مشاهدة النسخة كاملة : عاجل جدا بخصوص القدرات خبر هااااااااام

bahaaeldeen
28-04-2012, 01:01 PM
انا اتاكدت ان فى اسكندرية اخر ميعاد لتقديم امتحان القدرات يوم 17 مايو
وفى حلوان مش متأكد لسه هعرف بكرة ياريت تروحوا تسألوا علشان اخر ميعاد 17 مايو

مطلوب صورة رقم جلوس وصورتين شخصيتين ومصاريف تقريبا 150 جنيه

وربنا يوفقكوا :)

shadaya
28-04-2012, 09:05 PM
ازاى دا امتحانات ثانويه عمه 9\6 ؟؟؟

posyyy
29-04-2012, 01:04 PM
هو المطلوب رقم جلوس سنه تانيه ولا تالته عشان انا مش معايا غير بتاع سنه تانيه و بتاع تالته لسه مختوش من المدرسه مع العلم انه هيتغير عشان انا حولت ادبي؟؟

bahaaeldeen
29-04-2012, 05:16 PM
ازاى دا امتحانات ثانويه عمه 9\6 ؟؟؟

الامتحان غير التقديم

bahaaeldeen
29-04-2012, 05:17 PM
هو المطلوب رقم جلوس سنه تانيه ولا تالته عشان انا مش معايا غير بتاع سنه تانيه و بتاع تالته لسه مختوش من المدرسه مع العلم انه هيتغير عشان انا حولت ادبي؟؟

اى رقم جلوس وحضرى كل بياناتك

shadaya
29-04-2012, 08:42 PM
لا انا كده مش فاهمه حاجه يعنى اصلى من بلد تانيه هل المفروض اسافر من دلوقت عشان اخد قدرات يعنى مش بعد النتيجه؟؟ انا عندى امتحانات

angel love1111
30-04-2012, 12:24 PM
ياجماعه انا قدمة ف الامتحان بس ده مجرد تقديم 2صورة رقم الجلوس بتاع 2ث علشان الجديد مش معانا اكيد و2 صوره شخصيتان و الرقم القومى 145 جنبة وهتخدم رقم الجلوس علشان الامتحان اللى بعد امتحانات الثانويه العامه فهمتم ولا نووووووووووووووووووووب

bahaaeldeen
01-05-2012, 09:05 PM
لا انا كده مش فاهمه حاجه يعنى اصلى من بلد تانيه هل المفروض اسافر من دلوقت عشان اخد قدرات يعنى مش بعد النتيجه؟؟ انا عندى امتحانات

خلى اى حد يقدملك

المطلوب
تقديم 2صورة رقم الجلوس بتاع 2ث علشان الجديد مش معانا اكيد و2 صوره شخصيتان و الرقم القومى 145 جنية وهتخدم رقم الجلوس علشان الامتحان اللى بعد امتحانات الثانويه العامه

وياريت لو الجواب اللى فيه الايميل دة

لو هتقدمى فى حلوان قولى وانا اقدملك ممكن عادى مفيش مشكلة

shadaya
02-05-2012, 03:38 PM
لا شكرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر رررررررررررررررررا تم
بس لو فيها غلاسه ممكن اعرف هوا الامتحان امتى

bahaaeldeen
04-05-2012, 05:01 PM
لا شكرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر رررررررررررررررررا تم
بس لو فيها غلاسه ممكن اعرف هوا الامتحان امتى

الامتحان بعد تخليص امتحانات الثانوية العامة
بيقولو بعديها ب3 ايام

لسه ماعلنوش

posyyy
04-05-2012, 10:19 PM
ازاي ده انا كنت لسه هبتدي الكورس بعد الامتحانات ما تخلص عشان سمعت ان الامتحان بعد النتيجه علي طول مش بعد الامتحانات

Alaa ziad
04-05-2012, 11:27 PM
خلى اى حد يقدملك

المطلوب
تقديم 2صورة رقم الجلوس بتاع 2ث علشان الجديد مش معانا اكيد و2 صوره شخصيتان و الرقم القومى 145 جنية وهتخدم رقم الجلوس علشان الامتحان اللى بعد امتحانات الثانويه العامه

