مشاهدة النسخة كاملة : بخصوص الإحصاء الاستقراري نتائج الامتحانات

amira habiba
13-08-2012, 11:40 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

كنت عايزة اعرف هل حد طبع الإحصاء الاستقراري نتائج الامتحانات من على موقع الوزارة ؟
لاني بعد ما سجلت النتائج باضغط على طباعة بيظهر لي ( اختر المدرسة ) و مفيش حاجة بتحصل بعد كده
لا قائمة مدارس بتظهر و لا صفحة الطباعة بتبان
افيدوني افادكم الله

mabotahoun
14-08-2012, 12:03 AM
تقريبا الطباعة تكون بعد نتيجة الدور الثانى للثانوية العامة بإذن الله تعالى

saedshokry
14-08-2012, 12:16 AM
الأخت الفاضلة
لكي تتمكني من طباعة الإحصاء الاستقراري نتائج الامتحانات من على موقع الوزارة
اتبعي معي هذه الخطوات :-
1- ندخل علي موقع الوزارة ثم نختار من الادارة الالكترونية للتعليم ( بيانات تلميذ )
2- نضع اسم المستخدم - رقم المسلسل - كلمة السر الخاصة بمدرستك
3- سوف تفتح الصفحة الخاصة بمدرستك لتسجيل نتائج الامتحانات
4- نختار من القائمة التي علي يمين الصفحة ( نتائج الامتحانات ) الموجودة أسفل عبارة ( الإحصاء الاستقراري )
5- ستفتح صفحة تجدي بها عبارة :-طباعة احصاء نتائج الامتحانات وفقا لتسجيل نتائج الامتحانات التفصيلية
باستمارة التلميذأسفلها سوف تجدي أيقونة بها عبارة :- طباعة إحصاء نتائج الامتحانات نضغط عليها سوف تظهر صفحة بها جدول الإحصاء الاستقراري لنتائج الامتحانات نقوم بطبعها علي الفور
وآيضاً سوف تجدين أيقونة أخري مكتوب عليها طباعة النسب المئوية نضغط عليها فتظهر صفحة بها جدول يحتوي علي النسب المئوية لنتائج الامتحانات نقوم علي الفور ايضاً بطبعها ودمتم بخير وأي خدمة

saedshokry
14-08-2012, 12:18 AM
هذا كلام صحيح إذا كانت المدرسة ثانوية

fathyaboalfadl
14-08-2012, 07:18 AM
الأخت الفاضلة
1- ندخل علي موقع الوزارة ثم نختار من الادارة الالكترونية للتعليم ( بيانات تلميذ )
4- نختار من القائمة التي علي يمين الصفحة ( نتائج الامتحانات ) الموجودة أسفل عبارة ( الإحصاء الاستقراري )
5- ستفتح صفحة تجدي بها عبارة :-طباعة احصاء نتائج الامتحانات وفقا لتسجيل نتائج الامتحانات التفصيلية
باستمارة التلميذأسفلها سوف تجدي أيقونة بها عبارة :- طباعة إحصاء نتائج الامتحانات نضغط عليها سوف تظهر صفحة بها جدول الإحصاء الاستقراري لنتائج الامتحانات نقوم بطبعها علي الفور
وآيضاً سوف تجدين أيقونة أخري مكتوب عليها طباعة النسب المئوية نضغط عليها فتظهر صفحة بها جدول يحتوي علي النسب المئوية لنتائج الامتحانات نقوم علي الفور ايضاً بطبعها ودمتم بخير وأي خدمة

السلام عليكم ورحمة الله
عند تنفيذ الخطوات السابقة و اختيار طباعة احصاء نتائج الامتحانات لا يظهر الاحصاء وانما رسالة ( اختر المدرسة ) كما ذكرت الاخت السابقة

amira habiba
14-08-2012, 06:11 PM

معتقدش ان الموضوع ده ساري على جميع المراحل ( انا باتلكم على ابتدائي و اسفة اني موضحتش ده ف البداية )
شكرا لمشاركتك اخى الفاضل
بارك الله فيك

amira habiba
14-08-2012, 06:13 PM
الأخت الفاضلة

بارك الله فيك اخي و نفع بك
بس المشكلة ان حاليا موقع الوزارة مش شغال اصلا

amira habiba
14-08-2012, 06:14 PM
السلام عليكم ورحمة الله
عند تنفيذ الخطوات السابقة و اختيار طباعة احصاء نتائج الامتحانات لا يظهر الاحصاء وانما رسالة ( اختر المدرسة ) كما ذكرت الاخت السابقة

