مشاهدة النسخة كاملة : هل تحس بالظلم لدخولك الازهر

mohammed1990
26-08-2008, 05:16 PM
هل احسست يوما انك قد ظلمت من ابويك لدخولك الازهر و لم يدخلوك العام
يا ريت يكون فى سبب

..Just Stop
26-08-2008, 08:00 PM
حسيت بالظلم
لالالالالالالالالا مش مضبوط

...
...
...
...
...
...
..
ز...

انا حسيت بالظلم والمهانة والحسرة والندامة والمذلة و......و.....
نظام تعليمى فاشل

Dream girl
26-08-2008, 08:27 PM
اه طبعا حسيت بالظلم فى الازهر من حاجات كتييييييييييييييييييير اوى ده من الاخر نظام تعليمى متخلف :mad:
هو ميزته الوحيدة القران والمواد الشرعية مع انها برده مش بتتدرس على اصولها بس هنعمل ايه ربنا يهدى بتوع الازهر دوووول:D:D:D
وحسبى الله ونعم الوكيل

mohammed1990
26-08-2008, 09:15 PM
لم احس بالظلم من والدى عندما ادخلنى الازهر اصل هو كان عايزنى اتعلم الدين على اصولة
لكن حسيت بالظلم من مستوى التعليم و من الاساتذه اللى همها الوحيد انه ياخد مرتبة اخر الشهر و مش مهم التلميذ يتعلم ولا يتنيل و اهدى لهم اغنية استاذ حمام نحن الزغاليل

هانى الشرقاوى
27-08-2008, 06:40 PM
لأأكبر جريمة ايوة جريمة ارتكبها بابا فى حقى انه دخلنى أزهر
أأنا نفسى اولع فى المنظومة كلها بجاز وسخ ومعفن كمان

أيمن الوزير
29-08-2008, 02:27 AM
يا جماعة يا ليتكم تتركون مثل هذه الموضوعات المكررة
في كل صفحة أيه رأيك في الأزهر ؟ هتدخل أولادك أزهر ولا تربية وتعليم ؟ أنت حاسس أنك اتظلمت من دخول الأزهر ؟

وموضوع بارد وأعضاء ترد بكلمات تافهة تعيب في هذا الصرح العظيم ليس لشيء غير أنهم طلاب فشلة لو كان الواحد فيهم دخل تربية وتعليم كان هيكون أيضا فاشل هياخد دبلوم وبعدين يروح يتعلم صنعة أو يسافر يعمل عتال في البلاد العربية
أما المتفوق في الأزهر فهو لو دخل التربية والتعليم كان أيضا هيكون متفوق

أرجوكم اتركوا مثل هذه الموضوعات التافهة ولا تسيئوا للأزهر فهو أكبر من أن يسئ فيه جاهل لا يعرف قدره

والله ذهقت من تكرار مثل هذه الموضوعات

أيمن الوزير
29-08-2008, 02:29 AM
علي فكرة والله أنا مدرس في التربية والتعليم ولكن حزين من تلك الألفاظ السيئة التي يرسلها أبناء الأزهر الغافلون للحط من شأن هذه المؤسسة الإسلامية الكبيرة

mohammed1990
29-08-2008, 06:07 PM
الموضوع مش تافه الموضوع عند سنة 2020 هيكون فى كام طالب هيدخل الازهر
بصراحة الازهر بيحتضر و مستوى التعليم فى النازل و مستوى الطلبة زبالة

بنت ازهريه
29-08-2008, 09:07 PM
هو حضرتك بتقول ان احنا بنحط من شان هذه المؤسسه
حضرتك لو متابع اخر اخبار الازهر صحيح كنت عرفت انهم بيحاولوا يهدموه ودول الناس الكبار فيه منعوا من انه يتبنى معاهد تانيه وعايزين يدخلوعندنا نظام التعليم الفنى
وعايزين الكليه يكون فيها معاهد
وفى الاخر يبقى احنا اللى بنحط من شانه
حضرتك لو شفت عدد الطلبه اللى بيروحوا يعملوا تظلمات بعد نتيجتهم مبتظر دول بيدخلهم فى اليوم الواحد ولا حوالى 5 مليون جنيه
ولا بيبنولنا كليات ولازفت قد ايه لما بنت حضرتك تبقى فى مكان يبعد عن كليتها حوالى اربع خمس محافظات وتتشحطط
يللا كل واحد منه لله
السلام عليكم