وياريت لو الجواب اللى فيه الايميل دة

لو هتقدمى فى حلوان قولى وانا اقدملك ممكن عادى مفيش مشكلة

هو في تقديم قبل الامتحان في حلوان ؟؟؟؟؟

bahaaeldeen
06-05-2012, 12:17 AM
هو في تقديم قبل الامتحان في حلوان ؟؟؟؟؟

اة طبعا
انا هروح يوم الاتنين عشان تنفيذ مشروع لو فيه اى حاجة او استفسار هكون موجود ودة رقمى

story.ending
06-05-2012, 05:10 PM
لو سمحت يعنى انا ممكن ادى الفلوس ورقم جلوسى والصور الشخصيه لاى حد مثلا يوديها الكليه علشان انا من الشرقيه وصعب عليا اسافر فى الوقت ده هوه مثلا لو خت القدرات ونجحت فيها بس الكليه ما جتليش فى القاهره وجاتلى فى اى مكان تانى مثلا المنيا او الاقصر ينفع احول وادفع فلوس لجامعه حلوان

bahaaeldeen
08-05-2012, 11:08 PM
لو سمحت يعنى انا ممكن ادى الفلوس ورقم جلوسى والصور الشخصيه لاى حد مثلا يوديها الكليه علشان انا من الشرقيه وصعب عليا اسافر فى الوقت ده هوه مثلا لو خت القدرات ونجحت فيها بس الكليه ما جتليش فى القاهره وجاتلى فى اى مكان تانى مثلا المنيا او الاقصر ينفع احول وادفع فلوس لجامعه حلوان

اوكى مفيش مشكلة

bahaaeldeen
08-05-2012, 11:09 PM
يا جماعة الرد النهائى
حلوان فاتحة باب التسجيل واخر يوم 17 مايو والامتحانات هتبدأ بعد الثانوى ب 48 ساعة
ياريت الكل يلحق يقدم احسن بجد

Alaa ziad
15-05-2012, 02:48 AM
يا جماعة الرد النهائى
حلوان فاتحة باب التسجيل واخر يوم 17 مايو والامتحانات هتبدأ بعد الثانوى ب 48 ساعة
ياريت الكل يلحق يقدم احسن بجد

معلش حضرتك أنا والدتي قابلت رئيس شئون الطلبه النهارده و قال لها إن دي إشاعات أعمل إيه ؟

princess monna
02-06-2012, 01:05 AM
انا مش فاهمه يعنى امتحان بعد الثانويه ب 2 او 3 يوم ازاى و حوار الكورسات و كل ده ازاى الطلبه هيخدوهم او هيتدربوا و هو مش فى وقت كده

bahaaeldeen
02-06-2012, 11:03 PM
انا مش فاهمه يعنى امتحان بعد الثانويه ب 2 او 3 يوم ازاى و حوار الكورسات و كل ده ازاى الطلبه هيخدوهم او هيتدربوا و هو مش فى وقت كده

التقديم بعد الامتحان غالبا ب 2 او 3 يوم
وممتد لبعد كدة باسابيع
الكورسات مش هتاخد وقت حوالى ع الاقل 4 حصص وبتعتمد على تمرين الطالب
باذن الله فيه وقت متقلقييش

senyorita sara
17-06-2012, 06:41 PM
هى الكلية دى ليها تنسيق من العلمى تقريبا بتاخد من كام

bahaaeldeen
19-06-2012, 09:48 AM
هى الكلية دى ليها تنسيق من العلمى تقريبا بتاخد من كام

