مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن عدد كليات العلاج الطبيعي الحكوميه

3awmar
21-07-2014, 02:14 AM
السلام عليكم ورحمة الله
لو سمحتوا كان عندي استفسار عن
عدد الكليات (الحكومية) للعلاج الطبيعي في مصر
واعداد الطلاب المطلوبين بهذه الكليات

DPT-Blue Phoenix
21-07-2014, 02:20 AM
عدد كليات العلاج الطبيعى الموجودة اكيد ((3)) القاهرة - كفر الشيخ - بنى سويف ... و فى احتمال ان واحدة فى ((جنوب الوادى او مش عارف فين بالظبط بس فى الصعيد تفتح مش متأكدين لسه)) .... و العدد المطلوب مش محدد السنة الى فاتت القاهةر 500 بشوية بالتحويلات و الشهادات المعادلة - كفر الشيخ نقول فى حدود 200 هى كانت اقل من كدا .. بنى سويف كانت واخدة 75 نقول 100 يعنى كله 800 .... بس هنزود قول ممكن القاهرة تاخد 600 او 700 اقصى حاجة ... و كفر الشيخ مثلا 300 او اكتر شوية و بنى سويف 300 مثلا يبقى فى حدود قول 1300 او 1500 اقصى حاجة

DPT-Blue Phoenix
21-07-2014, 03:42 AM
لو عندك اى استفسار تانى هتلاقينى هنا على المنتدى مجاوب على كل حاجة و كمان كاتب اسم جروب على الفيس بعد العيد ان شاء الله هنقول كل حاجة عن العلاج الطبيعى على الجروب دا ... و انا نفس الاسم دا على الفيس بس انا قافل الاكونت دلوقت و ربنا يوفقكم

3awmar
21-07-2014, 03:58 AM
شكرا لرد حضرتك :)

DPT-Blue Phoenix
21-07-2014, 04:06 AM
لا شكر على واجب ... لو ان شاء الله خلاص دخلت علاج طبيعى بعد ظهور التنسيق ابقى تابعنا على جروب الفيس ان شاء الله بعد العيد و ربنا يوفقك ((انا كاتب اسم الجروب فى مواضيع كتير هنا))

wittygirl
25-07-2014, 03:36 PM
طب لو سمحت هو اية نظام المدينة الجماعية دى انا من ميت غمر ومكتوب لى ادخل كلية علاج طبيعى جامعة كفر السيخ
هو كفر الشيخ احسن ولا القاهرة ؟ انا مترددة جدا ومش فاهمة نظام الكلية دى ;)

DPT-Blue Phoenix
25-07-2014, 07:31 PM
طب لو سمحت هو اية نظام المدينة الجماعية دى انا من ميت غمر ومكتوب لى ادخل كلية علاج طبيعى جامعة كفر السيخ
هو كفر الشيخ احسن ولا القاهرة ؟ انا مترددة جدا ومش فاهمة نظام الكلية دى ;)

أولا نظام المدينة الجامعية دا ليه كلام بالتفصيل حضرتك ممكن تجيبه من على الفيس او تعرفيه و فى شوية ورق و اجراءات كدا و على حسب القرار الجديد ان لازم يكون البعد بينك و بين الكلية
ازيد من 50 كيلو ... و المدينة الجامعية فى كفر الشيخ جديدة و كويسة و تقريبا عدد السكن 2 برده فى الاوضة و الله اعلم ... الاكل المدن بوجه عام يعنى مش كويس اوى بس عادى يعنى ...

بالنسبة بقى للكلية ... كفر الشيخ الكلية جديدة وشكلها تحفة بجد و كمان فيها اجهزة حديثة و مشرح كويسة و دى مميزاتها و عل ما اظن ان فيها 3 اقسام بس مش 6 اقسام انما هتدرسوا باقى الاقسام كلها ... انا بتكلم على العملى بقى طبعا جامعة القاهرة هناك فى مستشفيات كتير و العلاج الطبيعى منتشر و فرصة التدريب افضل غير ان افضل دكاترة فى جامعة القاهرة حتى الى بيدرسوا فى كفر الشيخ من القاهرة بس مش احسن دكاترة ....

يعنى كل كلية ليها ميزة و ليها عيب و ايا كان المهم انك ((تفهمى الى بتدرسيه و تدربى مثلا فى مراكز و كدا))

DPT-Blue Phoenix
25-07-2014, 07:36 PM
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=610966

و اى معلومات تانية عن الكلية موجودة هنا

2 moon sun
02-08-2014, 12:21 AM
السلام عليكم
انا عندى استفسار .... انا سمعت ان عدد كليات العلاج الطبيعى الحكومية 3 ( القاهرة - بنى سويف - كفر الشيخ ) ........... وسمعت كمان ان المرحله الاولى لعلمى علوم اخدت كليات ( الطب البشرى - الاسنان - الصيدلة ..) بس ما اخدتش كليا ت علاج طبيعى خالص وان الاماكن فيه فاضية وانها هتدخل كلها مرحله تانية .... الغريب ان لما التسجيل فى المرحلة التانية فتح انهاردة مالقيتش غير كليه واحدة بس علاج طبيعى :o:o((( كفر الشيخ ))):o:o نفسي اعرف ازاى ......... :mad::mad:والكلياتين ( القاهرة - بنى سويف ) راحو فين :mad::mad:
:bosyht9:ممكن حد ير عليا علشان انا نفسى اعرف:bosyht9:

3awmar
02-08-2014, 01:09 AM
نفس اللي حصل معايا
وظهرلي بني سويف بس !!!
ياريت حد يفهمنا دة ليه ؟!
بالرغم باقي الكليات ظاهرة كلها حتي البعيدة
انا محافظة سوهاج

ahmedfezo
02-08-2014, 04:20 PM
السلام عليكم
انا عندى استفسار .... انا سمعت ان عدد كليات العلاج الطبيعى الحكومية 3 ( القاهرة - بنى سويف - كفر الشيخ ) ........... وسمعت كمان ان المرحله الاولى لعلمى علوم اخدت كليات ( الطب البشرى - الاسنان - الصيدلة ..) بس ما اخدتش كليا ت علاج طبيعى خالص وان الاماكن فيه فاضية وانها هتدخل كلها مرحله تانية .... الغريب ان لما التسجيل فى المرحلة التانية فتح انهاردة مالقيتش غير كليه واحدة بس علاج طبيعى :o:o((( كفر الشيخ ))):o:o نفسي اعرف ازاى ......... :mad::mad:والكلياتين ( القاهرة - بنى سويف ) راحو فين :mad::mad:
:bosyht9:ممكن حد ير عليا علشان انا نفسى اعرف:bosyht9:

لأن الكلية اقليمية
يعنى على حسب محافظتك تروح كلية معينة
أنا مثلا لما بحثت عن العلاج الطبيعى لم أجد سوى بنى سويف
لأنى من أسيوط
يعنى كل كلية فيهم لها محافظات معينة تاخد منها

استاذ/ حسن نصار
16-07-2018, 09:53 PM
استفسار ابنى جايب 96.22 % علوم هل يلحق العلاج الطبيعى 2018