مشاهدة النسخة كاملة : حملة لمهاجمة نقيب المعلمين

hanafi32
28-08-2012, 08:28 AM
هناك حملة منظمة فى هذه الصفحة من بعض المشاركين الذين ن لهم توجهات معروف بمناهضة الإخوان المسلمين ومعروفون باتماءاتهم لبعض روابط المعلمين أصحاب التوجهات العلمانية والليبرالية واليسارية وهم يستغلون هذه الصفحة لتحريض المعلمين على الإضراب والتشويه المنظم لنقيب المعلمين وأنا كمعلم أربأ بنفسى أن استغل موقعى كمعلم واخذ التلاميذ والطلبة رهينة لتحقيق أهدافى مهما كانت مشروعة وهل بهل بالإبتزاز والتهديد بالإضراب نطالب بحقوقنا وحالة البلد الإقتصادية معروفة للجميع -

hanafi32
28-08-2012, 08:32 AM
غنيم: مزايا مادية فى تعديلات كادر المعلمين

د.ابراهيم غنيم
كتب - زكى السعدنى : منذ 32 دقيقة 6 ثانية
أكد د.ابراهيم غنيم وزير التربية والتعليم تقديم تعديلات على قانون 155 لسنة 2007 والمتداول إعلامياً تحت مسمى الكادر الخاص للمعلم، تطالب الوزارة من خلال تلك التعديلات بمزايا إضافية للمعلم.

وتشمل التعديلات مزايا مادية، وإضافة فئات من المعلمين الى قانون الكادر، إلى جانب مزايا وظيفية وإدارية تعلى من شأن المعلم اجتماعيا ومهنياً.
كما أوضح فى تصريحات صحفية اليوم الاثنين أن المزايا المادية المقترحة للمعلم، سيتم تغطية احتياجاتها المالية من موازنة الوزارة دون تحميل أى أعباء مالية على الموازنة العامة للدولة، نافياً عدم وجود اعتمادات مالية لتغطية الزيادة المقترحة لأجور المعلمين
المصدر : بوابة الوفد الالكترونية

hanafi32
28-08-2012, 08:42 AM
هؤلاء يتسقطون الأخبار الضالة لمهاجمةنقيب المعلمين المنتخب من الصحف الصفراء مثل الدستور والتحرير وغيرها المناهضة للإسلام والتى تهاجم النقيب لا لشىء إلا لأنه ينتمى للتيار الإسلامى

hanafi32
28-08-2012, 08:43 AM
هناك حملة منظمة فى هذه الصفحة من بعض المشاركين الذين ن لهم توجهات معروف بمناهضة الإخوان المسلمين ومعروفون باتماءاتهم لبعض روابط المعلمين أصحاب التوجهات العلمانية والليبرالية واليسارية وهم يستغلون هذه الصفحة لتحريض المعلمين على الإضراب والتشويه المنظم لنقيب المعلمين وأنا كمعلم أربأ بنفسى أن استغل موقعى كمعلم واخذ التلاميذ والطلبة رهينة لتحقيق أهدافى مهما كانت مشروعة وهل بهل بالإبتزاز والتهديد بالإضراب نطالب بحقوقنا وحالة البلد الإقتصادية معروفة للجميع -[/size]

ahmed salh
28-08-2012, 09:34 AM
انت معلم انت بتقبض كام وبقالك كام سنة في العمل وانت مش عاوزينا نعرض مشاكلنا وطلبتنا لية واحنا عاوزين اية من النقيب غير حقوقنا وانة يقول الحقيقة وان كانت مرة

حمدي سليمان مهران
28-08-2012, 09:58 AM
اخواني احنا لم يهمنا من اي فصيل نقيب المعلمين ولكن الذي يهمنا ماهو يفعلة للمعلمين ولكن نقيب المعلمين الحالي للاسف هو صاحب مدارس خاصة ودة كفيل انة لم ولن يفعلة شيء لصالح المعلمين علي الاطلاق ياريت اللي يكون نقيب للمعلمين يكون حاسس بمشكلاتهم مش نقيب وخلاص

kindheartedman
28-08-2012, 11:29 AM
هناك حملة منظمة فى هذه الصفحة من بعض المشاركين الذين ن لهم توجهات معروف بمناهضة الإخوان المسلمين ومعروفون باتماءاتهم لبعض روابط المعلمين أصحاب التوجهات العلمانية والليبرالية واليسارية وهم يستغلون هذه الصفحة لتحريض المعلمين على الإضراب والتشويه المنظم لنقيب المعلمين وأنا كمعلم أربأ بنفسى أن استغل موقعى كمعلم واخذ التلاميذ والطلبة رهينة لتحقيق أهدافى مهما كانت مشروعة وهل بهل بالإبتزاز والتهديد بالإضراب نطالب بحقوقنا وحالة البلد الإقتصادية معروفة للجميع -
يا اخى كفاية الكلام ده هو اترشح لمنصب النقيب يبقى لازم يدافع عننا لكن لما يكون هناك تضارب بينه و بين الوزير يبقى لازم الناس تشك

