مشاهدة النسخة كاملة : نموذج إجابة إمتحان الجيولوجيا والعلوم البيئية 2014 ....... أ/أحمد فتحى

احمد فتحى احمد عبد القوى
24-06-2014, 01:27 PM
مع تمنياتى لجميع الطلبة والطالبات بالتفوق والحصول على الدرجة النهائية .......... أ/أحمد فتحى

كل الشكر والتقدير للأستاذ الفاضل / أحمد فتحى على جهوده المتميزة
وبعد إذن حضرتك وضعت نسخة من نموذج الإجابة مكتوبة على الكمبيوتر وواضحة شوية وكل ما نبغاه هو مرضاة الله عز وجل ومصلحة أبنائنا الطلاب .

وكل الشكر والتقدير للدكتور / أمجد المالكى نوارة المنتدى وعلى أفكاره المبتكرة وياريت يادكتور مستشارى المادة يحطو إمتحان فيه بعض أفكارك الحلوة بدل الإمتحان الساذج ده اللى ما ينفعشى لعلمى علوم .

وكل الشكر والتقدير لدينامو قسم الجيولوجيا فى المنتدى الأستاذ الفاضل / وائل غالى بلدياتى وحبيبى .

مش عارف اذاكر
24-06-2014, 01:32 PM
شكرراااااااااااااااااااااااااااااااا

احمد فتحى احمد عبد القوى
24-06-2014, 01:33 PM
مع أرق أمنياتى لجميع الطلبة واالطالبات بالتفوق

د/ أمجد المالكي
24-06-2014, 01:34 PM
كل الشكر للأستاذ / أحمد فتحي على المجهود المتميز

sayed badr
24-06-2014, 01:35 PM
سؤال بس لحضرتك

فى رسمة الكثبان الرملية هم 3 رسومات انا عملتهم 2 بس الاولى اللى فيها حركة اتجاه الرياح والتانية بتاعت حركة الكثبان ؟؟

هل دى تنقصنى

وحاسس انى بدلت رقم واحد بفالق خسفى و رقم 2 بفالق بارز بدلت بين الاتنين يعنى عليها كام درجة

مع انى كاتب كل حاجة صح عن الاتنين ؟؟

وشكرا ع مجهود حضرتك :)

ta3rek
24-06-2014, 01:38 PM
انا فى سؤال البحيرة القوسية كتبت تقوس بدل التواء

ta3rek
24-06-2014, 01:40 PM
فى سؤال علل المبيدات الفطرية فى البيئة الزراعية كتبت اولا الجزئية الموجودة فى التلوث الفصل الثانى وبعديها نقطتين من الاجابة الموجودة

ta3rek
24-06-2014, 02:02 PM
يا استاذ احمد 1-انا فى سؤال البحيرة القوسية كتبت تقوس بدل التواء
2-فى سؤال علل المبيدات الفطرية فى البيئة الزراعية كتبت اولا الجزئية الموجودة فى التلوث الفصل الثانى وبعديها نقطتين من الاجابة الموجودة
3- عملت اجابتين سؤال الفالق.

عمرو احمد2000
24-06-2014, 02:15 PM
شكرا استاذ احمد كله عندي صح الحمد لله وحليت الخمس اسئلة بس للاسف فيه السوال بتاع الكوارتز ما شفتوش خالص غير دلوقتي و فيه حاجة في السوال بتاع انتشار و تنوع النباتات البحرية انا كتبتله بسبب الضوء قوي حتي 200 متر و يقل حتي 500 متر وينعدم بعد ذلك و بالتالي النباتات بتنتشر لان الضوء عامل مهم في عملية البناء الضوئي و حاجة تانية هو بيقول الاسباب التي ادت الي حركة الطبقات السطحية لمياه البحار من مكان لاخر يبقي ليه كل العوامل مش المفروض تبقي تغير كثافة الماء و اختلاف درجة ملوحة الماء ارجوك رد عليا

farid11
24-06-2014, 02:41 PM
الف شكر على الإجابة ... ينفع اكتب الفرق بين رقم 2 و رقم 1 في رسمة الفالق
أن رقم 2 صخور حائط علوي ورقم 1 صخور حائط سفلي

