مشاهدة النسخة كاملة : مجمع الاستفسارات : عايز تعرف اى حاجة خش هنا

mohamed_hussein.1995
23-08-2012, 01:32 AM
اسال عن اى حاجة تخص كلية الاداب واقسامها
وانشاءالله انا و كل الاعضاء هنتابع الموضوع 24 ساعة فى ال 24 ساعة
وهنجاوب عليك باقصى سرعة
:078111rg3:

DreamChaser
23-08-2012, 04:03 AM
السلام عليكم انا عايزة اعرف ان اكتر قسم من اقسام اللهات الاجنبية لها مستقبل بيقولو ان القسم الانجلش له مستقبل و لكن قسم اليابانى و الروسى و الصينى لو تفوقت فيهم هاشتغل عالطول ة افضل ن اانجلش اه راءيكو؟؟؟؟؟؟؟؟

mohamed_hussein.1995
23-08-2012, 04:18 AM
السلام عليكم انا عايزة اعرف ان اكتر قسم من اقسام اللهات الاجنبية لها مستقبل بيقولو ان القسم الانجلش له مستقبل و لكن قسم اليابانى و الروسى و الصينى لو تفوقت فيهم هاشتغل عالطول ة افضل ن اانجلش اه راءيكو؟؟؟؟؟؟؟؟

تمام .. طبعا الغلة الانجليزية هى الاولى عالميا وتستخدم فى جميع دول العالم وبالتاكيد لها اهمية كيبرة ... بس انا عن نفسى افضل واتجنب المجال الى فية اعداد ووفرة كبيرة (الانجليزى) يعنى مثلا لو تددخلى المانى او ايطالى او صينى ... وتتطلعى بتقدير كويس ... بجد هيبقى ليك مستقبل كويس
لان اعداد الغات التانية غير الانجليزى بيكون اصلا اعدادها قليلة جدا زى الايطالى 30 بيقبل 30 طالب بس ... فبجد انا بنصح اقسام الغات بس يفضل انك تبعد عن الانجليزى والفرنساوى برغو انهم اهم لغتين لكن لكثرة الى بيتخرجوا منهم ...

hamdy_maged
23-08-2012, 08:53 AM
السلام عليكم معلش انا عايز اعرف ان اداب انتساب فيها قسم انجليزى وباقى الاقسام ولا لا شكر

mohamed_hussein.1995
23-08-2012, 09:19 AM
السلام عليكم معلش انا عايز اعرف ان اداب انتساب فيها قسم انجليزى وباقى الاقسام ولا لا شكر

اداب انتساب ليها اربع اقسام ( عربى - تاريخ - فلسفة - اجتماع ) فقط

NOURAN_MOON
23-08-2012, 11:53 AM
اداب انتساب ليها اربع اقسام ( عربى - تاريخ - فلسفة - اجتماع ) فقط

معلش انا عايزة اعرف أيه مصدر المعلومة دى؟؟
واداب انتساب اى جامعة بالظبط اللى تقبل ال4 اقسام دول بس؟
ليا صاحبتى متخرجة من اداب اسكندرية واول سنة كانت انتساب
وقبلت فى قسم وثائق ومكتبات
وبردوا فى جماعة اسكندرية كان من ضمن شروط لغات شرقية
86% انتظام و 83% انتساب
والسنة دى جامعة عين شمس حدد شروط قسم
التنسيق الداخلى بتاعها
وذكرت انه قسم اداب إعلام وعلم نفس هما بس اللى بيقبلوا طلاب انتظام فقط
وكمان انت كنت قايل قبل كدة انه قسم جغرافيا من شروطه
انه الطالب يكون واخد تاريخ او جغرافيا فى الثانوية العامة
فى حين انه جامعة عين شمس السنة دى محددش اى شروط للقسم
ولا حتى حددت درجات لاى مادة من المادتين دول

أقدر اعرف مصدر المعلومة دى بالذات؟؟؟؟

mohamed_hussein.1995
23-08-2012, 01:27 PM
حضارتكوا الاقسام دة التى تقبل انتساب فى جامعة القاهرة .... مصدر المعلومة ..موقع كلية الاداب جامعة القاهرة .... شروط الالحتاق بالاقسام 2013

NOURAN_MOON
23-08-2012, 01:46 PM
حضارتكوا الاقسام دة التى تقبل انتساب فى جامعة القاهرة .... مصدر المعلومة ..موقع كلية الاداب جامعة القاهرة .... شروط الالحتاق بالاقسام 2013

يبقى قبل ما تقول المعلومة تحدد كلية ايه
أو تحدد فى التوبيك اللى انت عامله انه الاستفسارات
خاصة بكلية الاداب جامعة القاهرة
عشان الناس اللى بتدخل تسال تعرف انه الكلام خاصة بجامعة القاهرة فقط
عشان فيه ناس بتبقى حاطة امال على اقسام معينة
وبتاخد كلامك دة بشكل جدى
فياريت تراعى الامانة فى الرد اكتر من كدة

وشكرااااااااا

roqa sharf
23-08-2012, 02:24 PM
انا عاوزة اعرف امته التنسيق الداخلى للكليه وشروط التقديم لقسم لغات شرقيه

mohamed_hussein.1995
23-08-2012, 05:23 PM
يبقى قبل ما تقول المعلومة تحدد كلية ايه
أو تحدد فى التوبيك اللى انت عامله انه الاستفسارات
خاصة بكلية الاداب جامعة القاهرة
عشان الناس اللى بتدخل تسال تعرف انه الكلام خاصة بجامعة القاهرة فقط
عشان فيه ناس بتبقى حاطة امال على اقسام معينة
وبتاخد كلامك دة بشكل جدى
فياريت تراعى الامانة فى الرد اكتر من كدة

وشكرااااااااا

حاضر ... بس الى سال محددتش فى انهى جامعة وانا بالتالى اخت كلامة على انها فى جامعة القاهرة ..... وانا براعى الامانة فى كل حرف ومش منتظر حد يقلى كدة والا مكنتش عملت الموضوع
وانا فى الخدمة للرد على جميع الاستفسارات
:078111rg3::028ja7:

mohamed_hussein.1995
23-08-2012, 05:28 PM
انا عاوزة اعرف امته التنسيق الداخلى للكليه وشروط التقديم لقسم لغات شرقيه

التنسيق الداخلى انشاءالله هيكون على يوم الاحد
هيكون بطريقتان
1_ من على النت من موقع الكلية وتنتظرى النتيجة وبعد كدة تطبيعيها وتحطيها ضمن الورق وتقدمى
2_ تروحى بالاوراق للجامعة وهيدوكى استمارة تمليها وتكتبى ال5رغبات وتقدمى بيها مع الورق

اما بالنسبة لقسم للغات الشرقية كل جامعة لها شروط فلو بتتكلمى على اساس عيزا تعرفى شروط قسم الغات الشرقية كلية الاداب جامعة القاهرة :
اللغـات الشـرقيـة أدبي/علمى قبول ( 400 ) طالب كحد أقصى لأعلى مجموع كلى بشترط الإ يقل الطالب عن 80% على الأقل فى مجموع اللغات الثلاث (128/160) ولايقبل القسم تحويلات من خارج الكلية أو من كليات آخري

DreamChaser
23-08-2012, 09:49 PM
يعنى معنى كدة ان الافضل ادخل اى قسم تانى من اللغات الاجنبية ماعدا الامجلش و الفرنساوى؟؟؟
بصراحى انا بحب الانجلش اوى و الحمدلله شاطرة فى المادة ديه بس برضو عايزة ادخل حاجة لها مستقبل
المشكلة ان ناس بتقولى ان صحيح الاقسام مثل اليابانى و الصينى و الروسى لها مستقبل بس شهلها محدود جدا و مش بشتغل فيه بسهولة يعنى لو فى وسطة يبقى راحت اما الانجلش فامجالات الشغل خاصته كتييير
اى راءيكو؟؟؟؟ انا لسة حيرانة انا اعمل الى عليا فى الاختيار و بعد كدة اتوكل على ربنا :bosyht9:

kingkongo
23-08-2012, 11:35 PM
لو سمحت كنت عايز اعرف قسم المساحه فى الجغرافيا بيدرسوا فيه ايه وايه شروط القبول وكمان لو سمحتم قسم اللغات التطبيقيه جامعه الاسكندريه وشكراااااااا

mr history
24-08-2012, 12:24 AM
لوسمحت اعرف اداب بنى سويف بتاخد الانجليزى من كام

mohamed_hussein.1995
24-08-2012, 12:43 AM
يعنى معنى كدة ان الافضل ادخل اى قسم تانى من اللغات الاجنبية ماعدا الامجلش و الفرنساوى؟؟؟
بصراحى انا بحب الانجلش اوى و الحمدلله شاطرة فى المادة ديه بس برضو عايزة ادخل حاجة لها مستقبل
المشكلة ان ناس بتقولى ان صحيح الاقسام مثل اليابانى و الصينى و الروسى لها مستقبل بس شهلها محدود جدا و مش بشتغل فيه بسهولة يعنى لو فى وسطة يبقى راحت اما الانجلش فامجالات الشغل خاصته كتييير
اى راءيكو؟؟؟؟ انا لسة حيرانة انا اعمل الى عليا فى الاختيار و بعد كدة اتوكل على ربنا :bosyht9:

لو انتى فعلا شايفة نفسك فى قسم الانجليش وانتى بتقولى شاطرة فية ..خلاص ادخلى القسم دة ...وانا فاهم ومقدر انتى محتارة لية ...بس انا كنت بقول انى المجال او التخصص النادر بيبقى مطلوب ..وسيبك من الى بيقول ملهاش شغل ...لا طبعا اللغة مطلوبة على طول وبصفة مستديمة ... مش زى مثلا اى تخصص تانى او كلية تانية .... الغات معروفة عالميا ومطلوبة اكتر من الانجليش والفرنساوى فى مجالات كتيرة جدا جدا جدا ممكن يكون فى مجال انتى عمرك ما تتخيليها .... وهنا بيكون الاختيار صعب جدا .... اخد الى بحبة ولا اخد الى لية مستقبل اكتر لندرة التخصص ....من راى البلد دة عيزة الحجات النادرة عشان تشتغلى على طول وبمرتب كويس ... ادخلى المانى او صينى او يابانى ...بالتوفيق ولو فى اى استفسار او طلب للمناقشة انا تحت الخدمة

mohamed_hussein.1995
24-08-2012, 12:49 AM
لو سمحت كنت عايز اعرف قسم المساحه فى الجغرافيا بيدرسوا فيه ايه وايه شروط القبول وكمان لو سمحتم قسم اللغات التطبيقيه جامعه الاسكندريه وشكراااااااا

اتفضل اللينك دة فى كل حاجة انتا عايز تعرفة عن قسم الجغرافيا

من الالف الى الياء : وتحت امرك لاى استفسار اخر تفضل اللينك

http://art.menofia.edu.eg/arabic/depart/d_gograph.htm

وشروط قسم الغرافيا فى كلية الاداب جامعة القاهرة ...بدون اى شروط ..شرطة الوحيد انك تكون درست التاريخ او الغرافيا (كمادة وليس مستوى رفعيا)

mohamed_hussein.1995
24-08-2012, 12:59 AM
لوسمحت اعرف اداب بنى سويف بتاخد الانجليزى من كام

بص انا حولت بكل الطرق الممكنة عشان اعرف شروط القسم 2012/2013... ودخلت على الموقع الرسمى لكن للاسف مش كاتبين شروط القسم فى جامعة بنى سويف ... انتا قدامك حل : انتا نروح الكلية يوم الاحد واسال عن شروط الاقسام وانتا هتعرف كل حاجة هناك

لكن توقعى الشخصى فى هذة الجامعة بالذات ان تكون حاصل على الاقل 45/50 فى الانجليزى

وانا تحت امرك فى اى استفسار اخر

جاسمين33
24-08-2012, 01:57 PM
هو التقديم لكلية الاداب جامعة جنوب الوادي بقنا امتي ؟؟
وايه الاوراق المطلوبة ؟؟
وشروط قسم الفرنساوي أو علم النفس اية؟

ارجوووك الرد بسرعة.............

mohamed_hussein.1995
24-08-2012, 02:18 PM
هو التقديم لكلية الاداب جامعة جنوب الوادي بقنا امتي ؟؟
وايه الاوراق المطلوبة ؟؟
وشروط قسم الفرنساوي أو علم النفس اية؟

ارجوووك الرد بسرعة.............

السلام عليكم : التقديم لجميع جامعات مصر . هيبقى يوم الاحد انشاءالله ...كمان هتقدرى تملى ورقة الرغبات يوم الاحد فى الكلية وانتى بتقدمى

الاوراق المطلوبة : - عند التوجه لتقديم الأوراق إلى الكلية لابد من الاحتفاظ بالاتي :
1- الاستمارة البيضاء الدالة على النجاح فى الثانوية العامة.
2- شهادة الميلاد بالكمبيوتر + صورتين منها
3- عدد 6 صور يدون عليها اسم الطالب ورقم جلوسه
4- بطاقة ترشيح الطالب + صورتين منها
5- استمارة 2 جند للطلاب الذكور فقط ( من أي مديرية أمن )
- على الطالب تصوير استمارة النجاح وشهادة الميلاد والاحتفاظ بهما قبل تقديم أوراقه الى الكلية
- ملئ استمارة 104 مع المظروف وأي تغير فى عنوان الطالب لابد من التغيير فى نفس الاستمارة أثناء الدراسة
- هام جدا لطلاب المدينة الجامعية : تقديم صورة بطاقة الترشيح وصورة الثانوية العامة مع مظروف المدينه
- هام جدا لطلاب بيانات الحاله : تقديم صورة بطاقة الترشيح وصورة الثانوية العامة

و شروط قسم العلم نفس فى جامعة جنوب الوادى بقنا ...بدون شروط ..لكن اختيار اعلى الطلاب وفقا للمجموع الاعتبارى ..يعنى باذن الله لو انتى جايبة 80% هتبقى فرصتك كبيرة للعلم النفس

أقسام اللغات ( اللغة العربية – اللغة الإنجليزية – اللغة الفرنسية )يجب أن يكون الطالب حاصل على 80% في اللغة بالثانوية العامة ويتم الاختيار الأعلى فالأدنى بحيث لا يتجاوز نسبة 15% من عدد الطلاب المرشحين انتظاما وانتسابا0

ودة رابط فية شروط الالتحاق بالاقسام المخصوص بجامعة جنوب الوادى بقنا اتفضلى
http://www.svu.edu.eg/arabic/links/camps/qena/art/student_affairs.htm

وانا تحت امرك فى اى استفسار اخر:078111rg3:

جاسمين33
24-08-2012, 03:51 PM
شكرا جزيلا علي مجهودك بارك الله فيك

mohamed_hussein.1995
24-08-2012, 04:45 PM
شكرا جزيلا علي مجهودك بارك الله فيك

انشاءالله انا موجود هنا لخدمة الاعضاء :d

mr history
24-08-2012, 05:08 PM
شكرا جزيلا على الرد طيب الاوراق المطلوبة فى التقديم هى نفس الاوراق اللى سألت عليها العضوة جاسمين33 وانا كنت خايف عشان انا جبت فى الانجليزى 45 ومكنتش عارف اخبار التنسيق الداخلى ايه هناك بس السنة اللى فاتت انا عرفت انهم خدوا فى الانجليزى من38

mohamed_hussein.1995
24-08-2012, 05:34 PM
شكرا جزيلا على الرد طيب الاوراق المطلوبة فى التقديم هى نفس الاوراق اللى سألت عليها العضوة جاسمين33 وانا كنت خايف عشان انا جبت فى الانجليزى 45 ومكنتش عارف اخبار التنسيق الداخلى ايه هناك بس السنة اللى فاتت انا عرفت انهم خدوا فى الانجليزى من38

تمام ..بص عشان تبقى عارف الاوراق دة مش بتاعة جامعة بعينها ...لا دة الاوراق الى مطلوبة لاى جامعة كلية الاداب ولازم تكون معاك لما تروح تقدم .....

