مشاهدة النسخة كاملة : عيادة الاسنان اى حد عنده استفسار يدخل هنا

د محمد السيد صالح
02-07-2008, 04:08 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اى حد عنده استفسار طبى يتفضل يكتب وان شاء الله سنحاول الاجابه عليه

mR . mOstafa Fathi
03-07-2008, 04:20 AM
احياناً يا دكتور
الحشو بتاع درسى
بينزل دم لوحدة

من غير اى حاجة
من ايه ؟؟

مروج البحر
03-07-2008, 05:06 AM
انا احيانا لما بجي اغسل اسناني بينزل دم من اللسه مش عرفه ليه

عاشقـــ الانمى ـــة
03-07-2008, 06:05 AM
انا عندى درس مسوس ومتاكل
اسيبه ولا من الافضل انى اخلعه
بس هو مش بيوجعنى

mR . mOstafa Fathi
03-07-2008, 06:50 AM
تخلعى ليه
ما انا نفس القصة
بس حشيت
والحشو بيزهق فى اكل البروتنيات اللحمة الفراخ السمك
بيزهق اوى اوى

وتلاقي فجاة بينزل دم الحشو من غير حاجة

عاشقـــ الانمى ـــة
04-07-2008, 06:08 AM
تخلعى ليه
ما انا نفس القصة
بس حشيت
والحشو بيزهق فى اكل البروتنيات اللحمة الفراخ السمك
بيزهق اوى اوى

وتلاقي فجاة بينزل دم الحشو من غير حاجة
مش حكاية تسوس بس
دا متاكل على الاخر

ZAHIMR
04-07-2008, 04:59 PM
انا عندى سنة لبنية يادكتور

وغير كدة اناعندى 14 سنة

خايفة لو شلتوا مايطلعليش تانى

وبعدين انا مش بش البن

ياااريت تقولى اعمل اية؟؟؟

وشكرا جدا لموضوعك الجميل

دكتور تامر المصرى
04-07-2008, 10:33 PM
اهلا بيك يدكتور وجارى تثبيت العياده واى خدمه بس نصيحه من اخيك متديش اى نصيحه الا لما تكون متاكد منها والله الموافق

د محمد السيد صالح
05-07-2008, 03:07 PM
اشكرك دكتور تامر على التثبيت

د محمد السيد صالح
05-07-2008, 03:19 PM
احياناً يا دكتور
الحشو بتاع درسى
بينزل دم لوحدة

من غير اى حاجة
من ايه ؟؟

بالنسبه للدم اللى بينزل طبعا مش من الحشو هو من اللثه ممكن يكون بسبب الحشو بحيث ان الدرس يكون معمول له حشو من الجنب ممكن الحشو يتحرك من مكانه بتاثير الاكل وغيره ويجرح اللثه
وده علاجه ان الحشو يتغير

وممكن يكون سببه اللثه فيها ضعف يعنى الدم ما يكون من الحشو ويكون ضعف من اللثه وكل ضعف من اللثه يكون له علاج خاص به لازم دكتور يشوفه علشان يعرف علاجه ويكتب علاج له مظبوط وده بيكون فيتامينات بس كل ضعف فى اللثه له فيتامين مخصوص

د محمد السيد صالح
05-07-2008, 03:29 PM
انا احيانا لما بجي اغسل اسناني بينزل دم من اللسه مش عرفه ليه

بص يا مروج بالنسبه للدم اللى بينزل من اللثه ده ضعف فيها وده له علاج بس كل نوع له علاج فالدكتور اللى بيعرفه يعنى لازم يشوفه وهو كويس اللى بينزل دم لان ده دم فاسد احسن علاج انك تنضفيها كويس بالفرشاة والحفاظ عليها واحسن حاجه لها هى المضمضه وبيتعمل على الاسنان كلها تنظيف جير بيكون متكون على الاسنان وبعد تنظيف الجير حافظ على اسنانك واغسليها كويس بس ما تخليش الفرشاة توصل الى اللثه علشان ما تاذيهاش وبرده استخدمى خيط الاسنان علشان تنظف كل جوانب السنه وان شاء الله سيتم شرح طريقه الغسيل شكرا

د محمد السيد صالح
05-07-2008, 03:38 PM
انا عندى درس مسوس ومتاكل
اسيبه ولا من الافضل انى اخلعه
بس هو مش بيوجعنى

تمام ان هو مش بيوجعك هو كده كده مخلوع وده ممكن يتفتح عليه علشان يطلع ما لهوش مسكه يتمسك منها عايزة تستنى لما يوجعك وتخلعيه ما فى مشكله عاوزه الان مافى مشكله كده وللا كده هو مخلوع وبرده لو سوس عيوجعك لو كان فى الان تسوس ولو بسيط خلاص اخلعيه

فى حل تانى ان الدكتور يسيب الجدر ويحشى الجدر حشو عصب ويسيبه مكانه بس طبعا ده على حسب ما يشوف الدكتور حسب المرحله اللى فيها الدرس نفسه وطبعا ده الافضل علشان لو عاوز تركب درس مثلا او غيره

د محمد السيد صالح
05-07-2008, 03:45 PM

وغير كدة اناعندى 14 سنة

وبعدين انا مش بش البن

وشكرا جدا لموضوعك الجميل

طبعا سنه لبنيه ديه وانتى عندك 14 سنه لازم تتخلع وعيطلع سنه تحتيها ما تخافيش من النقطه دى لان في سنه موجوده تحتيها دائمه فهى طالعه طالعه لو ما شلتيش السنه عتطلع مش فى مكانهاوممكن تعمل لكى
مشاكل بعدين وتحرك الاسنان اللى حوليها من مكانها او تطلع وراها او قدامها انصح بالذهاب للدكتور للتاكدمن انها لبنيه وللا لا وهو عيتصرف لان اسنه الدئمه موجوده ما فيهاش كلام دى

عاشقـــ الانمى ـــة
06-07-2008, 02:29 AM
تمام ان هو مش بيوجعك هو كده كده مخلوع وده ممكن يتفتح عليه علشان يطلع ما لهوش مسكه يتمسك منها عايزة تستنى لما يوجعك وتخلعيه ما فى مشكله عاوزه الان مافى مشكله كده وللا كده هو مخلوع وبرده لو سوس عيوجعك لو كان فى الان تسوس ولو بسيط خلاص اخلعيه

فى حل تانى ان الدكتور يسيب الجدر ويحشى الجدر حشو عصب ويسيبه مكانه بس طبعا ده على حسب ما يشوف الدكتور حسب المرحله اللى فيها الدرس نفسه وطبعا ده الافضل علشان لو عاوز تركب درس مثلا او غيره
يا دكتور انا قصدى انه مش بيوجعنى خالص
بس انا خايفة لينقل التسوس لاى سنة تانية

د محمد السيد صالح
06-07-2008, 11:01 AM
يا دكتور انا قصدى انه مش بيوجعنى خالص
بس انا خايفة لينقل التسوس لاى سنة تانية

انا عارف الدرس مسوس لازم يكون له صرفه طبعا اما الخلع واما حشو العصب اما بيوجع وللا لا ده موال تانى خالص اما الدرس لازم يتعالج اما ما بيوجعكيش ده حاجه ما تخصناش علشان ما ياذيش غيره زى انتى ما قولتى

د محمد السيد صالح
07-07-2008, 02:59 PM
طبعا سنه لبنيه ديه وانتى عندك 14 سنه لازم تتخلع وعيطلع سنه تحتيها ما تخافيش من النقطه دى لان في سنه موجوده تحتيها دائمه فهى طالعه طالعه لو ما شلتيش السنه عتطلع مش فى مكانهاوممكن تعمل لكى
مشاكل بعدين وتحرك الاسنان اللى حوليها من مكانها او تطلع وراها او قدامها انصح بالذهاب للدكتور للتاكدمن انها لبنيه وللا لا وهو عيتصرف لان اسنه الدئمه موجوده ما فيهاش كلام دى

وغير كدة اناعندى 14 سنة

وبعدين انا مش بش البن

وشكرا جدا لموضوعك الجميل

تكملة الرد

كل واحد مولود بيبقى معاه حاجتين سنه لبينيه وسنه داثمه دى ما فيها مشاكل

اللبنيه بتطلع الاول تمام

وبعدين تتخلع وتطلع الدائمه

ازاى اللبنيه بتتخلع ان السنه اللبنيه وهيه بتطلع بتدفعها

وكده هى بتقع

لو السنه اللى عندك ديه جامده يبقى الداثمه لسه ماطلعتش ومممكن ما تطلعش ده لو السنه جامده وماسكه نفسها كويس

اما لو عكس كده يبقى خلاص عتقع وعتطله التانيه بس مش فى مكانها

ازاى نعرف العمليه دى باشاعه صغيره على السنه وتعرض على دكتور اسنان وهو يقولك بالظبط اما دى ممكن تعمل مشاكل بعدين

الاسطورة
07-07-2008, 03:47 PM
شكرآ يا دكتور جزاك الله كل خير

امل الحياه
23-07-2008, 07:49 PM
السلام عليكم
لو سمحت يا دكتور عندى سؤال
انا عندى مشكله كبيره اوى فى سنانى هى متلخبطه على الاخر ومنظر سنانى وحش جدا وده بيسببلى مشاكل نفسيه كتيره
كتير اوى بروح لدكاتره علشان اعمل تقويم لسنانى كتير يقولى لا لسه مش دلوقتى تعمليه لما تكبرى شويه وبردوا ناس تقولى لا لازم تعمليه وانتى صغيره احسن مع العلم انى عندى 17 سنه
وبجد مش عارفه اعمل ايه وياريت الاقى الحل عند حضرتك
وحتى لو عملت تقويم هتكون سنانى كويسه ولا ممكن تتظبط شويه وبس وياريت حضرتك تنصحنى لاى دكتور او مستشفى تكون فى المنصوره اروح اعمل فيها التقويم يعنى يكون فيها اهتمام ورعايه اكتر
وشكرا لحضرتك جدا

د محمد السيد صالح
26-07-2008, 02:58 PM
السلام عليكم
لو سمحت يا دكتور عندى سؤال
انا عندى مشكله كبيره اوى فى سنانى هى متلخبطه على الاخر ومنظر سنانى وحش جدا وده بيسببلى مشاكل نفسيه كتيره
كتير اوى بروح لدكاتره علشان اعمل تقويم لسنانى كتير يقولى لا لسه مش دلوقتى تعمليه لما تكبرى شويه وبردوا ناس تقولى لا لازم تعمليه وانتى صغيره احسن مع العلم انى عندى 17 سنه
وبجد مش عارفه اعمل ايه وياريت الاقى الحل عند حضرتك
وحتى لو عملت تقويم هتكون سنانى كويسه ولا ممكن تتظبط شويه وبس وياريت حضرتك تنصحنى لاى دكتور او مستشفى تكون فى المنصوره اروح اعمل فيها التقويم يعنى يكون فيها اهتمام ورعايه اكتر
وشكرا لحضرتك جدا

بالنسبه للتقويم هو ان شاء الله عيخلى اسنانك كويسه وما فيش مشكله انك تعملى التقويم فى السن ده وبالذات لو انتى سنانك متلخبطه وهو ممكن يتعمل فى اى سن بس 17 سنه سن كويس