ياسر على على
28-08-2012, 01:35 PM
يبدو ان الاستاذ hanafi32 من كوادر الحزب وده دوره فى الدفاع عن قياداته ارجو ان يخبرنا بانجاز واحد لهذا الحلوانى سوى تصريحات ووعود براقة وفى الحقيقة هو يضع السم فى العسل لخنق المعلمين وتقديمهم قرابين لحزبه لكى يحكم مصر عشرات السنين الحلوانى لا يعنيه مصلحة المعلمين وانما يعنيه نجاحه فى الربح من مدارسه وارضاء كباره

اياد ادهم
28-08-2012, 01:36 PM
هو حضرتك مش مدرس ولا ايه
الاهم عندك انك تدافع عن الاخوان سواء كانوا صح او غلط ولا تدافع عن المدرسين وعن حقوقهم
هو نقيب المعلمين لو دافع عن حقوق المدرسين اللي انتخبوه
كان في حد حيغلط فيه
الاخوان منساقون وراء من يحركونهم كا الدميه

هشام الضبع
28-08-2012, 01:39 PM
ماذا فعل الحلوانى لنا كمعلمين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أ/ محمد رجب
28-08-2012, 01:57 PM
ان شاء الله القادم أحلي

الراشد22
28-08-2012, 02:02 PM

طيب يا ريس حنفو ....قول للحلوانى ميكذبشى..وارحمنا انت يا اخى منطلعتك البهية

hanafi32
30-08-2012, 12:30 AM
إلى كل من أخطأ فى حقى أنا مسامحه وستعرفون حجمكم الحقيق يوم الإحتجاج أو الإضراب ستلقون مصير أبو حامد وهنشوف مادمتم تتبعون ألوب السب والشتم والإنتهازية

على فرج سعد
30-08-2012, 12:58 PM
بقت حاجه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نطالب بحقوقنا بقينا ليبراليين احنا لن نقع فى الخطأ مره اخرى

على فرج سعد
30-08-2012, 01:00 PM
نفس اسلوب النظام القديم النقيب يوالى للحكومه ههههههههههه فين بقى التغيير اللى حصل

rezkmossa
30-08-2012, 01:16 PM
شر البليههههههههههههههههههههههههههههه

rezkmossa
30-08-2012, 01:31 PM
اصبحنا خونه و مش بعيد يطلقوا علينا فلول طالما نطالب بزياده..... بس للاسف فيه ناس لا عاد عندها دم و لا نظر
الاستاذه مطبلتيت الحزب اتقوا الله فقد خدعتم الكثيرين هنا اثناء انتخابات الرياسه واطلقتم الدعاوي بالصبر و ان الخير قادم وانكم قد اوصلتم صوت المعلمين لحملة مرسي
لكم الظاهر انكم نسيتوا وقلتوا الاساتذه بدل متقولوا معلمين فزودوا الاستاذه بتوع الجامعات و الاساتذه بتوع البريد و الاستاذه بتوع الداحليه اما نحن فمنحونا لقب معلم لذلك لا تنطبق علينا الشروط
حتي يومنا هذا يخرج من الابواق من يقول صبرا الخير قادم وفيها ايه لما تصبروا سنه كمان
لكن للصبر حدود ولكل اول اخر فكلما راي المعلمون بريقا في الافق ظنه الظمان ماءا وخيرا لكنه لمع سراب لا نستطيع تحصيله او اللحاق به كذلك هي وعودكم البراقه و كلامكم المعسول لكنه لايسمن و لايغني من جوع

ashrafh3
30-08-2012, 01:48 PM
حسبي الله ونعم الوكيل في هذا النقيب لأنه كذاب ( قال كلام وزارة المالية كذبته ) لأنه مضلل ( نشر على الجرائد فلوس هايخدها المعلم ولم ولن يأخذها ) يسقط الحلواني مليون مرة ولو أنت اخواني المفروض تقف مع الحق مش مع العصبية الإخوانية وحسبي الله ونعم الوكيل فيك

حسين1977
30-08-2012, 04:23 PM
لقد كذب الحلواني ولا نريد نقيبا كذابا

abdalla_abdalaty
30-08-2012, 04:28 PM
يا ريس حنفو ....قول للحلوانى ميكذبشى..وارحمنا انت يا اخى منطلعتك البهية
نقيب المعلمين الحالي للاسف هو صاحب مدارس خاصة

ربيع الحسيني
30-08-2012, 06:48 PM
اظن ان ملف التعليم لابد ان يكون اول ملفات اصلاح الدولة ولا يأتي الاصلاح الا باصلاح المعلم وإذا كان المعلم هو اساس النهضة التي جاء بها الرئيس فينبغي ان يضحي المجتمع لاصلاح حال المعلم ودي مش تضحية أقول للجميع اذا اصلحنا المعلم ماديا ومنعنا الدروس ايه النتيجة ؟؟؟؟؟؟اقول النتيجة توفير الألاف من الجنيهات تنفقها الاسر في هذه الدروس فمثلا لو زاد الضابط مرتبه 500 جنيه هيروحوا في جيب المعلم بل ازيد منها لان بطبيعة الحال الغلاء سينال الدروس
ولو استطعنا اعطاء المعلم ما يستحق وأخذنا منه تعليم جيد توفرت لملايين الاسر اموال طائلة