وبخصوص قسم اللغة الانجليزية .. دة بشرة خير طبعا انهم خدوا السنة الى فاتت من 38... اولا انتا عارف انى جامعة القاهرة هى المقياس الاعلى لكلية الاداب فى تنسيق الاقسام ..... يعنى انا لاحظت انى قسم الانجليزى واخد من 45/50 السنة الى فاتت ___ و48/50 السنة دة ..... وطبعا اكيد باقى الجامعات التانية بالاقل فالاقل وطبعا بنى سويف ممكن تكون واخدة من 40 السنة دة او اقل قليلا او اعلى قليلا .... وانا توقعت انها تاخد من 45/50 لان الحقيقة المجاميع عالية اوى السنة دة ... .. وانشاءالله تتقبل فى قسم الانجليزى

ملحوظة هامة : انا حولت بكل الطرق وبكل الوسائل انى اجيب تنسيق اقسام كلية الاداب جامعة بنى سويف ....لكن للاسف لانها جامعة مش مشهورة محدش مهتم بالاخبار دة .... دا حتى موقعها الرسمى مش منشور فية تنسيق الاقسام لكلية الاداب ...وحاولت فى جروب الجامعة على الفيس بوك ..لكن لم يرد احد حتى الان ... اعتذارى ليك للاسف معرفتش اجيب تنسيق كلية الاداب جامعة بنى سويف

mr history
24-08-2012, 05:42 PM
انا مش عارف اشكرك ازاى على ده كله ربنا معاك طيب بالنسبة للمواد اللى فى السنة الاولى انا مش عارف اوصل ليها ممكن تعرفنى عنها اى حاجة

mr history
24-08-2012, 05:43 PM
انا برضه حاولت على موقع الكلية لكن معرفتش اجيب حاجة

mohamed_hussein.1995
24-08-2012, 05:56 PM
انا مش عارف اشكرك ازاى على ده كله ربنا معاك طيب بالنسبة للمواد اللى فى السنة الاولى انا مش عارف اوصل ليها ممكن تعرفنى عنها اى حاجة

لا المواد معرفش عنها حاجة .... لكن مش هتهمك فى حاجة ... عادى لما تدخل سنة اولى هتعرف كل حاجة متستعجلش .... واحب اقولك لو انتا جايب 45/50 فى الانجليزى ...مبروك اتقبلت فى قسم اللغة الانجليزية بكلية الاداب جامعة بنى سويف وعلى ضمنتى الشخصية ... الف مبروك ... بس ناقص خطوة انك تكتب فى الرغبة الاولى قسم الانجليزى ..بس كدة

mr history
24-08-2012, 06:06 PM
فى الحقيقة انا مش عارف اشكرك ازاى انت ساعدتنى مساعدة كبيرة عرفت منك الاوراق المطلوبة وكل حاجة بس انت عرفت منين انى هدخل خلاص واخر استفسار انا اسف يعنى ايه اكتب فى الرغبة الاولى انجليزى هو التقديم داخل الكلية ازاى اخر حاجة انا اسف

mr history
24-08-2012, 06:09 PM
والله انا اسف انت تعتب كتير معايا انا اسف

mohamed_hussein.1995
24-08-2012, 06:29 PM
والله انا اسف انت تعتب كتير معايا انا اسف

يا باشا انا هنا تحت امرك ... لو عايز اى حاجى تانية اسال ..انا فاتح المنتدى 24 ساعة

mohamed_hussein.1995
24-08-2012, 06:49 PM
فى الحقيقة انا مش عارف اشكرك ازاى انت ساعدتنى مساعدة كبيرة عرفت منك الاوراق المطلوبة وكل حاجة بس انت عرفت منين انى هدخل خلاص واخر استفسار انا اسف يعنى ايه اكتب فى الرغبة الاولى انجليزى هو التقديم داخل الكلية ازاى اخر حاجة انا اسف

هقولك ...انتا دلوقتى لما تروح انشاءالله يوم الاحد عشان تقدم .... هتاخد ورقة كدة وهيقولك اكتب رغباتك فيها .... طيب هما كام رغبة ؟ هما خمس رغبات ..بتكتبهم بالترتيب .... ولازم تاخد بالك كويس وتركز وانتا بتكتب ..عشان لو متقبلتش فى الرغبة رقم واحد ...هيبصوا على الرغبة رقم 2 ... مكنتش بردوا ... هيبص على رقم 3 ...لحد لما يلاقى وحدة تناسبك حسب الشروط بتاعة القسم ...لكن باذن الله ..انتا مجموعك كويس جدا جدا جدا فى الانجليزى بالنسبة للجامعة دة ... اكتبها رقم واحد والف مبروك عليك القسم .. وعلى ضمنتى

واى حاجة تانية انا تحت امر ك يا جميل :d

mohamed_hussein.1995
24-08-2012, 11:07 PM
طيب عايزة اعرف شروط اداب علم نفس جامعة سوهاج

تمام ... شروط قسم علم نفس عموما ... لا يتطلب الترشيح الية الى شرط بعينة ..... لكن يقبل اعداد محددة حسب القدرة الاستيعابية لاكبر عدد من الطلاب ..فمثلا اداب القاهرة يقبل 70 طالب فقط ...وادب حلوان يقبل 250 طالب فقط ... فيكون الفيصل هنا ..اختيار الطلاب وقبولهم فى هذا القسم حسب اعلى مجموع اعتبارى من بين المترشحين لة .... وينطبق ذلك على جامعة سوهاج

وانا تحت امرك لاى استفسار اخر:d

mr history
25-08-2012, 12:19 AM
طيب انا متأسف فى حاجة تانى هسأل عليها انا شفت طلبة فى قسم كلية الاداب بيقولوا ان فى تنسيق تانى للكلية والتقديم على النت ممكن توضح الامر ده انا اسف ان شاء الله تكون اخر حاجة

mohamed_hussein.1995
25-08-2012, 01:13 AM
طيب انا متأسف فى حاجة تانى هسأل عليها انا شفت طلبة فى قسم كلية الاداب بيقولوا ان فى تنسيق تانى للكلية والتقديم على النت ممكن توضح الامر ده انا اسف ان شاء الله تكون اخر حاجة

تمام ... التنسيق الداخلى لكلية الاداب هيكون على النت بس طبعا مش لكل الجامعات ... وتقريبا جامعة القاهرة بس هى الى هيكون ليها تنسيق داخلى من على موقع الكلية ...

ويا سيدى مش هتفرق انتا تروح الكلية وتاخد الورقة وتملاها مش هتاخد عشر دقائق بالضبط ....

ولو عايز اى حاجة تانية اتفضل انا منتظر سوالك:d

mr history
25-08-2012, 01:33 AM
شكرا جزيلا الاسئلة انتهت

mohamed_hussein.1995
25-08-2012, 02:31 AM
انا هنا تحت امرك ...واى استفسار انا هبقى معاك 24 ساعة ... انتا وكل الاعضاء

DreamChaser
25-08-2012, 03:52 AM
جزاك الله خيرا

kingkongo
25-08-2012, 12:27 PM
طيب لو سمحت انا محول من كفر الشيخ الى اسكندريه اجيب استماره الجند دى من اسكندريه ولا لازم من كفر الشيخ وشكرا

mohamed_hussein.1995
25-08-2012, 01:48 PM
طيب لو سمحت انا محول من كفر الشيخ الى اسكندريه اجيب استماره الجند دى من اسكندريه ولا لازم من كفر الشيخ وشكرا

استمارة 2 جند دة من اى مكتب تجنيد او من اى مديرية امن فى مصر .....

واى استفسار تانى انا تحت امرك:078111rg3:

kingkongo
25-08-2012, 03:01 PM
بجد انت عامل مجهود كبير شكرا ليك بس انت تعرف اى معلومات عن نتيجه التحويل او هتظهر امتى لانها لسه ماظهرتش وميعاد التقديم بكره وسؤال تانى هو التحويل الورقى هيتقبل السنه دى برده و شكراااااااا

mohamed_hussein.1995
25-08-2012, 07:35 PM
بجد انت عامل مجهود كبير شكرا ليك بس انت تعرف اى معلومات عن نتيجه التحويل او هتظهر امتى لانها لسه ماظهرتش وميعاد التقديم بكره وسؤال تانى هو التحويل الورقى هيتقبل السنه دى برده و شكراااااااا

اولا انا بعتذر عن التاخير لانى كنت عند الدكتور من الساعة 2 ولسة راجع حالا

بص هقولك نتيجة التحويل انشاءالله هتظهر بكرة اكيد لو مكنش بالنهار يبقى هتظهر بليل بس هو الاكيد انها هتظهر بكرة

ثانيا لو التحويل الالكترونى متقبلش بتروح تعمل تحويل ورقى من الكلية الى انتا عايز تروحها ...وهما بيعملولك التماس او حاجة زى كدة وبتتقبل انشاءالله اكيد

وتحت امرك لاى استفسار تانى:078111rg3:

the wight angel
25-08-2012, 09:41 PM
انا كنت عاوزة اسال التقديم بكرة اكيد واية حكاية الكشف الطبى ؟؟ ودة فى الكلية ولا هيحولونا على مستشفى ؟؟؟؟

kingkongo
25-08-2012, 09:45 PM
اولا انا بعتذر عن التاخير لانى كنت عند الدكتور من الساعة 2 ولسة راجع حالا

بص هقولك نتيجة التحويل انشاءالله هتظهر بكرة اكيد لو مكنش بالنهار يبقى هتظهر بليل بس هو الاكيد انها هتظهر بكرة

ثانيا لو التحويل الالكترونى متقبلش بتروح تعمل تحويل ورقى من الكلية الى انتا عايز تروحها ...وهما بيعملولك التماس او حاجة زى كدة وبتتقبل انشاءالله اكيد

وتحت امرك لاى استفسار تانى:078111rg3:

اولا الف سلامه عليك يا معلم
بس عندى سؤال تانى لو سمحت واعذرنى لانى مش عارف اسأل غيرك بصراحه
هو التقديم مفتوح كام يوم ولازم اروح بكره الجامعه واستنى لما نتيجه التحويل تظهر وابقى اقدم ولا ابقى اروح بعد بكره مثلا ولو تعرف ايه الورق المطلوب للالتماس وميرسى ليك جدااااااااااا

mohamed_hussein.1995
25-08-2012, 10:30 PM
انا كنت عاوزة اسال التقديم بكرة اكيد واية حكاية الكشف الطبى ؟؟ ودة فى الكلية ولا هيحولونا على مستشفى ؟؟؟؟

لا هو مفيش حاجة اسمها فى الكشف الطبى مستشفى ولا حاجة

هو تقريبا بيكون كشف سريع جدا على الحالة الصحية عامة .... لان طبعا اوقات بيكون فى طلاب جدد ممكن يكون بينهم اى مرض معدى ... فاانا سمعت من حد قريبى انى الدكتور بيسال بس هل انتى بتخدى اى ادوية او عندك مرض معين او مرض مزمن ...بس كدة ويدخل الى بعدة

التقديم اكيد هيبقى بكرة بس هيبقى زحمة
خليكى احسن على اخر الاسبوع ومتخفيش التقديم مفتوح حتى لاول يوم فى الدراسة

واى استفسار تانى انا تحت امرك

mohamed_hussein.1995
25-08-2012, 11:12 PM
اولا الف سلامه عليك يا معلم
بس عندى سؤال تانى لو سمحت واعذرنى لانى مش عارف اسأل غيرك بصراحه
هو التقديم مفتوح كام يوم ولازم اروح بكره الجامعه واستنى لما نتيجه التحويل تظهر وابقى اقدم ولا ابقى اروح بعد بكره مثلا ولو تعرف ايه الورق المطلوب للالتماس وميرسى ليك جدااااااااااا

بص يا معلم التقديم مفتوح انشاالله لحد اول يوم فى الدرسة لان انتا عارف طبعا فى تحويلات ورقى ولسة الدنيا متضبططتش ... متقلقش التقديم مفتوح ..ولو عايز نصيحتى خليك فى اخر الاسبوع كدة عشان هيبقى زحمة جدا الايام دة وكلوا عايز يقدم بسرعة .... افرض انك لا قدر الله ودة مستحيل يحصل انك متتقبلش على النت فى التحويل بتاعك ... اعامل اية ؟ بسيطة وملحوقة .. هتخطف رجلك بالاوراق بتاعتك للكلية الى انتا عاوزة وتعمل تحويل وبيكون تقريبا اسموا التماس او طلب ... ودة بيقبلوا مية فى المية عشان الاغتراب
ملحوظة: مينفعش تروح تقدم قبل ما النتيجة تظهر عشان انتا لازم تطبع بطاقة الترشيح الجديدة الى هتطلعلك
يعنى خليك على يوم الاتنين كدة او اخر الاسبوع عشان الزحمة

وبعدين متقلش اخر سوال ولا الكلام دة تانى ...انا هنا باذن الله هبقى مشرف .. وانا تحت امرك وامر اى عضو محتاج اى حاجة

kingkongo
26-08-2012, 01:03 AM
فعلا انا حاسس ان القسم بيتقدم شكرا ليك بس هو انا لو اتأخرت فى ميعاد التقديم هى الاقسام كلها بتبقى لسه فيها مكان ولا بيستكفوا مثلا بعدد اول من الطلاب اصلى مش فاهم الحكايه دى ولا انا بقدم وبكتب الرغبات ومبعرفش ايه القسم اللى جالى غير بعد كده وشكراااااااا

mohamed_hussein.1995
26-08-2012, 01:18 AM
فعلا انا حاسس ان القسم بيتقدم شكرا ليك بس هو انا لو اتأخرت فى ميعاد التقديم هى الاقسام كلها بتبقى لسه فيها مكان ولا بيستكفوا مثلا بعدد اول من الطلاب اصلى مش فاهم الحكايه دى ولا انا بقدم وبكتب الرغبات ومبعرفش ايه القسم اللى جالى غير بعد كده وشكراااااااا

ايوة هقولك ...انتا عايز قسم الانجليزى تمام .. يبقى انتا فعلا لازم متتاخرش كتير ... مثلا مثلا يعنى قسم الانجليزى بياخد 300 طالب .... ومتقدم 500 طالب .... هما بيختاروا احسن 300 بس ....فلازم تروح بدرى وتقدم .... عشان لو القسم خلص ...هيوزعوك على اى قسم تانى ...لا فعلا اى كلية ليها تنسيق داخلى ... لازم تكون فى المقدمة وتسارع على التقديم ....

kingkongo
26-08-2012, 01:22 AM
بس هما كدا فعلا ممكن يخلصوا اول يوم

mohamed_hussein.1995
26-08-2012, 01:46 AM
بس هما كدا فعلا ممكن يخلصوا اول يوم

لالالالا مقصدقش كدة ...انا قولتلك فى رد سابق انك ممكن تقدم انشاالله لو اول يوم دراسة بس لو انتا عملت كدة طبعا هيكون التنسيق خلص وهما هيودوك على اى قسم بمزاجهم .... طيب امال انا اقصد اية ؟؟ اقصد انى التنسيق الداخلى على الاقل ممكن يقعد اسبوعين مفتوح فى الكلية .... وبتالى هما لسة مبيعملوش حاجة غير انهم بيسجلوا اسماء الراغبين فى الالتحاق بالاقسام .... وبعد لما يعلنوا انى باب التنسيق الداخلى اتقفل .... خلاص بيقارنوا الطلاب ببعضهم عشان يقدروا يختاروا احسن 300 مثلا .....
يعنى انا اقصد انتا ممكن متروحش بكرة تقدم بس تستنى شوية كمان يومين عشان الزحمة وكدة ...بس المهم لازم تقدم قبل ما يخلص التنسيق الداخلى ...

