مشاهدة النسخة كاملة : كلية اللغات والترجمة

أمة الرحمن
29-08-2008, 12:41 AM
[السلام عليكم ورحمة الله
انا كنت عايزة اعرف حد هنا في كلية لغات وترجمة جامعة الازهر
وياريت لو حد فيها يقول عشان نفيد بعض
وربنا يوفقنا جميعا الى مايحبه ويرضاه :)

LA STELLA
30-08-2008, 01:44 PM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
،،
انا مش ازهر اصلا
بس كنت اتمنى انك تعملى لنا موضوع تعرفينا فيه بكليتك اكتر
،،
وكنت عاوزة اسأل لك سؤال
،،
كان فيه اشاعة طلعت
:d
ان كلية اللغات والترجمة جامعة الازهر هتاخد طلبة من ثانوى عام بس بتنسيق مختلف وشروط معينة ،،
ايه كلامك فى الاشاعة دى ؟؟؟ :d

أمة الرحمن
30-08-2008, 06:07 PM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
،،
انا مش ازهر اصلا
بس كنت اتمنى انك تعملى لنا موضوع تعرفينا فيه بكليتك اكتر
،،
وكنت عاوزة اسأل لك سؤال
،،
كان فيه اشاعة طلعت
:d
ان كلية اللغات والترجمة جامعة الازهر هتاخد طلبة من ثانوى عام بس بتنسيق مختلف وشروط معينة ،،
ايه كلامك فى الاشاعة دى ؟؟؟ :d

اولا شكرا لمرورك العطر
ثانيا هى دى مش اشاعه دى حقيقه وانا كنت فعلا ثانويه عامه ومن اوائل الجمهوريه ادبي ودخلتها لانها احسن من ألسن بكتير جدا جداا وهى فعلا بتعلم اللغه بطريقه ممتازة بس هي بتقبل طلبه ثانويه عامة في كلية البنات لكن كلية البنين لا اعتقد انها بتقبل طلبة ثانويه عامة وان شاء الله المرات القادمة هبقى انزل معلومات عن الكليه
وشكرا مرة اخرى لمرورك الذى اسعدنى:)

LA STELLA
30-08-2008, 06:38 PM
جميل جدا ،

طب نقدر نعرف ايه شروط قبولها من الثانوى العام منك يا ترى ؟

،،

أمة الرحمن
30-08-2008, 09:54 PM
جميل جدا ،

طب نقدر نعرف ايه شروط قبولها من الثانوى العام منك يا ترى ؟

،،
هى شروطها عاديه جدا كالاتى:
قواعد وشروط القبول بشعبة اللغات الأوربية وآدابها والترجمة الفورية(انجليزى- فرنسى) بكلية الدراسات الإنسانية بالقاهرة بالنسبة للطالبات الحاصلات على الشهادة الثانوية العامة من اى من القسمين الادبى والعلمى .
(أ) أن تكون الطالبة حاصلة على الشهادة الثانوية العامة أو ما يعادلها من اى من القسمين الادبى والعلمى بنسبة لا تقل عن 85% من المجموع الكلى للدرجات وتحتسب درجة النجاح فى مادة المستوى الخاص فى اللغة الأجنبية الأولى فقط ضمن درجات المجموع الكلى للطالبة طبقا لما هو معمول به بالجامعات .
(ب) أن تكون اللغتان الأجنبيتان اللتان درستهما الطالبة فى الشهادة الثانوية العامة أو ما يعادلهما . هما بالتحديد (الإنجليزية والفرنسية)
(ج) إلا تقل الدرجة الحاصلة عليها الطالبة فى مادة اللغة الأجنبية الأولى عن 85% من النهاية العظمى المخصصة لها.
(د) تكون أولوية القبول للطالبات المتقدمات طبقا لترتيب المجموع الكلى لدرجة الطالبة فى امتحان الشهادة الثانوية العامة مضافا إليه درجات الطالبة الحاصلة عليها فى مادة اللغة الأجنبية الأولى فى الشهادة الثانوية العامة – وتحتسب درجة نجاح مادة المستوى الخاص فى اللغة الأجنبية فى شهادة الثانوية (إن وجدت) ضمن درجات المجموع الكلى للطالبة وفقا للمعمول به فى الجامعات . وفى حالة التساوى فى هذا المجموع الكلى للطالبة وفقا للمعمول به فى الجامعات. وفى حالة التساوى فى هذا المجموع تكون الأسبقية للطالبة الأعلى فى درجة مادة اللغة الأجنبية الأولى.
وسيتم ترشيح الحاصلات على الثانوية العامة من القسم العلمى فى حدود 40% من عدد الطالبات المرشحات من القسم الادبى .
(هـ) تقضى الطالبات الحاصلات على الشهادة الثانوية العامة أو ما يعادلها المرشحات للقبول بهذه الشعبة سنة دراسية تأهيلية تعدها الجامعة خلال العام الجامعى 2002/2003 يتلقين فيها دراسات إسلامية وعربية ولا يسمح للطالبة بالقيد بالفرقة الأولى بالشعبة إلا بعد نجاحها فى الامتحان الذى تجريه الجامعة على دورين فى نهاية العام الدراسى للسنة التأهيلية المذكورة وتمنح الطالبات الراسبات فى هذا الامتحان فرصة أخرى واحدة يعدن فيها السنة التأهيلية دراسة وامتحانا فيما رسبن فيه وتفصل بعدها من الجامعة من ترسب للمرة الثانية فى الدورين وإلا يعاد ترشيحها لاى كلية من كليات الجامعة.
- أما الطالبات اللائى يستنفدن مرات الرسوب بإحدى فرق النقل بالشعبة المذكورة بقسميها(انجليزى - فرنساوى) لهن الحق فى إعادة قيدهن بإحدى كليات الجامعة .

