012, 11:37 AM
سؤال مغنااااااطيسية

احمد هشام المراكبى
05-03-2012, 04:09 PM
اخي احمد شكرًا علي مجهودك وجعله الله في ميزان حسناتك
1- نحسب ق د ك المستحثة المتولدة في الوصله enf=b l v
نعين شدة التيار i=emf/r
أخيرا f=b i l
وشكرا ملحوظه متنساش تحول السرعه م/ث

2- مقاومة الجهاز والسلك = 10 أؤم
emf= i r = 0.04
emf= b l v
ثم نحسب b

شكرا جزيلا اخى الكريم .. فهمت حلك

A.S.D
06-03-2012, 01:24 AM
سؤال مغنااااااطيسية
تقل قراءة الميزان فى الحالتين نظرا لتولد مجال مغناطيسي يعمل على جذب المعدن

احمد هشام المراكبى
06-03-2012, 07:35 AM
ياريت يا شباب .. إجابة مثالية لهذا السؤال ..
السؤال ده حيرنى و انا شايف ان له اكثر من اجابة فياريت لو احد يضع الاجابة المثالية له ..

متى تكون القوة الدافعة الكهربية المستحثة المتولدة فى ملف اكبر ما يمكن ؟؟ و متى تكون صفرا ؟؟

Dr/wewe12
06-03-2012, 08:37 AM
تقل قراءة الميزان فى الحالتين نظرا لتولد مجال مغناطيسي يعمل على جذب المعدن

البلاتين من المواد فائقة التوصيل ( و كلها مواد دايا مغناطيسية تتنافر مع المجال المغناطيسي الخارجي)
لذلك يحدث تنافر في الحالتين و تزداد قراءة الميزان في الحالتين

Dr/wewe12
06-03-2012, 09:20 AM
أوجد العلاقة التي تربط معامل الحث الذاتي لملف بمربع عدد اللفات في وحدة الأطوال

أوجد العلاقة التي تربط معامل الحث الذاتي بالحجم الداخلي للملف

Dr/wewe12
06-03-2012, 09:31 AM
هل يمكن الحصول على حث ذاتي بدون حث متبادل؟ هل يمكن العكس؟

moOon light
06-03-2012, 10:23 AM
السؤال ده حيرنى و انا شايف ان له اكثر من اجابة فياريت لو احد يضع الاجابة المثالية له ..

متى تكون القوة الدافعة الكهربية المستحثة المتولدة فى ملف اكبر ما يمكن ؟؟ و متى تكون صفرا ؟؟

تكون القوة الدافعة الكهربية المستحثة فى سلك اكبر ما يمكن عندما يكون السلك متحركا بحيث يكون عموديا على الفيض ... حيث تصبح sita = 90 وتكون sin 90 = 1

تنعدم القوة الدافعة الكهربية المستحثة المتولدة فى موصل عندما يتحرك السلك موازيا لخطوط الفيض
حيث تصبح صفر = sita ويصبح sin0 = 0

احمد هشام المراكبى
06-03-2012, 08:53 PM
تكون القوة الدافعة الكهربية المستحثة فى سلك اكبر ما يمكن عندما يكون السلك متحركا بحيث يكون عموديا على الفيض ... حيث تصبح sita = 90 وتكون sin 90 = 1

تنعدم القوة الدافعة الكهربية المستحثة المتولدة فى موصل عندما يتحرك السلك موازيا لخطوط الفيض
حيث تصبح صفر = sita ويصبح sin0 = 0

شكرا جزيلا اختنا الكريمة و لكن انا لم اذكر سلك .. كلامى كان على ملف مع الملاحظة ان الملف لا يتحرك .. وهذا ما يحيرنى ..

لانه ذكر القوة الدافعة الكهربية المستحثة و ليست القوة الدافعة المتوسطة فى ملف الدينامو او غيره و لذلك السؤال صيغته خطأ و هو فى كتاب المدرسة ..

احمد هشام المراكبى
06-03-2012, 08:59 PM
أنا سألت مدرسي فى المادة اليوم فى هذا السؤال فقال لي ان كتاب المدرسة قد أخطا فى اختيار مكان السؤال فهو موضوع فى الاسئلة الاولى للفصل الحادى عشر و هو من المفروض ان يكون موضوع فى اخره فى الدينامو ..

مع انه اخطأ ايضا فى صيغة السؤال لان القوة الدافعة الكهربية المستحثة فى موصل لا تتوقف إلا على

1 - المعدل الزمنى لقطعه لخطوط الفيض

2 - عدد لفات الملف

فكيف نجعله اكبر ما يمكن و اقل ما يمكن من تلك الصفتين فقط و لذلك لا يمكن ان نتحكم فيهما لجعل القوة الدافعة اكبر ما يمكن او اقل ما يمكن ..

اتمنى ان تكون قد وصلت فكرتى ..

moOon light
06-03-2012, 09:10 PM
أنا سألت مدرسي فى المادة اليوم فى هذا السؤال فقال لي ان كتاب المدرسة قد أخطا فى اختيار مكان السؤال فهو موضوع فى الاسئلة الاولى للفصل الحادى عشر و هو من المفروض ان يكون موضوع فى اخره فى الدينامو ..

مع انه اخطأ ايضا فى صيغة السؤال لان القوة الدافعة الكهربية المستحثة فى موصل لا تتوقف إلا على

1 - المعدل الزمنى لقطعه لخطوط الفيض

2 - عدد لفات الملف

فكيف نجعله اكبر ما يمكن و اقل ما يمكن من تلك الصفتين فقط و لذلك لا يمكن ان نتحكم فيهما لجعل القوة الدافعة اكبر ما يمكن او اقل ما يمكن ..

اتمنى ان تكون قد وصلت فكرتى ..

تمام معلش انا كنت اتسرعت فى قراءه السؤال
فعلا انا ملقتش اجابه لانه متى يكون اكبر ما يمكن
لكن تنعدم e.m.f وتنعدم ظاهرة الحث الكهرومغناطيسى عندما يكون الفيض المغناطيسى الذى يقطع الموصل مقدار ثابت لا يتغير

بس الحاجه الغريبه ان السؤال دا متكرر فى مذكرات كتير كدا بنفس الصيغه وكنت قريته برضو ع النت

احمد هشام المراكبى
06-03-2012, 09:28 PM
فعلا .. هو موضوع ايضا فى كتاب الامتحان و لذلك انا احترت فيه فكتبته عسى ان نتناقش فيه جميعا .. و لم يناقشني فيه غيركِ انتِ .. و اتمنى ان نصل فى النهاية إلى اجابة نهائية إذا لم يكن بالفعل خطأ ..

احمد هشام المراكبى
06-03-2012, 09:31 PM
إجابتك فى جزئية ( متى يكون صفر ) إذا لم يوجد تغير فى الفيض
مثال مثلا : عدم تحريك المغناطيس من الملف فى تجربة فارداى ..

و انا جاءت لي فكرة من الممكن ان يقصد تكون اكبر ما يمكن عند وضع ساق من الحديد المطاوع فى قلب الملف .. و لكن !!

moOon light
06-03-2012, 09:58 PM
انا ان شاء الله هسأل مدرس الفيزيا بكره ف الجزئيه دى
ونشوف اذا كان السؤاال فعلا صيغته خطا ولا له اجابه

بس انا اعتقد ان اجابتك دى ممكن تكون صح
تكون اكبر ما يمكن عند وضع ساق من الحديد المطاوع فى قلب الملف ..

koko eldaif
06-03-2012, 10:31 PM
الجزء الخامس من الاسئلة

1)حمض كبريتيك وزنه النوعى 1.8 خلط مع ثلاث أمثال حجمه ماء و ترك الخليط حتى أصبحت كثافته 1280 kg/m3 احسب نسبة الانكماش فى الحجم عند الخلط

2) صورة رقم (1) يوجد 5 علاقات بيانية و 3 حالات لسائل محبوس فى اناء فأى من العلاقات يمثل كل حالة من حالات السائل

3)احسب زمن غرق عبارة بالدقائق علما بان كتلة العبارة بحمولتها 600000 طن وكان نصف حجم العبارة مغمورا تحت الماء قبل الغرق علما أن مساحة الفتحة التى أحدثتها الشعب المرجانية 20 متر مربع و متوسط سرعة تدفق الماء 180 كم/ساعة

4)ماذا يحدث للجزء الظاهر من قطعة تطفو فوق سطح الماء فى اناء داخل مصعد عند لحظة تحرك المصعد لاْعلى مع اثبات الحل رياضيا

5)مكعب من الفوم كثافته 690 كجم/م3 وشد بثقل من الصلب كثافته النسبية 7.8 و كتلته 2.1 كجم فى الماء بحيث كان السطح العلوى للمكعب يلامس سطح الماء فاحسب(قوة دفع الماء على ثقل الصلب / قوة الشد فى الحبل الذى يصل المكعب بالثقل)

6)أربع صنابير تملاْ حوض واحد الاول فى ساعة و الثانى قى ساعة الا ثلث و الثالث فى نصف ساعة و الرابع فى ربع ساعة فاحسب زمن ملء الحوض عند فتح الاربعة معا بالدقائق

Dr/wewe12
07-03-2012, 09:29 AM
المسائل التي لم يتم حلها في الرابط بس أنا مش متأكد قوي من مسألة الضوء بتاع منشور ثلاثي جوه متوازي مستطيلات

http://files.thanwya.com/do.php?id=9444 (http://files.thanwya.com/do.php?id=9444)

فينك يا عم KoKo أنا منتظر تعليقك (لأني شاكك في سؤال فيهم) منذ أكثر من أربعة أيام

A.S.D
08-03-2012, 01:20 AM

علي ما اعتقد المقصود بالملف هنا ملف مستطيل ذي الدينامو وليس ملف دائري او حلزوني فتكون ق د ك المستحثة اكبر ما يمكن عندما يكون مستوي الملف موازي للمجال حيث يكون معدل قطع خطوط الفيض اكبر ما يمكن وصفر عندما يكون مستوي الملف عمودي

moOon light
08-03-2012, 07:37 AM
تكون القوه الدافعه المستحثه فى ملف اكبرما يمكن عندما يكون التغير فى الفيض اكبر ما يمكن

احمد هشام المراكبى
08-03-2012, 06:40 PM
تكون القوه الدافعه المستحثه فى ملف اكبرما يمكن عندما يكون التغير فى الفيض اكبر ما يمكن

إجابة منطقية اكيد .. و لكن كيف ؟؟ يكون التغير فى الفيض اكبر ما يمكن إلا بواسطة تحريك المغناطيس بسرعة و تكون كثافة الفيض كبيرة جدا ..

Dr/wewe12
09-03-2012, 07:05 AM
الجزء الخامس من الاسئلة

1)حمض كبريتيك وزنه النوعى 1.8 خلط مع ثلاث أمثال حجمه ماء و ترك الخليط حتى أصبحت كثافته 1280 kg/m3 احسب نسبة الانكماش فى الحجم عند الخلط

2) صورة رقم (1) يوجد 5 علاقات بيانية و 3 حالات لسائل محبوس فى اناء فأى من العلاقات يمثل كل حالة من حالات السائل

3)احسب زمن غرق عبارة بالدقائق علما بان كتلة العبارة بحمولتها 600000 طن وكان نصف حجم العبارة مغمورا تحت الماء قبل الغرق علما أن مساحة الفتحة التى أحدثتها الشعب المرجانية 20 متر مربع و متوسط سرعة تدفق الماء 180 كم/ساعة

4)ماذا يحدث للجزء الظاهر من قطعة تطفو فوق سطح الماء فى اناء داخل مصعد عند لحظة تحرك المصعد لاْعلى مع اثبات الحل رياضيا

5)مكعب من الفوم كثافته 690 كجم/م3 وشد بثقل من الصلب كثافته النسبية 7.8 و كتلته 2.1 كجم فى الماء بحيث كان السطح العلوى للمكعب يلامس سطح الماء فاحسب(قوة دفع الماء على ثقل الصلب / قوة الشد فى الحبل الذى يصل المكعب بالثقل)

6)أربع صنابير تملاْ حوض واحد الاول فى ساعة و الثانى قى ساعة الا ثلث و الثالث فى نصف ساعة و الرابع فى ربع ساعة فاحسب زمن ملء الحوض عند فتح الاربعة معا بالدقائق

الإجابة في الرابط و السؤال الثاني أين الرسمة؟؟
http://files.thanwya.com/do.php?id=9466

moOon light
09-03-2012, 07:16 PM
إجابة منطقية اكيد .. و لكن كيف ؟؟ يكون التغير فى الفيض اكبر ما يمكن إلا بواسطة تحريك المغناطيس بسرعة و تكون كثافة الفيض كبيرة جدا ..

