مشاهدة النسخة كاملة : اعيدها ولا لا ؟ واسئلة بخصوص السنة الفراغية فى تانية ؟

daye3
24-05-2008, 01:01 PM
انا السنة دى ضايع ومتبهدل فى تانية ثانوى واحتمال كبير مجبش الــ 80% السنة دى وكدة حتبقا مصيبة لان اقل من 80% مجموع كلى مش حالحق حتا اكاديمية ولا معهد خاص لانى علمى

انا فكرت اعيد السنة دى واخدها من الاول صح بس خايف من حكايت السنة الفراغية دية فية ناس بتقول انها حتبقا فى مصلحتى وفية ناس بتقول انها حتبهدل الدنيا فى الامتحانات بتاعتها والنظام اللى عايزين يطبقوه ( يخلو الثانوية العامة سنة واحدة )

انا ياجماعة مش خايف من ان التنسيق يبقا عالى لانى ان شاء الله مش حاقل عن 95% وحابتدى اذاكر من الصيف وانا واخد بعض الحاجات وعرفت المنهج بيبقا عامل اذاى يعنى ان شاء الله على الاقل 95% ومش حاتفرق معايا بقا اذا التنسيق اترفع او قل لانى مش حعتمد على الموضوع دة وحاعمل اللى عليا ان شاء الله

ياريت كل واحد يقولى رائيه اية وياريت حد يوضحلى حكايت السنة الفراغية دى لانى مش فاهم عنها اى حاجة

وبالنسبة لمصاريف الدروس ياترى المدرسين حيعملو اية فى حكايت الدروس دية حيجزرونا عشان العدد قليل ولا حتبقا عادى ؟

ياريت ياجماعة تردو عليا بسرعة عشان انا فعلا مش عارف اعمل اية والامتحانات على الابواب وعشان اعيد السنة لازم انزل فى مادتين يعنى لازم ابقا واخد قرارى قبل امتحان الفرنساوى

سلام :(

daye3
24-05-2008, 08:16 PM
طب اللى قال لا قال لا لية ؟ :(

eyes_smile
24-05-2008, 11:54 PM
اولا الحمد لله انى لقيت حد عارف حاجه عن السنه الفراغ دى

بص انا لا هقولك تعيد ولا لاء

انا هديك حل وسط

انت بتقول انك ضايع خالص ومش عارف تعمل حاجه

نفس اللى انا كنت فيه بالظبط

بس انا شيلت من عليا اصعب ماده بالنسبه لى وهى الكيمياء

وقتها مش كان فى اختيار تانى لانى مش كنت هاعرف امشى فى باقى المواد وكانت هتبقى طاغيه عليهم والاهتمام بيها كان هيبقى اكتر فاجلتها وبدأ مستوايا يرجع زى الاول فى باقى المواد الى حد ما

ملحوظه: الكلام ده كان قبل شهر 5

دلوقتى بالنسبه لك مفيش وقت

وطالما تقدر تستغنى عن سنه خلاص يبقى مش تفكر فى انك هتتاخر سنه والكلام ده

وتاجل المواد اللى محتاجه مذاكره كتير

زى الكيمياء والانجلش مثلا

ويبقى معاك السنه دى عربى و فرنساوى و رياضه ودول مادتين اعتقد انك تقدر تخلصهم فى اليومين اللى جايين دول

هيبقى عندك 3 مواد بس هتقدر تذاكرهم كل يوم

الرياضه كل المطلوب منك انك تحفظ القوانين كويس وتتعرف على افكار المسائل بعد كده تحل مسائل كتير علشان يبقى تدريب وتبقى كده مشكلتها اتحلت

باقى مادتين

العربى ممكن تلحق نفسك فى اليومين اللى جايين دول وتقدر تلم فيهم الماده وانت مش معقول يعنى مش عارف حاجه فيه
اكيد فاهمه حتى هتبقى سهله شويه لما تذاكره تانى

الفرنساوى مطلوب منك الكلمات تحفظها كويس والجرامير تذاكره كويس غير الخطاب والرساله والكلام ده كله

الرياضه خلاص كده خرجت بره اللعبه علشان انت كده كده هتحل اسئله كل يوم

دلوقتى معاك مادتين العربى والفرنساوى هتقدر تذاكرهم كل يوم

وخلى الرياضه دى ريست بين المادتين يعنى مثلا انت هتخلص جزء معين فى العربى بعدها تحل امتحانين رياضه واحد جبر والتانى تفاضل وحساب مثلثات ولو قدرت تزود اوكى وبعد كده تذاكر الفرنساوى

دلوقتى مثلا ممكن تهتم بالعربى اكتر شوي اليومين فممكن يطغى على الفرنساوى فرضا يعنى

عندك اول يوم فى الامتحانات طبعا عربى وده هيوافق يوم 8/6 شوف بقى عندك الفرنساوى لسه يوم 19/6 ممكن تقدر تعمل فيه حاجه لو ذاكرته مره مع العربى وراجعته بعد امتحان العربى

والرياضه عادى طبعا مشكلتها اتحلت يعنى لما تدخل الامتحان هتعرف تحل لانك بتذاكرها كل يوم

بس كده بيتهيالى خلاص اتحلت

اتمنى ان الحل ده يعجبك وتقولى رايك

وربنا يوفقك ويوفقنا كلنا

daye3
25-05-2008, 09:58 AM
اولا الحمد لله انى لقيت حد عارف حاجه عن السنه الفراغ دى