LA STELLA
30-08-2008, 11:55 PM
شكرا ليكى اوى
وان شاء الله غيرنا يستفيد بالمعلومات
،،،

مستنيين تفاعلك فى القسم ان شاء الله

وربنا يوفقك :)

أمة الرحمن
31-08-2008, 12:19 AM
شكرا ليكى اوى
وان شاء الله غيرنا يستفيد بالمعلومات
،،،

مستنيين تفاعلك فى القسم ان شاء الله

وربنا يوفقك :)

شكرا لمرورك العطر الذى أسعدنى كثيرا
وان شاء الله اشارك في هذا القسم لانى اتشرف بالدراسه في جامعة الازهر:)

smallangel
04-09-2008, 11:48 AM
ياريت حد يفهمنا نظام الكلية فيها ايه والقرأن د ايه في السنه

والمواد الشرعيه اللي فيها والاجنبيه

وحزاكم الله خيرا

أمة الرحمن
04-09-2008, 07:21 PM
ياريت حد يفهمنا نظام الكلية فيها ايه والقرأن د ايه في السنه

والمواد الشرعيه اللي فيها والاجنبيه

وحزاكم الله خيرا
أولا هى الكلية بالنسبه للبنات خمس سنوات
اول سنه بالنسبه لطلبة الثانوية العامه بيدرسوا مواد شرعيه الى جانب القرآن
اول سنه بياخدوا ثلاثة اجزاء فقط عم وتبارك وقد سمع .
بعد كدا بتزيد الكمية
وبالنسبه للغات لطلبة الثانويه العامة اجبارى انجلش وفرينش لكن طلبة الثانويه الازهرية مفتوح قدامهم اى لغة فيه عبري والمانى
ولو أى سؤال انا موجودة:)

هانى الشرقاوى
05-09-2008, 05:38 PM
ايه ده اللغات والترجمة أحسن من الالسن
أنا عايز الرغبة الاولى هندسة
والتانية ترجمة فورية بس مش عارف مش مطمن ناحية الرغبة دى ليه
ربنا يستر

أمة الرحمن
06-09-2008, 02:38 AM
ايه ده اللغات والترجمة أحسن من الالسن
أنا عايز الرغبة الاولى هندسة
والتانية ترجمة فورية بس مش عارف مش مطمن ناحية الرغبة دى ليه
ربنا يستر
بص فعلا ترجمة فوريه احسن من السن بجداااااااارة وانا فضلتها على السن
ثانيا مش هتندم الدراسه فيها ممتعه وهتتخرج وانت متقن اللغه اللى متخصص فيها
يلا اى سؤال تانى وانا ف الخدمة:d

LA STELLA
06-09-2008, 10:36 AM
جزاكى الله كل خير اختى أمة الرحمن ع افادتك زملائك
وياريت ان شاء الله لو عندك مواضيع تفيد القسم تبقى تنزليها
لان بجد كان نفسى اعمل له حاجة
بس انا لا ازهرية ولا افقه فى كليات الازهر شىء بتاتا
ربنا يكرمك ويوفقك باذنه تعالى ،، :)

ananoo
08-09-2008, 09:07 AM
على فكرة الكلية ديه اكتر من رائعة اختي الكبيرة كانت فيها و اتخرجت منها بتقدير جيد جدا مع مرتبة الشرف
و الدكاترة فيها كمان اغلبهم متعاونين

و انا احيانا كنت بسعدها في المذاكرة ;) كنت بطلعلها الكلمات من القاموس :)

و اي استفسار انا في الخدمة صحيح امة الرحمن عملة الوجب و زيادة بس زيادة الخير خيرين :)

و جزاك الله خيرا على هذا الموضوع في ناس كتيييييييير متعرفش حاجة عن الكلية دي مع ان مستقبلها كبير جدا

و ياريت يبقى مكانها مش في جامعات الازهر لان الناس مش هتعرف انه ينفع ثانوي عام يدخلها

أمة الرحمن
08-09-2008, 03:17 PM
جزاكى الله كل خير اختى أمة الرحمن ع افادتك زملائك
وياريت ان شاء الله لو عندك مواضيع تفيد القسم تبقى تنزليها
لان بجد كان نفسى اعمل له حاجة
بس انا لا ازهرية ولا افقه فى كليات الازهر شىء بتاتا
ربنا يكرمك ويوفقك باذنه تعالى ،، :)
شكرا ليكي hkk-happy
بجد مرورك اسعدنى جدا وشكرا لمتابعتك
وان شاء الله هبقي انزل موضوعات عن جامعات الازهر باذن الله
بارك الله فيكي:)

أمة الرحمن
08-09-2008, 03:21 PM
على فكرة الكلية ديه اكتر من رائعة اختي الكبيرة كانت فيها و اتخرجت منها بتقدير جيد جدا مع مرتبة الشرف
و الدكاترة فيها كمان اغلبهم متعاونين

و انا احيانا كنت بسعدها في المذاكرة ;) كنت بطلعلها الكلمات من القاموس :)

و اي استفسار انا في الخدمة صحيح امة الرحمن عملة الوجب و زيادة بس زيادة الخير خيرين :)

و جزاك الله خيرا على هذا الموضوع في ناس كتيييييييير متعرفش حاجة عن الكلية دي مع ان مستقبلها كبير جدا

و ياريت يبقى مكانها مش في جامعات الازهر لان الناس مش هتعرف انه ينفع ثانوي عام يدخلها
اهلا بيكى وطبعا تشرفي الموضوع وفعلا زيادة الخير خيرين
اما بالنسبه للكليه فهى فعلا اكثر من رائعه ومستقبلها باااااااااااااااااهر واحسن من ألسن بكتير
بندرس فيها كل انواع الترجمه ترجمه سياسيه واسلاميه وقانونيه وفوريه وده مش موجود في اى كليه تانيه
بجد ياريت الطلبه يفروا فيها لانها رائعه والحمد لله ربنا هدانى انى ادخلها مع ا ن ألسن كانت متاحه قدامى لكن فضلتها عن ألسن
ونورتينى مرة اخرى ananoo:)

namejoad
14-09-2008, 03:36 PM
السلام عليكم انا كنت فى ثانوية ازهرية السنادى وجبت 85.5 ادبى وان شاء الله ادخل ترجمة فورية (يارب تيجى ) ولو كانت من نصيبى اى معلومة اعرفها ان شاء الله هاجى اقولها هنا علطول بس ادعولى بجد النتيجة يوم الاربع واحنا لحد دلقوتى مش عارفين هنعمل اية ادعولى

misirliosma
30-10-2008, 01:39 PM
كلية اللغات والترجمه في الازهر قويه جدا وبيطلع منها معظم الخرجين مستواهم فوق الممتاز