تمام كدا وكمان هتكون النفاذيه كبيره

koko eldaif
09-03-2012, 09:06 PM

أولا بالنسبة لسؤال المنشور ذو الزاوية 45 اجابته صحيحة أمـــا المنشور الثانى الموضوع داخل متوازى المستطيــلات لقد حدث انعكاس كلــــى فى حلى و لكن فى النهاية الشعاع الضوئى خرج من نفس المكـــان و بنفس الزاوية التى نتجت من حلك و سوف أقوم بوضع حلى للتأكد منه

ثانيا بالنسبة للرسمة ها هى
ثالثا فى ردى القادم سأجيب على سؤال شدة التيار الذى وضعته أنت

و مشكورا جدا لاهتمامك

moOon light
09-03-2012, 09:30 PM
هل يمكن الحصول على حث ذاتي بدون حث متبادل؟ هل يمكن العكس؟

هو ايه العلاقه اللى بتربط الحث الذاتى بالحث المتبادل ؟؟

اعتقد انه يمكن الحصول على حث ذاتى بدون حث متبادل
لان الحث الذاتى هو التأثير الكهرومغناطيسى الحادث فى ملف نتيجة تغير شدة التيار المار فيه مع مرور الزمن

والحث المتبادل هو التأثير الكهرومغناطيسى الحادث بين ملفين متجاورين او متداخلين يمر بأحدهما تيار متغير الشده فيتأثر به الملف الثانى ويقاوم التغير الحادث فى الملف الاول

مش متأكده م الاجابه

مستر حسنى
09-03-2012, 09:52 PM
مشكوووورررررررررررين

Dr/wewe12
10-03-2012, 06:21 AM
أولا بالنسبة لسؤال المنشور ذو الزاوية 45 اجابته صحيحة أمـــا المنشور الثانى الموضوع داخل متوازى المستطيــلات لقد حدث انعكاس كلــــى فى حلى و لكن فى النهاية الشعاع الضوئى خرج من نفس المكـــان و بنفس الزاوية التى نتجت من حلك و سوف أقوم بوضع حلى للتأكد منه

و مشكورا جدا لاهتمامك

انعكاس كلي على أي ضلع؟؟
و لا تنس أن أنك تحسب الزاوية الحرجة بين وسطين ( زجاج المنشور و زجاج متوازي المستطيلات)

بالنسبة للرسمة هل يتم اختيار علاقة واحدة للجميع أم لكل رسمة علاقة؟؟؟

Dr/wewe12
10-03-2012, 06:26 AM
هو ايه العلاقه اللى بتربط الحث الذاتى بالحث المتبادل ؟؟

اعتقد انه يمكن الحصول على حث ذاتى بدون حث متبادل
لان الحث الذاتى هو التأثير الكهرومغناطيسى الحادث فى ملف نتيجة تغير شدة التيار المار فيه مع مرور الزمن

والحث المتبادل هو التأثير الكهرومغناطيسى الحادث بين ملفين متجاورين او متداخلين يمر بأحدهما تيار متغير الشده فيتأثر به الملف الثانى ويقاوم التغير الحادث فى الملف الاول

مش متأكده م الاجابه

لا أعتقد أنه يوجد علاقة تجمع بينهما

نعم إجابتك صحيحة لنصف السؤال وهي يمكن الحصول على حث ذاتى بدون حث متبادل
لأن الحث الذاتي يتطلب وجود ملف واحد فقط

أما العكس فغير ممكن لأنه لحدوث حث متبادل فلا بد من وجود ملفين و لا بد أنه لكل منهما معامل الحث الذاتي الخاص به فسيحدث حث متبادل وكذلك ذاتي

و شكرا على الاهتمام

Dr/wewe12
10-03-2012, 06:29 AM

و مشكورا جدا لاهتمامك
المسألة بتاعة مكعب الفوم هل حلي لها صحيح؟

الزهراء2
10-03-2012, 08:38 AM
في الشكل المقابل اللي في المرفقات

ملف مثبت فوق قطعة من الحديد المطاوع موضوعة على قب ميزان

ماذا يحدث لقراءة الميزان عند غلق المفتاح ؟

ماذا يحدث لقراءة الميزان اذا عكس التيار المار في الملف ؟

Dr/wewe12
10-03-2012, 10:26 AM
في الشكل المقابل اللي في المرفقات

ملف مثبت فوق قطعة من الحديد المطاوع موضوعة على قب ميزان

ماذا يحدث لقراءة الميزان عند غلق المفتاح ؟

ماذا يحدث لقراءة الميزان اذا عكس التيار المار في الملف ؟

هذا السؤال سبق طرحه في موضوع مثبت بعنوان
(للرد على أي سؤال أو استفسار هنا فقط) في الصفحة رقم 10 رابط الحل ها هو و لكن كان معه مسألة أخرى
http://files.thanwya.com/do.php?id=9103 (http://files.thanwya.com/do.php?id=9103)

koko eldaif
10-03-2012, 08:28 PM

الرسمة بها 3 حالات للضغط على نقطة فى باطن سائل تختار لكل حالة منهم الرسمة البيانى المناسبة لها

بالنسبة لسؤال غرق السفينة المفروض أنه نصف حجم السفينة مغمور تحت الماء و أنت عندما فمت بالتعويض بعد غرق السفينة قمت بالتعويض بالحجم الكلى لا بنصف الحجم فأنا أرى أنها 5 دقائق و أريد منك أن تعيد النظر فيها

بالنسبة لسؤال المصعد من فضلك توضح حلك

و بالنسبة لسؤال مكعب الفوم فأنا أرى ان الاجابتين صواب وقد قمت بايجاد قيمة قوة الشد من الصلب مرة ومن مكعب الفوم مرة أخرى و كانتا نفس الناتج بس أتمنى من حضرتك أن نقوم بحلها مرة أخرى و ان قابلنى اى جديد فى هذه المسألة فسأقوم بعرضه

و أعتذر جدا لعدم وضعى رسم مسألة المنشور الثلاثى و عدم حل سؤال شدة التيار الاّن و لكنى سأحلهما قريبا ان شاء الله.

koko eldaif
10-03-2012, 11:17 PM
الجزء السادس من الاسئلة:

1)لوح رقيق من الخشب كما بالصورة مساحته 0.8 متر مربع و سمكه 2 مللى متر و كثافته النسبية 0.6 وضع رأسيا فى سائل بين لوحين متوازيين و فى منتصف المسافة بينهما و هى 1.2 سم احسب معامل اللزوجة الذى يحرك اللوح لاعلى بسرعة 0.5 متر/ث علما بان عجلة الجاذبية = 10 متر / ث2 و كثافة السائل 900 كجم / م3

2) ما الوحدة المكافئة لكثافة الفيض المغناطيسى بوحدات قوة و سرعة و شحنة؟

3)يصنع مثلث متساوى الاضلاع من سلك متجانس له مقاومة كما بالصورة يدخل التيار من زاوية و يخرج من زاوية أخرى.ما هو اتجاه كثافة الفيض عند مركز المثلث.

4)فى الصورة سلكان A,B يبعدان نفس المسافة عن نقطة C يمر بهما نفس شدة التيار عموديا على الصفحة لاسفل . وضح بالرسم اتجاه المجال المغناطيسى عند نقطة C فى حالات ( مرور تيار فى A فقط / فى B فقط /فى A,B معا)

5)فى الدائرة الموجودة بالصورة احسب شدة التيار النار فى المقاومة 4 أوم مع اهمال المقاومات الداخلية.

6)أعطى نظام غازى 30 جول و لكن النظام بذل شغل 50 جول فهل الطاقة الداخلية تزيد أم تقل وما هو مقدار التغير فى الطاقة الداخلية للنظام؟

7)فى الصورة دورقان متماثلان بهما سائل يعلوه هواء فى درجة حرارة الغرفة ثم وضع جليد مجروش على الدورق Y فقط صف ما يحدث لسطح السائل فى الدورقين مع التعليل.

8)أدق قراءة للاميتر تتم من اختيار مجزئ تيار قيمتها (0.1 / 0.01 / 1 / 10 ) أوم

9)أدق قراءة للفولتميتر تتم من توصيل مضاعف جهد قيمته ( 1000 / 3000 / 5000 ) أوم

10)تنتقل الكهرباء عبر الاسلاك من محطات التوليد تحت فرق جهد عالى(حتى يمر التيار لمسافات كبيرة / لتقليل مقاومة الاسلاك / لتقليل الفقد فى الطاقة الكهربية)

11)فى الصورة أب سلك يسرى به تيار من أ الى ب فما هى جهة تحركه؟

12)فى الصورة حلقة دائرية قطرها 2 سم تتصل ببطارية قوتها الدافعة 12 فولت و مقاومتها الداخلية 2 أوم و مقاومة الحلقة 16 أوم احسب كثافة الفيض عند المركز m اذا كان المفتاح k مفتوح واذا كان مغلق.

13)متى يكون الضغط عند نقطتين فى مستوى أفقى واحد فى باطن سائل واحد متجانس غير متساوى.

14)فى الصورة سلك طويل يحمل تيار شدته 5 أمبير احسب كثافة الفيض المغناطيسى عند النقطة أ

http://files.thanwya.com/do.php?id=9480

Dr/wewe12
11-03-2012, 07:57 AM
الرسمة بها 3 حالات للضغط على نقطة فى باطن سائل تختار لكل حالة منهم الرسمة البيانى المناسبة لها

بالنسبة لسؤال غرق السفينة المفروض أنه نصف حجم السفينة مغمور تحت الماء و أنت عندما فمت بالتعويض بعد غرق السفينة قمت بالتعويض بالحجم الكلى لا بنصف الحجم فأنا أرى أنها 5 دقائق و أريد منك أن تعيد النظر فيها

بالنسبة لسؤال المصعد من فضلك توضح حلك

و بالنسبة لسؤال مكعب الفوم فأنا أرى ان الاجابتين صواب وقد قمت بايجاد قيمة قوة الشد من الصلب مرة ومن مكعب الفوم مرة أخرى و كانتا نفس الناتج بس أتمنى من حضرتك أن نقوم بحلها مرة أخرى و ان قابلنى اى جديد فى هذه المسألة فسأقوم بعرضه

و أعتذر جدا لعدم وضعى رسم مسألة المنشور الثلاثى و عدم حل سؤال شدة التيار الاّن و لكنى سأحلهما قريبا ان شاء الله.

أولا هفكر في سؤال الرسمات
ثانيا أنا عوضت بنصف الحجم وليس بالحجم كله
ثالثا لو راجعت منهج أولى ثانوي هتلاقي فيه التفسير ( لأنه محتاج تفسير شفوي صعب أفسره بالكتابة)

Dr/wewe12
13-03-2012, 08:12 AM
الجزء السادس من الاسئلة:

1)لوح رقيق من الخشب كما بالصورة مساحته 0.8 متر مربع و سمكه 2 مللى متر و كثافته النسبية 0.6 وضع رأسيا فى سائل بين لوحين متوازيين و فى منتصف المسافة بينهما و هى 1.2 سم احسب معامل اللزوجة الذى يحرك اللوح لاعلى بسرعة 0.5 متر/ث علما بان عجلة الجاذبية = 10 متر / ث2 و كثافة السائل 900 كجم / م3

3)يصنع مثلث متساوى الاضلاع من سلك متجانس له مقاومة كما بالصورة يدخل التيار من زاوية و يخرج من زاوية أخرى.ما هو اتجاه كثافة الفيض عند مركز المثلث.

4)فى الصورة سلكان A,B يبعدان نفس المسافة عن نقطة C يمر بهما نفس شدة التيار عموديا على الصفحة لاسفل . وضح بالرسم اتجاه المجال المغناطيسى عند نقطة C فى حالات ( مرور تيار فى A فقط / فى B فقط /فى A,B معا)

5)فى الدائرة الموجودة بالصورة احسب شدة التيار النار فى المقاومة 4 أوم مع اهمال المقاومات الداخلية.

6)أعطى نظام غازى 30 جول و لكن النظام بذل شغل 50 جول فهل الطاقة الداخلية تزيد أم تقل وما هو مقدار التغير فى الطاقة الداخلية للنظام؟

7)فى الصورة دورقان متماثلان بهما سائل يعلوه هواء فى درجة حرارة الغرفة ثم وضع جليد مجروش على الدورق Y فقط صف ما يحدث لسطح السائل فى الدورقين مع التعليل.

10)تنتقل الكهرباء عبر الاسلاك من محطات التوليد تحت فرق جهد عالى(حتى يمر التيار لمسافات كبيرة / لتقليل مقاومة الاسلاك / لتقليل الفقد فى الطاقة الكهربية)

12)فى الصورة حلقة دائرية قطرها 2 سم تتصل ببطارية قوتها الدافعة 12 فولت و مقاومتها الداخلية 2 أوم و مقاومة الحلقة 16 أوم احسب كثافة الفيض عند المركز m اذا كان المفتاح k مفتوح واذا كان مغلق.

13)متى يكون الضغط عند نقطتين فى مستوى أفقى واحد فى باطن سائل واحد متجانس غير متساوى.

14)فى الصورة سلك طويل يحمل تيار شدته 5 أمبير احسب كثافة الفيض المغناطيسى عند النقطة أ

http://files.thanwya.com/do.php?id=9480

الإجابة في الرابط التالي
http://files.thanwya.com/do.php?id=9522

Dr/wewe12
13-03-2012, 08:49 AM
الجزء السادس من الاسئلة:

4)فى الصورة سلكان a,b يبعدان نفس المسافة عن نقطة c يمر بهما نفس شدة التيار عموديا على الصفحة لاسفل . وضح بالرسم اتجاه المجال المغناطيسى عند نقطة c فى حالات ( مرور تيار فى a فقط / فى b فقط /فى a,b معا)

7)فى الصورة دورقان متماثلان بهما سائل يعلوه هواء فى درجة حرارة الغرفة ثم وضع جليد مجروش على الدورق y فقط صف ما يحدث لسطح السائل فى الدورقين مع التعليل.

http://files.thanwya.com/do.php?id=948
0

المسألة الأولى المساحة 0.8 سم مربع و ليس م مربع و عرض اللوح 0.2 سم و أنت لم تذكر هذا

يا ريت الرد يكون سريع مش بعد شهر

koko eldaif
13-03-2012, 05:49 PM
المسألة الأولى المساحة 0.8 سم مربع و ليس م مربع و عرض اللوح 0.2 سم و أنت لم تذكر هذا

يا ريت الرد يكون سريع مش بعد شهر
بداية قبل الرد ردك الاخير (المسألة الأولى المساحة 0.8 سم مربع و ليس م مربع و عرض اللوح 0.2 سم و أنت لم تذكر هذا

يا ريت الرد يكون سريع مش بعد شهر) أنا لا أقبل ردا بهذا الشكل المهين.فهذا الرد يعنى أنى مهمل و أنا لم أكن مهملا أبدا

أولا فى المسألة الاولى هى المساحة كانت مكتوبة بهذا الشكل و أعتذر لانى نسيت أكتب الارقام على الرسم.

