مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة عدم تواجد الكتب للمادة

هبه المزين
19-09-2012, 01:10 AM
زملائى الاعزاء انا بسأل عن مشكلة عدم تواجد كتب للمادة فى الابتدائى وانا شايفة ان دى بتسبب عائق كبير عند الطلبه لانهم لايوجد بين ايديهم مرجع للمعلومة غير اللى احنا بنشرحه فى الحصة واللى بيسجل فى الكراسة وطبعا مش بنقدر نسجل لهم كل شىء فارجو منكم اللى لديه حل لهذة المشكلة بيطبقة يشاركنا فيه وانا كنت بفكر اقترح على ادارة المدرسة اننا نعمل مذكرات للطلبه ملخصة وشاملة للمنهج وتقدم لهم عن طريق المدرسة بسعر رمزى يخصم منه ثمن التكلفة وتستفيد المدرسة بقدر من المبلغ ويعتبر كانه وحدة منتجة تستفيد من خلالها المدرسة والطلبه فماذا رأيكم ؟ هل هذا حل مفيد

وسام شلبي
22-09-2012, 03:10 PM
حمييييييييييييييييييييييييييييييييل حدا

أبو مريم2008
22-09-2012, 04:13 PM
زملائى الاعزاء انا بسأل عن مشكلة عدم تواجد كتب للمادة فى الابتدائى وانا شايفة ان دى بتسبب عائق كبير عند الطلبه لانهم لايوجد بين ايديهم مرجع للمعلومة غير اللى احنا بنشرحه فى الحصة واللى بيسجل فى الكراسة وطبعا مش بنقدر نسجل لهم كل شىء فارجو منكم اللى لديه حل لهذة المشكلة بيطبقة يشاركنا فيه وانا كنت بفكر اقترح على ادارة المدرسة اننا نعمل مذكرات للطلبه ملخصة وشاملة للمنهج وتقدم لهم عن طريق المدرسة بسعر رمزى يخصم منه ثمن التكلفة وتستفيد المدرسة بقدر من المبلغ ويعتبر كانه وحدة منتجة تستفيد من خلالها المدرسة والطلبه فماذا رأيكم ؟ هل هذا حل مفيد

حضرتك الكتب موجودة إلكترونيا على موقع الوزارة

وإن كان ده لا يشفع لعدم وجودها فى المدارس

هبه المزين
23-09-2012, 12:25 AM
الاخت ام مريم الكتب مش موجودة على موقع الوزارة ولا حاجة الموجود هو دليل المعلم وده لنا مش للطالب انا بتكلم لان الماده مهمة للطالب زيها زى اى ماده تانية لو معندوش كتاب بيبقى تايه

أحمد هاشم الزيدي
23-09-2012, 09:47 PM
جــزاكم اللــــه خـيـــــــراً
واكتاب موجود فعلاً علي موقع الوزارة
بس فعلاً ان الكتب الجديدة لسه ماوصلتش المدارس

nerm302
24-09-2012, 01:25 AM
جزاكم الله خيراً
و فعلاً موضوع وجود كتاب مع الطالب مهم جداً
لذلك إذا كان الكتاب موجود فعلاً على موقع الوزارة
الرجاء وضع اللينك الخاص بالصفحة الموجود فيها كتب الكمبيوتر للمرحلة الإبتدائية
لإنى لم أجد أيضاً سوى دليل المعلم

هبه المزين
25-09-2012, 12:25 AM
زملائى الاعزاء عذرا انا لم اصل للكتب على موقع الوزارة زى ما حضارتكم بتقولوا وتى ان كانت قديمة هو اصلا كان فيه كتب من سنة 2005 تقريبا ارجو من حضارتكم وضع الرابط للوصول لهذة الكتب ولكم جزيل الشكر

أبو مريم2008
26-09-2012, 09:09 AM
الاخت ام مريم الكتب مش موجودة على موقع الوزارة ولا حاجة الموجود هو دليل المعلم وده لنا مش للطالب انا بتكلم لان الماده مهمة للطالب زيها زى اى ماده تانية لو معندوش كتاب بيبقى تايه

لينك الكتب على موقع الوزارة

http://knowledge.moe.gov.eg/Arabic/Departments/ecd/scolar_books/books.htm

هبه المزين
27-09-2012, 12:02 AM
اخونا ابو مريم اولا اسفة للخطأ انى قولت ام مريم ثانيا شكرا لاهتمامك ثالثا زى ما قولت لحضرتك ده مش كتاب مدرسى ده دليل المعلم للمرحلة الابتدائية ده مش كتاب للطالب لاستخدامه مرة تانية شكرا لاهتمامك

ahmed yahya1
30-09-2012, 10:31 PM
يا جماعة لو عايز كتاب للحاسب فى سلسلة اسمها رواد الحاسب او pioneer ودى هتلاقيها
فى بعض مدارس التجربيات والخاصة alrowadpub.com