مشاهدة النسخة كاملة : بخصوص الحكومه الالكترونيه

مدرس_حاسب
31-10-2012, 05:59 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

عايزه منكم نصيحه
انا مدرستي اللي شغاله فيها لسه فاتحه جديده السنه دي والمدير جديد وما فيش معمل حاسب

آلي في المدرسه المهم اتفجأت النهارده والمدير بيقولي هتمسكي الحكومه الالكترونيه وهم اصلا

مش مسجلين ولا واحد عليه ولا اولي و لا تانيه ولا تالته انا مش عارفه اعمل ايه انا عمري ما اشتغلت علي الحكومه الالكترونيه وكمان اسمع ان شغلها مقرف وكمان حصصي اللي بعطيها وهكون مضغوطه جدااااااااااا

ممكن حد ينصحني اعمل ايه وهل شغل الحكومه الالكترونية رخم ولا هقول ايه للمدير

محمد عبد العزيز علم الدين
01-11-2012, 12:21 AM
شغلانه رخمه بلاش هتتعب قوى نصيخة اخ كبير

ايملى هو

magedAhmed_00
21-11-2012, 07:30 PM
شوفى ابعدى تماما عن الحكومة الالكترونية اولا لان لها شخص متفرغ مش معاه جدول ثانيا لان دة مش قانونى لانك مدرسة حاسب معاكى جدول به النصاب القانونى 24 حصة ثالثا الحكومة اللى يمسكها اخصائى تكنولوجيا وليس مدرس حاسب وشكرا

سيد رواش
21-11-2012, 09:56 PM
تشكيل وحدة الاحصاء والمعلومات يكون من وكيل رئيسا والاعضاء منهم من يكون على درايه بالحاسب على أن يكون من غير العاملين بالتدريس حسب القرار الوزارى رقم 99 لسنه 2002 والذى نص على تفعيل هذا القرار الكتاب الدورى رقم 4 لسنة 2012 الصادر بتاريخ 24 /9/2012 ولذا فمن حقك مادمتى تعملى بالتدريس أن ترفضى هذه الوحده

يحى حنفى
25-11-2012, 05:30 PM
انا معلم حاسب الى وتم تكليفى من قبل السيد مدير المدرسة على توقيعى على تكليف بانى مسئول ادحال البيانات والاحصاء وامتنعت عن التوقيع وتم تحويلى الى الشئون القانونية واننى ليس لنا اى دخل بادخال البيانات على حسب فاكس وزارة التربية والتعليم الذى ينادى بعدم تكليف اى معلم حاسب الى باى اعمال ادارية ولاحصص احتياطى ولا اشراف ولا كنترول الامتحانات ولاحكومة اللكترونيةلذلك انادى بوقفة جميع معلمى الحاسب الالى بخصوص حقنا فى هذا الموضوع وانصح جميع المعلمين الكمبيوتر وتكنولوجيا المعلومات بالتصدى بخصوص هذا الموضوع وموجهين مادة الكمبيوتر وشكرا

محمد صالح العشيري
03-12-2012, 04:01 PM
السلام عليكم اللي عنده أي نشرات خاصة بشغل مدرس الحاسب الآلي بأي شغل آخر غير تدريس المادة ينشرها لتعم الفائدة

tamism
03-12-2012, 10:12 PM
انا معلم حاسب الى وتم تكليفى من قبل السيد مدير المدرسة على توقيعى على تكليف بانى مسئول ادحال البيانات والاحصاء وامتنعت عن التوقيع وتم تحويلى الى الشئون القانونية واننى ليس لنا اى دخل بادخال البيانات على حسب فاكس وزارة التربية والتعليم الذى ينادى بعدم تكليف اى معلم حاسب الى باى اعمال ادارية ولاحصص احتياطى ولا اشراف ولا كنترول الامتحانات ولاحكومة اللكترونيةلذلك انادى بوقفة جميع معلمى الحاسب الالى بخصوص حقنا فى هذا الموضوع وانصح جميع المعلمين الكمبيوتر وتكنولوجيا المعلومات بالتصدى بخصوص هذا الموضوع وموجهين مادة الكمبيوتر وشكرا
ياراجل امال بتعمل ايه فى المدرسة

يحى حنفى
04-12-2012, 06:10 PM
ياراجل امال بتعمل ايه فى المدرسة
وممكن نتعرف وظيفتك ياستاذ نحن معلمون حاسب الى مثل اى معلم مادة اخرى لنا واجبات وعلينا واجبات ياستاذ يامحترم يافاضل يامربى اجيال لنا نصاب حصص كامل نقوم بتنفيذة ياستاذ وياريت تعرفنى وظيفتك

alihamde10
20-02-2013, 12:40 AM
هناك تعليمات بعدم تكليف مدرسى الكمبيوتر باشراف او حصص احتياطى واعمال ادارية من قبل ادارة المدرسة ودى موجودة فى توجيهات المادة للمرحلة الاعدادية

محمد عبد الحكم
20-02-2013, 02:55 AM

كلام صحيح جدا
وممكن تطلب من الموجه يكتب ده في دفتر الزيارات وبعد ما المدير يقرا تعليمات التوجيه لما تكتبله ورقة ولا تدخل حصة احباطي تبقي عامل معاك واجب وكله بالقانون
اما بالحب تقدر تعمل الشغل وليك شوية امتيازات زي تيجي براحتك تمشي براحتك تعقد يومين تلاته

alimenesi
18-02-2015, 07:50 AM
اليكى الآتى
فى google تكتبى بيانات المدرس الموظف
عند كلمة بحثgoogleستظهر صفحة وزارة التربية والتعليم بيانات المدرس الموظف
تضغغطى عليها بالفارة وتختارى من الصفحة الرئسية مدارس حكوميةثم تدخلى كلمة سر المرسة
على اليمين من صفحة مدرستك اضغطى على عرض بيانات العاملين واختارىبحث متقدم
من على يمين الصفحة اختارى عرض ،ثم اضغطى على كلمة عرض للمعلم الذى تريدين الطباعة له
ثم اختارى طباعة بيان حالة.بالتفيق إن شاء الله

منتصر حسن العبد
03-03-2015, 12:27 AM
بارك الله فيك