تماضر
04-11-2008, 04:49 PM
شكرا لكى اختى على المعلومات دى ومدى حماسك لكلية الترجمه الفوريه جامعة الازهر بس انا عايزه اعرف كذ حاجه منك
اولا انتى ترجمة فورية القاهرة ولا تفهنا الاشراف؟..........
ثانيا : ليه انتى شايفة ان الترجمة الفورية افضل من الالسن مع ان كفايه ان اسمها السن؟............
ثالثا دى طبعا اول سنه ليكى ياترى الشهر اللى درستيه فى لكلية ايه انطباعك لحد دلوقتى؟
ياريتتردى عليه بسرعه لان واضح ان حايكون فيه حوار مطول بنا .......دا طبعا لو معندكيش مانع............

تماضر
04-11-2008, 04:59 PM
شكرا لكى اختى على المعلومات دى ومدى حماسك لكلية الترجمه الفوريه جامعة الازهر بس انا عايزه اعرف كذ حاجه منك
ثانيا : ليه انتى شايفة ان الترجمة الفورية افضل من الالسن مع ان كفايه ان اسمها السن؟............
ثالثا دى طبعا اول سنه ليكى ياترى الشهر اللى درستيه فى لكلية ايه انطباعك لحد دلوقتى؟
ياريتتردى عليه بسرعه لان واضح ان حايكون فيه حوار مطول بنا .......دا طبعا لو معندكيش مانع............

محمد يوسف المحمودي
24-11-2008, 08:02 PM
يا مرحباً بكلية اللغات والترجمة ومن التحق بها

أنا خريج لغات وترجمة أدب انجليزي دفعة 2000

وأعمل حالياً مترجم بأحد المراكز الاستراتيجية ومدرس بالأزهر

يشرفني إني بشوف وهشوف اسم كليتي منور في كل ميادين العمل المهمة

بارك الله في الجميع

محمد يوسف محمد المحمودي

أبو مريم ويوسف

shorook
24-11-2008, 08:09 PM
انا طالبة في لغات و ترجمة فورية برده بس خاصة مش الازهر عشان مجموعي مجبهاش(ازمة مجموع يعني)
فلو ممكن تقوليلي عالحجات اللي بتخديها عشان اعرف ايه الفرق بين الكليتين
وشكرا عالموضوع

أمة الرحمن
25-12-2008, 11:09 AM
أولا آسفه على التأخير في الرد
ثانيا انا في ترجمة فورية القاهرة
وثالثا وده الاهم احنا اما بنختار الكلية االلى هندرس فيها مش بنختارها بناء على بريق الاسم ولكن بناء على القيمة التعليميه وبالنسبه لكلية اللغات والترجمه هى افضل من السن "من وجهة نظري" لاننا بندرس فيها جميع انواع الترجمه يعنى ترجمة اسلاميه وعلميه ومنظورة وترجمه فوريه ودى حاجات مش موجوده في ألسن الى جانب المواد الشرعيه يعنى بنتخرج عندنا لغه الى جانب خلفيه شرعيه .
وانا مستعده للجواب على أى استفسار آخر وشكرا للمرور:)

أمة الرحمن
25-12-2008, 11:15 AM
انا طالبة في لغات و ترجمة فورية برده بس خاصة مش الازهر عشان مجموعي مجبهاش(ازمة مجموع يعني)
فلو ممكن تقوليلي عالحجات اللي بتخديها عشان اعرف ايه الفرق بين الكليتين
وشكرا عالموضوع
بالنسبه للسنادى انا بدرس أدب انجليزي وبناخد ترجمة سياسيه وعندنا ترجمة منظورة وكونفرزيشن و مقال "Essay",وجرامر ووصوتيات "Phonetics",ولغه تانيه فرنساوى
ده بالنسبه للسنادى لكن السنين الجايه بتتنوع انواع الترجمه يعنى لسه هناخد ترجمة اسلاميه وقانونيه وفوريه
وشكرا لمرورك وربنا يوفقك:)

هانى الشرقاوى
27-12-2008, 05:53 PM
هههههههههه
طب كويس ان فى غيرى هنا فى ترجمة فورية
شروق وامة الرحمن
كن حاسس انى وحيد هنا

على فكرة أنا مجموعى كان كبير وكنت علمى
وجالى طب أسيوط بس أنا رفضته
يعنى بابا قالى ادخل لغات عشان لما تخلص فيه وظيفة كويسة هناك فى كندا
ودخلتها رغم انى كنت بفضل هندسة
وربنا يستر بقا
أما من ناحية نظام الكلية فكل التعليم فى مصر أصلا نظام فاشل فى لغات وفى اى كلية تانية فى الازهر أو فى العام

niggafig
27-01-2009, 02:17 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا مدرس متخرج حديثا من كلية اللغات والترجمة جامعة الازهر قسم ترجمة فورية انجليزى
ممكن اعرف نوع المساعدة اللى ممكن اقدمها لحضرتك
وشكرا

mahmoud2001
29-01-2009, 02:31 PM
انا ادرس فى كلية اللغات والترجمه قسم اللغه الالمانيه فى السنه الاخيره ومستعد لاى استفسار يخص الكليه ونظام الدراسه فيها وفعلا انا بجد الكليه مصدر فخر وسعاده ليا فى كل مكان لمكانتها وبالنسبه لقسم اللغه الالمانيه انا قارنت بينها وبين الالسن المانى من خلال المناهج فلقيت المناهج بتاعتنا مليانه بكميات ممتازه من المعلومات فطلاب الالسن عين شمس يدرسوا كميات بسيطه للغايه اما نحن فندرس ام الكتب والكلام ده عن اقتناع واخيرا اتمنى انا تقولوا لا اله الا الله سيدنا ونبينا محمد رسول الله

