مشاهدة النسخة كاملة : لكل اللى جايب علاج طبيعى ومكنش عايزها...

رامى قشوع
31-07-2012, 11:01 AM
بص يا سيدى انا عارف ان مهما حد حاول يقنعك ان العلاج الطبيعى احسن من الصيدله او الاسنان مش هتقتنع (اسأل مجرب ) لانك هتلاقيهم اعلى من العلاج الطبيعى ف المجموع و حتى لو بصيت ف الجامعات الخاصه هتلاقى مصاريف صيدله مثلا اكتر من علاج طبيعى ودا طبعا بيكون ليه تأثير كبيير انك مش هتقتنع ان علاج طبيعى احسن من صيدله او اسنان لأنى ببساطه انا كمان مش مقتنع .. :P

بص انا كنت جايب السنه اللى فاتت مجموع صيدله بس دخلت علاج طبيعى رغم انى عاااارف ان علاج طبيعى ( فى نظر عامه الناس ) مش احسن من صيدله بس انا ميولى انى ابقه دكتوور , اشغل ف مستشفى , يبقى عندى عيانين , اعااالج , اتعامل مع النااس و يبقى عندى طقم الممرضات بتاعى.. :p ومش هضحك عليكو لو كان جالى اسنان او بشرى كنت دخلتهم طبعا :P

بس انتا دلوقتى جالك علاج طبيعى وهى مش ف دماغك ف دا قضاء الله و هى مش كليه وحشه ابدااا بالعكس دى هايله ومستقبلها جميل و خريجيها مطلوبين بس نصيحتى ليييك . حااول متبصش على اى كليه تانيه عشان تعرف تفكر كويس , و اقرا عن العلاج الطبيعى , شوف فيديوهاات عنه , انزل اى مستوصف او مستشفى وشوف قسم العلاج الطبيعى فيه وبعد كده قرر .. هل الشغل ده عجبك ؟ هل انت حابب الموضوع ده ؟

ساعتها بقى لو عجبك يبقى ارضى باللى ربنا قسمه لييك . لو حاسس انك مش هتعرف او مش حابب . ساعتها تقدر تشوف بقه اى كليه تانيه وتحول لها . سواء خاصه او حكوومه

وانا كان نفسى احطلكو كام حاجه جامده وفيديوهات و كويزات تساعدكو ف الاختيار وتبينلكو اكتر ايه هو العلاج الطبيعى ودوره بس للاسف مش عارف ليه الموقع ده مش بيبقبل اى رابط احطه ..
عموما اى استفساار انا موجود

رامى قشوع
31-07-2012, 11:05 AM
ولو حد عايز الكويز و الفيديو و الحجات دى يقوول وانا هبعتهومله

thanawia
31-07-2012, 11:25 AM
طيب بالنسبة لنقابة العلاج الطبيعي ؟
الكارنيه بيكون مكتوب عليه إيه ؟
أخصائي و لا دكتور ؟
و هل لما تخلص سنة الإمتياز من حقك تفتح عيادة ؟
و من حقك تاخد لقب دكتور ؟

Nada_Mohsen
31-07-2012, 10:10 PM
بص بالنسبة لدكتور
أنت لقبك دكتور بالعرف زى بشرى وأسنان و صبدله و بيطرى
و أساسا مفيش حد من دول ولا أحنا طبعا قانون لينا لقب دكتور لأن الدكتور ده اللى معاه دكتوراه بس لكن فى العرف بنقول دكتور للكليات الطبية و أحنا منها
لكن موضوع كارنيه النقابة معرفش لأنى طالبة لسا لكن اللقب بيبقى حسب الدرجة العلمية بتاعتك على حد ما أنا فاهمة

سمسم ك.م
31-07-2012, 10:23 PM
ياريت يا جماعة منبصش على كلمة دكتور او غيره يا ريت نبص على هدف المهنة دى ازاى هنقدر نفيد غيرنا او نكون سبب فى شفاء مريض
مشكلة البلد دى بقت ثقافة الشعب فياريت نقدر نغيرها ونكون احسن