hero2u
30-08-2012, 07:57 PM
الباشا اكيد ومأكد انه من الكوادر اللى عايزة تظهر احنا عمرنا ما ناخد التلاميذ رهائن .............
احنا عاملين مطالبة بحقنا وده قبل الدراسة ب 5 ايام يبقى احنا هناخد مين رهائن التخته ............ يا عم انا بقى لى 10 سنين بقبض 850 جنية طلع منهم 400 لشقة معفنة وعندى عيلين فى الحضانة لسه بيخدوا 250 جنية احسب بقى الباقى كام ................ اقول لك الباقى 100 اكل واشرب وادفع النور اللى بيتقطع والمياه اللى مش بتجى ويالهوى ى ى ى ى ى ى ى ى ى ........... ويقول لك بنأي عن انى اشارك فى المظاهرة..................... والله الله العالم الذي الشخص ده

أ/رضا عطيه
31-08-2012, 06:15 AM
من لايهتم بأمر المعلمين فليس منهم

جزاكم الله خيرا

Soaad-532
31-08-2012, 07:18 AM
الحملة على أمن واستقرار مصر شرسة وليس على التعليم فقط هناك من يتبع النظام البائد يشعل فتيل الحرب فى كل مكان فى مصر بالكذب والتضليل وللأسف نجد المتعلمون ينساقون دون أى تفكير ويصدفونهم بل ويدمرون معهم مصر وسيندمون عندما تظهر الحقائق
مصر كانت تحتضر لولا ستر ربنا انه ارسل اليها من ينهض بها وينقذها
البورصة ترتفع -قناة السويس اموالها تزيد كل شىء مكسورفى مصر فى طريقه للاصلاح
حتى المعلم الذى لا يصدق النقيب سيتساوى بدكتور الجامعة
ارحموا مصر وبشروا ولا تنفروا
ولا تنساقوا يا معلمين وراء من يريد تمزيق مصر
انهم يتساقطون أمامكم كالذباب المسموم
وستنهض مصر بمؤمنيها وبدعائهم

السيدالقناياتي
01-09-2012, 12:14 AM
حسبي الله ونعم الوكيل فيكم

عوضكو
01-09-2012, 12:33 AM
ارحمونا انتم ونفذوا الكادر قبل الاضراب والا فمعنى كلامك انه لا يوجد كادر حقيقى
عايز أعرف حضرتك مرتبك كام وبتعملى بيه ايه وزوج حضرتك اذا كنت متزوجة شغال ايه لان من خلال السئلة دى حاعرف حضرتك مين .
نحن لسنا ضد الاصلاح بل ما نفعله هو من الاصلاح اصلاح حال فئة كبيرة لا تستطيع الحياة فى ظل الارتفاع المجنون للاسعار وعلى فكرة الاسعار دى عليا انا أبو 1000جنية وعلى أبو 10000 جنية أليس هذا بالظلم البين علينا نحن المعلمين
يا سيدتى كنت اليوم أجلس مع مجموعة من الرجال وتطرق الحديث الى أن المعلمين حيزيدوا بواكى وده من الاعلام والحلوانى باشا اللى فى كل قناة شوية وكل يوم بيقول أرقام شكل والناس بتصدق قبل التطبيق
فى الجلسة دى طلع مرتبى أقل مرتب حتى أقل من عامل النظافة اللى قاعد جنبى
الستم حزب يدعى الحرية والعدالة ................نريد تطبيق الجزء الثانى من اسم الحزب وهو العدالة التى غابت عنا ونبحث عنها .

abdoukhalifa1
01-09-2012, 12:56 AM
لصاحب الموضوع
بالله عليك و أستحلفك بالله
هات لى " ملخص لحديث السيد نقيب المعلمين عن كادر المعلمين فيما يخص الجانب المادى " صدق فيه أو على الأقل شرحه بواقعية و وضوح و شفافية
لقد تحدث و قال أن المبالغ المادية المنتظرة كذا و كذا
سؤالى لحضرتك .....
لو لم يصدق السيد نقيب المعلمين ما موقفك منه ؟
هل سيكون كاذبا (( ( متعمد أو غير متعمد ) الله أعلم ))
أم سيكون غير عالم بمهامه كنقيب لنا جميعا ( لكل المعلمين ) و هذا عذر أقبح من ذنب .
بالمناسبة حتى لا أعطى فرصة لأحد لتخوينى ، أنا أتكلم من منطلق أنى معلم مصرى حزين لحال التعليم فى مصر ليس إلا و رب لأسرة تستحق الحياة الكريمة

الجرير
01-09-2012, 01:41 AM
الحلوانى لا يحتاج الى من يهاجمه فسوف يسقط من نفسه قريبا بعد أن نسحب- نحن المعلمين- الثقة منه