اما بالنسبه للمكان انا شخصيا افضل عمله فى الجامعه فى كليه طب الاسنان لانه مكلف شويه والجامعه كويسه وشغلها نظيف وغير كده مش اى حد بيشتغله دول معيدين او اساتذه هم اللى بشتغلوه وان شاء الله يا امل لا مشكله كبيره اوى ولا حاجه

محمد محيسن
03-08-2008, 04:41 AM
hانا عندي سناني كلها مش متناسقة ومش عارف اكل غير على درس واحد بس
مبمعني السنان اللي في الفك اللي فوق مش ملامسة للسنان اللي ع الفك اللي تحت وانا مش عارف اكل كويس
فهل يلزمني تقويم ضروري ولا اية
ارجو الرد سريعا

beauty2
03-08-2008, 06:29 AM
انا عندي 16 سنة و عندي سنة بس طلعت وراها سنة تانية وانا مش عارفة اعمل ايه ؟ ينفع يعني اني اخلع السنة اللي طلعت جديد و اخلي السنة القديمة ولا اعمل ايه؟

فتاة الإسلام
05-08-2008, 01:27 AM
hالسلام عليكم جزاك اللهخيرا على هذا الموضوع كان عندي شوية استفسارات
أول حاجة أنا سناني صفرة شوية وبصراحة أنا مش مداومة قوي على غسيلها وبفوت أيام كتير بس أحيانا بداوم قوي وبعمل حاجات طبيعية للتبييض زي خلط العسل مع المعجون ونقطة لمونة (الكلام ده صح؟؟؟)المهم بتوصل لدرجة معينة من البياض وبتقف ايه الحل؟؟
واستفساري التاني أنا كنت خلعت ضرس وعايزة أركب بداله وسمعت انه في نوعين من التركيب فيه ثابت وفيه متحرك يعني كل شويه يتشال ويتنظف (شغلانة يعني )أنه أحسن

فتاة الإسلام
05-08-2008, 01:29 AM
السلام عليكم جزاك الله خيرا على هذا الموضوع كان عندي شوية استفسارات
أول حاجة أنا سناني صفرة شوية وبصراحة أنا مش مداومة قوي على غسيلها وبفوت أيام كتير بس أحيانا بداوم قوي وبعمل حاجات طبيعية للتبييض زي خلط العسل مع المعجون ونقطة لمونة (الكلام ده صح؟؟؟)المهم بتوصل لدرجة معينة من البياض وبتقف ايه الحل؟؟
واستفساري التاني أنا كنت خلعت ضرس وعايزة أركب بداله وسمعت انه في نوعين من التركيب فيه ثابت وفيه متحرك يعني كل شويه يتشال ويتنظف (شغلانة يعني )أنه أحسن

فتاة الإسلام
05-08-2008, 01:30 AM
واستفساري التاني أنا كنت خلعت ضرس وعايزة أركب بداله وسمعت انه في نوعين من التركيب فيه ثابت وفيه متحرك يعني كل شويه يتشال ويتنظف (شغلانة يعني )أنه أحسن ؟؟؟؟

د محمد السيد صالح
07-08-2008, 09:16 PM
hانا عندي سناني كلها مش متناسقة ومش عارف اكل غير على درس واحد بس
مبمعني السنان اللي في الفك اللي فوق مش ملامسة للسنان اللي ع الفك اللي تحت وانا مش عارف اكل كويس
فهل يلزمني تقويم ضروري ولا اية
ارجو الرد سريعا

هو لو مش مريحك لازم تقويم وبعدين هل اللاسنان ما بتلمسش بعضها خالص لازم تروحى لدكتور ضرورى لانها لازم تنشاف ازاى ما بتلمسش بعضها لازم دكتور يشوفك لو مش لامساها لانها قصيره ممكن تتعلى ام لو قدام ووراء لازم تقويم

د محمد السيد صالح
07-08-2008, 09:22 PM
انا عندي 16 سنة و عندي سنة بس طلعت وراها سنة تانية وانا مش عارفة اعمل ايه ؟ ينفع يعني اني اخلع السنة اللي طلعت جديد و اخلي السنة القديمة ولا اعمل ايه؟

اولا فى نوعين من الاسنان دائمه ولبنيه احنا دلوقتى مش عارفين ايه نوع السنه اللى عندك من زمان دى وطبعا صعب شويه ان سنه لبنيه تطلع عند 16 سنه فاكيد اللى طالعه دائمه علشان كده لازم تزورى دكتور اسنان يشوف نوع السنه وهو عيتصرف معاها وممكن تكون هى لسه طالعه وده برده ممكن يحصل فى حالات نادره

د محمد السيد صالح
07-08-2008, 09:28 PM

بص لو ادرجه اللى وصلها البياض مش عجباك ممكن تستعمل سواك وتواظب عليه او فرشه ومعجون شرط اللمواظبه عليهم لو مافيش نتيجه وان شاء اله يكون فى نتيجه يبقى ما فيش غير حل واحد فقط وهو دكتور الاسنان هو عنده ادوات معينه عتنظفها لك كوبيس خالص وتعجبك ان شاء الله

انت قلت شغلانه يعنى يعنى انت جاوبت على نفسك ههههههههههه
طبعا الثابت احسن

زهرة الياسمين
09-08-2008, 09:46 PM
السلام عليكم جزاك الله خير يا دكتور على هذه الفكره
كنت عاوزه اعرض عليك حالة والدى هوه عنده سنه فى الامام اتخلعت وهوه عنده 45 سنه بس بعد ثلاث سنوات طلعت سنه تانيه تقريبا حجمها ثلث الاولى بس للاسف مش مظبوطه يعنى طالعه معوجه هل الافضل انه يخلعها ويركب سنه صناعيه خاصه انها فى الامام وشكلها مش حلو خالص او ايه الحل ؟؟ وهل من الطبيعى انه السنان تطلع تانى فى السن ده ؟؟ وجزاك الله خير

د محمد السيد صالح
10-08-2008, 02:20 PM
السلام عليكم جزاك الله خير يا دكتور على هذه الفكره
كنت عاوزه اعرض عليك حالة والدى هوه عنده سنه فى الامام اتخلعت وهوه عنده 45 سنه بس بعد ثلاث سنوات طلعت سنه تانيه تقريبا حجمها ثلث الاولى بس للاسف مش مظبوطه يعنى طالعه معوجه هل الافضل انه يخلعها ويركب سنه صناعيه خاصه انها فى الامام وشكلها مش حلو خالص او ايه الحل ؟؟ وهل من الطبيعى انه السنان تطلع تانى فى السن ده ؟؟ وجزاك الله خير

ارد عليكى يازهره فى السؤالين وهم مهمين جدا

الاول الحل ايه فى حاله والدك لو السنه اللى طلعت دهى ممكن يتعمل عليها تلبيسه يكون افضل لان اخر حاجه يفكر فيها الكتور هى خلع السنه لان سنه ربنا عز وجل ماتتعوضش مهما ما كانت حالتها ممكن يتعمل عليها تليبسه ودى سهل هى بتتعمل بالاداه اللى عند دكتور اللى الناس بتقول عليها شنيور هههههههه
بسهوله وعليا تلبيسه وبيكون طبيعى خالص لو كانت قصيره ممكن تتعالج ب تلبيسه او لو داخله جوه شويه ممكن يتعمل حاجه احنا بنسموها veneer ودى طريقه كويسه خالص ارجو المحافطه على الاسنان الطبيعيه لان مهما حصل صعب الحصول على سنه صناعيه تماثل طبعا سنه الله عزوجل.

اما بالنسبه للسنه اللى طلعت عند 45 او 48 سنه

او ممكن تطلع فى اى وقت بعد ذلك عند 60

المهم ازاى ناس يامه تقول ان الناس الكبار بتسنن تانى هل هذا صحيح لا طبعا مستحيل
امال ايه السنان الىى بتطلع دى عند سن كبير

الانسان فى نوعين من الاسنان
1 . داثمه 2. لبنيه

اللبنيه الى 6 سنين وبعدين يبدا الخلع ويصبح فى الفم اسنان مختطلته يعنى داثمه ولبنيه معا الى 12 سنه

بعد 12 سنه الاسنان اللبنيه بتكون اتخلعت وتطلع الداثمه لو ان سبت الاسنان البنيه برده عتتخلع لان الداثمه بالعادى بتاكل فى الاسنان اللبنيه الى ان تقع

الى 18 سنه الاسنان اللبنيه بتكون طلعت كلها الا درس العقل عند 25 سنه يكون طلع ده العادى الطبيعى يعنى بس اخرنا 25 سنه تمام ممكن قبل كده بشويه وممكن بعد كده برده بشويه فاذا اتخلعت اى سنه داثمه مستحيل ان تطلع سنه اخرى

امل ايه اللى بيحصل ده

1. فى حاجه هى المسثوله عن السنه اللبنيه ان هى تطلعه وبرده فى حاجه مسثوله عن السنه الداثمه وهى اللى بتطلعها

2. ممكن الحاجه دى تنقسم يعنى نصفها يطلع سنه ونصفها التانى لسه موجود زى ما هوه
الكلام ده فى السنه اللبنيه او الداثمه

3.يجى الواحد يخلع الداثمه تطلع سنه وهو يكون حاطط فى باله ان كده خلاص ويقول انه سنن تانى لا طبعا دى نصف الحاجه طلع سنه والتانى طلع التانيه دلوقتى بعد فتره بس التانيه تقريبا ما بتكون مظبوطه

ودى عمرها ما تصدف فى الفم كله دى فى سنه 2او 3 بس مش فى الفم كله

ارجو الا اكون اطلت عليكم
شكرا

The Unending Boy
11-08-2008, 03:52 AM
gلو سمحت يا دكتور تامر .. لو فى ثقوب فى الاسنان دة ممكن يكون من ابه..؟
ددة بالاضافة لصفار هذة الاسنان..
وشكرا..

زهرة الياسمين
13-08-2008, 11:01 PM
ارد عليكى يازهره فى السؤالين وهم مهمين جدا

الاول الحل ايه فى حاله والدك لو السنه اللى طلعت دهى ممكن يتعمل عليها تلبيسه يكون افضل لان اخر حاجه يفكر فيها الكتور هى خلع السنه لان سنه ربنا عز وجل ماتتعوضش مهما ما كانت حالتها ممكن يتعمل عليها تليبسه ودى سهل هى بتتعمل بالاداه اللى عند دكتور اللى الناس بتقول عليها شنيور هههههههه
بسهوله وعليا تلبيسه وبيكون طبيعى خالص لو كانت قصيره ممكن تتعالج ب تلبيسه او لو داخله جوه شويه ممكن يتعمل حاجه احنا بنسموها veneer ودى طريقه كويسه خالص ارجو المحافطه على الاسنان الطبيعيه لان مهما حصل صعب الحصول على سنه صناعيه تماثل طبعا سنه الله عزوجل.

