مشاهدة النسخة كاملة : صيدلة ولا اسنان

ricolding
16-07-2012, 08:35 PM
صيدلة ولا اسنان ؟؟

وبردو ايهما افضل صيدلة ولا علاج طبيعى

ايهما افضل ياريت الكل يشارك

اميرة الرسم
16-07-2012, 08:59 PM
انا كنت عايزة اعرف برضه متحيرة بين صيدلة واسنااااااااااان

Ph Fouda
16-07-2012, 10:07 PM
انا فى كليه صيدله و الحمد لله حبتها اوى رغم انى مش كنت عايز اكتبها فى التنسيق اصلا
مش هقدر افيدك عن نظام اسنان
انما صيدله لو فى اى استفسار فى اى وقت انا موجود

Free angel
16-07-2012, 10:09 PM
اولا الف مبروووووووووووووووووك ليكوا على المجموع
وانا عارفة بقى الحيرة ف التنسيق والكلام ده
مرينا بالحاجات دى بس ان شاء الله خير
بصو اهم حاجة تختاروا على حسب ميولكوا انتوا
يعنى اى حد هيقولوكوا هيكون مجرد رايه الشخصى وتاخدوا منه اللى تقتنعوا بيه يعنى
انا اولا يععنى اولى طب عين شمس ونتيجتى بكرة ان شاء الله دعواتكوا بقى

المهم انا رأيى طب اسنان
اول حاجة 6 سنين وتطلعى تفتحى عيادة على طول وليكى تكليف كمااااان
يعنى هتقدرى تحققى نفسك فيها اكتر من صيدلة ومناهجها زى طب يعنى كلينكال اكتر ده لو مش بتحبى شغل الكيميا والفيزيا اللى ف صيدلة
واسنان العملى فيها كتير اكتر من طب كمان بس مشكلتها ان ادواتها غالية شوية

اما بقى صيدلة هى صغيرة وهتطلعى وتبقى دكتورة بس ف الاغلب مش هتعملى حاجة بعد التخرج يعنى ممكن تفتحى صيدلية تقعدى فيها اى حد وخلاص وطبعا الصيدليات كترت جداااااااا
وده بقى على حسب كل واحد بعد تخرجه ان شاء الله عاوز يعمل ايه

ده اللى ف دماغى ناو لو افتكرت اى اضافة هقولهالكوا ان شاء الله
يارب اكون افدتكوا

Ph Fouda
16-07-2012, 10:26 PM
بس يا دكتوره مجالات عمل الصيدلى مش الصيدليه فقط
لا فى مجالات كتير جدا
منهم مثلا

1- العمل فى الصيدليات
2- العمل فى شركات الأدويه ( ليس المصنع ) كمندوب دعايه فى مجال التسويق الدوائى
3- العمل فى مصانع الأدويه
4- العمل فى الحكومه كموظف فى وزاره الصحه ( التكليف )
و التكليف بردو بعد التخرج على طول 6 شهور و ممكن تسافرى او تبدأى شغلك الخاص صيدليه او اى حاجه تختاريها
و صيدله 5 سنين

اميرة الرسم
16-07-2012, 11:50 PM
انا من رايي طب اسنااان حاسة انى هلاقي نفسي فيها وخصوصا انى همارس مهنة الطب
لكن الصيدلة مش واخدة واضعها اوووى في مصر يعني مش هتشتغل كصيدلي
انا لو اضمن اشتغل في التصنيع الادوية نفسه مكنتش اترددت لكن الشغلانة ديه محتاجة واسطة ومعااارف وحاجة قررف
وانا اصلا كان نفسي في طب بشرب بس خايفة مووت من طول دراسته
يالا ربنا يسترررررر

Ph Fouda
17-07-2012, 12:23 AM
خلاص يا دكتوره ^_^ مادام حضرتك مياله لاسنان يبقى ان شاء الله ليكى مستقبل فيها

Free angel
17-07-2012, 12:49 AM
بس يا دكتوره مجالات عمل الصيدلى مش الصيدليه فقط
لا فى مجالات كتير جدا
منهم مثلا

