مشاهدة النسخة كاملة : يلا نستعد لرمضان .....يلا نعلى الهمة.....احنا عاوزين"العتق"

لمى 2016
10-07-2008, 02:03 PM
السلام عليكم اخواتى .. يا احلى صحبة ..
والله بحبكو فى الله جداااااااااااااااااااا

هااااااااااا .. رمضان على الابواب ..
فرصة العتق وكنوز الحسنات جايه تانى ..
يه اخبار حالنا مع ربنا ؟

انا جاتلى فكرة كده يارب تعجبكو .. اننا نعلى الهمه والايمانيات استعدادا لرمضان ..

وقعدت افكر .. ايه اللى ممكن يعلى همتنا ..

افكر

افكر

افكر

ااااااااااااه ..
انى اذكر نفسى واياكو
بثواااااااااااااااااااااب رمضان ..
وده طبعا هيكون اقتباس برده من حلقه سمعتها للاستاذ عمرو خالد ربى يجعل موضوعى فى ميزان حسناته ..

وعشان محدش يزهق انا قولت اعمل الموضوع على حلقات وبعدين اكتبه كله فى الاخر مرة واحده ..
وفى نهاية الحلقات هنبدأ نقول وصايا عمليه للعباده فى رمضان .. حاجات نجمع بيها حسنات على قد ما نقدر..

تابعونى بعد قليل مع اولى حلقات برنامجنا ..

لمى 2016
10-07-2008, 03:03 PM
عدنااااااااااااااااا مع اول حلقات برنامجنا ..
امممممممممم اللى انا مش قولتله اسم ..
ماعلينا ..

ثواااااااب رمضاااااااااااااااااان

ما جزاء الصائم؟ ما ثواب من يصوم رمضان ؟

كل الطاعات والعبادات معروف جزاءها .. الا الصيام فيه اقوال كثيرة ..

يقول الحق تبارك وتعالى فى الحديث القدسي :" كل عمل ابن ادم له الا الصيام وانا اجزى به"

معنى الحديث .. يا صائموووووووون انتظرو مفاجأة صيامكم فى الجنه .. انتن تعلمون يااخوات لما اخفى الله عنا الوصف الدقيق للجنه .. وقال عنه نبينا صلى الله عليه وسلم :" فيها ما لا عين رأت ولا أذن سمعت ولا خطر على قلب بشر" كان هذا الحديث بمثابة حافز للأنفس .. عشان نعد نتخيل ونفكر فيها ونتعلق بيها ومهما وصلنا بخيالنا نقوووووووول .. وما خطر على قلب بشر .. دى احلى من اى تخيل وصله حد ..

كذلك مكافأة الصائم جعلها الله غير معلنه لكى يحفز الصائمون ويعلقهم بهذا الجزاء الخفى .. فيبذلون اعلى الهمم فى رمضااااان ..

على فكره كان ممكن ربنا يخلى الحكايه كده .. يعنى مش هتعرفو ثواب صيامكو الا لما تدخلو الجنه ..
بس ارحم الرااااااااااااااااااااحمين .. واكرم الاكرمييييييييين .. الله عز وجل ..

اعطانا مكافأت اخرى معلومه .. تصبيرة لغاية ماندخل الجنه ونشوف الجزاء الكبير ..

تعرفو عدد المكافأت " التصبيرة" دى كام؟

هااااا

هااااااا

فكرو شويه ..

صح ..

ستة مكافأت .. متخيلين الكرم يعنى ربنا هيدينا فى الدنيا 6 مكافأت كتصبيرة صغيرة لصيامنا .. اومال الجزاااااااااااء الكبير هيكون ايه .. الله اعلم .. اكيد لن يخطر على قلب بشر ..

ومع اول هذه المكافأت ..
1- مغفرة الذنوب..

وهل الذنوب لا تغفر الا فى رمضان .. لا طبعا .. بس فى رمضان المغفرة بغير حساب ..
*قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :" من صام رمضان ايمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه "

يعنى اللى يصوم 30 يوم بتوع شهر رمضان بشرطين ..
ايمانا= عايز ارضيك يا رب احتسابا= كمعان فى الثواب
مبروووووووووووووك .. اتغفرلك كل اللى فااااااااااااااااااااااات .. الله اكبر

كتيييييييييير .. مش هتعرف تعمل الشرطين دول طول الشهر .. طب فيه حاجه تانيه

*قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:" من قام رمضان ايمانا واحتسابا غفر له ماتقدم من ذنبه"

طب لو صليت التراويح بس 30 يوم بتوع رمضااااااااااااااان .. يتغفرلك كل اللى فااااااااااااات

طب ممكن اقصر فى صلاة التراويح ليله ..

* قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :"من قام ليلة القدر ايمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه"
اييييييييييييييييه الكرم ده .. هى ليله لو صليت التراويح فيها يتغفرلك كل اللى فااااااااااات
هاااااااااااااااااا .. احنا لسه بنقول يا هادى ..
ودى لسه اول تصبيرة..

فى انتظار تعليقاتكو .. والحلقه التانيه مع تانى تصبيرة

ملكة العرب
10-07-2008, 03:17 PM
باااااااااااااااارك الله فيكي

لمى 2016
10-07-2008, 06:20 PM
و بارك في حبيبتى
شكرا على المرور العطر

الان سنضع الحلقة الثالثة