سميه 22
17-02-2009, 06:08 PM
انا مبسوطه أوى من الكلام اللى قريته عن الكليه
لأن حلمى انى ادخلها
بس انا خايفه جدا فى ناس كتير خوفونى منها وبالاخص المدرسين فى المعهد
قالولى ان مستقبلها مش كويس وتربيه او اداب بيتوظفوا بسرعه غير بتوع ترجمه فوريه ......بصراحه مش عارفه الكلام دا صح ولا لأ ؟ وكمان سمعت ان الدراسه صعبه جدا فيها
كمان عايزه اعرف المجموع اللى بيتقبل منها بالنسبه للطلاب الادبى
وهل لازم اجيب درجه عاليه فى الانجلش والفرنساوى فى 3 ثانوى

اسراء عبد المقصود
18-02-2009, 01:50 AM
السلام عليكم

طبعا يا سمية لازم درجتك في e و f تكون عالية ده لو انتى عايزة تدخلى احد القسمين دول

غير كده ممكن تقبلي في الكلية بس في قسم التركى مثلا او الهندى واللغات التانية بقي

بس وربنا يوفقنا كلنا وان شاء الله لو انتى وانا دخلناها نبقي زمايل بقي

مع السلامة

سميه 22
18-02-2009, 05:47 PM
ان شاء الله يا إسراء
بس انا بموت فى حاجه اسمها إنجلش........وبدعى على طول ربنا يوفقنى واجيب مجموع كويس فى الماده
بس انتى ان شاء الله هتسبقينى بسنه لإنى انا لسه فى 2 ثانوى
بس انا حابه اعرفه المجموع اللى تقبلنى منه الكليه كام فى الميه على العلم بانى فى قسم ادبى
وجزاكى الله خيرا

smsama
28-02-2009, 03:16 PM
طب انا جايبة 88.8 المجموع في تانية
و21 في النجليش
و46 في الالماني
هل لو شديت حلي ممكن اتقبل
وهل هي بتاخد اللي وخدين فرنساوي بس
وهل فيها حجات من الدراسة الازهرية كتير زي التشريع والتفسير .........الخ

Mr_SeMa
15-04-2009, 09:47 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
علي فكره انا في كلية لغات وترجمة جامعة الازهر
شعبة ترجمه فوريه بالقاهره السنه التلته بعد تمهيدي
ومستعدلاي استفسار لاي شخص
واحب ارد علي اللي قال ان الترجمه مش ليها مستقبل يبقي غلطان او لانه خايف اللي يدخل اللغات يكون مستقبله احسن منه
علي العموم ده ايميلي
Mr_SEma_mail@yahoo.com (Mr_SEma_mail@yahoo.com)
شكراا ليكو

Mr_SeMa
15-04-2009, 09:51 PM
انا ممكن اساعدك في اي استفسار ممكن تطلبوه عن كلية اللغات والترجمه
جامعة الازهر

Mr_SeMa
15-04-2009, 10:14 PM
اولا احب ان ارد علي السؤال الفرق بين كلية اللغات والترجمة والالسن
كلية اللغات والترجمة فيها قسم خاص بالترجمه الفوريه وهو مش موجود في كلية الالسن وكلية الالسن بيدرسو ماده فقط للترجمة الفوريه وجميع اقسامها ادب
لكن اللغات والنرجمه بها ثلاته اقسام في اللغه الانجليزية وهو القسم الاسلامي والفوري وقسم الادب
فقسم الترجمة الفوريه عن نفسه افضليه لانك تدرس فيه جميع انواع الترجم من ترجمة تتبعيه وفوريه ومنظوره وشفهيه وتحريريه الي اخره غير مواد الادب طبعا مثل باقي الكليات
وانا تحت امركو طبعا في اي استفسار وانا اسف اني ارد متأخر نظر لمشكلة كانت في تسجيلي بالمنتدي

هانى الشرقاوى
16-04-2009, 02:08 PM
انا كمان فى لغات وترجمة
لسه تمهيدى
وربنا يسترها بقا

Mr_SeMa
17-04-2009, 03:25 AM
اهلا بيك وانا زميل لك ان شاء الله في هذه الكليه وان احتجت اي تفسير اتي شىء اي كتب انا تحت امرك ان شاء الله

mido_xo
26-05-2009, 12:56 PM
هااااااااااااي يا جماعه انا ميدو طالب في جامعة الأزهر كلية اللغات والترجمة قسم ترجمة فورية سنه تانيه وافتخر اني بنتمي لجامعة زي ديه في كليه زي ديه في قسم زي ده فعلا حاجه تشرف لكل الي فيها دكاترة علي اعلى مستوى وكورسات تدريس رهيبه انا فعلا لقيت نفسي اول ما دخلت الكليه ديه والقسم ده بالذات وانا في الخدمه لو حد نفسه يعرف اكتر عن الكليه و المواد و الكورسات والمواد الشرعيه من قران وخلافه وديه ايميلي Mido_xo@hotmail.com (Mido_xo@hotmail.com) Withoutme42@yahoo.com (Withoutme42@yahoo.com)

هانى الشرقاوى
26-05-2009, 04:21 PM
أهلا يا ميدو
أنا كمان فى لغات وترجمة
شعبة ترجمة فورية
يس أنا لسه تمهيدى
يشرفنى طبعا انى أتعرف عليك
ونورت المنتدى

mido_xo
28-05-2009, 03:15 AM
أهلا يا ميدو
أنا كمان فى لغات وترجمة
شعبة ترجمة فورية
يس أنا لسه تمهيدى
يشرفنى طبعا انى أتعرف عليك
ونورت المنتدى
الشرف ليا أنا وياريت تبقي تضفني علي الميل ونتعرف ولو احتجت اي حاجه انا موجود سواء في الكورسات الي بتاخدها او في الكليه ويا رب تكون الأمتحانات معاك كويسه

هانى الشرقاوى
28-05-2009, 09:11 PM
الشرف ليا أنا وياريت تبقي تضفني علي الميل ونتعرف ولو احتجت اي حاجه انا موجود سواء في الكورسات الي بتاخدها او في الكليه ويا رب تكون الأمتحانات معاك كويسه