بص انا لا هقولك تعيد ولا لاء

انا هديك حل وسط

انت بتقول انك ضايع خالص ومش عارف تعمل حاجه

نفس اللى انا كنت فيه بالظبط

بس انا شيلت من عليا اصعب ماده بالنسبه لى وهى الكيمياء

وقتها مش كان فى اختيار تانى لانى مش كنت هاعرف امشى فى باقى المواد وكانت هتبقى طاغيه عليهم والاهتمام بيها كان هيبقى اكتر فاجلتها وبدأ مستوايا يرجع زى الاول فى باقى المواد الى حد ما

ملحوظه: الكلام ده كان قبل شهر 5

دلوقتى بالنسبه لك مفيش وقت

وطالما تقدر تستغنى عن سنه خلاص يبقى مش تفكر فى انك هتتاخر سنه والكلام ده

وتاجل المواد اللى محتاجه مذاكره كتير

زى الكيمياء والانجلش مثلا

ويبقى معاك السنه دى عربى و فرنساوى و رياضه ودول مادتين اعتقد انك تقدر تخلصهم فى اليومين اللى جايين دول

هيبقى عندك 3 مواد بس هتقدر تذاكرهم كل يوم

الرياضه كل المطلوب منك انك تحفظ القوانين كويس وتتعرف على افكار المسائل بعد كده تحل مسائل كتير علشان يبقى تدريب وتبقى كده مشكلتها اتحلت

باقى مادتين

العربى ممكن تلحق نفسك فى اليومين اللى جايين دول وتقدر تلم فيهم الماده وانت مش معقول يعنى مش عارف حاجه فيه
اكيد فاهمه حتى هتبقى سهله شويه لما تذاكره تانى

الفرنساوى مطلوب منك الكلمات تحفظها كويس والجرامير تذاكره كويس غير الخطاب والرساله والكلام ده كله

الرياضه خلاص كده خرجت بره اللعبه علشان انت كده كده هتحل اسئله كل يوم

دلوقتى معاك مادتين العربى والفرنساوى هتقدر تذاكرهم كل يوم

وخلى الرياضه دى ريست بين المادتين يعنى مثلا انت هتخلص جزء معين فى العربى بعدها تحل امتحانين رياضه واحد جبر والتانى تفاضل وحساب مثلثات ولو قدرت تزود اوكى وبعد كده تذاكر الفرنساوى

دلوقتى مثلا ممكن تهتم بالعربى اكتر شوي اليومين فممكن يطغى على الفرنساوى فرضا يعنى

عندك اول يوم فى الامتحانات طبعا عربى وده هيوافق يوم 8/6 شوف بقى عندك الفرنساوى لسه يوم 19/6 ممكن تقدر تعمل فيه حاجه لو ذاكرته مره مع العربى وراجعته بعد امتحان العربى

والرياضه عادى طبعا مشكلتها اتحلت يعنى لما تدخل الامتحان هتعرف تحل لانك بتذاكرها كل يوم

بس كده بيتهيالى خلاص اتحلت

اتمنى ان الحل ده يعجبك وتقولى رايك

وربنا يوفقك ويوفقنا كلنا

الف شكر على ردك وبالنسبة لانى اسيب مادتين وامتحنهم فى سنة لوحدها مش عارف اذا كان ينفع لانى سمعت انها لازم تكون مادة واحدة لان مادتين حتخلينى اعيد السنة
ولو كان ينفع اسيب مادتين من السنة دة والله كانت اتحلت لانى اصلا فى الرياضة باخد من اول السنة وفاهمها والانجليزى بجيب فية فوق الــ 23 من 25
اللى عندى متبهدل وممكن يتلم هو العربى انما الفرنساوى انا خدته من شهرين تقريبا ومع بتاع بطيخ الملزمة بتاعته اصلا فيها اخطاء يعنى انا مش ضامن فى الفرنساوى اكتر من 35 درجة لان الكيمياء ضيعتنى من كتر مذاكرتها وفى الاخر معرفتش المها

المهم كدة فى الاخر المجموع بتاعى حينزل حتى لو جبت السنة الجاية 95% برضو حبقا فى الضياع وبعدين الثانوية العامة مش بتتعاد تانى يعنى لو نجحت السنة دى عمرى بعدين ماحعرف اعيدها تانى اللى حاخده دلوقتى حفضل بية طول عمرى... ان شاء الله يعنى دخلت هندسة حبقا مهندس او دخلت اى حاجة تانية حبقا فيها طول عمرى
عشان كدة انا خايف اخد قرار اندم علية طول عمرى

والف شكر مرة تانية على مساعدتك وربنا يوفقك ويساعدنى اخرج من الورطة دية

eyes_smile
27-05-2008, 07:10 PM
مش مظبوط ............

انت مسموح لك بتاجيل مادتين لا اكثر

وفى طلبه زمايلى عاملين كده ..... تاجيل اكتر من مادتين هو اللى يخليك تعيد السنه

وعلشان تتاكد كمان روح اسال فى المدرسه وشوف ايه النظام علشان مش تعمل حاجه وتندم عليها بعد كده

الكيمياء برده معايا كانت ده واخدت من وقتى كتير وبرده مش عرفت المها

اقعد مع نفسك وفكر كويس و اكيد تروح تسال فى المدرسه وصلى صلاة استخاااااااااااااااره

واللى فيه الخير يقدمه ربنا

وخد راى ناس تانيه اكبر منك برده علشان تستفاد منهم

ولا شكر على واجب :d

الشكر لله

وربنا يوفقك ويوفقنا كلنا يارب

استودعكم الله

اشراقة
10-08-2008, 03:23 PM
؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