عوض محمد حسن
01-09-2012, 05:37 AM
رجعنا لعصر مبارك مرة اخرىولكن بطريقة جديدة وثوب جديد انا انتخبت في مجلس الشعب اخوان وسلفيين والرئاسة د:عبد المنعم ثم د: مرسي وعجبت من تصريحات حلواني اخوان انه يتكلم بنفس الاسلوب ويتفس الطريقة القديمة القذرة وهي اجبلكم من اين البلد مش مستحمله خالص نصبر كمان سبحان الله انت جئت نقيبا للمعلمين لكي تقول ما يقولونه وتردد مطالبهم وتقف بجوارهم ليأخذوا حقوقهم واكيد انت تعرفها اكثر منهم ولكن اول مطلب هو اقالة نقيب المعلمين الاخواني الصنع ويتقرب للرئيس علشان كرسى اكبر والظاهر انه لسه عابش في الوهم وموعدنا قريب الانتخابات البرلمانية قادمة وسنرى ونوريكم من هم المعلمين الشرفاء والظاهر والعجيب ان اي كلمة حق تقال وهى نقد لما يفعله الشخص يبقى يسارى وليبرالي لازم با جماعة الخير نقفل فمنا خالص يحسن شويه كمان هيتقال علينا ان احنا دخلنا النار خلاص وهبقى المرحله الاولى في جهنم اسمائها نزلت واخذوا الدرجة هو اللي يقول الحق هيطلع من البلد يا جماعة احد يفهمنى المهم الحلواني اخوان اون لاين لازم برحل من منصبة يحسن هيجيب للمعلمين الضغط والسكر والقلب ونحن اساسا بنقضيها دعاء خوفا من مرض ابن من الابناء وربك يسترها

AHMED TEACH
01-09-2012, 02:10 PM
هويعني اللي بينتقد النقيب يبقي علطول بينتقد الاسلام ياااااااااااااااااااااااسلام
وبعدين لو النقيب مش عارف يحل مشاكل المعلمين يقول ويعمل اضراب مع اللي هيعملو
لكن الكادر الجديد ايضا ليس كادر فبلاش نظام انتقاد النقيب يعني انتقاد الاسلام ده علشان معظمنا الحمد لله مسلمين وبعدين اي حد مننا بشر ممكن يصيب وممكن يخطئ

AHMED TEACH
01-09-2012, 02:12 PM
وعلي فكره انا كنت معلم بالازهر الشريف وللاسف افتكت ان التربيه والتعليم في ظل النقابه الجديده ستكون افضل واتعينت اوائل خريجيين بمسمي اخصائي تدريس هل يعرف النقيب عن هذا المسمي لو يعرف يارييت يقولنا ويشوف هيحل مشكله المسمي ده ازاي ده لو يعرف اصلا

hanafi32
02-09-2012, 04:59 PM
إننى أدافع عن الحق ولا انساق وراء دعوات ظاهرها المطالبة بحقوق المعلم وباطنها تصفية حسابات سياسية مع الإخوان فى شخص الحلوانى وللأسف هذا يضعف من قضيتنا وسوف تظهر لكم أعداد المشاركين مدى استجابة المعلمين الشرفاء لهذه الدعوات مع احترامى لحقوق المشاركين فى الإحتجاج والتظاهر دون الإساءة لأحد أو تعطيل للمصالح

روان محمد ساهر
02-09-2012, 08:24 PM
يا جماعة الراجل دة مندس علي المعلمين واسأله سؤال واحد كم تقبض راتبا لو كنت مدرسا بعد عشرون عاما من البهدلة والمرمطة في المدارس لو قلت الحقيقة حأسيبك لوجه الله ولو قلت غير ذلك فانت ابن ......... عشان جاي تتكلم في اللي مالكش فيه:006et4:

أ/رضا عطيه
03-09-2012, 05:45 AM
الحملة على أمن واستقرار مصر شرسة وليس على التعليم فقط هناك من يتبع النظام البائد يشعل فتيل الحرب فى كل مكان فى مصر بالكذب والتضليل وللأسف نجد المتعلمون ينساقون دون أى تفكير ويصدفونهم بل ويدمرون معهم مصر وسيندمون عندما تظهر الحقائق

كالعادة

التخوين فى من يطالب بحقة

والمدح فى السلطة الحاكمة وكأنهم ملائكة لايصح لأحد نقدهم

طب إنتم حالتكم فللى وندعو الله أن يزيدكم

خلوا صاحب الحق يطالب بحقة

ولا كدا يبقى فلول وخائن وعميل ومخرب و----

لوصادقة فى كلامك هاتى سطر واحد للنقيب أو الوزير يطمئن أو يؤكد على أن المعلم سينال حقه

لما الوزير يخرج لينفى كلام النقيب الإخوانى الذى يخدع المعلمين

فحتما على كل من يدافع عنه

عليه أن يخجل قليلا وينضم لزملائه

لاحول ولاقوة إلا بالله

هى الثورة قامت لتقليل أبواق المدح والتهليل عمال على بطال أم لزيادتها ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!