ثانيا فى مسألة السلكين a , b و النقطة c افضل انك ترسم الحل بخطوط خارج السلكين و المجال الثالث توجد زاوية بين 45.

ثالثا فى سؤال متى يكون الضغط متساوى ؟ هذا السبب صحيح و لكن اذكر سبب اّخر و السائل ساكن.

رابعا مسألة المنشور الثلاثى القديمة هى كما رسمتها أنت صحيحة و انما كان خطأ منى.

و أخيرا أتمنى من أى فرد لديه كتاب الوسام الاصفر أن يقوم بوضع الاسئلة و المسائل الصعبة فيه على باب الكهربية لان به العديد من الاسئلة المتميزة وكنت أتمنى أن اقوم بهذا و لكن الكتاب عندى باللغة الانجليزية.

احمد هشام المراكبى
13-03-2012, 07:02 PM
ياريت حل الاسئلة دى يا شباب ..
إن شاء الله جاي منهم واحد اخر السنة

1 - ناقش بالتفصيل المشكلة التى واجهت الفيزياء الكلاسيكية فى تفسير منحنيات الإشعاع مع الطول الموجى للاجسام المتوهجة فى درجات الحرارة المختلفة ؟

2 - إشرح كيف استطاع بلانك تفسير ظاهرة إشعاع الجسم الاسود

3 - كيف تثبت ان الخاصية الجسيمية للضوء من إشعاع الجسم الاسود ؟

modymyth
13-03-2012, 10:00 PM
بالنسبة لثالثا لو السائل مش متجانس يعني طبقاته مختلفة الكثافة زي الهواء على أساس أنه مائع !!

koko eldaif
13-03-2012, 11:55 PM
بالنسبة لثالثا لو السائل مش متجانس يعني طبقاته مختلفة الكثافة زي الهواء على أساس أنه مائع !!

لا السؤال ده أنا قمت بكتابته غير كامل باعتبار أن ذلك رد و لكن السؤال الاصلى هو:
متى يكون الضغط عند نقطتين فى مستوى أفقى واحد فى سائل متجانس غير متساوى فأجاب العضو wewe اذا كان السائل متحرك و هذه اجابة صحيحة و لكن هناك اجابة اخرى و السائل ساكن فما هى....؟

Dr/wewe12
14-03-2012, 07:51 AM
بداية قبل الرد ردك الاخير (المسألة الأولى المساحة 0.8 سم مربع و ليس م مربع و عرض اللوح 0.2 سم و أنت لم تذكر هذا

يا ريت الرد يكون سريع مش بعد شهر) أنا لا أقبل ردا بهذا الشكل المهين.فهذا الرد يعنى أنى مهمل و أنا لم أكن مهملا أبدا

أولا فى المسألة الاولى هى المساحة كانت مكتوبة بهذا الشكل و أعتذر لانى نسيت أكتب الارقام على الرسم.

ثانيا فى مسألة السلكين a , b و النقطة c افضل انك ترسم الحل بخطوط خارج السلكين و المجال الثالث توجد زاوية بين 45.

ثالثا فى سؤال متى يكون الضغط متساوى ؟ هذا السبب صحيح و لكن اذكر سبب اّخر و السائل ساكن.

رابعا مسألة المنشور الثلاثى القديمة هى كما رسمتها أنت صحيحة و انما كان خطأ منى.

و أخيرا أتمنى من أى فرد لديه كتاب الوسام الاصفر أن يقوم بوضع الاسئلة و المسائل الصعبة فيه على باب الكهربية لان به العديد من الاسئلة المتميزة وكنت أتمنى أن اقوم بهذا و لكن الكتاب عندى باللغة الانجليزية.

أولا : أنا لم أقصد إهانة أبدا لأي أحد ولم أقصد أنك مهمل و آسف إن كان هذا أزعجك، ولكنك أحيانا تتأخر في الرد كثيرا مثل رسمة المنشور .

ثانيا: مسألة السلكين فهمت قصدك

ثالثا: يا ريت نتناقش في مسألة الرسمات بتاع الضغط و الرسم البياني في الجزء الجامس، أما بالنسبة لسؤالك فأعتقد أنه عندما يكون بين النقطتين حاجز أو فاصل أو أنهما في إناءين مختلفين

رابعا: يا ريت نتناقش في مسألة (14) في الجزء السادس من الأسئلة لأني أعلم حلها ولكن غير مقتنع به إلى حد ما.

خامسا: إنت لغات ولا عربي؟؟؟

سادسا: أنا تبت عن وضع أي أسئلة بعد عدم الرد على الأسئلة التي وضعتها رغم أن بعضها أنا على يقين أن المعظم لم يره من قبل و عندي الكثير من الأسئلة المثيرة للفكر ولكن كما قلت لك أنا الحمد لله تبت

koko eldaif
17-03-2012, 04:47 PM
http://files.thanwya.com/uploads/thanwya.com_13319952501.pngياريت حل الاسئلة دى يا شباب ..
إن شاء الله جاي منهم واحد اخر السنة

1 - ناقش بالتفصيل المشكلة التى واجهت الفيزياء الكلاسيكية فى تفسير منحنيات الإشعاع مع الطول الموجى للاجسام المتوهجة فى درجات الحرارة المختلفة ؟

2 - إشرح كيف استطاع بلانك تفسير ظاهرة إشعاع الجسم الاسود

3 - كيف تثبت ان الخاصية الجسيمية للضوء من إشعاع الجسم الاسود ؟

للاسف أنا لم أدرس الفصل الثانى عشر بعد و لكن أول سؤالين وجدت اجابتهم فوضعتهم و حين أدرس هذا الفصل سأحاول الاجابة عن الثالث

أخر سطر قد يكون غير واضح و هو (الا عندما تتجمع قدر كبير من الطاقة).

Dr/wewe12
19-03-2012, 10:12 AM
هذا السؤال مصالحة ل Koko eldaif لأنه شكله لسه زعلان ( بدليل إنه ما ردش على آخر مشاركة ليه)

السؤال في الرابط
http://files.thanwya.com/do.php?id=9612

natiga4all
20-03-2012, 07:02 PM
لا السؤال ده أنا قمت بكتابته غير كامل باعتبار أن ذلك رد و لكن السؤال الاصلى هو:
متى يكون الضغط عند نقطتين فى مستوى أفقى واحد فى سائل متجانس غير متساوى فأجاب العضو wewe اذا كان السائل متحرك و هذه اجابة صحيحة و لكن هناك اجابة اخرى و السائل ساكن فما هى....؟

لو ف اناء واحد ويفصلهم حاجز .. او لو فى انبوبتين منفصلتين عن بعضهما ...

koko eldaif
20-03-2012, 11:21 PM
هذا السؤال مصالحة ل Koko eldaif لأنه شكله لسه زعلان ( بدليل إنه ما ردش على آخر مشاركة ليه)

السؤال في الرابط
http://files.thanwya.com/do.php?id=9612

أنا أتأخر فى الرد لمشاكل عندى فى الجهاز و أنا لا أزعل من أحد أبدا.

هذأ رأيى فى سؤال الرسمات و أتمنى مشاركة الجميع فيهhttp://files.thanwya.com/uploads/thanwya.com_13322779221.png
و المسألة 14 تحسب بنصف القيمة ولكن أنا لست متأكدا من السبب سأتاكد منه و أرفع الحل النهائى لها بعد غد

فى مسألة النبضات هل التدريج الموجود هو مسـافة؟

و سيتم وضع جزءا قوى من الاسئلة غدا

Dr/wewe12
21-03-2012, 08:29 AM

هذأ رأيى فى سؤال الرسمات و أتمنى مشاركة الجميع فيهhttp://files.thanwya.com/uploads/thanwya.com_13322779221.png
و المسألة 14 تحسب بنصف القيمة ولكن أنا لست متأكدا من السبب سأتاكد منه و أرفع الحل النهائى لها بعد غد

علل إجابتك لسؤال الرسمات

نعم التدريج هو المسافة و مكتوب تحتها m

لم تجب على سؤالي هل أنت لغات أم عربي؟

في انتظار الأسئلة،،،،،،،،،،،،،،

koko eldaif
22-03-2012, 02:49 PM
فى سؤال الرسمات على الرسم P هى الضغط عند نقطة فى باطن السائل و h هى بعدها عن سطح السائل و أنا اعتذر لانى غيرت بين رسمتين عموما أنظر ثانية وقل لى ما رأيك

أنا عربى

اجابة سؤال النبضات أتمنى أن تخبرنى عن الاخطاء فيه
و أسف ان كانت الرسمة مش واضحة جيدا على الارقام

koko eldaif
22-03-2012, 06:18 PM
الجزء السابع من الاسئلة:

1)سلك مشدود يهتز بتردد نغمته الاساسية 128 هرتز زاد سمكه للضعف و قل طوله للنصف و قوة الشد للربع . احسب التردد الجديد لنفس النغمة.

2)كمية من غاز فى أسطوانة مغلقة كتلتها 3 كجم و ضغطه 5pa فتح صنبور الغاز و تسرب من الانبوبة حتى توقفت عملية التسرب . احسب كتلة الغاز المتسرب.

3) اناء سعته 4 لتر و به هواء ضغطه 1 ض.جو فاحسب حجم الهواء اللازم ضخه فى الاناء تحت ضغط 1 ض.جو ليصبح ضغط الهواء فيه 4 ض.جو

4)كرة معدنية مجوفة حجمها 100 سم مكعب تفقد 1/6 من وزنها عند غمرها فى سائل كثافته 800 كجم / متر مكعب فاذا علمت أن كثافة المعدن 8000 كجم / متر مكعب احسب حجم التجويف.

5) فى الصورة علاقة بين الضغط و مقلوب الحجم عند ثبوت درجة الحرارة.
حـــــــدد نـــــــــــــــــــــــــــــوع الغـــــــــــــــــــــــــــــاز

6) متى تصبح القيم التالبة نهاية عظمى:
أ) الضغط عند نقطـــة فى بــــاطن سائل فى انــــاء.
ب)التوصيلية الكهربية لبعض المعادن.
ج)سعة اهتزازة وتر مهتز.
د)قوة دفع السائل على الجسم.
هـ)زاوية الخروج لشعاع ضوئى من منشور ثلاثى.

7) وضع مصدر ضوئى ملون عند مركز مكعب مصمت من الكوارتز معامل انكسار مادته 1.52 فاذا كانت مساحة كل جانب من جوانب المكعب 100 سم2 فاوجد شكل البقعة النافذة من جوانب المكعب.

8) متى تكون زاوية رأس المنشور تساوى الزاوية الحرجة ؟ وضح بالرسم

9)جسم يزن 1.568 نيوتن فى سائل كثافته 800 كجم/م3 و يزن 1.372 فى الماء احسب كثافة الجسم g = 9.8 m/s2

10 ) فى الصورة حدد مسار الشعاعين الاحمر والازرق

11) فى الصورة أثبت أن مساحة المثلث أب ر = مساحة المثلث أ هـ و

رابط الصور

http://files.thanwya.com/do.php?id=9662

12)ملف حلزونى ملفوف حول قلب من الحديد نفاذيته المغناطيسية 0.003 W/A.m و عدد لفاته 100 لفة و مساحة مقطعه 10 سم2 و طوله 40 سم يمر به تيار شدته 4A احسب معامل الحث الذاتى عندما يقطع التيار فى 0.01 ثانية

13)مصدران ترددهما 500 و 850 هرتز و تنتشر الموجات الصادرة منهما فى الهواء و كان الفرق بين الطزل الموجى لهما 28 سم احسب ( الطول الموجى لكلا منهما / سرعة الصوت فى الهواء)

14) متى يكون قراءة V1 = قراءة V2

15) الشكل يمثل ملف لولبى ملفوف حول قلب من الحديد المطاوع و يعلو هذا القلب خزان يحتوى على غاز مثالى و يتصل بمانومتر زئبقى فاذا كان كل من جدار الخزان و قلب الحديد المطاوع موصل جيد للحرارة ماذا يحدث لمستوى الزئبق فى المانومتر عند توصيل الملف بمصدر تيار متردد.
16) متى تكون الوة الدافعة المستحثة فى ملف أكبر ما يمكن ؟ و متى تساوى صفرا؟

الزهراء2
24-03-2012, 06:24 PM
احسب قراءة الفولتميتر

الدائرة في المرفقات

koko eldaif
24-03-2012, 07:47 PM
احسب قراءة الفولتميتر

الدائرة في المرفقات

9.6 فولت و من يطلب طريقة الحل كاملة فسوف أقوم برفعه

ابراهيم فيشار
24-03-2012, 08:34 PM
تمام يا koko

ابراهيم فيشار
24-03-2012, 08:45 PM
بالنسبة لاسئلة الجزء السابع اين التواصل من الطلبة انا بترك الاسئلة لفترة حتي يستطيع الجميع التفاعل والاجابة علي الاسئلة وعامة انا هبدأ بالاجابة علي بعض المسائل
1- 64 هرتز - 2- 0.6kg
12L- 3
40cm3
6) متى تصبح القيم التالية نهاية عظمى:
أ) الضغط عند نقطـــة في بــــاطن سائل في إناء.
عند قاع الإناء والإناء معرض للهواء الجوي