mr.soliman
05-09-2008, 09:25 AM
هو حضرتك بتقول ان احنا بنحط من شان هذه المؤسسه
حضرتك لو متابع اخر اخبار الازهر صحيح كنت عرفت انهم بيحاولوا يهدموه ودول الناس الكبار فيه منعوا من انه يتبنى معاهد تانيه وعايزين يدخلوعندنا نظام التعليم الفنى
وعايزين الكليه يكون فيها معاهد
وفى الاخر يبقى احنا اللى بنحط من شانه
حضرتك لو شفت عدد الطلبه اللى بيروحوا يعملوا تظلمات بعد نتيجتهم مبتظر دول بيدخلهم فى اليوم الواحد ولا حوالى 5 مليون جنيه
ولا بيبنولنا كليات ولازفت قد ايه لما بنت حضرتك تبقى فى مكان يبعد عن كليتها حوالى اربع خمس محافظات وتتشحطط
يللا كل واحد منه لله
السلام عليكم
ياترى لو فيه حد عايز يهدم بيتنا نديله الفاس بايدينا يهدم بيها
اعتقد اانا من المفروض مانساعدوش وندافع عنه حتى لو بالكلمه الكويسه

moha9
05-09-2008, 08:04 PM
الازهر كان منارة الاسلام ايام الشيخ جاد الحق الله يرحمه بس دلوقتي افضل حاجه بتدرس فيه القران وبس اما الباقي بقت من تاليف شخنا الطنطاوي ونادرا لمل تستفاد منها واوحش حاجه في الازهر بجد الغش وده بجد اللي عنيت منه في الامتحانات السنة دي لما كنت بشوف اللي معاي في الجنة بيغشوا بجدارة ومبطلعوش الا لمل يحلوا المتحان كله وكمان اللي يغيظ مش الغش كان بين الطلبه وبعضهم لأءه ده كان فيه مدرسات بيغششوا ولما كنت باعترض كانوا اللي معايا في اللجنة والمدرسات بيزعلوا من اعتراضي واكني انا اللي ظالمة
بس انا بجد والله عانيت السنه دي من المتحنات اوي كل يوم امتحان مش زي الثانويه العامه قبل امتحان التاريخ 10 ايام وعلم النفس كذلك علي الرغم من ان هم عندهم 5 مواد بس
وفي الاخر نتظلم في المجاميع بس مش هقول غير حسبي الله ونعم الوكيل

she7ata
21-04-2009, 11:00 PM
انا مش زعلان عشان بابا دخلنى الازهر اصلا هو فى ايه فى الازهر حلو عشان ندخلو غير القران الكريم والمواد الشرعيه وهو اصلا التعليم فى الازهر يعنى تيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييت
وانا انشاء الله فى المستقبل ابنى او بنتى هدخلهم الازهر

دو رى مى
22-04-2009, 02:06 AM
هل احسست يوما انك قد ظلمت من ابويك لدخولك الازهر و لم يدخلوك العام

ابدا
بالعكس

انا اشكرهم من كل قلبى انهم ادخلانى الازهر

وفعلا لو لم اكن ازهرية لوددت ان اكون ازهرية

أحمد بهدر
22-04-2009, 07:49 PM
رب اغفر لقومي فإنهم لا يعلمون

زوزو المصرية
22-04-2009, 08:22 PM
لالالالالالالالالالالالالالا

انا ضدد كل اللي اسأو في كلامهم

الازهر حاجة جميلة اوي بتتعلم دينك علي اصولة وممكن تعرف حاجات غيرك مش عارفها

انا صحيح ازهرية واعرف الكتير اوي عن ديني ودة علشان المناهج وشح المدرسين والمدرسات

كمان دة مديني مكانة كبيرة في اسرتي واخويا الوحيد اللي في عام بيبصلي علي اني ملاك في البيت

وكمان اقاربنا كلنا بيحترموني كتير

وبعدين مش كفاية انك شايل كلام ربنا

مش عارفة انتو لية تفكركو سلبي اواي كدة

هوه في حد يطول انة اختة او بنته او خطبته او مراتة تكون ازهرية

انا افخر من كوني طالبة ازهرية

ربنا يهديكو

تحياتي

زوزو الطالبة الازهرية

أ/ هشام العيسوى
24-04-2009, 12:30 AM
لاح ول ولا قوة الا بالله
للاسف انتم فى نعمة لاتشعرون ولا تقدرون قيمتها
لك ان تفتخر انك تنتسب الى الازهر الشريف
وبصراحة الازهر هو الذى لايتشرف بانتساب مثل هؤلاء الفاشلين له