حاضر من عينيا يا كبير ان شاء الله

الامتحانات كويسة الحمد لله
وانت أخبار الامتحانات معاك ايه

misirliosma
29-05-2009, 11:41 PM
بصراحه ردود جميله وكلها تويد فكره واحده انه كليه اللغات والترجمة فعلا قيمه ومستوي الدراسين بها عالي جدا وراقي ويتعاملوا مع اللغات بشلكل عملي ونظري عقلي ونقلي وتطبيقي واللي نفسك فيه وهي كليه مصدر فخر لكل ازهري , بالمناسبه مجموع كليه البنات مرتفع فوق 85 % وفق الله الجميع لما فيه الصالح , وانا اعتز باني خريج لغات وترجمه من اكثر من قسم بها ,

mido_xo
29-05-2009, 11:57 PM
انا تماااااااااااااااااااااام وربنا يستر في الأمتحانات

مهند سعيد عبد الصمد
30-05-2009, 10:15 AM
يي على فكرة كلية اللغات والترجمة بتقبل ثانوى عام بسسسسسسسسسس بنات فقط وانا سالت

هانى الشرقاوى
30-05-2009, 04:54 PM
بصراحه ردود جميله وكلها تويد فكره واحده انه كليه اللغات والترجمة فعلا قيمه ومستوي الدراسين بها عالي جدا وراقي ويتعاملوا مع اللغات بشلكل عملي ونظري عقلي ونقلي وتطبيقي واللي نفسك فيه وهي كليه مصدر فخر لكل ازهري , بالمناسبه مجموع كليه البنات مرتفع فوق 85 % وفق الله الجميع لما فيه الصالح , وانا اعتز باني خريج لغات وترجمه من اكثر من قسم بها ,

85
لا حضرتك ده كان زمان
القسم عندنا واخد من 94 فى المية علمى
89.5 فى المية أدبى
وهيزيد كمان السنة دى

وانا كمان بعتز بالكلية اوى

فتحى الراعى
03-06-2009, 05:56 PM
السلام عليكم انا خريج هذه الكلية قسم ادب لغة فرنسية واعمل مدرس بالازهر
خريخ 1997 تقدير جيد
كلية رائعة

nader_nader
19-06-2009, 03:14 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
جزاكم الله كل خير على المعلومات القيمة ولكن عندي بعض الاسئلة لان اختى تتمنى من الله هذة الكلية القيمة واتمنى ان تجيبوني عليها وجزاكم الله كل خير

هل يشترط للتقدم في كلية اللغات والترجمة (من خريجي الثانوية العامة ) ان تكون اللغة الثانية هي الفرنسي
يعني مثلا لو اللغة الاولى انجليزي والثانية الماني هل ممكن التقدم لقسم اللغة الانجليزية ؟؟؟؟

ما هي اخر نسبة اشترطتها الكلية للبنات المتقدمات من الثانوية العامة ( العام الماضي) ؟؟؟

ما هي اخر درجات تشترط الكلية الحصول عليها ( العام الماضي) في اللغة الاجنبية الاولى والثانية ؟؟؟؟

اخيرا اين تقع هذة الكلية وهل لها مصروفات دراسية مرتفعة وكيف يتم التقدم لها ؟؟؟

abdoatty
24-06-2009, 11:27 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
أنا خريج كلية اللغات والترجمة قسم أدب أنجليزى دفقة 2005
من محافظة قنـــا
عبدالدايم عبدالعاطى صالح
أنا حاليا مدرس لغة أنجليزية بالأزهر
و لو حد معه أى أسلة يتفضل
على فكرة الكلية بتقبل ثانوية عامة بس أعداد قليلة جدا

abubakr1g
25-06-2009, 08:42 PM
السلام عليكم انا خريج لغات وترجمة دفعة 1995 واعمل حاليا مدرس ثانوى بالتربية والتعليم - الكلية فعلا تستحق كل الكلام الطيب الذى ذكر عنها وانا فعلا قابلت طلاب من السن فى نفس تخصصى - ادب انجليزى - وشعرت انى افضل عندما تناقشت معهم- على الرغم من انى لم احقق فيها نجاحا كبيرا ولكن الحمد لله اشعر ان لهذه الكلية الفضل الكبير على - والكلية تقبل عدد معين من طالبات الثانوية العامة كل عام بشروط فى اللغة والمجموع وبها تخصصات غير موجودة بالجامعات الاخرى - او كانت- ومن الدكاترة اللذين درسوا لى وافتخر بهم - د- غالى محمد غالى مؤسس الكلية ود- عصام فايز ود -صلاح عبد الله النفيلى ود- عبد العظيم سويلم ود- خضر الكاشف ود- سعيد محمود ود- وجدى الفيشاوى ود- سعد منديشة ود- عبد الرحيم ود- عبد الرحمن و الدكتورة نادية وطبعا الدكتور حسن وجيه - الاشهر - وغيرهم الكثير بارك الله فى من كان على قيد الحياة وغفر لمن مات منهم - واخيرا اتمنى ان نقوم بعمل رابطة لخريجى هذه الكلية من خلال هذا المنتدى المحترم اوباى وسيلة اخرى ان تعذر ذلك وشكرا اخوكم احمد ابوالنور.

هانى الشرقاوى
26-06-2009, 09:12 PM
واو
دكتور عصام فايز
ده أكتر حد حبيته فى الكلية
بجد هو شخصية مبهرة
مش قادر أوصفه
بس هو انسان مش عادى

sofia. mh
04-07-2009, 12:57 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
ياترى فى حد هنا فى كلية لغات وترجمة
علشان عايزة اعرف حاجات كتير عنها
وخاصة من البنات
وشكرا جزيلا للجميع

yoyo s
04-07-2009, 07:48 AM
انا فى لغات وترجمة انجلش لو عاوزة تستفسرى عن اى حاجة او تطلبيها انا موجودة اوك:av4056bb7jp3:

mr.ahmed202010
04-07-2009, 10:17 PM
فى الحقيقه ان كل ما قيل عن هذه الكليه العريقه ما هو الا نقطه في محيط ومهما قلتي يا امه الرحمن وكلمتيهم عن هذه الكليه العريقه فلن يشعروا حقا عن ما بداخلك حتي يجربوها...واشكرك على انتمائك للازهر رغم عدم ازهريتك الاساسيه.وعموما انا خريج لغات وترحمه والان اعمل مدرس ثانوي رغم انني حديث التخرج .ومستعد لاي خدمه لكي ولجميع المسلمين. سؤال هل ما زالت الدكتوره. ليلي عبد الرازق رئيسه قسم اللغه الانجليزيه.

