مشاهدة النسخة كاملة : طلب من كل طالب فى (صيدلة)

po11122
19-07-2012, 02:41 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

احبائى طلبة صيدلة - ازيكوا يا دكاترة - و كل سنة و انتم طيبين

انا طالب ثانوى عام الحمدلله نجحت و خلصت 3 ثانوى و الحمدلله علمى علوم

و بأذن الله مجموعى الحمدلله كويس

عامة انا مستبعد طب بشرى تماما - مش ميولى - و كمان ممكن التنسيق ميجيش لوحده

و اختيارى باذن الله تعالى بين ( صيدلة و طب اسنان )

و سألت كتير و الناس كانت مختلفة فى الاراء

المهم عشان ما اطولش و اوجع دماغكم انا قررت ان يكون الفيصل فى القصة ديه المحتوى الدراسى
لكل كلية
قياريت اتمنى من الطلاب انا يضعوا المحتوى الدراسى لكلية صيدلة وياريت تفصيلياً الى حد ما

و لو انا بحب وحدة الوظيفة و البناء فى الكائن الحى فى مادة الاحياء 3 ثانوى

و مكنتش بحب الوراثة اوى او dna

ايهما افضل ( صيدلة أم طب اسنان ) ؟

و شكرا ....

po11122
19-07-2012, 01:39 PM
ايه يا جماعة السؤال صعب اوى للدرجة ديه ؟؟

دكتور حسام طلعت
19-07-2012, 04:10 PM
انا زيك لسه مخلص ثالثة ثانوي و كنت محتار بين طب أسنان و لا صيدلة ... بس لما جيت أفكر في المفاضلة بين الكليتين ماعتمدش علي المواد اللي حدرسها بس ... شوف طب أسنان دراستها عملية أكثر منها نظرية و العكس مع صيدلة معظم الدراسة نظري ... بس لما تيجي تختار بينهم لازم تشوف مجال عمل كل واحدة فيهم و تشوف أنت ميال لإيه بالظبط ... كمان دة بيعتمد علي حبك للكيمياء و لا الأحياء ... أيهما أكثر و في الآخر بتشوف المواد الدراسية و تجمع المميزات و العيوب لكل كلية و تقارن بينهم و باذن الله ربنا يرشدك للكلية اللي يكون فيها الخير ليك ...

starko
22-07-2012, 01:06 AM
احسن حاجة لانك ولد لازم تاخد اسنان لانها تعوز اعصاب وربنا يوفقك يارب انا مخلصة 3 ثانوي وعاوزة اسال انه هو انا جايبة 97.3 يدخل صيدلة ولا لأ

dr.yoya12
22-07-2012, 04:30 AM
بالنسبة للمواد في اولى عندك كيمياء عضوية و كيمياء تحليلية و عقاقير و صيدلة فيزيائية و في كيمياء فيزيائية بس دي هتدرسها في الترم الاول بس و مش هتاخدها بعد كده ......الكيمياء العضوية بتدرس فيها المركبات العضوية اللي خدتها في 2 ثانوي بس اكيد بتوسع ....التحليلية بتدرس فيها ازاي بتفصل المواد عن بعضها و ازاي تحدد التركيز بتاع ماده معينة ده باختصار طبعا...... اما العقاقير فدي عبارة عن علم النباتات الطبية ..... الصيدلة الفيزيائية بتاخد فيها مقدمة عن ماده اسمها سيوتكس و بتاخد فيها بعد كده ازاي تعمل الاشكال المختلفة للدواء ....يا رب اكون قدرت افيدك و لو في اي استفسار ياريت تقوله ...معلش اصلي لسه رايحة 2 ان شاء الله و معلوماتي عن المواد في السنوات التانية لسه مش مكتملةd: ....بالتوفيق ان شاء الله يا دكتور :)

Ph Fouda
22-07-2012, 11:03 AM
عندنا فى صيدله المنصوره
اول سنه ( اعدادى )
مواده بوتانى ( نبات ) و ليه قسمين اناتوتى = تشريح & مورفولوجى = الشكل الخارجى
علم الحيوان و هتدرس فيه DNA و الطفيليات ( البار)
و كيميا تحليله و لغه و فيزيا
ده اول ترم

تانى ترم هتدرس النيات و الحيوان بردو بس فى اقسام هتضاف و اقسام هتتغير
و حقوق انسان و عضويه و فيزيا :d

فى كل كليه بيختلف المواد و كمان المنهج لانه بيكون حسب الدكتور

po11122
22-07-2012, 03:47 PM
متشكر جداً على الردود يا دكاترة