مشاهدة النسخة كاملة : عن العلاج الطبيعى عشان الى رغبته يدخل الكلية

DPT-Blue Phoenix
12-02-2015, 02:28 PM
الكلام دا قبل تطبيق شهادة الدى بى تى لسه فى نص قانون معين لازم يتعدل لكن بعد الدى بى تى اختلف الوضع سنة لكن دى معلومات لمعظم الاسالة الى بتتسال

اتحاد الطلاب كان كتب الموضوع دا مهم

الموضوع دا هيكون تقريبا عن أهم موضوع ممكن نحتاج نعرفه الفترة دى وهو ايه هو العلاج الطبيعى من ناحية المجتمع والمنظومة الطبية ودورى بيكون ايه وفرصة العمل فيه ونظام الحياة بعد التخرج.....

الاول بالنسبة لطبيعة عملك فدا حاجتين :
اما عمل حكومى ودا داخل اقسام العلاج الطبيعى بالمستشفيات ودا زى اى شغل حكومى أو الشغل الخاص فى عيادات ومراكز العلاج الطبيعى اللى بيديرها دكتور علاج طبيعى وانت معاه لحد ما تقدر تقتح عيادة باسمك بعد التخرج ب 5 سنين.

وطيب ويمن هم المرضى اللى بتعامل معاهم؟؟؟

لو هنتكلم عن الحال فى مصر هنا " ودا لأن الدور متأخر شويه" فأشهر الحالات بتكون اصابات العمود الفقرى والركبة واصابات العظام عامة زى الكسور وحالات ضعف العضلات والحالات العصبية زى الشلل بكل انواعه .. انك تعملهم اعادة تأهيل بحيث يستعيدو الوظيفة اللى فقدوها او انهم يتأهلو للحالة الجديدة اللى هم عليها لو كانو وصلو لدرجة الاعاقة

دا غير حالات الاطفال زى الشلل الدماغى وملخ الولاد والداون وحالات تأخر النمو بأسبابها المختلفة .. وهنا دورك تساعدهم يكتسبو الوظايف اللى مش موجوده عندهم سواء كان الطفل مبيقدرش يمشى مثلا او اى حاجة تانية

وطبعا دا بيتم بوسائل مختلفة سواء تمرينات علاجية او اجهزة كهربية او اى وسائل تانية بتكتسبها انت من الكلية والخبرة بعد كدا.

طيب وايه وضعك داخل المنظومة الطبية بقى ؟؟

تنظيم عملك معاهم بيتم ضمن قوانين ثابته وضمونها ان الحالة اللى بيتعملها تحويل للعلاج الطبيعى بعد تشخيصها من الطبيب المعالج بتتعرض عليك تشوف تشخيصها وتشوف الاشعة والتحاليل اللى تؤكد ليك التشخيص دا وبعدها تعمل برنامج العلاج اللى هتمشى عليه وتبدأ انت فى تنفيذه .. وبردو بتكون على اتصال بالطبيب المعالج لو ظهرت اى اعراض او مضاعفات جديدة.

أهم حاجة بقى فرصة العمل ايه وضعها ؟؟

أولا انت بتخلص فى الكلية 5 سنين وبعدها سنة امتياز وبعها ليك سنتين تكليف " ودا للكل " لان دى الكلية الطبية دلوقت اللى لسه ليها تكليف وطبعا لان عدد الخريجين من الكلية الحكومية والكليات الخاصة مبيوصلش ل 5000 فى السنة وبالتالى كلهم بيتوزعوا على محافظات الجمهورية يعنى انت الشغل هو اللى بيجرى وراك

دا غير شغلك فى العيادات والمراكز الخاصة ودا بردو مضمون جدا لان العيادات على مستوى الجمهورية عددها قليل بالنسبة لعدد الحالات يبقى انت بردو الشغل هو اللى عاوزك

أو بقى انك تسافر خارج مصر وخليك فاكر ان كليات العلاج الطبيعى مش موجوده غير فى مصر بس فى المنطقة العربية ولسه باقى الدول فى بداية انشاء كليات علاج طبيعى .. يعنى وقت ما الفرصة تيجى للسفر هتلاقى مكانك بردو موجود.

دا باختصار اهم الاسئلة اللى تحبو تعرفوها دلوقت واى استفسارات تانية احنا فى الخدمة طبعا ‏‎
.........
الامتياز بتاخديه في محافظتك او في القاهرة كل واحد ورغبته

انا مش فاهم يعني ايه سنتين تكليف ؟؟

بيوزعوك في مستشفي علي حسب رغباتك وتقديرك بعدهم انت بتتعين بس في المستشفي اللي انت عايزها

شغل بأجر بقي ولا بدون اجر ؟

باجر طبعا

والشغل ده لكل الطلبة ولا للجايبين تقديرات بس ؟؟

لكل الدفعة بس مثلا لو انا جيد وانت جيد جدا وكاتبين في الرغبات نفس المستشفي وهما عايزين واحد ياخدوا اللي جيب جيد جدا واللي جاب جيد يروح مستشفي تانيه حاجة زي نظام تنسيق كده

نظام الشغل بعد الكلية ؟!