اما بالنسبه للسنه اللى طلعت عند 45 او 48 سنه

او ممكن تطلع فى اى وقت بعد ذلك عند 60

المهم ازاى ناس يامه تقول ان الناس الكبار بتسنن تانى هل هذا صحيح لا طبعا مستحيل
امال ايه السنان الىى بتطلع دى عند سن كبير

الانسان فى نوعين من الاسنان
1 . داثمه 2. لبنيه

اللبنيه الى 6 سنين وبعدين يبدا الخلع ويصبح فى الفم اسنان مختطلته يعنى داثمه ولبنيه معا الى 12 سنه

بعد 12 سنه الاسنان اللبنيه بتكون اتخلعت وتطلع الداثمه لو ان سبت الاسنان البنيه برده عتتخلع لان الداثمه بالعادى بتاكل فى الاسنان اللبنيه الى ان تقع

الى 18 سنه الاسنان اللبنيه بتكون طلعت كلها الا درس العقل عند 25 سنه يكون طلع ده العادى الطبيعى يعنى بس اخرنا 25 سنه تمام ممكن قبل كده بشويه وممكن بعد كده برده بشويه فاذا اتخلعت اى سنه داثمه مستحيل ان تطلع سنه اخرى

امل ايه اللى بيحصل ده

1. فى حاجه هى المسثوله عن السنه اللبنيه ان هى تطلعه وبرده فى حاجه مسثوله عن السنه الداثمه وهى اللى بتطلعها

2. ممكن الحاجه دى تنقسم يعنى نصفها يطلع سنه ونصفها التانى لسه موجود زى ما هوه
الكلام ده فى السنه اللبنيه او الداثمه

3.يجى الواحد يخلع الداثمه تطلع سنه وهو يكون حاطط فى باله ان كده خلاص ويقول انه سنن تانى لا طبعا دى نصف الحاجه طلع سنه والتانى طلع التانيه دلوقتى بعد فتره بس التانيه تقريبا ما بتكون مظبوطه

ودى عمرها ما تصدف فى الفم كله دى فى سنه 2او 3 بس مش فى الفم كله

ارجو الا اكون اطلت عليكم
شكرا

جزاك الله كل خير دكتور محمد افدتنا كثيرا والله أسأل الله ان يجعله فى ميزان حسناتك

بس كان عندى سؤال تانى معلش

انا لما كنت صغيره فى الحضانه وقعت من على المرجيحه والصف الامامى من اسنانى
تقريبا اتخلع وبعدين طلعوا متلخبطين خالص وفيه سنه طالعه وسنه داخله وكل الصف الامامى
على الحال ده وانا دلوقتى عندى 17 سنه ولسه زى ماهيه بس مش فيه اسنان زايده .....
السؤال.. هل ممكن اركب جهاز تقويم ؟ والا فيه حل تانى ؟ ولو ركبت الجهاز ممكن يستمر اد ايه
كحد اقصى ؟؟؟ وجزاك الله كل خير واسفه جداجدا على اسئلتى الكتيره .....

earth
13-08-2008, 11:05 PM
انا كان عندى استفسار صغير
هل عملية تبييض الاسنان مؤلمة و خطيرة و لا عادية و كم تبلغ كلفتها

د. عمارة
14-08-2008, 03:37 AM
جعلها الله في ميزان حسناتك
عندي استفسار يا دكتور أكرمك الله
ابني حوالي 8 سنوات
وكنت من سنتين حشيت له ضرسين
هل هذا يضر تبديل أضراسه الآن
مع العلم هو لا يشكو
يعني نشيل الحشو علشاتن يغير ضروسه ولا نسيبه
تقبل وافر التقدير والاحترام

د محمد السيد صالح
21-08-2008, 04:15 PM
انا كان عندى استفسار صغير
هل عملية تبييض الاسنان مؤلمة و خطيرة و لا عادية و كم تبلغ كلفتها

عاديه جدا لا مؤلمه ولا شىء خالص ولا مكلفه ولا حاجه

والله لو انت قريب من جامعه ببلاش تعملها فيها ودى سهله اما غير كده تتكلف 50 جنيه وده حسب الدكتور

بسيطه خالص لاتقلق

Dr.ahmed91
21-08-2008, 04:26 PM
يا دكتور انا عندي اخر ضرس خالص تحته باينه ضرس العقل وده لسه بيطلع
المهم فوقيه زي زائدة لحمية مكنتش يتتحرك بس دلوقتي بقت بتتحرك وبتضايقني لمااضغط

يعني دي فوق الضرس اساسا لانه لسه مطلعش كله اعمل ايه

Dr.ahmed91
21-08-2008, 04:29 PM
وكمان سؤال يادكتور

انا كنت حاشي ضرسي بس من 4 سنين
هل اغيره ولا اسيبه مع العلم اني مش حاسس بحاجه منه عادي

وكمان سناني اللي تحت مصفرة من شرب الشاي والقهوة وكده وعايز ابيضهم
اعمل ايه؟؟

love-tree
28-08-2008, 01:17 AM

لو سمحت يا دكتور عاوزة اعرف السن اللي المفروض نعمل فيه التقويم

لان بنت اختي عندها 8 سنين وكنت عايزة اعرف نعملها تقويم في اي عمر

وشكرا ليك

د محمد السيد صالح
04-09-2008, 06:02 PM
جعلها الله في ميزان حسناتك
عندي استفسار يا دكتور أكرمك الله
ابني حوالي 8 سنوات
وكنت من سنتين حشيت له ضرسين
هل هذا يضر تبديل أضراسه الآن
مع العلم هو لا يشكو
يعني نشيل الحشو علشاتن يغير ضروسه ولا نسيبه
تقبل وافر التقدير والاحترام

بص هو انت لو شلت الحشو او سيبته ان شاء الله لايضر وان كان انك تشيل الحشو صعب شويه انت شيبه الى 12 سنه وهو عيغير لوحده لو ما غيرش الدكتور عيخلعهم

د محمد السيد صالح
04-09-2008, 06:04 PM
يا دكتور انا عندي اخر ضرس خالص تحته باينه ضرس العقل وده لسه بيطلع
المهم فوقيه زي زائدة لحمية مكنتش يتتحرك بس دلوقتي بقت بتتحرك وبتضايقني لمااضغط

يعني دي فوق الضرس اساسا لانه لسه مطلعش كله اعمل ايه

هناك حلين لو اللحميه بتالمك اما ان الدرس يتخلع لانه تقريبا ممكن يكون ماله لازمه
وممكن تتشال اللحميه للسماح بالدرس انه يطلع

د محمد السيد صالح
04-09-2008, 06:08 PM
وكمان سؤال يادكتور

انا كنت حاشي ضرسي بس من 4 سنين
هل اغيره ولا اسيبه مع العلم اني مش حاسس بحاجه منه عادي

وكمان سناني اللي تحت مصفرة من شرب الشاي والقهوة وكده وعايز ابيضهم
اعمل ايه؟؟

الدرس اللى انته حشيه سيبه طبعا ما تيجى يمه
اما الاسنان الصفراء بتتبيض عند الدكتور ما فيها مشاكل وبترجع زى الاول

د محمد السيد صالح
04-09-2008, 06:10 PM

لو سمحت يا دكتور عاوزة اعرف السن اللي المفروض نعمل فيه التقويم

لان بنت اختي عندها 8 سنين وكنت عايزة اعرف نعملها تقويم في اي عمر

وشكرا ليك

عندها 8 سنين يعنى فى اسنان لسه ماغيرتش لسه اصبر شويه الى 17 او 18 سنه

earth
04-09-2008, 07:02 PM
عاديه جدا لا مؤلمه ولا شىء خالص ولا مكلفه ولا حاجه

والله لو انت قريب من جامعه ببلاش تعملها فيها ودى سهله اما غير كده تتكلف 50 جنيه وده حسب الدكتور

بسيطه خالص لاتقلق
شكرا جدا على الرد

على فكرة اللى حضرتك بتعمله فى الموضوع هنا مهم اوى و فعلا رائع و بتاخد عليه حسنات كتير

فشكرا جزيلا

..حدوتة..
06-09-2008, 03:50 PM
انا ساعات اللثة بتاعتى بتورم ون ورا خالص بعد الضروس وبتبقى اعلى من الضروس عشان كده مش بعرف اكل حاجة وممكن تقعد كه تلات ايام او اكتر فبتتعبنى جدا مع العلم ان انا كملت ضروس العقل
كمان لما باكل حاجة ملحها كتير برضه بتخلى اللثة تورم ولما اجى اغشلها بالفرشة بتجيب دم

شمس بياض
16-09-2008, 12:14 AM
يادكتور----لو سمحت انا حشيت الدرس والحشو لم يكمل شهرين وخرج من الدرس
وبصراحه خايفه اروح لدكتور اسنان تانى لان اخر ملره قلع لى الضرس السليم وترك اللى مسوس وبيؤلمنى الى الان
مع انى كنت عامله اشعه على الدرس
المهم ايه رايك

د محمد السيد صالح
18-09-2008, 12:14 PM
انا ساعات اللثة بتاعتى بتورم ون ورا خالص بعد الضروس وبتبقى اعلى من الضروس عشان كده مش بعرف اكل حاجة وممكن تقعد كه تلات ايام او اكتر فبتتعبنى جدا مع العلم ان انا كملت ضروس العقل
كمان لما باكل حاجة ملحها كتير برضه بتخلى اللثة تورم ولما اجى اغشلها بالفرشة بتجيب دم

هل انتى متاكده ان كل ضروس العقل طلعت يعنى فى كل جنب من فمك 5 ضروس ولو انتى متاكده هل هو اانتى خلعتيه وللا لا لو خلعتيه اعملى اشعه واعرضيها على دكتور اسنان ممكن يكون لسه فاضل جدر وللا حاجه لو لا ممكن يكون الدرس اللى فوق خابط فيها علشان كده هى بتورم وممكن يكون لا كده ولا كده وده ورم عادى

المهم علشان كل اسنانك عتجيبى زجاجة مضمضه اى نوع زى bitadin او dg wash + علبه حبوب milga +زجاجة مس اسنان من الصيدليه وبتكون معاها فرشاه تعماى بيها اللثه براحه ومتغسليش اسنانك اليومين دول

د محمد السيد صالح
18-09-2008, 12:20 PM
يادكتور----لو سمحت انا حشيت الدرس والحشو لم يكمل شهرين وخرج من الدرس
وبصراحه خايفه اروح لدكتور اسنان تانى لان اخر ملره قلع لى الضرس السليم وترك اللى مسوس وبيؤلمنى الى الان
مع انى كنت عامله اشعه على الدرس
المهم ايه رايك

للاسف انتى لازم تروحى لدكتور اسنان علشان كمان الدرس اللى طلع الحشو منه ما يسوسش اكتر ويتخلع ويخلعلك الدرس القديم وما تنخافيش

ّنغمّ
18-09-2008, 12:21 PM
لو سمحت دكتور
انا عندى حاله خاصة اوى
انا فكى صغير رحت لدكتور اسنان لقيت ضرسين طلعوا فى سقف الفم
خلعتهم لانهم كانوا اطول من القلم الرصاص كانوا وصلوا لقرب عينى
بس بقالهم سنتين ولسة مكانهم فاضى
مش عارفة ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