عبدالله العشيري
01-08-2012, 09:24 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
للي بيسأل عن كارنية النقابة بيتكتب فيه دكتور فلان ممارس أو أخصائي أو استشاري العلاج الطبيعي , وبتمضي في دفتر الأطباء في المستشفى وليك حق تفتح عيادتين لكن بعد الماجستير أو مرور 5 سنوات من التخرج والناس بتفتح باسم اي دكتور كبير للي عاوز يفتح , الشغل بيكون بدري وكان معانا ناس شغالة ي سنة 2 وكانوا بيجيبوا فلوس كويسة , وان شاء الله تتبسطوا في الكلية والل عاوز اي سؤال عن الكلية يراسلني على الفيس بوك elashiri
,hodvh Hv[, hgh kfpe ,vhx hgrhf < hglil i, ],v; td hgl[jlu ,pf; glikj;

رامى قشوع
02-08-2012, 05:09 AM
اولا الفرق بين خريج العلاج الطبيعى و الطب الطبيعى :
اولا : كليه العلاج الطبيعى كليه متخصصه زى الاسنان كده . انت متخصص فى حاجه معينه يعنى انتا بتدرس العلاج الطبيعى من سنه اولى ل سنه 5 وماجيستيرك و والدكتوراه كله ف المجال ده .. اما بالنسبه للطب فهو بيدرس 7 سنين فى الكليه بعد كده بيتخرج و يعمل ماجيستير سنتين او 3 فى الطب الطبيعى ويتخصص فيه..

بس كده

بس لو انتا ليك واحد صحبك ودخل طب وانتا دخلت علا طبيعى عقبال ما هو خلص المشوار ده ويعد 10 سنين عشان يتخصص مثلا ف الطب الطبيعى و يفتح عياده تكون انتا يا راجل اتجوزت و عندك عيال :P

ثانيا من حيث العلم : اولا طبيب الطب الطبيعى بحكم دراسته فى كليه الطب فهو بيدرس حاجات كتيير وبياخد روندات جراحه - رمد - الخ حاجات ممكن متكونش مفيده اوى فى تخصصه لكن طبعا خريج العلاج الطبيعى بما انه متخصص فهو بيدرس كل حاجه متعلقه بالعلاج وبرده وبياخد راوندات عظام - باطنه - مخ واعصاب - نسا - اطفال
الحاجات اللى هتفيده فى شغله لكن طبعا عمره ما هيدرس رمد مثلا

ثالثا ناحيه هو دكتور ولا لا :
اولا يعنى ايه دكتور ؟؟
بص يا سيدى اولا فى فرق بين طبيب و دكتور .. الطبيب هو خريج كليه الطب ( الطب البشرى - طب الاسنان - الطب البيطرى )
اما الدكتوور دى حاجه بتتقال بالعرف للدكاتره اللى بيعالجو الناس وكده
يعنى لو بالانجلش اخصائى العلاج الطبيعى doctor بس مش physician ....
طبعا انت الكل هيقلك يا دكتوور فى المستشفى و فى العياده و فى الكليه لان انتا فعلا دكتوور كل الموضوع ان كانت فيه خلافات بين نقابه العلاج الطبيعى ونقابه الاطباء بسبب موضوع الطب الطبيعى ده وعشان كده مضموهاش لنقابه الاطباء .
لكن لو انتا بصيت بره مصر هتلاقى ان الكليات العلاج الطبيعى هناك نظامها مختلف عن هنا بتدرس بنظام اسمه dpt يعنى (doctor of physical therapy ) وده معناه ان انتا هتتخرج كدكتور .. والنظام ده هيطبق فى مصر ان شاء الله فى السنوات القادمه بس الكليه هتبقى 6 سنين + سنه امتياز ..

رامى قشوع
02-08-2012, 05:11 AM
وياريت تشوفو الفيديو ده عشان تعرفو طبيعه الشغل
http:/*/ww*w.youtube.com/watch?v=1Z2Ib4Meul4

و تجاوبو على الكويز ده عشان تعرفو اذا كانت علاج طبيعى كليه مناسبه ليكو ام لا
http:/*/careerplanning.about.com/library/quiz/career_quizzes/blphysicaltherapist_quiz.htm

ودا بقه مرتبات اخصائى العلاج الطبيعى بره اما تتخرجو و تسافرو ان شاء الله للى بيهتمو بالحته الماديه برده
http:/*/ww*w.indeed.com/salary/Physical-Therapist.html

بس يا جماعه متنسوش تشيلو علامه ال * اللى ف الرابط لان الموقع ده مش سامح بكتابه روابط ف اضطريت اعملهم كده ...

