مشاهدة النسخة كاملة : نصايح لكل الطلبه والطالبات اللى داخلين اولى ثانوى

basmala
09-08-2008, 10:37 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ازيكم جميعا ....ان شاء الله تكونوا بخير

كنت عايزه ابدأ اول مرحله من مراحل الثانويه ....وادى بعض النصايح من تجربتى ...متهيالى لو كان حد نصحنى اى نصيحه منهم كان حالى كله اتغير

اولا الطلاب اللى داخلين اولى ثانوى ..بيكونوا تلات اصناف ..ياما فى مدرسه لحد اعدادى بس ...وهيروحوا

مدرسه جديده فيها ثانوى ...(وده حال معظم الناس )...ياما من مدرسه اعدادى وفيها ثانوى فهيكملوا فيها

ياما اخدوا معظم المراحل التعليميه من دوله غير مصر وجايين ياخدوا الثانوي من مصر (ودى حالات قليله )

وطبعا النوع الاول والتالت ده اكتر ناس بوجه كلامى ليهم ..ليه ؟؟...لانهم هيتعرفوا على اصحاب جداد لاول

مره يشوفوهم ...فلازم الحزر ......لان ممكن الواحد يكون متفوق طول عمره .....ويجى واحد صحبه يغيرله كل افكاره ......تدريجيه فى تدريجيا يتحول لواحد تانى ........والعكس صحيح

طبعا اكتر جمله هتسمعوها من اصحابكوا ...هتلاقيهم واقفين بكل شموخ كده ويقولوا ....اولى ثانوى مش لازم نزاكر فيها ...دى مجرد مرحله انتقاليه بين تالته اعدادى وثانويه عامه ...ولازم نرتاح فى اولى ثانوى عشان نحوش طاقتنا لثانويه عامه اللى هتحدد هندخل كليه ايه ....وطبعا انت او انتى اول ماتسمعوا كده هتقتنعوا علطول ...وصدقونى ده بيحصل وهيحصل معاكوا ....

وبالنسبه للبنات بقى من اول يوم فى الدراسه هتلاقى البنت تقول لصحبتها ...شوفتى امبارح مسلسل كزا اللى بيتزاع على قناه كزا الساعه كزا ...بصى انا هقولك قصته عشان لما تروحى تشوفيه ماتحسيش ان فى احداث نقصاكى ....وتمسك ودنها وتسمعلها السيناريو ....وده برده بيحصل ....

وهتلاقى ناس...تقولك انا مش بزاكر تاريخ ولا جغرافيا اصل انا داخل علمى ..فهزاكرهم ليه ....وناس تانيه تقولك انا مش بزاكر ولا احياء ولا كمياء ولا فزيا ولا رياضه ...اصلى انا داخل ادبى ازاكرهم ليه

وهتلاقى ناس تانيه تقول انا بروح النادى تلات ايام فى الاسبوع غير خميس وجمعه ده اساسى ...

وهتلاقى فى النوعيه اللى بتقول كده ناس مش مشتركه فى نوادى اصلا

والافظع من ده كله ...هتلاقى ناس مش بتروح امتحانات الشهور اصلا ....انا واحده قريبتى لحد امتحان اخر السنه اكتشفت ان عندها نص هى متعرفوش واول مره تشوفه ..

وبالنسبه للبنات ..اللى داخلين مدرسه ثانوى جديد ...هيشوفوا العجب ..العجب بجد ...هتشوفوا نوعيات بنات اول مره تشوفوها ...من تصرفات وطريقه كلام ..وندغ اللبانه ...وهتلاقوا بنات مش بس بيندهوا المدرسين باسمأهم من غير مستر ...لا كمان بيدلعوهم ...والنوع ده بيحبوا المدرسين ضعاف النفوس

كل دى تصرفات غلط فى غلط ....وياريت متأثرش فيكوا ...ولا تغلبكوا ..وتلاقوا نفسكوا كده ..فاولى ثانوى مرحله اعداد لثانويه عامه ..هتتعلموا فيها ازاى بيكون فى جد فى المزاكره ...عندى مواد كتير لازم اخلصها ....امتى وازاى استريح ...اقضى وقت راحتى فى ايه ...ايه افضل معاد مناسب ازاكر فيه ...

