مشاهدة النسخة كاملة : مسالة للأستاذ / جمال الخولي من حقنا عليه

mofakhry
15-05-2008, 11:49 AM
أذيبت عينة من الرخام وزنها 2.5 جم في 50 مل من حمض الهيدروكلوريك 1 مولر ، لزم لمعايرة الزيادة من الحمض 30 مل من محلول 0.1 مولر من هيدروكسيد الصوديوم احسب النسبة المئوية لكربونات الكالسيوم

جمال الخولى
15-05-2008, 01:18 PM
جارى الحل ياأخ فكرى

kishkish
15-05-2008, 01:31 PM
رد البروفيسير على هذه المسألة التى لايوجد مثلها او على نفس النمط فى كتاب الوزارة ولا فى دليل التقويم ولكن الحل اهوه
___________________.rar - 41.9 Kb (http://up5.m5zn.com/3jeqmvt7txzg/___________________.rar.html)

http://up5.m5zn.com/3jeqmvt7txzg/___________________.rar.html
ملحوظة هامة : المسألة منقولة من كتاب الوسام دون أى تغيير فى الأرقام وشكرا

el-kayser
15-05-2008, 03:23 PM
رد البروفيسير على هذه المسألة التى لايوجد مثلها او على نفس النمط فى كتاب الوزارة ولا فى دليل التقويم ولكن الحل اهوه
___________________.rar - 41.9 Kb (http://up5.m5zn.com/3jeqmvt7txzg/___________________.rar.html)

http://up5.m5zn.com/3jeqmvt7txzg/___________________.rar.html
ملحوظة هامة : المسألة منقولة من كتاب الوسام دون أى تغيير فى الأرقام وشكرا

اسلوب حضرتك مش تمام ومع كامل احترامى لحضرتك ما معنى ان المساله من كتاب الوسام كل الاساتذه للاسف بتنقل من الكتب ولا يوجد مبدع حقيقى على هذا المنتدى فى الكمياء الا أصحاب وسام التميز ولا ايه يا بروفسور اسامه وعالعموم مذكرات حضرتك خير دليل على ان حضرتك نحتها من كتاب الوسام شرح

الاستاذ/ وائل الدسوقي
15-05-2008, 05:10 PM
بلاش يوصل النقاش بينا لكده اظن غلط احنا مدرسين ويا ريت نكون قدوة للطلاب لما احنا نعمل كدة الطلبة هتعمل ايه....................................

kishkish
15-05-2008, 05:22 PM
اولا ياحمادة دى مش مذكراتى لأن مفيش أى حد يقدر يشوف مذكراتى من البشر غير طلبتى وبس لسبب بسيط ان كل اللى بيدخل المنتدى ده مدرسيين بنسبة 90 فى الميه ومفيش طالب بيدخل موقع تعليمى فليس من الذكاء أن تقول مذكراتى لأنك متعرفنيش أصلا وطبعا كتاب الوسام ياحمادة كتاب أسئلته فوق العادى بمراحل وانا عاوز الطالب يعرف الللى داخل كتاب الوزارة والدليل وليس كما يفعل البعض وطبعا كله فاهم ياشوقى ولا ياقيصر ............. الا صحيح القيصر ده مش اسم بيكنباور مدرب ألمانيا ...... واللى عاوز يضع اى مسائل من ا|لأن فصاعدا فأنا جاهز تماما ياأستاذة

mofakhry
15-05-2008, 05:58 PM
الحمد لله وحده والصلاة والسلام على من لا نبي بعده
أولا يعلم الله انني ما أردت تحديا ولا تكبرا بهذه المسألة ولا يوجد عندي كتاب الوسام - علم الله -
ثانيا حتى ولو كانت المسالة كما يقولون من كتاب حياتي يا عين ما العيب في طرح فكرة جديدة أو ليست قوانينها من الكتاب أم انها من كتب السحر والعياذ بالله
ثالثا : هل المسائل التي وضعها الأستاذ جمال من تاليفه أم أنها مسحوبة نصا بالإسكانر فلماذا لميعلق عليها أحد؟
أحلال للطير من كل جنس حرام على بلابلها الدوح
رابعا : أسمي محمد فخري ومن بلد الأستاذ جمال وأنا أعرف قدره جيدا وأنا أولى الناس باحترامه لمعرفتي بفضله
أخيرا : أعتذر عن اي إساءة قد أكون سببتها لأحد ,لكني والله ما أردت غير وجه الله ومنه الجزاء وعنده الأجر وشكرا لكم

