مشاهدة النسخة كاملة : يناقشك بس عشان ينرفزك ^_^

لافانيا
09-01-2013, 08:39 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :

انا اناقشكـ
ولا انرفزكـ

هذا واقع
وانا استغربه
انا لما اتناقش مع حد
احب انه يقنعني بوجهة نظرهـ
بدون تجريح وغيرهـ
والمشكله ان البعض
اما بيجى يتناقش معايا
عشان مشاكل شخصيه بيني وبينهم مثلا
يقول كل اللى فى نفسه حjn لو خرج عن موضوع النقاش
انا محتارهـ بصراحه
ليه عند النقاش الجاد العام
بندخل قضايانا الشخصيه ؟..!
ويتحول الحوار
الى حل لمشكلتنا الشخصيه
او تبريد قلب وغيظ
ليه مش بنخلي النقاش
بعيد كل البعد عن اختصاصاتنا ومشاكلنا ؟..!
ولا كمان فى ناس بتدخل معاك فى النقاش مش عشان يناقشك بس عشان ينرفزكـ

اسئلتي

1- لماذا تتحول النقاشات الجادهـ العامه الى حوارات شخصيه ومشاكل قديمه ؟
2- هل مرت عليكم مثل هذه الحالات(ان مثلا حد يدخل معاك ف نقاش علشان يعندك وينرفزك بس مش علشان الاستفاده ) ؟
3- القضايا الخاصه ماهو شأنها في حوارتانا العامه ؟
4- هل دخول النقاش المنرفز الغير مقنع يفسد متتعة النقاش ؟

بانتظاركم

تحياتى

ابونرمين
09-01-2013, 08:52 PM
بالفعل عندما يحتدم النقاش بين أثنيين أو أكثر تجد طرفا أنزوى بموضوع الحوار وأسهب فى القول فى معايرة أو جميل سابق أو ذكر لك أمر يسؤك...ألخ،فهذا وإن دل فإنما يدل على فراغ العقل من الحُجة ،وضُمور الرؤية،وإنعدام الإتزان الأخلاقى،وضعف الدليل،وقلة الحيلة ،وتفاهة الشخصية ،وقلة السماحة الدينية ،والبعد عن المسؤلية ،وغياب التقدير وجميعهُ يعنى (ضعف التربية وتفاهة التعليم)...وتقبلى كل الدعوات الطيبة بدوام التوفيق وإنشراح الصدر ونور العقل وبراعة التعبير وبالقمة فى الترتيب

د.السيد العزازى
11-01-2013, 04:09 PM
نعم تحول وللاسف فى السنوات الاخيرة النقاش فى كل موضوع ما بين اثنين او اكثر الى انفعالات يعتريها او يصاحبها اصوات مشدودة او حركات مبتورة او ماض يعير به لايسمع ..... والسبب كلمات مفلسفة وتقليد للغير دون تحرى او تفكير. ودماء فى الغير تجرى وتقول لا يوجد من يغلبنى.انا ابن فلان وانت ابن فلان. ......وفى المقام اذكر بقول الحبيب صلى الله عليه وسلم لعمه العباس رضى الله عنه اعجبيى جمالك يا عم النبى .قال وما الجمال فى الرجل يارسول الله فقال .النبى صلى الله عليه وسلم.لسانه... وقال ابن منظور رحمه الله فى لسان العرب. م*** الرجل بين فكيه. والعلاج ان نشغل لساننا بقراة القران والصلاة على النبى العدنان وان نكثر من ذكر الله والتسبيح والتحميد.وان نتعلم اداب الحوار والمناقشة فى الاسلام .وان نحافظ صباح مساء على اذكار الصباح والمساء. تقبلوا وشكرا ...

توتوالصغيره 115
11-01-2013, 05:30 PM
رائع عند حضرتك حق وجزاك الله الجنه وبارك فيك

أ/رضا عطيه
17-01-2013, 08:32 AM
تتنرفز

أولا :هاضمن إنك لن تتجمل فى الحوار أوتحاورنى كبرنس من زمن الباشوات وأنا الجناينى بتاعه

ثانيا :ستخرج حقيقة مابداخلك دون تزييف أو تلوين فأعلم إنك ابن بلد زى ويمكن يكون حالى حالك كمان

هذه النظرية أتبعها مع البعض الذى يشعرك وكأنك تتحاور مع قاضى القضاة أو صنف ملائكى نادر!