هناء الامل
24-06-2014, 02:50 PM
نا فى امتحان وجولوجيا كتب اكتر من اتنين فى صخورالبترول فيهم صح ممكن يتحسب على صح ويحذف الياقى

zizo samir
24-06-2014, 02:51 PM
معلش انا كنت عايز اعرف على اى أساس الجزء ال3 فى الرسمة فى السؤال الاول فالق عادى هو اصلا مش مشاور على فالق كامل !! تبقى ليه فالق عادى ؟!

asmaia
24-06-2014, 05:33 PM

وانا واصحابى كتبنا كده كمان غلط ولا ايه ؟

احمد فتحى احمد عبد القوى
24-06-2014, 05:34 PM
معلش انا كنت عايز اعرف على اى أساس الجزء ال3 فى الرسمة فى السؤال الاول فالق عادى هو اصلا مش مشاور على فالق كامل !! تبقى ليه فالق عادى ؟
فى الفالق الخسفى والفالق البارز هما فالقين عاديين تتأثر بهما الصخور وبالتالر 3 يكون فالق عادى ناتج من قوى الشد وتتحرك فيه صخور الحائط العلوى لأسفل بالنسبة لصخور الحائط السفلى

احمد فتحى احمد عبد القوى
24-06-2014, 05:37 PM
اللى كاتب تقوس أو قوس إن شاء الله تتحسب صح لأن الرسمة دى مفيهاش بيانات كتير فأكيد نموذج الإجابة حيكون حاطط الدرجة على الرسمة كلها ....... واللى راسم رسمتين من التلاتة ممكن ينقص نص الدرجة ولما نشوف الرسمة عليها كام فى النموذج

احمد فتحى احمد عبد القوى
24-06-2014, 05:38 PM
لو ركزت كويس فى السؤال هو مش عايز بيانات هو سائل كيف تكون رقم 3 وماالفرق بين رقم 1و2

احمد فتحى احمد عبد القوى
24-06-2014, 05:43 PM
كل الشكر للأستاذ / أحمد فتحي على المجهود المتميز
هذا واجبنا نحو أبنائنا .... وهذا شرف لى أن أكون مع حضرتك يادكتور أمجد فى هذا المنتدى المتميز لخدمة أبنائنا ....... والله ولى التوفيق

sayed badr
24-06-2014, 05:44 PM
انا سمعت ان الاهم ان شاء الله الرسمة الاخيرة من 3 للكثبان الرملية

والرسمة الوسطى ايه اهميتها ؟؟

ولا علشان كتاب الوزارة عاملها كدة

ولو هذه الرسمة تفرق بين طالب يقفل ام لا يمكن المدرسين يكونوا فى مصلحة الطالب ام لازما ينقصوه علشان ميقفلش :(

احمد فتحى احمد عبد القوى
24-06-2014, 05:48 PM
فى سؤال علل المبيدات الفطرية فى البيئة الزراعية كتبت اولا الجزئية الموجودة فى التلوث الفصل الثانى وبعديها نقطتين من الاجابة الموجودة
لما نشوف عليها كام درجة وهى غالباً عليها درجة وإن شاء الله تعدى

Naruto13
24-06-2014, 05:48 PM
استاد احمد بعد ادنك اجابتين في الفالق ينفع

احمد فتحى احمد عبد القوى
24-06-2014, 05:50 PM
انا فى امتحان وجولوجيا كتب اكتر من اتنين فى صخورالبترول فيهم صح ممكن يتحسب على صح ويحذف الياقى
ده يتوقف على ظروف التصحيح وما يتم الإتفاق عليه مع مستشار المادة ..... وبالتوفيق إن شاء الله