انتي بعد سنة 5 بتبداي تنزلي تشتغلي في مراكز والمراكز نوعين اما اطفال او كبار
الاطفال ده بيكون فيه امراض كتير لينا دور فيها زي ملخ الولادة وضمور المخ ومشاكل المشي وتاخر النمو والبله المغولي ......
الكبار ده بينقسم بقي لمشاكل عظام واعصاب دول اكتر اقسام هتقابلوها في شغل الكبار هتلاقي واحد عامل عملية ومحتاج تاهيل او واحد عنده الام في الركبة او الظهر او انزلاق غضضروفي او شلل رباعي او ثنائي ......
بعد سنة الامتياز بتستلمي تكليفك في المستشفي الحكومي
وفيه ناس بتفتح مراكز لكن باسماء دكاترة تانين لان رسمي المركز يتفتح بعد الماجستير
التخسيس والسمنة ملوش دعوة بالكلية ممكن اي حد يشتغل فيهم بمجرد انه ياخد كورس وخلاص بس فيه دكاترة علاج طبيعي بيشتغلوا فيه لانه بيجيب فلوس لكن مش ده شغلنا الاساسي

طبعا اخر تطورات المهنة ان المهنة السادسة على مستوى العالم بمتوسط اجور 81600 الف دولا سنويا ..

و الكلام الاخير عن ضم الدى بى تى لسنين الدراسة ..

و ممكن يحصل تغيير لاسم اللكلية ل
((طب العلاج الطبيعى و التأهيل او العلاج الطبيعى و التاهيل الطبى))
Faculty of physical therapy and rehabilitation
لان التاهيل خاص بالعلاج الطبيعى فقط و لا غير مش اى كلية تانية تدعى دا ..

و طبعا الدى بى تى بتدينا حق التشخيص على طول بدون ان الحالة تكون متحولة من دكتور بشرى ..

ورده0
15-02-2015, 02:57 AM
بارك الله فيك بجد اعطيت فكره عن الكليه دي غير خالص ما كنت متوقعها بس عندي بعض الاسئله بعد اذن حضرتك هو في كتب معينه نجيبها تساعدنا في الكليه لاني لسه سنه اولي والله اقنعتني فعلا بالمجال ده والواحد عايز يتميز فيه علشان كده في كتب معينه او مثلا في دكاتره معينه نازل ليها على اليوتيوب محاضرات تساعد ولا لا وايه اكتر حاجه الواحد المفروض يركز فيها من المواد ومعلش انا طولت طب وموضوع التخصص لازم اتخصص في حاجه معينه ولا عادي ممكن يبقى شغال في كذا تخصص يعني مثلا ممكن عظام وتخصص تاني معاه ولا ده لازم يكون تخصص واحد وايه اكتر تخصص شغال

DPT-Blue Phoenix
16-02-2015, 02:57 PM
بارك الله فيك بجد اعطيت فكره عن الكليه دي غير خالص ما كنت متوقعها بس عندي بعض الاسئله بعد اذن حضرتك هو في كتب معينه نجيبها تساعدنا في الكليه لاني لسه سنه اولي والله اقنعتني فعلا بالمجال ده والواحد عايز يتميز فيه علشان كده في كتب معينه او مثلا في دكاتره معينه نازل ليها على اليوتيوب محاضرات تساعد ولا لا وايه اكتر حاجه الواحد المفروض يركز فيها من المواد ومعلش انا طولت طب وموضوع التخصص لازم اتخصص في حاجه معينه ولا عادي ممكن يبقى شغال في كذا تخصص يعني مثلا ممكن عظام وتخصص تاني معاه ولا ده لازم يكون تخصص واحد وايه اكتر تخصص شغال

فى المواد حضرتك ركزى على التشريح و حاجات معينة فى الفسيولوجى ..
و طبعا وسائل العلاج زى التمارين العلاجية و العلاجى اليدوى و العلاج الكهربى و المائى و الميكانيكا ...

و بعد كدا شوية عن علم الامراض ..

فى كتب كتير انا قلتها على الاسك كتب ممتازة و حضرتك هتلاقى كل المعلومات الباقية عن الجروب ..
احنا نزلنا اسالة و حاجات كتير تساعد الطلبة ..
و لو حضرتك بحثتى هنا على منتدى الثانوية هتلاقى كل حاجة عن الكلية و مواد العلاج و وسائل العلاج

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=610966
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=614742

لقب اخصائى دا بناخده بعد التخرج ب 5 سنين او بعد ما ناخد الماجستير فى مجال معين المفروض الشغل الصح هو تخصص و احسن حاجة بنتخصص فيها ياما شغل الاطفال و الاعاقات و حاليا بيتم بناء مركز عالمى على 6 اكتوبر للاعاقات ..