وبالنسبة للاخ الذى يقول ان الكبار يحاربون الازهر ......الخ
لما نعرف ان حد بيحاربنا نقوم نساعده ولا نقف فى وجهه؟!!
المفروض ان يكون هذا حافزا لنا لا العكس!!
واقتبس من استاذى الفاضل احمد بهدر رده
رب اغفر لقومى فإنهم لا يعلمون

أ/ هشام العيسوى
24-04-2009, 12:33 AM
واشكر جدا الابناء
زوزو
شحتة
ودو رى مى

وربنا يهدى الباقين

ريحانه من الجنه
25-04-2009, 02:20 PM
لاح ول ولا قوة الا بالله

للاسف انتم فى نعمة لاتشعرون ولا تقدرون قيمتها
لك ان تفتخر انك تنتسب الى الازهر الشريف
وبصراحة الازهر هو الذى لايتشرف بانتساب مثل هؤلاء الفاشلين له

وبالنسبة للاخ الذى يقول ان الكبار يحاربون الازهر ......الخ
لما نعرف ان حد بيحاربنا نقوم نساعده ولا نقف فى وجهه؟!!
المفروض ان يكون هذا حافزا لنا لا العكس!!
واقتبس من استاذى الفاضل احمد بهدر رده

رب اغفر لقومى فإنهم لا يعلمون

ربنا يبارك فى حضرتك يا رب يا استاذ

و الله لا ازيد على كلامك شيئ
فلا اريد الرد على من لا يشعرون بقيمه الازهر

ريحانه من الجنه
25-04-2009, 02:22 PM
وة جزاكى الله خيرا ( زوزو ) بجد كلامك ممتااز

و هدانا الله جميعا

أ/ هشام العيسوى
26-04-2009, 01:07 AM
جزاك الله خيرا ياريحانة

الجنرال مصطفى
29-04-2009, 01:45 PM
انا مش حاسس بالظلم خـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــالص
انا حسس انى كائن من كوكب اخـــــــــــــــــــــــر
وياريت اللى شايف كده يكلمنى 0182649643

abdullahema
02-05-2009, 09:55 AM
هو عامه الازهر فى الحلو وفى الوحش مش كل حاجة فيه وحشه ومش كل حاجة فيه حلو افضل شئ فيه القرآن وكلام ربنا والمواد الشرعيه واوح حاجة فيه الاهمال فى التدريس اكثر من اى مؤسسه تعليميه اخرى
وكمان مش الازهر بس احنا مش بنظلم الازهر التعليم كله عامه فى النازل فى مصر سواء فى عام او فى الازهر كل التعليم بيعتمد على الدروس معنا انه مافيش فهم من المدرسين يعنى مافيش فايده كبيرة من المدرسه غير الامتحانات وتقريبا هو الحصه كلها بيطلع منها بـ20% من الفهم وده طبعا مش المطلوب من المؤسسه التعليمية

abdullahema
02-05-2009, 09:58 AM
اهوه واحنا على اى حال مافيش طبعا للاب والام
الاب والام هما عاوزين لينا افضل شئ احنا مالناش دعوه بده نهائى ياريت ماندخل فيه هذا الكلام لان هذا شئ معروف
والحمد لله اننا عايشين وبنفهم
عبدالله طالب ازهرى معتمد ههههههههههه

جهاد الشاذلي
02-05-2009, 04:49 PM
لالالالالالا
(أنا أزهري ما حييت فإن أمت فوصيتى لناسى أن يتأزهرو)

mnmn2000
03-05-2009, 09:23 PM
الازهر هو شعاع الامل للشباب السلم

ابو معاز
04-05-2009, 11:16 PM
انا مدرس ازهرى افتخر فى كل العالم وفى مصر اننى ازهرى

جنا جنا
11-05-2009, 09:46 AM
انا يمكن حسيت بالظلم بس مش علشان الازهر فيه بعض الصعوبات بالعكس دا شرف ليا انى اكون فى ازهر بس للاسف لما حد بيعرف انى ازهرية بيقول الازاهرة دول فشلة ملهمش غير فى العلوم الدينية وبس المفروض ميكنش منهم اطباء ومهندسين مع انى اعرف ناس كتير ازاهرة واطباء ازهرين ومتفوفين الكل بيحاول يحط من شان الازهر حتى طلابه الى المفروض يكونو معا ه اسال الله ان يجعل كل اعمالنا كلها صالحه ولوجههة الكريم خالصه ولا يجعل للناس منها شيئا