وبجد الناس اللى مش بتتهيا كويس فى اولى ثانى ...بيكون الموضوع صعب عليهم جدا جدا فى ثانويه عامه .وانا جربت ده ..لانك ببساطه ..ازاى وانت فى اولى ثانوى جايب من 70..الى 85%....عايز تجيب فى تانيه وتالته ثانوى 95%..فيما فوق

لازم تكون جهزت نفسك..ولو فى ماده حاسس انك ضعيف فيها مافيش مانع تاخد درس .واحزروا المدرسين اللى كل دروسهم هزار وكلام فاضى واخر الحصه يقول كلمتين عشان يرضى ضميره ويحلل الفلوس .

وياريت تروحوا المدرسه كل يوم وماتغيبوش ...لانكوا برده هتلاقوا ناس مش بتيجى غير فى الاسبوع مره ده لو جات ...وماتهملوش كراستكم وكتبكم وكده
وياريت تاخدوا كورسات فى اللغه الانجليزيه واللغه الاجنبيه التانيه ...عشان تقدروا تجيبوا اكبر درجات ممكنه فى الثانويه العامه واكيد الكورسات دى هتنفعكوا جدا فى حياتكم

واوصيكم خيرا بالرياضه ..لان رياضه اولى ثانوى فعلا فعلا اساس لرياضه تانيه وتالته ثانوى ..ولو مش

فاهمين فيها اى حاجه اسالوا مدرسكم ...واوصيكم خيرا بالعربى والبلاغه ..لانكم هتكونوا اول مره

تسمعوا يعنى ايه بلاغه ..ياريت متهملوهاش لانها مهمه لتانيه وتالته ثانوى .والنحو طبعا ده مهم برده

..والنصوص هتتعلموا ازاى تزاكروا فى تانيه وتالته ومش هتنسوا كنتم بتزاكروا ازاى فى تالته اعدادى

..اوصيكم خيرا بالعربى كله ..اوصيكم خيرا بالغه

الانجليزيه ...لانك لو شاطر فيها طول عمرك واهملتها فى اولى ثانوى هيحصلك دروب وانتا داخل تانيه

ثانوى ..وهتحس ان الموضوع كبير اوى ...وبرده ماده اساسيه وتراكميه ...واوصيكم خيرا باللغه التايه

اهتموا يا جماعه بيها احضروا الشرح فى الفصل ..ولما تروحوا زاكروا وهاتوا كتب خارجيه وحلو عليها وكده

لا تهملوا الفزيا والكميا ...لان فيها من مناهج ثانويه عامه ولا تهموا التاريخ والجغرافيا لانهم هيفيدوكوا

وغير كده هيعلموا ازاى تزاكروا المواد دى

واتمنى ليكوا التوفيق طبعا وتقضوا سنه لطيفه لان انا بالنسبالى اولى ثانوى كانت سنه كبيسه

The_Relativistic200
09-08-2008, 10:50 AM
ربنا يبارك فيكى
انا استفدت من النصايح دى جدا
بس بعد فوات الاوان
اصحابى افسدونى وخلونى اذاكر:d

بس على فكرة نصايح واعية
لان اولى ثانوي سنة مفصلية:)

ربنا يكملك بعقلك السنتين اللى جايين دول:d

SmSm Basha
09-08-2008, 10:56 AM
الف شكر لحضرتك ... فعلا معلومات قيمة جدا و ان شاء الله احطها في الحسبان .... والف شكر لحضرتك مرة تانية

basmala
09-08-2008, 11:38 AM
اصحابى افسدونى وخلونى اذاكر:d
لان اولى ثانوي سنة مفصلية:)

:d
شكرا ليك ..وانا نفسى الكل يزاكر فى اولى ثانوى لانها بجد هتفرق
والف شكر لحضرتك مرة تانية
اتمنى انك ماتهملهاش ...ولا شكر على واجب

Eng : Heba
09-08-2008, 12:41 PM
جزاكي الله خيرا ان شاء الله
وانا في المرحلة الثانية
ونصائحك ممتازة وارجو الاقتداء بها
واتمني للجميع عام دراسي في الثانوية سعيد
وخصوصا طلاب الصف الاول الثانوي

