مشاهدة النسخة كاملة : اقدم ف تجارة انجليش ازاى ؟؟

تيتانيك
07-08-2013, 07:31 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

انا يا جماعة تنسيقى ظهر وجالى تجارة وادارة اعمال حلوان انا علمى رياضة
جايب 359 من غير المستوى الرفيع وبالمستوى الرفيع 361.5 مع العلم ان المستوى الرفيع مش كان انجليش وجايب 46 انجليش وفى حلوان تجارة انجليش بتقبل مجموع اعتبارى 390 من ادبى و404 من علمى كدة اكيد هلحق ولا احتمال عشان العدد اللى بيكتفوا بيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لو هقدم اقدم ازاى ؟؟ ايه الخطوات ؟؟ ادخل الجامعة معياا ايه واروح فين واقدم على ايه ؟؟؟؟؟ يا ريت حد من اللى ف تجارة انجليش يفيدنى وكل سنة ونتم طيبين

maged4ninja
07-08-2013, 08:50 PM
ماعتقدش هتجيلك عشان انت علمي
بس لو عايز روح قدم هي الكليه في الزمالك بس بتقدم في شئون الطلبه في جامعة حلوان ! بس لما نتيجة التنسيق تطلع ولو طلعت متقبلتش مش هتلاقي مكان تحول فيه لكليات تانيه ده

ياســــــــمين *
08-08-2013, 03:44 AM
انا روحت سألت عشان اقدم الحاجات المطلوبة كالآتى :
6 صور ليك
شهادة الميلاد الاصلية وصورة منها
صورة من البطاقة الشخصية
ملف الثانوية اللى خدته من المدرسة
بطاقة الترشيح اللى طبعتها من موقع التنسيق
استمارة 2 جند " دى للشباب بس طبعا "

هتروح شئون الطلبة فى الكلية وهتقدم هناك طلب التحاق للشعبة وهيجيبولك استمارة كده هتملاها وتقدم الحاجات دى معاها فى دوسيه

بس لو انت شايف انها ممكن تقف معاك على درجة او فرصتك مش قوية اوى يبقا تقدم فى حاجة تانية احسن بدل فى الاخر ما تلاقى نفسك لبست فى تجارة عربى ومش هتقدر تحول تانى بقا

تيتانيك
08-08-2013, 12:50 PM
ماعتقدش هتجيلك عشان انت علمي
بس لو عايز روح قدم هي الكليه في الزمالك بس بتقدم في شئون الطلبه في جامعة حلوان ! بس لما نتيجة التنسيق تطلع ولو طلعت متقبلتش مش هتلاقي مكان تحول فيه لكليات تانيه ده

انا جايب 405 هى بتأخد 404 من علمى يعنى كدة ممكن برده ملحقش ؟؟؟؟؟
انا وصلى ان ليها فرعين فرع ف حلوان والفرع التانى ف الزمالك صح الكلاام ده ولا لا؟؟؟؟؟

تيتانيك
08-08-2013, 12:54 PM
[color=r
بس لو انت شايف انها ممكن تقف معاك على درجة او فرصتك مش قوية اوى يبقا تقدم فى حاجة تانية احسن بدل فى الاخر ما تلاقى نفسك لبست فى تجارة عربى ومش هتقدر تحول تانى بقا
[/color]

طب هما لما بيأخدو المجاميع العالية بيأخدوا اكبر مجاميع من المجموع الاعتبارى ولا بيأخدوا من درجة الانجليش ؟؟ هى الكلية بتأحد كم طالب ؟؟

ياســــــــمين *
08-08-2013, 01:33 PM
طب هما لما بيأخدو المجاميع العالية بيأخدوا اكبر مجاميع من المجموع الاعتبارى ولا بيأخدوا من درجة الانجليش ؟؟ هى الكلية بتأحد كم طالب ؟؟

لا بياخدو من درجة الاعتبارى طبعا , يعنى لو مثلا انت جايب فى الانجلش 49 والاعتبارى بتاعك 411 وواحد تانى جايب ف الانجلش 46 بس الاعتبارى بتاعو 419 ياخدوه هو لأن الاعتبارى بتاعو أعلى حتا لو انت جايب اعلى منو ف الانجلش ,,

هى السنة دى واخدة اجمالى عدد الطلاب 3279 طالب , الكلام ده من موقع الاستاذ , معرفش بياخدو منهم بقا نسبة قد ايه فى انجلش , ممكن تسأل طالب هناك عن الموضوع ده

mohamedmohamed1
08-08-2013, 02:11 PM
طب انا جايب 401 الاعتبارى الحقها حلوان و لا فى واحد صاحبى كان مقدم فيها السنه الى فاتت و مقبلش قالى انها خدت من 404 بعد كده قل الى 402 علشان العدد مكملش فا كده ممكن الحق و لا