هكذا علمتنا الدنيا والحوارات من وراء ستار

شكرا على الموضوع القيم

المصري أشرف
17-01-2013, 09:23 AM
شكرا علي الموضوع القيم .. أستاذة لافانيا
عندما يرتفع الصوت حتي لو كانت المناقشة كتابية فهي أيضا لها صوت ونغمة .. وعندم يتم الخروج من الموضوع الأصلي لمواضيع فرعية أيا كانت ... وعندما تجدي النرفزة بدت واضحة في الردود ... هنا يجب إغلاق الموضوع فورا .. والأكتفاء بترديد الأية الكريمة .. (( وإذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما )) فالحجة والبرهان الضعيف ومن قبلهما الكبر يدفع صاحبهم إلي التعصب والتشبث بموقفه .. وتلك أعراض الشخصية الغير متزنة والغير سوية ... عافانا وإياكم من هذه السلوكيات المريضة

لافانيا
17-01-2013, 12:08 PM
بالفعل عندما يحتدم النقاش بين أثنيين أو أكثر تجد طرفا أنزوى بموضوع الحوار وأسهب فى القول فى معايرة أو جميل سابق أو ذكر لك أمر يسؤك...ألخ،فهذا وإن دل فإنما يدل على فراغ العقل من الحُجة ،وضُمور الرؤية،وإنعدام الإتزان الأخلاقى،وضعف الدليل،وقلة الحيلة ،وتفاهة الشخصية ،وقلة السماحة الدينية ،والبعد عن المسؤلية ،وغياب التقدير وجميعهُ يعنى (ضعف التربية وتفاهة التعليم)...وتقبلى كل الدعوات الطيبة بدوام التوفيق وإنشراح الصدر ونور العقل وبراعة التعبير وبالقمة فى الترتيب

اى والله يا استاذ فراغ عقل وبيحاول يفكرك بحاجة عملاهالك عشان
متتنقش بصراحة ووضوح وتتكسف منه
شكرا ع المرور الجميل

لافانيا
17-01-2013, 12:10 PM
[
نعم تحول وللاسف فى السنوات الاخيرة النقاش فى كل موضوع ما بين اثنين او اكثر الى انفعالات يعتريها او يصاحبها اصوات مشدودة او حركات مبتورة او ماض يعير به لايسمع ..... والسبب كلمات مفلسفة وتقليد للغير دون تحرى او تفكير. ودماء فى الغير تجرى وتقول لا يوجد من يغلبنى.انا ابن فلان وانت ابن فلان. ......وفى المقام اذكر بقول الحبيب صلى الله عليه وسلم لعمه العباس رضى الله عنه اعجبيى جمالك يا عم النبى .قال وما الجمال فى الرجل يارسول الله فقال .النبى صلى الله عليه وسلم.لسانه... وقال ابن منظور رحمه الله فى لسان العرب. م*** الرجل بين فكيه. والعلاج ان نشغل لساننا بقراة القران والصلاة على النبى العدنان وان نكثر من ذكر الله والتسبيح والتحميد.وان نتعلم اداب الحوار والمناقشة فى الاسلام .وان نحافظ صباح مساء على اذكار الصباح والمساء. تقبلوا وشكرا ...

صح يا دكتور كلام حضرتك حلو جدا
شكرا ع المرور الطيب

لافانيا
17-01-2013, 12:11 PM
رائع عند حضرتك حق وجزاك الله الجنه وبارك فيك

شكرا للمرور الطيب
جزانا انا وانتى

لافانيا
17-01-2013, 12:13 PM
تتنرفز

أولا :هاضمن إنك لن تتجمل فى الحوار أوتحاورنى كبرنس من زمن الباشوات وأنا الجناينى بتاعه

ثانيا :ستخرج حقيقة مابداخلك دون تزييف أو تلوين فأعلم إنك ابن بلد زى ويمكن يكون حالى حالك كمان

هذه النظرية أتبعها مع البعض الذى يشعرك وكأنك تتحاور مع قاضى القضاة أو صنف ملائكى نادر!

هكذا علمتنا الدنيا والحوارات من وراء ستار

شكرا على الموضوع القيم

وربنا عجبنى كلام حضرتك اوى
ايون احب انرفزهم ببرود واعرف جواهم ايه
بعمل ده مع اخواتى وامى وابويا
واسمع اللى يقولوه فى غضبهم وامسكوا عليهم بردك ههههههههههههه
شكرا يا استاذ على المرور الحلو جدا

لافانيا
17-01-2013, 12:16 PM
شكرا علي الموضوع القيم .. أستاذة لافانيا
عندما يرتفع الصوت حتي لو كانت المناقشة كتابية فهي أيضا لها صوت ونغمة .. وعندم يتم الخروج من الموضوع الأصلي لمواضيع فرعية أيا كانت ... وعندما تجدي النرفزة بدت واضحة في الردود ... هنا يجب إغلاق الموضوع فورا .. والأكتفاء بترديد الأية الكريمة .. (( وإذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما )) فالحجة والبرهان الضعيف ومن قبلهما الكبر يدفع صاحبهم إلي التعصب والتشبث بموقفه .. وتلك أعراض الشخصية الغير متزنة والغير سوية ... عافانا وإياكم من هذه السلوكيات المريضة

شكرا استاذ اشرف ع المرور
ومفيش احسن من قرأن ربنا
بس انا معرفش اسكت واسيب حقى
واسيبهم ينرفزونى ويحرقوا دمى
لازم يدفعوا التمن بردك والا مارتحش
ههههههههههههههههه
شكرا ع المرور الجميل