و عليكم السلام و رحمة االله و بركاته
بالظبط كده
المشكلة ان مطلوب مني الاحصاء ده بكرة و انا مش عارفة اعمل ايه

amira habiba
14-08-2012, 09:37 PM
لا جديد
الموقع اشتغل
و حصلت نفس المشكلة
بيظهر اختر المدرسة و مفيش حاجة بتظهر بعدها

fathyaboalfadl
15-08-2012, 11:45 PM
الاستاذة اميره
نقس المشكلة عندى في المرحلة الاعدادية

amira habiba
16-08-2012, 12:30 AM
طب و العمل يا جماعة ؟

راضى كريم
16-08-2012, 01:02 AM
انا طبعت الاحصاء الاستقرارى للمرحلة الاعدادية ومفيش مشاكل بس يا ريت من الاخوة يتاكدوا من تسجيل النتئج لجميع الطلاب لان لو فيه طالب واحد مش مسجله نتيجنه مش هتتطبع الاستماره واتبع خطوات التسجيل زى ما معلن عنها ع الموقع و بالتوفيق للجميع

amira habiba
16-08-2012, 02:24 PM
بارك الله فيك اخي
نحاول نتاكد تاني باذن الله

amira habiba
16-08-2012, 03:03 PM
مفيش جديد برضه
التلاميذ كلهم نتيجتهم مظبوطة و برضه الطباعة مش شغالة
بدليل كمان ان مرحلة رياض الاطفال كمان ليها احصاء و كل الولاد ناجحين طبعا و مع ذلك مفيش طباعة ليهم

zakarianasser
16-08-2012, 03:07 PM
انا طبعت الاحصاء الاستقرارى للمرحلة الاعدادية ومفيش مشاكل بس يا ريت من الاخوة يتاكدوا من تسجيل النتئج لجميع الطلاب لان لو فيه طالب واحد مش مسجله نتيجنه مش هتتطبع الاستماره واتبع خطوات التسجيل زى ما معلن عنها ع الموقع و بالتوفيق للجميع

ده كلام مظبوط وانا طبعت من غير مشاكل والحمد لله

ممكن تكون العقبة فى الوندوز نفسة واعدادادت الانترنت لأن كان بيعمل معايا مشاكل كبيرة ذى كد فاتبع تعليمات الاحصاء ويفضل انترنت اكسبلورر يكون قديم 7 مثلاً هذا أفضل مع اتباع تعليمات الطباعة بالموقع وبالتوفيق

amira habiba
16-08-2012, 03:31 PM
شكرا للافادة
نحاول مرة كمان باذن الله

ابوعبدالله2000
16-08-2012, 03:35 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

كنت عايزة اعرف هل حد طبع الإحصاء الاستقراري نتائج الامتحانات من على موقع الوزارة ؟
لاني بعد ما سجلت النتائج باضغط على طباعة بيظهر لي ( اختر المدرسة ) و مفيش حاجة بتحصل بعد كده

افيدوني افادكم الله

دا معناه ان فيه حد من الطلاب لم تحدث بياناته أى مكتوب أمامه دور ثان

ابوعبدالله2000
16-08-2012, 03:40 PM
ممكن تعرفى الطالب عن طريق تحميل الدور الثانى لكل صف ثم قومى بتعديل نتيجته

amira habiba
16-08-2012, 04:20 PM
ربنا يبارك لحضرتك يا رب
هو فعلا ده موجود
بس اصلا الدور الثاني ده معناه ايه
يعني المفروض اسجله قدام انهي طالب ؟

سيد عبد الفتاح احمد
16-08-2012, 04:52 PM
لطباعة الاحصاء الاستقرارى التاكد من تسجيل النتائج لجميع التلاميذولا سوف تظهر اختر المدرسة

سيد عبد الفتاح احمد
16-08-2012, 04:53 PM
الطباعة من متصفح انترنت اكسلولر وليس اى متصفح آخر