حكاية الزمان
02-08-2012, 05:54 AM
على فكرة انا مجموعى يحصل صيدلة بس انا مقتنعة بالعلاج الطبيعى اكتر

thanawia
02-08-2012, 06:07 AM
اولا الفرق بين خريج العلاج الطبيعى و الطب الطبيعى :
اولا : كليه العلاج الطبيعى كليه متخصصه زى الاسنان كده . انت متخصص فى حاجه معينه يعنى انتا بتدرس العلاج الطبيعى من سنه اولى ل سنه 5 وماجيستيرك و والدكتوراه كله ف المجال ده .. اما بالنسبه للطب فهو بيدرس 7 سنين فى الكليه بعد كده بيتخرج و يعمل ماجيستير سنتين او 3 فى الطب الطبيعى ويتخصص فيه..

بس كده

بس لو انتا ليك واحد صحبك ودخل طب وانتا دخلت علا طبيعى عقبال ما هو خلص المشوار ده ويعد 10 سنين عشان يتخصص مثلا ف الطب الطبيعى و يفتح عياده تكون انتا يا راجل اتجوزت و عندك عيال :p

ثانيا من حيث العلم : اولا طبيب الطب الطبيعى بحكم دراسته فى كليه الطب فهو بيدرس حاجات كتيير وبياخد روندات جراحه - رمد - الخ حاجات ممكن متكونش مفيده اوى فى تخصصه لكن طبعا خريج العلاج الطبيعى بما انه متخصص فهو بيدرس كل حاجه متعلقه بالعلاج وبرده وبياخد راوندات عظام - باطنه - مخ واعصاب - نسا - اطفال
الحاجات اللى هتفيده فى شغله لكن طبعا عمره ما هيدرس رمد مثلا

ثالثا ناحيه هو دكتور ولا لا :
اولا يعنى ايه دكتور ؟؟
بص يا سيدى اولا فى فرق بين طبيب و دكتور .. الطبيب هو خريج كليه الطب ( الطب البشرى - طب الاسنان - الطب البيطرى )
اما الدكتوور دى حاجه بتتقال بالعرف للدكاتره اللى بيعالجو الناس وكده
يعنى لو بالانجلش اخصائى العلاج الطبيعى doctor بس مش physician ....
طبعا انت الكل هيقلك يا دكتوور فى المستشفى و فى العياده و فى الكليه لان انتا فعلا دكتوور كل الموضوع ان كانت فيه خلافات بين نقابه العلاج الطبيعى ونقابه الاطباء بسبب موضوع الطب الطبيعى ده وعشان كده مضموهاش لنقابه الاطباء .
لكن لو انتا بصيت بره مصر هتلاقى ان الكليات العلاج الطبيعى هناك نظامها مختلف عن هنا بتدرس بنظام اسمه dpt يعنى (doctor of physical therapy ) وده معناه ان انتا هتتخرج كدكتور .. والنظام ده هيطبق فى مصر ان شاء الله فى السنوات القادمه بس الكليه هتبقى 6 سنين + سنه امتياز ..

ممكن حضرتك تقولي هو نظام 6 سنين + امتياز هيطبق في مصر امتى ؟؟؟
يعني اللي داخل أولى علاج طبيعي هذا العام إن شاء الله ,,, ممكن يُطَبق عليه 6 سنين ؟؟

thanawia
02-08-2012, 06:09 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
للي بيسأل عن كارنية النقابة بيتكتب فيه دكتور فلان ممارس أو أخصائي أو استشاري العلاج الطبيعي , وبتمضي في دفتر الأطباء في المستشفى وليك حق تفتح عيادتين لكن بعد الماجستير أو مرور 5 سنوات من التخرج والناس بتفتح باسم اي دكتور كبير للي عاوز يفتح , الشغل بيكون بدري وكان معانا ناس شغالة ي سنة 2 وكانوا بيجيبوا فلوس كويسة , وان شاء الله تتبسطوا في الكلية والل عاوز اي سؤال عن الكلية يراسلني على الفيس بوك elashiri
,hodvh hv[, hgh kfpe ,vhx hgrhf < hglil i, ],v; td hgl[jlu ,pf; glikj;

اللي أعرفه إن خريج العلاج الطبيعي من حقه يفتح العيادة باسمه هو ,,, مش تحت اسم دكتور و لا حاجة .