1- العمل فى الصيدليات
2- العمل فى شركات الأدويه ( ليس المصنع ) كمندوب دعايه فى مجال التسويق الدوائى
3- العمل فى مصانع الأدويه
4- العمل فى الحكومه كموظف فى وزاره الصحه ( التكليف )
و التكليف بردو بعد التخرج على طول 6 شهور و ممكن تسافرى او تبدأى شغلك الخاص صيدليه او اى حاجه تختاريها
و صيدله 5 سنين

اللى واضح ف مجتمعنا اوى الصيدلية
لكن مندوب دعاية ده مش ليه وضعه خالص وف رايى انها بهدلة يعنى
الشغل ف المصانع دى بجد هى الصيدلة بجد بس طبعا مش متوفرة يعنى
بس اول مرة اعرف ان فى تكليف كويس يعنى
الصيدلة كويسة جداااااااااا بس مش واخدة حقها ف مصر لان اصيدلى اساسا مش بيقوم بدوره

وف الصيدلة الاكلينكية دلوقتى كويسة جدااااااا بس بتهيألى ف جامعات معينة بس
وطبعا اهم حاجة الميووووووووووووول

babagamil
17-07-2012, 01:14 AM
يا جماااااااااااااعه انا هتجنن ادخل طب ولا صيدله

ricolding
17-07-2012, 02:26 AM
انا لو جالى ب اسنان هختاره

تتوقعى من كام السنادى

babagamil
17-07-2012, 02:34 AM
انا عمرو ياباشا

اظن اسنان السنه دى 97.8

Ph Fouda
17-07-2012, 03:19 AM
اعتقد ان التنسيق هيكون نفس مستوى السنه اللى فاتت

ricolding
17-07-2012, 08:35 AM
تمام طيب يا احمد هو ايه صيدلة اكلينكى دى وهى فى كل الجامعات ولا بعضها بس؟؟؟

Ph Fouda
17-07-2012, 11:24 AM
صيدله كلينكال دى بقى 2 فى 1 يعنى دكتور و صيدلى
يعنى بتكون مثلا مع الدكتور فى مستشفى هو يشخص المرض و انت تكتب الدوا مش هو اللى يقوله
و لسه ماخدتش حقها فى مصر و الوطن العربى
يعنى مستقبلها بره
و على حد علمى هى موجوده فى كله تقريبا طنطا منصوره قاهره عين شمس دول اللى متاكد منهم

PrinCeSs MeRaMar
17-07-2012, 01:47 PM
طيب يا جماعه بالنسبة لاسنان حد يقولنا نظامها ايه و نظام الدراسه و تكاليف وكده

Ph Fouda
17-07-2012, 02:10 PM
مقدرش افيدك فى اسنان والله
ممكن تسألى فى القسم الخاص ب اسنان

Dr..Soha
19-07-2012, 10:31 AM
انا اخترت صيدلة الزقازيق خلاص بالرغم ان مجموعى جايب طنطا لكنى خايفة منها جدا وحاسة انى هثبت نفسى فى الزقازيق ان شاء الله.

ricolding
20-07-2012, 10:14 PM
انا اخترت صيدلة الزقازيق خلاص بالرغم ان مجموعى جايب طنطا لكنى خايفة منها جدا وحاسة انى هثبت نفسى فى الزقازيق ان شاء الله.

معاكى فى نفس الكلية ان شاء الله

بس هتدخلى عادى ولا كلينيكى

starko
22-07-2012, 01:02 AM
في راي انه انتي تاخدي صيدلة لانها افضل للبنات وكمان علشان تسيبي مكان لاي ولد عاوز يدخلها الاسنان عاوز اعصاب وكمان اي حد عاوز يروح لدكتور اسنان بيروح لولد ومش بنت مش تزعلي مني لما بقول كده انا بنصح لله وشكر اختك ريم من الشرقية