طمنى لجانكم وكوادركم فالمعلمين لا يملكون الأسلحة ولايقبلوا رفع المولوتوف

لكنهم علموا الناس السلمية وهم الأن الأحق بها لينالوا حقهم

فمن يحاول بث الفتنة بينهم من أجل الدفاع عن أخوانيتهم

فليخجل من أجل زميل لايستطيع الحياة بربع كرامة عامل فى بنك

ولا الأخت مش من مصر ؟!!!!!!!!!!!!!!

hanafi32
03-09-2012, 02:45 PM
النقيب اللى ميعرفش يجيب حقوق المعلمين يقعد جنب امه احسن
هذه ليست أخلاق معلمين

alien2
03-09-2012, 06:48 PM
الاستاذ الفاضل صاحب المشاركة
بدات قولك ان كل من يطالب بالمظاهرة هم علمانيون و يساريون و ليبراليون و ...........
اولا هل تعرف معنى هذة الكلمات ؟
هل قاموا فى خلايا و ميليشيات الاخوان بتحيفظك و كل متوسطى الثقافة و الفهم ام انهم افهموكم معناها
ومن قال انكم وحدكم المسلمون
كلنا فى خانة الديانة مكتوب له مسلم
ام ان الاخوان مسلم بشرطة و مسلم مميز و مسلم تمام
ام مرشدكم ( اية الله العظمى محمد بديع خامئنى )
ارسل الله اليه صكوك غفران ليوزعها على اعضاء الجماعة
و يحرم منها باقى الشعب
ثم هل من يطالب بتحسين وضعه يصبح من الفلول
ام ان كل من هو ضد فساد الاخوان يعتبر فلول
ام ان كل من يحارب الكذابين و اصحاب الوجوه المتعدده يصبح من الفلول
ارجو ان تعطى لعقلك الفرصة مرة واحدة للتفكير
و لا تجعل نفسك مسخا و وعاء تسكب فيه الاشياء دون وعى و فهم
ان حدث ذلك ستكون انت اول من يهاجم الاخوان لانك ستعرف حقيقتهم
و ارجو ان تسمع لكلام من شفاهم الله وعافاهم وتاب عليهم
بان انشقوا عن الاخوان
واصبحوا يواحهونهم الان بحقيقة الاخوان المؤلمة
بالمناسبة : هل تعرف عالم يدعى الشيخ احمد شاكر ؟
لقد كان معاصرا لكبير الاخوان الشيخ حسن البنا
ارجوك ابحث عن رأيه فى الاخوان و ستجده ان شاء الله وربما تجد فيه التوبة والهداية
اسألك سؤالا وارجو الرد ان كنت تعرفه بصدق ؟
ما الفرق بين رسائل حسن البنا و بين تعاليم بوذا و كونفوشيوس ؟

mr emoo
04-09-2012, 07:26 AM
اخواني احنا لم يهمنا من اي فصيل نقيب المعلمين ولكن الذي يهمنا ماهو يفعلة للمعلمين ولكن نقيب المعلمين الحالي للاسف هو صاحب مدارس خاصة ودة كفيل انة لم ولن يفعلة شيء لصالح المعلمين علي الاطلاق ياريت اللي يكون نقيب للمعلمين يكون حاسس بمشكلاتهم مش نقيب وخلاص

ياريت حضرتك تقولي اسماء المدارس الخاصة اللي يمتلكها النقيب عشان عايز ادخل ولادي في احدى هذه المدارس؟؟؟؟
عيب يا جماعة حملة التشويه المستمرة عمال على بطال
اختلف مع النقيب و غيره كما شئت و لكن لا تستخدم الاكاذيب و الاشاعات لمجرد انه مش عاجب سياتك

أبو إسراء A
04-09-2012, 07:37 AM
أنا لست أخوانيا و إن كان الإنتساب إليهم شرف، و أسألك بدورى هل تعرف الفرق بين الكفر و الإسلام ؟

mr emoo
04-09-2012, 08:11 AM
الاستاذ الفاضل صاحب المشاركة
بدات قولك ان كل من يطالب بالمظاهرة هم علمانيون و يساريون و ليبراليون و ...........
اولا هل تعرف معنى هذة الكلمات ؟
هل قاموا فى خلايا و ميليشيات الاخوان بتحيفظك و كل متوسطى الثقافة و الفهم ام انهم افهموكم معناها
ومن قال انكم وحدكم المسلمون
كلنا فى خانة الديانة مكتوب له مسلم
ام ان الاخوان مسلم بشرطة و مسلم مميز و مسلم تمام
ام مرشدكم ( اية الله العظمى محمد بديع خامئنى )
ارسل الله اليه صكوك غفران ليوزعها على اعضاء الجماعة
و يحرم منها باقى الشعب
ثم هل من يطالب بتحسين وضعه يصبح من الفلول
ام ان كل من هو ضد فساد الاخوان يعتبر فلول
ام ان كل من يحارب الكذابين و اصحاب الوجوه المتعدده يصبح من الفلول
ارجو ان تعطى لعقلك الفرصة مرة واحدة للتفكير
و لا تجعل نفسك مسخا و وعاء تسكب فيه الاشياء دون وعى و فهم
ان حدث ذلك ستكون انت اول من يهاجم الاخوان لانك ستعرف حقيقتهم
و ارجو ان تسمع لكلام من شفاهم الله وعافاهم وتاب عليهم
بان انشقوا عن الاخوان
واصبحوا يواحهونهم الان بحقيقة الاخوان المؤلمة
بالمناسبة : هل تعرف عالم يدعى الشيخ احمد شاكر ؟
لقد كان معاصرا لكبير الاخوان الشيخ حسن البنا
ارجوك ابحث عن رأيه فى الاخوان و ستجده ان شاء الله وربما تجد فيه التوبة والهداية
اسألك سؤالا وارجو الرد ان كنت تعرفه بصدق ؟