مؤمن العمدة
11-05-2009, 01:28 PM
الازهر نظامة فاشل مش موادة وايضا معظم المواد ما لهاش لزمة وكلة كوم والبيحطوا امتحانات الازهر كوم بيحطوا الامتحان ساهل ويلبوا الواحد فى حتة ما تعرفش جات منين ولا البيحطوا الجدول ابتاع الامتحانات مبيفهموش حاطين الصعب مع الصعب والساهل مع الساهل المفروض يفكروا قبل ما يحطوا الجدول وياريت كنت وقعد فى التربية والتعليم يا حسرة وشكرا وعلشان انا قرفت من الازهرhttp://www.thanwya.com/vb/t_199[1]

قاصد كريم
11-05-2009, 02:16 PM
يا جماعه الموضوع مش انك حاسس بس بجد الازهر مابيظلمش حد انتو بامانه اللى بتظلموا نفسكم واللى بيقول ان الازهر فى ناس عيزه تهده ! عارف ليه عايزين يهدوه لانهم شافوا ان طلاب الازهر فى نعمه مش مهتمين بيها واللى بتقول الغش ونظام الامتحانات !على فكره ده بيحصل مش فى الازهر بس بل فى مؤسسات التعليم المصريه وزى مابقول احنا فى نعمه مش حاسين بها واللى عنده حاجه تانى ياريت يتكلم محمد علاء طالب ثانوى ازهرى3ث ع

قاصد كريم
11-05-2009, 02:23 PM
يا كابتن مؤن العمده الاسئله اللى بتيجى فى الامتحان كلها من الكتاب بس انتى مابتذاكرش وبعدن ايه يارب اجعلنى اطير فى الهندسه انتا مابتذاكر وعايز تعدى انتا اكبر مثل على اللى ظلموا نفسهم وبعدين ازهر ايه اللى نظامه فاشل يا عم حرام

قاصد كريم
11-05-2009, 02:28 PM
يا جنا جنا على فكر ه كل اللى يتهم الازهريه بالشل هو اصله فاشل وبعدين احنا معانا علوم نكسب بيها رضا الله وانا فخور لما ارى طالب اوطالبة مثلك تعتز انها فى الازهر وشـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــك را ارجو الرد

طالبة أزهرية
12-05-2009, 10:50 PM
انا بحب الازهر جدا وطبعا مش هنكر ان فية اشياء سلبية لكن كل مكان لية اجابيات وسلبيات لكن هى مسئلة نسب يعنى فى الازهر نسبة الفساد قليلة جدا لو قارنا بالتعليم العادى واتمنا من الازهرية ان يغيرو فكرتهم عنة

huss_sadek
20-05-2009, 03:23 PM
انا مدرس اول اعدادي لغةعربية بالازهر واتمني ان ابدّل مع احد مدرسي التربية والتعليم فياخذ مكاني وآخذ مكانه تليفوني هو 0126339010

Prayer
27-05-2009, 02:43 PM
والله أنكم لفي ظلماتكم تعمهون يا من تسبون الأزهر

أيمن الوزير
27-05-2009, 02:52 PM
انا مدرس اول اعدادي لغةعربية بالازهر واتمني ان ابدّل مع احد مدرسي التربية والتعليم فياخذ مكاني وآخذ مكانه تليفوني هو 0126339010

حرام عليك
أخوك مدرس تربية وتعليم وبيقول لك أنت في نعمة حرام تضيعها ويارييييييييييييييييييييييييييييييييييت أتمكن من العمل في الأزهر

The-DifferenT
31-05-2009, 11:46 AM
من الاخر تعليم فاشل

انا حبيت الازهر علشان اتعلمت امور دينى صح

الازهر بيعلم الغش من او سنة تدخلها

من الاخر فى الزمن دا اسم الازهر يتمحى ويتكتب بداله

معاهد الكوسة بالمهلبية

وشكرا

The-DifferenT
31-05-2009, 11:48 AM
يعنى لو الواحد منجحش فى مادة يعيد ال17مادة من تانى طب لية الظلم دا

mr.soliman
05-06-2009, 10:07 PM
الاخ محمد كاتب الموضوع
عندما قرات عنوان موضوعك لم استغرب فلقد قرات مواضيع كثيرة بهذا العنوان . كنت اتوقع ان الازهر يحارب من الخارج فقط لكن للاسف يحارب من اهله انا مدرس فى الازهر ولكل مؤسسة عيوبها وفيها الصالح والطالح لكنى لم لرى من يسب الازهر سوى من هم فى مزبلة التعليم وارجو ان تناى بنفسك عنها فالازهر يلفظ من يلفظه.