سيد عبد الفتاح احمد
16-08-2012, 04:54 PM
اتمنى التوفيق

سيد عبد الفتاح احمد
16-08-2012, 04:56 PM
والنجاح للجميع

سيد عبد الفتاح احمد
16-08-2012, 04:57 PM
ووضع علامة صح امام الطالب المراد تسجيله نتيجته

amira habiba
16-08-2012, 06:54 PM
شكرا جزيى استاذ سيد
بس كنت عايزة اعرف " دور ثاني " المفروض تتسجل قدام مين ؟

amira habiba
17-08-2012, 12:34 PM
بارك الله لكل من شارك ف الموضوع
تم التعديل من دور ثاني الي ناجح و منقول و بذلك ظهرت صفحة الطباعة
و يبقى السؤال : من هو المستحق لكلمة دور ثاني ؟

ابوعبدالله2000
18-08-2012, 10:13 AM
بارك الله لكل من شارك ف الموضوع
تم التعديل من دور ثاني الي ناجح و منقول و بذلك ظهرت صفحة الطباعة
و يبقى السؤال : من هو المستحق لكلمة دور ثاني ؟
كلمة دور ثانى كانت لكل طالب لديه ملاحق فى امتحان الدور الأول وتم تعديلها بعد امتحانات الدور الثانى الى حالة الطالب بعد امتحانات الدور الثانى سواء كان ناجح ومنقول أو راسب للسنة الأولى أو راسب للسنة الثانية أو منقطع للسنة الأولى أو منقطع للسنة الثانية

عواطف شبل
18-08-2012, 12:58 PM
سجلت جميع النتائج وعند الطباعة تظهر ( اختر المدرسة ) أرجوا الإفادة حتى أنتهى من هذا الإحصاء وأرسله للإدارة ولكم جزيل الشكر

amira habiba
18-08-2012, 01:12 PM
كلمة دور ثانى كانت لكل طالب لديه ملاحق فى امتحان الدور الأول وتم تعديلها بعد امتحانات الدور الثانى الى حالة الطالب بعد امتحانات الدور الثانى سواء كان ناجح ومنقول أو راسب للسنة الأولى أو راسب للسنة الثانية أو منقطع للسنة الأولى أو منقطع للسنة الثانية

جزاك الله كل الخير استاذ احمد
ربنا يبارك لك يا رب

amira habiba
18-08-2012, 01:14 PM
سجلت جميع النتائج وعند الطباعة تظهر ( اختر المدرسة ) أرجوا الإفادة حتى أنتهى من هذا الإحصاء وأرسله للإدارة ولكم جزيل الشكر

تأكدي من ان مفيش طالب متسجل قدامه ( دور ثاني )

fathyaboalfadl
18-08-2012, 05:09 PM
تأكدي من ان مفيش طالب متسجل قدامه ( دور ثاني )

الاستاذه / أميره

كل عام و حضرتك طيبه

هل معنى كلام حضرتك بالتأكد بأن مفيش طالب متسجل قدامه ( دور ثاني ) أنه يجب تسجيل نتيجة الدور الثاني

بمعني

أن يكون الطالب ناجح و منقول أو راسب للمرة الأولى أو راسب للمرة الثانية و هكذا

amira habiba
19-08-2012, 04:04 PM
الاستاذه / أميره

كل عام و حضرتك طيبه

هل معنى كلام حضرتك بالتأكد بأن مفيش طالب متسجل قدامه ( دور ثاني ) أنه يجب تسجيل نتيجة الدور الثاني

بمعني

أن يكون الطالب ناجح و منقول أو راسب للمرة الأولى أو راسب للمرة الثانية و هكذا

و حضرتك طيب
ايوة بالظبط كده

انتصار سيد عثمان
20-08-2012, 12:03 AM
يا جماعة لو سمحتم ياريت أولاً يكون فيه ما بيننا تواصل دائم وأرجو من الله أن توافقونى هذا الرأى
ثم لى استفسار آخر وهو بالنسبة لرياض الأطفال ماذا سيتم فيها بالظبط ؟ لأنى حتى الآن لم أسجل بيانات التلاميذ الجدد ولا أعرف ما هو المفروض عمله وهل عندما تجعل جميع التلاميذ ( ناجح ومنقول ) السؤال هو هل سيتم ترحيلهم تلقائيا إلى الصف التالى أم لا لست أدرى ؟
أرجوكم سرعة الرد وكل عام وأنتم بخير