عمرو احمد2000
24-06-2014, 05:56 PM
شكرا استاذ احمد كله عندي صح الحمد لله وحليت الخمس اسئلة بس للاسف فيه السوال بتاع الكوارتز ما شفتوش خالص غير دلوقتي و فيه حاجة في السوال بتاع انتشار و تنوع النباتات البحرية انا كتبتله بسبب الضوء قوي حتي 200 متر و يقل حتي 500 متر وينعدم بعد ذلك و بالتالي النباتات بتنتشر لان الضوء عامل مهم في عملية البناء الضوئي و حاجة تانية هو بيقول الاسباب التي ادت الي حركة الطبقات السطحية لمياه البحار من مكان لاخر يبقي ليه كل العوامل مش المفروض تبقي تغير كثافة الماء و اختلاف درجة ملوحة الماء ارجوك رد عليا

حودةبيه
24-06-2014, 06:15 PM
استفسار ارجو الرد فى رسمة الفالق الاسهم فى رقم 3 مش رايحة على صخور الحائط العلوى والسفلى عشان اقول انه فالق عادى لو ركزنا شوية هنلاقى ان جميع الاسهم رايحة على الفواصل بين الصخور اللى هى الفالق وبالتالى انا عملتها ينشأ من حدوث كسر فى صخور القشرة الارضية ثم حدوث ازاحة ...............ثم كملت شرح وقلت لو كان المقصود من الرقم هو الفالق العادى فينشأ عن الشد .....وبعدين قولت كل انواع الفوالق وسبب النشأة ................. بالله عليك كدة هنقص ولا ايه ارجو الرد السريع

احمد فتحى احمد عبد القوى
24-06-2014, 06:17 PM
بتاعة الضوء صح
والمفروض كنت كتبت بالاضافة للكثافة والملوحة التيارات البحرية والمد والجزر والتيارات الهوائية والأمواج .. وإن شاء الله تتحسبلك صح ماتقلقش وربنا يوفقك

احمد فتحى احمد عبد القوى
24-06-2014, 06:19 PM
استفسار ارجو الرد فى رسمة الفالق الاسهم فى رقم 3 مش رايحة على صخور الحائط العلوى والسفلى عشان اقول انه فالق عادى لو ركزنا شوية هنلاقى ان جميع الاسهم رايحة على الفواصل بين الصخور اللى هى الفالق وبالتالى انا عملتها ينشأ من حدوث كسر فى صخور القشرة الارضية ثم حدوث ازاحة ...............ثم كملت شرح وقلت لو كان المقصود من الرقم هو الفالق العادى فينشأ عن الشد .....وبعدين قولت كل انواع الفوالق وسبب النشأة ................. بالله عليك كدة هنقص ولا ايه ارجو الرد السريع
إن شاء الله صح ومش حتنقص لأنك كاتب كل حاجة

حودةبيه
24-06-2014, 06:23 PM
استفسار ثان : فى سؤال تحول الصخور النارية والرسوبية الى متحولة ................. انا عملتعها لارتفاع درجات الحرارة الى درجة كبيرة جدا والضغط المتزايد الواقع على الصخور ومكتبتش لاعادة توازن الصخر مع الظروف الجديدة كده انقص ولا لأ

حودةبيه
24-06-2014, 06:26 PM
شكراااااااا كتيرررر جدا لك يا استاذ احمد فعلا انت مدرس عظيم

حودةبيه
24-06-2014, 06:27 PM
ارجو الرد من حضرتك بالله عليك على
استفسار ثان : فى سؤال تحول الصخور النارية والرسوبية الى متحولة ................. انا عملتعها لارتفاع درجات الحرارة الى درجة كبيرة جدا والضغط المتزايد الواقع على الصخور ومكتبتش لاعادة توازن الصخر مع الظروف الجديدة كده انقص ولا لأ

ta3rek
24-06-2014, 06:47 PM
استاذ احمد انا من السرعة كتبت فالق حوضى بدل من خسفى او خندقى لكن الباقى صح

harker
24-06-2014, 06:47 PM
طب ليه ميبقاش 3 فالق خسفي

mariam18
24-06-2014, 07:23 PM
استاذ احمد انا فى سؤال التانى بتاع اى من الصخور يصلح لتجميع وتجزين البترول انا كتبت صخر الرملى وفى التعليل كتبت ﻻنه صخر رسوبى فتاتى وصخور الرسوبيه تخرن البترول والنفط والمياه الجوفيه لكن مكتبتش الحته بتاعت الصخور الخران المساميه عشان قولت دى للبترول بس مش للمياه الجوفيه كده هنقص وﻻ عشان مش عارفه احمل النموذج بتاع اﻻجابه ؟؟؟