من علمى مفتوح كل الاقسام
لكن قسم عمارة لوحده
وقسم ديكور لوحده لكن لو تنسيق يبقى عمارة بس اللى لوحده
خدت فى حلوان 92 ونص
وفى المنيا والاقصر 91 ونص وفى اسكندرية 93
اللى هو قسم ديكور بس
لكن علمى ممكن يدخل كل الاقسام ماعدا عمارة لانه بتنسيق خاص اعلى

senyorita sara
20-06-2012, 10:47 AM
طب انا كنت عاوزه ادخل ديكور او عماره لو مجبتش مجموع هندسه
يعنى اقل تنسيق للعماره 92 صح طب والديكور عادى ولا ايه
وبعدين لما اتخرج منها بتساوى باللى مخرجين هندسه ولا فى دبلومه بعديها

bahaaeldeen
20-06-2012, 10:05 PM
طب انا كنت عاوزه ادخل ديكور او عماره لو مجبتش مجموع هندسه
يعنى اقل تنسيق للعماره 92 صح طب والديكور عادى ولا ايه
وبعدين لما اتخرج منها بتساوى باللى مخرجين هندسه ولا فى دبلومه بعديها

عمارة مجموعها اعلى من ديكور
بفروق بسيطة
اقل تنسيق لعمارة 93 ونص
واقل تنسيق ديكور ب 91 ونص
والاتنين شغلهم واحد والاتنين احسن من هندسة عمارة :)
لان بتوع عمارة بيشتغلوا ديكور لما بيتخرجوا اصلا

لما بتتخرجى بتتساوى طبعاااا دة لو عمارة
بتاخدى شهادة بكالريوس عمارة وتنضمى لنقابة المهندسين وشغلك بيبقى احسن لان معاكى سلاح الفن والابداع والهندسة اللى بجد دة غير برامج كومبيوتر بتتعلميها فى مجال دراستك بتفيدك اوى اوى فى الشغل

لكن المصريين مش يعرفو قيمة الكليات بتاعتنا ودة اللى كمان مخلينا متميزين لاننا بننافس اننا نبيقى احسن من بتوع هندسة لاننا فعلا نستحقها وغلنا شغلهم واكتر ومعانا سلاح الفن والابداع والهندسة

لو ديكور بقى الشهادة بكالريوس عمارة داخلية قسم هندسة ديكور كلية فنون جميلة
وكمان معاكى سلاح معمارى وسلاح بتوع ديكور وسلاح مصممين وسلاح مهندسين يعنى معاكى جوانب كتيرة فى العمارة والهندسة والفن وتصميم الديكور :)
ومشكلة ديكور انه يتبع نقابة التشكليين بس الدكاترة وكلنا بنحاول اننا ننضم لنقابة المهندسين باذن الله واصلا نقابة المهندسين مش رافضة :)

story.ending
21-06-2012, 09:53 AM
معلشى تعبتك معايا بس ضرورى انا دلوقتى كنت عاوزه ادخل ديكور بس انا مجموعى فى اول التمنين وكان على امل اوصل لاخر التمنين وكده بس لاسف بلامتحانات ديه مش هيوصل المهم انا كنت عاوزه اعرف ايه اقرب قسم بعد الديكور على طول ويبقى كويس برضوا وفى نفس الوقت مجموعه يبقى فى اول التمنين يعنى ايه الاقسام الى ممكن تقبل من مجموعى اخد دورات فيها واخر معاد امتى بالظبط علشان انا هخلص 4_7 مع اعلم اننا علمى مش ادبى واسفه ان كنت طولت

bahaaeldeen
21-06-2012, 05:25 PM
معلشى تعبتك معايا بس ضرورى انا دلوقتى كنت عاوزه ادخل ديكور بس انا مجموعى فى اول التمنين وكان على امل اوصل لاخر التمنين وكده بس لاسف بلامتحانات ديه مش هيوصل المهم انا كنت عاوزه اعرف ايه اقرب قسم بعد الديكور على طول ويبقى كويس برضوا وفى نفس الوقت مجموعه يبقى فى اول التمنين يعنى ايه الاقسام الى ممكن تقبل من مجموعى اخد دورات فيها واخر معاد امتى بالظبط علشان انا هخلص 4_7 مع اعلم اننا علمى مش ادبى واسفه ان كنت طولت