abood2000
07-07-2009, 03:37 PM
السلام عليكم :
أنا أختي جابت السنة دي 88.8 في القسم الادبي - 47 في اللغة الانجليزية - 35 في اللغة الفرنسية وحلمها تدخل لغات قسم فرنسي فهل لها فرصة في ذلك ؟؟؟؟
ياريت اللي يرد يرد رد علمي وموضوعي وشكرا ....

abood2000
07-07-2009, 03:39 PM
معلش نسيت
هي جايبة 9.5 في المستوى الرفيع e

Mr_SeMa
12-07-2009, 06:21 AM
اكيد ان شاء الله تلحق الفرنسي

abood2000
12-07-2009, 03:46 PM
شكرا يا مستر
لكن هل في خطوات بالنسبة للكلية نفسها؟
يعني استمارة قدرات زي ما بنسمع , وايه الخطوات ياريت بالتفصيل علشان حنيجي سفر من خارج القاهرة..
THAAAAANKS MR_Sema

romycat
14-07-2009, 01:11 AM
طيب ياجماعة هو ينفع لطلبة الازهر دخول كليات تربية وتعليم ياريت حد يفيدنا

لانى عايزة ادخل كلية اداب فى الاسكندرية

hopeless
15-07-2009, 10:23 AM
اهلا بكل اعضاع المنتدى :)
انا عندى استفسار ضرورى وياريت لو حد يرد عليا ضرورى جدا(انا بنت واسمى نور وكنت فى اولى علوم السنادى بس عايزة احول كلية اللغات والترجمة والمشكلة ان اناكنت سنوى عام وشعبة علمى وانا اعرف ان الكلية لطلاب الازهربس وانا كنت جايبة فى السنوية العامة

384.5بالمستوى الرفيع وكنت جايبة فى الانجليزى49 فى السنتين مع بعض والفرنساوى جبت فيه 48وجايبة 10 مستوى رفيع(جغرافيا) ومجموعى مجابش الالسن {تنسيق 2008}ياترى هينفع احول ولا لا ولو ينفع المفروض اعمل ايه عشان احول ولو سمحت ممكن اعرف الرد ضرورى ومجموعى يجيب الكلية ولا لاوينفع ادخل الكلية وانا سنوى عام مش ازهر ؟؟؟؟ )
بجد انا نفسى اعرف الرد ضرورى عشان استريح:(وهبقى متشكرة جدا للى هيرد عليا:blush: وكمان انا مش من القاهرة انا من طنطا ومش عارفة مكان الكلية

hopeless
17-07-2009, 08:50 AM
mmkn lww 7ad yrodd 3lyaaaaaaaaaaaaa droryyyyyyyyyyy 3shan 3yza 23rf 2l 7al 3ashan lw ynfa3 2a2demm f2l kolya de wla l22

safwatalsayed
18-07-2009, 12:57 AM
حد يعرف شروط القبول بكلية لغات وترجمة للثانوى العام ادبى

tota flower
20-07-2009, 01:19 AM
عايزة أعرف فيه كلية لغات وترجمة فى طنطا او المنصورة؟؟
وهل الاقسام اللى فالقاهرة موجودة هناك؟
أرجوكم محتاجة الرد بسرعة

ساره جنان
22-07-2009, 07:50 PM
يا جماعه افيدونى ترجمه فوريه علمى السنه اللى فاتت واخده من كام

ساره جنان
22-07-2009, 07:54 PM
عايزة أعرف فيه كلية لغات وترجمة فى طنطا او المنصورة؟؟
وهل الاقسام اللى فالقاهرة موجودة هناك؟
أرجوكم محتاجة الرد بسرعة

انا مش عارفه حقيقى فيه فىالمنصوره ولا لا بس الاكيد مفيش كليه فى مصر فيها الاقسام كامله ما عدا القاهره ارجوا ان اكون افدتك:rolleyes::rolleyes:

هانى الشرقاوى
22-07-2009, 11:20 PM
انا مش عارفه حقيقى فيه فىالمنصوره ولا لا بس الاكيد مفيش كليه فى مصر فيها الاقسام كامله ما عدا القاهره ارجوا ان اكون افدتك:rolleyes::rolleyes:

بالنسبة للبنين
مفيش غير كلية لغات وترجمة واحدة فى القاهرة
وهى كانت واخدة فى سنتى ( السنة اللى فاتت ) من 610 علمى بس أنا فى ترجمة فورية 93.7
بس الاقسام التانية أقل من كده
وبتهيألى القسم الافريقى كان من 89 وحاجة فى المية

أما البنات
فهى كلية فى القاهرة
ومش كلية مستقلة
انما أقسام تبع كليات الدراسات الانسانية
وفيه تقريبا قسم للغات فى جامعة تفهنا الاشراف
وما اعتقدش فيه فى طنطا أو المنصورة
وربنا يكرمكم وأشوفكم السنة الجاية فى الكلية

yoyo s
25-07-2009, 09:51 PM
:022yb4:dont let ur feelings like the ground every body walk on it but let ur feelings like the sky every body hope 2 touch it

yoyo s
25-07-2009, 09:55 PM
على فكرة يا جماعة الكلية دى ممتازة مع انى لسة راحة 1 بس هى جميلة جدا

sofia. mh
25-07-2009, 10:07 PM
السلام عليكم
ممكن اعرف الدراسة فى ترجمة فورية صعبة اوى زى مابيقولوا ولا يعنى نص نص واي هى المواد بالظبط

sofia. mh
25-07-2009, 10:10 PM
يا yoyo ياريت لو تقدرى تشرحى لى اكتر عن الكلية علشان انا محتارة ادخلها ولا لا وياترى مستقبلها ازاى

sofia. mh
25-07-2009, 10:17 PM
ياجماعة ياريت لو فى حد لغات وترجمة هنا يرد عليا

tota flower
26-07-2009, 12:18 AM
أنا متشكرة جدا للاهتمام والرد
جزاكم الله خيرا

مرريم
27-07-2009, 01:33 AM
السلام عليكم
انا طالبة في الثانوية العامة سعودي
عايزة اعرف شروط القبول بالنسبة لطلبة الخارج
علما بان معنديناش لغة تانية
يعني انجليزي بس
وكمان انا في قسم علمي ينفع لو هدخل آخد حاجة غير فرنسي كلغة تانية
شكرا