د محمد السيد صالح
20-09-2008, 09:37 PM
لو سمحت دكتور
انا عندى حاله خاصة اوى
انا فكى صغير رحت لدكتور اسنان لقيت ضرسين طلعوا فى سقف الفم
خلعتهم لانهم كانوا اطول من القلم الرصاص كانوا وصلوا لقرب عينى
بس بقالهم سنتين ولسة مكانهم فاضى
مش عارفة ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اولا انتى عندك كام سنه لو اكتر من 12 او 15 وانتى خالعه الضروس دى يبقى احتمال كبير ما تطلعش تانى اما عكس كده ممكن تطلع يعنى انتى خلعاهم وانتى عندك كام سنه

ّنغمّ
21-09-2008, 07:09 PM
انا خلعتهم وانا عندى 13 سنه

..حدوتة..
22-09-2008, 05:54 PM
هل انتى متاكده ان كل ضروس العقل طلعت يعنى فى كل جنب من فمك 5 ضروس ولو انتى متاكده هل هو اانتى خلعتيه وللا لا لو خلعتيه اعملى اشعه واعرضيها على دكتور اسنان ممكن يكون لسه فاضل جدر وللا حاجه لو لا ممكن يكون الدرس اللى فوق خابط فيها علشان كده هى بتورم وممكن يكون لا كده ولا كده وده ورم عادى

المهم علشان كل اسنانك عتجيبى زجاجة مضمضه اى نوع زى bitadin او dg wash + علبه حبوب milga +زجاجة مس اسنان من الصيدليه وبتكون معاها فرشاه تعماى بيها اللثه براحه ومتغسليش اسنانك اليومين دول
شكرا لحضرتك يا دكتور
انا طلعلى كل دروس العقل بس مش كاملين يعنى نصهم بس اللى ظهر
وانا مخلعتش دروس غير اللبتية وكلها خلعتها عند دكتور يعنى مش فى البيت

د محمد السيد صالح
24-09-2008, 01:37 PM
شكرا لحضرتك يا دكتور
انا طلعلى كل دروس العقل بس مش كاملين يعنى نصهم بس اللى ظهر
وانا مخلعتش دروس غير اللبتية وكلها خلعتها عند دكتور يعنى مش فى البيت

طبعا الان لايوجد حل الا انك تعملى اشاعه وتعرضيها على دكتور اسنان مكان الضروس دى وتشوفى اما يكون فى ضروس واما لا شكرا لانك بتقولى انهم طوال زى القلم اعتقد ان دول دائمه والله اعلم احسن حل و الاشعه

marwa.m
24-09-2008, 01:46 PM
انا لسة مكملتش 16 سنة وطلعلى ضرس العقل هل دة وقت مبكر

المشكلة ان اللحمية طلعة فوقة ورحت للدكتور وقالى نقص اللحمية اونخلع الضرس

انا بصراحة مهتمتش
وخدت مضدات حيوية عشان كان عملى التهاب

المشكلة ان ساعات مبيوجعنيش وسعات بحس بألم جامد عند الاكل والشرب

وكمان بيسمع فى ودنى

الحل اية

د محمد السيد صالح
30-09-2008, 06:30 PM
انا لسة مكملتش 16 سنة وطلعلى ضرس العقل هل دة وقت مبكر

المشكلة ان اللحمية طلعة فوقة ورحت للدكتور وقالى نقص اللحمية اونخلع الضرس

انا بصراحة مهتمتش
وخدت مضدات حيوية عشان كان عملى التهاب

المشكلة ان ساعات مبيوجعنيش وسعات بحس بألم جامد عند الاكل والشرب

وكمان بيسمع فى ودنى

الحل اية

هو بالضبط زى ما قال الدكتور طبعا نقص اللحميه افضل لو انتى ما عملتيش كده كل شويه عتورم وعتعمل التهاب بلاش مضاد ممكن مضمضه وخلاص لحد ما تعملى كده

ّنغمّ
30-09-2008, 07:45 PM
اولا انتى عندك كام سنه لو اكتر من 12 او 15 وانتى خالعه الضروس دى يبقى احتمال كبير ما تطلعش تانى اما عكس كده ممكن تطلع يعنى انتى خلعاهم وانتى عندك كام سنه
دكتور انا دلوقتى عندى 16 سنه وعندى فراغ كبير اوى قرب عينى حتى سقف فمى
مكان الضرسين
وبعدين انا طلعلى دروس العقل بقالهم كتير وبيطلعوا بطىء اوى
انا عندى اللحميه متضخمه *شلتها بس مش كلها*كانت جنب لبفراغ مكان الضرس
عندى الامور مبهدلة خالص
هل ممكن كل المشاكل دى بسبب ضرسين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انهم خرموا فمى وانفى بقى كله مفتوح على بعضه
معلشى زهقت حضرتك اوى

د محمد السيد صالح
24-10-2008, 02:15 AM
دكتور انا دلوقتى عندى 16 سنه وعندى فراغ كبير اوى قرب عينى حتى سقف فمى
مكان الضرسين
وبعدين انا طلعلى دروس العقل بقالهم كتير وبيطلعوا بطىء اوى
انا عندى اللحميه متضخمه *شلتها بس مش كلها*كانت جنب لبفراغ مكان الضرس
عندى الامور مبهدلة خالص
هل ممكن كل المشاكل دى بسبب ضرسين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انهم خرموا فمى وانفى بقى كله مفتوح على بعضه
معلشى زهقت حضرتك اوى

اولا اسف على عدم الرد السريع بس انا مشغول شويه بالنسبه لحالتك لازم دكتور يشوفك شخصيا ممكن يكون التضخم بسبب اللحميه لان المنطقه اللى فوق دى كلها مرتبطه ببعضها شويه
وشكرا

د محمد السيد صالح
10-11-2008, 07:32 PM
انشاء سلسله مبسطه ان شاء الله هذه اول شىء لها ملف بور بوينت هذه السلسله تعلمك كل شىء عن الاسنان هذه البدايه وان شاء الله الى النهايه معا وهذه طريقه مبسطه جدا لمعرفه كل شىى عن الاسنان اتمنة ان تكون مفيده

http://www.ziddu.com/download/2623734/.ppt.html

asmaa_farrag
27-11-2008, 03:28 PM
في الحقيقه انا عندي مشكله في فكي وهي ان الفكين بينهم فرق كبير وحينما ذهبت للدكاتره شخصوها بأسم اوبن بايت او العضه المفتوحه ولكني حينما قررت العلاج وجد مشكلتين وهما المشكله الاولي في مدي كفأه الدكتور حيث انني لم اجد من اثق فيه لانها عمليه علي حد علمي ليست بالهينه والمشكله الثانيه هي تكلفه العمليه العاليه جدا وانا الان احتاج ان تدلني علي مكان او اسم دكتور اذهب اليه واريد ان اعرف راي حضرتك في فرصه نجاح العمليه علما بأني ابلغ من العمر 22 عام وجزاكم الله خير علي هذا المجهود المبذول

د محمد السيد صالح
01-12-2008, 11:50 PM
في الحقيقه انا عندي مشكله في فكي وهي ان الفكين بينهم فرق كبير وحينما ذهبت للدكاتره شخصوها بأسم اوبن بايت او العضه المفتوحه ولكني حينما قررت العلاج وجد مشكلتين وهما المشكله الاولي في مدي كفأه الدكتور حيث انني لم اجد من اثق فيه لانها عمليه علي حد علمي ليست بالهينه والمشكله الثانيه هي تكلفه العمليه العاليه جدا وانا الان احتاج ان تدلني علي مكان او اسم دكتور اذهب اليه واريد ان اعرف راي حضرتك في فرصه نجاح العمليه علما بأني ابلغ من العمر 22 عام وجزاكم الله خير علي هذا المجهود المبذول

والله انا افضل فى مثل هذه الحالات الذهاب الى اقرب جامعه فيها كليه طب اسنان وهناك ان شاء الله فى خير كتير

asmaa_farrag
03-12-2008, 05:55 PM
انا يادكتور والله ذهبت لاحدي الجامعات لكني لم اجد من يساعدني والمعامله هناك سيئه جدااااا 0 وبعدين يادكتور من فضلك عايزه اعرف رأي حضرتك في فرصه نجاح العمليه وجزاكم الله خيرا

د. عمارة
03-12-2008, 07:06 PM
بص هو انت لو شلت الحشو او سيبته ان شاء الله لايضر وان كان انك تشيل الحشو صعب شويه انت شيبه الى 12 سنه وهو عيغير لوحده لو ما غيرش الدكتور عيخلعهم

كل الشكر والتقدير
وجزاك الله كل خير

وفقكم الله

Mo'MeN 2
09-12-2008, 09:50 PM
انا يا دكتور سنانى كانت بيضا بياض طبيعى يعنى بس مش صفرا خالص...من اول السنة دى لقيتها اصفرت درجة مش كتير يعنى..وكمان لقيت فى السنان من تحت كده ابتدى اللى هيا مينا الاسنان ابتدت تبقى شفافة يعنى مش ذى باقية السنان وده طبعا اخر طرف فى سنانى خالص يعنى مش جزء اصلا ده مجرد خط صغير خالص ...فا انا عايز الاقى فى حكاية الصفار الضئيل المفاجئ ده وكمان لمينة الاسنان وياريت حل سريع مع العلم انى مش بشتكى من اى حاجة فى سنانى وهى قوية وجميلة جدا الحمد لله...وانا اسف انى اتاخرت على حضرتك يا دكتور.

د محمد السيد صالح
11-12-2008, 10:52 PM
انا يا دكتور سنانى كانت بيضا بياض طبيعى يعنى بس مش صفرا خالص...من اول السنة دى لقيتها اصفرت درجة مش كتير يعنى..وكمان لقيت فى السنان من تحت كده ابتدى اللى هيا مينا الاسنان ابتدت تبقى شفافة يعنى مش ذى باقية السنان وده طبعا اخر طرف فى سنانى خالص يعنى مش جزء اصلا ده مجرد خط صغير خالص ...فا انا عايز الاقى فى حكاية الصفار الضئيل المفاجئ ده وكمان لمينة الاسنان وياريت حل سريع مع العلم انى مش بشتكى من اى حاجة فى سنانى وهى قوية وجميلة جدا الحمد لله...وانا اسف انى اتاخرت على حضرتك يا دكتور.