لا تقلقى باذن الله مجموعك يزيد
وتجيبى 91 ونص باذن الله
واول قسم بعد الديكور هو جرافيك
انتى علمى ولا ادبى ؟؟؟
انا كنت جايب فى تانية 88 ووصلت ل 92 ونص ودخلت فنون جميلة ديكور

story.ending
21-06-2012, 06:29 PM
لاه انا علمى رياضه بس لاسف مجموعى فى اول التمنين فعلشان كده كده ضاعت منى ديكور وانا نفسى ادخل فنون جميله باى طريقه ففكرت فى اى قسم وخلاص اصل انا اخر ما ياست فكرت فى تجاره فقلت احاول فى فنون تانى كده

bahaaeldeen
22-06-2012, 04:46 PM
لاه انا علمى رياضه بس لاسف مجموعى فى اول التمنين فعلشان كده كده ضاعت منى ديكور وانا نفسى ادخل فنون جميله باى طريقه ففكرت فى اى قسم وخلاص اصل انا اخر ما ياست فكرت فى تجاره فقلت احاول فى فنون تانى كده

تمام مادام تقدرى تجيبى 91 وكسور يعنى اقل من النص باذن الله يبقى لا تقلقى
بس ياريت تحاولى لان التنسيق متغير ممكن يزيد وممكن يقل على حسب المتقدمين للكلية واللى نجحوا فى القدرات
انا جبت فى تانية 88 وجبت فى تالتة 96 لانها اسهل وجبت مجموع سنتين 92 ونص ودخلت فنون جميلة ديكور
عقبالك يارب
ف بليييييييز متيأسيش انا اعرف ناس اول التمانين وصلت للتسعينات فى سنة تالتة والله العظيم وكمان تالتة اسهل ومحدش عارف فيه ايه بكرة
ربنا يوفقك :) وامتحنى فنون وخلى عندك ثقة بربنا :)
ولو جتلك مثلا الاقصر او المنيا ساعتها هتحولى اقرب كلية ليكى بكل سهولة مش شرط استيفاء المجموع

mandolen
23-06-2012, 01:49 PM
معلش ياجماعة انا داخلة المنتدى اول مرة ومحتاجه اسالكوا ف حاجه ضرورى
انا لسه اول مرة افكر ادخل كلية فنون جميلة انا ادبى واحنا حاليا ف الامتحانات

ومش لاقيه موعد امتحان القدرات """""فنون""""" ولا حتى عمارة ف جدول الثانوية

هل مفيش امتحان فى الثانوية وكله ف الكليات نفسها ولا هو لسه متحددش ولا ايه نظامه لان اللى اعرفه بنمتحن عادى ف لجنتنا ونرجع نمتحن ف الكلية

سؤال كمان مواعيد التقديم ف الكليات دى تختلف عن مواعيد الاختبارات؟؟؟؟؟؟
يعنى هل مفروض اقدم دلوقتى 23/6 وارجع اروح الاختبار بعد الامتحانات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ولا ده غباء منى :av4056bb7jp3:

مع العلم انى ف العريش يعنى بالنسبالى صعب دلوقتى اروح اقدم وارجع اروح الامتحان

bahaaeldeen
23-06-2012, 04:44 PM
معلش ياجماعة انا داخلة المنتدى اول مرة ومحتاجه اسالكوا ف حاجه ضرورى
انا لسه اول مرة افكر ادخل كلية فنون جميلة انا ادبى واحنا حاليا ف الامتحانات
ومش لاقيه موعد امتحان القدرات """""فنون""""" ولا حتى عمارة ف جدول الثانوية
هل مفيش امتحان فى الثانوية وكله ف الكليات نفسها ولا هو لسه متحددش ولا ايه نظامه لان اللى اعرفه بنمتحن عادى ف لجنتنا ونرجع نمتحن ف الكلية
سؤال كمان مواعيد التقديم ف الكليات دى تختلف عن مواعيد الاختبارات؟؟؟؟؟؟
يعنى هل مفروض اقدم دلوقتى 23/6 وارجع اروح الاختبار بعد الامتحانات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ولا ده غباء منى :av4056bb7jp3:
مع العلم انى ف العريش يعنى بالنسبالى صعب دلوقتى اروح اقدم وارجع اروح الامتحان