اخي الفاضل بما انك معلم لغة انجليزية مثلي اسمحلي ان اختلف معك في رأيك في الاخوان و على فكرة انا و الله العظيم لست إخوانياً فهو شرف لا أدعيه
خلاصة القول انا ملاحظ الخلط الشديد بين الهجوم على الاخوان و المطالبة بكادر حقيقي للمعلم
و انا أرى حتى يكون لي الحق في نقدهم لابد ان اعطي لهم الفرصة كاملة في ادارة شئون البلاد و بعدين ابدأ في محاسبتهم لأنه يجب ان لا ننسى أو نتناسى إن الاخوان هؤلاء هم إختيار الشعب في مجلس الشعب و الشورى و الرئاسة فلا داعى لهذا الهجوم الغير مبرر و مش حقول ان اللي بيهجموهم فلول و لا حاجة و لكنى ارى ان الناس دية ليها مصالح تدافع عنها بستماتة انظر مثلا للقنوات المصرية الخاصة وقت الثورة حتليقيا كلها و بدون استثناء مع مبارك و ضد الثورة و بعد الثورة حتلقيهم في خندق الهجوم الشرس على اخيار الشعب المصري لذلك يجب ان ادقق جيدا في ما يقدمه هذا الاعلام من شائعات و يقدمها للناس على انها حقائق راسخة و لنا في انحياز الاعلام المصري لأحمد شفيق الهارب الأن اسوة حسنه
خلاصة القول اخي الفاضل اعلم تمام العلم ان المعلمين هم أكثر الناس اللي متبهدلين في هذه البلد و بالفعل لهم حقوق ضائعة و لابد من المطالبة بها و لكن أرى من وجه نظري الشخصية ان اعطي الحكومة الجديدة فرصة لتحسين هذا الوضع المقلوب حتى استطيع ان اقم الحجة عليهم ان لم يفلحوا
فليس من المعقول مثلاً ان تعطينى طالب بليد و راسب في جميع المواد و تقول لي انا عايزة يطلع الاول على المدرسة بعد شهرين مثلاً فهذا ظلم بين فلابد ان تثق في من وليتهم هذا العمل و تعطى لهم وقت كافي ثم تبدأ في محاسبتهم
و ختاما اخي الفاضل رغم احتياجي الشديد لكل جنيه زيادة على مرتبي فقد قررت أن لا اخرج في مظاهرات المعلمين هذا العام نظرا لما ذكرته سابقا و سأعطي الحكومة و النقابة فرصة حتى نهاية هذا العام الدراسي و سيكون بعد ذلك لكل حادث حديث
عماد محمود حنفي
معلم أول لغة إنجليزية
مدرسة مصطفى كامل الإبتدائية فـــ1
إدارة المعادي التعليمية

أ/رضا عطيه
04-09-2012, 01:07 PM
هو حرام نطالب بحياة كريمة زى الناس

هو كل من سيطالب بحقه سيكون ضد الإخوان ؟

هما الإخوان ملكوا البلد واحنا عاملين لديهم ؟

حتى لوكان هذا حقيقى

هو حرام نطالب بحقنا منهم ؟

الرحمة يالجان

الرحمة بزملاء لكم

واتقوا الله فى يوم لاينفع فيه مال ولابنون

sammos
04-09-2012, 04:29 PM
النقيب كاااااااااااااااااااااااااذب
الوزير بأسلوب راقى شوية ان هو قال التصريحات لتهدئة المعلمين
وزير المالية صرح ان مافيش اى حاجه حصلت فى الاجتماع
النقيب قال ان وزارة المالية وافقت على 50% يبقى ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
النقيب بيتوعد المعلمين بالعقاب لو نزلوا يبقى نقيبنا ازاى اللى بيدافع عن حقوقنا !!!!!!
رفض ينزل مع المعلمين مع ان هو نزل قبل ما ياخدوا النقابه طيب ايه اللى كان عاوزه لما نزل واتحقق وخلاه مايشاركش المعلمين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ياريت ترد عليه

sammos
04-09-2012, 04:47 PM

امن واستقرار مصر مرة واحده دى تهمة عقوبتها الاعدام لو على كده خلاص اعدموهم علشان واحد مرتبه 700 جنيه بعد 8 سنين شغل وبيطالب يعيش زى بقيت خلق الله بتقلوله امن واستقرار مصر
السنة اللى فاتت سكتنا وقولنا البلد مش مستقرة وكل الناس اتضهرت بريد وبنوك وضرائب واتصالات حتى البترول وزادوا واحنا صبرنا وطلعت الموازنه واخدنا صابونه طلعنا وطالبنا بالعدل اللى الحزب الحاكم مسمى نفسه بيه قالوا ياجماعه الموازنه اتعملت خلاص ومافيش فلوس ليكم ووزعنها خلاص وادوانا من 50 الى 150 جنيه يسكتونا بيهم
وعدت سنة واتعملت موزانه جديده وجه رئيس للدولة ونقابه جديده وبرضه الموازنه اتعملت واخدنا نفس الصابونة ولما نيجى نطالب بحقنا تطلعونا بنهدد امن مصر
عارف ايه هو اللى بيهدد امن واستقرار مصر هو الظلم لما موظف ياخد اكتر من التانى جنيه وهو مساوى ليه كل حاجه بس لمجرد ان هو شغال فى مجال تانى هو ده الظلم اللى المظلوم لازم يطالب بحقه فيه علشان هيتحاسب على سكوته والمسئول مابيتعلمش من اللى قابله ومش عارف ان دعوات مليون معلم اكبر من تصريحاته اللى بيقلب بيها الاعلام علينا