طالبه علم
09-08-2008, 08:19 PM
ربنا يباركلك يارب شكرا ليكى لنصايحك الغاليه دى والله فدتينى كتييير دى اول مشاركه ليا وياريت تقبلونى معاكم ربنا يعزك ويكرمك وف ميزان حسناتك واهم حاجه الصحبه لان الصاحب ساحب زى الاستاذ مصطفى حسنى بيقول لوتعرفوه هوه داعيه ربنا يكرمك شكرا ليكى جدا

العالمية
10-08-2008, 10:26 PM
جزاك الله كل خير وسلمت يداك وبارك الله فيك

المشتاقه الى الفردوس
10-08-2008, 10:31 PM
جزاكى الله خيرا على هذه النصائح
وانا رايحه المرحله التانيه
-ان شاء الله_

lulu caty
10-08-2008, 11:47 PM
السلام عليكم
جزاك الله خيراً على الموضوع
وبارك الله فيك بجد معلومات مفيدة
ونصائح غالية اكييد ان شاء الله هاتبعها

هشام البلقاسى
11-08-2008, 08:07 AM
[QUOTE=هبه7;655331][COLOR="darkorchid"][B] جزاكي الله خيرا ان شاء الله
شكرا على النصائح الغالية.............وعندك حق:(

Erona
11-08-2008, 09:23 PM
شكرا لحضرتك على النصائح الغاليه ........ وربنا يسترها

meamy5
16-08-2008, 08:47 PM
بارك الله فيكى هذة نصائح ذهبية وياريت كان احد قالها لنا وانا داخلة اولى جامعة السنة دى

تركى هاكر
17-08-2008, 12:19 AM
شكرا على هذه النصائح الجميله

تركى هاكر
17-08-2008, 12:21 AM
بارك الله فيكى ووفق فى دنياك واخرتك

هتلر2006
03-10-2008, 11:45 PM
ربنا يكرمك على النصايح الغالية دي وانا باناشد الجميع يعمل بيها وبقول للكل محدش هيخاف على مصلحتك اكتر من نفسك ..خافوا على نفسكوا شوية ومتسمعوش كلام حد واعرفوا اننا لما نيجي نخبي حاجة نبقى اكيد بنعمل حاجة غلط

محمود إبراهيم محروس
22-05-2009, 10:46 PM
شكرا على نصايحك
أنا عرفت قيمتها و هابعد عن اصحاب السوء

شكرا

الاء_الرحمن
23-05-2009, 03:25 PM
جزاك الله خيرا

Designer.EnG
24-05-2009, 11:50 AM
الحمد لله السنة عدت على خيــــــــــــــــــر
النهارده كان آخر يوم فى الإمتحانات
بص الصراحة
كانت سنة متعبة جداً جداً جداً :)
بس الحمد لله
إن شاء الله عدت

.*.سمسمة.*.
28-06-2009, 12:40 AM
جزاكى الله خيرا
وربنا يستر
انا بدأت اقلق من اولى ثانوى
بس ربنا معانا

TheSCORPION_-_Dr
08-07-2009, 10:03 AM
علي فكرة الكلام ده جزء من اللي بيحصل في أولي ثانوي ياريت تخدوا بالكو من نفسكوا وإذا لقيت صاحب خدك بعيد عن طريقك لازم تفصل معاه أنا عملت كده ولحقت نفسي في التيرم التاني في أولي ع فكرة في ثلاثة إعدادي أنا كنت من أوائل محافظه البحيرة وجيت في التيرم الأول خرجت من الترتيب بس لحقت نفسي وفي التيرم التاني اتخلصت من كل سوء وربنا كرمنا في 2 وجبت 97 وأدينا مستنين 3 ياريت تخدوا بالكوا

MoHammed Youssef
08-07-2009, 11:43 AM
بارك الله فيك

abo3ali3000
03-08-2009, 01:00 PM
الف شكر ليكى يا حبيبتى على النصايح الغاليه والمهمه دى جزاك الله خيرا وان شاء نكون عند حسن ظنك

Bent 3bdo
07-08-2009, 05:39 PM
انا الحمد لله خلصت ثانوى خالص
بس كان شعارى ف اولى ثانوى كل لما حد يوقلى ذاكرى
هما بيخشوا الطب م أولى ثانوى
لغايه لما جننتهم ف البيت
يلا
الحمد لله انها خلصت ع خير