لو فهمت منى قلى عشان اطمن عليك

ولو عايز حاجة تانى انا تحت امرك

the wight angel
26-08-2012, 01:10 PM
لا هو مفيش حاجة اسمها فى الكشف الطبى مستشفى ولا حاجة

هو تقريبا بيكون كشف سريع جدا على الحالة الصحية عامة .... لان طبعا اوقات بيكون فى طلاب جدد ممكن يكون بينهم اى مرض معدى ... فاانا سمعت من حد قريبى انى الدكتور بيسال بس هل انتى بتخدى اى ادوية او عندك مرض معين او مرض مزمن ...بس كدة ويدخل الى بعدة

التقديم اكيد هيبقى بكرة بس هيبقى زحمة
خليكى احسن على اخر الاسبوع ومتخفيش التقديم مفتوح حتى لاول يوم فى الدراسة

واى استفسار تانى انا تحت امرك

مرسى اوى على الرد وياريتنى سمعت كلامك روحت النهاردة وقالوا التقديم النهاردة بس بيقولوا فى ورق ناقص من الوزارة ومخلوش حد يقدم انا جامعة حلوان فلو تعرف حاجة عن الموضوع ياريت تقولى بليز ومرسى مرة تانية على المجهود الرائع دة :078111rg3:

mohamed_hussein.1995
26-08-2012, 03:04 PM
مرسى اوى على الرد وياريتنى سمعت كلامك روحت النهاردة وقالوا التقديم النهاردة بس بيقولوا فى ورق ناقص من الوزارة ومخلوش حد يقدم انا جامعة حلوان فلو تعرف حاجة عن الموضوع ياريت تقولى بليز ومرسى مرة تانية على المجهود الرائع دة :078111rg3:

لا بصراحة معرفش حاجة عن الموضوع دة ... يعنى اية مكنش فى تقديم انهاردة .... وقالوا الورق هيجى من الوزارة والتقديم هيبقى امتى يعنى ... هى حاجة غريبة شوية ....

kingkongo
26-08-2012, 03:19 PM
شكرا ليك يا معلم انا فعلا كده فهمت كل حاجه وربنا يسهل ادينا مستنين نتيجه التحويل

mohamed_hussein.1995
26-08-2012, 04:24 PM
شكرا ليك يا معلم انا فعلا كده فهمت كل حاجه وربنا يسهل ادينا مستنين نتيجه التحويل

انتا محمول من كلية اية لكلية اية ؟ :d

kingkongo
26-08-2012, 08:36 PM
انا محول من تجاره لاداب بس تصدق لحد دلوقتى موقع الوزاره بيقول ترقبوا طهور نتيجه التحويلات يعنى مافيش اى معلومات هتظهر امتى

mohamed_hussein.1995
26-08-2012, 08:45 PM
انا محول من تجاره لاداب بس تصدق لحد دلوقتى موقع الوزاره بيقول ترقبوا طهور نتيجه التحويلات يعنى مافيش اى معلومات هتظهر امتى

حاجة غريبة جدا ... انبارح الوزارة اكدت ان النتيجة هتكون الساعة 8 وكمان فى ناس اتصلت بالخط الساخن وقالوا الساعة 8 :(

aya ashraf el-shiaty
26-08-2012, 10:17 PM
السلام عليكم...... انا عاوزة اعرف التنسيق الداخلي هيبدا امتي انا بتلبع الموقع من اول ما ظهرت نتيجة التنسيق و اتصلنا بالجلمعة قالوا بعد العيد و انا عاوزة اعرف المعاد بتاع التنسيق انا و اصحابي لاننا خايفين يفوتنا و عاوزة اعرف شروط القسم اليباني و الصيني "جامعة القاهرة"...ارجو الرد شكرا

mohamed_hussein.1995
26-08-2012, 11:03 PM
السلام عليكم...... انا عاوزة اعرف التنسيق الداخلي هيبدا امتي انا بتلبع الموقع من اول ما ظهرت نتيجة التنسيق و اتصلنا بالجلمعة قالوا بعد العيد و انا عاوزة اعرف المعاد بتاع التنسيق انا و اصحابي لاننا خايفين يفوتنا و عاوزة اعرف شروط القسم اليباني و الصيني "جامعة القاهرة"...ارجو الرد شكرا

هو الحقيقة كان المفروض نتيجة الاغتراب تظهر و موقع تنسيق كلية الاداب يفتح بردوا انهاردة .... بس هما عاملين فيها عم عبدة العبيط ... واخر استهبال

ومتخافيش مفيش حاجة هتفوتك اصلا لان التنسيق لسة منزلتش ومحدش لسة عمل حاجة .... فممكن ينزل على بليل اوى او بكرة ... الله اعلم .. انا قدت الثقة فى مواعيد ظهور اى حاجة منهم اصلا

شروط اقسام كلية الاداب جامعة القاهرة :d2012/2013

قسم اللغة اليابانية : يقبل القسم (25) طالبا من الحاصلين على الثانوية العامة على ان يكون مجموع درجات اللغة الانجليزية 80% (40/50) ، واللغة العربية 80% (50/60) )و يفضل الاعلى فى درجات اللغات
- يقبل القسم التحويلات من الخارج

قسم اللغة الصينية : 1- الا يزيد عدد الطلاب عن 25 طالبا من الحاصلين على أعلى مجموع اعتبارى والمكون من:- ( المجموع الكلى للدرجات + مجموع درجات اللغة العربية + مجموع درجات اللغة الإنجليزية )
2- لا يقبل تحويلات إلى القسم من خارج أو داخل الكلية لأن الطلاب يدرسون اللغة من البداية

واى استفسار تانى انا تحت امرك :slap1qk6:

طارق عبود
27-08-2012, 01:34 AM
انا جالى اداب انتساب طنطا وكنت عايز اعرف المصاريف والاقسام المتاحة واخر موعد للتقديم
المجموع 82.2
انجليش 44
فرنساوى 49
عربى 49.5

mohamed_hussein.1995
27-08-2012, 01:54 AM
انا جالى اداب انتساب طنطا وكنت عايز اعرف المصاريف والاقسام المتاحة واخر موعد للتقديم
المجموع 82.2
انجليش 44
فرنساوى 49
عربى 49.5

طيب الف مبروك اولا على اداب طنطا ... بص هى الاقسام الموجودة عندك فى الكلية بتاعتك دول
قسم الآثار
قسم الإعلام
قسم وثائق ومكتبات
قسم علم نفس
قسم الإجتماع موجه
قسم الفلسفة
قسم التاريخ
قسم الجغرافيا
قسم اللغة الإنجليزية
قسم اللغة الفرنسية
قسم اللغة العربية

بس طبعا الانتساب وضعة يختلف ... بيبقى فى اقسام معينة متاحة ليك بس .. روح الكلية واسال الانتساب ليهم اقسام اية

والتقديم تقريبا بدا عشان جامعة طنطا ملهاش تنسيق داخلى على الموقع بتاعها .... روح تابع بكرة وخد ورقك ودسيهك واعمل التنسيق وقدم

mohamed sophy ebrahim
27-08-2012, 02:13 AM
انا عايز اعرف انا اقدر اخوش قسم انجلش ولا لاء

mohamed_hussein.1995
27-08-2012, 02:20 AM
انا عايز اعرف انا اقدر اخوش قسم انجلش ولا لاء

اولا اهلا بيك معانا فى المنتدى . وقسم كلية الاداب و انا و الاعضاء بنرحب بيك معانا :friendsxs3:

ثانيا : انتا عاوز تخش قسم انجليش ... تمام بس انا معرفش ظروفك اية ..
يعنى ابعتلى مجموع اللغات والمجموع الكلى ...

ثالثا : قلى انتا فى جامعة اية . عشان اجبلك شروط القسم بتاعك ;)

واى استفسار تانى انا هنا والاعضاء تحت امرك
ومستنى معلوماتك يا جميل عشان افهمك :022yb4:

mohamed sophy ebrahim
27-08-2012, 02:34 AM
شكرا ليك يا استاذ محمد انا في جامعة حلوان

mohamed_hussein.1995
27-08-2012, 02:40 AM
شكرا ليك يا استاذ محمد انا في جامعة حلوان

الاقسام المتاحة فى كلية الاداب جامعة حلوان هى :

قسام الكلية
قسم اللغة العربية
قسم اللغة الانجليزية
قسم اللغة الفرنسية
قسم اللغة الالمانية
قسم اللغة الايطالية
قسم اللغة الاسبانية
قسم اللغات الشرقية
قسم التاريخ
قسم الجغرافيا
قسم علم النفس
قسم الاجتماع
قسم الفلسفة
قسم الاعلام
قسم المكتبات و المعلومات
قسم علوم المسرح
قسم الاثار و الحضارة

the wight angel
27-08-2012, 04:13 AM
لا بصراحة معرفش حاجة عن الموضوع دة ... يعنى اية مكنش فى تقديم انهاردة .... وقالوا الورق هيجى من الوزارة والتقديم هيبقى امتى يعنى ... هى حاجة غريبة شوية ....

للاسف مكنش فى تقديم النهاردة قالولنا تعالو بعد يومين وزميلتى فى تربية قالولها تعالى الاحد الجاى ادينا مستنيين شكرا على المجهود الرائع دة تسلم ايدك :078111rg3::078111rg3:

the wight angel
27-08-2012, 07:11 AM
عندى سؤال كمان هو اخر ميعاد للتقديم امتى علشان التنسيق الداخلى فى جامعة حلوان ومرسى جدااا على المجهود الرائع

mohamed_hussein.1995
27-08-2012, 12:53 PM
عندى سؤال كمان هو اخر ميعاد للتقديم امتى علشان التنسيق الداخلى فى جامعة حلوان ومرسى جدااا على المجهود الرائع

التقديم عموما مفتوح لاول يوم فى الدراسة ...لكن انا بقولك عشان فى تنسيق داخلى وعيزا قسم معين يبقى لازم تقدمى عشان ممكن يكتفوا بالاعداد فية ..... وانا ابن عمى فى اداب حلوان ...وراح سال انبارح ..قالولوا تعالى يوم الاحد الجاى الى هو الاسبوع الجاى .... فتابع بقة مع الناس ولو عايز تروح قبل كدة روح

شكرا .... ولو عايز اى حاجة تانى انا تحت امرك :078111rg3:

kingkongo
28-08-2012, 12:32 AM
فيه واحد صاحبى راح جامعه اسكندريه النهارده وقالوا له انه يروح يقدم الاسبوع الجاى وبيقول مكتوب كده على موقع الجامعه انا مش عارف الكلام ده بجد ولا لا

mohamed_hussein.1995
28-08-2012, 12:38 AM
فيه واحد صاحبى راح جامعه اسكندريه النهارده وقالوا له انه يروح يقدم الاسبوع الجاى وبيقول مكتوب كده على موقع الجامعه انا مش عارف الكلام ده بجد ولا لا

ايوة فى فعلا جامعات هتبدا من الاسبوع الجاى زى جامعة عين شمس كدة هتبدا التقديم فى 9/2

kingkongo
28-08-2012, 10:21 PM
طيب كده انا ماجاليش تحويل الانترنت اروح بورق التماس التحويل بكره ولا استنى ميعاد التقديم جامعه اسكندريه

mohamed_hussein.1995
28-08-2012, 11:01 PM
طيب كده انا ماجاليش تحويل الانترنت اروح بورق التماس التحويل بكره ولا استنى ميعاد التقديم جامعه اسكندريه

تقديم جامعة كليات اسكندرية كلها من اول يوم 9/2 .... واعتقد انى التحويل معاهم .. ولو عايز تطمن اكتر روح اسال بكرة وخد معاك الورق احتياطى جايز يكون فى تحويل

yasm!n
29-08-2012, 10:35 AM
سؤآل لو سمحت :)

أدآب إنتسآب متآح ليآ قسم ألمآنى ولآ إنتظآمـ بس ؟؟

و أنآ ألمآنى 48 ينفع ؟ و بيآخدوآ بالإنجلش برضو ؟

درة الفردوس
29-08-2012, 01:26 PM
بعد اذن حضرتك
انا عايزه ارقام شئون الطلبه بتاعت كلية البنات اداب عين شمس اجيبها
ولو حضرتك تقدر تجيبهالى يعنى تكون مشكور جدا

mohamed_hussein.1995
29-08-2012, 09:10 PM
سؤآل لو سمحت :)

أدآب إنتسآب متآح ليآ قسم ألمآنى ولآ إنتظآمـ بس ؟؟

و أنآ ألمآنى 48 ينفع ؟ و بيآخدوآ بالإنجلش برضو ؟

للاسف اى حد انتساب مينعش ياخد اقسام اللغات ... متاح ليكى الاقسام النظرية المتبقية

mohamed_hussein.1995
29-08-2012, 09:13 PM
بعد اذن حضرتك
انا عايزه ارقام شئون الطلبه بتاعت كلية البنات اداب عين شمس اجيبها
ولو حضرتك تقدر تجيبهالى يعنى تكون مشكور جدا

اتفضلى حضرتك الارقام دة كلة

المكان

رقم التليفون

1

سويتش الكلية

24157031

22907213

22907250

22907248

22906987

2

مكتب عميدة الكلية

24157804

22906974

3

مكتب وكيل الكلية لشئون التعليم والطلاب

24156833

4

مكتب وكيل الكلية لشئون الدرسات العليا

22907072

5

مكتب وكيل الكلية لشئون البيئة

22906793

6

مكتب مدير عام الكلية

22909186

7

مكتب أمن الكلية

24182048

8

مكتب حرس الكلية

24182018

9

معمل النتسيق الداخلى والتدريب على icdl

24182047

10

فاكسات الكلية

24157804

24182042

11

قاعة المناقشات والاجتماعات

24182046

12

إدارة التوريدات

24182042

12

إدارة رعاية الشباب

24182045

14

مكتبة الكلية

24182044

24182043

15

حمام السباحة

24182019

ayaAA ashraf
29-08-2012, 10:38 PM
لو سمحت انا عايزة اعرف ميعاد التنسيق الداخلي لكلية الاداب جامعة القاهرة امتي بالظبط

mohamed_hussein.1995
29-08-2012, 10:48 PM
لو سمحت انا عايزة اعرف ميعاد التنسيق الداخلي لكلية الاداب جامعة القاهرة امتي بالظبط

والله انا لما اتصلت بالشئون انهاردة واحد رد عليا وقلى الموقع هيفتح يوم الاحد ..تعمل رغباتك علية وتطبع ...وتيجلنا انشاالله يوم الاتنين او الثلاثاء

NOURAN_MOON
30-08-2012, 12:25 AM
تقديم جامعة كليات اسكندرية كلها من اول يوم 9/2 .... واعتقد انى التحويل معاهم .. ولو عايز تطمن اكتر روح اسال بكرة وخد معاك الورق احتياطى جايز يكون فى تحويل

فى اسكندرية قالولنا التقديم خلال 10 أيام او اسبوعين للأسف
لانه ورقنا لسة مجاش الكلية لحد دلوقتى:)

salma soly
30-08-2012, 11:26 AM
انا كنت عايزة اعرف ايه احسن قسم فى اداب عين شمس لغات شرقية ولا دراما ولا علم اجتماع انا كان نفسى ادخل ارشاد سياحى بس مجموع الانجليزى بتاعى مجبهاش و ناس كتيرة قالولى لغات شرقية ملهاش مستقبل :( و فكرت احول من اداب بس مش هينفع ومش عارفة اعمل ايييه :( :( :( :( :(