لأن خريج العلاج الطبيعي دكتور .

Nada_Mohsen
02-08-2012, 11:57 AM
اللي أعرفه إن خريج العلاج الطبيعي من حقه يفتح العيادة باسمه هو ,,, مش تحت اسم دكتور و لا حاجة .

لأن خريج العلاج الطبيعي دكتور .

هو قصده تحت أسم دكتور علاج طبيعى كبير لحد ما يبقى ليه الحق فى فتح عيادة بعد الماجيستير او مرور خمس سنين على التخرج

رامى قشوع
02-08-2012, 06:14 PM
ممكن حضرتك تقولي هو نظام 6 سنين + امتياز هيطبق في مصر امتى ؟؟؟
يعني اللي داخل أولى علاج طبيعي هذا العام إن شاء الله ,,, ممكن يُطَبق عليه 6 سنين ؟؟
لا مش اللى داخل اولى السنه دى .. النظام هيطبق قريب بس معرفش امتا تحديدا .. بس
بس حتى لو اتطبق اثناء ما انتا بتدرس فى الكليه بالنظام القديم او حتى بعد التخرج هيكون من حقك انك تاخده بعد كده كدراسه بعد ا لكليه ..

thanawia
03-08-2012, 12:52 AM
هو قصده تحت أسم دكتور علاج طبيعى كبير لحد ما يبقى ليه الحق فى فتح عيادة بعد الماجيستير او مرور خمس سنين على التخرج

أعرف خريجين علاج طبيعي فتحوا العيادة بدون ماجيستير و قبل مرور خمس سنوات بعد التخرج .

يعني فتحوا العيادة بعد سنة الإمتياز على طول و باسمهم , مش باسم دكتور تاني .

مستر محمود عبد العاطى
03-08-2012, 01:47 AM
التقديم فى الكليه امته
علشان الناس تروح تقدم

dr ahmedkhalil
04-08-2012, 10:23 PM
انا شايف اني العلاج الطبيعي احسن يا جماعة و بجد جميلة جداا في شغلها و انا اتمني اني ادخله ,...لكن انا صيدلة و احلي حاجة بجد اني محدش عارفه و الناس اللي بتتخرج منه قليلة جدااا و فرصة السفر سهم جداا عكسنا احنا الصيادلة اربنا نبقا زي بتوع خريج تجارة انجايزي ,...مفيش جامعة مفهاش كلية الصيدلة خاص و حكومة,...و الاخ كان بيتكلم عليها اكنها بتاخد من 90% اخدت السنة دي 401.5 يعني 97.8% و صيدلة 402 يعني 98% الفرق مانكلمش فيه و علي فكرة صيدلة اعلي مش عشان هي احلي لا عشان الوزارة عارفة اني كولوا عايز صيدلة فالزم كانوا يزودوا نص درجة و عامتن اي حاجة في العالم محدش عارفها هي دي اللي بتنجح و بيبقي الحاصل المادي بتاعهااا حلو جداا ,...و بشري ابقي تعالي امسك فلوس حلوة و هيكونوا بتوع العلاج الطبيعي اتجوزوا و جابوا عربية و دول لسة هيكونوا نفسهم و احنا الصيادلة لو معناش فلوس نفتح صيدلية يبقي والله الصيدلة دي مالهاش لازمة و الاسنان حلوة لكن عايزة تكوون شاطرر اويي عشان الناس تعرفك و تجيلك وكذلك العلاج الطبيعي عشان ابقي قولت كل حاجة لكن في ال ع الط سهل جدا انك توصل و تتفوك فيها لالني كل سنة اعتقد الخريج منها مش بيعدي 900 ,...و شكراااا

dr ahmedkhalil
04-08-2012, 10:38 PM
و علي فكرة يا جماعة محدش هيشكر في كلية العلاج الطبيعي لاني محدش يعرفها اصلا و دي احلي حاجة بجد و محدش هيتكلم عليها غير اللي سال عليها و فاهم يعني ايه علاج طبيعي يا بخت الناس اللي دخلتها لو ينفع احول من صيدلة حد ياولي ينفع ولا لا يا جماعة بعد ازنوكوا :):av4056bb7jp3:

Nada_Mohsen
05-08-2012, 05:17 PM
و علي فكرة يا جماعة محدش هيشكر في كلية العلاج الطبيعي لاني محدش يعرفها اصلا و دي احلي حاجة بجد و محدش هيتكلم عليها غير اللي سال عليها و فاهم يعني ايه علاج طبيعي يا بخت الناس اللي دخلتها لو ينفع احول من صيدلة حد ياولي ينفع ولا لا يا جماعة بعد ازنوكوا :):av4056bb7jp3:

ينفع اه
ما دام جايب مجموعها يبقى ينفع ان شاء الله
اما يفتح باب التحويل ع النت بس :)

dr. ahmed khalil
06-08-2012, 05:10 AM
طب هو حضرتك انا ساعتعها جالي صيدلة محافظات و حولت وحوار كدة :d,...فا انا معتقدش اني جايب مجموع علاج طبيعي السنة دي !!و انا داخل علي تالتة فالما حاحول هعيد من اولي علاج طبيعي ولا من تالتة .,,,فا ايه الموقف كده?? ,...وشكرا لردك يا دكتورة:):)

Nada_Mohsen
06-08-2012, 10:55 AM
بص هو أنا أحسبك من الدفعة اللى داخلة لسا ^_^
لكن اللى أعرفه إن لما تيجى تحول لكلية بعد ما مشيت فى الكلية الأولانيه المفروض تبقى ع تنسيق سنتك
موضوع أولى أو تالتة يعنى أنا لولا إنى مش عايزة أجزم بيها أوى يعنى لكن أه هاتعيد من أولى لأ، فى مواد كتير خاصة بعلاج طبيعى و الباقيين المناهج مختلفة
و لو عايز تتأكد من الحاجتين دول ممكن تسأل فى شئون الطلبة فى الكلية نفسها هما يبقوا عارفين أكتر الموضوع ده

Dr NoOda
14-08-2012, 01:38 PM
علي فكرة بجد علاج طبيعي كلية تحفة ومستقبلها حلو جدا
انا خدت اولي صيدلة وبفكر أحولها :romarioxp6:
كانت حلمي ادخلها بس الناس قعدوا يشتمولي فيها لغاية ما كتبت صيدلة :slap1qk6:

بس كنت عايزة أسأل حاجة

هياا مدتها 4 سنين وسنة اميتاز تدريب كدا صح ؟

يعني كأنها 4 سنين بس ؟

وحكاية أخصائي تغذية دي ده تخصص في اخر سنة ولا ف الأول ؟

وكمان حاجة معلش لازم عشان يفتح عيادة يعمل ماجستير ودكتوارة زي طب
ولا بيشتغل بعد ما يخلص علطول ؟؟

وشكــــــــرا:av4056bb7jp3:

Nada_Mohsen
14-08-2012, 08:36 PM
علي فكرة بجد علاج طبيعي كلية تحفة ومستقبلها حلو جدا
انا خدت اولي صيدلة وبفكر أحولها :romarioxp6:
كانت حلمي ادخلها بس الناس قعدوا يشتمولي فيها لغاية ما كتبت صيدلة :slap1qk6:

بس كنت عايزة أسأل حاجة

هياا مدتها 4 سنين وسنة اميتاز تدريب كدا صح ؟

يعني كأنها 4 سنين بس ؟

وحكاية أخصائي تغذية دي ده تخصص في اخر سنة ولا ف الأول ؟

وكمان حاجة معلش لازم عشان يفتح عيادة يعمل ماجستير ودكتوارة زي طب
ولا بيشتغل بعد ما يخلص علطول ؟؟

وشكــــــــرا:av4056bb7jp3:

بالنسبة للدراسة هى لحد ديلوقتى خمس سنين"أربعة دراسة و سنة أمتياز"
لكن اللايحة الجديدة هاتبقى ست سنين "خمسة دراسة و سنة أمتياز" لكن لسا اللايحة ديه مش هاتطبق ع الدفعة الجديدة لسا موافقاتها و كدا
لكن هى مش أربع سنين لأن الأمتياز ده أساسى برضه :)
و أخصائى تغذية ده أساسا من بشرى موضوع تخسيس و تغذية ده بتبقى دبلومة ممكن تتعمل بعد التخرج مبتدريسيهاش فى الدراسة الأساسية
فتح العيادة بيبقى بعد ما تخلصى بمدة معينة أو بعد الماجيستير بس قوانينه أيه معرفهاش بالظبط ممكن تتأكدى من أتحاد طلبة الكلية هاتلاقيهم ع الفيس سواء أكونت أو الجروب بتاعهم لكن أساسا الشغل بيبقى مفتوحلك من قبل ما تتخرجى أصلا لأننا كمجال مطلوبين جدا و فى دكاترة كتير بيشتغلوا فى عيادات من و هم فى تالتة و رابعة و تانيين بينزلوا تدريب من بعد أجازة أولى كمان
يا رب أكون فيدتك و ربنا معاكى و ييسرلك الخير سواء فى صيدلة أو معانا فى الكلية إن شاء الله

Dr NoOda
15-08-2012, 03:09 PM
بالنسبة للدراسة هى لحد ديلوقتى خمس سنين"أربعة دراسة و سنة أمتياز"
لكن اللايحة الجديدة هاتبقى ست سنين "خمسة دراسة و سنة أمتياز" لكن لسا اللايحة ديه مش هاتطبق ع الدفعة الجديدة لسا موافقاتها و كدا
لكن هى مش أربع سنين لأن الأمتياز ده أساسى برضه :)
و أخصائى تغذية ده أساسا من بشرى موضوع تخسيس و تغذية ده بتبقى دبلومة ممكن تتعمل بعد التخرج مبتدريسيهاش فى الدراسة الأساسية
فتح العيادة بيبقى بعد ما تخلصى بمدة معينة أو بعد الماجيستير بس قوانينه أيه معرفهاش بالظبط ممكن تتأكدى من أتحاد طلبة الكلية هاتلاقيهم ع الفيس سواء أكونت أو الجروب بتاعهم لكن أساسا الشغل بيبقى مفتوحلك من قبل ما تتخرجى أصلا لأننا كمجال مطلوبين جدا و فى دكاترة كتير بيشتغلوا فى عيادات من و هم فى تالتة و رابعة و تانيين بينزلوا تدريب من بعد أجازة أولى كمان
يا رب أكون فيدتك و ربنا معاكى و ييسرلك الخير سواء فى صيدلة أو معانا فى الكلية إن شاء الله

شكراااااا يا نودااا يا عسل :av4056bb7jp3:
علي فكرة اسمك " ندي محسن " نفس اسم أعز صحابي :d
انا قصدي يعني بيبقا تدريب ف المسنشفيات تحت ايد الدكاترة كأنه شغل يعني ;)
بس ايه ده بجد أخصائي تغذية مش تبع علاج طبيعي متأكدة ؟؟
ده انا طول عمري متخيلاها كدا :(

Nada_Mohsen
15-08-2012, 07:55 PM
شكراااااا يا نودااا يا عسل :av4056bb7jp3:
علي فكرة اسمك " ندي محسن " نفس اسم أعز صحابي :d
انا قصدي يعني بيبقا تدريب ف المسنشفيات تحت ايد الدكاترة كأنه شغل يعني ;)
بس ايه ده بجد أخصائي تغذية مش تبع علاج طبيعي متأكدة ؟؟
ده انا طول عمري متخيلاها كدا :(

ده شرف ليا :)