عند درجات حرارة تقترب من الصفر المطلق
ج) سعة اهتزازة وتر مهتز .
عندما تكون طاقة حركتة = صفر
د) قوة دفع السائل على الجسم.
عندما يغمر الجسم بالكامل في الماء
عندما يسقط علي السطح بزاوية تساوي الزاوية الحرجة
14) متى يكون قراءة V1 = قراءة V2
عندما تكون مقاومة الريوستات = صفر
15) الشكل يمثل ملف لولبى ملفوف حول قلب من الحديد المطاوع و يعلو هذا القلب خزان يحتوى على غاز مثالى و يتصل بمانومتر زئبقى فاذا كان كل من جدار الخزان و قلب الحديد المطاوع موصل جيد للحرارة ماذا يحدث لمستوى الزئبق فى المانومتر عند توصيل الملف بمصدر تيار متردد.
ينخفض في الفرع المتصل بالمستودع ويرتفع في الفرع الاخر ( التيارات الدوامية تعمل علي رفع درجة الحرارة ولذلك يزداد الضغط والحجم
ان شاء الله باقي الاسئلة غدا
تقبلوا تحياتي

Dr/wewe12
24-03-2012, 08:51 PM
بالنسبة لاسئلة الجزء السابع اين التواصل من الطلبة انا بترك الاسئلة لفترة حتي يستطيع الجميع التفاعل والاجابة علي الاسئلة وعامة انا هبدأ بالاجابة علي بعض المسائل
1- 64 هرتز - 2- 0.6kg
12l- 3
40cm3

14) متى يكون قراءة v1 = قراءة v2
ينخفض في الفرع المتصل بالمستودع ويرتفع في الفرع الاخر ( التيارات الدوامية تعمل علي رفع درجة الحرارة ولذلك يزداد الضغط والحجم
تقبلوا تحياتي

أنا كنت هضع الإجابات بكره و يا ريت توضيح رقم ج و د في متى تصبح القيم التالية نهاية عظمى

Dr/wewe12
25-03-2012, 07:53 AM
الإجابة في الرابط بس أنا مش متأكد من مسألة 5-7 فيا ريت تؤكد لي حلي

حلك لمسألة النبضات سليم وجميل

في مسائل في صفحات سابقة أنا وضعتها على الحث فحاول تجاوب عليها لأن أفكارها جميلة

http://files.thanwya.com/do.php?id=9691 (http://files.thanwya.com/do.php?id=9691)

Dr/wewe12
25-03-2012, 08:10 AM

ما أقصده من سؤال الرسمات هو هل الإناء الثاني مغلق أم مفتوح لأن شكله مفتوح بدليل الشرطتين ؟ و الإناء الثالث السائل راح فين؟ فلنفترض إنه تحت pa ولم يظلل ما الفرق بين 1و3؟

أرجو التعقيب سريعا،،،،،،،،،،،،،،

Dr/wewe12
25-03-2012, 08:15 AM
1- 64 هرتز - 2- 0.6kg
12l- 3
40cm3

14) متى يكون قراءة v1 = قراءة v2
تقبلوا تحياتي

أرجو من حضرتك التعقيب على مسألة 10 في الجزء السابع لأني حاسس إن تفسيري لها غامض ولو جت في الامتحان و فسرته بهذا الشكل حاسس إن اللي بيصحح سيبصق على الورقة ويضع خطأ

ويا ريت التعقيب على سؤال الرسمات

koko eldaif
25-03-2012, 10:53 AM
اجاباتك للسؤالين 5 و 7 صحيحتان و حلهما ممتاز و لكن كنت أتمنى أن تقول لماذا الغاز حقيقى فى اجابتك ؟

و أشكر الاستاذ ابراهيم فيشار على اجاباته لنا و لكن أريد أن أسال فى المسألة رقم 2 كتلة الغاز هى 2.4 كيلو جرام لانه أراد كتلة الغاز المتسرب لا المتبقى ؟

حل السؤال 10 ممتااز جدا و لا خطأ فيه و لكنك يمكنك اختصاره

نقطة جـ أتمنى من الاستاذ ابراهيم فيشار توضيحها لانها عندى مكتوبة أنها تكون كذلك عند البطن و أنا كنت أحلها هكذا

أما النقطة د لان النهاية العظمى لقوة الدفع على جسم هى اذا كان مغمورا بأكمله حتى يزيح حجما أكبر مما يزيد من قوة الدفع

و بالنسبة لسؤال الرسمات هى موجودة عندى كده و أنا حتى الان مش عارف حل أكيد و أنا هارفع صورة السؤال كامل

و مسائل الحث السابقة التى أنت قمت برفعها أتمنى أن تخبرنى أين هى بالضبط

الزهراء2
25-03-2012, 12:31 PM
9.6 فولت و من يطلب طريقة الحل كاملة فسوف أقوم برفعه
يا ريت توضح لنا طريقة الحل

ابراهيم فيشار
25-03-2012, 01:02 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
تمام يا شياب
ko ko فعلا انا جبت كتلة الغاز المتبقي اذا كتلة الغاز المتسرب فعلا 2.4كجم تماما
ولا تعارض في نقطة سعة الاهتزازة لانه عند البطن تكون طاقة الحركةللوتر = صفر( كما في البندول سعة الاهتزازة نهاية عظمي عندما تكون طاقة الحركة =صفر )
( لاحظي ان العقدة تكون سرعة الوتر عندها نهاية عظمي ولكن سعة الاهتزازة =صفر )
بالنسبة لـ wewe مسئلة الرسم بالنسبة لمسار الشعاعين بكل بساطة معامل الانكسار يتناسب عكسيا مع الزاوية الحرجة اذا الزاوية الحرجة للون الاحمر الاقل في معامل الانكسار تكون كبيرة ( لاحظ ان زاوية الشقوط لجميع الاشعة متساوي ) اذا الشعاع الاحمر زاوية سقوطه أقل من الزاوية الحرجة فينفذ
أما اللون الازرق فمعامل انكسارة أكبر لذلك الزاوية الحرجة له أقل لذلك زاوية السقوط تكون أكبر من الزاوية الحرجة فيحدث له انعكاس كلي( لاحظ انا بقارن بمعامل انكسار اللون الاصفر )

الزهراء2
25-03-2012, 01:05 PM
*- اذا كانت المسافة بين تقطتين في وسط ما تنتشر فيه موجة = لامدا \2 فانهما

ا) تتحركان في نفس الاتجاه (2) تهتزان بنفس التردد

(4)متفقتان في الطور (3)تختلفان في السعة

في الشكل المقابل يتغير الفيض الذي يخترق الملف مع الزمن فتكون ق .د . ك نهاية عظمى في الوضع
(d, c, b, a)

الشكل في المرفقات

koko eldaif
25-03-2012, 05:11 PM
*- اذا كانت المسافة بين تقطتين في وسط ما تنتشر فيه موجة = لامدا \2 فانهما

ا) تتحركان في نفس الاتجاه (2) تهتزان بنفس التردد

(4)متفقتان في الطور (3)تختلفان في السعة

لانه الاختيار الوحيد الصحيح لان 0.5 لمدا تعنى أن هذه الموجة ناشئة عن تداخل هدام و لا يوجد أى اختيار اخر يتحقق فى التداخل الهدام غير هذا

في الشكل المقابل يتغير الفيض الذي يخترق الملف مع الزمن فتكون ق .د . ك نهاية عظمى في الوضع
(d, c, b, a) الاختيار b لانه عنده أكبر معدل قطع خطوط فيض مغناطيسى

الشكل في المرفقات

سأرفع حل مسألة الفولتميتر قريبا

Dr/wewe12
25-03-2012, 06:17 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
تمام يا شياب
ko ko فعلا انا جبت كتلة الغاز المتبقي اذا كتلة الغاز المتسرب فعلا 2.4كجم تماما
ولا تعارض في نقطة سعة الاهتزازة لانه عند البطن تكون طاقة الحركةللوتر = صفر( كما في البندول سعة الاهتزازة نهاية عظمي عندما تكون طاقة الحركة =صفر )
( لاحظي ان العقدة تكون سرعة الوتر عندها نهاية عظمي ولكن سعة الاهتزازة =صفر )
بالنسبة لـ wewe مسئلة الرسم بالنسبة لمسار الشعاعين بكل بساطة معامل الانكسار يتناسب عكسيا مع الزاوية الحرجة اذا الزاوية الحرجة للون الاحمر الاقل في معامل الانكسار تكون كبيرة ( لاحظ ان زاوية الشقوط لجميع الاشعة متساوي ) اذا الشعاع الاحمر زاوية سقوطه أقل من الزاوية الحرجة فينفذ
أما اللون الازرق فمعامل انكسارة أكبر لذلك الزاوية الحرجة له أقل لذلك زاوية السقوط تكون أكبر من الزاوية الحرجة فيحدث له انعكاس كلي( لاحظ انا بقارن بمعامل انكسار اللون الاصفر )

وهذا ما قصدته في حلي بس واضح إني رغاي

ابراهيم فيشار
25-03-2012, 11:13 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
أولا ارجوا منكم اذا كان السؤال موجه لي كتابة ذلك صراحة حتي أقوم بالرد مباشرة عليه
اما اذا كان السؤال للمناقشة العامة للجميع فأنا سوف اتركه فترة حتي يستطيع الجميع الاستفاد من التفكير وهذا أفضل طبعا
بالنسبة لمسئلة الفولتميتر للزهراء
تعاملي مع المسئلة علي انها دائرة شحن والمقاومات مقاومة داخلية للبطارية وعليه تكون شدة التيار = 0.4 أمبير
ويكون فرق الجهد بين طرفي بطارية الشحن الاكبر =V=VB-Ir=10-0.4=9.6v
وفرق الجهد بين طرفي البطارية المراد شحنها =V=VB+Ir2=8+1.6=9.6V لاحظي أن تيار الدائرة عكس تيار البطارية المراد شحنها ( الاقل ) لذلك جمعنا
تقبلوا تحياتي

الزهراء2
26-03-2012, 05:20 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
أولا ارجوا منكم اذا كان السؤال موجه لي كتابة ذلك صراحة حتي أقوم بالرد مباشرة عليه
اما اذا كان السؤال للمناقشة العامة للجميع فأنا سوف اتركه فترة حتي يستطيع الجميع الاستفاد من التفكير وهذا أفضل طبعا
بالنسبة لمسئلة الفولتميتر للزهراء
تعاملي مع المسئلة علي انها دائرة شحن والمقاومات مقاومة داخلية للبطارية وعليه تكون شدة التيار = 0.4 أمبير
ويكون فرق الجهد بين طرفي بطارية الشحن الاكبر =V=VB-Ir=10-0.4=9.6v
وفرق الجهد بين طرفي البطارية المراد شحنها =V=VB+Ir2=8+1.6=9.6V لاحظي أن تيار الدائرة عكس تيار البطارية المراد شحنها ( الاقل ) لذلك جمعنا
تقبلوا تحياتي

جزاك الله خيرا

4000404
27-03-2012, 09:37 PM
جسمان شفافان احدهما على شكل مكعب طول ضلعه 2cm و الاخر على شكل مستطيل طوله 1cm و عرضه 2cm و معامل الانكسار المطلق للاول =1.9 و معامل الانكسار المطلق للثانى =2.5

ايهما يلتفت اليه الانسان بصوره اكبرمن الاخر

koko eldaif
28-03-2012, 10:05 PM
جسمان شفافان احدهما على شكل مكعب طول ضلعه 2cm و الاخر على شكل مستطيل طوله 1cm و عرضه 2cm و معامل الانكسار المطلق للاول =1.9 و معامل الانكسار المطلق للثانى =2.5

ايهما يلتفت اليه الانسان بصوره اكبرمن الاخر

أعتقد أنه الجســـم الثانى الذى معامل انكساره 2.5 لانه له معامل الانكسار يتناسب عكسيا مع الزاوية الحرجة فتكون الزاوية الحرجة له أقل و يزيد به الانعكاسات الكلية مما يجعله أكثر تألقا و يلتفت اليه الانسان أكثر

koko eldaif
29-03-2012, 12:59 AM
الجزء الثامن من الاسئلة :

1) اذكر أربع حالات يسقط فيها شعاع ضوئى على منشور ثلاثى و لا يعانى أى انكسار.

2)ما معنى أن الطول الموجى يساوى 100 لمدا

3)كرة بندول بسيط زادت كتلتها للضعف فان الزمن الدورى (T - T/2 - 3T - 4T )

4) شخص يقف فى مواجهة جبل فأحدث صفير و سمع صداه بعد 4 ثانية فاذا تحرك عن موضعه 100 متر و أحدث صفيرا أخر سمع صداه بعد 4.3 ثانية حدد بعــــــــد الشخص عن الجبل فى الحــــــالة الاولى.

5) علل : الاسلاك المستخدمة لنقل التيار الكهربى تحت فرق جهد عال تعمل على تقليل الفاقد فى الطاقة الكهربية.

6)مصدران للصوت متقابلان تردد كلا منهما 800 هرتز و سرعة الصوت فى الهواء 320 م/ث و المسافة بينهما 2 متر .
أكمــل مع التعليل :أ)يكون الصوت فى المنتصف ............ و ذلك بسبب.................
ب) عند التحرك جهة المصدر الاول مسافة ............ يختفى الصوت وهى مســافة تساوى..............الطول الموجى و ذلك بسبب................
ج)فرق المسير جزء من ......... بينما فرق الطور جزء من ................ وعلى ذلك يكون فرق الطور = ........ فرق المسير و ذلك بسبب.................