درة الفردوس
30-08-2012, 02:38 PM
اتفضلى حضرتك الارقام دة كلة

المكان

رقم التليفون

1

سويتش الكلية

24157031

22907213

22907250

22907248

22906987

2

مكتب عميدة الكلية

24157804

22906974

3

مكتب وكيل الكلية لشئون التعليم والطلاب

24156833

4

مكتب وكيل الكلية لشئون الدرسات العليا

22907072

5

مكتب وكيل الكلية لشئون البيئة

22906793

6

مكتب مدير عام الكلية

22909186

7

مكتب أمن الكلية

24182048

8

مكتب حرس الكلية

24182018

9

معمل النتسيق الداخلى والتدريب على icdl

24182047

10

فاكسات الكلية

24157804

24182042

11

قاعة المناقشات والاجتماعات

24182046

12

إدارة التوريدات

24182042

12

إدارة رعاية الشباب

24182045

14

مكتبة الكلية

24182044

24182043

15

حمام السباحة

24182019

ميرسى جدا لحضرتك

kingkongo
30-08-2012, 05:18 PM
انا دلوقتى روحت جامعه اسكندريه ومعرفتش احول من كفر الشيخ لاسكندريه علشان واخد الثانويه من كفر الشيخ وانا اصلا محل الاقامه اسكندريه ومعايا كل مايثبت مش هينفع خلاص اقدم فى اسكندريه ولو فيه مثلا شكوى او فاكس للوزير او اى حد علشان الموضوع ده

mohamed_hussein.1995
30-08-2012, 05:23 PM
انا دلوقتى روحت جامعه اسكندريه ومعرفتش احول من كفر الشيخ لاسكندريه علشان واخد الثانويه من كفر الشيخ وانا اصلا محل الاقامه اسكندريه ومعايا كل مايثبت مش هينفع خلاص اقدم فى اسكندريه ولو فيه مثلا شكوى او فاكس للوزير او اى حد علشان الموضوع ده

لا بصراحة موضوعك غريب جدا وانا مل لاقى تفسير ليه ... انا اسف اعتذرنى معنديش حل

kingkongo
30-08-2012, 06:40 PM
اوك ميرسى بس فيه موقع اسمه شكاوى يعنى هو الموقع ده حقيقى فعلا واكيد بيردوا على اللى باعتين ممكن اعرف لو انت عارف حاجه عن الموضوع ده شكرااااااااااااااا[

mohamed_hussein.1995
30-08-2012, 07:37 PM
اوك ميرسى بس فيه موقع اسمه شكاوى يعنى هو الموقع ده حقيقى فعلا واكيد بيردوا على اللى باعتين ممكن اعرف لو انت عارف حاجه عن الموضوع ده شكرااااااااااااااا[

لا والله لو كنت عرف كنت هفيدك

mohamed_hussein.1995
31-08-2012, 01:39 AM
انا كنت عايزة اعرف ايه احسن قسم فى اداب عين شمس لغات شرقية ولا دراما ولا علم اجتماع انا كان نفسى ادخل ارشاد سياحى بس مجموع الانجليزى بتاعى مجبهاش و ناس كتيرة قالولى لغات شرقية ملهاش مستقبل :( و فكرت احول من اداب بس مش هينفع ومش عارفة اعمل ايييه :( :( :( :( :(

صديقنى فى الكلام الى هقولهولك .... مفيش حاجة اسمها ملهاش مستقبل او شغل .... انتى ادخلى الحاجة الى انتى حباها ... واو شيفا نفسك فيها ... وحسة انك هتذكريها وانتى حبها تفاصيلها .... وبالتالى هتجيبى تقدير وتتفوقى ... ومستقبلك يبقى احسن ..ودة الفرق بين شخص دخل حاجة حبها وابدع فيها واشتغل .. والفرق بين شخص دخل حاجة عشان افتكر انى مستقبلها كويس ونجح بمقبول . وملقاش شغل

ayaAA ashraf
31-08-2012, 06:10 AM
يا رب اتشاء الله .... شكرا

جاسمين33
31-08-2012, 01:35 PM
لوسمحت انا جاتلي اداب انتساب قنا
عايزة اعرف ايه الاقسام المتاحة فيها وهل قسم فرنساوي متاح انا جايبه 40درجة من 50
ولو علم نفس انا جايبه 47من 50 وسمعت انه ح ياخد من 50
وهل للانتساب كشف طبي لان ف الكلية قالوا انتظام بس
وشكرا ليك

نورامحمدحسن
31-08-2012, 01:54 PM
انا جالى اداب بورسعيد بس عاوزة اعرف ايه احسن واسهل قسم هناك وعاوزة اذا كان قسم تاريخ كويس ولا

the wight angel
01-09-2012, 12:40 AM
على فكرة لو عايزة تبقى مرشدة سياحية ممكن تدخلى تاريخ وتتخصصى فى اثار مصرية وهتشتغلى مرشدة بس اعتقد بيعملوا دبلومة ارشاد او حاجة لسة مش متاكدة بس ممكن متفقديش الامل وربنا يوفقك فى الحاجة الى انتى حباها :022yb4:

the wight angel
01-09-2012, 12:43 AM
انا عندى سؤال بايخ حبتين هو احنا هنبدا دراسة امتى يوم 15/ 9 واة هعرف القسم الى دخلتة ازاى مرسى على المجهود الرائع دة تسلم ايدك

mohamed_hussein.1995
01-09-2012, 03:07 AM
لوسمحت انا جاتلي اداب انتساب قنا
عايزة اعرف ايه الاقسام المتاحة فيها وهل قسم فرنساوي متاح انا جايبه 40درجة من 50
ولو علم نفس انا جايبه 47من 50 وسمعت انه ح ياخد من 50
وهل للانتساب كشف طبي لان ف الكلية قالوا انتظام بس
وشكرا ليك

اولا طبعا الانتساب فى اى جامعة او غالبا بيكون اى اقسام اللغات غير متاحة لهم .... وعلم النفس قسم كويس جدا .. واكيد بيقبل الانتساب ... و طبعا واضح انك وخدة فكرة غلط ... اولا عشان تبقى عارفة اقسام اللغات بس هى الى بتحدد شروط القبول بالقسم بمجموع اللغة فى الثانوية العامة.... وعلم النفس الاحتمال الاكبر كما هو الحال فى جميع الجامعات لم يحدد اى شروط ولكن فقط يقبل الاعداد التى تستوعب فى القسم ويتم اخيارهم حسب اعلى مجموع الاعتبارى من بين المتقدمين بالترشح للقسم

واى استفسار اخر انا تحت امرك

mohamed_hussein.1995
01-09-2012, 03:13 AM
انا جالى اداب بورسعيد بس عاوزة اعرف ايه احسن واسهل قسم هناك وعاوزة اذا كان قسم تاريخ كويس ولا

تمام
انتى عندك الاقسام دة فى جامعتك

1/ قسم اللغة العربية والدرسات الاسلامية
2/قسم اللغة الانجليزية
3/ قسم اللغو الفرنسية
4/فسم التاريخ
5/ قسم الجغرافيا
6/ فسم الفلسفة
7/ قسم الاجتماع

بصى هقولك على حاجة مفيش حاجة اسمها اية اسهل قسم او حد يرشحلك حاجة معينة هو شايفة من وجهة نطرة ... انتى تدخلى الحاجة الى انتى حباها .. وشايفة نفسك هتتدرسيها وانتى مش مضغوطة على نفسك عشان تقدرى تجيبى تقدير كويس .... فكل واحد شايف على حسب نفسوا والحاجة الى بيحبها .... انتى تقدرى تاخدى قرار لنفسك

mohamed_hussein.1995
01-09-2012, 03:17 AM
انا عندى سؤال بايخ حبتين هو احنا هنبدا دراسة امتى يوم 15/ 9 واة هعرف القسم الى دخلتة ازاى مرسى على المجهود الرائع دة تسلم ايدك

هو لحد دلوقتى مفيش حد طلع وقال فى بيان رسمى بتاجيل العام الدراسى الجامعى الجديد
فهيا واضح انها لسة عل معادها 9/15 ... وانا اعتقد لو محدش طلع خلال الاسبوع القادم بمرسوم تاجيل يبقى كدة خلاص مفيش تاجيل يا معلم
ولما تروح تسال فى الجامعة قبل الدراسة بحوالى 4 او 5 ايام اكيد هتعرف القسم يا بشمهندس

اسمحلى انا بقة اسالك انتا فى جامعة اية

عالمة مصر
01-09-2012, 12:18 PM
عاوزة اعرف شروط الالتحاق بأداب انتساب لو سمحتو و مصاريفها كام ...... ياريت الرد بسرعة

samyali
01-09-2012, 12:31 PM
ما هي شروط انتساب المؤهلات العليا لكلية اداب طنطا او اداب كفر الشيخ ؟
كانت مصاريف الانتساب 5000 جنية فهل تم تخفيضها ام لا؟

جاسمين33
01-09-2012, 12:36 PM
لوسمحت هو التقديم لكلية اداب انتساب قنا امتي عشان
رحت السيت اللي فات وقالو التقديم 1\9يعني انهارده خايفة اضرب
مشوار واروح وخاصة سمعت ان تقديم انتساب 10\9
افيدوني بنا يكرمك اروح امتي بالظبط ؟؟؟؟؟
جزاك الله كل خير

درة الفردوس
01-09-2012, 01:12 PM
لو سمحت ممكن اعرف هو لازم وانا بقدم للكليه يكون معايا ولى امرى ولا مش ضرورى
يا ريت حضرتك تجاوب النهارده لانى رايحه بكره ان شاء الله

mohamed_hussein.1995
01-09-2012, 02:28 PM
عاوزة اعرف شروط الالتحاق بأداب انتساب لو سمحتو و مصاريفها كام ...... ياريت الرد بسرعة

انا مش فاهم سوالك ارجو التوضيح .... لو تقصدى الشروط الاقسام بيكون هناك اقسام معينة متاحة للانتساب وليس كل الاقسام .... وشروط تلك الاقسام تكون تباعية للشروط الرئيسية التى تحددها الكلية سواء لمن يرغب بان يلتحق بها من الانتساب او الانتظام

مصاريف الانتساب 500 جنية تقريبا ..ويمكن ان تقل او تزيد بحد اقصى 700 جنية ... وذلك باختلاق الجامعة التى الحتقتى بالكلية فيها

mohamed_hussein.1995
01-09-2012, 02:34 PM
ما هي شروط انتساب المؤهلات العليا لكلية اداب طنطا او اداب كفر الشيخ ؟
كانت مصاريف الانتساب 5000 جنية فهل تم تخفيضها ام لا؟

حضرتك بتفكرى فى حجات بعيدة اوى .. وانتى لسة اصلا مدخلتيش الكلية عشان تفكرى فى الدرسات العليا والماجستير .... والحجات دة

ملحوظة : الفرق بينك وبين الانتظام ... المصاريف والحضور ... بمعنى انك تتدفعين 500 جنية وتحضرى بعض المحاضرات المسموحة لكى والباقى يكون باجتهادك الشخصى .... ويمكن ان تحصلى على تقدير من اول سنة وتحولى انتظام تانى سنة

وليس هناك فرق بين الانتظام والانتساب فى الدرسات العايا والحصول على الشهادات والبلومات .... لما انشاءالله تكونى فى سنة رابعة هتسالى وهتعرفى شروط الحصول على هذة الدرسات التى هى موحدة بين الانتساب و الانتظام ...

مصاريف الانتساب ما بين 500 الى 700 باختلاف كل كلية الاداب فى كل جامعة

the wight angel
01-09-2012, 02:35 PM
هو لحد دلوقتى مفيش حد طلع وقال فى بيان رسمى بتاجيل العام الدراسى الجامعى الجديد
فهيا واضح انها لسة عل معادها 9/15 ... وانا اعتقد لو محدش طلع خلال الاسبوع القادم بمرسوم تاجيل يبقى كدة خلاص مفيش تاجيل يا معلم
ولما تروح تسال فى الجامعة قبل الدراسة بحوالى 4 او 5 ايام اكيد هتعرف القسم يا بشمهندس

اسمحلى انا بقة اسالك انتا فى جامعة اية

مرسى على الرد وانا فى جامعة حلوان ان شاء الله

mohamed_hussein.1995
01-09-2012, 02:37 PM
لوسمحت هو التقديم لكلية اداب انتساب قنا امتي عشان
رحت السيت اللي فات وقالو التقديم 1\9يعني انهارده خايفة اضرب
مشوار واروح وخاصة سمعت ان تقديم انتساب 10\9
افيدوني بنا يكرمك اروح امتي بالظبط ؟؟؟؟؟
جزاك الله كل خير

لا معتقدتش انى الاتنساب ليهم موعايد غير الانتظام ... والله اعلم .. انا بصراحة معرفش النقطة دة

والاضمن عشان متضربيش المشوار حولى الاتصال بيهم او روحى على الاحد كدة او الاتنين ..... يبقى انتى ضربتى عصرين بحجر ( الزحمة / وضمان التقديم ) عشان ميقولكيش دة لسة الاحد او الاتنين

mohamed_hussein.1995
01-09-2012, 02:39 PM
لو سمحت ممكن اعرف هو لازم وانا بقدم للكليه يكون معايا ولى امرى ولا مش ضرورى
يا ريت حضرتك تجاوب النهارده لانى رايحه بكره ان شاء الله

لا طبعا .... ما دخل ولى الامر فى التقديم .... ليس لة اى فائدة .... بس لو حب انو يجيى معاكى عشان يكون مطمئن عليكى .... مفيش مشكلة يجى معاكى ...

طارق عبود
03-09-2012, 01:48 AM
لو سمحت انا جبت 82.2 % المجموعة الهندسية
لغة عربية 49/60
فرنساوى 49/50
لغة انجليزية 44/50
كنت عايز اعرف ايه اقسام اداب انتساب دمنهور
وهو ممكن ادخل قسم لغة انجليزية وايه الشروط؟
جميع الاقسام اللى ممكن تقبلنى ؟؟؟؟

Ebrahim_Saw
03-09-2012, 02:35 AM
ممكن اعرف اى رقم لكلية الاداب جامعة القاهرة ..
انا تعبت من كتر ما روحت وباجى على الفاضى

mohamed_hussein.1995
03-09-2012, 04:22 AM
ممكن اعرف اى رقم لكلية الاداب جامعة القاهرة ..
انا تعبت من كتر ما روحت وباجى على الفاضى

هههههههههه ... يا ابنى انا معاك فى كلية اداب القاهرة ..بس مبروحش خالص ... انا بتصل بيهم وبعرف الاخبار من الى بينزل الجامعة على صفحة الكلية والجروب على الفيس بوك

خد عندك يا سيدى .. دة ارقام شئون الطلبة وش كدة اتصل بيهم بس خليك اتصل كل شوية عشان مش هيرضو عليك بسرعة لازم تتخنق عشان حد يرد .. واتصل من الساعة 8 لحد الساعة 2 عشان دة مواعيد عملهم

التليفونات
السويتش : 35728211 - 35676208

mohamed_hussein.1995
03-09-2012, 04:33 AM
لو سمحت انا جبت 82.2 % المجموعة الهندسية
لغة عربية 49/60
فرنساوى 49/50
لغة انجليزية 44/50
كنت عايز اعرف ايه اقسام اداب انتساب دمنهور
وهو ممكن ادخل قسم لغة انجليزية وايه الشروط؟
جميع الاقسام اللى ممكن تقبلنى ؟؟؟؟

اولا دة الاقسام الموجودة فى كلية الاداب جامعة دمنهور
قسم اللغة العربية وادابها
قسم اللغة الانجليزية وادابها
قسم الجغرافيا
قسم التاريخ
قسم الاثار والدراسات اليونانية والرومانية
قسم الفلسفة
قسم الاجتماع

واعتقد بنسبة كبيرة كما هو الحال فى جميع الجامعات ومعظمها ان الانتساب غير متاح لة اقسام اللغات ... مثل الانجليزى والايطالى والالمانى ....الخ

وان الموكد ايضا انا كل الاقسام متاحة لك معادا قسم اللغة الانجليزية

وبنسبة كبيرة جدا ما سوف تكتبة كرغبة اولى ستلتحق بة انشاءالله وانا برشح لك قسم الجغرافيا وتتخص فى سنة ثالثة فى شعبة مساحات وطبيعة ولة مجالات كثرة جدا فى القطاع الخاص والعام