mr emoo
04-09-2012, 09:34 PM
النقيب بيتوعد المعلمين بالعقاب لو نزلوا يبقى نقيبنا ازاى اللى بيدافع عن حقوقنا !!!!!!
رفض ينزل مع المعلمين مع ان هو نزل قبل ما ياخدوا النقابه طيب ايه اللى كان عاوزه لما نزل واتحقق وخلاه مايشاركش المعلمين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ياريت ترد عليه[/color][/size][/QUOTE]

يا ريت حضرتك تقولي اين و متى و كيف توعد النقيب المعلمين بالعقاب لو نزلوا في المظاهرة لأن انا اخر مرة شوفته في التليفزيون بيتكلم عن كامل الحق للمعلمين في التظاهر و الاعتصام السلمي و قال ستكون النقابة اول من يدعو للتظاهر و الاعتصام في حال انسداد كل القنوات المشروعة في وجوهنا
أرجو عدم الخلط بين النقد و الاشاعات لأن احنا معلمين افاضل لا يصح لنا نشر الكذب و الاشاعات

بلال-فضل
04-09-2012, 10:06 PM
ربنا يصلح الحال

AHMED TEACH
05-09-2012, 12:42 AM
النقيب كاااااااااااااااااااااااااذب
الوزير بأسلوب راقى شوية ان هو قال التصريحات لتهدئة المعلمين
وزير المالية صرح ان مافيش اى حاجه حصلت فى الاجتماع
النقيب قال ان وزارة المالية وافقت على 50% يبقى ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ياريت ترد عليه
والله كلام عشره غلي عشره وكل واحد يهاجمهم او ينتقدهم ان هو بينتقد التيار الاسلامي وبعدين هو فيه نقيب يقول كلام هو مش هيعمله وكل شويه يقولو الهجمه علي امن واستقرار مصر يعني الشرطه لما عملت اضراب ده مكنش هجمه شرسه مش كده ولا ايه

القباني12
05-09-2012, 04:44 AM
أخبار من الحكومة متضاربة ونقيب لا يعلم شيئا عن المعلم وبعدين يقولوا لهم توجهات الإخوان يقعون دائما في نفس الخطأ : من ينتقدهم يتم اتهامه بأنه علماني أو يساري أو ليبرالي وللأسف لا ينظرون إلي أخطائهم ألم يروا كيف أسرعوا لليبراليين والعلمانيين واليساريين بل والأقباط ليتحالفوا معهم لانتخاب مرسي أم نسوا بهذه السرعة ؟ألم تكن تلك الاتهامات سبباً في تفريق المصريين بعد خروج المخلوع وكانت ستؤدي لفشل الثورة وعودة نظام مبارك علي يد شفيق ؟ألم تسمع يا إخواني تصريحات البلتاجي :" احنا اتعلمنا الدرس " ويقصد أنه لن يُحدث أحد فرقة أو خلاف بين التيارات الوطنية ؟هل تتبع سيادتك طريق من ليس معي فهو عدوي ؟هل توزيع التهم علي من يخالفك جديد عليك ؟ألم تسمع حديث النبي صلي الله عليه وسلم :" انصر أخاك ظالما أو مظلوماً " ونصرة الظالم أن تعيده للحق ؟ألم تعلم أن النبي صلي الله عليه وسلم أخبر أن المؤمن لايكذب أبداً ؟كيف تري مواقف الذين انتخبهم المعلمون ليكونوا طريقاً لحصولهم علي حقوقهم ؟هل تستطيع أن تعيش براتبك بدون أي دخل آخر ولا تعطي دروساً مذلة ؟حسبنا الله ونعم الوكيل قالها الإخوان قبل الثورة ويبدو أنهم سيسمعوها بعد أن انتخبهم المعلمون

د.شريف
05-09-2012, 01:35 PM
عايزين الناس تهدى شوية وترضى بالمقسوم وتحاول ترضي ربنا بعمل الخير وفعل الصواب والبعد عن الكلام والبمناظرة والاتهامات التي لا أساس لها من الصحة ؟؟

فمن قائل ان الوزير توعد ومن قائل بان النقيب توعد الناس وايه اصل ده كله مش عارف ؟؟؟؟

ربنا يهديكم ويهدينا ............... ويصلح حالنا عايزين بعد ما نزيد نعمل ثورة ضد المدرسين اللي ما بيعملوش قد اللي بياخدوه

man22
05-09-2012, 04:43 PM
لا والف مليون لا لاخونة الدولة

هشام_البواب
05-09-2012, 05:17 PM
اله الا الله محمد رسول الله

اللهم إني أستغفرك لكل ذنب خطوت إليه برجلي أو مددت إليه يدي و تأملته ببصري أو أصغيت إليه بأذني أو نطق به لساني...أو أتلفت فيه ما رزقتني

mr emoo
06-09-2012, 05:58 PM
لا والف مليون لا لاخونة الدولة

الله عليك جبت المفيد نفسي اعرف من حضرتك ما هي مظاهر اخونة الدولة التى تنادي بمليون لا لها و ما رايك في سياسة التكويش و التحويش و الهيمنة و السيطرة لأن كل ما افتح التليفزيون الاقي نفس كلامك هذا و الاقي ببغاوات تردد و تردد هذه المصطلحات الجوفاء بدون وعي منها او حتى محاولة اقناع المشاهد او القارئ دة طبعا على اساس ان احنا عبيد و هما النخبة ههههههههههه!!!!!!!