The-DifferenT
06-06-2009, 09:55 PM
استاذ الانجليزى مستر سليمان

^_^

وفقك الله

مؤمن العمدة
07-06-2009, 12:52 PM
معظم البيشكروا فى الازهر مش ازهرية دا الازهر مستوى تعليى اقل من النتخلف دا اكافية تصحيح عباقرة الازهر الذين لايفهمون عن التصحيح شىء الواحد مش عارف يعمل اية مع مصحيحى الازهر الواحد يحل الامتحان تمام يراجع المدرس تمام ومش هقلكم انى بقول كدة والله العظيم دى حقبقة وفى الاخر يصدم منين الاخطاء البكتشوفها المصحيحينةدى علشان نغلط انا فى النحو لقيت نفسى واخد 11.5 راجعت وراقتى لقيت نفسى واخد 18.5 لية نسين سؤال مكتوب فى اخر الورقة وجامعين المجموع غلط اية دة وغير كدة فى مدرسبن وكلة كبار تعمل العايزاة فى الكتنرول تسقط السقطة واتنجح التنجحة والله العظيم هذا مايحدس فى معهدى وشكرا الازهر كان زمان وقول يا زمان ارجع يا زمان البيموت مبيرجعش والسلام عليكم

دموع الضمير
07-06-2009, 03:03 PM
انا ازهريه اينعم بتظلم فى المجموع شويه بس برده مش كنت احب انى ابقى غير ازهريه

amr fat7y
08-06-2009, 10:32 PM
yaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaas

ريحانه من الجنه
09-06-2009, 08:29 PM
معظم البيشكروا فى الازهر مش ازهرية دا الازهر مستوى تعليى اقل من النتخلف دا اكافية تصحيح عباقرة الازهر الذين لايفهمون عن التصحيح شىء الواحد مش عارف يعمل اية مع مصحيحى الازهر الواحد يحل الامتحان تمام يراجع المدرس تمام ومش هقلكم انى بقول كدة والله العظيم دى حقبقة وفى الاخر يصدم منين الاخطاء البكتشوفها المصحيحينةدى علشان نغلط انا فى النحو لقيت نفسى واخد 11.5 راجعت وراقتى لقيت نفسى واخد 18.5 لية نسين سؤال مكتوب فى اخر الورقة وجامعين المجموع غلط اية دة وغير كدة فى مدرسبن وكلة كبار تعمل العايزاة فى الكتنرول تسقط السقطة واتنجح التنجحة والله العظيم هذا مايحدس فى معهدى وشكرا الازهر كان زمان وقول يا زمان ارجع يا زمان البيموت مبيرجعش والسلام عليكم

يمكن زى ما حضرتك بتقول

معظم الي بيشكروا فى الازهر مش ازهرية

و ده للاسف
زى ما قال الاستاذ سليمان
انه المحاربه للازهر ايضا اصبحت من داخله ليس من الخارج فقط
لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم
ربنا يهدينا و يهديكم
و يرزقنا و يرزقكم اتباع الحق

ريحانه من الجنه
09-06-2009, 08:31 PM
مين قال لحضرتك يا استاذ

The-DifferenT (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=259290)

انه اللى مل ينجح فى ماده يعيد السنه

مريم الشرقاوى
15-06-2009, 02:42 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الحمد لله انى عمرى ما حسيت بالظلم لأنى دخلت الأزهر وبحمد ربنا على هذه النعمه
قال صلى الله عليه وسلم (من يرد الله به خيرا يفقهه فى الدين)
مشكور على الموضوع