احمد فتحى احمد عبد القوى
24-06-2014, 08:16 PM
متقلقشى ياحودة وان شاء الله تقفل وتجيب الدرجة النهائية

احمد فتحى احمد عبد القوى
24-06-2014, 08:34 PM
صح يامريم ان شاء الله

صلاح عبد المعطى
24-06-2014, 08:40 PM
شكر جزيلا للاستاذ الفاضل / أحمد ربنا يمتعك بالصحة والعافية
ونسأل الله تبارك وتعالى ان يجعل هذا المجهود فى ميزان حسناتك يوم القيامة
وكل عام وحضراتكم بخير

mmmeeedddoo
24-06-2014, 10:26 PM
استاذ احمد
بعد الشكر و التقدير
جزاك الله عنا خيرا و سدد خطاك
لى استفسار فى سؤال ماذا يحدث : الرعى الجائر للنباتات المعمرة
انا جاوبت على اساس فى مناطق الاعشاب يؤدى الى سيادة الانواع الغير مستساغة و ا\مناطق الاشجار و الشجيرات تزداد فى الحجم بسبب غياب الحشائش التى تنافسها على الماء
هل الاجابة خطأ و بالنسبة لرسمة الكثبان انا عملتها فى رسمة واحدة
و لحضراتكم جزيل الشكر و العرفان

bogytata
24-06-2014, 10:36 PM
لو سمحت اجزاء البركان انا هما تلاته عملت اتنين صح و نقطه غلط دي أنقص فيها كام

Ahmed Mahmoud Ahmed
24-06-2014, 10:39 PM
شكرا ..
فين بقى ورقة الامتحان

aslo2000
24-06-2014, 10:40 PM
لو سمحت انا مش عارفه اجيب اجابه الامتحان ارجوا منك الطريقه

aslo2000
24-06-2014, 10:41 PM
لو سمحت انا مش عارف احضر امتحان الجيولوجيا ممكن الطريقه

aslo2000
24-06-2014, 10:48 PM
ممكن تقولى طريقه انى احضر اجابه الامتحان

احمد فتحى احمد عبد القوى
24-06-2014, 11:31 PM
مع تمنياتى لجميع الطلبة والطالبات بالتفوق والحصول على الدرجة النهائية .......... أ/أحمد فتحى

كل الشكر والتقدير للأستاذ الفاضل / أحمد فتحى على جهوده المتميزة
وبعد إذن حضرتك وضعت نسخة من نموذج الإجابة مكتوبة على الكمبيوتر وواضحة شوية وكل ما نبغاه هو مرضاة الله عز وجل ومصلحة أبنائنا الطلاب .

وكل الشكر والتقدير للدكتور / أمجد المالكى نوارة المنتدى وعلى أفكاره المبتكرة وياريت يادكتور مستشارى المادة يحطو إمتحان فيه بعض أفكارك الحلوة بدل الإمتحان الساذج ده اللى ما ينفعشى لعلمى علوم .

وكل الشكر والتقدير لدينامو قسم الجيولوجيا فى المنتدى الأستاذ الفاضل / وائل غالى بلدياتى وحبيبى .

هذا شرف لى مستر حسن متولى ..... وتسلم إيدك ..... وكل عام وكل إمتحان وجميع القائمين على هذا المنتدى بخير ...... ودائماً فى المقدمة لخدمة أبنائنا الطلبة والطالبات