مرريم
28-07-2009, 03:36 AM
يا جماعة لو متعرفوش ممكن تدلوني على الموقع بتاع الكلية
او اي مكان ممكن اعرف منو المعلومات دي
شكرا جزيلا

علي ابو حجر
09-08-2009, 05:51 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

اخواني انا عندي استفسار بالنسبةلقسم الترجمة الفورية::

هل اللغة الفرنسية بتدرس في السنة الاولي فقط ولا في ال5 سنوات كلهم

وماهي المواد وعددها

وجزاكم الله خيرا

أنين المذنبين
12-08-2009, 06:16 PM
السلام عليكم انا خلصت الثانوية العامة العادية وليست ازهر وانا ولد اسمى كريم مجموعى الكلى 90.24 فأنا سمعت من واحد صاحبى ان الكلية بتاخد من الثانوية العادية فعايز اسأل عن النقطة ديه وازاى اقدم وعايز رقم التيلفون

هانى الشرقاوى
17-08-2009, 08:47 PM
اهلا بكل اعضاع المنتدى :)
انا عندى استفسار ضرورى وياريت لو حد يرد عليا ضرورى جدا(انا بنت واسمى نور وكنت فى اولى علوم السنادى بس عايزة احول كلية اللغات والترجمة والمشكلة ان اناكنت سنوى عام وشعبة علمى وانا اعرف ان الكلية لطلاب الازهربس وانا كنت جايبة فى السنوية العامة

384.5بالمستوى الرفيع وكنت جايبة فى الانجليزى49 فى السنتين مع بعض والفرنساوى جبت فيه 48وجايبة 10 مستوى رفيع(جغرافيا) ومجموعى مجابش الالسن {تنسيق 2008}ياترى هينفع احول ولا لا ولو ينفع المفروض اعمل ايه عشان احول ولو سمحت ممكن اعرف الرد ضرورى ومجموعى يجيب الكلية ولا لاوينفع ادخل الكلية وانا سنوى عام مش ازهر ؟؟؟؟ )
بجد انا نفسى اعرف الرد ضرورى عشان استريح:(وهبقى متشكرة جدا للى هيرد عليا:blush: وكمان انا مش من القاهرة انا من طنطا ومش عارفة مكان الكلية

فى تنسيق 2008
تنسيق اللغات والترجمة كان اعلى من تنسيق العلمى فى بعض الأقسام
خصوصا للقسم العلمى
القسم بتاعى كان واخد من 93.7
والالمانى من 94

مكان الكلية فى مدينة نصر

هانى الشرقاوى
17-08-2009, 08:50 PM
السلام عليكم
ممكن اعرف الدراسة فى ترجمة فورية صعبة اوى زى مابيقولوا ولا يعنى نص نص واي هى المواد بالظبط

الدراسة فى القسم عندنا مش سهلة أبدا بس مش معقدة يعنى
ونسبة النجاح ضعيفة جدا والتقيرات كمان مش كتيرة
المواد كتير صعب أحصرهم
لان كل سنة فيه مواد جديدة بس اعتماد القسم عندنا على الترجمة

هانى الشرقاوى
17-08-2009, 08:59 PM
السلام عليكم
انا طالبة في الثانوية العامة سعودي
عايزة اعرف شروط القبول بالنسبة لطلبة الخارج
علما بان معنديناش لغة تانية
يعني انجليزي بس
وكمان انا في قسم علمي ينفع لو هدخل آخد حاجة غير فرنسي كلغة تانية
شكرا

احنا عندنا طلبة كتير من الخارج عرب واجانب
ينفع جدا انك تدخلى الكلية
بس معرفش بقا نظامك هيبقى ايه
لأن الطلبة الاجانب منهم بيدرس كمنحة ومنهم بيدرس كانها كلية خاصة
لو دخلتى قسم ترجمة فورية
لازم اللغة التانية تكون فرنسى
ولا دخلتى ادب انجليزى اللغة التانية تبقى لاتينى
ولا ألمانى اللغة التانية تقريبا عبرى
يعنى اللغة التانية بتختلف من قسم للتانى ممش حسب الرغبة

هانى الشرقاوى
17-08-2009, 09:02 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

اخواني انا عندي استفسار بالنسبةلقسم الترجمة الفورية::

هل اللغة الفرنسية بتدرس في السنة الاولي فقط ولا في ال5 سنوات كلهم

وماهي المواد وعددها

وجزاكم الله خيرا

اولا مفيش قسم ترجمة فورية فرنسى
فيه قسم خاص بالأدب الفرنسى
والدراسات الاسلامية باللغة الفرنسية

حمادو
20-08-2009, 12:11 AM
السلامو عليكو ورحمة الله وبركاته

أنا أخوكم في الله أحمد حسن
في كلية اللغات والترجمة جامعة الأزهر
في الفرقة الثالثة في قسم اللغة الفرنسية وآدابها

وأحب أقدم نفسي ليكو وأتعرف بيكو

وهذا ينالني شرف

لأن مولانا يقول ( وجعلناكم شعوبا وقرائل لتعارفوا )
صدق الله العظيم

زهرة الاسلام
21-08-2009, 01:26 AM
وأنا معاكم فى لغات وترجمة وفى الخدمة ان شاء الله
وكلية لغات ممتعة وحلوة وبردة حسب كل قسم
والتقديرات بردة حسب كل قسم ودراسته