مواعيد امتحان القدرات ملوش علاقة بثانوية عامة غير تنسيق فقط لا غير
ادبى مفتوحلك نحت وجرافيك وتصوير ولو ليكى فى الرسم هتبدعى
لكن لو عايزة ديكور وانتى ادبى يبقى فى اسكندرية
مفيش غير 4 كليات فنون جميلة بس فى مصر القاهرة واسكندرية والمنيا والاقصر
تابعى الجرانين واول ما باب التنسيق يفتح هتيجى جامعة القاهرة اللى فى الجيزة وتسحبى استمارة امتحان فنون جميلة
بالنسبة لمواعيد الامتحان انتى بتختارى اى ميعاد على مزاجك عادى يعنى لما تسحبى استمارة اول ما تخلصى امتحان ساعتها هتقدميها لفنون جميلة اللى فى الزمالك وتحددى ميعادك بنفسك

senyorita sara
23-06-2012, 07:44 PM
اقل تنسيق لادبى من فنون جميلة كام لاى قسم

bahaaeldeen
24-06-2012, 04:48 AM
اقل تنسيق لادبى من فنون جميلة كام لاى قسم

86 84 فى الحدود دى

ادبى بتدخلى الاول اعدادى فنون وبعدين بتتخصصى على حسب التقدير
لكن ديكور مفتوح اعدادى ديكور لادبى وعلمى فى اسكندرية فقط

senyorita sara
24-06-2012, 06:23 PM
اوك يعنى ممكن مجموعى ينزل فى علمى وادخل ديكور برضو

وفى واحده صحبتى ادبى عاوزه تدخل ديكور بس ازاى انا اكون علمى وهيا مضيعه فى ادبى وفى الاخر نتساوى ببعض

bahaaeldeen
24-06-2012, 08:26 PM
اوك يعنى ممكن مجموعى ينزل فى علمى وادخل ديكور برضو

وفى واحده صحبتى ادبى عاوزه تدخل ديكور بس ازاى انا اكون علمى وهيا مضيعه فى ادبى وفى الاخر نتساوى ببعض

لا علمى لوحده وادبى لوحده
ادبى بيدخل ديكور بس فى اسكندرية فقط وله تنسيق خاص 91% لادبى
ودى مشكلة ديكور اللى احنا فيها للاسف وبالتالى تم منعنا من نقابة المهندسين :(

hagmoh
11-11-2012, 11:58 AM
انا طال فى دبلوم خمس سنين قسم كهرباء وكنت عايز اخش فنو عمارة بالاسكندرية انا عايز اعرف ايه اللى المفروض اعمله وامتحان القدرات عبارة عن ايه ولو فى كورسات لامتحان القدرات ياربت تفدونى

bahaaeldeen
22-11-2012, 09:05 AM
انا طال فى دبلوم خمس سنين قسم كهرباء وكنت عايز اخش فنو عمارة بالاسكندرية انا عايز اعرف ايه اللى المفروض اعمله وامتحان القدرات عبارة عن ايه ولو فى كورسات لامتحان القدرات ياربت تفدونى

فنون فنون مش بتاخد صنايع لكن قسم عمارة بس اللى بياخد :)
انت هتقدم فى امتحان عمارة وبييجى منظور هندسى :)

hagmoh
26-11-2012, 07:22 PM
فنون فنون مش بتاخد صنايع لكن قسم عمارة بس اللى بياخد :)
انت هتقدم فى امتحان عمارة وبييجى منظور هندسى :)متشكر من حضرتك طب هو فى كورسات بتتاخد والمواد بتاعت القدرات هى نفس مواد الثانوى العام انا سمعت ان بمتحن فيزياء وكيمياء ولا ده كلام فاضى عايز حضرتك توضحلى اكتر

bahaaeldeen
07-12-2012, 03:34 PM
متشكر من حضرتك طب هو فى كورسات بتتاخد والمواد بتاعت القدرات هى نفس مواد الثانوى العام انا سمعت ان بمتحن فيزياء وكيمياء ولا ده كلام فاضى عايز حضرتك توضحلى اكتر

لا مفيش امتحان كيميا او فيزيا
كورسات فنون بتكون ع حسب عمارة ولا فنون
كلها رسم وعمارة رسم منظور :)