مريم الشرقاوى
15-06-2009, 06:39 AM
اولا جزاك الله خيرا على الموضوع
أنا أكتر حاجه بتشرفنى كونى ازهريه لأن من رأيي ان طالب الازهر جمع بين علوم الدنيا وعلوم الدين
وبذكر كل اللى كارهين الازهر بقول الرسول الكريم صلى الله عليه وسلم (من يرد الله به خيرا يفقهه فى الدين)فالحمد لله الذى ارادبنا خيرا

dr.asmaa
15-06-2009, 09:10 AM
لا لانى مش ازهر بس حاسة بالظلم عشان مدخلتوش

*ساسُّو*
16-06-2009, 08:35 AM
مرسيي كتير ليك *صاحب الموضوع* عصبتني بجد
لو والد حضرتك جابلك هدية مش هتطير من الفرحة بيها*او على الاقل هتبقي هدية مميزة جدا لانها من اعز شخص فى الدنيا*
ولو رب العالمين ادالك هدية
ترفضها!!!!!!!!!!
لا بجد حضرتك شايف جانب سلبي اوى للازهر
على حد علمى ان الازهر ده منارة العالم
مستحيل حد مش يحمد ربنا عليه
*من يرد الله به خيرا يفقه فى الدين* يعنى كدة ربنا عاوزلك كل الخير
ومش الذنب على الازهر انما على اللى بيسيؤا اليه*سواء كان طالب متذمر زى حضرات الطلبة اللى ردوا بقوة هنا او مدرس مش بيتقى الله فى عمله او صاحب منصب منش بيتقى اللى فى كلامه اللى بيتحسب عليه وملايين لازم يتبعوا رأيه وفتواه *
وطلبة الازهر كتير منهم عباقرة ومتميزين جدا ما شاء الله الله اكبر عليهم *مش اشوف طالب بيدعى انه فاشل عشان انه ازهرى ومش عارف يذاكر*
واسال ملايين خرجوا من الازهر الشريف ده قبلك هيقولولك
والازهر لوقت قريب كان فى غاية القوة بس للاسف فيه جيل مستهتر بيه
بدل ما تزعل من والدك اشكره واحمد ربنا على النعمة دى كتير بيتمنوها
العلم مش ليه حدود اتعلم زيادة وهتلاقي علمك اللى اخدته من الازهر هينفعك فى كل حياتك
فعلا *كفانى فخرا انى مسلمة ازهرية*

نصر غزه
19-06-2009, 04:02 PM
حرااااام عليك بجد حرااام عليك زي ما حد قال الازهر ده مناره العلم ..ميستهيلش منك اللي انت قولته ده
حتي لو كان في ظلم في الدرجات واسألني انا عن كده....
بس برده انا افتخر اني ازهري.........

nooreyes
20-06-2009, 01:08 PM
الموضوع مش حكاية ندم وللا مش ندم
كل واحد كان مقدر له شئ وحصله
اللى دخل تربية وتعليم او ازهر مينفعش يندم او يقول اتظلمت
بس كل واحد يشوف المميزات والعيوب للمكان اللى هو دخله
مش عشان يقلل من شان الازهر
لا
عشان لو حد من المسئولين قرأ كلامنا احنا طلاب الازهر اللى متربيين فيه وعارفين كل كبيرة وصغيرة ممكن يصلح اللى احنا عانينا منه
بصراحة
دخولى الازهر هدم شخصيتى
والسبب فى كدة مش ان اهلى ظلمونى لما دخاونى ازهر
ومش تقليل من الازهر
بس العاملين فيه مش بيراعوا ربنا فينا وفى شغلهم
انا كنت فى ابتدائى الاولى على محافظتى
وفى اعدادى كمان
انا دلوقتى فى تالتة ثانوى وجالى احباط من كل حاجة
اولا مش بنام طول الليل افضل اذاكر وتانى يوم فى الامتحان الاقى البنات بيدخلهم ورق متجاوب فيه الامتحان كلوا
ودة مش بيحصل فى معهدى بس
دة فى كل محافظات الجمهورية واتحدى اى حد يقول كلام غير كدة
انا مش هقدر اجيب الكلية اللى بتمناها فى الوقت اللى بنت مبتعرفش تكتب اسمها هتجيب طب بدون تعب
باختصار الغش وعدم الضمير واضح ودى اول حاجة

تانى حاجة التفرقة بين الولاد والبنات
البنت تجيب مجموع نفس مجموع الولد هو يدخل كلية ممتازة وهى بنفس مجموعه تدخل كلية اقل
وغالبا بتكون ذاكرت وتعبت اكتر من الولد