فيمكن ان تكون مهندس مساحات وطبيعة ... وتعمل بالارصاد ومجالات متعددة

samyali
03-09-2012, 12:34 PM
هل مصاريف انتساب مؤهلات عليا لكلية الاداب 5000 جنية ام تم تخفيضها ؟

mohamed_hussein.1995
03-09-2012, 02:07 PM
هل مصاريف انتساب مؤهلات عليا لكلية الاداب 5000 جنية ام تم تخفيضها ؟

لا والله معرفش المعلومة دة

Halalola2
03-09-2012, 06:33 PM
ممكن اعرف طبيعة الدراسة فى قسم اثار باداب عين شمس لانى رحت الكلية النهاردة وكتبت الرغبات وكانت انجليزى و بعدين لغات شرقية ولانى جايبة 45 ونصف قالوا لى مش هينفع انجليش و الموظفة قالت لى حرام انتى جايبة مجموع كبير و تدخلى لغات شرقية وقالت لى اثار او دراما احسن
انا مجموعى 92 ادبى و بفكر فى اثار بس مش عارفة اى حاجة عنها وهى سهلة ولا صعبة يعنى لو ممكن تساعدونى

أرجوكم حد يرد عليا بسررررررررررررعة

&zezo&
03-09-2012, 07:15 PM
ممكن اعرف اختبارات القبول فى الاقسام بتبقى ازاى
زى اختبارات قسم انجلش وكدا

gogoangel
03-09-2012, 08:43 PM
هاى انا عاوزة اسال كام سوال و يارب تفيدونى و ما اتقلش عليكم

اول سوال انا قدمت اول رغبة ليه اداب عين شمس و الحمد لله جاتلى

بس بعد كده ناس قالتلى القاهرة احلى ف انا عوزة اعرف القاهرة احلى ولا عين شمس

على اساس ممكن احول

ثانيا انا عاوزة اعرف ايهما افضل قسم لغات شرقية ولا قسم حضارة اوروبية و هل بعد الدراسة بكون عارفة اللغة

صم ولا بحتاج قورصات

ياريت تفيدونى بليز لان كل واحد اساله براى ساعدونى لان انا بعشق اللغة جدا جدا و دائما بتميز فيها

فلو لغات شرقة يبقى تركى و طبعا حضارة اوروبية باخد ايطالى ياريت رايكم للى عارف سورى طولت عليكم

mohamed_hussein.1995
04-09-2012, 04:43 AM
ممكن اعرف طبيعة الدراسة فى قسم اثار باداب عين شمس لانى رحت الكلية النهاردة وكتبت الرغبات وكانت انجليزى و بعدين لغات شرقية ولانى جايبة 45 ونصف قالوا لى مش هينفع انجليش و الموظفة قالت لى حرام انتى جايبة مجموع كبير و تدخلى لغات شرقية وقالت لى اثار او دراما احسن
انا مجموعى 92 ادبى و بفكر فى اثار بس مش عارفة اى حاجة عنها وهى سهلة ولا صعبة يعنى لو ممكن تساعدونى

أرجوكم حد يرد عليا بسررررررررررررعة

الموضوع دة عن الاستفسار عن كلية الاداب عموما والاقسام .... ولكن ليس لتفاصيل الاقسام والمواد الجزئية بة ... انا اسف لحضرتك

mohamed_hussein.1995
04-09-2012, 04:47 AM
ممكن اعرف اختبارات القبول فى الاقسام بتبقى ازاى
زى اختبارات قسم انجلش وكدا

لا مفيش اختبارات ولا حاجة ... هى ممكن تبقى مقابلة شخصية فقط ... للاطلاع على الطالب والتعرف عليها ولماذا اختار القسم فقط وليس من الناحية التحصيلية للمادة ( القسم الذى تم ترشيحك الية ) فلا تقلقى

mohamed_hussein.1995
04-09-2012, 04:54 AM
هاى انا عاوزة اسال كام سوال و يارب تفيدونى و ما اتقلش عليكم

اول سوال انا قدمت اول رغبة ليه اداب عين شمس و الحمد لله جاتلى

بس بعد كده ناس قالتلى القاهرة احلى ف انا عوزة اعرف القاهرة احلى ولا عين شمس

على اساس ممكن احول

ثانيا انا عاوزة اعرف ايهما افضل قسم لغات شرقية ولا قسم حضارة اوروبية و هل بعد الدراسة بكون عارفة اللغة

صم ولا بحتاج قورصات

ياريت تفيدونى بليز لان كل واحد اساله براى ساعدونى لان انا بعشق اللغة جدا جدا و دائما بتميز فيها

فلو لغات شرقة يبقى تركى و طبعا حضارة اوروبية باخد ايطالى ياريت رايكم للى عارف سورى طولت عليكم

من وجهة نظرى ان الفرق الوحيد بين القاهرة وعين شمس .... ان امتحانات عين شمس معروفة على مستوى الجمهورية بتكون صعبة جدا جدا ... والفرق الثانى هو التنسيق فى الشكل والهيكل والتنظيم الداخلى للجامعة والمبانى والكليات .... اما القاهرة من زجهة نظرى افضل لانها مصنفة عالميا ضمن افضل 500 جامعة فى العالم ولها مركز عالمى وجامعة معتمدة .. وتنسيقها الداخلى ورونق وشكل افضل من عين شمس ... بس كدة
ولو انتى بتعشقى اللغة فعلا اكتبى اى لغة تحبيهانمثل الانجليزى او الفرنساوى او الامانى او الاسابنى او الايطالى وبلاش لغات شرقية دة ملهاش مستقبل اوى :d

ميرا ميرو
05-09-2012, 08:39 AM
انا كنت عاوزه اسالك ع كام حاجه كده معلش هتعبك معايا
انا عاوزه ان شاء الله ادخل قسم انجلش و انا جامعه القاهره انتظام كان مكتوب فى ورقه الشروط انى اجيب فى الانجلش 48 و انا بالظبط 48 الحمدلله و اجيب فى العربى 50 و انا بردو بالظبط 50 الحمدلله :d فكنت عاوزه اطمن بس انا كده هتجيلى انجلش فى التنسيق الداخلى ولا ممكن يبقى فيها كلام تانى مجرد قلق بس

بالنسبه للانجلش كنت عارفه ان بيكون فى اختبار تحريرى كده او شفوى معرفش يعنى المهم كنت عاوزه اعرف ده بيكون امتى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ولا ممكن يقولولى ده خلص فمينفعش ادخل القسم ده ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟

كنت عاوزه اعرف الجدول بينزل امتى يعنى انا هنزل يوم 15 و الجدول لسه منزلش هروح اسلم ع الجامعه و ارجع ولا ايه ؟؟؟ لان لحد دلوقتى مكتوب ع الموقع جدول السنه اللى فاتت و مفهمتش منه اى حاجه حتى معرفتش افهم بننزل كام يوم فى الاسبوع فياريت تعرفلى معلش و تقولى لان الموضوع ده يهمنى جداااااااااا و عاوزه اعرف بيبقى مثلا المحاضره ليها اعاده يعنى نفسى المحاضره ليها ميعادين ولا هو ميعاد واحد ولا ايه لانى مش فاهمه اى حاجه و انا عاوزه انزل الجامعه اقل عدد من الايام فياريت تطمنى و تفهمنى معلش

كنت عاوزاك تقولى الموقع اللى ع الفيس ده اللى انت بتجيب منه المعلومات علشان ادخل عليه معلش استغلال بقا

و شكرااااا ليييييك جدااااا والله انت بجد تعبت معانا و عامل شغل جامد اووووى ربنا معاك بجد شكرا جدا واسفه انى طولت عليك

ميرا ميرو
05-09-2012, 08:44 AM
اخر سؤال معلش نسيته بالنسبه لانى انتظام هيبقى لازم الحضور يعنى ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ معلش عندى انا مشكله فى حوار الحضور ده يعنى مثلا ممكن انزلى يومين ولا حاجه ممكن تلاته لو الدنيا خربانه خالص بس هيكون بصعوبه

و سؤال شخصى ليك انت بقا هو انت ادنا ولا فى سنه كام بالظبط لانى حاساك خبره فى الجامعه بصراحه ههههههههههههه

mohamed_hussein.1995
05-09-2012, 07:03 PM
اخر سؤال معلش نسيته بالنسبه لانى انتظام هيبقى لازم الحضور يعنى ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ معلش عندى انا مشكله فى حوار الحضور ده يعنى مثلا ممكن انزلى يومين ولا حاجه ممكن تلاته لو الدنيا خربانه خالص بس هيكون بصعوبه

و سؤال شخصى ليك انت بقا هو انت ادنا ولا فى سنه كام بالظبط لانى حاساك خبره فى الجامعه بصراحه ههههههههههههه

تمام ... انتى مش هتصدقى انى رايح سنة اولى زيكوا بالضبط ومجموعى 80% .. بس انا قريت كتير اوى اوى وفهمت كل حاجة عن كلية الاداب عشان كدة عندى شوية خبرة

وبالنسبة لسوالك ... طبعا الانتظام غير الانتساب... بمعنى انى الانتظام بيحضروا كل المحاضرات اما الانتساب لهم الحق فى بعض المحاضرات فقط ... وفى بعض الاحيان يكون لهم محاضرات خاصة بهم لا تكون مع الانتظام

وبالنسبة للحضور وكدة .. طبعا مينفعش تغيبى كتيير عشان فى عدد معين للمحاضرات مسموح ليكى انك تغيبى .... ولو عديدى الرقم دة بيكون فى فصل وكدة وتعملى اية قيد وشغلانة بقة .... تانى حاجة اصلا نظام الجامعة غير المدرسة يعنى مش هنحضر كل يوم ولا حاجة ... هتلاقى مثلا فى الاسبوع 3 او 4 ايام بالكتير محاضرات والباقى مفيش بيبقى اجازة ...

وفى ناس حبايب الدكتور وبيمسح ليهم الغياب عشان موضوع الفصل دة ... وفى طرق كتير ... بس احسلك متغيبيش كتير يعنى

&zezo&
05-09-2012, 10:15 PM
شكرا بجد على مجهودك بس ممكن سؤال تانى واسف علي تعبك معايا
انا دلوقتي جالي اداب اسكندرية وعايز احول معهد تمريض ومجموعى جايبو بس قالولي لازم الثانوية العامة تكون من اسكندرية وانا واخدها من مكان تانى
ممكن اعرف ازاي احول وهينفع احول بالثانوية العامة وانا واخدها من مكان تانى غير اسكندرية؟

zindo
05-09-2012, 11:00 PM
لو سمحت انا عايزة اعرف اى رقم الطالب اللى بيطلب وانا بختار الاقسام الداخلية لاداب قاهرة ضرورى

mohamed_hussein.1995
05-09-2012, 11:44 PM
لو سمحت انا عايزة اعرف اى رقم الطالب اللى بيطلب وانا بختار الاقسام الداخلية لاداب قاهرة ضرورى

دة رقم جبوسك هو كان فى البداية فى لخبطة بس دلوقتى الحمدلله الدنيا اتصلحت تقدرى تدخلى وتكتبى رقم جلوسك عادى جدا وهيخش

mohamed_hussein.1995
05-09-2012, 11:47 PM
شكرا بجد على مجهودك بس ممكن سؤال تانى واسف علي تعبك معايا
انا دلوقتي جالي اداب اسكندرية وعايز احول معهد تمريض ومجموعى جايبو بس قالولي لازم الثانوية العامة تكون من اسكندرية وانا واخدها من مكان تانى
ممكن اعرف ازاي احول وهينفع احول بالثانوية العامة وانا واخدها من مكان تانى غير اسكندرية؟

يعنى اية الثانوية العامة من اسكندرية ... المفروض ان شهادة الثانوية العامة دة موحدة على مستوى جمهورية مصر العربية ... لا والله مش فاهم الحكاية دة اطلاقا للاسف

&zezo&
06-09-2012, 12:03 AM
انا سالت فى شئون الطلبة وقالولى ان لازم شهادة الثانوية العامة تكون من اسكندرية
اعمل ايه دلوقتي وهو انا لو هحول احول امتي وازاي
ومعلش بتعبك معايا

سهام عاصم
06-09-2012, 12:15 AM
انا ابنى داخل اداب انتساب وخايف يجيله فلسفة لوجت ممكن نحول لاى قسم تانى تبع اقسام الانتساب

mohamed_hussein.1995
06-09-2012, 12:23 AM
انا ابنى داخل اداب انتساب وخايف يجيله فلسفة لوجت ممكن نحول لاى قسم تانى تبع اقسام الانتساب

هو طبعا ى اقسام معينة للانتساب ... وغالبا وبنسبة كبيرة فى كل طلاب الانتساب الى بيكتبوة اول رغبة بيجى ... فهو لو كان كاتب فلسفة هتجيلوا ... ولو فعلا كتبها الاولى وطبعا مفيش تعديل .. خلاص عادى مفيش مشكلة بس هو هيحول من الكلية ..يروح يسال فى الشئون هناك ويحول الى قسم اخر من الاقسام المتاحة للانتساب

سهام عاصم
06-09-2012, 12:47 AM
هو طبعا ى اقسام معينة للانتساب ... وغالبا وبنسبة كبيرة فى كل طلاب الانتساب الى بيكتبوة اول رغبة بيجى ... فهو لو كان كاتب فلسفة هتجيلوا ... ولو فعلا كتبها الاولى وطبعا مفيش تعديل .. خلاص عادى مفيش مشكلة بس هو هيحول من الكلية ..يروح يسال فى الشئون هناك ويحول الى قسم اخر من الاقسام المتاحة للانتساب

جزاك الله كل خير احنا لسه ما كتبناش الرغبات

mohamed_hussein.1995
08-09-2012, 03:04 AM
يا جماعة غلق موضوع العضو (مستر مينا : عندك سـؤال او استفسـار ؟ !! " اتفضل هنا ") .. لعدم التواجد .. ..وانا هنا برحب بيك وفى خدمتكم ... والتواجد هيكون هنا 24 ساعة والاجابة عن الاستفسار خلال ساعة انشاءالله ..

ميرا ميرو
08-09-2012, 03:55 AM
يا كابتن محمد لو سمحت رد عليا فى الموضوع بتاع الرغبات ده انا متكتبليش اى معاد ولا قالولى ميعاد النتيجه امتى ولا الكلام اللى انتو بتقولوه ده ومطبعتش حاجه و مش عارفه المفروض اعمل ايه ياريت ترد عليا بسرررعه ارجوك

mohamed_hussein.1995
08-09-2012, 04:04 AM
يا كابتن محمد لو سمحت رد عليا فى الموضوع بتاع الرغبات ده انا متكتبليش اى معاد ولا قالولى ميعاد النتيجه امتى ولا الكلام اللى انتو بتقولوه ده ومطبعتش حاجه و مش عارفه المفروض اعمل ايه ياريت ترد عليا بسرررعه ارجوك

تمام ... اولا باركيلى عشان انا بقيت مشرف القسم دة ..
ثانيا : انا فهمت من كلامك انك معملتيش حتى اى حاجة خالص
لا حضرتك لازم تلحقى نفسك بسرعة وتعملى الرغبات على النت وتطبعى
(اسمتارة الرغبات / والكشف الطبى ) .. وتجهزى اوراقك كاملة الى هى كالاتى:

- عند التوجه لتقديم الأوراق إلى الكلية لابد من الاحتفاظ بالاتي :
1- الاستمارة البيضاء الدالة على النجاح فى الثانوية العامة.
2- شهادة الميلاد بالكمبيوتر + صورتين منها
3- عدد 6 صور يدون عليها اسم الطالب ورقم جلوسه
4- بطاقة ترشيح الطالب + صورتين منها
5- استمارة 2 جند للطلاب الذكور فقط ( من أي مديرية أمن )
- على الطالب تصوير استمارة النجاح وشهادة الميلاد والاحتفاظ بهما قبل تقديم أوراقه الى الكلية
- ملئ استمارة 104 مع المظروف وأي تغير فى عنوان الطالب لابد من التغيير فى نفس الاستمارة أثناء الدراسة

ميرا ميرو
08-09-2012, 05:13 AM
اولا الف مبروك ثانيا انا عملت الرغبات ع النت و كل حاجه بس مطبعتش الورقه ومروحتش الكليه و معرفش ايه حوار الشباك اللى بيدونى رقمه ده متكتبليش اى حاجه من دى خالص

ميرا ميرو
08-09-2012, 05:16 AM
وانا عاوزها اعرف انا بروح امتى الكليه ؟؟؟ انا عاوزه قسم انجلش المفروض اقدم امتى بستنى نتيجه التنسيق تطلع ولا بروح اقدم من غير نتيجه التنسيق ولا ايه ؟؟؟؟

mohamed_hussein.1995
08-09-2012, 05:26 AM
يا بنتى انا مش عارف انتى مستنيا اية :bosyht9:... انا قدمت يوم الخميس الى فات:) ... ولا مش عوزا تخشى الكلية السنادى وتلعبى شوية :romarioxp6: ... بصى لو انتى دخلتى تانى على صفحة الرغبات بتاعتك وكانك هتطبعى .. هتلاقى فوق كدة على اليمين بخط صغير خالص .. رقم الشباك وتاريخ التقديم ... تانى حاجة من الاخر مفيش التزام بالتاريخ عادى ...

