مشاهدة النسخة كاملة : انجليش ولا عربى ؟؟

shady_saleh
21-09-2012, 04:20 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

انا عاوز اعرف ايه الاحسن الانجلش ولا العربى ... وهل ده بيفرق فى فرص الشغل بعد كده ولا الشهاده اللى باخدها فى التخرج هى هى الشهاده اللى كل اللغات بتاخدها ؟؟

حسونة بيه
21-09-2012, 04:28 PM
مش فكرة احسن بس تجارة انجلش بيبقى معاك لغة
انما عربى لازم تاخد كورسات كتير
فعشان كدة بيفضلوا تجارة انجليزى لانه بيبقى مؤهل لسوق العمل فور تخرجة

shady_saleh
21-09-2012, 04:34 PM
اصلى بصراحه طالع من مدرسه حكومى عربى عاديه وللاسف حضرت فى قسم الانجليش اول اسبوع ولقيته صعب عليا .. ف انا متردد احول لعربى ولا اكمل واتفوق فى عربى احسن وابقى اخد كورسات من بره ؟؟

shady_saleh
21-09-2012, 05:27 PM
يا جماعه انا عاوز ناس تفيدنى والنبى علشان انا فرصتى فى التحويل قربت تنتهى !!

دكتورة/نورهان
21-09-2012, 05:38 PM
لا طبعا اوعى تنقل الكلام دة فى الاول بس هتحس بية اول شهرين هتبقى تاية كدة بعدين الانجليزى هيبقى افضل من العربى واسهل زى الكليات الطبية والهندسة دراسة انجليزى بس وبتعود وبنكون مش فاهمين فى الاول حاجة خالص وتحس انك غلط وعايز تحول بعدين بتبقى اسهل كتييييييييير اوى الشغل انت هيبقى ليك الاولوية هو اة نصيب بس بنكلم على العموم دة رائيى وصلى استخارة وتقدر تاخد كورسات وانت بتتدرس مش لازم تحول بعدين تاخد لا انت تبقى شهادتك انجليزى ومعاك كورسلت انجليزى يبقى السي فى بتاعك افضل طبعا كتير بلاش ونصيحة لو انت شايف الامور صعبة هتبقى صعبة دايما لو شايف الحاجة صعبة وهى سهلة هتشوفها صعبة ولو شفتها سهلة وهى صعبة هتشوفها سهلة رغم صعوبتها صدقنى شوف الامور سهلة وهتاخد نصيبك فى الاخر بلتوفيق على اى حال

shady_saleh
21-09-2012, 06:02 PM
لا طبعا اوعى تنقل الكلام دة فى الاول بس هتحس بية اول شهرين هتبقى تاية كدة بعدين الانجليزى هيبقى افضل من العربى واسهل زى الكليات الطبية والهندسة دراسة انجليزى بس وبتعود وبنكون مش فاهمين فى الاول حاجة خالص وتحس انك غلط وعايز تحول بعدين بتبقى اسهل كتييييييييير اوى الشغل انت هيبقى ليك الاولوية هو اة نصيب بس بنكلم على العموم دة رائيى وصلى استخارة وتقدر تاخد كورسات وانت بتتدرس مش لازم تحول بعدين تاخد لا انت تبقى شهادتك انجليزى ومعاك كورسلت انجليزى يبقى السي فى بتاعك افضل طبعا كتير بلاش ونصيحة لو انت شايف الامور صعبة هتبقى صعبة دايما لو شايف الحاجة صعبة وهى سهلة هتشوفها صعبة ولو شفتها سهلة وهى صعبة هتشوفها سهلة رغم صعوبتها صدقنى شوف الامور سهلة وهتاخد نصيبك فى الاخر بلتوفيق على اى حال

بس لو مثلا دخلت عربى وتفوقت واشتغلت كورسات بره هيبقى وضعى تقريباً مساوى لخريج انجليش بس بتقديرات ضعيفه !!

دكتورة/نورهان
02-10-2012, 03:55 PM
دة يرجع للى بتحبة انت وربنا يوفقك على اى حال