غير كدة مفيش كليات غير فى اماكن ومحافظات معينة
نتبهدل لما نروح كليتنا

وحاجات تانية كتير

انا محبطة بطريقة رهيبة
وخايفة جدا من السنادى وعارفة انى مش هجيب مجموع كويس
بسبب حاجات كتير خارجة عن ارادتى غالبها كانت بسبب وجودى فى الازهر
ومتاكدة مليون فى المية ان التصحيح بيكون فيه ظلم لانى جربت قبل كدة
المدرسين بيلفوا الورق مش بيعلموه وهما قالوا كدة بلسانهم
حسبى الله ونعم الوكيل

وزعلانين عشان بنتكلم وبتقولوا بنقلل
خلينا نتكلم يمكن دى حاجة تريحنا رغم انها مش هتغير حاجة من الواقع اللى احنا فيه

بجد بشكر اللى فتح النقاش دة

ويارب الاجيال اللى بعدنا تعيش ايام احسن من اللى عشناها وتكون نفسيتهم احسن من الدمار اللى جوانا دلوقتى

ربنا يهدى الجميع

PROFESSOR91
23-06-2009, 03:01 AM
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا

انا ازهرى وافتخر

A.M.M.
24-06-2009, 11:57 AM
أنا أزهرية ومش ندمانة على ده حتى لو مجبتش مجموع أو مدخلتش الكلية اللى أنا عايزاها علشان أنا حاسة ازاى دراسة المواد الأزهرية بتفتح العقل وبتوسع المدارك حتى لو كنت دائمة التذمر والمقارنة بين مثلا ظروف امتحاناتى والمواد الكتير ونتيجة التنسيق بينى وبين أى حد فى مثل سنى فى التربية والتعليم وانهم بعد التخرج بيبقى لهم الأولوية فى العمل بسكمان بحس بفرق كبير لما بتكلم مع حد فيهم وأحس انهم شبة ميعرفوش أى حاجة فى دينهم (أساس حياتهم) ومعظمهم اراهم هوائية وميعرفوش يتكلموا فى أى موضوع بيحصل حواليهم وكل ماافتكر إن "من أراد الله به خيرا يفقهه فى الدين "بحس إن بابا عمل فيا خير......وقل الحمدلله

live.nour11
24-06-2009, 03:35 PM
والله كلمكم كله منطق وبعدين التعليم بيختلف من محافظة لمحافظة احنا مش بنحارب فى بعض احنا عوزين الخير للأزهر وووووو
(اختلاف الرأى لا يفسد فى الود قضية)طالبة ازهرية

anwr6
24-06-2009, 08:29 PM
والنبى انا نفسى ادخل ابنى الازهر
وسؤالى اللى طرحاه فى كل المنتديات هو
ماهى الشروط وماهى الاوراق
والعناوين المدارس الازهرية النموذجية او الحكومية ارجوكم مع العلم انى من سكان المهندسين ارجوكم ياطلاب الازهر ردو عليا

*ساسُّو*
24-06-2009, 08:45 PM
والنبى انا نفسى ادخل ابنى الازهر
وسؤالى اللى طرحاه فى كل المنتديات هو
ماهى الشروط وماهى الاوراق
والعناوين المدارس الازهرية النموذجية او الحكومية ارجوكم مع العلم انى من سكان المهندسين ارجوكم ياطلاب الازهر ردو عليا
أستاذى الفاضل
اوراق ابن زي اى مدرسة بس للاسف مش اعرف الشروط
بس حضرتك تقدم له فى معهد ازهرى قريب بيت حضرتك
أسفة انى مش عرفت افيد حضرتك بمعلومات

live.nour11
25-06-2009, 02:56 PM
انا ازهريه اينعم بتظلم فى المجموع شويه بس برده مش كنت احب انى ابقى غير ازهريه
انت كلامك عجنى وانا ازهرية مثلك وده رأيى

anwr6
25-06-2009, 05:24 PM
شكرا ليكى ياساسو على انك رديتى عليه بس
وعبرتينولو بكلمة
بسى انا ساكنه فى منطقة المهندسين متعرفيش اية الادارة القريبة منى
يارب تكونى قريبة منى علشان تكونى عارفة ياساسو
ام انور

*ساسُّو*
26-06-2009, 11:02 PM
سورى انا مش اعرف الادارة التعليمية بس بعت لحضرتك حاجة على الخاص يارب تساعد حضرتك

فياض
27-06-2009, 04:26 PM
انا طال ازهرى والله الازهر ده نعمة من اكبر النعم على الانسان واساتذتى فى الازهر هم خيار المدرسين فى الجمهورية باكملها

afaf mohammad
01-07-2009, 01:46 AM
الازهر في تدهور كبير انافي هندسة ومفيش حدمهتم بينا وليس عندنا مبنى يسعنا وحدفنا في جامعه البنين في مبنى مش ممكن تتخيل انه مبنى فية طلاب اذا كان هم مش عارفين يعملوا مبنى عدل تتوقع انه يكون منهم اهتمام بينا