احمد فتحى احمد عبد القوى
24-06-2014, 11:37 PM
بعد الشكر و التقدير
جزاك الله عنا خيرا و سدد خطاك
لى استفسار فى سؤال ماذا يحدث : الرعى الجائر للنباتات المعمرة
انا جاوبت على اساس فى مناطق الاعشاب يؤدى الى سيادة الانواع الغير مستساغة و ا\مناطق الاشجار و الشجيرات تزداد فى الحجم بسبب غياب الحشائش التى تنافسها على الماء
هل الاجابة خطأ و بالنسبة لرسمة الكثبان انا عملتها فى رسمة واحدة
و لحضراتكم جزيل الشكر و العرفان
هو المفروض صيغة السؤال واضحة وإجابته واضحة بس ممكن المصحح يديك نصف درجة السؤال ...... وإن شاء الله الرسمة حتاخد نص الدرجة ..... وربنا يوفقكم جميعا

باسمة الثنايا
24-06-2014, 11:42 PM
شكرا للنماذج نفع الله بك

مني احمد عبد العزيز
24-06-2014, 11:50 PM
هو مينفش في السؤال بتاع الرسمه ا تبقى فالق خسفى ينشا نتيجه اتحاد فالقبن عاديين في صخور الحائط العلوى ورقم ب 2 تبقى صخور الحائط العلوى و 1 صخور الحائط السفلى

elkashef2011
25-06-2014, 12:30 AM
فى سؤال اختلاف الاشكال البللوريه كتبت بسبب اختلاف طريقه ترتيب الذرات فى الهيكل البنائى للمعدن بس ما كتبتش اتجاهات نمو المحاور فى الاتجاهات الثلاثه للفضاء صح كده يا مستر ولا ايه

ezmz3
25-06-2014, 12:39 AM
طب فى سؤال بتاع ملح الطعام انا كتبت بدل تبخير من البحيرات المغلقة او شبه المغلقة كتب الشواطىء بس كتبت السبخات الساحلية انقص ولا ايه ؟

ahmedmagdoo
25-06-2014, 01:13 AM
هو احنا لما نقول نسيج دقيق التبلر لازم نشرح بعدها؟
يعني انا كاتب دقيق التبلر بس

ezmz3
25-06-2014, 02:09 AM
رابع واحدة فى تصحيح الخطأ فى السؤال الرابع انا كاتب نسيج زجاجي صح ؟

محمدطارق عاطف
25-06-2014, 06:47 AM
بعد اذنك يامستر
انا كتبت فى الرابعة فى تصحيح الخطأ نسيج زجاجى
وكتبت فى المقارنة .. نسيج دقيق التبلر والتانى نسيج خشن بس

حبر القلب
25-06-2014, 07:30 AM
الامتحان جميل أنا هجيب 60 إن شاء الله

عمرو احمد2000
25-06-2014, 08:08 AM
بتاعة الضوء صح
والمفروض كنت كتبت بالاضافة للكثافة والملوحة التيارات البحرية والمد والجزر والتيارات الهوائية والأمواج .. وإن شاء الله تتحسبلك صح ماتقلقش وربنا يوفقك

شكرا يا استاذ احمد بس معلش فيه حاجة تانية دلوقتي في السوال بتاع تحول الصخور مش المفروض يبقي عشان الصخر تعرض لدرجة حرارة مرتفعة و ضغط متزايد و المنطقة اللي وقع فيها كان عدم الاستقرار فيها محسوس و حاجة تانية السوال بتاع ايهما افضل انا عملت الحجر الرملي وكابت الاسباب كالاتي :
1 ـ صخر رسوبي

2 ـ به مسام يمكن من خلالها تسرب البترول و المياه الجوفية

3 ـ جيد التخزين

4 ـ به بقايا كائنات ميتة متحللة و لهذا فإن ظروفه مناسبة لوجود البترول و المياه الجوفية

عايز اتاكد من الاجابات دي ارجوك

freshboyahmed
25-06-2014, 09:04 AM
انا نسيت اكتب فى تعريف المعدن غير عضوية بس كاتبة بقية التعريف صح تعدى و لا ايه

lila khalil
25-06-2014, 01:21 PM
مستر لو سمحت ه بتاعت الكثبان دي لازم التلت رسمات ولا ه كفايه الاخيره اللي فيها اتجاه الكثبان وبتاعت البحيرات ينفع حواجز تسد الخلجان ف المنطقه الشاطئيه ولا لأ