اولا ممكن الصفار اللى فى اسنانك ده يكون من كتر شرب الشاى او قهوة خصوصا انك فى ثانويه بجانب طبعا انك ما بتغسلش سنانك وعدم غسيل الاسنان خطير جدا اغسل سنانك وشوف الميناء عتعمل ايه كده

Mo'MeN 2
11-12-2008, 11:18 PM
اولا ممكن الصفار اللى فى اسنانك ده يكون من كتر شرب الشاى او قهوة خصوصا انك فى ثانويه بجانب طبعا انك ما بتغسلش سنانك وعدم غسيل الاسنان خطير جدا اغسل سنانك وشوف الميناء عتعمل ايه كده

اولا يا دكتور انا بشرب قهوة كل شهر مرة او مرتين بالكتير والشاى كل تلات ايام او اربعة كده يعنى بعيد اصلا عن المنبهات...ثانيا انا بغسل سنانى كل يوم بليل يعنى ولو نسيت بتبقى كل يومين لكن مش اكتر من كده نهائى
...يا ترى بقى ايه الحل بعد الكلام ده؟؟

keko16
10-01-2009, 12:40 AM
جزاك الله خير يا دكتور محمد بس عندي سؤال أنا عندي 16 سنه وعندي 4 دروس بتطلع وفي درس منهم اللي ي الناحية اليمين تحت بيطلع يدخل ي خدي ومعورني جامد فيه ففي دواء معين أخده س ميكنش بينيم جزاك الله خير

ريم البنا
10-01-2009, 09:35 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اولا جزاك الله خيرا علي هذا المجهود

انا بقي كنت مركبه جهاز تقويم متحرك
وخلاص دلوقتي اتشال
بس لسه اسناني الي فوق مش منتظمه كويس
وبعدين انا عندي النابين الي فوق متخلعوش خالص
والدكتور قالي خلاص مش ينفع ينزلوا تاني لان حصل دمور
وهم اصلا منزلوش بسبب ضيق الفك ونقص كالسيوم
ده طبعا بعد الاشعه وبعد اخذ الكالسيوم
وقالي ان جهاز التقويم فيه جهاز لتوسيع الفك يعني ممكن الناب ينزل
وبعدين قالي لا خلاص حصل ليهم دمور

فراي حضرتك ايه؟؟

زهرة الياسمين
11-01-2009, 12:51 AM
انا عندى نفس مشكلة ريم
وانا صغيره وقعت وسنانى اتلخبطت
ومش منتظمه خااااالص وعايزه بس
اعرف لو ركبت جهاز تقويم هل ممكن
انهم ينتظموا تانى وكم هى نسبة النجاح
وجزاك الله خيرا

د محمد السيد صالح
23-01-2009, 05:57 PM
جزاك الله خير يا دكتور محمد بس عندي سؤال أنا عندي 16 سنه وعندي 4 دروس بتطلع وفي درس منهم اللي ي الناحية اليمين تحت بيطلع يدخل ي خدي ومعورني جامد فيه ففي دواء معين أخده س ميكنش بينيم جزاك الله خير

اخلعيه احسن لو كان الاخير من وراء يعنى درس العقل

د محمد السيد صالح
23-01-2009, 06:03 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اولا جزاك الله خيرا علي هذا المجهود

انا بقي كنت مركبه جهاز تقويم متحرك
وخلاص دلوقتي اتشال
بس لسه اسناني الي فوق مش منتظمه كويس
وبعدين انا عندي النابين الي فوق متخلعوش خالص
والدكتور قالي خلاص مش ينفع ينزلوا تاني لان حصل دمور
وهم اصلا منزلوش بسبب ضيق الفك ونقص كالسيوم
ده طبعا بعد الاشعه وبعد اخذ الكالسيوم
وقالي ان جهاز التقويم فيه جهاز لتوسيع الفك يعني ممكن الناب ينزل
وبعدين قالي لا خلاص حصل ليهم دمور

فراي حضرتك ايه؟؟

والله التقويم ده لازم واحد يشوفه واللى الدكتور بيشوفه بيكون هو الصح بس ضمور ده صعب شويه ممكن تروحى اى جامعه قريبه منك احسن

keko16
23-01-2009, 06:03 PM
السلام عليكم يا دكتور
هو الدرس لسة بيطلع يعني مش ظاهر هو عبارة عن سنتين جنب بعض لكن مش كبير وكل اللي طلع طالع نصف درس ممكن حضرتك تقولي ليه

د محمد السيد صالح
03-02-2009, 03:22 PM
السلام عليكم يا دكتور
هو الدرس لسة بيطلع يعني مش ظاهر هو عبارة عن سنتين جنب بعض لكن مش كبير وكل اللي طلع طالع نصف درس ممكن حضرتك تقولي ليه

هى الدروس ممكن تكون كامله بس انته اللى مش عارف لان الدرس بيكون متغطى من الجنب باللثه ولو ما طلعتش كلها عتطلعه برده بس اصبر عليها شويه الدرس اللى طلع مه سنتين لو مضايقك خالص ممكن تشيله لو لا خلاص
لو شيلته ما عياثر كتير ما تخاف

hulya
04-05-2009, 09:24 PM
انا يا دكتور عندي 14 سنة
وكل سناني وضروسي مسوسين
ضرسين منهم متاكلين علي الاخر ولما رحت للدكتور قالي لازم يتعمل حشو عصب لكن الامتحانات قربت ومعنديش وقت اروح للدكتور فياريت حضرتك تقول لي علي اسم مسكن اقوي انا كنت باخذ كتافلام ولما ضرسي يورم كنت باخد مضاد حيوي كوناز ودول كتابهم لي الدكتور وكان بيضيع الورم في حوالي خمس ايام فياريت حضرتك تقول لي علي مسكن اقوي ومضاد سريع المفعول عقبال ما تخلص الامتحانات واحشي العصب
وشكرا

Confidence
11-05-2009, 02:19 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ممكن تقول لنا يا دكتور كيفية المحافظة على الأسنان لاجتناب التسوس
و ما هى المعاجين الافضل
و شكرا

سارة555
03-07-2009, 10:38 PM
انا دروسى كلها متاكلة لدرجة انها بتتكسر اثناء الاكل يعنى وانا باكل مثلا بلاقى حاجات بتقرقش واجى ابص الاقى حته من درس اتكسرت وبرده نفس الكلام لما باكل حاجة جامدة عليها وجربت اخد حبوب كالسيوم بس الدكتور قالى ان الكالسيوم مش هيأثر دلوقتى وان المفروض كنت اخده من 3 او4 سنين مع العلم ان عمرى 18 وان تقريبا كل دروسىبدأت تظهر فيها السوسةانا حاسة ان كمان كام سنة هركب طقم لو الموضوع استمر بالشكل دة ........رجاء اريد حل لهذه المشكلة

د محمد السيد صالح
04-07-2009, 01:55 PM
انا يا دكتور عندي 14 سنة
وكل سناني وضروسي مسوسين
ضرسين منهم متاكلين علي الاخر ولما رحت للدكتور قالي لازم يتعمل حشو عصب لكن الامتحانات قربت ومعنديش وقت اروح للدكتور فياريت حضرتك تقول لي علي اسم مسكن اقوي انا كنت باخذ كتافلام ولما ضرسي يورم كنت باخد مضاد حيوي كوناز ودول كتابهم لي الدكتور وكان بيضيع الورم في حوالي خمس ايام فياريت حضرتك تقول لي علي مسكن اقوي ومضاد سريع المفعول عقبال ما تخلص الامتحانات واحشي العصب
وشكرا

اسف على عدم الرد حيث اننى كنت مشغول واظن انتى خلصتى امتحانانت وتقدرى تعلجيهم

Dr. Toka
20-07-2009, 07:26 PM
انا عندى مشكلة وهى ان الفك بتاعى بيطق واحيانا بيوقف مش بعرف احركه نهائى وعندى اسنان معوجة وعايزة اسال ياترى لو عملت تقويم هيعالج مشكلة الطقطقة دى و لا لان دلوقتى بقيت احس بالم فظيع فى الفك وبعدها تجيلى دوخة وصداع جامد فبجد عايزة حضرتك تقولى على علاج للمشكلة دى لانها بقت تعبانى اوى اليومين دول

طمطومة
08-08-2009, 04:05 AM
انا مش عارفة ابتدى منين ب سهاحاول ابتدى
انا عملت حادثة ووقعت 4 اسنان من الفك العلوى
وبعد الحادثة عملت ليهم تثبيت بس للاسف مالقتش الاربعة لاقيت تلاتة منهم
بس كانت المستشقى سيئة وكان التثبيت خطا وعمل صديد وتورم فى وشى
وبعد الغملية ب4 ايام عملت عملية تانية فى مستشقى كبيرة وبالفعل ثبتولى ال3 سنان
وقعدت مركبة جهاز حديدى لمدة سنة او اكتر واستمريت فى العلاج
ولك لماجيت اشيله فى سنة كان عصبها فيه ضمور فالدكتور اقترح انى اعمله علاج عصب
ولكنى ماعملتش وبعديها لاقيت السنة ابتدت تتحرك فاعملت ليها العلاج وثبتت الحمدلله
بعديها السنة اللى جنبها ابتدت تتحرك روحت للدكتور قال دى فيها تاكل ولازم تتشال وغير كدا فى فراغ جنبها مكان السنة اللى مش لقتها وقت الحادثة فاقلى مش هينفع تركيب غير لما اشيل السنة اللى بتتحرك
فاطبعا بعد كل الدوخة دى هاشيل سنتين من اللى ثبتهم وهاسيب سنة واحدة فقط

ونا صراحة مش عايزة اشيلهم لو فى طريقة تانية لتثبيتهم؟
مش مهم والفراغ اركب ليه سنة متحركة

سورى للاطالة وارجو الافادة من حضرتك

Dr / nano
02-10-2009, 04:49 PM
أنا يا دكتور عندي 13 سنة وأسناني لما كانت لبنية كانت لونها أبيض وجميل لكن لما بدلتها بالأسنان الدائمة لونها أصفر وما بتبيضش خالص يا تري إيه الحل بدون ضعف الأسنان يا دكتور

نورالحق
11-11-2009, 06:10 PM
السلام عليكم
اعتذر يادكتور هو سؤال اطمئنان على احد دكاترة تقويم الاسنان فى طب اسنان
القاهرة اسمه دكتور عصام محمد علام سمعت ان والدته توفيت فهل هو بخير و كيف ارسل برقية عزاء له رقم عيادته ليس معى الآن

سندريلا5
19-12-2009, 06:07 PM
السلام عليكم دكتور
جزاك الله كل الخير علي هذا المجهود الجميل
لو سمحت يا دكتور انا عندي سؤال
هو انا عندي سن من وره او ناب تقريبا سوست في حته صغيره بس انا مدايقه منها وهي ليها فتره كبيره حوالي اكتر من سنه وانا دايما بنضفها مع نفسي لكن اثرها باين فانا خايفه تعدي باقي الاسنان وكمان في مكانها ثقب كده مايقني اعملها ايه
كمان عندي الانياب مصفره شويه عن باقي الاسنان هل في علاج
يا ريت يا دكتور لو حضرت تنزلنا افضل طريقه للعنايه بالاسنان
معلش يا دكتور انا اسفه للاطاله
شكرررررررررررررررااااااااااااااااااا

دلع الهوانم
11-02-2010, 07:42 PM
انا عندي بنتي عندها 7 سنوات ولسة بتبدل بس الاسنان اللي نازلة كاها معوجة اعمل اية هل تروح لدكتور تقويم الان ام لا

الاستاذ عوض على
06-03-2010, 10:02 AM
جزاك الله خيرا

د محمد السيد صالح
02-04-2010, 09:57 PM
انا عندى مشكلة وهى ان الفك بتاعى بيطق واحيانا بيوقف مش بعرف احركه نهائى وعندى اسنان معوجة وعايزة اسال ياترى لو عملت تقويم هيعالج مشكلة الطقطقة دى و لا لان دلوقتى بقيت احس بالم فظيع فى الفك وبعدها تجيلى دوخة وصداع جامد فبجد عايزة حضرتك تقولى على علاج للمشكلة دى لانها بقت تعبانى اوى اليومين دول