وكان فى ناس زى حالاتك كدة مش فاهمين حاجة ومش طبعين ومش يومهم اصلا (الخميس الى فات) ... انا كسبت فيهم ثواب و وددهم معمل الكلية و عملتلهم الرغبات والدكتورة الى فى المعمل طبعت وكان معاهم الاوراق .. بس هما طلعوا يصوروا استمارة النجاح وبطاقة الترشيح ... وانا وددهم بنفسى وخدوا المظروف الاصفر وملتلهم البيانات وراحوا للشباك بتاعهم وقدموا الحمدلله .... وانا مش عارف انتى مستنيا اية .... يا ماما انتى عاوزة تخشى احسن قسم فى كلية الاداب ودة طبعا باعداد معينة ... لو اكتملت خلاص ... يعنى لازم تعملى تطبعى الرغبات (التنسيق الداخلى) وتقدمى باقصى سرعة

السماء البيضاء
08-09-2012, 09:51 AM
ما هي كليات الاداب التي يوجد بها انتساب في قسم علم النفس
وهل يوجد اداب انتساب علم نفس في جامعة بني سويف

وشكرا

mohamed_hussein.1995
08-09-2012, 10:25 PM
ما هي كليات الاداب التي يوجد بها انتساب في قسم علم النفس
وهل يوجد اداب انتساب علم نفس في جامعة بني سويف

وشكرا

بالنسبة لكلية الاداب جامعة بنى سويف .. اقسام كلية الاداب :

1/ قسم الجغرافيا
2/قسم المكتبات والوثائق
3/قسم الصحافة
4/قسم اللغة الانجليزية
5/قسم اللغة العربية
6/قسم التاريخ
7/قسم علم الاجتماع
8/قسم الفلسفة
9/ قسم علم النفس
10/ قسم اليورومتوسطية

اما الاقسام المتاحة للانتنساب :

1/ قسم علم النفس
2/ قسم علم الاجتماع
3/ قسم التاريخ
4/ قسم الفلسفة
5/ قسم اللغة العربية وادابها

السماء البيضاء
09-09-2012, 05:33 AM
شكرا جزيلا وجزاك الله خير

DreamChaser
09-09-2012, 11:10 AM
لو سمحتو يا جماعة انا كنت عايزة اسئل عن التحويل بين اقسام اللغات فى الكلية (انتظام)
واحدة صحبتى كتبت رغبات التنسيق اول حاجة اسبانى بعد كدة يابانى و كانو كتبيين على الموقع ان ما فى رجوع فى تسجيل الرغبات و الى اتسجل اتسجل خلاص و دلوقتى هيا عايزة يابانى تعمل ااه لما تروح تقدم؟؟ المفروض اصلن ان ميعاد تقديمها كان امبارح ؟؟تقدم اسبانى بعد كدة تعما تحويل ليابانى و لا تعمل اه ارجو الرد؟؟؟

mohamed_hussein.1995
09-09-2012, 09:25 PM
لو سمحتو يا جماعة انا كنت عايزة اسئل عن التحويل بين اقسام اللغات فى الكلية (انتظام)
واحدة صحبتى كتبت رغبات التنسيق اول حاجة اسبانى بعد كدة يابانى و كانو كتبيين على الموقع ان ما فى رجوع فى تسجيل الرغبات و الى اتسجل اتسجل خلاص و دلوقتى هيا عايزة يابانى تعمل ااه لما تروح تقدم؟؟ المفروض اصلن ان ميعاد تقديمها كان امبارح ؟؟تقدم اسبانى بعد كدة تعما تحويل ليابانى و لا تعمل اه ارجو الرد؟؟؟

تمام .... هى دلوقتى لما تروح الجامعة ... تروح لمكتب الشئون الادراية بمبى الكلية .. وتقولهم .. انا غلط فى كتابة الرغبات ... ومتقولش انها كانت تقصد وكتبت اسبانى الاول ورجعت فى كلامهما ... لا تقول انا غلط فى وعملت حفظ .. ومكنتش اعرف انى مفيش تعديل ... بعد كدة هتعمل الاجرائات وهيتم الكتابة اليدوية .. وهتكتب اقرار بنفسها .... بس كدة ... وبعدين اصلا انا شايف انى قسم الاسبانى احسن وافضل من اليبانى بكتير .. ومستقبلة احسن ... وطبعا الاخيتار اخيارك

DreamChaser
10-09-2012, 12:30 AM
شكىرا جزيلا على الرد

السماء البيضاء
10-09-2012, 04:53 PM
ممكن بعد الدراسة سنة في اي كلية اخرى غير الاداب احول على اداب قسم علم النفس

DreamChaser
10-09-2012, 08:09 PM
لو سمحت انا كنت عايزة اسئل هو مصاريف الكلية كام؟؟ و المفروض ندفعها امتى؟؟ انا خلاص قدمت اوراقى فى الكلية بس ما فى حد سئلنى عن المصاريف و خلاص الدراسة هاتبدء السبت الجى

the wight angel
11-09-2012, 06:40 PM
السلام عليكم
عندى سؤال كدة هو احنا هنستلم كتب من الجامعة ولا لا
طب ولو لا هنعرف منين المنهج وياريت لو عارف الجدول هينزل امتى
علشان اجيبة انا جامعة حلوان
ومرسى على المجهود الرائع دة بجد الموضوع رائع تسلم ايدك

عاشق البلانكو الابيض
11-09-2012, 10:59 PM
السلام عليكم
عندى سؤال كدة هو احنا هنستلم كتب من الجامعة ولا لا
طب ولو لا هنعرف منين المنهج وياريت لو عارف الجدول هينزل امتى
علشان اجيبة انا جامعة حلوان
ومرسى على المجهود الرائع دة بجد الموضوع رائع تسلم ايدك

الكتب بتنزل فى مكان معين فى الجامعة
وحضرتك بتشتريها على حسابك الخاص

DreamChaser
15-09-2012, 01:38 PM
يا جماعة انا المفروض اروح الكلية اعمل اه؟؟؟ و اصلن لسة امتحانات القبول بتاعت الاقسام لسة ما بدءت؟
ظهرت نتيجة القسم اليابانى معنى كدة محاضرات اليابانى هاتبدء من بكرة زى ما مكتوب فى الجدول يوم الاجد و لا اه؟؟

تمام دلوقتى النتيجة ظهرت .. وكمان انا عندى اول محاضرة بكرة جغرافيا

abo elzahraa
15-09-2012, 09:00 PM
لو سمحت فى اى الجامعات يوجد اداب قسم مساحة وشكرا جزيلا

mohamed_hussein.1995
16-09-2012, 12:27 AM
لو سمحت فى اى الجامعات يوجد اداب قسم مساحة وشكرا جزيلا

قسم المساحة م تقصد اداب جغرافيا وبعد كدة تختار التخصص فى سنة ثالتة .اذا كان شعبة عامة او شعبة مساحان وخرائط ودة الى حضرتك تقصدها ويعتبى قسم الجغرافيا موجود فى كل الجامعات تقريبا

nehal badr
18-09-2012, 04:31 PM
ما هو افضل قسم اعلام ولا قسم تاريخ
ارجو الرد بسرعة

mohamed_hussein.1995
19-09-2012, 12:29 AM
ممكن بعد الدراسة سنة في اي كلية اخرى غير الاداب احول على اداب قسم علم النفس

ينفع ... وينفع تحول لاى كلية بعد قضاء السنة الاولى

mohamed_hussein.1995
19-09-2012, 12:30 AM
يا جماعة انا المفروض اروح الكلية اعمل اه؟؟؟ و اصلن لسة امتحانات القبول بتاعت الاقسام لسة ما بدءت؟
ظهرت نتيجة القسم اليابانى معنى كدة محاضرات اليابانى هاتبدء من بكرة زى ما مكتوب فى الجدول يوم الاجد و لا اه؟؟

تمام دلوقتى النتيجة ظهرت .. وكمان انا عندى اول محاضرة بكرة جغرافيا

انشاءالله الاسماء احتمال كبير هتنزل على النت يوم الخميس ... والدراسة الفعلية من اول الاسبوع الجاى انشاءالله

mohamed_hussein.1995
19-09-2012, 12:30 AM
ما هو افضل قسم اعلام ولا قسم تاريخ
ارجو الرد بسرعة

قسم اعلام يؤهلك لمجالات عديدة جدا فى الاعلام والصحافة والاخراج ... اما التاريخ اما التدريس او ارشاد سياحى ... فانا ارى من وجة نظرى ان الاعلام افضل بكتير وارقى

mohamed_hussein.1995
19-09-2012, 12:34 AM
لو سمحت انا كنت عايزة اسئل هو مصاريف الكلية كام؟؟ و المفروض ندفعها امتى؟؟ انا خلاص قدمت اوراقى فى الكلية بس ما فى حد سئلنى عن المصاريف و خلاص الدراسة هاتبدء السبت الجى

المصاريف حسب جامعة القاهرة كلية الاداب _180 جنية انتظام ............ وتقريبا ما بين 500 الى 600 انتساب
والدراسة الفعلية يوم السبت القادم 2012/9/22 باذنالله

DreamChaser
19-09-2012, 10:56 AM
شكرا جزيلا و جزاك الله خيرا

الوزيرة
19-09-2012, 01:56 PM
لو سمحت اناقبلت كلية اداب الزقازيق فرحت علشان اقدم فلقتشي اسمى مكتوب فرحت مرة تانية ملقتتشي اسمى فرحت لشئون الطلبة مش عملوا جاجة وانى مش عارفة اعمل اية اتمنى لو حد يقدر يفيدنى

sarah1994
19-09-2012, 07:42 PM
ممكن احول لكلية بعيدة عن منطقتي الجغرافية ولا لا بمعنى انا جالي اداب طنطا بس عاوزة اداب القاهرة
ينفع ولا لا..........ارجو الرد بسرعة

sarah1994
19-09-2012, 07:55 PM
ممكن احول من اداب طنطا للقاهرة مع العلم ان طنطا الاقرب جغرافيا ليا
ارجو الرد بسرعة

mohamed_hussein.1995
21-09-2012, 12:11 AM
ممكن احول من اداب طنطا للقاهرة مع العلم ان طنطا الاقرب جغرافيا ليا
ارجو الرد بسرعة

لا للاسف ..القاهرة هيبقى بالنسبة ليكى قطاع (ب) ... والمفروض الاولوية لقطاع (أ) الاول الى هو بالنسبة ليكى جامعة طنطا ...للاسف مش هينفع تحولى

mohamed_hussein.1995
21-09-2012, 12:17 AM
لو سمحت اناقبلت كلية اداب الزقازيق فرحت علشان اقدم فلقتشي اسمى مكتوب فرحت مرة تانية ملقتتشي اسمى فرحت لشئون الطلبة مش عملوا جاجة وانى مش عارفة اعمل اية اتمنى لو حد يقدر يفيدنى

تمام ... انا مش عارف يعنى اية اسمك مش موجود ... دة ازاى يعنى ... انتى دلوقتى حافظى على بطاقة الترشيح زى عنيكى .. وصوريها كذا صورة .. لان دة الدليل بتاعك انى اترشحتى فى جامعة الزقازيق ... انا افضل تددخلى لرئيس الجامعة شخصيا ويكون حد معاكى .. ولو محدش فيدك بحاجة .. اعملى شكوى لمكتب التنسيق .. او محضر فى الاسم .. المهم تتصرفى بسرعة عشان تلحقى بداية الدراسة

saeedabushady
23-09-2012, 03:32 PM
انا عايز اعرف جدول اداب لغة انجليزية جامعة اسكندرية ؟
وعايز اعرف ممكن تعمل اية مع الاختبار بتاع اللغة الانجليزية عشان تتخطى الامتحان وتعدية بسهولة؟
شكرا على مجهودك الرائع

TheMobiler
23-09-2012, 04:33 PM
السلام عليكم :)

أنا واحد قريبى جاله أداب حلوان وحول عين شمس بس لسه مستنى النتيجة , السؤال بقى :

- هى نتيجة التحويلات أمتى , وهل ممكن يعرفها من على النت ولا لازم يروح الجامعة ؟!

- هى الدراسة بدأت ولا لأ ؟ قسم "دراما ونقد" ؟

- الجدول نزل , قسم "دراما ونقد" برضه :rolleyes: ؟

أنا تعبك معايا معلش بس والله مفيش أى مصدر معلومات يفيد الناس غير حضرتك :)

شكراً مقدماً .

mohamed_hussein.1995
23-09-2012, 05:57 PM
السلام عليكم :)

أنا واحد قريبى جاله أداب حلوان وحول عين شمس بس لسه مستنى النتيجة , السؤال بقى :

- هى نتيجة التحويلات أمتى , وهل ممكن يعرفها من على النت ولا لازم يروح الجامعة ؟!

- هى الدراسة بدأت ولا لأ ؟ قسم "دراما ونقد" ؟

- الجدول نزل , قسم "دراما ونقد" برضه :rolleyes: ؟

أنا تعبك معايا معلش بس والله مفيش أى مصدر معلومات يفيد الناس غير حضرتك :)

شكراً مقدماً .

السلام عليكم :).... بصى انا هقولك على حاجة هى التحويلات معادها الرسمى هتظهر يوم 1/10 تمام .... بس عاوز اقولك على حاجة عشان بس تطمنى وتحضرى عادى فى الكلية ;) ... طلاما انتى دفعتى ال 150 جنية ومعاكى الوصل خلاص اطمنى على الاخر لان تحويلك هيتقبل انشاءالله وتحضرى وانتى مطمنة وتفهمى كويس عشان هى دة كليتك وهى دة محاضراتك تمام :022yb4:.....

والدراسة الفعلية تعتبر بدات من اول الاسبوع دة :bosyht9:... يعنى بدات من اول يوم السبت الى فات ...فشوفى جدولك ومضيعيش المحاضرات بتاعتك ...