M!$$ P!nKy
25-06-2014, 02:03 PM
انا فى سؤال علل الحلقات الاولى اهم فى الطاقة كتبت عشان هى اللى بتنتج الغذاء وفيها الهائمات النباتية دى صح ؟؟

احمد فتحى احمد عبد القوى
25-06-2014, 02:33 PM
هو احنا لما نقول نسيج دقيق التبلر لازم نشرح بعدها؟
يعني انا كاتب دقيق التبلر بس
مش لازم فى المقارنة أو صوب

احمد فتحى احمد عبد القوى
25-06-2014, 02:34 PM
مستر لو سمحت ه بتاعت الكثبان دي لازم التلت رسمات ولا ه كفايه الاخيره اللي فيها اتجاه الكثبان وبتاعت البحيرات ينفع حواجز تسد الخلجان ف المنطقه الشاطئيه ولا لأ
سوف يراعى الإجابات الصحيحة للأسئلة المقالية ... ومتقلقش

احمد فتحى احمد عبد القوى
25-06-2014, 02:36 PM
انا فى سؤال علل الحلقات الاولى اهم فى الطاقة كتبت عشان هى اللى بتنتج الغذاء وفيها الهائمات النباتية دى صح ؟؟
هى إجابة ناقصة والمفروض كنتى كملتى ومتقليش حتى لو اتحسبلك نص الدرجة أكيد انتى حليتى الخمس أسئلة

احمد فتحى احمد عبد القوى
25-06-2014, 02:37 PM
انا نسيت اكتب فى تعريف المعدن غير عضوية بس كاتبة بقية التعريف صح تعدى و لا ايه
إن شاء الله تعدى ... مش قرآن التعريف يعنى

احمد فتحى احمد عبد القوى
25-06-2014, 02:39 PM
المفروض ارسم التلات رسومات وإن شاء الله سيتم مراعاتها مع مستشار المادة لأنه فيه ناس كتير رسمة رسمتين
والتانية إن شاء تتحسب صح

احمد فتحى احمد عبد القوى
25-06-2014, 02:40 PM
إجاباتك صح ياعمرو متقلقشى وإن شاء الله حتاخد الدرجة كاملة

احمد فتحى احمد عبد القوى
25-06-2014, 02:41 PM
بعد اذنك يامستر
انا كتبت فى الرابعة فى تصحيح الخطأ نسيج زجاجى
وكتبت فى المقارنة .. نسيج دقيق التبلر والتانى نسيج خشن بس
صح يامحمد بالتوفيق إن شاء الله

احمد فتحى احمد عبد القوى
25-06-2014, 02:43 PM
رابع واحدة فى تصحيح الخطأ فى السؤال الرابع انا كاتب نسيج زجاجي صح ؟
صح

elkashef2011
25-06-2014, 02:43 PM
فى سؤال اختلاف الاشكال البللوريه كتبت بسبب اختلاف طريقه ترتيب الذرات فى الهيكل البنائى للمعدن بس ما كتبتش اتجاهات نمو المحاور فى الاتجاهات الثلاثه للفضاء صح كده يا مستر ولا ايه

M!$$ P!nKy
25-06-2014, 02:45 PM
ان شاء الله ... بس انا عايزة اعرف يعنى هى الاجابة كلها غلط ولا ممكن يبقى عليها نص الدرجة ان شاء الله

M!$$ P!nKy
25-06-2014, 04:38 PM
وسؤال الانقراض حدث طبيعى انا مش كاتبة قانون البقاء للاصلح كده باردو الاجابة ناقصة ؟؟
-

محب للخير
25-06-2014, 04:51 PM
لو سمحت يا استاذ انا عملت فى سؤال الرعى الجائر .. تؤدى الى تدهور الغطاء النباتى و انجراف التربه بفعل عوامل التعريه وظاهرة الزحف الصحراوى وكتبت أمثله ... هل يا ترى كده آخد الاجابه كامله ولا لأ

ezmz3
25-06-2014, 04:51 PM
وسؤال الانقراض حدث طبيعى انا مش كاتبة قانون البقاء للاصلح كده باردو الاجابة ناقصة ؟؟
-