7) ما المقصود بملــــــــــف الحث ؟

8)علل : يتحرك سلك يمر به تيار كهربى عندما يكون حر الحركة فى مجال مغناطيسى.

9) قرص من النحاس نصف قطره 10 سم يدور حول محوره بمعدل 20 دورة / ثانية و هو عمودى على مجال مغناطيسى كثافة فيضه 0.7 تسلا فاحسب
أ) فرق الجهد بين المحيط و المركز .
ب) فرق الجهد بين طرفى أى قطر فى القرص

10) فى الصورة
أكمل مع التعليل أ)فرق المسير عند (أ)......وعند(ب)......وعند(جـ)......وعند(ء).....

ب)المسـافة بين النقطتين ( أ , ب ) تساوى ..... بينما المســافة بين النقطتين ( أ , ج)........ و المسافة بين ( أ , ء )......... و بين (ب , ء )..............وبين ( جـ , ء).....

جـ) المســـافة بين النقطتين ( أ , جـ) = المسافة بين النقطتين ...........

Twilight2011
29-03-2012, 09:58 AM
شباب بالنسبة للسؤال بتاع زمن سعة الاهتزازة 0.3 ثانية فإن زمن نصف سعة الاهتزازة ممكن أعرف الطريقة بتاعت الإجابة ايه ،،، واشمعنى يعنى عشان يتبع منحنى جيبى

Twilight2011
29-03-2012, 10:02 AM
انا تابعت الأسئلة كلها وما شاء الله عليها جميلة جداً ،،،

بس بصراحة انا بكسل اجاوب ،،،

بس شدنى اوى عرف ملف الحث ،،، ده ملف الرومكورف ،،، صح ولا انا غلطان

Dr/wewe12
29-03-2012, 05:42 PM
koko معلش هو السؤال مش في مكانه بس إنت تعرف كتاب مجاوب دليل التقويم أحياء؟؟
وإن شاء الله سأحاول الإجابة على أسئلتك

koko eldaif
29-03-2012, 05:47 PM
شباب بالنسبة للسؤال بتاع زمن سعة الاهتزازة 0.3 ثانية فإن زمن نصف سعة الاهتزازة ممكن أعرف الطريقة بتاعت الإجابة ايه ،،، واشمعنى يعنى عشان يتبع منحنى جيبى

لان من المنحنى الجيبى تكون 0.5 سعة الاهتزازة تصنع زاوية 30 عن موضع السكون حيث أن sin 30 = 0.5 و سعة الاهتزازة تصنع زاوية 90 عن موضع السكون حيث أن sin 90 = 1 و بذلك يكون زمن الوصول لنصف سعة الاهتزازة = ثلث زمن الوصول لسعة الاهتزازة.

انا تابعت الأسئلة كلها وما شاء الله عليها جميلة جداً ،،،

بس بصراحة انا بكسل اجاوب ،،،

بس شدنى اوى عرف ملف الحث ،،، ده ملف الرومكورف ،،، صح ولا انا غلطان

أنتظر قليلا حتى يجيب الاخرون حتى يوجد اتفاق على الاجابة.

koko eldaif
29-03-2012, 06:04 PM
koko معلش هو السؤال مش في مكانه بس إنت تعرف كتاب مجاوب دليل التقويم أحياء؟؟
وإن شاء الله سأحاول الإجابة على أسئلتك

أنا كنت أحيــاء بالعام الماضى و كنت أعانى بشدة من أمر دليل التقويم أحيــاء نظرا لانه يختلف بشدة عن أى دليل تقويم لاى مادة نظرا لان أسئلته صعبة جدا و منها ما ليس مقررا عليك بالمنهج و لكن كل الطلبة تقلق بشأن أى أسئلة دليل تقويم ....

عموما أنا أعتقد أنك لن تجد كتابا يجيب على كل أسئلة دليل التقويم فى الاحياء و لكن يوجد كتاب الامتحان الذى يجيب بعضها و أيضا كتاب النفيس أجاب كثيرا من الاسئلة الصعبة لدليل التقويم....

أخيرا لا تقلق أبدا من الاسئلة شديدة الصعوبة فى هذا الدليل و التى قد تكون غير مقررة عليك و لكن أسئلة دليل التقويم الصعبة فى الاحياء مازلت أتذكر بعضها ان كنت تحتاج شيئا منه فضعه فى قسم الاحياء و سأحاول الرد عليه

كما أننى اتذكر وجود ملف رفعه بعض الاساتذة الافاضل مجاب فيه تقريبا عن كل أسئلة دليل التقويم لاول ثلاثة فصول ( التغذية / النقل / التنفس )

أنا أعــــــــــرف جيدا مدى صعوبة دراسة الاحياء و الفيزياء معا مما أسمع من زملائى.

و أود التنويه أنى سأقوم مع كل جزء من الاسئلة رفع جزء من اسئلة دليل التقويم فى الفيزياء لمن يطلب فيها شئ فنحاول جميعا الاجابــة عليه.

و نتمنى من الله التوفيق لكل طلبة المرحلة الثانوية

Twilight2011
01-04-2012, 09:22 AM
يا كوكو معلش بس انا عاوز افهم هو اى منحنى جيبى يبقى نصف القيمة العظمى تصنع زاوية 30 درجة احنا معندناش قانون أصلا لسعة الاهتزازة عشان نشتغل بالكلام ده ،،،

السؤال ده لما جه فى الدينامو وجاب زمن الوصول لنصف القيمة العظمى كانت الإجابة واضحة عشان فى عندنا قانون نحل بيه ،،، لكن هنا إيه قانونك

koko eldaif
01-04-2012, 06:23 PM
يا كوكو معلش بس انا عاوز افهم هو اى منحنى جيبى يبقى نصف القيمة العظمى تصنع زاوية 30 درجة احنا معندناش قانون أصلا لسعة الاهتزازة عشان نشتغل بالكلام ده ،،،

السؤال ده لما جه فى الدينامو وجاب زمن الوصول لنصف القيمة العظمى كانت الإجابة واضحة عشان فى عندنا قانون نحل بيه ،،، لكن هنا إيه قانونك

لفهم هذه الجزيئية جيدا أقرأ هذا الموضوع جيدا لأحمد هشام المراكبى فهو يوضح هذه الجزيئية جيدا

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=382684

Twilight2011
01-04-2012, 07:44 PM
لفهم هذه الجزيئية جيدا أقرأ هذا الموضوع جيدا لأحمد هشام المراكبى فهو يوضح هذه الجزيئية جيدا

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=382684

الموضوع ما شاء الله عليه جميل جداً وانا فهمت الإجابة ،،، بس يا حبيب قلبى ده مفيش ليه قانون عندنا فى المنهج ولا علاقة رياضية والفيزياء عمرها ما هتتحول لرياضيات يعنى سؤال زي ده نسبته صفر فى المية انه يجى

لكن عموما انا استفدت من السؤال وخلاص

koko eldaif
04-04-2012, 04:07 PM
الاسئلة منذ أسبوع لم يرد عليها أحد

Twilight2011
05-04-2012, 10:49 AM
طب يا كوكو بالنسبة برضه للبندول وزودنا كتلة الكرة للضعف ،،، عاوز اعرف دي الحل بتاعها منين وازاى ؟؟؟؟
لأن يا جماعة الحاجات دي مش موجودة فى اى كتاب وانا مش عارف بتجيبوها منين وكمان من غير قوانين وبتفترضوا قوانين من خارج المنهج وتنسوا المنهج خالص

koko eldaif
05-04-2012, 12:26 PM
طب يا كوكو بالنسبة برضه للبندول وزودنا كتلة الكرة للضعف ،،، عاوز اعرف دي الحل بتاعها منين وازاى ؟؟؟؟
لأن يا جماعة الحاجات دي مش موجودة فى اى كتاب وانا مش عارف بتجيبوها منين وكمان من غير قوانين وبتفترضوا قوانين من خارج المنهج وتنسوا المنهج خالص

الحـــــل هو t لان الزمن الدورى لا علاقة له بكتلة البندول و انما بالعجلة والسرعة التى يتحرك بها البندول و عجلة الجاذبية و طول البندول أيضا

Twilight2011
08-04-2012, 11:22 AM
الحـــــل هو t لان الزمن الدورى لا علاقة له بكتلة البندول و انما بالعجلة والسرعة التى يتحرك بها البندول و عجلة الجاذبية و طول البندول أيضا

اوك ،،، وتسلم عالمعلومات الإضافية ،،، على احتمال لو جت فى الامتحان اكون جاهز ليها ،، :rolleyes:

Dr/wewe12
12-04-2012, 08:51 AM
الجزء الثامن من الاسئلة :

1) اذكر أربع حالات يسقط فيها شعاع ضوئى على منشور ثلاثى و لا يعانى أى انكسار.

2)ما معنى أن الطول الموجى يساوى 100 لمدا

3)كرة بندول بسيط زادت كتلتها للضعف فان الزمن الدورى (T - T/2 - 3T - 4T )

4) شخص يقف فى مواجهة جبل فأحدث صفير و سمع صداه بعد 4 ثانية فاذا تحرك عن موضعه 100 متر و أحدث صفيرا أخر سمع صداه بعد 4.3 ثانية حدد بعــــــــد الشخص عن الجبل فى الحــــــالة الاولى.

5) علل : الاسلاك المستخدمة لنقل التيار الكهربى تحت فرق جهد عال تعمل على تقليل الفاقد فى الطاقة الكهربية.

6)مصدران للصوت متقابلان تردد كلا منهما 800 هرتز و سرعة الصوت فى الهواء 320 م/ث و المسافة بينهما 2 متر .
أكمــل مع التعليل :أ)يكون الصوت فى المنتصف ............ و ذلك بسبب.................
ب) عند التحرك جهة المصدر الاول مسافة ............ يختفى الصوت وهى مســافة تساوى..............الطول الموجى و ذلك بسبب................
ج)فرق المسير جزء من ......... بينما فرق الطور جزء من ................ وعلى ذلك يكون فرق الطور = ........ فرق المسير و ذلك بسبب.................

7) ما المقصود بملــــــــــف الحث ؟

8)علل : يتحرك سلك يمر به تيار كهربى عندما يكون حر الحركة فى مجال مغناطيسى.

9) قرص من النحاس نصف قطره 10 سم يدور حول محوره بمعدل 20 دورة / ثانية و هو عمودى على مجال مغناطيسى كثافة فيضه 0.7 تسلا فاحسب
أ) فرق الجهد بين المحيط و المركز .
ب) فرق الجهد بين طرفى أى قطر فى القرص

10) فى الصورة
أكمل مع التعليل أ)فرق المسير عند (أ)......وعند(ب)......وعند(جـ)......وعند(ء).....

ب)المسـافة بين النقطتين ( أ , ب ) تساوى ..... بينما المســافة بين النقطتين ( أ , ج)........ و المسافة بين ( أ , ء )......... و بين (ب , ء )..............وبين ( جـ , ء).....

جـ) المســـافة بين النقطتين ( أ , جـ) = المسافة بين النقطتين ...........

السؤال الثاني مش فاهم معناه

سؤال صدى الصوت الزمن ب3.4 حتى تكون الأرقام منطقية

السؤال الأخير مش عارف أوصل للمسافة بين أ-ج و المسافة بين ب و د علشان كده تأخرت في الرد

بالنسبة لأسئلة الكهربية التي وضعتها في موضوع منفصل

المسألة الأولى في قانون لحساب emf المتولدة في سلك بدلالة السرعة الزاوية هو

0.5*كثافة الفيض * أوميجا * مربع طول القضيب

حاول تثبته من منهجك وهو سهل ولكنك لن تقتنع به لأن له إثبات رياضي بتكاملات و تفاضلات لا دخل لنا بها نحن أهل العلمي علوم
أحمد 77 جاوبها و اعتبر إن في عدد لفات بس أنا مش مقتنع بحله لأني أتعامل مع قضيب و ليس مع ملف وإن كان حله هيديك نفس الرقم بالقانون اللي أنا كاتبه وهو 4.8 فولت
المسألة الثانية و الثالثة يوجد قانون لهم وهو

معامل الحث الذاتي= مربع عدد اللفات * ميو * المساحة / طول الملف

حاول تثبته وهو أيضا سهل و له تفرعات تسهل حل سؤالك أكثر و أكثر سبق أن طرحتها في مشاركة في هذا الموضوع ولكن لم يعرها أحد اهتماما

http://files.thanwya.com/do.php?id=9876 (http://files.thanwya.com/do.php?id=9876)

Dr/wewe12
12-04-2012, 09:01 AM
أوجد العلاقة التي تربط معامل الحث الذاتي لملف بمربع عدد اللفات في وحدة الأطوال

أوجد العلاقة التي تربط معامل الحث الذاتي بالحجم الداخلي للملف

هذا ما قصدته في المشاركة السابقة

koko eldaif
13-04-2012, 02:07 PM
أشكرك بشدة للاهتمام

اعتذر على عدم التفاتى لاسئلتك السابقة لانى لم أكن قد درست هذا الفصل

زمن المســـــــــــــــألة هو 4.3 ثانية و الحل 1333.333 متر

السؤال العاشر المسافة (ب , ء ) هى لمدا و هذه هى الاجابة عندى
المسافة (أ , جـ) هى 2لمدا على الرغم أنها عندى مكتوبة لمدا و لكن أنا أرى أنها 2 لمدا

هــــل درست الفصل الثالث عشــــــــر؟

أود أن أطلب منك طلب ان كان لديك أى فيديو لشرح الفصل الخامس عشر الالكترونيات الحديثة فى الفيزياء أرجو منك رفعه