hebaabdelfattah
24-07-2012, 01:17 AM
انا الحمد لله جبت 100.2 % و كتبت صيدلة رغبة اولى فى التنسيق و اتعرضت لهجوم فظيع عشان اختيارى ده اللى بعض الناس و صفته بالجنون بس ده كان حلمى كنت طول عمرى اقول انا ان شاء الله اجيب مجموع الطب بس ادخل صيدلة لانى شايفة مستقبلى فيها من دلوقتى و هدفى الاساسى فيها هو انى اغير نظرة المجتمع للطبيب الصيدلى فى فكرة انى هبقى مجرد "بياعة " لا انا دخلاها مخصوص عشان الغى الفكرة دى خالص عن طريق التعيين فى السلك الجامعى للكليه او اشتغل فى شركة ادوية فى القاهرة و فى نفس الوقت يبقى عندى صيليتى الخاصة و اى حد بيديرها ........حد يرد عليا و يقوللى تفكيرى ده صح و لا غلط و اختيارى لصيدلى فضلا عن طب مجازفة او راى صائب فى حد ذاته ؟

somabasha
25-07-2012, 03:47 AM
انا الحمد لله جبت 100.2 % و كتبت صيدلة رغبة اولى فى التنسيق و اتعرضت لهجوم فظيع عشان اختيارى ده اللى بعض الناس و صفته بالجنون بس ده كان حلمى كنت طول عمرى اقول انا ان شاء الله اجيب مجموع الطب بس ادخل صيدلة لانى شايفة مستقبلى فيها من دلوقتى و هدفى الاساسى فيها هو انى اغير نظرة المجتمع للطبيب الصيدلى فى فكرة انى هبقى مجرد "بياعة " لا انا دخلاها مخصوص عشان الغى الفكرة دى خالص عن طريق التعيين فى السلك الجامعى للكليه او اشتغل فى شركة ادوية فى القاهرة و فى نفس الوقت يبقى عندى صيليتى الخاصة و اى حد بيديرها ........حد يرد عليا و يقوللى تفكيرى ده صح و لا غلط و اختيارى لصيدلى فضلا عن طب مجازفة او راى صائب فى حد ذاته ؟

طالما انتى شايفه نفسك في المجال ده هتنجحى فيه بامر الله بس اهم حاجه تكونى دخلاها عن اقتناع مش مجرد عند. بس انتى كده صح انا كمان اتعرضت لهجوم شنيع لانى فضلت طب الاسنان عن طب بشري بس الحمدلله ممعتش كلام حد لانى عندى هدف و رنا يكرمك و يكرمنا ان شاء الله:)

ايمى الادهم
25-07-2012, 08:15 PM

كلامك هايل جدا على فكرة
كان الستر بتاعنا بيقولنا انا ابنى كان هيموت عشان الدكتور واصفله روشته فيها حقنتين لو اتاخدوا مع بعض تموت لولا الصيدلى اللى واقف هو اللى اكتشف كدة كان زمان ابنه مات
والمفروض فى الدول المتقدمه اللى بيوصف الروشته الصيدلى مش الدكتور لان الدكتور يعرف يشخص المرض اما الكيميا دى بتاعه الصيادله

dr. ahmed khalil
11-08-2012, 07:07 AM
انا صيدلة و بقولك علاج طبيعييي اسهلهم و احسنهم في المستقبل وو اعلاهم في الحاصل المادي ,,,و الدليل علي كلامي اني محدش يعرف ايه هو العلاج الطبيعي و الكل بيشتم فيه ,,ده حتي محدش في كللللل اللي داخلو جاب سيرتواا !!!!!! و و طول ما طب علاج طبيعي مش معروف و الكل بيشتم فيه طول ما المجال ده هيفضل ناجح اما الحاجة التقليدية (اسنان - صيدلة - بشري او حتي الهندسة) هتفضل ماشية زي ما هي مش هتعلي و انا واحد كبير مش لسة داخل صيدلة هقوول الصيدلة دي احلي حاجة:d:d لا انا هقول راي بجد ,,,..واللي بياضحك علي كلامي دلوقتي:mad: ,..اضحك براحتك لانو ده دليييل انك مش فاهمم حاجة عن الكلية دي:022yb4: هتقولي منت في صيدلة يعني بردو مش فاهم هقولك لا انا سال عن الكلية دي جاامد لاني كنت عايز احول من صيدلة ليها بس ماحصلش نصيييب:av4056bb7jp3: و الحمد الله علي كل شي:)