انا كتبت وفقا لقانون البقاء للاصلح بس مكتبتش تعريف صح ولا ايه ؟
طب فى سؤال بتاع ملح الطعام انا كتبت بدل تبخير من البحيرات المغلقة او شبه المغلقة كتب الشواطىء بس كتبت السبخات الساحلية انقص ولا ايه ؟

احمد فتحى احمد عبد القوى
25-06-2014, 07:32 PM
المفروض كنت إديت أمثلة مع التوضيح وإن شاء الله نموذج الإجابة الرسمى ميكنش كاتب فيه غير اللى إنت كتبته وتاخد الدرجة كاملة

احمد فتحى احمد عبد القوى
25-06-2014, 07:34 PM
انا كتبت وفقا لقانون البقاء للاصلح بس مكتبتش تعريف صح ولا ايه ؟
الأولى إجابة ناقصة ولازم كنت تكمل إلا إذا كان نموذج الإجابة كاتب إجابة مختصرة زى اللى إنت كاتبها ... وربنا يوفقك
الثانية حتاخد الدرجة كاملة بإذن الله

احمد فتحى احمد عبد القوى
25-06-2014, 07:36 PM
لو سمحت يا استاذ انا عملت فى سؤال الرعى الجائر .. تؤدى الى تدهور الغطاء النباتى و انجراف التربه بفعل عوامل التعريه وظاهرة الزحف الصحراوى وكتبت أمثله ... هل يا ترى كده آخد الاجابه كامله ولا لأ
صح إن شاء الله وحتاخد الدرجة كاملة بإذن الله

احمد فتحى احمد عبد القوى
25-06-2014, 07:39 PM
إلى miss ممكن تاخدى نص الدرجة لأنه المفروض كنتى كملتى الإجابة علشان كده إحنا كمدرسين بنبه اكتبوا الإجابة كاملة دائماً .... وربنا يوفقك

ezmz3
25-06-2014, 10:16 PM
انا مجاوب السؤال ده فى نص صفحة و كتبت فيه كل حاجة عن التطوير الطبيعي و كتبت نتايجه و اسبابه و كتب قانون للاصلح ايه هو بس مكتبتوش كتعريف حضرتك فهمنى يا مستر يعنى كتبت ان انواع تغزو بيئة انواع برية اخري فطردها و تقضي عليها و كده حرام و الله لو نقصت السؤال واخد منى 10 دقائق و نصف صفحة يعني انقص عشان مكتبتش تعريف مباشر لقانون البقاء للاصلح ! ؟

احمد فتحى احمد عبد القوى
26-06-2014, 12:16 AM
إلى الطالب ezmz3 خلاص طالما إنت شرحت أن الانقراض حدث طبيعى للتطور ومكتبتش التعريف بتاع البقاء للأصلح ... فإن شاء الله تاخد حقك ومتنقصش

ezmz3
26-06-2014, 01:49 AM
اه انا شرحت كل حاجة تبع الانقراض الطبيعي ماعدا الحتة دي الحمد لله

M!$$ P!nKy
26-06-2014, 02:32 AM
إلى miss ممكن تاخدى نص الدرجة لأنه المفروض كنتى كملتى الإجابة علشان كده إحنا كمدرسين بنبه اكتبوا الإجابة كاملة دائماً .... وربنا يوفقك
متأسفة يا مستر على كثرة اسئلتى بس كلام حضرتك على سؤال الانقراض و لا على سؤال الحلقات الاولى فى السلاسل الغذائية ؟

Mohamed Genedy
26-06-2014, 02:41 AM
ايوة يعنى حضرتك رقم 2 دى (فالق خسفى) و رقم 3 بتشاور برده على (الفالق الخسفى) و لو اعتبرنا ان رقم 2 هى التركيب التانى اللى بتشاور عليه رقم 3 برده هيبقا (فالق خسفى). ازاى بقا يبقى فالق عادى ومعلش انا مفهمتش الاجابة اللى حضرتك كتبتها

pilote170
26-06-2014, 12:17 PM
انا كتبت النسيج ناعم كده عادي ولا لازم دقيق التبلور
والاجابات عملتها زي المطلوب بالظبط مزودتش ومكتبتش امثله كده هنقص وكمان مكتبتش التواء نهري في الرسمه ياريت حضرتك تطمني وتقولي هنقص ولا لأ