تيتانيك
08-08-2013, 05:59 PM
هى السنة دى واخدة اجمالى عدد الطلاب 3279 طالب , الكلام ده من موقع الاستاذ , معرفش بياخدو منهم بقا نسبة قد ايه فى انجلش , ممكن تسأل طالب هناك عن الموضوع ده[/quote]

طيب هما بيأخدو عدد من علمى وعدد من ادبى ولا بياخدو الاعداد ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تيتانيك
08-08-2013, 06:02 PM
لا بياخدو من درجة الاعتبارى طبعا , يعنى لو مثلا انت جايب فى الانجلش 49 والاعتبارى بتاعك 411 وواحد تانى جايب ف الانجلش 46 بس الاعتبارى بتاعو 419 ياخدوه هو لأن الاعتبارى بتاعو أعلى حتا لو انت جايب اعلى منو ف الانجلش ,,

هى السنة دى واخدة اجمالى عدد الطلاب 3279 طالب , الكلام ده من موقع الاستاذ , معرفش بياخدو منهم بقا نسبة قد ايه فى انجلش , ممكن تسأل طالب هناك عن الموضوع ده

يعنى ليها عدد من علمى وعدد من ادبى ولا بياخدو للطلباات والدرجات العالية اللى بتوصلهم كمان هو فعلا فرعين فرع ف حلوان وفرع ف الزمالك ولا هى كلية واحدة ف الزمالك ولا ايه ؟

تيتانيك
08-08-2013, 06:03 PM
طب انا جايب 401 الاعتبارى الحقها حلوان و لا فى واحد صاحبى كان مقدم فيها السنه الى فاتت و مقبلش قالى انها خدت من 404 بعد كده قل الى 402 علشان العدد مكملش فا كده ممكن الحق و لا

انت علمى ولا ادبى ؟؟؟؟؟
متأكد ان صاحبك كان فيها السنة اللى فاتت طب ممكن تدينى اللينك بتاعه اللى ع الفيس لو عنده عشان استفتسر منه اكتر ويفيدنى

ياســــــــمين *
08-08-2013, 09:22 PM
طيب هما بيأخدو عدد من علمى وعدد من ادبى ولا بياخدو الاعداد ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اه بياخدو من علمى ومن أدبى طبعا , لكن المجموع بتاع علمى اللى بياخدوه بيكون اعلى من أدبى بكتييييييييييير ,

يعنى ليها عدد من علمى وعدد من ادبى ولا بياخدو للطلباات والدرجات العالية اللى بتوصلهم كمان

العدد مش بيتحسب كده يعنى مش اسمها عدد من علمى وعدد من أدبى , هو بيتحدد اجمالى عدد الطلبة فى انجلش بنسبة معينة سواء من علمى ولا من ادبى " يعنى بياخدوا العدد اللى هما عاوزينه من الشعبتين " , بعد التنسيق الداخلى طبعا وبياخدو اعلى المجاميع المتقدمة
مثلا : احنا مكتوب على موقع الكلية الرسمى ع النت ان عدد طلبة تجارة انجلش بيكون بنسبة 25% من طلاب الانتظام " يعنى نسبة الربع "
والسنة دى عدد الطلبة فى كليتنا 614 ده معناه ان بتوع انجلش هيكونوا حوالى 150 " بنسبة الربع يعنى "

فعشان كده بقولك اسأل واحد هناك شوف بياخدو بنسبة ئد ايه او عدد ئد ايه وبعد كده ادخل ع موقع الاستاذ شوف انت ترتيك الكام على الكلية ومن ترتيبك تقدر تستنج بقا انت هتتقبل ولا لأ على حسب المجاميع اللى قبلك ف الترتيب يعنى , يعنى لو لقيت مجاميع من علمى كبييييييرة موجودة ف الكلية , اعرف ان التنسيق ممكن يزيد شوية بالنسبة لعلمى والعكس صحيح

هو فعلا فرعين فرع ف حلوان وفرع ف الزمالك ولا هى كلية واحدة ف الزمالك ولا ايه ؟

أنا مش حلوان ع فكرة أنا مقدمة ف تجارة اللى ف دمياط الجديدة , اسال بردو حد من هناك زى ما قلتلك عشان تتأكد , تمام