fathyaboalfadl
20-08-2012, 12:50 AM
يا جماعة لو سمحتم ياريت أولاً يكون فيه ما بيننا تواصل دائم وأرجو من الله أن توافقونى هذا الرأى
ثم لى استفسار آخر وهو بالنسبة لرياض الأطفال ماذا سيتم فيها بالظبط ؟ لأنى حتى الآن لم أسجل بيانات التلاميذ الجدد ولا أعرف ما هو المفروض عمله وهل عندما تجعل جميع التلاميذ ( ناجح ومنقول ) السؤال هو هل سيتم ترحيلهم تلقائيا إلى الصف التالى أم لا لست أدرى ؟

الاستاذه / انتصار

اولا : كل سنة و حضرتك و الأمة العربية و الاسلامية بخير

ثانياً : ما حدث العام السابق هو ترحيل طلاب الصف الى الصف الأعلى اتوماتيكياً طالما كانت النتيجة مسجلة ناجح و منقول و في المراحل التي بها رسوب تم بقاء الراسبين اتوماتيكياً في نفس السنة وبالنسبة لطلاب الصف الاول الابتدائي فإن الطلاب الذين تم تسجيلهم للقبول في المواعيد المحددة تم ادراجهم اتوماتيكياً أما مرحلة رياض الاطفال فلا اعلم طريقة القبول بها فلو كانت مثل المرحلة الابتدائية ستجدينهم دون تدخل من حضرتك

أما طلاب الصف الأول الإعدادي فيتم الدخول على المدارس الابتدائية الواقعة في نطاق القرية او الحي و ترحيل الطلاب الناجحون بالصف السادس و هذه الخدمة غير متاحة حتى الأن و ستتوافر قريبا قبل بدء العام الدراسي بقليل او بعد بدءه مباشرة

Lazersun
20-08-2012, 01:17 AM
اولا لازم تعمل النتيجة كاملة لكل التلاميذ وكذلك لابد من استخدام المتصفح Internet Explorer وعند الطباعة اعمل معاينة ما قبل الطباعة لضبط الصفحات ثم اطبع على طول بعد تحديد الطابعة المستخدمة وان شاء الله تطلع الورقة مظبوطة 100 % وانا عملت كده في مدستي

محمد طلبه رجب
20-08-2012, 05:30 AM
حصلت نفس المشكلة

انتصار سيد عثمان
20-08-2012, 06:43 AM
أرجوكم سرعة الرد وكل عام وأنتم بخيربرجاء الرد

amira habiba
20-08-2012, 03:06 PM

بالنسبة لرياض الاطفال
حضرتك هترحلي تلاميذ المستوى الثاني الى الصف الاول الابتدائي ( بعد استبعاد المنقولين لمدراس اخرى )
و المستوى الاول هنسجل نتيجته كلها ناجح و منقول و هنطبع الاحصاء الاستقراري بتاعه زيه زي الابتدائي بالظبط
اما التلاميذ الجدد فلم يتم فتح باب التسجيل لهم بعد تقريبا لعدم انتهاء التنسيق الخاص بهم

amira habiba
20-08-2012, 03:08 PM
اولا لازم تعمل النتيجة كاملة لكل التلاميذ وكذلك لابد من استخدام المتصفح internet explorer وعند الطباعة اعمل معاينة ما قبل الطباعة لضبط الصفحات ثم اطبع على طول بعد تحديد الطابعة المستخدمة وان شاء الله تطلع الورقة مظبوطة 100 % وانا عملت كده في مدستي