والجدول نزل كمان على النت وموجود على موقع كلية الاداب جامعة عين شمس واتفضلى يا ستى اللينك اهوة بتاع الجدول ... وكمان المواعيد والمدرجات
http://2dab.org/adab/index.php/our-services/2012-09-12-19-27-68.html

وانا تحت امرك لو فى اى استفسار تانى انا موجود هنا :078111rg3:

saeedabushady
23-09-2012, 07:13 PM
وعايز اعرف ممكن تعمل اية مع الاختبار بتاع اللغة الانجليزية عشان تتخطى الامتحان وتعدية بسهولة؟
انا قولت اكبر خطى عشان تشوف رسالتى
شكرا على مجهودك الرائع

mohamed_hussein.1995
23-09-2012, 09:22 PM
انا قولت اكبر خطى عشان تشوف رسالتى
شكرا على مجهودك الرائع

للاسف لسة الجدول منزلش ... بس اعتقد هينزل خلال ايام ... وانا هتابع اول لما ينزل هحطهولك على طول .... وبالنسبة لاختبار الانجليزى مش هقدر افيدك فية .. لانى مبكرهش فى حياتى اد الانجليزى ... المهم متخفش من اى حاجة روح بقلب جامد واعرف انك كويس فى الانجليزى وهتعدى الاختبار بدليل انك جبت مجموع كويس فى اللغة فى امتحان الثانية العامة .... ومتقلقش من اى حاجة وربنا معاك باذن الله

وبعدين بخصوص الخط : يعنى هو انا لازم اكتب باكبر خط عشان اشوف هههههههههه :pيعنى معنى كدة انى مش بجاوب على التانية الى مش مكبرة الخط :p.. ههههههههههه ..لا متقلقش انا نظرى كويس وهشوف :p

ولو عايز اى مساعدة انا هنا فى الخدمة

saeedabushady
23-09-2012, 09:51 PM
متشكر يا اخ محمد
بس يعنى لو تعرف يعنى بيجيبوا اسئلة اية عباره عن اية يعنى الاسئلة اختيار من متعدد وى اسئلة وانت بتجاوب عليها ولا بيمتحنك فى النطق يعنى معلش حاول تعرفلنا من حد عشان انا قلقان جدا .
معلش يا محمد

أمير حسن
24-09-2012, 08:23 PM
لو سمحت يانجم عايز اعرف معلومات عن قسم اللغات التطبيقية

TheMobiler
25-09-2012, 11:40 AM
السلام عليكم :) .... بصى انا هقولك على حاجة هى التحويلات معادها الرسمى هتظهر يوم 1/10 تمام .... بس عاوز اقولك على حاجة عشان بس تطمنى وتحضرى عادى فى الكلية ;) ... طلاما انتى دفعتى ال 150 جنية ومعاكى الوصل خلاص اطمنى على الاخر لان تحويلك هيتقبل ان شاء الله وتحضرى وانتى مطمنة وتفهمى كويس عشان هى دة كليتك وهى دى محاضراتك تمام :022yb4: .....

والدراسة الفعلية تعتبر بدات من اول الاسبوع دة :bosyht9:... يعنى بدات من اول يوم السبت الى فات ...فشوفى جدولك ومضيعيش المحاضرات بتاعتك ...

والجدول نزل كمان على النت وموجود على موقع كلية الاداب جامعة عين شمس واتفضلى يا ستى اللينك اهوة بتاع الجدول ... وكمان المواعيد والمدرجات
http://2dab.org/adab/index.php/our-services/2012-09-12-19-27-68.html

وانا تحت امرك لو فى اى استفسار تانى انا موجود هنا :078111rg3:

أولاً أنا أحب أشكرك على تعبك والله استفدت جداً :)

ثانياً أنا ولد مش بنت :d:d

وأنا كل دة بتكلم عن قريبتى , أنا جنبك "هندسة عين شمس" لو محتاج حاجة .

بشكرك تانى ولو فيه أى أسئلة معلش هاجى اتقل عليك هنا .. :d

Smart Rose*
25-09-2012, 02:34 PM
ممكن حضرتك تقولى الالتماس بنعملوا ازاااااى وعلى كام درجة

mohamed_hussein.1995
25-09-2012, 11:27 PM
ممكن حضرتك تقولى الالتماس بنعملوا ازاااااى وعلى كام درجة

لا والله معرفش نظام الالتماس دة عشان مضحكش عليك ... ولو عرفت اى حاجة هقولك

عالمة مصر
26-09-2012, 11:46 PM
اريد ان اسأل عن الاقسام المتاحة لكلية اداب انتساب المنصورة وافضلهم .... ياريت حد يفيدنى

sarah1994
29-09-2012, 10:13 PM
التحويل لسه مفتوح ولا لأ لأني عاوزة احول من اداب طنطا للتربية النوعية الفنية ف طنطا مع العلم ان مجموعي جايبها بس معملتش اختبار قدرات
ينفع أحول ولا لأ
أرجو الرد بسرعة عشان الدراسة بدأت

mohamed_hussein.1995
02-10-2012, 07:45 PM
التحويل لسه مفتوح ولا لأ لأني عاوزة احول من اداب طنطا للتربية النوعية الفنية ف طنطا مع العلم ان مجموعي جايبها بس معملتش اختبار قدرات
ينفع أحول ولا لأ
أرجو الرد بسرعة عشان الدراسة بدأت

هو ممكن يكون التحويل متاح .... لكن اعتقد انى باب التحويلات قفلت عشان تنظيم الطلاب واجرائات القيد على قاعدة البيانات وحفظها فى شئون كل كلية وهكذا ...فاعتقد استفسرى احسن من المكان المطلوب التحويل الية وهو هيفيديوكى اكتر فى الحكاية دة

نها ونور
04-10-2012, 05:54 PM
:) كيفية تحميل كتاب مدخل الى علم الاجتماع كلية الاداب قسم علم النفس ؟؟ :bosyht9:

mohamed_hussein.1995
05-10-2012, 08:10 PM
:) كيفية تحميل كتاب مدخل الى علم الاجتماع كلية الاداب قسم علم النفس ؟؟ :bosyht9:

لا هو حاليا مفيش اى اجتهادات شخصية ومحدش نزل حاجة وانا حاولت لكن للاسف مفيش اى حاجة :d

shazaelgendy
06-10-2012, 01:54 AM
انا جالى اداب انتساب عين شمس ممكن احول انتظام مع العلم ان انتظام مجموعها اكبر من مجموعى 8 درجات وفى اى مصاريف ممكن ادفعها علشان التحويل دة ولا اية

حنيني الى وطني
06-10-2012, 05:34 PM
انا طالبه مغتربه واخدت شهادتي من السوعديه وكنت جايبه 99 وبقت 94 بسبب المعادله

وجاتلي كليه اداب اسكندريه

وانا كنت عايزة السن لاني بحب الياباني جدا

بس مجبتش مجموعها

وعرفت ان اداب القاهره فيها قسم ياباني

انا هعمل تاجيل سنه لظروف اني مش هقدر انل مصر السنادي

فالسنه الجيه نفسي اعمل تحويل للقاهره وادخل قسم ياباني

وانا واخده لغه اجنبيه واحده انجليزي ودرجاتي فيه كامله

وانا علمي

بالمؤهلات الي معايا استوفيت شروط قسم ياباني ؟ هينفع ادخله يعني

واسفه اني طولت

moft3d1973
07-10-2012, 01:33 PM
انا اداب انتساب اسماعيليه وكنت عايزه ادخل قسم جغرافيا شعبة مساحه وخرائط وصحباتى مخوفانى منها علشان دى عايزة ولاد ومش تنفع للبنات اوى لانك ممكن تباتى بره وكده وانا لسه مش عارفه طبيعة الدراسه والعمل ياريت حضرتك تفيدنى وهل لو ممكن من الشعبه دى اشتغل مدرسه برده

mohamed_hussein.1995
07-10-2012, 07:31 PM
انا جالى اداب انتساب عين شمس ممكن احول انتظام مع العلم ان انتظام مجموعها اكبر من مجموعى 8 درجات وفى اى مصاريف ممكن ادفعها علشان التحويل دة ولا اية

لا طبعا ... لان درجة الانتظام اعلى من مجموعك ...... الحل الوحيد هو انك تجيبى التقدير المطلوب فى سنة اولى وتحولى انتظام

mohamed_hussein.1995
07-10-2012, 07:41 PM
انا طالبه مغتربه واخدت شهادتي من السوعديه وكنت جايبه 99 وبقت 94 بسبب المعادله

وجاتلي كليه اداب اسكندريه

وانا كنت عايزة السن لاني بحب الياباني جدا

بس مجبتش مجموعها

وعرفت ان اداب القاهره فيها قسم ياباني

انا هعمل تاجيل سنه لظروف اني مش هقدر انل مصر السنادي

فالسنه الجيه نفسي اعمل تحويل للقاهره وادخل قسم ياباني

وانا واخده لغه اجنبيه واحده انجليزي ودرجاتي فيه كامله

وانا علمي

بالمؤهلات الي معايا استوفيت شروط قسم ياباني ؟ هينفع ادخله يعني

واسفه اني طولت

هو حاليا كلية الاداب بقت فى شروط لكل قسم ... بالذات اقسام اللغات ... وبصراحة هما كل سنة بيطلعوا عين الطلبة فى اقسام اللغات ... يعنى انا مثلا كان نفسى اخش قسم ايطالى بس مجاش عشام مجموع اللغات و المجموع الكلى ودرجة الايطالى ........ يعنى بس انا شايف انى مجموعك كويس ولو كنتى قدمتى اداب القاهرة كان هيجيلك يابانى ... وانشاءالله لو هتقدمى السنة الجاية يجيلك برضو ...بالتوفيق

mohamed_hussein.1995
07-10-2012, 08:00 PM
انا اداب انتساب اسماعيليه وكنت عايزه ادخل قسم جغرافيا شعبة مساحه وخرائط وصحباتى مخوفانى منها علشان دى عايزة ولاد ومش تنفع للبنات اوى لانك ممكن تباتى بره وكده وانا لسه مش عارفه طبيعة الدراسه والعمل ياريت حضرتك تفيدنى وهل لو ممكن من الشعبه دى اشتغل مدرسه برده

انا اداب القاهرة قسم جغرافيا .. وبالعكس يمكن قسم خرائط دة احسن من قسم جغرافيا عامة ..لان فرص الشغل بتكون اكبر واكبر .. ومجال كويس جدا ... وبعدين عادى لو مثلا طبيعة الشغل مش هتناسبك كبنوتة وكدة ... ممكن تشتغلى فى مجال الجغرافيا العامة ... او ممكن تكونى مدرسة .. عادى جدا ...

عليااا
08-10-2012, 12:02 AM
انا بسأل على دبلومة ترجمة او دبلومة ارشاد سياحى ياريت لو اى حد يكون عارف ان فى اى دبلومة من دول تم الاعلان عنها يبلغنى .وشكرا

حنيني الى وطني
10-10-2012, 05:03 PM
هو حاليا كلية الاداب بقت فى شروط لكل قسم ... بالذات اقسام اللغات ... وبصراحة هما كل سنة بيطلعوا عين الطلبة فى اقسام اللغات ... يعنى انا مثلا كان نفسى اخش قسم ايطالى بس مجاش عشام مجموع اللغات و المجموع الكلى ودرجة الايطالى ........ يعنى بس انا شايف انى مجموعك كويس ولو كنتى قدمتى اداب القاهرة كان هيجيلك يابانى ... وانشاءالله لو هتقدمى السنة الجاية يجيلك برضو ...بالتوفيق

بس انا الدوله الي درست فيها السوعديه اخدت لغه انجليزيه بس يعني مختش لغه اجنبيه تانيه وانا علمي

يعني يقبلوني عادي وانا علمي وبلغه انجليزيه بس

حنيني الى وطني
15-10-2012, 02:49 AM
هو كليه اداب اسكندريه بالساعات المعتمده وينفع اجئل من دلوقتي ولا لا

marmar770
30-11-2012, 12:42 PM
معلش انا كان عندى استفسار
انا دلوقتى فى اولى اداب اجتماع بس انا مش عارفة اكمل فيها لانى مش ليا فى الحفظ
فهل ينفع انى احول السنة اللى جاية تجارة؟؟؟ مع العلم انى مجموعى مش جابها السنة دى

عمر ياسر عمر
29-01-2013, 02:38 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا عايز أبقى كاتب قصص أطفال وأفلام أطفال
و عايز أعرف أدخل كلية إيه

سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

مستقبل افضل
20-03-2013, 10:01 PM
كنت عايزة اعرف قسم اداب علم نفس كلية البنات جامعة عين شمس فيه انتظام و انتساب و لا انتظام بس ....... و لما تتخرج بيكتب فى الشهادة اداب انتظام او انتساب و لا مش بيكتب

مستقبل افضل
20-03-2013, 10:11 PM
كنت عايزة اعرف قسم اداب علم نفس كلية البنات جامعة عين شمس فيه انتظام و انتساب و لا انتظام بس ....... و لما تتخرج بيكتب فى الشهادة اداب انتظام او انتساب و لا مش بيكتب واية الفرق بين انتظام و انتساب

ضياء الدين سيدين
21-03-2013, 06:00 PM
نتيجة اداب المنصورة قسم تاريخ لسنة اولى ظهرت ولا لأ ؟ ولو ظهرت اعرف اجيب نتيجة ابني منين؟

اشرف محمود شمه
24-03-2013, 01:08 AM
انا عايز محامى من اسكندريه علشان قضيه اننى لم ارقى الى كبير فنيين رغم ترقية من هم احدث منى فى الاقدميهبسبب انهم يمنحونى تقارير جيد جدا كل عام وانهم لا يعرضون التقارير السنويه علينا ش كهرباء اسكندريه وزارة الكهرباء اذا كان هناك محامى يضمن القضيه يرسل لى على البريد

expower
25-04-2013, 09:27 PM
أستاذي الفاضل
أرجو الإفادة ولسيادتكم جزيل الشكر
أنا مدرس لغة انجليزية ابتدائي حاصل علي بكالوريوس تربية نوعية قسم لغة انجليزية / جامعة بنها وأود تغيير المسمي الوظيفي الخاص بي لأتمكن من الصعود الي المراحل العليا (اعدادي - ثانوي ) علما بأنني حاصل علي دبلومة في التدريس للطلبة البالغين من قبل الجامعة الامريكية والشهادة المهنية "pcelt" لتدريس اللغة الانجليزية من قبل الاميدييست .
وأود الحصول علي كلية اداب انجليزي من جامعة بنها ، قيل لي لابد وان تدفع 5 الاف جنية سنويا وهل سوف ألتحق من الفرقة الاولي ؟ ام من الفرقة الثالثة ؟ وما هي نصيحتك لي بشأن ذلك ؟ ولسيادتكم جزيل الشكر وأثابكم الله خيراً .

yasmin ELkmshoshy
30-04-2013, 01:16 PM
انا فى 3 ثانوى دلوقتى وكنت جايبه فى 2 ثانوى 82 %
كنت عايزة اعرف اداب اعلام بتاخد من كام ؟
وليها تنسيق انجليش ولا لا ؟
والتقديم ليها interview ازاى وكده يعنى
عايزة اعرف كل حاجة عنها ... :)

آية علي2013
21-07-2013, 06:11 PM
انا جبت 314 ف الثانوية العامة .. يعني 77 % .. حابه ادخل اداب حتى لو انتساب بس تكون عين شمس او القاهرة تنصحوني ادخل قسم ايه .. ارجوكوا ساعدوني

mido komanda
21-07-2013, 06:31 PM
لو سمحت انا جايب المجموع الكلى 83.29 % و نفسى ادخل اداب قسم اعلام من زمان هل هتقبل و لا لا ؟

2/ هل جامعتى القاهرة و حلوان فيهم و لا لا ؟؟

3/ هل لو فيهم بيهتموا بمجموع اللغات و لا لا ؟؟؟ ضرورى

و ايه هو التنسيق الداخلى ده ؟

و شكرا بارك الله فيك

oneday
31-07-2013, 04:07 AM
انا عايزة اعرف اداب اسكندرية فيها لغة يابانية و لغة صينية ولا مفيهاش اى حد يعرف يقولى

engi11
01-08-2013, 01:58 PM
هى اداب من كام هلمى رياضه 2013 2014

Basel90
08-08-2013, 10:59 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اشكركم على جهودكم الكبيرة لمساعدة الطلاب فجزاكم الله خيرا وبارك الله بكم
اخي و استاذي الكريم
انا شاب سوري حاليا بمصر توقفت دراستي 3 سنوات بس مرض ابي و عندما قررت اكمل حصلت الثورة
و الان انا بمصر عمري 23 سنة و اريد ان اسجل بثانوية علمي منازل فلدي حلم ان اكمل الدراسة و اريد ان احققه
لكن نظرا الى ان لا اعرف كثيرا بكيف تمشي الامور بمصر فالان مش عارف كيف ساسجل واين ذهبت اكثر من مرة الى الادارة التعليمية لكن كانت الدنيا مزدحمة جدا و كنت انتظر طابور طويل من اجل اسال سؤال يكون رده تعالى بعد اسبوع و اروح بعد اسبوع يقولوا لي نفس الكلام
فاريد اسال حضراتكم هل يجب ان اذهب لمدرسة لاسجل فيها و ما هي المدارس التي ممكن تقبل ان اسجل فيها
و انا مستعد ادفع اي تكلفة المهم لدي اكمل دراستي و احصل على هذه الفرصة التي احلم
اتمنى من حضراتكم ان تساعدوني و تقولوا لي ماذا افعل و ساكون ممتن جدا لمساعدتكم لي

messi058
10-08-2013, 01:32 PM
يا نجم قسم التاريخ ايه شروطه

ترانيم الصباح
10-08-2013, 07:21 PM
يا نجم قسم التاريخ ايه شروطه

قسم الفلسفة في جامعة القاهرة شروطه

1- بالنسبة للقسم الأدبى أن يكون الطالب حاصلاُ على 40/50 درجة فى التاريخ .
2- بالنسبة للقسم العلمي أعلى درجات لمائة طالب .
3- أن تكون اللغة الإنجليزية هى اللغة الأولى فى الثانوية العامة.
4- يقبل تحويلات من داخل أو خارج الكلية.