طالبة 2010
08-08-2009, 06:04 PM
ميرسى اوى لحضرتك انك نبهتينى لانى داخلة مدرسة جديدة

انتى عملتى لمخى توازن
وان شاء الله اطبق كل اللى انتى قولتيه

فوءة سامي
17-08-2009, 12:36 PM
شكرا على النصائح الغالية دي وربنا يخليكي لينا يالريت بس تقوليلي اخلي نظام دذاكرتي يبقى ازاي

اسكندرانيه65
17-08-2009, 01:00 PM
جزاكى الله خيرا فعلا كتير نصحونى بكده وانا باقرا كلامك مقتنعه جدا بيه ويارب التفوق للجميع

دكتوره باذن الله
20-08-2009, 09:40 PM
شكراااااااااااا وجزاكم الله كل خير. على فكرة انا داخلة اولي ثانوي لكن غير متحمسة ومشتاقة للتفوق والنجاح لاني حسيت بطعم الظلم في ثالثة اعدادي نقصوني5درجات ظلم في مادة واحدة علشان كدة عاوزه اكون دكتوره علشان اثبت لنفسي قبل مدريسني وزملائي اني هكون حاجة في المستقبل ان شاء الله.من فضلكم ادعولي

الزهراء2
01-09-2009, 04:37 PM
يا ريت حد يقولنا أفضل الكتب الخارجية لاولى ثانوي

mero roro
03-09-2009, 07:20 PM
بارك الله فيكى يابسملة
بجد كل اللى داخلين اولى ثانوى لازم يعملوا بالنصايح دى

mero roro
03-09-2009, 07:38 PM
يا ريت حد يقولنا أفضل الكتب الخارجية لاولى ثانوي

اكيد فى المواد العلمية مفيش زى كتب الامتحان
بس فىالمواد الادبية فى بعض المدراس بتنزل مزكرات صغيرة بتبقى احسن من الكتب
و E حاتوا Senior
ام
اما فى الفرنساوى فى كتاب bravo
والرياضة طبعا المعاصر
بالنسبة للعربى اللى يريحك الرسالة او الاضواء او الامتحان:078111rg3:

الزهراء2
04-09-2009, 03:56 PM
شكرا جدا و جزاكم الله كل خير

stoneKane
04-09-2009, 04:41 PM
باختصار شديد اولى ثانوى دى هى اساس الثانويه العامه وانا استهترت بيها وكنت داخل على فساد جامد بس لحقت نفسى الحمد لله وشديت فى الاخر وفعلا رياضه سنه اولى والعربى هما الاساس للثانويه العامه خصوصا العربى ده كل اللى هتخده فى ثانويه عامه هيكون اصله من اولى ثانوى حتى هتلاقوه المدرسين كل ما ييجوا يشرحوا حاجه يقولولك فاكرين اللى خدناه فى اولى ثانوى فا لازم تذاكروا باهتمام شديد جدا عشان ربنا يوفقكم فى ثانويه عامه وخلوا بالكوا اولى ثانوى دى فيها نجاح وسقوط وملاحق انا اعرف ناس كتيره جدا كانوا جايبين ملاحق فى مواد مختلفه والاكتر منهم كانوا جايبين ملاحق فى الرياضه عشان هى بصراحه صعبه وعايزه مذاكره اول باول اتمنى اكون افدتكم من خبرتى السابقه :d

