مشاهدة النسخة كاملة : "عروستى أكبر منى".. الجوازة دى ممكن تتم

abomokhtar
04-09-2012, 01:17 AM
"طول عمري كنت بقول إني لازم أرتبط بفتاة أصغر مني، العادي يعني، لكن عندما قابلت زوجتي حاليًا خطفتنى وأعجبت بها جدًا، ولم أسألها عن عمرها، وعندما عرفت أنها أكبر مني بـ3 سنوات لم أهتم لأن شخصيتها جذبتني، ووجدت فيها كل المواصفات التي كنت أحلم بها".
الكلمات السابقة قالها الشاب "أحمد"، 28 عاما، لكنها لا تعبر عن حالة فردية فقط، بعد أن انتشرت بكثرة زيجات بشعار "حبيبتي أكبر مني"، خلافا لما كان سائدًا أن الشاب يتزوج من هي أصغر منه.
ففي السنوات الأخيرة لم يعد السن معيارًا للزواج بين الشباب، فنجد الشاب وأهله يوافقون على أن يتزوج من هي أكبر منه سنًا، وأن تتزوج ابنتهم من هي أصغر منها سنًا.
لكل شاب: هل تقبل بزواج فتاة أكبر منك؟
ولكل فتاة: هل تتزوجين شابًا أصغر منك؟

صوت العقل
04-09-2012, 03:49 PM
اعتقد هيفضل الامر متعلق بتفكير من يقدم على التجربة ..
التفكير مختلف وهناك من يقبل ذلك وهناك من يرفضه
ويتعارض مع افكاره .. لكن الواقع ان التفاهم والحياة
الزوجية مش بالسن ..ومش ننسى قدوتنا رسولنا الكريم
وزواجه من السيدة خديجة ..
جزاكم الله خيرا

عاشق البلانكو الابيض
04-09-2012, 09:29 PM
عادى فى ناس كتير كده
فى المجتمع والزواج نجح واستمر
بس المشكلة لو الزوجة شافت
نفسها اكبر منه وتفكيرها اكبر
لازم يكون فى تفاهم
شكررا على الموضوع الجميل

دكتورة/نورهان
04-09-2012, 09:34 PM
عادى اققبل بس لازم يكون انسان محترم واهم حاجة يتقى ربنا فيا وفى الناي لانة لو عمل كدة عمرى مهحس بقرق السن

Heartbeat
04-09-2012, 11:09 PM
انا شخصيا مش مقتنعة بالفكرة دى
لازم يكون فيه فرق سن عالاقل سنتين تلاته

...

love ur life
04-09-2012, 11:18 PM
انا شخصيا مش مقتنعة بالفكرة دى
لازم يكون فيه فرق سن عالاقل سنتين تلاته

...

وانا معاكِ حبيبه

مش بفضل إن البنت تكون أكبر
لأني بحس إننا ماشاء الله أعقل منهم
:d
ف مش ناقصه يبقا صغير

د/نداء الجنة المصرية
04-09-2012, 11:20 PM
هو اكيد شرعا وقانونا وكل حاجة دى حاجة طبيعية جدا لكن احنا هنا فى مصر اتعودنا على شوية حاجات صعب نقدر نكسرها فده مش بيكون مقبول فى مجتمعنا اوممكن تكون القضية مش صعبة اوى فى المدن زى عندنا فى القرى وخصوصا ان احنا عندنا الزواج بيكون تقليدى مافيش افكار الحب والكلام ده فالبنت اهلها مش هيوافقوا على حاجة زى كده لان الناس هبصوالها انها مش لاقية عريس وبرده الشاب بينظرواله على انه طمعان فيهالو عندها فلوس ولو مش عندها يبقى بيجيب واحدة اكبر منه عشان مايغرمش كتير انا بصراحة مش بتقبل الحكاية دى بس هى مش غلط

د/نداء الجنة المصرية
04-09-2012, 11:34 PM
وانا معاكِ حبيبه

ف مش ناقصه يبقا صغير

ايوه عشان كده عندنا بلاحظ ان الناس مش بيوافقوا حتى على ان العريس يكون من نفس سن العروسة لازم يكون اكبر بحوالى من 3ل5سنين بس انا من وجهة نظرى فرق اكتر من5سنين دى برده مش مقبولة:)

love ur life
05-09-2012, 12:04 AM
ايوه عشان كده عندنا بلاحظ ان الناس مش بيوافقوا حتى على ان العريس يكون من نفس سن العروسة لازم يكون اكبر بحوالى من 3ل5سنين بس انا من وجهة نظرى فرق اكتر من5سنين دى برده مش مقبولة:)
عمتاً ,, ظاهره إن العريس يكون أصغر م العروسه مش منتشره

Heartbeat
05-09-2012, 12:45 AM
وانا معاكِ حبيبه

ف مش ناقصه يبقا صغير
ايوووة يا سمر ما أنا قصدى علشان كدا
مش هنعيل :D

تعرفى يابنتى كان فيه مس غالية عندى
كانت تقولنا ان الصح الفرق يكون من 8 ل10 سنين مش أقل من كدا :d

بس انا مش مقتنعة برده ;)

مستر مصطفى الناقه
05-09-2012, 08:04 AM
مش منتشرة قوى لكن العكس ممكن يكون اكتر
وطالما فيه قبول مفيش مانع

love ur life
05-09-2012, 03:14 PM
ايوووة يا سمر ما أنا قصدى علشان كدا
مش هنعيل :D

هههههههههه .
أه فعلاً مش هنعيل

مريم السباعى.
06-09-2012, 04:47 PM
فى رئى دة شئ يتوقف على الشخصين نفسهم
يعنى كتير شباب سؤاء ولاد او بنات النضج بتاعهم اكبر من سنهم بكتير فلو تعامل مع شخص اكبر منه سننا فمبيبقاش فى مشكلة وكمان فى حاجات متتفصفص هى بتتاخد كلها على بعضها بحالها كدة
بس دة ميمنعش ان لازم الزوج يكون حاطط فى باله ان عند عمر معين او سن معين النضج نفسيا وجسديا حتكون سبقا بكيتر فسعتها الحب الكبير والنضج العقلى هو الى حيعمل توازن ولازم يفكر كووويس جدا
وعلفكرة دة مش بيظهر بس غى الوضوع دة فى بنات كتير بتفضل انها متجوز حد مثلا الا لما يكون اكبر منها بعشرين سنة او عمر كبير ومنقدرش نقول ان دة مثلا تفكير مراهقة ولا حاجة لا دول بيبقو كبار او شاباب وناضح وبرضه بيفكرو كدا فاذن الموضوع يتوقف على هى وهو

عز الدين يار
15-09-2012, 02:30 AM
الموضوع بيرجع لثقافه الاسرتين ومدى تمسك كل من الفردين بالاخر ( العريس والعروسه)

مينفعش نسميها ظاهرة

ممكن نقول حالات شاذه فى الزواج المصرى

رفيدة2020
25-09-2012, 10:55 AM
هو شرعا وقانونا وكل حاجة ينفع
ولكن من رأيى انه لازم يكون اكبر منها
دا مش بعيد لو الواحدة اتجوزت اللى اصغرمنها تكون ضربته ايام الحضانة