مشاهدة النسخة كاملة : عــــاوز رد منطقى

Dr.Michael
12-07-2013, 07:51 PM
أحبائى دكاترة العلاج الطبيعى
أنا الصـــــــــــراحة متحير بشكل كبير بين كلية الصيدلة والعلاج الطبيعى
فـــأنا عائلتى معظمها صيادلة والصراحة طلعت حابب المهنة دى و مقرر أنى هأخشها :d
ولكـــــــــنى منذ فترة قرأت عن العلاج الطبيعى و عجبتنى جدا و وجدت الكثير من الميزات فيها و أنها فعلا طب المستقبل و بصراحة أحببتها من كثرة قرأتى عنها
فبجد نفسى تساعدونى فى شرح الفرق بين الكليتين بشكل منطقى عشان أقتنع بحـــــــــــاجة منهم :022yb4:
وأعـــــــــــرف احدد عشان متجننش من الحيرة
وكمـــــــان لــــــيا استفسار هى الأقسام بتاعت الكلية اللى هى فى حدود 8 أقــــــــسام هل دول كلهم بدرسهم ولا أنا بختار قسم منهم و يبقى متخصص بمعنى أصح أنا بشتغل فى كل ده ولا بيبقى تخصص علاج طبيعى عظام أو حروق حاجة معينة يعنى
:d

Dr.Michael
14-07-2013, 02:31 PM
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Dr norhan
15-07-2013, 12:19 AM
الاول انا ان شاء الله هقدم فى علاج طبيعى ثانيا انا بقالى 3 سنين بقرا فى الممجال بص مينفعش تقارن علاج بصيدلة او العكس دة مجال ودة مجال يعنى صيدلة تعاملك كلة مع الادوية وصرف الدوا وتصنيعة اما علاج انت بتتعامل مع مريض وعيادة ومستشفى هديك لينك انا كاتبة فية موضوع ومنقول من عضو نشرة هنا اتفضل ادخل علية هتفهم كل حاجة ان شاء الله واة انت بتشتغل فى كل التخصصات وممككن تحضر ماجسترك فى حاجة واحدة عادى لكن انت دراستك كلة بتتدرسة ولما تتخرج تقدر تشتغل فى كل حاجة اهو اللينك وولعلم الكلية بقت 6 سنوات 5 سنوات دراسة وسنة امتياز http://thanwya.com/vb/showthread.php?t=492747 وبالتوفيق ان شاء الله وهى بجد طب المستقبل

الأستاذ/ وليد عبد الحميد
15-07-2013, 10:54 PM
دكتورة نورهان.. ممكن اكونت الفيس بتاعك ضرورى جدا

Dr norhan
16-07-2013, 12:46 AM
دكتورة نورهان.. ممكن اكونت الفيس بتاعك ضرورى جدا

انا بعتة فى رسالة لحضرتك حطيلى الاكونت بتاع حضرتك وانا هبعت لحضرتك طلب صداقة

kawkap
18-07-2013, 03:43 AM
السلام عليكم
فى البدايه احب اقول لحضرتك مفيش مقارنه بين الصيدله و العلاج الطبيعى دى مهنه و دى مهنه لكل منها خصائص و ميزايا و لكل مهنه عيوب برضه
بالتسبه للسنه دى فى علاج طبيعى فهى اول دفعه هيطبق عليها نظام 5 سنوات + سنه الامتياز
و بالنسبه للاقسام اللى فى الكليه فانت كطالب بتدرس كل الاقسام على مدار الخمس سنوات
و بالنسبه للشغل فالمجال واسع برضه ممكن تشتغل كدكتور علاج طبيعى فى كل المجالات و ممكن تتخصص فى مجال واحد و ده قليل زى المجال الرياضى "دكتور علاج طبيعى فى الانديه و اصابات الملاعب"