و مســـألة القضيب دى موجودة فى كتاب الوسام و مكتوب أن الحل 3 فولت

Dr/wewe12
13-04-2012, 05:26 PM
أشكرك بشدة للاهتمام

اعتذر على عدم التفاتى لاسئلتك السابقة لانى لم أكن قد درست هذا الفصل

زمن المســـــــــــــــألة هو 4.3 ثانية و الحل 1333.333 متر

السؤال العاشر المسافة (ب , ء ) هى لمدا و هذه هى الاجابة عندى
المسافة (أ , جـ) هى 2لمدا على الرغم أنها عندى مكتوبة لمدا و لكن أنا أرى أنها 2 لمدا

هــــل درست الفصل الثالث عشــــــــر؟

أود أن أطلب منك طلب ان كان لديك أى فيديو لشرح الفصل الخامس عشر الالكترونيات الحديثة فى الفيزياء أرجو منك رفعه

و مســـألة القضيب دى موجودة فى كتاب الوسام و مكتوب أن الحل 3 فولت

الزمن الصحيح هو 3.4 حتي تكون سرعة الصوت سليمة ومقبولة أما لو 4.3 ستكون سرعة الصوت غير مقبولة وجرب كده

أنا مستغرب إن المثالي حاللها لمدا و جلست أفكر فيها زمنا ( أسبوعين:d ) بس مش عارف ليه

نعم درست الفصل الثالث عشر

للأسف ليس لدي فيديوهات عن الفصل الخامس عشر ولكن حاول البحث عن شرح قناة الرحمة لأستاذ / محمد عبد المعبود

ما رأيك في فيزياء الملل ( الفيزياء الحديثة ) ؟

أنا متأكد من القانون بتاع القضيب و حاول تثبته لأني رأيته في مذكرة أحد المدرسين ثم رأيته في مرجع بإثبات رياضي لا أفهمه ولكن عموما القانون ليس علينا و صعب أن يطلبه الممتحن

koko eldaif
13-04-2012, 07:24 PM
حسنا و سأضع أسئلة قريبا

أنــا أرى أن الفيزياء الحديثة بها كميات كبيرة جدا من الحفظ و لكن مسائلها قليلة مقارنة بالابواب الاخرى و تستغرق وقتا أطول لشرحها

هل أنت انتهيت من المنهج؟

Dr/wewe12
14-04-2012, 10:16 AM
حسنا و سأضع أسئلة قريبا

أنــا أرى أن الفيزياء الحديثة بها كميات كبيرة جدا من الحفظ و لكن مسائلها قليلة مقارنة بالابواب الاخرى و تستغرق وقتا أطول لشرحها

هل أنت انتهيت من المنهج؟

أنتظر أسئلتك

يا أخي الفيزياء الحديثة مملة في حفظها ( علم النفس حفظه أسهل )

نعم انتهيت من المنهج و أراجع حاليا

koko eldaif
17-04-2012, 11:00 AM
الجزء التاسع من الاسئلة و أتمنى من أى مدرس اجابة سؤال الطول الموجى فى الاسئلة السابقة
1)فى طيف ذرة الهيدروجيـــن أكبر تردد للفوتون المنبعث عند عودة الالكترون من (مالا نهاية الى الثانى / مالانهاية الى الثالث / من الثانى الى الاول / من الخامس الى الثانى )

2)فى أنبوبة كولدج لتوليد أشعة اكس عند زيادة فرق الجهد بين الكاثود و الانود هل الطول الموجى يزيد أم يقل للطيف المستمر ؟

3)هل يعتبر دائما طول خيط الزئبق فى أنبوبة البارومتر مقياسا للضغط الجوى؟مع العلم بوجود فراغ تورشيلى فى كل حالة

4) عند سقوط اللون الابيض على فتحة ضيقة فما هو اللون الاْكثر حيودا عند السقوط على فتحة ضيقة ؟

5) عند وجود قطعة من الخشب تطفو على سطح الماء فى اناء فى مصعد فماذا يحدث للجزء الظاهر منها عند:
( تحرك المصعد لاعلى / تحرك المصعد لاسفل / تحرك المصعد لاعلى بسرعة منتظمة / تحرك المصعد لاسفل بسرعة منتظمة )

6)يمر تيـــار 2 أمبير فى حلقة معدنية نصف قطرها 8 سم و فرق الجهد بين طرفيها 2 باى ومساحة مقطع سلك الحلقة 0.2 سم 2 احسب مقاومة السلك المصنوع منه الحلقة.

[IMG]http://files.thanwya.com/uploads/thanwya.com_13346525321.jpg[/IMG

Dr/wewe12
22-04-2012, 07:51 AM
الجزء التاسع من الاسئلة و أتمنى من أى مدرس اجابة سؤال الطول الموجى فى الاسئلة السابقة
1)فى طيف ذرة الهيدروجيـــن أكبر تردد للفوتون المنبعث عند عودة الالكترون من (مالا نهاية الى الثانى / مالانهاية الى الثالث / من الثانى الى الاول / من الخامس الى الثانى )

2)فى أنبوبة كولدج لتوليد أشعة اكس عند زيادة فرق الجهد بين الكاثود و الانود هل الطول الموجى يزيد أم يقل للطيف المستمر ؟

3)هل يعتبر دائما طول خيط الزئبق فى أنبوبة البارومتر مقياسا للضغط الجوى؟مع العلم بوجود فراغ تورشيلى فى كل حالة

4) عند سقوط اللون الابيض على فتحة ضيقة فما هو اللون الاْكثر حيودا عند السقوط على فتحة ضيقة ؟

5) عند وجود قطعة من الخشب تطفو على سطح الماء فى اناء فى مصعد فماذا يحدث للجزء الظاهر منها عند:
( تحرك المصعد لاعلى / تحرك المصعد لاسفل / تحرك المصعد لاعلى بسرعة منتظمة / تحرك المصعد لاسفل بسرعة منتظمة )

6)يمر تيـــار 2 أمبير فى حلقة معدنية نصف قطرها 8 سم و فرق الجهد بين طرفيها 2 باى ومساحة مقطع سلك الحلقة 0.2 سم 2 احسب مقاومة السلك المصنوع منه الحلقة.

[IMG]http://files.thanwya.com/uploads/thanwya.com_13346525321.jpg[/IMG

الإجابة في الرابط بس مش متأكد أوي من سؤال 4
http://files.thanwya.com/do.php?id=9974

koko eldaif
23-04-2012, 09:17 AM
اللون الاكثر حيودا هو اللون الاحمر لانه الاكبر طول موجى و لكن البنفسجى هو الاكثر انحرافا عند سقوطه على المنشور.

فى سؤال المصعد عند الصعود لاعلى أليس يزيد الوزن الظاهرى فتقل قوة الدفع؟؟

فى الجزء الثامن من الاسئلة فى سؤال (1) اذكر أربع حالات يسقط فيها شعاع ضوئى على منشور ثلاثى و لا يعانى أى انكسار.

الحالة الاولى فى اجابتك هل يمكنك توضيحها بالرســـــــــم حتى أتأكد.

natiga4all
24-04-2012, 12:12 AM
اخوانى ملفات الحلول الخاصة بكم لا تعمل ع ال pdf ولا اوفيس 2007 ؟ انا متابعكم وفعلاا موضوع غاية ف الروعه بارك الله فيكم

koko eldaif
01-05-2012, 01:30 AM
الجـــزء العاشر من الاسئلة:

1) فى الشكل المقابل أى منهم لا يمكن أن يكون محول كهربىhttp://files.thanwya.com/uploads/thanwya.com_13358206131.jpg

2)اذا تحرك مغناطيس و ملف كما بالشكل بنفس السرعة ( تتولد فيه ق.د.ك / لا تتولد فيه ق.د.ك / تتولد فيه ق.د.ك ثم تنعدم )

3)اكتب المصطلح العلمى : الموضع الذى تكون فيه سرعة جزيئات الوسط أكبر ما يمكن .

جهاد 11
03-05-2012, 07:15 AM
السؤال الثانى لا تتولد ق دك كهربيه
والشكلb

koko eldaif
03-05-2012, 08:19 AM
السؤال الثانى لا تتولد ق دك كهربيه
والشكلb

أتمنى التعليل للاختيارات و أشكر للاهتمام.

جهاد 11
03-05-2012, 10:46 AM
أتمنى التعليل للاختيارات و أشكر للاهتمام.
لانه يجب ان يدور حول محور موازى لطوله
والموضع هو موضع الاتزان

بسام السيد صديق
05-05-2012, 11:36 PM
بالنسبه ل 2 يتولد قوة دافعه مستحثه لحظيا ثم تنعدم لانهما سيتحركا بنفس السرعه وبالتالى لا يكون هناك تغير فى الفيض

بالنسبه ل3 موضع السكون او الاستقرار او الاتزان

Dr/wewe12
06-05-2012, 09:00 AM
الجـــزء العاشر من الاسئلة:

1) فى الشكل المقابل أى منهم لا يمكن أن يكون محول كهربىhttp://files.thanwya.com/uploads/thanwya.com_13358206131.jpg

2)اذا تحرك مغناطيس و ملف كما بالشكل بنفس السرعة ( تتولد فيه ق.د.ك / لا تتولد فيه ق.د.ك / تتولد فيه ق.د.ك ثم تنعدم )

3)اكتب المصطلح العلمى : الموضع الذى تكون فيه سرعة جزيئات الوسط أكبر ما يمكن .

بالنسبة للأولى أعتقد أنها ( c ) لأن لو لاحظت كويس هتلاقي الأولى هي نفسها الثانية بس مقلوبة كده بالجنب و الثالثة المغناطيس لا يخرج فيها من الملف و كأنه يقصد بذلك عدم حدوث تغير في معدل قطع خطوط الفيض بس للأمانة مش متأكد من الحل ولسه هسأل

الثانية لن يتولد ق د ك لعدم حدوث تغير في معدل قطع خطوط الفيض for sure

الثالثة موضع السكون أو الاتزان

Dr/wewe12
06-05-2012, 09:06 AM
اللون الاكثر حيودا هو اللون الاحمر لانه الاكبر طول موجى و لكن البنفسجى هو الاكثر انحرافا عند سقوطه على المنشور.

فى سؤال المصعد عند الصعود لاعلى أليس يزيد الوزن الظاهرى فتقل قوة الدفع؟؟

فى الجزء الثامن من الاسئلة فى سؤال (1) اذكر أربع حالات يسقط فيها شعاع ضوئى على منشور ثلاثى و لا يعانى أى انكسار.

الحالة الاولى فى اجابتك هل يمكنك توضيحها بالرســـــــــم حتى أتأكد.

أول واحدة فهمت حلك وشكرا عليه

الثانية ما أعلمه أنه عندما يتحرك جسم بعجلة منتظمة فإن محصلة القوى المؤثرة عليه تساوي m a وبالتالي لا داعي لذكر الوزن الظاهري الآن

الثالثة دي أكتر حالة مشهورة هتلاقيها في كتاب الامتحان ووردت في الامتحان التجريبي 2010 كمسألة

koko eldaif
07-05-2012, 01:26 PM
بالنسبة للأولى أعتقد أنها ( c ) لأن لو لاحظت كويس هتلاقي الأولى هي نفسها الثانية بس مقلوبة كده بالجنب و الثالثة المغناطيس لا يخرج فيها من الملف و كأنه يقصد بذلك عدم حدوث تغير في معدل قطع خطوط الفيض بس للأمانة مش متأكد من الحل ولسه هسأل

أنا حتى الان غير متأكد لانها مجابة عندى فى كتاب الوسام b و أنا حتى الان مش متأكد من فهمى لمدلولات الرسم فأتمنى منك توضيح ما هى مدلولات الرسم حتى أتأكد.