ELRASAM2
04-11-2009, 12:17 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ELRASAM2
04-11-2009, 12:40 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كنت عاوز انصح اخوانى ........ طالبين الأعدادى اللى داخلين اولى ثانوى ................ بعدم معرفة اصحاب جدد.......... مش بقول كده من فراغ انا قعدت 3 سنين فى اولى ثانوى بسبب اصحابى ومش لوحدى اكيد علشان احنا صحاب مفيش حد حينجح من غير التانى ؟........... لغايت لما اليأس خدنا وكنا متوقعين ان أحنا نعيد مدرسة المشاغبين من أول وجديد ........... كان اللى علينا ان احنا نتقابل كل يوم الصبح عند المعهد وبعد كده نشوفوا اليوم حنعتمدوا ازاى ممكن اسبوع او اتنين اوتلاته ......لغايت ما نفكر نحضر يوم فى المدرسه ولو حضرنا يأما ناخدوا جواب استدعاء ومحدش يقولى مجالهوش استدعاء..............واللى أحنا عارفينه طبعا كلنا انا مافيش حد بيجيب ولى امره اذا اخد جواب استدعاء والا ميكونش طالب مصرى ...... هوه يادوب ياخد الاستدعاء من هنا وقبل ما يطلع من باب المدرسه بيكون معلقه فى الشوز بتاعه ................. انا مش بقول كلكوا انا بوصف الغالب عموما ومتزعلوش منى انى بكلمكوا بصراحه .................. وبعد كده نضطر ان احنا مندخلش المدرسه اسبوع اوتين او تلاته ونيجى ندخل يسئلوا عن اولياء امورنا ؟.....؟الرد الاساسى بابا قالى حيجى كمان شهر كمان شهرين وصاحبى التانى ماما بتجيبلنا نونو صغير وبابا قاعد جمبه علشان ميقدرش يسبها .......... والتالت كان تخين شويه فا محدش كان يعرف يسئلوا لانهم بيعزوا علشان بطنه ...وفجاه تيجى علينا الامتحانات ندخل الامتحان اول يوم فقه ...ومش عارف اى تانى ..... نقعد نستنى مين حد يدخل يقولنا عايزين حاجه ما فيش حد دخل علينا نتعركوا مع المراقبين ....يطلعلنا العميد ... لو حيهدينا نعرفوا انا احنا حننجح ما هدناش نعرف ان احنا قاعدين السنه دى وفضلنا كده لغايت 3 سنين ............ وانا دلوقتى فى 3 ثانوى بأعجوبه مش بالمذكره والله العظيم انا مش عارف انا نجحت ازاى ..... وصحبى التانى خريج معهد ايجوث 3 سنين ......... وصاحبنا التالت ... قاعد جمب بابا بيأكله وشكرا على كده ...............اللى عاوز اوصلهلكوا انك لو حتصاحب ولاقيت الصاحب حيعمل معاك نفس الخطوات دى بلاش وابعد عنه .....حتقول حغيره وحخليه يذاكر كنت انا عملت كده ..... ده لو عاوزين تعدوا اولى ثانوى ازهرى بالذات ... بحكم خبرتى فيه ............. وانا اسف اذا قولت كلام يديقوا بس والله العظيم ربنا شاهد على كلامى ان اللى انا كتبته هوه دى اللى احنا مرينا بيه ؟؟؟؟؟؟؟؟ ............. وادعيلكم بالنجاح والتوفيق ان شاء الله

ننة تتة
17-12-2009, 08:13 PM
ممكن اذاكر المواد كلها فى يوم واحد ههههههههههه

ahmedyassen
04-01-2010, 01:45 PM
السلام عليكم شكرا على الموضوع

اوركيدا2009
24-01-2010, 10:02 PM
شكراااااااااااااا

سمر عامر
03-02-2010, 11:13 AM
شكرا وربنا يخليكى لينا وتقوليلنا نصايح تانية انا بجد استفدت كتير جدا

عزة عارف
12-05-2010, 11:13 AM
انا فعلا ضعت يا ريت كنت عرفت النصائح دى فى الاول وانا دلوقتى فى نهاية سنة اولى ومعرفش حاجة فى المنهج بس انا ناوية بجد فى الاجازة اعمل مجهود جامد وازاكر حاجات من منهج تانية يا ترى دة صح ولا غلط يا ريت حد يرد عليا مى جمال

شعبان رجب
24-08-2010, 02:29 PM
شكرا ااااااااا على هذه النصائح

hobahoby
28-08-2010, 10:49 PM
شكرا جدا على المعلومة المفيدة وبجد فادتنى انا كنت فاكرة ان اولى ثانوى سنة لعب وهزار وراحة وانا فعلا رايحة مدرسة تانية غير اللى كنت فيها وخايفة من نوعية البنات اللى فى المدرسة الجديدة بجد شكرا شكرا شكرا لحضرتك