تيتانيك
09-08-2013, 11:15 AM
فعشان كده بقولك اسأل واحد هناك شوف بياخدو بنسبة ئد ايه او عدد ئد ايه وبعد كده ادخل ع موقع الاستاذ شوف انت ترتيك الكام على الكلية ومن ترتيبك تقدر تستنج بقا انت هتتقبل ولا لأ على حسب المجاميع اللى قبلك ف الترتيب يعنى , يعنى لو لقيت مجاميع من علمى كبييييييرة موجودة ف الكلية , اعرف ان التنسيق ممكن يزيد شوية بالنسبة لعلمى والعكس صحيح

[/color][/b][/QUOTE]

طيب انا بدخل على موقع الاستاذ مش بيجيبلى كلية تجارة وادارة اعمال حلوان خااااااالص اعمل ايه عشان تظهرلى ؟؟

ياســــــــمين *
09-08-2013, 12:24 PM
اللينك اهو ادخل عليه هيجيبلك قائمة الكلية على طول

شبكة الأستاذ التعليمية - نتيجة الثانوية العامة 2013 مع البحث بالإسم (http://www.elostaz.com/as7ab2013/tansik/%CA%CC%C7%D1%E5+%E6%C5%CF%C7%D1%C9+%C3%DA%E3%C7%E1 +%CC+%CD%E1%E6%C7%E4/gn=all/from0/order:|/)

ياســــــــمين *
09-08-2013, 12:28 PM
لو اللينك مفتحش معاك ادخل على موقع الاستاذ واختار خدمة " اعرف مين معاك فى كليتك " هتلاقيها على ايدك اليمين كده
وبعدين اكتب ده فى المربع " تجاره وإدارة أعمال ج حلوان " اكتبها كده بالظبط زى ما هى عشان تطلعلك ولو مطلعتلكش ممكن تكتب رقم جلوسك فى المربع وبردو هيطلعلك قايمة الكلية اللى انت فيها ودى الطريقة الأسهل على فكرة انك تكتب رقم جلوسك وخلاص

shahira tarek
09-08-2013, 12:51 PM
ياجماعه فى حاجه انتو مش فهمينها حلوان فيها تجاره انجليش وفى حاجه تبع جامعه حلوان اسمها Bis و دى ف الزمالك ومش زى تجاره انجليش دول بيدرسوا مواد من تجاره +كمبيوتر تقريبا

shahira tarek
09-08-2013, 12:53 PM
وتجاره انجليش حلوان بياخدوا كل سنه حوالى 500 او اكتر حاجه بسيطه

تيتانيك
09-08-2013, 01:22 PM

يعنى مجموعى ده اللى هو 405 ف امل انه يدخلنى ولا لا ؟؟؟؟؟؟
انا خايف العدد يقف عليا وأدبس ف تجارة عربى ومقدرش احول ؟؟

تيتانيك
09-08-2013, 01:55 PM

طب انا ترتيبى على كل المحافظات ف تجارة حلوان 624 كدة ف أمل انى الحقها ولا لا ؟؟ ؟
هو دايما النسبة 500 طالب على طول مش بتزيد

ياســــــــمين *
09-08-2013, 02:03 PM
على فكرة فى حاجة مش واخد بالك منها ,,, ترتيبك 624 ده مش وحش لأن الناس اللى قبلك مش كلهم ناويين يدخلوا انجلش زائد كمان ان اكييييييييد فيهم ناس درجتهم فى الانجلش متسمحلهمش يقدموا اصلا - يعنى جايبين اقل من أربعين -
أنا حتا لما طلعت قايمة الكلية عندى لقيت فى حوالى خمسين واحد قبلى درجاتهم فى الانجلش متنفعش - بالرغم من ان مجموعهم اعلى منى - وبالتالى الترتيب هيتغير , فاهمنى

shahira tarek
09-08-2013, 02:04 PM
تياتنيييك....انت هتتقبل ان شاء الله لان مجموعك كويس كده انا بقولك بس الرانج بتاعها فى حدود 500 ويمكن يزيد يبقى 600 مثلا لكن خلى بالك التنسيق احتمال يقل ...متقلقش ان شاء الله خير وسيبك من حوار الترتيب دا

تيتانيك
09-08-2013, 02:13 PM
على فكرة فى حاجة مش واخد بالك منها ,,, ترتيبك 624 ده مش وحش لأن الناس اللى قبلك مش كلهم ناويين يدخلوا انجلش زائد كمان ان اكييييييييد فيهم ناس درجتهم فى الانجلش متسمحلهمش يقدموا اصلا - يعنى جايبين اقل من أربعين -
أنا حتا لما طلعت قايمة الكلية عندى لقيت فى حوالى خمسين واحد قبلى درجاتهم فى الانجلش متنفعش - بالرغم من ان مجموعهم اعلى منى - وبالتالى الترتيب هيتغير , فاهمنى