و بصى بالنسبة للتدريب أنتى أساسا فى تالتة و رابعة بتنزلى المستشفى أو العيادة الخارجية بتاعت الكلية و فى بعض المستشفيات اللى فى كايرو و بتتدربى تحت دكاترة الكلية و فى الأمتياز بتتوزعى ع مستشفيات وزارة الصحة و كذلك فى التكليف
و الشغل العادى أه ما بقولك فى زمايلنا أكبر مننا فى تالتة و رابعة و مش بس بيتدربوا تبع دراستهم لأ بيبقوا فاتحيين عيادات سواء تحت أيد دكتور أو ماسكين العيادة كلها بس بتبقى مفتوحة بأسم دكتور متخرج طبعا

و بالنسبة لموضوع التغذية ما بقولك هى دبلومة بعد ما تتخرجى لو بتحبى بتاخديها و بتبقى اللى هى تغذية و تخسيس و أساسا أخصائى التغذية بيبقى من كلية أقتصاد منزلى قسم تغذية لكن مبيفتحش عيادة لكن اخصائى التغذية من بشرى بياخود دبلومة أو ماجيستير من أقتصاد منزلى و إحنا معرفش بناخودها منين هل من الكلية ولا من أقتصاد منزلى برضه لكن الأكيد بتاخديها عادى "مش بتلاقى دكاترة علاج طبيعى كتير بيكتبوا علاج طبيعى و تخسيس أو و تغذية...دول بيبقوا واخدين الدبلومة و عايزين يشتغلوا بيها كحاجة منفصلة مش ضمن العلاج"

Dr NoOda
16-08-2012, 11:42 AM
اللــــــه :rolleyes: حلو اوي نظام الشغل ماشاء الله :av4056bb7jp3:
بصي يا نودا معلش اخر حاجة هوا اخصائي علاج طبيعي خاص بالكسور وكدا
ولا فيه حاجة تانية ؟
ومعلش تعبتك معايا :blush:

Nada_Mohsen
17-08-2012, 02:36 PM
ولا تعب ولا حاجة ^_^

بصى هو أنتى فى أولى و تانية بتدرسى الأساسيات كلها
فى تالتة و رابعة بتاخدى راوندات فى أقسام الكلية...الباطنة و الجراحة و العظام و النسا و الحروف و الأعصاب و الأطفال
فالكسور ديه جزء صغير من شغل علاج طبيعى و شغل دكتور العلاج الطبيعى داخل فى كل حاجة
كمان فى كلية من الكليات الخاصة فتحوا قسم جلدية

هو فى حاجات كتير الصراحة أنا عشان لسا رايحة سنة تانية فممكن مقدرش أجيبهم كلهم لكن مثلا فى الأطفال الشلل الدماغى ده من الحالات الأساسية للعلاج الطبيعى و مثلا الخشونة و إعوجاج العمود الفقرى أو بالأنجليزى scoliosis
و حاجات كتيييييييييير جدا

لو تحبى تعرفى أكتر فى صفحة أسمها حركة شباب العلاج الطبيعى موجودة ع الفيس مش هاقدر أحطلك اللينك عشان قوانين المنتدى و كدا لكن هاحاول أبعتلك اللينك فى رسالة
الصفحة ديه هاتلاقى عليها حاجات كتير و منها تعريف بالعلاج الطبيعى و حاجات كتير عنه و عن الأمراض اللى بيعالجها و كدا

Nada_Mohsen
17-08-2012, 03:12 PM
للأسف مش قادرة أبعتهالك عشان انا معملتش عدد مشاركات كفاية
دورى ع الفيس بأسم حركة طلاب علاج طبيعى و هاتلاقى صفحة بالأسم ده "فى جروب بنفس الأسم لكن الأهم هى الصفحة"

HaysSsam
17-08-2012, 10:02 PM
tayeb momken so2aal??
ana kont 3aayez ad5ol teb
we gebt 401
fa 3refteny me4 hal7a2 we fakart fe asnaan gaamed
bas el tansee2 el sanaady zay el zeft
makatabe4 betary we fara2eet ma3aaya 3laag tabee3y 3ala nos daraga we saydala 3ala daraga
we gaaly eqtesaad we 3loom seyasya
fel awel etsadamt bas e4ta8alt we ro7t we dawart we sa2alt el mohem eqtana3t beeha gdn
we sob7aan alah gaaly nos daraga men el tazalom

fa delwa2ty el7 yenfa3 a2adem 3lag tebee3y
bas ba3d ma kont eqtana3t be eqtesaad
we fe naas bet2oly enta mmkn te2adem eltemaas fe saydala we kda
fa ana odaamy 3 koleyaat
eqtesaad we 3loom syasya
3laag tabee3y
we saydala bas e7temaal da3eef gdn
7ad ye2dar yefedny law sama7to??
ana dmaa8y we2ft mel tafkeeeeeer
we 4okran :)