شكرا لمرورك و ردك
بارك الله فيك

amira habiba
20-08-2012, 03:09 PM
حصلت نفس المشكلة

انا طبعت الحمد لله بعد ما غيرت النتيجة من دور ثاني الى ( ناجح / راسب / منقطع )
و اختفت المشكلة المذكورة

ramadan maher
21-08-2012, 12:24 AM
غالبا بعد الثانوية

amira habiba
21-08-2012, 10:24 PM
غالبا بعد الثانوية

لا انا طبعت ابتدائي دلوقت

قلب صغير2
27-08-2012, 12:00 AM
عندى مشكله بيقولى ادخلى النتيجه وانا متاكده ان كل التلاميذ اتسجلت نتيجتهم
بس فيه تلاميذ مالهمش رقم قومى ممكم تكون دى المشكله
لانه برده مش راضى يطبع

adawi
27-08-2012, 12:36 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

افيدوني افادكم الله

الاخت أميرة لابد من تسجيل موقف ونتيجة كل طالب لو نظرتى الى تسجيل نتيجة المدرسة سوف تجدى ان هناك احد الطلبة لم يتم تسجيل نتيجته وده عن تجربة .
عموما أنا طبعت بدون مشاكل ولكن هذه المشكلة حدثت مع احد الزملاء ولكن بعد البحث وجدنا ان هناك احد الطلبة لم يتم التسجيل للنتيجة .

انتصار سيد عثمان
06-09-2012, 08:11 PM
سؤال بسيط : حتى الآن لم يتم التحديث التلقائى لبيانات التلاميذ من الإحصاء بالإدارة والمشكلة ان فيه طلبه عاوزه تنقل ومش عارف اعملهم ايه لأن المشكلة عند تسجيل طلب النقل بتظهر للطالب الصف المقيد به عام 2011/2012 ومش عارف لو حولتهم كده هيروحوا للمدرسة الثانية على أساس ايييييييه ؟
أرجوكم الإفادة .

مصطفى بخيت
19-09-2012, 01:03 AM
انا طبعت ابتدائي عادى جدا وسلمت الادارة كمان ومفيش اى مشكلة

انتصار سيد عثمان
19-09-2012, 08:56 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته . حديعرف ياجماعة هو إضافة تلاميذ رياض الأطفال عالنت بدأ ولا لسة ؟ للعام الجديد 2012/2013

إكس مان
20-09-2012, 10:39 AM
يوجد طالب أوعدد من الطلبة ليس مسجل لهم نتيجة تقوم بفتح تلاميذ لم يسجل لهم نتيجة فتظهر لك فتضع له فى المربع الذى امامه علامة صح وتكتب له النتيجة وبعد ذلك تقوم بعملية الطبع

محمد محمود بدر
20-09-2012, 11:27 AM
السلام عليكم ورحمة الله

نفس الموضوع ده عندى فى مدرستى

صاصا ندى
21-09-2012, 05:57 PM
نفس الموضوع ده عندى فى مدرستى

ياريت لو فية حد عندة نموزج لنقل طالب الكترونى ينزلة على الصفحة او اللى عمل قبل كدة طلب نقل الكترونى يقولى اية البيانات المطلوبة حتى ينجح الطلب الكترونيا ضرورى لو سمحتم

حسين محمود ع
24-09-2012, 08:47 PM
كلام أكيد السبب أنك نسيت واحد لم تسجل له نتيجه راجع مدرستك هتلاق حد مش مسجل له نتيجه
وبعدها تظهر الطباعه

mr abo aaser 457
13-08-2013, 04:42 PM
طب انا سجلت كل النتائج و متاكد ان الجميع له نتيجة و تظهر عباره عفوا : يجب الانتهاء من تسجيل نتائج الامتحانات التفصيلية لكل التلاميذ باستمارة التلميذ
وده صوره من المشكله

مقيلي مصطفي
13-08-2013, 10:27 PM
ماذا عن الاحصاء الاستقرارى نتائج الامتحانات ؟

adawi
15-08-2013, 04:17 AM
طب انا سجلت كل النتائج و متاكد ان الجميع له نتيجة و تظهر عباره عفوا : يجب الانتهاء من تسجيل نتائج الامتحانات التفصيلية لكل التلاميذ باستمارة التلميذ
وده صوره من المشكله
انا طبغت الاخصاء بس النسبة المئوية هى اللى جابت الرسالة دى

professeur100
15-08-2013, 05:44 PM
يتم نقل الطالب من سنة دراسية الي اخري بعد تسجيل نجاحه و يتم نقله للصف الاعلي من خلال مسئول الاحصاء بالادارة