جمي كرتر
04-07-2009, 09:17 AM
-الازهر كمؤسسة هو الشمعة التي تضييء في العالم في الاونة الاخيره واما ما يسيء اليه فهو نظامه الاداري الفاشل

noryn
04-07-2009, 10:09 AM
احيانا كنت بحس انى كان نفسى مدخلوش بس الحقيقة هو احسن من غيرة كتير كفاية انو بيدرس فية القران الكريم ومادة الفقة الى بموت فيها
ومهما كان النظام مش الى هوا برضوا بحبة ولكل شئ مميزاتة وعيوبة حتى احنا
فبجد الازهر جميل لمن يقدرة مع وجود بعض الشماكل فية

**(elktra)**
04-07-2009, 10:49 AM
اكيد كل منظمة تعليمية طلابها بيعانوا من الظلم
بس كازهرية اه واكيد لازم يبقي في ظلم بس مش في دخولي
ولكن لاسباب اخري درجات ........ طبعا احنا عرفين ومجربين
بس اني ازهرية دي حاجة لابد اني افتخر بيها
بس اكيد فيه بعض العيوب والسلبيات الي نتمني تبقي مش موجودة بجد
لان ده نظام تعليمي سليم بكل المقاييس
شكرا على الموضوع

أيمن الوزير
04-07-2009, 12:21 PM

سأرد عليك وإن كنت قد مللت من هذه النوعيات التي تسيء لهذا الصرح

معظم البيشكروا فى الازهر مش ازهرية

فعلا ليسوا أزاهرة وأنا واحد منهم وسنظل نشكر في الأزهر وندعوا الناس إليه لأن رسالة الأزهر هي رسالة الإسلام والأزهر يحارب كما يحارب الإسلام وللأسف بعض الجهلة من أبنائه ينساقون خلف محاربينا فيحاربون دينهم وأزهرهم
دا الازهر مستوى تعليى اقل منالنتخلف
أسلوبك يدل علي مستواك
دا اكافية تصحيح عباقرة الازهر الذين لايفهمون عن التصحيح شىء الواحد مشعارف يعمل اية مع مصحيحى الازهر الواحد يحل الامتحان تمام يراجع المدرس تمام ومشهقلكم انى بقول كدة والله العظيم دى حقبقة وفى الاخر يصدم منين الاخطاء البكتشوفهاالمصحيحينةدى علشان نغلط انا فى النحو لقيت نفسى واخد 11.5 راجعت وراقتى لقيت نفسىواخد 18.5 لية نسين سؤال مكتوب فى اخر الورقة وجامعين المجموع غلط اية دة
يا سيدي مستواك في النحو ضعيف جدا لا تستحق حتي الدرجة التي أعطوها لك ويبدو أن بوسائل غشك والتي أنت فيها بارع حصلت علي هذه الدرجات بدليل كل تلك الأخطاء الإملائية التي لا يقع فيها طالب الصف الأول الابتدائي وسأعددها لك وأعط نفسك أنت الدرجة التي تستحقها
الازهر كان زمان وقول يا زمان ارجع يا زمانالبيموت مبيرجعش

الأزهر لن يموت طالما أن هناك مخلصين من المسلمين بصرف النظر عن أزهريتهم أو غير ذلك يدافعون ويردون علي كل فاشل

علي فكرة وقبل أن أنهي الموضوع اعط نفسك درجة في موضوع الإملاء الذي كتبته وكل كلمة باللون الأحمر بها خطأ فاطلب من أي طفل في الحضانة يصححه لك

هذا مستوي من يسئ في الأزهر

فاطمه خليل2009
04-07-2009, 09:06 PM
ليه نجيب العيب على المدرس الايام دى العيب فى الطالب مش فى المدرس الازهريه فى نعمه بس مش حاسين بيها هو الانسان كده تكون فى ايده النعمه ويبص لغيره ولما تضيع يقول ياريت كانت معاى

midosalah20015
05-07-2009, 03:59 AM
والله ياجماعة الازهر جامد كفاية اوى تعاليم الدين الى فية لو جبت طالب عام وقولت لية اية نواقض الوضوء مش هايغرف الحمد لله