احمد فتحى احمد عبد القوى
26-06-2014, 02:34 PM
صح يابيلوت ان شاء الله

احمد فتحى احمد عبد القوى
26-06-2014, 02:42 PM
تعريف الفالق البارز والفالق الخسفى فالقين عاديين تتأثر بهما الصخور ويتحدان فى صخور الحائط السفلى والعلوى على الترتيب يبقى رقم 3 فالق عادى ينتج عن قوى الشد وتتحرك فيه صخور الحائط العلوى لأسفل بالنسبة لصخور الحائط السفلى ......مع تمنياتى لك بالتوفيق

pilote170
26-06-2014, 03:50 PM
تسلم يا مستر ربنا يكرمك يارب زي ما بتساعد الناس كده :-)

المتفائلة بإذن الله
26-06-2014, 05:19 PM
تعريف الفالق البارز والفالق الخسفى فالقين عاديين تتأثر بهما الصخور ويتحدان فى صخور الحائط السفلى والعلوى على الترتيب يبقى رقم 3 فالق عادى ينتج عن قوى الشد وتتحرك فيه صخور الحائط العلوى لأسفل بالنسبة لصخور الحائط السفلى ......مع تمنياتى لك بالتوفيق

يامستر هو لازم نوصف النسيج يعني اللي كتب نسيج خشن ونسيج دقيق وخلاص هينقص قد ايه .. وفي المقارنة بتاعت الهاليت والكالسيت لازم في اكثر من مستوى دي :(

احمد فتحى احمد عبد القوى
26-06-2014, 09:39 PM
يا أيتها المتفائلة هذه هى الإجابة المطلوبة طبقا لصيغة السؤال وانتى اجابتك مظبوطة لانه مش عايز شرح ... مع تمنياتى لك بالتوفيق

المتفائلة بإذن الله
27-06-2014, 06:46 AM
يا أيتها المتفائلة هذه هى الإجابة المطلوبة طبقا لصيغة السؤال وانتى اجابتك مظبوطة لانه مش عايز شرح ... مع تمنياتى لك بالتوفيق

شكرا جزييييييييييييييييييلا ربنا يباركلك يااارب :)

fort00
27-06-2014, 11:46 PM
يا استاذنا حضرتك مبالغ اوي في اجابات النموذج انا كل نقطه كده بقى عندي فيها خلل يعني مثلا انا مش جايب الكلام بالنص و في التصحيح انا عامل في بتاعة النتسيج زجاجي عديم التبلر

احمد فتحى احمد عبد القوى
28-06-2014, 12:19 AM
الى الطالب فورت انا مش ببالغ فى الاجابة انا كاتب الاجابة كاملة وللاسف نموذج الاجابة فى معظم الاحيان بيبقى مختصر جدا ومين اللى بيضر فى النهاية طبعا الطالب وممكن اللى انت كاتبه فى التصويب نسيج زجاجى يكون هو فى نموذج الاجابة عايز نوع الصخر لانه حاطط خط تحت ذو نسيح فلازم اعمل حسابى ...واتمنى من كل قلبى ان النموذج يبقى كاتب زى اللى انتو كاتبينه بالظبط وكلكم تجيبوا الدرجات النهائية وهذا هو هدفنا .....ربنا يوفقكم جميعا

Mohamed_MA
29-06-2014, 02:21 PM
هو نموذج الاجابه الرسمي موجود؟

احمد فتحى احمد عبد القوى
29-06-2014, 08:31 PM
ربنا يسهل وحد من الاساتذة اللى فى التصحيح ينزله

أبواب الفردوس
08-07-2014, 03:27 PM
معلش يا استاذ ارجو الرد عليا
انا فى فى رسمة الكثبان ما ما حطتش الاسهم اللى على الرسمه من فوق
بس عملت الاسهم بتاعت حركة الكثبان واتجاه الرياح

احمد فتحى احمد عبد القوى