Nada_Mohsen
18-08-2012, 12:58 AM
tayeb momken so2aal??
Ana kont 3aayez ad5ol teb
we gebt 401
fa 3refteny me4 hal7a2 we fakart fe asnaan gaamed
bas el tansee2 el sanaady zay el zeft
makatabe4 betary we fara2eet ma3aaya 3laag tabee3y 3ala nos daraga we saydala 3ala daraga
we gaaly eqtesaad we 3loom seyasya
fel awel etsadamt bas e4ta8alt we ro7t we dawart we sa2alt el mohem eqtana3t beeha gdn
we sob7aan alah gaaly nos daraga men el tazalom

fa delwa2ty el7 yenfa3 a2adem 3lag tebee3y
bas ba3d ma kont eqtana3t be eqtesaad
we fe naas bet2oly enta mmkn te2adem eltemaas fe saydala we kda
fa ana odaamy 3 koleyaat
eqtesaad we 3loom syasya
3laag tabee3y
we saydala bas e7temaal da3eef gdn
7ad ye2dar yefedny law sama7to??
Ana dmaa8y we2ft mel tafkeeeeeer
we 4okran :)

بص أولا موضوع صيدلة ده مش عايزة أحبطك لو أنت كنت عايزها لكن هى شبه مستحيلة لأن شريحة علاج طبيعى كلها نص درجة فرق عن صيدلة ما عدا نسبة "الحمد لله السنة ديه كبيرة شوية" جايبين أعلى من 401.5 بكام درجة و فى منهم الحمد لله أعلى كمان من بشرى

لكن أنت بتقول إن كان نفسك فى أسنان يعنى دراسة الجسم البشرى و التعامل مع مريض و علاجه و كدا فده هاتلاقيه فى علاج طبيعى أكتر...إحنا تقريبا أكتر تعامل مع المرضى عشان بتقعد الحالات معانا كتير و مرات متكررة فى الأسبوع و كمان بتدرس الجسم البشرى فى كل حاجة بطريقة كبيرة جدا
و صيدلة طبعا أكيد كلية ممتازة جدا عشان متفهمنيش غلط بس هى تخصصها الكمياء أكتر سواء كمياء الجسم أو الأدوية و تفاعل الجسم معاها و كدا

بس النقطة فى موضوع تلحقها بس عشان فى ناس كتير سألت سواء كان ناقصهم نص درجة ع الكلية و نفسهم يقدموا ألتماس عشان يقدموا عندنا او منهم اللى جاتله الكلية و عايز يقدم ألتماس لصيدلة و الأتنين للأسف مينفعوش

لكن أقتصاد و علوم سياسية....أنت لو هاتقارن أساسا بين أى كليتين و تقول أنهى أحسن كأنك بتقول هو مدرس الأنجليزى ده أحسن ولا مدرس الفرنساوى...كل كليه مختلفة فى مجالها و دراستها و شغلها فمبالك بقى بكلية أدبية و كلية طبية
شوف أنت أنهى فيهم مقتنع بيه و أنهى فيهم مجاله عاجبك
أنا مقدرش حتى أقارن لأنى معرفش عن أقتصاد و علوم سياسية أوى
لكن لو تحب تعرف عن علاج طبيعى ممكن تدور ع الفيس ع أتحاد طلاب العلاج الطبيعى 2012 حاليا منزلين حاجات عن الكلية لسنة أولى كتير و كمان حركة شباب العلاج الطبيعى هاتلاقيهم منزلين حاجات

elnedy
25-08-2012, 12:04 AM
جزاكم الله كل خير

elnedy
25-08-2012, 12:05 AM
شكرا جزيلا

dr/nor pt
25-08-2012, 07:13 AM
انا بجد بعشق بموت مجنونة بلكلية دى احلى كلية يا احلى دكاترة دى بجد طب المستقبل