هناك مجموعه فى الصيدليه orthogroup اسالى عليها

ممتازه

د محمد السيد صالح
02-04-2010, 10:00 PM
انا مش عارفة ابتدى منين ب سهاحاول ابتدى
انا عملت حادثة ووقعت 4 اسنان من الفك العلوى
وبعد الحادثة عملت ليهم تثبيت بس للاسف مالقتش الاربعة لاقيت تلاتة منهم
بس كانت المستشقى سيئة وكان التثبيت خطا وعمل صديد وتورم فى وشى
وبعد الغملية ب4 ايام عملت عملية تانية فى مستشقى كبيرة وبالفعل ثبتولى ال3 سنان
وقعدت مركبة جهاز حديدى لمدة سنة او اكتر واستمريت فى العلاج
ولك لماجيت اشيله فى سنة كان عصبها فيه ضمور فالدكتور اقترح انى اعمله علاج عصب
ولكنى ماعملتش وبعديها لاقيت السنة ابتدت تتحرك فاعملت ليها العلاج وثبتت الحمدلله
بعديها السنة اللى جنبها ابتدت تتحرك روحت للدكتور قال دى فيها تاكل ولازم تتشال وغير كدا فى فراغ جنبها مكان السنة اللى مش لقتها وقت الحادثة فاقلى مش هينفع تركيب غير لما اشيل السنة اللى بتتحرك
فاطبعا بعد كل الدوخة دى هاشيل سنتين من اللى ثبتهم وهاسيب سنة واحدة فقط

ونا صراحة مش عايزة اشيلهم لو فى طريقة تانية لتثبيتهم؟
مش مهم والفراغ اركب ليه سنة متحركة

سورى للاطالة وارجو الافادة من حضرتك

من الواضح ان كان فى خطا فى تثبيتهم فى الاول لازم تشياهم

الف سلامه

د محمد السيد صالح
02-04-2010, 10:04 PM
أنا يا دكتور عندي 13 سنة وأسناني لما كانت لبنية كانت لونها أبيض وجميل لكن لما بدلتها بالأسنان الدائمة لونها أصفر وما بتبيضش خالص يا تري إيه الحل بدون ضعف الأسنان يا دكتور

مش مشكله الحل ايه

بس المشكله لونها اصفر ليه:

ممكن الاسنان لونها يتغير ال اصفر للاسباب الاتيه :

1. حسب البيئه اللى بتعيشى فيها لو انتى بتشربى ماء طلمبه او حادقه مثل الارياف ودى ما لها حل

2. ممكن بسبب ان والدتك كانت بتاخد ادويه معينه وهى حامل وهذه ما لها حل

3. ممكن لونها يتغير بسبب شرب شاى او قهوه ودى ليها حل

1 . 2 ممكن يكون ليها حل وهى ان احنا نبرد السنه من الامام ونضع عليها زى حاجه بيضاء يعنى لازقه مثلا

احاول التبسيط

بس مكلفه شويه

د محمد السيد صالح
02-04-2010, 10:06 PM
السلام عليكم دكتور
جزاك الله كل الخير علي هذا المجهود الجميل
لو سمحت يا دكتور انا عندي سؤال
هو انا عندي سن من وره او ناب تقريبا سوست في حته صغيره بس انا مدايقه منها وهي ليها فتره كبيره حوالي اكتر من سنه وانا دايما بنضفها مع نفسي لكن اثرها باين فانا خايفه تعدي باقي الاسنان وكمان في مكانها ثقب كده مايقني اعملها ايه
كمان عندي الانياب مصفره شويه عن باقي الاسنان هل في علاج
يا ريت يا دكتور لو حضرت تنزلنا افضل طريقه للعنايه بالاسنان
معلش يا دكتور انا اسفه للاطاله
شكرررررررررررررررااااااااااااااااااا

بالنسبه للطريقه للعنايه بالاسنان سيتم انشاء موقع كامل لذلك قريبا ان شاء الله

بالنسبه للمسوسه لازم تتعالج علسان هتبوط باقى الاسنان

د محمد السيد صالح
02-04-2010, 10:08 PM
انا عندي بنتي عندها 7 سنوات ولسة بتبدل بس الاسنان اللي نازلة كاها معوجة اعمل اية هل تروح لدكتور تقويم الان ام لا

هى المفروض ما تنزل معوجه طبعا

اعتقد ان عرضها على دكتور افضل

د محمد السيد صالح
02-04-2010, 10:09 PM
جزاك الله خيرا

اشكرك استاذ عوض
وجزاك

alea2009
04-04-2010, 05:40 PM
السلا م عليكم دكتور محمد
جزاكم الله كل خير على هذا المجهود الرائع و انا عندى استفسار ايه هو احسن معجون للاسنان ؟
وهل فى طرق اخرى للاسنان غير المتناسقة غير التقويم لان التقويم بياخد وقت طويل ؟
وجزاك الله كل خير

زائر غير مسجل
24-04-2010, 05:07 PM
اثناء الطعام عضضت لسانى وبعد حوالى اسبوع رايت جزء كبير اسفل اللسان به كمبة كبيرة من الدم الفاسد تقريبا بطول اللسان الجهة اليمنى انزعجت جدا ولما كنت دائما اتصرف بنفسى فى حالة وجود اى دم فاسد فى اصابع اليد او القدم نتجية ضربة مفاجئة او خبطة غير مقصودة كنت افتح جزء من الاصبح لتصريف الدم الفاسد وقمت بنفس العمل تقريبا وضغطت على جانى اللسان الايمن وبالفعل تسرب كمية كبيرة من الدم الفاسد وكان الام بسيط ولكن بعد ايام عدة زاد الالم بشدة واصبحت عاجز عن النطق بالكلام الا همسا وعند تحريك اللسان احس بالم شديد وكذلك صاحب الالم صعوبة فى البلع وسالت الاطباء احدهم قال انه ليس هناك علاج ويندمل الجرح تلقائيا بعد عدة ايام ومضى اكثر من اسبوع الان ارشدنى الى عمل الصواب جزاك الله كل خير على فكرة ان مريض بالسكر ولكنى احافظ على معدل السكر بالقياس كل فترة وبتنظيم الطعام ومعدل السكر صايم 148 والمعدل بعد الاكل 164

د محمد السيد صالح
25-04-2010, 01:15 PM
السلا م عليكم دكتور محمد
جزاكم الله كل خير على هذا المجهود الرائع و انا عندى استفسار ايه هو احسن معجون للاسنان ؟
وهل فى طرق اخرى للاسنان غير المتناسقة غير التقويم لان التقويم بياخد وقت طويل ؟
وجزاك الله كل خير

بص هى المعاجين كلها واحده واللى بيفرق بينهم وبين بعض هى نسبه الفلورايد

وافضل معجون به نسبه فلورايد هو السنسوداين

بالنسبه للتقويم

لازم رويه الحاله لان كل حاله حسب حالتها ممكن تقويم وممكن غير كده وممكن تتحل بحاجه بسيطه خالص

dodo1010
14-05-2010, 01:13 PM
انا عندى مشكلة مضيقانى جدا وذهبت الى اكثرمن دكتور ولم اجد نتيجة وهى اننى اعانى من كثرة اللعاب بالفم
فبعض الدكاترة قاموا بازالة الجير ولم يتغير الموضوع
علما باننى ادوم على استخدام الفرشاة والمعجون
فارجو ان تجد لى حل يادكتور........شكرا

Doctor S.E
30-05-2010, 02:14 AM
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اولا شكرا يا دكتور على العياده الرائعه دي
ثانيا .... انا كنت مركبه تقويم عشان النابين عندي كانوا بارزين عن بقيه الاسنان شويه و بعد سنه فكيته و ركبت التثبيت ده حوالي 5 - 6 شهور كده و شلته
بس السؤال دلوقتي اثار التقويم باينه في اسناني كأنها عامله بقع و مضيقاني اعمل فيها ايه ؟
و كمان هل ممكن النابين يرجعوا تاني مع مرور الزمن و لا ايه لحسن ساعات بحس انهم طلعوا عن اول ما فكيته ؟؟؟
و شكرا لحضرتك مرة تانيه

دكتور سامح
22-06-2010, 11:38 AM
السلام عليكم

انا يا دكتور عندى السنتين الاماميتين العلويتين اطول من اللى جنبهم خصوصا انا شفتى لعليا مقوسه لاعلى و ده بيخلى سنانى شكلها مش كويس و تاعبنى نفسيا و دايما بخفى ابتسامتى و ماث عليا فى حياتى العمليه

عشان كده قررت اعمل برد للسنتين دول بس كنت عاوز اسال حضرتك ع حاجا معينه

1-تكاليف لبرد للستنين فى مصر (فى حدود من كام لكام)
مع العلم انهم سنتين الامامتين العلوينين بس .. مش كل الاسنان
2-هل تحتاج بنج..
3-هل لها مضاعافات فى المستقبل
4-هل للعمليه سن معين

وشكرا و انا مستنى ردك على نار

قناوية
26-06-2010, 12:42 PM
أرجو معرفه اخر سن يتم فيه تبديل الاسنان البنية بالدائمه حيث أن أبنى عمره 9 سنوات ولم يبدل سوى سنه واحده فقط كما أن أسنانه الأماميه تبدو صغيره الحجم جداً فبماذا تنصحنى

eleslam77
20-07-2010, 12:54 PM
بسم الله الرحم الرحيم
انا عندى السنتين الاماميتين من الفك العلوى واحدة مكسورة والتانية سليمة موعوجين حبه
المشكلة انى مبعرفش اشرب بيبسى خاصة " ميرندا تفاح " اول ما الميرندا تلمس السنة تكهربنى كهربه فظيعة
يا رب الاقى الحل عندكم:bosyht9:

alea2009
21-07-2010, 12:08 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
ايه علاج نزول الدم من الاسنان بصورة مستمرة
وهل له علاقة بنوعية التغذية؟

مونى333
31-07-2010, 09:54 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

انا يا دكتور وانا عندى حوالى 10 سينين اتكسر درسى <_<و طبعا روحت لدكتور و موت العصب :wacko:بتاع الدرس وبعدين حشهولى حشو مؤقت وكان المفروض اكمل واعمل طربوش بس انا كسيلت وعيشت بيه كدة لحد الان وانا عندى 16 سنة و فى خلال الاسبوع الى فات شعرت بصداع شديد ولم اكن اعرف مصدر وبعدين ذهبت الى دكتور فقالى ان الحشو واقع وشاله و عملت اشعة وقالى ان فية خراج تحته واعطانى مضاد حيوى اسمه هاى بيوتك وانا باخدة الان بس ايه الحل بعد كدة !!!!
هل احشيه واعمل طربوش ؟ وله لازم يتشال ولو اتشال الدرس لازم اركب درس وله ممكن اعيش بيه كدة ؟؟؟ لانى مش باكل على الدرس دة من يوم ماتكسر وارجو الرد سريعاااااااااااااااااااااااا