الثانية لن يتولد ق د ك لعدم حدوث تغير في معدل قطع خطوط الفيض for sure

فى هذا السؤال أنا أيضا أرى أنها تكون لا تتولد ق.د.ك نظرا لتساويهما فى السرعة فلا يوجد تغير فى معدل قطع خطوط الفيض المغناطيسى و أيضا أرى أنها يمكن أن تكون تتولد ق.د.ك ثم تنعدم لانك بتقريب المغناطيس فى البداية يكون هناك تغير تدريجى فى معدل القطع لان الملف لم يكن يقطع أى خطوط من قبل و عندما يصل لحد معين و يتساوى المغناطيس و الملف فى السرعة فانها تنعدم

الثالثة موضع السكون أو الاتزان
صحيحة و يوجد أيضا مكتوب فى كتاب الامتحان أنها البطن

koko eldaif
07-05-2012, 01:34 PM
أول واحدة فهمت حلك وشكرا عليه

الثانية ما أعلمه أنه عندما يتحرك جسم بعجلة منتظمة فإن محصلة القوى المؤثرة عليه تساوي m a وبالتالي لا داعي لذكر الوزن الظاهري الآن

أنا أحضرت كتاب الفيزياء فى أولى ثانوى ووجدت فيه عند تحرك المصعد لاعلى فان الوزن الظاهرى يزداد و عند تحركه لايفل فان الوزن الظاهرى يقل

الثالثة دي أكتر حالة مشهورة هتلاقيها في كتاب الامتحان ووردت في الامتحان التجريبي 2010 كمسألة

فعلا أنا كنت أريد التأكد فقط من ذلك و لكن فى كتاب الامتحان و التى رسمتها هى كيف يسقط شعاع ضوئى على منشور ثلاثى و يخرج دون أن يعانى أى انحراف ليس انكســـار

بسام السيد صديق
07-05-2012, 04:38 PM
بالنسبه لاى الاشكال لا يصلح كمحول هتكون b (ده اكيد)
بالنسبة للمغناطيس والملف اظن انه هيتولد ثم ينعدم لان اول مانحط المغناطيس هيتولد وبعد كده يكون اتزان
اما الاخيرة موضع الاتزان

بسام السيد صديق
07-05-2012, 05:12 PM
أسئلـــــــــــــــــــــــــــــــة لمشاركتكم
1) معك مصباحين على التوالى مقاومتهما على الترتيبr1/r2 &r1>r2 يكون اضاءة
(r1=r2 & r1<r2 &r2<r1)

2) متى لا تتولد قوة دافعه مستحثة فى سلك مستقيم يتحرك عموديا على خطوط الفيض

3) معك اناء به مول هيدروجين و مول هيليوم (كثافه الهيدروجين اقل من الهيليوم ) ايهما
1) طاقه حركته اكبر 2) ضغطه اكبر

4) معك 3 مصابيح موصله على التوازى (المصباح الاول يوجد معه فى بدايه فرعه مقاومه) (الثانى معه فى بداييه فرعه ملف)(الثالث معه فى بدايه فرعه ملف ملفوف حول حديد مطاوع
عنـــــــــــــــــــــــــــــــــــد غلق الدائرة ايهما يضئ اولا ** ايهما تكون اضائته اشد
*** عند الانتظار لمده ايهما تكون اضائته اشد

koko eldaif
08-05-2012, 08:58 AM
أسئلـــــــــــــــــــــــــــــــة لمشاركتكم
1) معك مصباحين على التوالى مقاومتهما على الترتيبr1/r2 &r1>r2 يكون اضاءة
(r1=r2 & r1<r2 &r2<r1)
ممكن توضح سؤالك أكثر

2) متى لا تتولد قوة دافعه مستحثة فى سلك مستقيم يتحرك عموديا على خطوط الفيض
اذا كان يتحرك و كان معدل قطع خطوط الفض ثابت أو اذا كانت دائرته مفتوحة
3) معك اناء به مول هيدروجين و مول هيليوم (كثافه الهيدروجين اقل من الهيليوم ) ايهما
1) طاقه حركته اكبر 2) ضغطه اكبر
هل مذكور عندك فى السؤال أن درجة الحرارة ثابتة
4) معك 3 مصابيح موصله على التوازى (المصباح الاول يوجد معه فى بدايه فرعه مقاومه) (الثانى معه فى بداييه فرعه ملف)(الثالث معه فى بدايه فرعه ملف ملفوف حول حديد مطاوع
عنـــــــــــــــــــــــــــــــــــد غلق الدائرة ايهما يضئ اولا ** ايهما تكون اضائته اشد
*** عند الانتظار لمده ايهما تكون اضائته اشد

بالنسبة للاضاءة فقط فكلهم يضيئوا و لكن الاول ثم الثانى ثم الثالث و لكن فى فترة زمنية قصيرة جدا
بالنسبة لشدة الاضاءة أولا المصباح الاول هو الاشد.نظرا لتولد حث ذاتى فى الاخرين.
بعد الانتظار لفترة الثانى أو الثالث تكون اضاءته أشد لكن يمكن أن تكون الثالث فقط (غير متأكد )

بسام السيد صديق
08-05-2012, 10:22 PM
بالنسبه للسؤال الاول اضاءة r1 تكون اكبر لان مقاومته كبيرة وبالتالى يكون فرق الجهد على طرفيه كبير وبالتالى الطاقه او القدرة تكون كبيرة (ده رغم انهم بيمر فيهم نفس شده التيار )
التاني صح لان دائرته مفتوحه

التالت هما فى اناء واحد يبقى اكيد درجه الحرارة ثابته يبقى طاقه الحركه ليهم ثابته لكن ضغط الهيليوم اكبر من الهيدروجين لان كتلته اكبر وبالتالى القوه هتكون اكبر وهما بيضغطم على نفس المساحه الى هيا جدران الاناء من جوه
الباقى صح لكن عند الانتظار لفترة هتكون الاضاءة متساويه فى كله لان الحث هينعدم التيار لن يتغير هيبقى مستمر وانتا عارف ان القوه الدافعة بتتناسب مع دلتا l

Dr/wewe12
09-05-2012, 11:32 AM
الباقى صح لكن عند الانتظار لفترة هتكون الاضاءة متساويه فى كله لان الحث هينعدم التيار لن يتغير هيبقى مستمر وانتا عارف ان القوه الدافعة بتتناسب مع دلتا l

بعد فترة من الزمن وجود المقاومة مع الأول تؤدي إلى تقليل شدة التيار وبالتالي تقليل شدة الإضاءة أما الثاني والثالث فسوف تتساوى شدة الإضاءة لكل منهما لأن الملف ليس له أثر أما إجابتك هذه فهي لسؤال آخر وهو

ثلاث دوائر منفصلة الأولى مصباح وبطارية ومفتاح و الثانية مصباح وملف وبطارية ومفتاح والثالثة مصباح وملف ملفوف حول قلب حديدي و بطارية ومفتاح فبعد فترة من الزمن تصبح شدة الإضاءة واحدة في الثلاث حالات أما في سؤالك في مقاومة تضعف شدة التيار

والله أعلم،،،،،

Dr/wewe12
09-05-2012, 11:43 AM
بالنسبه لاى الاشكال لا يصلح كمحول هتكون b (ده اكيد)
بالنسبة للمغناطيس والملف اظن انه هيتولد ثم ينعدم لان اول مانحط المغناطيس هيتولد وبعد كده يكون اتزان
اما الاخيرة موضع الاتزان

وما الذي جعلك متأكدا؟؟
فأنت لو نظرت للشكل b من الجنب ستجده نفس الشكل a لا يوجد أي فرق

الثانية معي سؤال شبيه به إلى حد ما مجاب بأنه لا يتولد وهذا هو المنطقي لعدم حدوث تغير في معدل قطع خطوط الفيض

بسام السيد صديق
10-05-2012, 01:26 PM
شكرا ليك على اهتمامك
لكن الثلاثه متشاويين فى المقاومه ده الى انا نسيت اقوله وهيا ليها رسمه ولكن كل ما انقلها على الايباد بتكون باهته
اما بالنسبه للمحول فهحاول ارفع رسومات لتوضيح حلها مع انى مبعرفش نظام الموقع ده ايه
وحلها كده فى كتاب الوسام ازاى مكنش متأكد (هههههههههههههه)
طب حليتم بتاعت المغناطيس ازاى الى بيتحرك بسرعه

جهاد 11
11-05-2012, 12:10 AM
لو سمحتم
بالنسبه لمسالةبتاعة المحول
حد وصل فيها لاجابه اكيده
وكمان هى موجوده فى الدليل بس بيقول ايهما يمكن ان يكون مولد وطالب الشرح ياريت مدرس يحلها لان انا كنت فهمها بطريقه
غلط

Dr/wewe12
11-05-2012, 08:39 AM
لو سمحتم
بالنسبه لمسالةبتاعة المحول
حد وصل فيها لاجابه اكيده
وكمان هى موجوده فى الدليل بس بيقول ايهما يمكن ان يكون مولد وطالب الشرح ياريت مدرس يحلها لان انا كنت فهمها بطريقه
غلط

قريبا إن شاء الله سيكون هناك حل نهائي بس على ما أسأل

Dr/wewe12
11-05-2012, 08:46 AM
شكرا ليك على اهتمامك
لكن الثلاثه متشاويين فى المقاومه ده الى انا نسيت اقوله وهيا ليها رسمه ولكن كل ما انقلها على الايباد بتكون باهته
اما بالنسبه للمحول فهحاول ارفع رسومات لتوضيح حلها مع انى مبعرفش نظام الموقع ده ايه
وحلها كده فى كتاب الوسام ازاى مكنش متأكد (هههههههههههههه)
طب حليتم بتاعت المغناطيس ازاى الى بيتحرك بسرعه

أكيد المصابيح متساوية في المقاومة بس أنا مش قصدي مقاومة المصابيح أنا قصدي المقاومة المتصلة مع المصباح الأول و يا ريت مصدر السؤال

كتاب الوسام كاتب الشكل الثاني ولم يحدد من اليمين أم من اليسار لأن (a b c) أصلا مش واضحة على الرسمة

جهاد 11
11-05-2012, 08:53 AM
قريبا إن شاء الله سيكون هناك حل نهائي بس على ما أسأل

شكرا ليك على الاهتمام
بس مش غريبه ان يكون نفس الرسمه عليها سؤالين عكس بعض
يعنى فى الدليل عكس الوسام
وااحد بيقول ايهم يصلح لا يكون مولد
ونفس الرسمه فى الدليل ايهم ان يكون مولد:bosyht9::d:d

koko eldaif
13-05-2012, 01:10 PM
أشكر الجميع للاهتمام بالاسئلة و من يريدنى أن أضع أسئلة جديدة فليطلب و من يريد ابقاء المناقشة حول الاسئلة فليطلب و سأبدأ هنا بحل دليل التقويم

سنبدأ بالباب الاول (الفصل 1و2و3 ) من يريد أى سؤال فى كتاب الوزارة أو دليل التقويم فليضعه.

Dr/wewe12
14-05-2012, 08:04 AM
أشكر الجميع للاهتمام بالاسئلة و من يريدنى أن أضع أسئلة جديدة فليطلب و من يريد ابقاء المناقشة حول الاسئلة فليطلب و سأبدأ هنا بحل دليل التقويم

سنبدأ بالباب الاول (الفصل 1و2و3 ) من يريد أى سؤال فى كتاب الوزارة أو دليل التقويم فليضعه.

لا تستشر في فعل الخير

في دليل التقويم يا ريت نناقش مسألة عدد الانعكاسات الكلية في آخر الضوء لأني حليتها بحل آخر مخالف لحل الكتاب و طلعت صح و المشكلة الثانية أن المسألة منقولة من أحد مراجع الفيزياء ومحلولة 82 انعكاس والدليل حاللها 81 انعكاس

Dr/wewe12
14-05-2012, 08:08 AM
هذا الموضوع فيه مجموعة أسئلة يا ريت نناقشها

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=422769

Dr/wewe12
15-05-2012, 07:51 AM
نبدأ في المناقشة

2- يختلف نوع النغمة الصادرة من الناى عن تلك الصادرة من المزمار رغم تساوى التردد الاساسى لهما؟؟

3- يسمع شخص صوت نفير سيارة قادمة بسرعة نحوه بتردد كبير وتكون اقل تردد عندما تبتعد السيارة عن الشخص ؟؟

4- عند طرق شوكة رنانة واقريبها من الاذن ثم ادارتها دورة واحدة يسمع صوت يقوى ويضعف اربع مرات ف الثانية؟؟

الثلاث أسئلة بره المنهج الأولى عن الأعمدة الهوائية و الثانية عن ظاهرة دوبلر و الثالثة عن التداخل البناء والهدام و كلهم كانوا في المنهج القديم

Dr/wewe12
15-05-2012, 07:55 AM
- مقياس ضغط ع ارتفاع 8 متر ع جانب خزان يحتوى ع سائل يقرأ 57400 بسكال ومقياس اخر عند ارتفاع 5متر يقرأ 80000 بسكال ... احسب كثافة السائل

أعتقد إن ده البعد عن قاع الإناء و ليس البعد عن سطح السائل حتى تكون قيم الضغط المعطاة في المسألة منطقية ويكون للمسألة معنى . أنا حليتها على كده وطلعت معايا مش فاكر بس تقريبا 770 و كسر

koko eldaif
15-05-2012, 09:14 AM
لا تستشر في فعل الخير

في دليل التقويم يا ريت نناقش مسألة عدد الانعكاسات الكلية في آخر الضوء لأني حليتها بحل آخر مخالف لحل الكتاب و طلعت صح و المشكلة الثانية أن المسألة منقولة من أحد مراجع الفيزياء ومحلولة 82 انعكاس والدليل حاللها 81 انعكاس

هو الحل 81 رأى و الحل 82 رأى اّخر لان من حل على أنها 81 فانه بدأ بعدد الانعكاسات الكلية بعدما انعكس الشعاع الضوئى لاول مرة عند سقوطه ثم انكساره من خارج لوح الزجاج

أما الحل 82 انعكاس فقام بعد ذلك الانعكاس معهم

هناك تطبيق زائد على هذه المسألة و هو حدد اتجاه الشعاع الخارج بعد نهاية الانعكاسات.

من يريده فليطلبه

احمد هشام المراكبى
15-05-2012, 09:28 AM
كيف يستخدم المطياف لمعرفة درجة حرارة النجوم و تركيب الشمس وعناصرها من خلال خطوط فرنهوفر ؟
ياريت اجابة كاملة فى السؤال ده يا شباب .. علشان يتضح لي جيدا ..