صاصا ندى
15-08-2013, 11:25 PM
وده صوره من المشكله

انا عندى نفس المشكلة بتظهر نفس الرسالة على الرغم من تسجيل كل نتائج الطلبة ومش عارفة اعمل ايه لو حد وجد حل للطباعة ياريت يذكرها للافادة

monmon_hamed
18-08-2013, 05:09 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ده اول مشاركه ليا فى القسم ده , لان الموضوع جديد عليا
بعد مخلصت تسجيل نتائج التلاميذ بكل مرحله " الابتدائي" وبطلب منه يطبع الاحصاء الاستقرارى بيطلع لى الرساله ده

عفوا : يجب الانتهاء من تسجيل نتائج الامتحانات التفصيلية لكل التلاميذ باستمارة التلميذ

مع العلم انى رجعت نتيجه التلاميذ واحد واحد بيكونوا متسجلين ولما بضغطت على ايقونه تحميل الدور ثاني فقط او تحميل لم يسجل فقط بيطلع يقولى لا يوجد
ورجعت النتيجه كتير

مش عارفه ايه المشكله

صاصا ندى
18-08-2013, 05:25 PM
بعد مخلصت تسجيل نتائج التلاميذ بكل مرحله " الابتدائي" وبطلب منه يطبع الاحصاء الاستقرارى بيطلع لى الرساله ده

عفوا : يجب الانتهاء من تسجيل نتائج الامتحانات التفصيلية لكل التلاميذ باستمارة التلميذ

مع العلم انى رجعت نتيجه التلاميذ واحد واحد بيكونوا متسجلين ولما بضغطت على ايقونه تحميل الدور ثاني فقط او تحميل لم يسجل فقط بيطلع يقولى لا يوجد
ورجعت النتيجه كتير

مش عارفه ايه المشكله

عندى نفس المشكلة ومش عارف اية الحل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الجدضاحى
19-08-2013, 08:47 AM

ورجعت النتيجه كتير

مش عارفه ايه المشكله

نفس المشكلة

monmon_hamed
19-08-2013, 07:37 PM
النهارده كنت فى مكتب الاحصاء "حلوان" بمدرسة الامير وليد بن طلال
فضلنا نحاول نشوف المشكله فين بس محدش عرف برده وفى الاخر قالولى ابلغ الوزاره
مش عارفه حل الموضوع ده ايه وبسببه مش عارفه اعمل تحاولات من والى المدرسة

اللى يجد حل يبلغ الاخرين

صاصا ندى
19-08-2013, 08:47 PM
فى غرب المحلة قالوا حنعمل اجتماع لشرح المطلوب ولم يطلب الاحصاءحتى الان

اشرف كساب
21-08-2013, 03:42 PM
نفس المشكلة

نفس المشكلة

monmon_hamed
21-08-2013, 07:32 PM
النهارده حاولت اكلم الوزاره الرقم مرفوع من الخدمه حد يعرف رقم تانى غير ده
27943658
عشان ابلغهم بالمشكله ده على امل نجد حل

monmon_hamed
25-08-2013, 11:59 PM

المشكله ده مكنتش من اى مدرسه ده كانت على مستوى المدارس كلها بصفه عام ده اللى انا اتاكده منه ,

والنهارده الحمدلله الموقع ظبط واظهر كل التقارير اللى مفروض نطباعها ومكنتش بتظهر وباذن الله المشكله ده تكون اتحلت عند الناس كلها

شكرا

memo2177
18-09-2013, 02:48 AM
حد وجد حل للمشكلة دى يا جماعة
اخر ميعاد بكرة 19-9-2013
ياريت نلحق ونلاقى حل بسرعة

alaa 4
12-10-2013, 10:20 AM
أنا منذ الامس بحاول ادخل على بوابة الخدمات الالكترونية والصفحة مش بتحمل

هل يوجد احد عنده نفس المشكلة

gehan_ma
06-12-2013, 08:46 PM
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
http://www.fedv.bu.edu.eg

ahmedtahirs
24-09-2014, 09:02 PM
انا في مدرسة ثانوي وسجلت النتائج وطبعتها..وسجلت الاحصاء الاستقراري وطيعته وبعته الاحصاء