مشاهدة النسخة كاملة : مسالة على الضغط ارجو توضيح الحل

Hope Vs Despair
27-11-2015, 10:45 AM
رجل يقع قلبه على بعد ‏‎ ‎‏ ‏60cm‏ من دماغه و ‏‎ ‎‏ ‏120cm‏ من قدمه. احسب الضغط عند الدماغ و الضغط عند القدم بوحدة ‏N/m^2‎‏ (علما بان ضغط الدم الخارج من القلب 120 ‏mmHg‏ وكثافة الدم 1060 ‏‎ Kg/m^3وعجلة الجاذبية الارضية ‏‎(10‎ m/s^2‎

Mo7amed Kamal
27-11-2015, 03:08 PM
دي مسألة سهلة معتمدة على قانون الطفو لأرشميدس مش مقررة في المنهج
لو عاوزني احلهالك مفيش مشكلة :)

Hope Vs Despair
27-11-2015, 05:47 PM
طيب مش علينا فى المنهج وقانون الطفو لارشميدس انت عرفت ده كله اذاى انا حاسس انك مدرس .صح ؟؟؟‎:-d‎‏

Mo7amed Kamal
27-11-2015, 10:47 PM
طيب مش علينا فى المنهج وقانون الطفو لارشميدس انت عرفت ده كله اذاى انا حاسس انك مدرس .صح ؟؟؟‎:-d‎‏
والله طالب عادي جدا ههههه
بس عندي حب استطلاع شوية ^^

Hope Vs Despair
27-11-2015, 11:18 PM
يعنى انت متاكد انها متتحلش الا بقانون الطفو لارشميدس اصل انا حاسس ان ليها حل بمنهجنا ارجوك تاكد من الموضوع ده اصل المسالة دي جايه في امتحان 2014- 2015 وانا معرفش بقا السنة اللى فاتت كان ارشميدس موجود ام لا

Mo7amed Kamal
28-11-2015, 08:19 AM
يعنى انت متاكد انها متتحلش الا بقانون الطفو لارشميدس اصل انا حاسس ان ليها حل بمنهجنا ارجوك تاكد من الموضوع ده اصل المسالة دي جايه في امتحان 2014- 2015 وانا معرفش بقا السنة اللى فاتت كان ارشميدس موجود ام لا
هحاول احلها بمنهجنا ان اتحلت هنزل الحل متحلتش هنزل الحل بأرشميدس عشان لو جت فعلا في امتحان

Hope Vs Despair
28-11-2015, 06:49 PM
هحاول احلها بمنهجنا ان اتحلت هنزل الحل متحلتش هنزل الحل بأرشميدس عشان لو جت فعلا في امتحان

طب ايه رايك فى الحل ده ؟ ممكن تتحل كده ؟ ولا ايه رايك ؟

Mo7amed Kamal
12-12-2015, 09:40 PM
آسف والله مشفتش حلك غير دلوقتي
لأني كنت مشغول الفترة اللي فاتت
طبعا مقدرش اقلك حلك صح لأن الناتج غلط
ومقدرش أقلك حلك غلط لأني بحاول اوجد حل للمسألة في منهجنا
لأن انا لاقيتها فعلا في امتحان 2015 ترم تاني يعني اخر دفعة درست المنهج قبلنا
بإذن الله قبل حلول شهر 1 هكون حسمتلك الموضوع ولو ملاقتش حل هنزل الحل هنا بأرشميدس وحاول تحفظه عشان لو صادفتك في الامتحان
تقبل تحياتي :)

Hope Vs Despair
12-12-2015, 09:55 PM
بإذن الله قبل حلول شهر 1 هكون حسمتلك الموضوع ولو ملاقتش حل هنزل الحل هنا بأرشميدس وحاول تحفظه عشان لو صادفتك في الامتحان

على فكره حلى صح وهوضحلك حالا الحل

Hope Vs Despair
12-12-2015, 10:11 PM

لما يكون عندك القلب لوحده بيعمل ضغط معين طبعا هنحول الضغط للباسكال
طيب انت عندك لو القلب بيعملشى ضغط خالص وفى دم بين القلب والدماغ طبعا الدم فى الحالة دى هيضغط على القلب مش الدماغ بعنى تانى هيكون العكس الان الدماغ فوق والقلب تحت طيب انت لو عندك القلب بيخرج دم بضغط معين والدم ده طالع للدماغ ولكن وهو طالع طبعا هيطلع بعجلة سالبة لانه هيبقا فى عكس اتجاه الجاذبية فده يقلل من قيمة ضغط الدم الخارج من القلب فتجيب ضغط عمود الدم من القلب للدماغ وتطرحه من ضغط الدم الخارج من القلب تجيب الضغط المؤثر زى الميكانيكا كده لو عندنا قوتين بياثرم عكس بعض نطرح القوة الصغيرة من الكبيرة نجيب القوة المؤثره
اما فى حالة القدمين هتلاقى ان الضغطين اللى هما ضغط الدم الخارج من القلب وضغط عمود الدم ما بين القلب والقدين بياثرم فى نفس التجاه ففى الحالة دى تجمع طبعا ممكن متقتنعتش بالكلام
ولكن هى مجرد مناقشة .