و ممكن تتخصى فى شغل الكبار احسن قسمين شغالين هنا او تخصصين ..
العظام ... مشاكل العام و الكسور و المفاصل بوجه عام
و الاعصاب ... مشاكل الشلل بجميع انواعها و التهابات الاعصاب و غيرها

طبعا دا رابط الاسك و الجروب موجودين فى الامضاء ممكن حضرتك هتلاقى اجابات اسالة كتير و اجابات عن اهم الكتب و المراجع و الجروب عليه كل حاجة و اسالة ..

لو فى اى استفسار تانى ممكن حضرتك تكلمينا على الاسك او الفيس بوك ..

و ربنا يوفقك ..

DPT-Blue Phoenix
16-02-2015, 03:15 PM
شوف حضرتك دا قسم الاطفال و ازاى انت دورك فى علاج الاطفال
و كمان الى تحته دا قسم جراحة و حروق
تخصص الاطفال
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=616200
الجراحة و الحروق
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=616197

ورده0
17-02-2015, 02:11 AM
اشكر حضرتك جدا على الاهتمام و نريد المزيد من المواضيع المميزه التي اعطت فكره رائعه عن هذا المجال طب معلش تاني حضرتك هي مواد طب زي الاناتومي هتكمل معانا لحد اخر سنه وممكن ننزل ندرب من امتى واسفه جدا على الاطاله والازعاج

ورده0
17-02-2015, 02:18 AM
معلش انا اسفه حضرتك اسم الجروب ايه ومعلش حضرتك منزل الكتب فين انا اسفه بجد

DPT-Blue Phoenix
19-02-2015, 08:53 PM
اشكر حضرتك جدا على الاهتمام و نريد المزيد من المواضيع المميزه التي اعطت فكره رائعه عن هذا المجال طب معلش تاني حضرتك هي مواد طب زي الاناتومي هتكمل معانا لحد اخر سنه وممكن ننزل ندرب من امتى واسفه جدا على الاطاله والازعاج

لا شكر على واجب الشكر لله لا التشريح فى اول سنتين بس
لا مواد طب على حسب يعنى هتدرسى فسيولوجى اعصاب بس دى علاج طبيعى
و فسيولوجى التمارين علاج طبيعى
و هتدرسى حاجات كتير و هتبداى فى مواد علاج بقى
انت ممكن تكونى درستى الكترو و هتدرسى هيدرو
هتدرسى بقى تمارين علاجية و هتدرسى علاج يدوى تطبيق على التشريح و غيره
هتدرسى الاختبارات و المقاييس ازاى اختبر عضلة معينة عشان اعرف حالتها
و دا هتدرسى فيه عضلات الجزء العلوى و السفلى تانى + ازاى اعملها اختبار

و التمارين و الميكانيكا بترجعى تدرسى الجسم من وجهة نظر مختلفة
بالنسبة للعضلات و الاعصاب و العظام دى حاجات احنا بندرسها تفصيلا عن كلية الطب البشرى و مواد زى الميكانيكا و العلاج اليدوى و الكهربى و المائى و التمارين و الاختبارات و غيرهم هما مش بيدرسوها ..

لا مفيش ازعاج ولا حاجة بس قلت لحضرتك لو حضرتك عايزة تستفسرى كتير على الفيس بوك او الاسك ..

DPT-Blue Phoenix
19-02-2015, 08:57 PM
معلش انا اسفه حضرتك اسم الجروب ايه ومعلش حضرتك منزل الكتب فين انا اسفه بجد
هنا اسامى كتب و مراجع و مواقع
http://ask.fm/Elsareih/answer/125123875343
http://ask.fm/Elsareih/answer/125298435599
و هنا الجروب لو حضرتك دخلتى على الملفات بتاع الجروب هتلاقينا نزل كتب كتير
و كمان
بننزل شرح للمواد و كدا و الله اعلم حضرتك جامعة ايه بقى ؟! على حسب
دا رابط الجروب
https://www.facebook.com/groups/142499085812270/
دا رابط الاكونت بتاعى على الفيس بوك
https://www.facebook.com/Dptblue.phoenix

ورده0
20-02-2015, 12:57 AM
مشكور جدا على الرد والاهتمام

DPT-Blue Phoenix
08-03-2015, 12:12 PM
Quote=ورده0;6124969]مشكور جدا على الرد والاهتمام[/quote]

لا شكر على واجب الشكر لله ..
دا رابط لتحميل كتب العلاج الطبيعى ..
و فى مواقع كتير تانية كويسة لو حضرتك بحثتى هتلاقيها ..

DPT-Blue Phoenix
08-03-2015, 12:15 PM
https://m.facebook.com/profile.php?id=280241032047896

مصطفى عبد العظيم سليم
12-03-2015, 02:19 PM
بارك الله فيك يا دكتوووووووووووووووووورنا وان شاء الله المهنه من تقدم لتقدم ونجاح لنجاح

DPT-Blue Phoenix
12-03-2015, 05:15 PM
بارك الله فيك يا دكتوووووووووووووووووورنا وان شاء الله المهنه من تقدم لتقدم ونجاح لنجاح

و بارك فيك يا دكتور مصطفى ..
ان شاء الله المهنة هتتقدم و دائما هتكون افضل ..