مشاهدة النسخة كاملة : تبادل خبرات بين المعلمين.س1 : كيف توصل معلومة صورة الشمعة المقلوبة لتلميذك ..؟

أشـرف فتحى
20-09-2012, 09:24 PM
دعوة
لتبادل الخبرات
بين
السادة المعلمين

س1 : كيف توصِّـــل معلومة صورة الشمعة المقلوبة لتلميذك ..؟
علمًا بأنك تجيبه بأن السبب هو أن الضوء يسير فى خطوط مستقيمة .
وحينها ينظر إليك التلميذ بتعجب !

محمد جنتى انا
30-09-2012, 08:25 PM
السؤال دا انا عرفت اجابته م المنتدى واقتنعت بيها ...
ان انا لو قسمت الشمعة الى عدة نقاط متجاورة كل نقطة يسقط عليها شعاع ضوئى هينعكس فى جدار الصندوق فاللى فوق هيبئا تحت واللى تحت هيبئا فوق عشان كدا هتكون مقلوبة ووقت مانا بارسم الرسمة بتطلع الصورة صغيرة فعلا بفعل الاشعة الخيالية دى ... وكتير م الطلبة اقتنعوا بيها ....

أبوبيس
03-11-2012, 03:02 PM
لا مش فاهمة قصد حضرتك .وضح

سرب الحمام
04-11-2012, 01:21 AM
موضوع ممتاز
وفى انتظار من ينهى التعجب...

محمود فتحى كامل
10-11-2012, 11:35 PM
أقوم برسم كرات كرة قدم فوق الشمعة و مرقمة تصاعديا من أعلى الى أسفل و اقول للتلميذ تخيل ان الثقب فى جدار العلبة هو مرمى كرة قدم و انت سوف تقوم بتسديد الكرات نحو هذا المرمى فيلاحظ ان عند تسديد الكرة التى فى الاعلى سوف تسير فى خط مستقيم و تدخل من ثقب العلبة و تستقر فى الاسفل و هكذا مع بقية الكرات فيلاحظ ان الكرة التى فى الاسفل استقرت فى الاعلى فيدرك كيفية تكون الصور المقلوبة

أحسين حسن
09-03-2013, 07:12 PM
الحكاية دى وربنا كانت مغلباااااانى جدا ومكنتش متوقع الاقيها هنا بصراحه بحييييييييييييكم والله المنتدى والقائمين عليه والاعضاااااااااء

tefany2
13-07-2013, 09:18 PM
الفرق بين الانسان الناجح والآخرين هو ليس نقص القوة، ولا نقص المعرفة، انما نقص الارادة
فالناجحون يبحثون دائما عن الفرص لمساعدة الآخرين . بينما الفاشلون يسألون دائما ماذا سوف نستفيد نحن من ذلك
...............................

الأستاذ أبوالسعود
01-09-2013, 01:00 AM
ممتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااز

الأستاذه أمل
03-09-2013, 07:15 PM
أقوم برسم كرات كرة قدم فوق الشمعة و مرقمة تصاعديا من أعلى الى أسفل و اقول للتلميذ تخيل ان الثقب فى جدار العلبة هو مرمى كرة قدم و انت سوف تقوم بتسديد الكرات نحو هذا المرمى فيلاحظ ان عند تسديد الكرة التى فى الاعلى سوف تسير فى خط مستقيم و تدخل من ثقب العلبة و تستقر فى الاسفل و هكذا مع بقية الكرات فيلاحظ ان الكرة التى فى الاسفل استقرت فى الاعلى فيدرك كيفية تكون الصور المقلوبة

والله رائعة جدا فعلا احسن طريقة تفهم بوضوح
الف الف شكر

noonoo77aly
18-10-2013, 09:14 PM
انا بريح دماغى واعمل التجربة بشكل مبسط
بقطعة كرتون وشمعة وابره
المفروض الصوره مفلوبة للهب الشمعة وليست الشمعه
يا ريت نوصل المعلومة بشكل صحيح
وجزاكم الله خير