طيب انا اعرف ازاى اللى قبلى درجتهم ف الانجليش اقل ؟؟؟؟؟؟؟
يا ريتنى كنت خدت مستوى رفيع انجليش

تيتانيك
09-08-2013, 02:15 PM
تياتنيييك....انت هتتقبل ان شاء الله لان مجموعك كويس كده انا بقولك بس الرانج بتاعها فى حدود 500 ويمكن يزيد يبقى 600 مثلا لكن خلى بالك التنسيق احتمال يقل ...متقلقش ان شاء الله خير وسيبك من حوار الترتيب دا

عدد الطلااب 3279 ؟؟؟؟
تفتكرى العدد ف تجارة انجليش كدة هيزيد عن 500؟؟؟
هو كل الجامعااات بتاخد بترتيب المجموع الاعتبارى ؟مفيش جامعة بتاخد برتيب درجة الانجلش ؟

ياســــــــمين *
09-08-2013, 02:30 PM
لا ما هو عشان تعرف درجات الناس اللى قبلك فى الانجلش لازم تضغط على اسمائهم كلهم وتشوف نتايجهم ايه وده صعب جداااااااااااااااااااااااا جدااااااااااااااااااااا وخاصة ان العدد اللى قبلك كبير مش قليل
يعنى مش معقول هتشوف درجات اكتر من ستمائة طالب ف الانجلش

انا بس عشان العدد عندى قليل شوية فشوفت درجاتهم وبردو الموضوع كان مرهق جداااااااا :d

ومرة تانية على فكرة ترتيبك كويس جداااااااااااا بالنسبة لاجمالى العدد فى الكلية صدقنى وان شاء الله هتتقبل طالما شهيرة قالتلك بياخدو خمسمية يبقا فرصتك معقولة ان شاء الله

shahira tarek
09-08-2013, 02:59 PM
ماهما ال3000 دول مش كلهم عاوزين تجاره انجليش ولو عاوزين ممكن ميتقبلوش عشان درجه الانجلش بتاعتهم ممكن متسحمش زى ما ياسمين بتقولك كده بالظبط

shahira tarek
09-08-2013, 03:01 PM
وبعدين يابنى انت جايب 405 حاجه كويسه جدا ماشاء الله متتعبش دماغك بقى ان شاء الله هتتقبل ...عيش العيييد بقى وكبر دماغك

تيتانيك
09-08-2013, 05:35 PM
وبعدين يابنى انت جايب 405 حاجه كويسه جدا ماشاء الله متتعبش دماغك بقى ان شاء الله هتتقبل ...عيش العيييد بقى وكبر دماغك

وربنا انا عاااااااايش ف قلق جدااااا بسبب الخوف ده ...... كل واحد يقابلنى يقولى فين حلااوة دخول تجارة انجليش اقله لما ابقى ادخل هجيبلك اللى انت عايزه اللى يطلب منى فرخة واللى يطلب حلويات م العبد ولا كأنى دخلت هندسة بس انا والله همممممووووووووووووووووت وادخلها انا خايف مش اكون ف 500 دوول وابقى خدت تانى مقلب بعد ما عدت سنة ع الفااااااااضى

shahira tarek
09-08-2013, 06:31 PM
هههههههه هيه الناس دى اللى بتودى الواحد وراااا.........عموما والله متخافش انا واثقه انك هتتقبل ان شاء الله مجموعك كويس جدا ومناسب متقلقش بقى اوك

تيتانيك
09-08-2013, 10:04 PM
هههههههه هيه الناس دى اللى بتودى الواحد وراااا.........عموما والله متخافش انا واثقه انك هتتقبل ان شاء الله مجموعك كويس جدا ومناسب متقلقش بقى اوك

اوك هطمن على ضمانتك مع انى برده لسة حاسس بالقلق والخوف ......
والله انا خااااااااايف جدا جدا جدا جدا بسبب عدد ال 500 اللى بياخدوهم وانا فارق بينى وبين ال 500 عدد 124 اسم

notalike
10-08-2013, 12:27 AM
المجموع الاعتبارى ف القاهرة من كام السنة اللى فاتت؟ انا 423 الحق؟

تيتانيك
10-08-2013, 03:06 PM
المجموع الاعتبارى ف القاهرة من كام السنة اللى فاتت؟ انا 423 الحق؟

اكيد طبعا هتلحق كانت 405 السنة اللى فاتت

azedox
23-10-2013, 01:56 PM
السلام عليكم ,,