وعندى سؤال تانى هل الخراج الى دحت الدرس يعملى صعوبة وضيق فى التنفس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وشكرااااااااااااااااا لحضرتكم جداااااااااا واسف للاطالة
:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:

شريف حسن .
05-08-2010, 03:05 PM
زوجتى حامل وعندها الم فى اللثة كلما تأكل اى شى لوجود بقايا اكل مما يجعلها تحاول تنظيفها ولكن يصاحبها الم شديد ارجو الافاده

MUSTAFAEGYPT
22-08-2010, 04:13 AM
هل يجوز المضمضة بماء الاكسيجين

العمل سبب الامل
22-08-2010, 04:46 AM
انا عندى سؤال مهم
انا كان عندى سنة لبنية و السنة و كانت بتتفتت من جوة يعنى المنظر مكاااان ظاهر
رحت احشيها الدكتور قال مينفعش مع العلم انىبرغم داخلة فى 17 سنة الا انى عملت اشاعة بتبين ان السنة ملهاش جذر يعنى مش هيطلع بدالها
الدكتور خلعها و قلت و المنظر قاللى متقلقيش السنان بيتغير مكانها لحد 18 سنة
قلت له يعنى ايه قاللى ان فيه سنان فى الجنب الشمال راكبة على بعضها و مكان الفراغ ده هتتسوى اسنانك لان تكوين المينا لم يكتمل او حجة زى كده بس هياخد وقت حوالى 6شهور
يا ترى كلام الدكتور صح و لا ايه؟ و جزاكم الله خيرا

يارب أنجح يارب
22-08-2010, 06:44 AM
أنا أنجبت ..لكن أثناء الحمل وبعد الولادة مأخدتش كالسيوم خااالص ...
وده لإن الكالسيوم بيذود ضربات القلب عندى وبيحسسنى بدوخه ...فكنت فى فترة الحمل مكتفيه بقرص واحد
فيرو كال يوميا ...
لكن دلوقت بعانى من ضعف شديد فى ألأسنان وألم يصاحب أكل الحلو ...وكمان مبقدرش أكل خالص على الجنب الشمال للسنان ..
فياريت ألاقى حل ..وجزاكم الله خيرا

اشرف البيه
23-09-2010, 04:42 PM
جزاك الله خيرا على مجهودك

د محمد السيد صالح
10-10-2010, 07:15 PM
اثناء الطعام عضضت لسانى وبعد حوالى اسبوع رايت جزء كبير اسفل اللسان به كمبة كبيرة من الدم الفاسد تقريبا بطول اللسان الجهة اليمنى انزعجت جدا ولما كنت دائما اتصرف بنفسى فى حالة وجود اى دم فاسد فى اصابع اليد او القدم نتجية ضربة مفاجئة او خبطة غير مقصودة كنت افتح جزء من الاصبح لتصريف الدم الفاسد وقمت بنفس العمل تقريبا وضغطت على جانى اللسان الايمن وبالفعل تسرب كمية كبيرة من الدم الفاسد وكان الام بسيط ولكن بعد ايام عدة زاد الالم بشدة واصبحت عاجز عن النطق بالكلام الا همسا وعند تحريك اللسان احس بالم شديد وكذلك صاحب الالم صعوبة فى البلع وسالت الاطباء احدهم قال انه ليس هناك علاج ويندمل الجرح تلقائيا بعد عدة ايام ومضى اكثر من اسبوع الان ارشدنى الى عمل الصواب جزاك الله كل خير على فكرة ان مريض بالسكر ولكنى احافظ على معدل السكر بالقياس كل فترة وبتنظيم الطعام ومعدل السكر صايم 148 والمعدل بعد الاكل 164

هو فعلا هيصحى لوحده ومانه صحى لكن الغرض من العياده افاده الاخرين ايضا واسف لانشغالى

ممكن بس تاخد oracure ده جل ممكن يخدر او يسكن اللسان لحد ما يصحى وهيزود من شفاءه ان شاء الله

والشفاء بيد الله

الف سلامه عليك

د محمد السيد صالح
10-10-2010, 07:17 PM
انا عندى مشكلة مضيقانى جدا وذهبت الى اكثرمن دكتور ولم اجد نتيجة وهى اننى اعانى من كثرة اللعاب بالفم
فبعض الدكاترة قاموا بازالة الجير ولم يتغير الموضوع
علما باننى ادوم على استخدام الفرشاة والمعجون
فارجو ان تجد لى حل يادكتور........شكرا

اللعاب ممكن يكون من اسباب كتيره وهو مش من الجير
انصحك بالذهاب الى جامعه وليس طبيب يعنى استاذ دكتور

روحى الى اقرب جامعه ليكى

د محمد السيد صالح
10-10-2010, 07:18 PM
اولا شكرا يا دكتور على العياده الرائعه دي
ثانيا .... انا كنت مركبه تقويم عشان النابين عندي كانوا بارزين عن بقيه الاسنان شويه و بعد سنه فكيته و ركبت التثبيت ده حوالي 5 - 6 شهور كده و شلته
بس السؤال دلوقتي اثار التقويم باينه في اسناني كأنها عامله بقع و مضيقاني اعمل فيها ايه ؟
و كمان هل ممكن النابين يرجعوا تاني مع مرور الزمن و لا ايه لحسن ساعات بحس انهم طلعوا عن اول ما فكيته ؟؟؟
و شكرا لحضرتك مرة تانيه

بالنسبه للبقع ده من الدكتور ودى غلطه منه روحى له تانى وهو يعالجهم

النابين طبعا ممكن يرجعوا لو النابين مش معمولين بشكل سليم يعنى يبرجع للدكتور اللى عامله

د محمد السيد صالح
10-10-2010, 07:22 PM
السلام عليكم

انا يا دكتور عندى السنتين الاماميتين العلويتين اطول من اللى جنبهم خصوصا انا شفتى لعليا مقوسه لاعلى و ده بيخلى سنانى شكلها مش كويس و تاعبنى نفسيا و دايما بخفى ابتسامتى و ماث عليا فى حياتى العمليه

عشان كده قررت اعمل برد للسنتين دول بس كنت عاوز اسال حضرتك ع حاجا معينه

1-تكاليف لبرد للستنين فى مصر (فى حدود من كام لكام)
مع العلم انهم سنتين الامامتين العلوينين بس .. مش كل الاسنان
2-هل تحتاج بنج..
3-هل لها مضاعافات فى المستقبل
4-هل للعمليه سن معين

وشكرا و انا مستنى ردك على نار

التكاليف ببلاش ومش هيحتاجوا شىء لان الدكتور مش خسران شىء
لا مش هتحتاج بنج
اه ممكن يكون لها مضاعفات بس حااول ما تبردهمش لان ال1 مل من السنه عمره ما يتعوض
لا ده برد عادى ما فى مشكله

ولكن اللى افضل من البرد انك تروح لدكتور تقويم وهو هيعالج الكلام ده بدون اى مشكله وبسهوله كمان
بس ممكن تتكلف حوالى 4000 مصرى وهتبقى زى الفل

الف سيلامه بالتوفيق

د محمد السيد صالح
10-10-2010, 07:24 PM
أرجو معرفه اخر سن يتم فيه تبديل الاسنان البنية بالدائمه حيث أن أبنى عمره 9 سنوات ولم يبدل سوى سنه واحده فقط كما أن أسنانه الأماميه تبدو صغيره الحجم جداً فبماذا تنصحنى

طبعا ده غلط روحى لدكتور علشان يعمل اشعه
لانطك لبوما رحتيش ممكن الاسنان اللى تحت تطلع معوجه لان كده فى حاجه غلط لازم تتعمل بس الاسنان للاسف لازم تشخيص من الدكتور
يعنى ما ينفعش اقول على العلاج انا بوضح بس الرؤيه للناس

الف سلامه

د محمد السيد صالح
10-10-2010, 07:25 PM
بسم الله الرحم الرحيم
انا عندى السنتين الاماميتين من الفك العلوى واحدة مكسورة والتانية سليمة موعوجين حبه
المشكلة انى مبعرفش اشرب بيبسى خاصة " ميرندا تفاح " اول ما الميرندا تلمس السنة تكهربنى كهربه فظيعة
يا رب الاقى الحل عندكم:bosyht9:

الكهربه مع البيبسى بس وللا مع اى صاقعه

د محمد السيد صالح
10-10-2010, 07:26 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
ايه علاج نزول الدم من الاسنان بصورة مستمرة
وهل له علاقة بنوعية التغذية؟

ممكن يكون له علاقه بنوع التغذيه
وةلكن هناك اسباب كتير

من اهمها وجود
جير وده لازم يتشال بواسطه الدكتور
او ضعف فى اللثه ولازم فى الحاله دى فيتامينات

البارعه
17-10-2010, 03:52 AM
السلام عليكم يادكتور انا بشتكي من رائحه كريهه في اسناني من جهة اليسار مع العلم انه كان فيه ضرس متسوس في جهة اليسار وكانت الجهه كلها وصخه بسبب الضرس وكنت باكل على الجهه اليمين بس لا ن الضرس كان فيه فتحه وكان بيوجعني فعملت لها تنظيف والضرس عملت له قطع عصب وبعدين حشو الريحه خفت لكن اماختفت الكلام هذا قبل سنتين والحين الريحه الكريهه القويه رجعت مره ثانيه مالسبب وماذا افعل

الاستاذة منال
17-10-2010, 05:22 PM
لو سمحت يا دكتور

تخلل الاسنان له علاج

محمدضاحى
20-10-2010, 02:02 PM
اى حد عنده استفسار طبى يتفضل يكتب وان شاء الله سنحاول الاجابه عليه
ألم التسوس ايه علاجة؟

دعاء السماء
09-11-2010, 12:53 PM
فكرةالعيادة دى رائعة احييك عليها لانها هتفيد ناس كتير خاصة ان فى ناس كتير اسنانها فيها مشاكل وبتكسل تروح تكشف

atteyia
18-11-2010, 07:05 PM
اعانى بات من بكتريا باستمرار تؤلم لى ناب وضرس

كوكبه
18-11-2010, 11:52 PM
لو سمحت يادكتور انا عندي اخويا سنه 11فاتخبط في سنانه (الناب)فوقع فمشعرفين هو قديم ولا جديد وبرده عاوزين نعرف هو عنده الدروس بنخلعها مبتطلعش مافيش الا واحد اللي طلع ياريت الافاده وازاي نعرف الناب قديم ولا جديد وشكرا

كوكبه
20-11-2010, 01:53 AM
ولو سمحت يادكتور انا كان عندي درس محشي عصب وبعدها بشويه ظهرلي زي بوقبيقه رحت لدكتور وقالي ده خراج ولازم الدرس يتخلع علشان بياكل في عضم جسمك وانا مش عاوزه اخلعه حضرتك انا سناني متبهدله مش ناقصه درس يتخلع فهل فعلا فيه خراج بياكل في العظم وماذا افعل وبالنسبه لمامتي اللثه مابين الاسنان بتنزف فتعمل ايه انا اسفه طلباتي كتير

samirramzy
04-12-2010, 09:53 PM
مساء الخير يادكتور لوسمحت عندى بنت سنها سنتين وسبعة شهور والأنياب اللى تحت ظاهرة بسيط ومش راضية تطلع وهى خارج اللثة من أما م فما نصيحتكم ولكم جزيل الشكر