دكتور حمدى خليل
06-09-2012, 07:10 PM
الكذاب الكذاب الكذاب ---لو هناك رجل يدافع عنه يسأل نفسه سؤال هل هو كذاب أم لا لكن بربك لا تبرر الكذب وتقول يجوز الكذب فى حالات وله أجر فى ذلك

sammos
06-09-2012, 07:13 PM
الله عليك جبت المفيد نفسي اعرف من حضرتك ما هي مظاهر اخونة الدولة التى تنادي بمليون لا لها و ما رايك في سياسة التكويش و التحويش و الهيمنة و السيطرة لأن كل ما افتح التليفزيون الاقي نفس كلامك هذا و الاقي ببغاوات تردد و تردد هذه المصطلحات الجوفاء بدون وعي منها او حتى محاولة اقناع المشاهد او القارئ دة طبعا على اساس ان احنا عبيد و هما النخبة ههههههههههه!!!!!!!
اخى الفاضل المقصود باخونة الدولة هو سيطره حزب واحد على كافة مؤسسات الدولة وهو اعادة للنظام السابق سواء كان هذا الحزب جيد ام لا ...لانه عندما يسيطر حزب واحد على السلطة التنفيذية المتمثلة فى الرئيس والوزراء والمحافظين والسلطه التشريعية والقضاء والصحف القومية والنقابات فمن سياحسب من ومن سيعمل لصالح من يمثلوهم وهم يأخذون اوامرهم ممن ينفذ وهو ماتم فى نقابتنا المحترمه حيث يعمل النقيب لصالح السلطه الحاكمه واخر ما يشغله معلميه وهو ايضا ما يعمل عليه الاخوان جاهدين بتحويل كافة القطاعات لصالحهم حتى لا يعترض احد عليهم واظن ان هذا واضح لو انت متابع فعلا

السيدالقناياتي
07-09-2012, 04:02 PM
صدقي بالله انا ليس لي اي انتماء لحزب او جماعة او اي فصيل سياسي بس انا بجد كرفت وزهقت من الاخوان كلهم مع العلم انا انتخبت مرسي بس اقسم بالله ما تحصل بعد كدة دول لا عهد ولا ولا ولا ودي لعبة من حلواني اخوان

mashaer_112
07-09-2012, 04:20 PM

فعلا والملاحظ ان اغلبهم اعضاء جدد في المنتدى ده غير الناس المعروفين بمهاجمتهم لكن ربنا دائما بينصر الحق
لا تقلق فالكلاب تعوي والقافلة تسير

sammos
07-09-2012, 05:03 PM
فعلا والملاحظ ان اغلبهم اعضاء جدد في المنتدى ده غير الناس المعروفين بمهاجمتهم لكن ربنا دائما بينصر الحق
لا تقلق فالكلاب تعوي والقافلة تسير

بص انا مش هنزل نفسى لمستواك وهغلط فيك بس اللى يوصف زملائه الوصف ده ماينفعش يتقال عليه معلم اساسا واللى بتقول عليهم كلاب هما اللى هيرجعوا للمعلم كرامته وحقه ورجاله بجد كانوا معانا يوم 10/9 السنة اللى فاتت ويوم 24/9 لما الاخوان كسبوا النقابة وسحبوا نفسهم بعد ماخدوا اللى هما عاوزينه وبقوا ضد المعلمين بعد ماكانوا معاهم بس شكلك انت اللى مغيب لا بتشوف ولا بتسمع
ولا ليه ده كله نتكلم فى الواقع ايه التغيير اللى طرأ عليك واللى انت حسيت بيه حصل فى وزارة التربية والتعليم بس من الواضح انك تسمع فتطيع ومابتشغلش مخك لحظة

كوبرا 55
07-09-2012, 06:14 PM
نفسى اعرف هو مين نقيب المعلمين ده اللى عايز يذل المعلم ولسة فى معلم فاهم بيدافع عنه اللى بيعمل كدة ويدافع عن هذا الحلوانى الاخوانى اللى بياخد امره من سيده بديع افندى واللى بيدافع عنه ما يقدرش ينزل اصلا المظاهرات الا بأمر من ولى امره البديع ؟
والله مافيه كرامة عنده عامل زى الحمار عايز حد يسوقه
فين الكرامة والحرية و العدالة الاجتماعية
لو هنموت لازم ناخد حقينا اتحركوا بالله عليكم وبلاش تضبعوا كرامتنا اكتر من كدة
اضرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااب ثم اضرررررررررررررررررراب ويم 10 هناك موعدنا