NeVeR CoMe BacK
31-08-2010, 12:22 PM
مرسيه اوى علا النصائح ان شاء الله هحاول اعمل بيها بس انا مش بحب المذاكرة ...............
بس ان شاء الله هحاول اتقن دروسى
بس ممكن سؤال اخد درس عربى ولا لاء انا بقول يعنى العربى مش مهم اوى فى اولى عشان كده مباخدش درس فيه دلوقتى انا باخد درس انجليزى وفرنساوى ورياضايات وفيزيا بس يعنى اخد دروس تانية ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Haneen_Riri
01-09-2010, 12:32 AM
ميرسى على النصايح دى بجد الواحد قلقان موت من اولى ثانوى دى بس ان شاء الله تعدى على خير عشان نستعد لبعد كده

Mo0on Light
01-09-2010, 07:43 PM
نصائح مهمه جدا
واحسن حاجه ان الانسان يتعلم من خبرات غيره
ويتفادى الوقوع فيها
خاصة موضوع الاصحاب دا فعلا
انا اول مره افهم ان فيه اصحاب ممكن تنزل الواحد لسابع ارض
شكرا ليكى ع مووضوعك

زينب محمد عطيه
15-11-2010, 02:30 PM
شكرا لحضرتك الحاجات دي فعلا موجوده

وفاء بركات
06-12-2010, 06:43 PM
كلامك صح اوي

ياريت الكل يعمل بيه

وربنا يجازيكي خير

Asa7be Wawa
25-02-2011, 06:13 AM
مشكله اول ثانوى ديه :dشكرا على النصائح الهامه جدااااااا :rolleyes: حعمل بيها الترم التانى

asmaa232
25-02-2011, 11:04 AM
جزاك الله خير وشكرا ع النصايح المهمة دى

Asmaa Kamel
28-02-2011, 10:53 AM
انا على فكرة دلوقتى فى اولى ثانوى و كل فصلى اصحاب جدد عليا بس الحمد لله كلهم كويسين وعارفين مصلحتهم و كمان بنشجع بعض على المذاكرة.......
و شكرررررررررررررررررا لموضوعك الجميييييل جداااااا..........
تقبلى مرورى

ranmory
28-02-2011, 01:00 PM
انا مع الاسف كل اصحابى القدامى يا اما مستواهم تعبان يا اما دحاحين من ورا السطر عشان يداروا على فرختهم تبيض اما اللى فى المدرسه الجديده 50 طالبه فى الفصل كلهم جايبين فى الاعداديه فوق اللى 290 و عمرهم ما ادعوا الفشل و البوظان و انا متهيالى لو مكنتش مع العيال الجماد دول كان زمانى ضعت فى الترم الاول و شكرا على الموضوع الجميل و تقبلى مرورى

"(شروق) "sh*m
23-10-2011, 01:59 PM
جـــــــــــــــــــــــــــزاكى الله خيرا ع النصـــــــــــــــــائــــح الغاليه

رحاب على حامد
24-10-2011, 01:14 AM
الف الف الف مليون شكر على النصيحه وانا هاخد بيها فورا

الجنة هدفى
20-05-2012, 11:23 PM
شكراا اوى انا لسة هدخل اولى ثانوى

"♥"أمل المسلمة"♥"
11-06-2012, 05:49 PM
جزاكِ الله خيرًا وجعل هذا الموضوع فى ميزان حسناتك

Mero Ossama
26-05-2013, 08:48 PM
شكراً جداً بس ممكن اعرف انت من محافظة اية ؟؟

مروة محمد فراج
03-06-2013, 11:22 AM
بارك الله فيكى
والله انا بضم صوتى لصوتك
انا داخلة تانية ثانوى والحاجات دى بتحصل فعلا

So..What
06-06-2013, 11:15 AM
الف شكر على هذا الموضوع المفيد

ana manS
30-12-2014, 08:50 PM
الترم الاول ضاع ربنا يستر والحق نفسى وان شءا الله الترم التانى هيكون جد
وشكرا للنصائح الجميله دى :rolleyes:

moamed54
05-07-2015, 05:07 PM
شكراً على نصايحك يا استاذة بسمة ونتمنى ليكي التوفيق في جمعتك وحياتك انا من الي هقضي الثانوي فنفس المدرسة بس للأسف اصحابي خلوني زيهم انا كنت بذاكر ومجتهد وكويس لحد تانية اعدادي بدأت اكس اذاكر وبعيد عنك ادمان النت عملي مشاكل كتييير جداً حاولت اخرج منه بس للأسف فشلت وعندي اكتئاب وحالتي النفسية باظه خالص