Mo7amed Kamal
12-12-2015, 10:24 PM
لما يكون عندك القلب لوحده بيعمل ضغط معين طبعا هنحول الضغط للباسكال
طيب انت عندك لو القلب بيعملشى ضغط خالص وفى دم بين القلب والدماغ طبعا الدم فى الحالة دى هيضغط على القلب مش الدماغ بعنى تانى هيكون العكس الان الدماغ فوق والقلب تحت طيب انت لو عندك القلب بيخرج دم بضغط معين والدم ده طالع للدماغ ولكن وهو طالع طبعا هيطلع بعجلة سالبة لانه هيبقا فى عكس اتجاه الجاذبية فده يقلل من قيمة ضغط الدم الخارج من القلب فتجيب ضغط عمود الدم من القلب للدماغ وتطرحه من ضغط الدم الخارج من القلب تجيب الضغط المؤثر زى الميكانيكا كده لو عندنا قوتين بياثرم عكس بعض نطرح القوة الصغيرة من الكبيرة نجيب القوة المؤثره
اما فى حالة القدمين هتلاقى ان الضغطين اللى هما ضغط الدم الخارج من القلب وضغط عمود الدم ما بين القلب والقدين بياثرم فى نفس التجاه ففى الحالة دى تجمع طبعا ممكن متقتنعتش بالكلام
ولكن هى مجرد مناقشة .

أنا بنيت حالا حل على حلك وطلع نفس القيم اللي هيطلعها ارشميدس
أحب الأول انوهلك ان الأوردة والشرايين ملتوية يعني شوية في اتجاه الجاذبية وشوية عكس اتجاه الجاذبية
ثانيا : انت السنادي بتدرس ضغوط مطلقة ( قيم قياسية ) احذر انك تطلع ضغط بالسالب تاني في منهج تانية ثانوي ده غلط لكن عموما الضغط متجه وله حسابات تانية

الفكرة كلها انك هتعتبر جسم الإنسان ده حوض فيه ماء وبيأثر عليه ضغط جوي هتحسب ضغط الماء + الضغط الجوي عشان تجيب الضغط الكلي بكل بساطة

ده الحل وأنا متأكد منه لأنه مطلع نفس قيم ارشميدس
معلش انا في الرسم مفيش خالص :D
طبعا الحل ده قريب جدا من حلك بل تقريبا هو حلك بس بتعديل بسيط
واحييك على تفكيرك الرائع :)

Hope Vs Despair
12-12-2015, 10:33 PM
أحب الأول انوهلك ان الأوردة والشرايين ملتوية يعني شوية في اتجاه الجاذبية وشوية عكس اتجاه الجاذبية
ثانيا : انت السنادي بتدرس ضغوط مطلقة ( قيم قياسية ) احذر انك تطلع ضغط بالسالب تاني في منهج تانية ثانوي ده غلط لكن عموما الضغط متجه وله حسابات تانية

الفكرة كلها انك هتعتبر جسم الإنسان ده حوض فيه ماء وبيأثر عليه ضغط جوي هتحسب ضغط الماء + الضغط الجوي عشان تجيب الضغط الكلي بكل بساطة

معلش انا في الرسم مفيش خالص :d

والله يا محمد انا مش عارف المسالة دى محتاجة مدرس خبير يحسم الامر والقسم ده مفيهوش مدرسين باين ولا ايه حاجة غريبة :(:(

Hope Vs Despair
12-12-2015, 10:45 PM

معلش انا في الرسم مفيش خالص :D

ولكي اكون اكثر صراحة معك فى بداية الامر عرضت حلى ولكن لم اكن متاكد منه ولكن ما زادنى يقين اثناء اطلاعى على احدى المذكرات ""الموجز فى الفيزياء"" رايت طريقة الحل وتاكدت منها وها هى صورة من المذكرة.

Mo7amed Kamal
12-12-2015, 11:35 PM
إذن يكون حلك هو الصواب ^^
لكن الغريب انها اذا تم حلها بأرشميدس تكون النتائج كنتائجي
عامة حلك هو الصواب
طالما موجودة في مذكرة
شكرا لمتابعتك الموضوع معايا ^^
تحياتي :)