Hamada Radwan‏
29-12-2010, 12:49 AM
ما هو احسن معجون للعناية بالاسنان والحفاظ عليها من التسوس وما هو احسن معجون يساعد على تبيض الاسنان ارجو الرد وشكرا

نوجا على
10-01-2011, 03:37 PM
ابنى عندة7 سنوات يبدل الاسنان بس بتاخذ وقت طويل على متظهر الاسنان الثانية هل هذا طبيعى ؟

طالبة الجنة 2012
10-01-2011, 06:28 PM
لما بغسل سنانى بتنزل دم كتير اوى
ممكن تقولى يا دكتور دا علاجه ايه

نجمة الاحزان
13-01-2011, 02:21 PM
انا يادكتور اسنانى ايضا مصفرة حتى وصلت لدرجة انه يوجد خلف واخر الاسنان سواد وانا جربت كل شئ
مثل الاخت فتاة الاسلام بالضبط لكن لم يحدث تغيير
ارجو النصيحة التى تجعل اسنانى ناصعة البياض
واكون شاكرة حضرتك لو الرد بسرعة ارجوك

عصام الامير علي
14-01-2011, 10:36 AM
لو سمحت يا دكتور ممكن اسم معجون كويس لأنني جربت كتير وكله مبينفعش

Ashraf95
27-03-2011, 05:32 PM
انا السه عندى مش مسكه فى الاسنان وبتنزف

اسامه نور الدين
29-03-2011, 11:29 AM
انا يا دكتور عندى السنتين اللى قدام مكسورين بس ده من حوالى 6 سنين بس محدش اهتم بيهم و سابوهالى كده مكسورين و دلوقتى انا عايز اعملهم اى حاجه عشان يبقوا طبيعيين انا دلوقتى عندى 18 سنه اعملهم ايه و اللى هاعمله هيتكلف كام انا سمعت عن حاجه اسمها تلبيسه دى كويسه ولا ايه و هتبان ولا عادى و هتتكلف كام

moonmaster
30-03-2011, 01:23 AM
اعتقد يا جماعة الدكتور مدخلش من فتره طويلة!

لعل المانع خير ان شاء الله

RRRRREEE
16-05-2011, 01:40 PM
اخوانى اريد استشارة دكتور اسنان للضرورة القصوى(الم شديد)

عندى تسوس حدث بين درسين من حوالى 10 سنوات ذهبت احشى الفراغ اللى بدأ بة التسوس وتراكم الاكل ولكن الدكتور شافة وقال بسيط وتعال غدا احشية لك وبعدتطنشت ولم اذهب لةمع العلم انى منذ هذا اليوم لم ااكل على الناحية اللى فيها التسوس وبعد سنوات زاد التسوس بين الدرسين ذهبت للمستشفى الدكتور نظفة كويس وقال تعالى بكرة عشان نعمل اشعة عشان هنحشى الفراغ عصب
فسألت اصحابى عن موضوع الحشى العصب او الخلع فخوفونى جدا من ذالك ولم اذهب تانى ومنذشهرين بدا الالم يظهر عندما اشرب شيئ ساقع او امضغ بطريقه الخطأ على الدرسين حتى امس حدث ذالك والالم شديد ولم استطع النوم وظهر ورم فى اللثة تحت الدرسين

اولا اريد ااخذ شيئ الان يوقف الالم الشديد والورمفى اللثة والظاهر فى الخد ثم اذهب بعد ذالك لدكتور اسنان

ثانيااريد اعرف ما هو الحل الامثل الخلع ام حشوالعصب
ثالثا عندى نسبة من تراكم الجير هل فى علاج لازالتة

اسف جدا للاطالة وشكرا مقدما

monamode
18-05-2011, 03:36 PM
عندي سنه وقعت عاوزة ازرع سنه بدالها وتكون ثابته مش تقع بكام

طارق احمد عبد السلام
13-06-2011, 05:18 PM
يا دكتور ابنائى اسنانهم بتعمل طبقة لون اسود يالرغم من الغسل بالفرشاة
ومش تسوس

mai55
17-06-2011, 06:09 PM
انا طلعلى درس العقل وانا عندى 16 سنه ازاى

ahmed2525
28-06-2011, 01:13 PM
السلام عليكم
اختى عندها الم فى الفك الايمن
ولا تستطيع ان تاكل بسهولة

مرفت77
02-07-2011, 10:14 PM
اين الدكتوررررررررررررررررررررررررررررر

عزيزتي سالي
14-07-2011, 06:47 PM
يعني ايه تقويم الاسنان ده يا دكتور

اناعندي سنه لبنبه و عمري 26 سنه هل أخلعها؟ و شكرا

محمد لطف
28-07-2011, 10:52 PM
انا عندى اخت دلوقتى عمرها 12 سنه ولسه لم يخلع لها الا درسين فقط فهل هذا فيه ضرر لها؟

sher2009_ar
28-07-2011, 11:15 PM

m .ashrf
13-08-2011, 02:45 AM
موضوووووووووووووووع متميز

ABO 3LAA
15-08-2011, 07:06 AM
شكرااااااااااااااا

صفاء بهنساوي
22-08-2011, 10:48 AM
من فضلك يادكتور عندي استفسار : كلما استيقظت من النوم أجد فمي كله دم وأعتقد انه من اللثه إذانه إذا ضغطت على فمي ضغطه خفيفة أجد اللثة تنزف خاصة الأمامية ما تفسيرك لذلك وما الحل ؟ كما انني أشكو دائماً من رائحة كريهه بفمي مع انني أنظفها ارجو الإفادة.

aya ahmed awed
02-09-2011, 12:35 AM
لو سمحت ماذا يحدث اذا كان هناك حباية فى اللثة العليا

mido2022000
02-09-2011, 12:32 PM
يا دكتور عايز اعمل تقويم اسنان بس باسعار مخفضة لانى عندى ظروفى الخاصة

طالب فى الثانوية
02-09-2011, 04:49 PM
[b انا اعانى من الام فى الفك الايمن والايسر بتخلينى مش عارف افتح فمى كويس لدرجة انها تالمنى خلال الاكل والسبب لان اسنانى بتزيأ اثناء نومى وذهبت الى كثير من الاطباء لكن دون جدوة ارجوا من سيادتكم الرد
وكمان بلاحظ ان اسنانى بتكون طبقة سوداء من الداخل والدكتور خلانى استخدم معجون تبيض ولكن دون جدوى ارجوا الرد[/b]

مس/منال
03-12-2011, 05:57 PM
اين الدكتور ياجماعه انا عندى اسئله كتيييييير

همسه201017
24-12-2011, 12:11 PM
جزاك الله خيرا

حكاية مصرية
21-01-2012, 02:29 AM
عيزة اعرف احسن معجون اسنان اية

ريتاشا
30-04-2013, 10:50 PM
انا الناب بتاعى تحته اللثة ورمة بدون اى سبب مش عارفة من ايه ؟

رامي حسان
26-01-2014, 02:23 PM
لو سمحت عندي طفله عندها 9سنين مطلعتش الانياب خالص وفيه فسح مكانهم جامد والسنتين الاقدام مدببين لدرجه البنت جتلها عقده مبقيتش تضحك برحتها وبلاحظ ماثره جامد عليها بتقول انا مبحبش شكل اسناني ودتها لدكتره يقلولي هيطلعو مع التبديل ارجوك ساعدني كيف اتصرف واحنا في الاجازة

رامي حسان
26-01-2014, 02:36 PM
ارجو الرد السريع مع الشكر

monycat
24-03-2014, 07:50 PM
سلام عليكم لو سمجت يا دكتور انا عندى مشكله معقدانى انا سنانى كلها طالعه كويسه بس فى سنه جنب السنتين اللى فى النص من فوق مش طالعه والسنتين الكبار جاين على جنب شويه مكانها وشكلها وحش اعمل ايه؟

usamajok
24-03-2014, 08:26 PM
على طوووووووووووول من غير كلام اعمل تقويم للاسنان

بطوطة يوسف : سيدة بيت
14-11-2014, 10:41 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،، انا كان عندى استفسار انا بنتى عندها 6 سنوات بتبدل اسنانها خلعت اول سنتين الى تحت بس طالعين معوجين وهما لسة فى البداية هل ممكن تروح لدكتور اسنان يعطى لها شئ يضبطهم ولا ايه
وشكرا لكم

مصطفى عبد اللطيف حمزه
14-12-2014, 09:26 AM
عملت حشو عصب لضرس الاخير جهة الشمال ولم يكمل الدكتور بعد فتح القنوات بحجة وجود خراج يجب علاجه اولا
واهملت فى الضرس وتركته مفتوحا لمدة طويلة تجاوزت عامين ولا اشعر باى الم فما الحل ؟

RRRRREEE
19-12-2014, 03:42 AM
بعد السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

عندى ابنتى عندها 10 سنوات
المشكلة ان عندها 2 سنة فى فكها العلوى اتغلعو ثم طلعو بطريقة سيئة جدا جدا طلعو كبار جدا اكبر من باقى الاسنان والدروس والعرض كبير جدا ايضا هذا يجعل شكل البنت سيئ جدا ونفسيتها تعبانة جدا
ما الحل وبما تنصحنا بعملة ؟

Norhan Mostafa
26-01-2015, 02:37 PM
بعد السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

عندى ابنتى عندها 10 سنوات
المشكلة ان عندها 2 سنة فى فكها العلوى اتغلعو ثم طلعو بطريقة سيئة جدا جدا طلعو كبار جدا اكبر من باقى الاسنان والدروس والعرض كبير جدا ايضا هذا يجعل شكل البنت سيئ جدا ونفسيتها تعبانة جدا
ما الحل وبما تنصحنا بعملة ؟

في تقويم وتقصير للاسنان اناهعمل تقويم عشان السنتين اللي قدام خارجين شويه

shabakah
13-02-2015, 11:23 PM
ابني عنده 4 سنين ونص عنده تسوس رضاعة في أربع ضروس الأطباء قالو اتنين حشو عادي واتنين حشو عصب
ويعضهم قال اتنين حشو واتنين خلع بما تنصحنا واين نذهب

Only Forward
13-04-2015, 06:51 PM
ابني عنده 4 سنين ونص عنده تسوس رضاعة في أربع ضروس الأطباء قالو اتنين حشو عادي واتنين حشو عصب
ويعضهم قال اتنين حشو واتنين خلع بما تنصحنا واين نذهب

حضرتك الضروس دى كده كده هتتخلع
لان ابن حضرتك هيغيرهم قريب
صحيح انا لسه ف البداية بدرس
بس راى بتاعى ان حضرتك تخلع الاتنين اللى هيتغيروا الاول
و تحشي الاتنين اللى هيتغيروا ف الاخر , تحشيهم الحشو الازم سواء كان عصب او عادى لانه هيقعد وقت اطول
او
تخلع المتدمر خالص
و تحشي الباقى بصرف النظر عن ايه هيتغير اول

تحياتى لحضرتك و الف سلامه :)

ده راى