جهاد 11
15-05-2012, 08:24 PM
لو سمحتم حد يجوبلى على السؤال ده فى امتحانات الوزاره
ماذا يحدث عند سقوط ضوء ابيض على منشور كسرت راسه

mysteriousman2
15-05-2012, 09:28 PM
زاوية الرأس = سيتا 1 + فاى 2
0= سيتا 1 + فاى 2

يبقى يمر الشعاع الضوء دون حدوث اى انكسار او انعكاس

koko eldaif
12-06-2012, 08:34 AM
ان شاء الله كلنا موجودون على الصفحة فى تواصل مستمر حتى يوم الامتحان من يريد شيئا فليطلبه

koko eldaif
12-06-2012, 08:41 AM
مسألة وضعها أحد الزملاء

قيست مقاومة سلك دائرى بين نهايتى قطر فيه فكانت 0.9 أوم و قيست بين نهايتى وتر فيه 0.5 أوم فاذا كان نصف قطر الدائرة 6 سم فاحسب طول القوس الاصغر للوتر

Dr/wewe12
14-06-2012, 09:55 AM
مسألة وضعها أحد الزملاء

قيست مقاومة سلك دائرى بين نهايتى قطر فيه فكانت 0.9 أوم و قيست بين نهايتى وتر فيه 0.5 أوم فاذا كان نصف قطر الدائرة 6 سم فاحسب طول القوس الاصغر للوتر

سبق حلها يا كوكو وهذا ليس وقتها فهي مجرد تدريب لأن حلها يجيله صفحة ونص أو صفحتين فخلينا دلوقتي في مسائل الامتحان

شوف السؤال ده في دليل التقويم أن جاوبته بس شاكك في إجابته وهو

إذا ربط وتر مشدود بشوكة رنانة مهتزة اشرح لماذا تتكون مناطق ذات سعة عظمى وأخرى ذات سعة صفر .

natiga4all
15-06-2012, 11:06 PM
سبق حلها يا كوكو وهذا ليس وقتها فهي مجرد تدريب لأن حلها يجيله صفحة ونص أو صفحتين فخلينا دلوقتي في مسائل الامتحان

إذا ربط وتر مشدود بشوكة رنانة مهتزة اشرح لماذا تتكون مناطق ذات سعة عظمى وأخرى ذات سعة صفر .

اعتقد ان الموجات لما ترسل ف الوتر هترتد مره اخرى وتتراكب الموجات الساقطة مع المنعكسة وتتكون موجات موقوفه من عقد وبطون .. العقد سعة بصفر والبطون سعه عظمى

natiga4all
15-06-2012, 11:08 PM
هو الحل 81 رأى و الحل 82 رأى اّخر لان من حل على أنها 81 فانه بدأ بعدد الانعكاسات الكلية بعدما انعكس الشعاع الضوئى لاول مرة عند سقوطه ثم انكساره من خارج لوح الزجاج

أما الحل 82 انعكاس فقام بعد ذلك الانعكاس معهم

هناك تطبيق زائد على هذه المسألة و هو حدد اتجاه الشعاع الخارج بعد نهاية الانعكاسات.

من يريده فليطلبه

فعلا فى كتاب الوسام ويعتمد ذلك على عدد الانعكاسات

natiga4all
15-06-2012, 11:09 PM
اخى الحل الاكيد لمسالة الانعكاسات هى انك مش واخد بالك من حاجه احنا لما بنحذف الجزء اللى مش يعتبر انعكاس مش بناخد بالنا ان فى جزء زيه ف اخر اللوح الزجاجى لابد من حزفه لو اشتغلنا ب ارقام ب الظبط هيطلع الناتج اكيد وانا جربتتها بس الارقام ب الملى

koko eldaif
17-06-2012, 02:12 AM

اعذرنى بشدة على التأخير و السبب فى ذلك هو تكون موجات موقوفة لان الوتر المشدود عند ربطه من نهايته و تحريكه حركة توافقية بسيطة بالشكوكة الرنانة المهتزة فتظهر بطون ذات نهاية عظمى و عقد ذات سعة صفر وهذا يرجع لتراكب الموجات الساقطة مع المنعكسة

koko eldaif
17-06-2012, 02:17 AM
بعض الاسئلة :

1) فوتون و الكترون لهما نفس الطول الموجى قارن بين طاقتيهما.

2) اذكر استخدام المنشور الثلاثى متساوى الاضلاع.

Dr/wewe12
19-06-2012, 06:09 PM
بعض الاسئلة :

1) فوتون و الكترون لهما نفس الطول الموجى قارن بين طاقتيهما.

2) اذكر استخدام المنشور الثلاثى متساوى الاضلاع.

2c على v

تحليل الضوء لمكوناته عندما يكون في وضع النهاية الصغرى للانحراف

محمود طلعت محمود
19-06-2012, 10:34 PM
السلام عليكم
انا معايا شوية اسئلة ع الوحدة الاولى والتانيه
واتمنى منكوا الاجابة باذن اللهــ

1- المسافة بين الهدبة المركزية والهدبة التى تعلوها مباشرة ف تجربة ينج هى .........

2- عندما تنتظم سرعة هبوط قطرة مطر فان وزن القطرة ( قوة دفع الهواء- قوة دفع الهواء + مقاومة الهواء نتيجة اللزوجة - وزن الهواء بها - قوة رفع الهواء لها ) مع التعليل :d

3- ف السريان الهادئ تكون النسبة بين عدد خطوط الانسياب ف وحدة المساحات المارة ف الجزء المتسع الى عدد خطوط الانسياب ف وحدة المساحات المارة ف الجزء الضيق ( اقل من واحد - تساوى واحد - اكبر من واحد ) مع التعليل

4- اى من الاتى يكون اسهل ع البالون ف رفعه ( 1كجم من الحديد الصلب - 1كجم من القطن - 1كجم من الماء - جميع ما سبق ) مع التعليل

5- بارومتر يقرأ 76 سم فاذا غمست الانبوبه البارومتريه لاسفل 1سم فان الضغط الجوى المقاس يساوى ( 77- 76 - 75- 1 )سم زئبق * مع التوضيح

علل

1- ينتشر الصوت ف المواد الصلبه بسرعة اكبر من الغازات ؟؟ السؤال ده سمعتله اكتر من اجابه

2- يختلف نوع النغمة الصادرة من الناى عن تلك الصادرة من المزمار رغم تساوى التردد الاساسى لهما؟؟

3- يسمع شخص صوت نفير سيارة قادمة بسرعة نحوه بتردد كبير وتكون اقل تردد عندما تبتعد السيارة عن الشخص ؟؟

4- عند طرق شوكة رنانة واقريبها من الاذن ثم ادارتها دورة واحدة يسمع صوت يقوى ويضعف اربع مرات ف الثانية؟؟

5- تعتبر قاعدة ارشميدس تطبيق لقانون نيوتن الثالث؟؟ مش فاكرة قانون نيوتن اساسا :d

6- يمكن ان تطفو ابرة صلب رفيعة فوق الماء مغطاة بطبقة زيت؟؟

7- عند انصهار قطعة جليد تطفو فوق سطح الماء ف كاس فان مستوى سطح الماء ف الكاس لا يتغير؟؟ سمعت اجابات مختلفة للسؤال ده

8- تتغير قيمة قوة الدفع ع الغواصة عند انتقالها من الماء المالح الى الماء العذب؟؟ هو مش الغواصة اساسها العلمى قانون الطفو

9- تتميز بعض السوائل بكبر لزوجتها؟؟

10- سمك لوح زجاجى قديم يكون اكبر عند قاعدة النافذه ويكون اقل عند حافتها؟؟

مسائل

1- مقياس ضغط ع ارتفاع 8 متر ع جانب خزان يحتوى ع سائل يقرأ 57400 بسكال ومقياس اخر عند ارتفاع 5متر يقرأ 80000 بسكال ... احسب كثافة السائل

2- دورق كتلته 38.4جم مملوء بالماء وضع بداخله جسم صلب كتلته 22.3 جم فاصبحت كتلته 49.8جم .... احسب الكثافة النسبية للجسم الصلب

محمود طلعت محمود
20-06-2012, 12:04 AM
- النسبة بين سرعة الفوتون بعد التصادم إلى سرعته قبل التصادم مع فوتون في تأثير كومتون
- النسبة بين سرعة الفوتون بعد التصادم إلى سرعته قبل التصادم مع إلكترون في تأثير كومتون

محمود طلعت محمود
20-06-2012, 12:05 AM
ايه الفرق بينهم يا شياب

koko eldaif
03-08-2012, 01:49 AM
أتمنى من المشرفين تثبيت هذه الصفحة لما تحتويه على عدد هائل من الاسئلة المتميزة و لعرض فيها كل ما يقف أمام الطلبة

osba
07-12-2012, 11:45 PM

الاساتذه الأفاضل في اجابة الجزئيه (ب) قلتم نتحرك مسافه 0.1m لكي يختفي الصوت وهي مسافه تساوي لمدا علي اربعه لكي يكون التداخل هدام ويكون فرق المسير لمدا علي اثنين فكيف يكون ذلك وشكرا ارجو الرد السريع لتوضيح الاجابه

osba
07-12-2012, 11:49 PM
اين عمالقة الفيزياء

محمد سالم العربى
13-12-2012, 01:36 PM
1_ ارسم علاقة بيانية بين الضغط عند نقطة فى باطن سائل و بعد النقطة عن قاع الوعاء محددا قيمة الضغط الجوى

2_ متى يشذ الغاز عن قانون بويل؟ و ما مدى الضغط الذى يخضع فبه الغاز لقانون بويل ؟ وضح اجابتك بالرسم

3_كرة جوفاء معلقة فى الماء فتكون كثافة مادة الكرة (اكبر_اقل_تساوى) كشافة الماء

4_رسم علاقة بيانية بين متوسط مربع سرعة حزيئات الغاز على المحور الرأسى و درحة الحرارة الكلفينية

على المحور الأفقى فكان الميل يساوى ط/4 احسب كتلة المول من الغاز R=8.314 J mole.

5_زيادة سعة اهتزازة الموجة المنتشرة فى وسط ما يؤدى الى ذيادة (السرعة_التردد_الشدة_الطول الموجى)

6_ متى تكون القىم التالية تساوى صفر

قراءة مانومتر _الضغط داخل الأنبوبة البارومترية

7_وضع كأس عميق مملوء بالماء على ميزان ثم غمر فيه جسم معلق بخيط طويل بحيث لايلامس قاع الاناء فازاح حجما من الماء وانسكب خارج الكأس بحيث ظل سطح الماء عند الحافه فاذا جفف الماء المنسكب قارن بين كتلة ووزن الماء والكأس فى مصر و القطب الشمالى وعلى سطح القمر

انتظروا المسائل
Abo Salem ElMasry
Let s have fun

محمد سالم العربى
13-12-2012, 03:46 PM
1_ ارسم علاقة بيانية بين الضغط عند نقطة فى باطن سائل و بعد النقطة عن قاع الوعاء محددا قيمة الضغط الجوى

2_ متى يشذ الغاز عن قانون بويل؟ و ما مدى الضغط الذى يخضع فبه الغاز لقانون بويل ؟ وضح اجابتك بالرسم

3_كرة جوفاء معلقة فى الماء فتكون كثافة مادة الكرة (اكبر_اقل_تساوى) كشافة الماء

4_رسم علاقة بيانية بين متوسط مربع سرعة حزيئات الغاز على المحور الرأسى و درحة الحرارة الكلفينية

على المحور الأفقى فكان الميل يساوى ط/4 احسب كتلة المول من الغاز R=8.314 J mole.

5_زيادة سعة اهتزازة الموجة المنتشرة فى وسط ما يؤدى الى ذيادة (السرعة_التردد_الشدة_الطول الموجى)

6_ متى تكون القىم التالية تساوى صفر

قراءة مانومتر _الضغط داخل الأنبوبة البارومترية

7_وضع كأس عميق مملوء بالماء على ميزان ثم غمر فيه جسم معلق بخيط طويل بحيث لايلامس قاع الاناء فازاح حجما من الماء وانسكب خارج الكأس بحيث ظل سطح الماء عند الحافه فاذا جفف الماء المنسكب قارن بين كتلة ووزن الماء والكأس فى مصر و القطب الشمالى وعلى سطح القمر

انتظروا المسائل
Abo Salem ElMasry

محمد سالم العربى
13-12-2012, 03:56 PM
1- المسافة بين الهدبة المركزية والهدبة التى تعلوها مباشرة ف تجربة ينج هى .........
دلتا y
2- عندما تنتظم سرعة هبوط قطرة مطر فان وزن القطرة ( قوة دفع الهواء- قوة دفع الهواء + مقاومة الهواء نتيجة اللزوجة - وزن الهواء بها - قوة رفع الهواء لها ) مع التعليل
انا مش فاهم الاختيارات ولكن تتحرك قطرة المطر تحت تأثير ثلاث قوى الوزن للأسفل الدفع للأعلى قوى الاحتكاك بينها و بين الهواء نتيجة اللزوجة
وتتحرك قطرة المطر فى اتجاه الجاذببية فتزداد سرعتها التى تتناسب طردبا مع مقاوة الهواء نتيجة اللزوجة حتى تصبح قو ىاللزوجة مساوية للوزن تتحرك بسرعة منتظمة

3- ف السريان الهادئ تكون النسبة بين عدد خطوط الانسياب ف وحدة المساحات المارة ف الجزء المتسع- الى عدد خطوط الانسياب ف وحدة المساحات المارة ف الجزء الضيق ( اقل من واحد - واحدتساوى - اكبر من واحد ) مع التعليل
لأن عدد خطوط الانسياب ثابتة على طول مسار الأنبوبة ولكن تتزاحم فى السرعات الكبيرة وتتباعد فى السرعات الصغيرة
4- اى من الاتى يكون اسهل ع البالون ف رفعه ( 1كجم من الحديد الصلب - 1كجم من القطن - 1كجم من الماء - جميع ما سبق ) مع التعليل
لأن قوى الرفع تتناسب طرديا مع الحجم فيلقى دفعا أكبر
5- بارومتر يقرأ 76 سم فاذا غمست الانبوبه البارومتريه لاسفل 1سم فان الضغط الجوى المقاس يساوى ( 77_76 75- 1 )سم زئبق * مع التوضيح

لأنة فى السوائل المتجانسة يتساوى الضغط فى النقط الواقعة فى مستوى أفقى واحد ولكن يرتفع الزئبق على جانبى الانبوبة

محمد سالم العربى
13-12-2012, 04:01 PM
التعليلات هكتبه فى world وهرفعه