el-kayser
15-05-2008, 09:27 PM
اولا ياحمادة دى مش مذكراتى لأن مفيش أى حد يقدر يشوف مذكراتى من البشر غير طلبتى وبس لسبب بسيط ان كل اللى بيدخل المنتدى ده مدرسيين بنسبة 90 فى الميه ومفيش طالب بيدخل موقع تعليمى فليس من الذكاء أن تقول مذكراتى لأنك متعرفنيش أصلا وطبعا كتاب الوسام ياحمادة كتاب أسئلته فوق العادى بمراحل وانا عاوز الطالب يعرف الللى داخل كتاب الوزارة والدليل وليس كما يفعل البعض وطبعا كله فاهم ياشوقى ولا ياقيصر ............. الا صحيح القيصر ده مش اسم بيكنباور مدرب ألمانيا ...... واللى عاوز يضع اى مسائل من ا|لأن فصاعدا فأنا جاهز تماما ياأستاذة

يقول أحد الحكماء لا تجادل الاحمق فقد يخطىء الناس فى التفريق بينكما هذا هو ابلغ رد على حضرتك يا استاذ اسامه ونرجو من اداره الموقع التدخل فورا لوضع حد لهذا الرد الغير مسئول من شخص دخيل على منتدى الثانوية العامه

el-kayser
15-05-2008, 09:33 PM
بلاش يوصل النقاش بينا لكده اظن غلط احنا مدرسين ويا ريت نكون قدوة للطلاب لما احنا نعمل كدة الطلبة هتعمل ايه....................................

رد محترم من شخص محترم ومش جديد عليه حاجه زى كدا بس هو مقل فى اطلالته من زمن ياريت حضرتك تكون معانا الفترة دى لانها اصعب الفترات وشكرا جزيلا لحضرتك

الحمد لله وحده والصلاة والسلام على من لا نبي بعده
أولا يعلم الله انني ما أردت تحديا ولا تكبرا بهذه المسألة ولا يوجد عندي كتاب الوسام - علم الله -
ثانيا حتى ولو كانت المسالة كما يقولون من كتاب حياتي يا عين ما العيب في طرح فكرة جديدة أو ليست قوانينها من الكتاب أم انها من كتب السحر والعياذ بالله
ثالثا : هل المسائل التي وضعها الأستاذ جمال من تاليفه أم أنها مسحوبة نصا بالإسكانر فلماذا لميعلق عليها أحد؟
أحلال للطير من كل جنس حرام على بلابلها الدوح
رابعا : أسمي محمد فخري ومن بلد الأستاذ جمال وأنا أعرف قدره جيدا وأنا أولى الناس باحترامه لمعرفتي بفضله
أخيرا : أعتذر عن اي إساءة قد أكون سببتها لأحد ,لكني والله ما أردت غير وجه الله ومنه الجزاء وعنده الأجر وشكرا لكم

واضح من اول ظهور لحضرتك فى المنتدى انك شخص محترم ربنا يوفقك ويزيد من علمك وتواضعك واحترامك لاستاذك فانت مثال للعالم العامل بعلمه جزيت خيرا ورزقت الفردوس الاعلى

fares elnet
15-05-2008, 10:17 PM
تم قفل الموضوع لحين البث فيه
ومناقشة السادة الاساتذة

صوت الحق
16-05-2008, 09:51 AM
ننتظر رد السادة المشرفين فى هذا الموضوع وخصوصا رد اسامة بركاته وهل هذا يليق حتى ولو كان صادر من زميل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