أما في عين شمس هي

أن يكون الطالب حاصل على 85 درجة في مادتي الجغرافيا والتاريخ
و35 في اللغة الإنجليزية
و 40 في اللغة العربية
أما للعلمي أن يكون الطالب حاصل على 40 درجة في اللغة الإنجليزية و45 في اللغة العربية

ترانيم الصباح
10-08-2013, 07:35 PM
مساء الخير
لو سمحتم أنا عايزة أسأل عن المواد الدراسية إللي هندرسها بكلية آداب قسم فلسفة جامعة القاهرة
ايه هي ؟
ولكم جزيل الشكر

zezo_1202007
14-08-2013, 02:24 AM
كنت عايز اعرف معلومات عن قسم علم الاجتماع

مثلا,,,,, هندرس ايه ف ال 4 سنين

و لما نتخرج هنلاقى شغل ايه ؟؟؟ ولو فيه شغل ممكن نشتغل ايه؟؟

عايز اعرف كل حاجه تخص القسم ده و جزاكم الله كل خير

مني ق
21-08-2013, 01:26 AM
نتيجة التنسيق الداخلي هتظهر امتي

وكمان المقابلات هتبقي امتي

امجدشطا
22-08-2013, 11:00 PM
thanks alot for your great effort

كاسر العظام
27-08-2013, 06:24 PM
انــا جبت فى الثانوه العامـه 83.17% و جـالى فى التنسيق أداب انتساب دمنهور

و كنت نـاوى اذا ربنا وفقنى و دخلت أداب , أدخل قسم أنجليزى , بس بعديها عرفـت ان شرط دخول القسم هو ان الطـالب يكون جايب مجموع عالى فى الماده الى هوا هيدخل القسم بتاعهـا و أنا كنت جايب فى الانجليزى 41.5 من 50 و كنت حابب أدخل قسم الانجليزى لانى بحب الماده أوى و مش بمل منهـا , لكن للاسف سألت فى دمنهور ( البحيره ) و عرفت أن شرط دخول قسم الانجليزى هو ان الطالب يكون جايب 46 من 50 , طبعا كليه الاداب فى دمنهور اعلى من اسكندريه و طنطـا فى التنسيق فعلى ماعتقد انا أقدر أحول لـ أسكندريه أو طنطا بحيث يكون مجموع قسم الانجليزى أقل من مجموع دمنهور الى هوا 46 ,,

فكـنت عاوز مساعدكم فى سـؤال , هل و أنا جايب 41.5 أقدر أدخل قسم أنجليزى فى طنطا أو دمنهور و هل لو قبلت فى قسم الانجليزى فى طنطا أو أسكندريه أقدر بعديها بسنه احول دمنهور تـأنى بحيث الكليه متكنش بعيده او المواصلات تكون سهله بالنسبه لى ,

أتمنى تقدروا تساعدونى فى أقرب وقت بسبب قرب موعد التقديم

zidan2011
01-09-2013, 11:18 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لو سمحتوا يا جماعة حد يقولي هل في قسم الجغرافيا شعبة المساحة والخرائط في الفيوم او مكان اخر

fodyyy
13-11-2013, 10:11 PM
عاوزة ضروووووووووووووووري بحث عن كتاب أميرة حلمي مطر ( لأسطورة الحب ) وتعليقها على هراقليطس

عليااا
19-12-2013, 01:12 AM
اسال عن اى حاجة تخص كلية الاداب واقسامها
وانشاءالله انا و كل الاعضاء هنتابع الموضوع 24 ساعة فى ال 24 ساعة
وهنجاوب عليك باقصى سرعة
:078111rg3:

من فضلك ان ابسأل عن دبلومةالارشاد السياحى . لازم اللى يقدملها يكون معاه لغه ؟ واللى بيخلص بيشتغل على طول ولا لازم كورسات لغه اقصد هل هى كافبه فىاللغه ولا لأ؟

احمد محمد سعيد احمد
23-12-2013, 04:02 PM
ما هو المطلوب لضم الام والاب للمرتب للمعلم بخصوص البدل نقدي

coco33
29-05-2014, 12:12 PM
انا عايز استفسر عن شعبة مساحة قسم جغرافيا

عايز استفسر ازاى ادخل شعبة مساحة

عايز كل التفاصيل ضرورى جدا يعنى ايه المادة المطلوب اجيب فيها مجموع و كده

mohamedidid
22-07-2014, 05:57 AM
لوسمحت انا جايب 350 فى الثانوية العامة ينفع اقدم اداب قسم جغرافيا وهل موادها سهلة ولا صعبة

shrouk qattry
12-08-2014, 06:37 PM
لو سمحتم كنت عايزه اعرف ايه هى الكليات التى ينفع ان احول اليها من الازهر

2mrsameh
12-08-2014, 07:01 PM
انا جبت 58 ممكن يدخل كلية اية وانا ادبى عايز عرف ازى ممكن يدخل كلية اداب انتساب يدفع اى فلوس بس ازى:(:(:(

سامح اليماني
13-08-2014, 11:15 PM
أيهما أفضل: آداب المنصورة ولا آداب طنطا ؟؟؟؟

احمد عماد عبوده
21-08-2014, 10:13 PM
معاد تقديم كليه اداب دمنهور المرحله الثانيه وموعد الكشف الطبى

ايندا
19-09-2014, 07:14 AM
ممكن اقسام انتساب اداب حلوان لعلمى علوم وافضل اختيار علما ان المجموع 243
ومصاريف الانتساب كام وهل تدفع مره واحده ام ممكن على افساط
وممكن ارقام تليفونات كليه الاداب جامعه حلوان شون الطلبه وعيرها
وجزاك الله كل خير

karima elmalki
19-09-2014, 08:54 PM
عايزة اعرف طلاب الانتساب الموجه كفر الشيخ لهم حضور والالاء جزاكم الله خير ارجو الافادة قبل ما اختار الكلية

doaa nasser
01-10-2014, 06:12 AM
لو سمحت أنا أريد أن اعرف كيفية الحصول علي بدل فاقد استمارة النجاح في الثانوية العامة للطلبة بالمدارس المصرية لأن استمارة نجاحي فقدتها وأريد أن أقدم في الكلية

رضاك رب
23-10-2014, 05:02 PM
مين الاحسن يونانى ولاتينى ولا لغات شرقيه؟؟

mido shaman@
21-11-2014, 08:51 PM
لو سمحت انا اداب دمنهور ومعرفتش اني ارجع تاني اسكندرية دلوقتي انا عاوز اعرف ينفع اخدقرصات في كل المواد هنا في اسكندرية ولا مينفعش مع العلم انا انتساب وقسم جغرافيا

mano3
20-04-2015, 01:20 AM
لو سمحت عايزه اعرف اداب الزقازيق فيها اقسام ايه انتساب.؟؟

أحبك 00
27-06-2015, 04:40 PM
انا عاوزه اعرف كليه الاداب من كام في الميه تقريبا

HATEM ELMASRY
19-07-2015, 10:35 AM
هو ينفع طالب الثانوى يدخل انتساب ولا لأ ؟ دى حاجه ثانياً هل الانتساب او الموجه او الانتظام بيفضل فى كليته علطول ولا ينفع يحول مثلا من كليته اللى التنسيق جابه فيها لمحافظته مثلا ثالثاً الفلوس بتبأى فى كله واحده ولا بتتختلف ؟ وشكراً

HATEM ELMASRY
20-07-2015, 03:35 PM
انتى ناوية تخشى اداب

اسراء جمال فتحي
25-07-2015, 09:27 PM
كلية اداب تاخد من كام

doctor alaa
26-07-2015, 12:10 AM
السلام عليكم
ممكن اعرف معادله الثانوية تالازهرية بتتعمل ازاي علشان ادخل كلية عام من ثانوي ازهري وايه الكليات المسموح بيها للازهر ولا كل الكليات عادي

Eman elshafay
24-08-2015, 02:21 PM
السلام عليكم انا جبت 80٪ ..
و قدمت ع اداب ،،
وكنت ناوية اخل قسم لغات شرقية بس الناس خوفتني منها وقالولي انها مالهاش نقابة ولا ليها فرص عمل " كدة كدة اصلا مافيش فرص عمل ل أي مجال هنا " ..
لدن انا حابة ادخلها عشان عايزة يبقي معىيا لغات ، ف كنت عايزة اعرف ايه المنهج الدراسي .
وايه نظامها ..

مجدي الصاوي
29-08-2015, 12:26 AM
من فضلك ممكن اعرف مصروفات اداب انتساب مؤهلات كلية الاداب جامعة طنطا كام؟

hobsa
22-09-2015, 05:51 PM
بعد افضل تحية ... لى استفسار ارجوا الرد عليه (لو سمحتم) لى ابن حاصل على الثانوية هذا العام بمجموع 83% علمى رياضة وقد جاء تنسيقة فى كلية الآداب لغات شرقية ... (وقد كانت رغبتة السادسة ) والرغبات من الاولى للخامسة ..صينى يابانى انجليزى اسبانى المانى ... ومجموع اللغات يناسب أى لغة من هؤلاء ... عربى 71 انجليزى 48.5 المانى 40 .... فماذا أفعل حتى ادخلة اى قسم غير لغات شرقية .. وما هى الإجراءات... ارجوا الرد سريع ولكم جزيل الشكر .

Hanaalaa5
14-10-2015, 03:40 PM
لو سمحتوا انا في اداب انجلش جامعة المنوفية فرقة اولي.
عايزة اعرف نظام الامتحانات و ال mid term بتبقي شكل الاسئلة عاملة ازاي؟ هل بتبقي correct و choose و زي الثانوي كده ولا ايه؟

صلاح عاشور
03-01-2016, 03:04 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ارجو الإفادة
ابني في الفرقة اﻻولى انتساب قسم فلسفة
مش عايز يدخل امتحان نصف العام علشان السنة القادمة يحول و يدخل قسم جغرافيا
فهل ده ينفع ارجو افادتي بسرعة

ادم سالم
06-01-2016, 01:10 PM
ابنى عمرة اربع سنواتقام مفزوع وحلم بان والدة تزوج غيرى وقام بالتف (بصق) على عين والدة وزوجتة الجديدة مع العلم انى مطلقة من والدة بس ناوى يردنى

ولاء محمود
08-04-2016, 09:01 PM
لو سمحت عاوزه اعرف هو مافيش قسم رياضيات ولا لا علشان انا عاوزه ادرس رياضه اعدادي او ثانوى علشان أنا متثبته اعدادي /ثانوى ادرس فين تربيه ولا اداب وكمان سؤال انا بكالوريس تجارة ومعايا دبلومة تربوى ينفع اقدم فى اداب او تربية انا 31سنة وبشتغل مدرسة حاسب الالى وعاوزه ادرس رياضة او انجليزى بدل الماده اللى مافيش منها امل ولا احترام دى مع العلم انى كنت دبلوم تجارة أروح فين ولا اعمل ايه

Mayar maher
05-08-2016, 01:27 AM
انا جالي اداب الماني ج حلوان و جايبة 86% و جايبة 40 من 40 في الالماني بس عرفت ان الاولوية للي كانو في مدارس الماني..كده ممكن اقبل فيها لا لأ؟

لورا العمري
16-09-2016, 02:33 AM
انا طالبة بكلية الألسن جامعة عين شمس قسم اللغة الصينية وأنهيت دراسة الفرقة الاولى والثانية ولظروف خاصة أود اكمل باقي السنتين و التحويل من كلية الألسن الى كلية الاداب جامعة القاهرة قسم اللغة الصينية فهل يمكنني ذلك وماهي الشروط المطلوبة ؟!!!
أرجو الرد في أقرب وقت ممكن

basselesa
22-09-2016, 06:49 PM
نرجو تحميل اﻻمتحانات الخاصة بطلبة الدمج فى جميع المواد من 2014 حيث ﻻيتسنى تحميلها من الموقع وجزاك الله عنا خيرا

almotieb2
08-12-2016, 07:51 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ,
أرجو من أحد الأعضاء المحترمين الذين خاضوا اختبارات اختيار معاون وزير الإفادة وعرض الأسئلة التي طرحت في مسابقة العام الماضي 2015 م حيث انني تقدمت لشغل الوظيفة هذا العام وتلقيت مكالمة تليفونية بأن موعد الاختبار الثلاثاء القادم بالمدينة التعليمية ب6 أكتوبر
أرجو الإفادة والمراسلة سواء في المنتدي او علي الايميل الشخصي علي الجوجل
Emadkhalifa.1***********

صبري فون
27-06-2017, 01:13 AM
ممكن اعرف لو سمحتو بسرعة (انا خريج اداب قسم تاريخ 2014 فهل يمكن الانتساب للكلية في قسم الانجليزي ولا لا اصل انا بحب الامجليزي فياريت الرد لو سمحتو

Amina cbx
12-07-2017, 07:38 PM
لو سمحت عندي استفسار
انا ثانوية عامة 2017
عايزة اعرف عن قسم اللغة اليابانية والصينية واية الاحسن فيهم وشروطهم اية ؟؟

sayedeissa
02-08-2017, 01:37 AM
السلام عليكم
سؤالي يخص اداب دمنهور
لو طالب رسب في السنة الأولي في قسم ما. هل يحق له التحويل الي قسم آخر
يعني مثلا قسم لغة انجليزية؟
و لكم جزيل الشكر

omarbedo
22-04-2019, 04:01 AM
ممكن اعرف انا آداب انتساب مكتبات الفرقة الأولى طلعت بمادة لها دور تامر ولا اطلع بها الفرقة التانية

إيمى غزالة
11-05-2019, 06:01 PM
أتمنى ألاقى نماذج امتحانات سابقة بكلية آداب رطنطا قسم آثار إسلامى

orabe2
11-09-2019, 09:18 AM
بنتى عايز يقدم تربية رياضية بناات وكان دور تانى والنتيجة لسة بينة ينفع ولا خلاص كدة التقديم اتقفل فى بنها او عين شمس