جابر شكري
20-05-2008, 12:02 AM
رجاء من السادة الأفاضل المدرسين مراعات اللياقة في الردود والسمو في التعامل
وبصراحة أنا قرأت المسألة وهي جميلة ويعلم الله أني لم أقرأ الردود وعندما أكملت الحل وأردت أن أضعة هنا فوجئت بالردود وللعلم أول يوم أتمكن من دخول غرفة المدرسين اليوم
وأرجو الهدوء والإلتزام من الجميع ، وأشكر من وضع هذه المسألة على البوابة وهذا رأيي في حلها وشكراااااا
عدد مولات الحمض الزائد = عدد مولات الصودا الكاوية المتعادل = 0.03 × 0.1 = 0.003 مول
عدد مولات الحمض المضاف لإذابة العينة = 0.05 × 1 = 0.05 مول
عدد مولات الحمض المتفاعل مع كربونات الكالسيوم = 0.05 – 0.003 = 0.047 مول
2HCl ---------CaCO3
2 ----------------100
0.047 ------------------ X
كتلة كربونات الكالسيوم في العينة = (100 × 0.047) ÷ 2 = 2.35 جرام
نسبة كربونات الكالسيوم في العينة = 2.35 × 100 ÷ 2.5 = 94%

استاذ احمد الكيميائى
22-09-2008, 11:45 PM
اخوانى لا احد يعلو فوق العلم ياريت ندخل المنتدى شعارنا نعلم ونتعلم لا ان يسخر احد من احد وان نبتغى رضا الله

شحات شفيق
21-10-2009, 02:04 PM
أشكر جميع السادة المدرسين جمال الخولى - أحمد الكيميائى - جابر شكرى - وائل الدسوقى - محمد فخرى
حل الستاذ جابر شكرى ممتاز
أعرض حل أخر :
( حجم الحمض × مولارية الحمض ) ÷ عدد مولاته = ( حجم القلوى × مولارية القلوى ) ÷ عدد مولاته فى المعادلة
حجم الحمض × 1 = 30 × 0.1
حجم الحمض = 30 × 0.1 = 3 مللى
حجم الحمض المستخدم فى إذابة الحجر الجيرى = 50 - 3 = 47 مل
كتلة الحمض = الحجم باللتر × مولاريته × كتلة المول
= 0.047 × 1 × 36.5 = 1.7155 جم
CaCO3 + 2HCL = CaCL2 + H2O
2X36.5 = 100
س = 1.1755
س كتلة الكربونات = 1.1755 × 100 ÷ 73 = 2.35 جم
النسبة المئوية = ( 2.35 ÷ 2.5 ) × 100 = 94 %

ام انجى
03-06-2010, 08:19 PM
اعتقد ان كل الردود السابقة انفعالية و ليست من اخلاقيات مدرسى الكيمياء الذى اتشرف اننى منهم لذلك اتمنى ان يكون الجدال لصالح ان نصل لمعلومة جديدة و شكرا

sunsherif12345
01-07-2010, 02:08 AM
مسألة جميلة و جزيل الشكر للمستر وهي كانت من ضمن مسائل كتاب المدرسة سنة 1992 وهذه المسألة جميلة جداً

mero_meroo11010
29-07-2010, 04:25 PM
بما ان الاستاذ جمال الخولى هنا معانا فى البوابة اريد بعد اذن حضرتك انا من بلد حضرتك ممكن اعرف متى ستبدا الدروس واريد ان اعرف الشهرية كام والمقدم كام بعد اذنك وياريت الرد بسرعة لانه لم يتبقى الا ايام على بداية الدروس

وشكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اا

ابو ميار الكيميائى
25-08-2010, 01:52 AM
دى اسهل مسألة في المنصورة
محمود شحاتة اجا ث بنات

ابو ميار الكيميائى
25-08-2010, 02:04 AM
عينة من كربونات الكاسيوم غير نقية كتلتها 72. جم اذيبت فى 25 ملل من حمض هيدروكلوريك 1. مولر وخفف المحلول الناتج الى 100 مل ثم عوير 25 مل منه مع هيدروكسيد الصوديوم 2. مولر فلزم 15.75 مل . احسب النسبة المئوية لكربونات الكالسيوم فى العينة
محمود شحاتة بلديات حبيبى الخولى اجا ث بنات

ابو ميار الكيميائى
25-08-2010, 11:14 PM
محمود شحاتة 0160616346

ناهد 2000
06-11-2010, 04:51 PM
إلى الأستاذ جمال الخولى والسادة المدرسين المحترمين
يتفاعل النيتروجين فى وجود شرارة كهربية لكسر الرابطة التساهمية الثلاثية فى جزئ النيتروجين
كيف تم التفاعل بين اللثيوم ونيتروجين الهواء الجوى وتكون نيتريد اللثيوم
اريد إجابة علمية لا إجابة أرتجالية - وشكراً