ماشاء الله لاحظت عدد كبير أوى هنا فى لغات وترجمة وممكن نفيد بعض

salma star
07-10-2009, 11:13 AM
السلام عليكم جزاكم الله خيرا على الموضوع المفيد ده انا في ثانويه ازهريه قسم ادبي :bosyht9:كنت عايزة اعرف السنه ديه الكليه اخدت من كام؟ وهل في لغات تركي او اسباني ونفسي اعرف اذا كليه شريعه انجلش بندرس فيها قانون ولا مواد الشريعة بس وربنا يوفقكم كلكم

هانى الشرقاوى
07-10-2009, 01:10 PM
السلام عليكم جزاكم الله خيرا على الموضوع المفيد ده انا في ثانويه ازهريه قسم ادبي :bosyht9:كنت عايزة اعرف السنه ديه الكليه اخدت من كام؟ وهل في لغات تركي او اسباني ونفسي اعرف اذا كليه شريعه انجلش بندرس فيها قانون ولا مواد الشريعة بس وربنا يوفقكم كلكم

هو كل قسم فى الكلية ليه تنسيق مختلف عن التانى

أه طبعا فيه أقسام للأسبانى والتركى
الحقيقة معرفش هى أخدت من كام من الادبى
بس معلوماتى انها نزلت السنة دى فى الادبى عن السنة اللى فاتت

الشريعة والقانون انجلش قسمين قسم للشريعة وقسم للقانون بس ده للبنين فقط
أما البنات فيبدرسوا الشريعة بس
ودى واحدة من أخطاء الازهر

salma star
07-10-2009, 01:49 PM
اولا جزاك الله خيرا ع الاهتمام والرد تانيا الهمد لله ان كليه شريعة بنات مفهاش قانون والا كنت استحاله افكر فيها والحمد لله ان التنسيق نزل السنه ديه وعقبال السنه الجايه يارب

abdo_esho
13-10-2009, 01:44 AM
معاكم اخوكم عبدالله بركات
كلية لغات وترجمه
اولي اسلامي انجليزي
جامعة الازهر ولو في اي استفسار انا تحت امركم
:049gc0:

www.englishadvancers.y (http://www.englishadvancers.y) o o 7.com

whynotsaad
14-10-2009, 12:27 AM
انا مدرس متخرج حديثا من كلية اللغات والترجمة جامعة الازهر قسم ترجمة فورية انجليزى
whynotsaad***********

ريحانة الأقصى
01-12-2009, 10:43 PM
السلام عليكم
انا عضوة جديدة بمنتداكم وعاوزة ترحيب لو أمكن

موضوعك جميل يا أمة الرحمن خير الناس أنفعهم للناس
وربنا يقدرنى أنى أساعد بأى حاجة

انا تمهيدى ترجمة فورية جامعة الازهر
وهيا فعلا دراسة ممتعة بس لمحبى اللغات فقط
وأيضا لا تخلو من مصاعب أحيانا بتكون مصائب
طبعا عشان أنا مبتدئة فى الحياة الجامعية ونظام المذاكرة المختلف تماما عن ثانوى

عندى سؤال واتمنى القى اجابة عندكم
مادة الادب ازاى تتذاكر ؟؟؟
ورواية persuasion by Jane Austen
الى كانت مقررة عليه فى السنة التمهيدية ذاكرها ازاى ؟
او بمعنى أدق فهمها ازاى انا شايفة ان شكسبير بالاولد انجلش أسهل

ياريت لو حد يقدر يساعدنى
وسورى صدعتكم

زائر غير مسجل
06-12-2009, 09:31 PM
whynotsaad***********

كنت عايز اعرف الانجليزى واخد من كام السنة دى فى الترجمة الفورية او السنة اللى فاتت وية هى الشروط بتاعة القسم الانجليزى

yasser_xp2008
10-12-2009, 08:00 PM
أنا فى اولى لغات وترجمة
قسم اللغة العبرية وادابها ياريت لو حد هنا فى القسم ده ممكن نفيد بعض

wadahfadl
18-12-2009, 06:39 PM
أزيكم يا شباب اولا انا اخوكم وضاح بادرس اللغات والترجمة شعبة ترجمة فورية انجليزي ...تمهيدي يعني لسه ورور ...في الحقيقه انا اول مادخلت الكليه ولقيت الشغل فيها انجليزي في انجليزي اتعقدت وماكنتش فاهم حاجه خالص انما دلوقتي والحمد لله بقيت بافهم 100% ده لان الواحد كان عنده عزيمه وكان في ماشي علي خطوات مستمر عليها الي الان والحمد لله بس برضه في معاناة في بعض الاشياء وده طبيعي عموما انا اكون سعيد لو اتعرفت عليكم وايميلي هو نفس النيكنيم بتاعي علي الياهو طبعا wadahfadl وشكرا جزيلا....والسلم ختام

زائر غير مسجل
22-12-2009, 09:15 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا ثانويه ازهريه وكنت عاوز اعرف نظام كليه اللغات والترجمه واقسامها كنت عاوز ادخلها قسم روسى . اريد معلومات من حضرتكم

زائر غير مسجل
22-12-2009, 09:19 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا ثانويه ازهريه وكنت عاوز اعرف نظام كليه اللغات والترجمه واقسامها كنت عاوز ادخلها قسم روسى . اريد معلومات من حضرتكم .من فضلك ارجو الرد

مستر/احمد عبد العال
05-01-2010, 02:32 PM
ننننننننننننننننننننننننننننننننننننن

wadahfadl
02-02-2010, 10:27 PM
قسم روسي من اجمل الاقسام ولو عايز معلومات تاني كلمني علي wadahfadl***********

fahd_egypt_2007
07-02-2010, 04:41 PM
انا هندسه ازهر لاكن كليه لغات وترجمه ازهر فعلا جميله جدا انا حضر ت محاضره مره واستفدت كتير

wadahfadl
08-02-2010, 12:08 AM
بعيدا عن الاستفاده احنا مستمتعين بالدراسه
وان كنت علي خلاف مع الناس اللي بتكره الدكتور حسين رافت و سعد منديشه
والله دول اكتر دكاتره كل الدفعه بتحبها وانا خصوصا ده حتي دكتور عصام بيهزر معانا باستمرار ودمه خفيف وبيحبنا دايما وبيدافع عننا
والدكتور سعد دايما بيهزر معانا بخلاف كل الدفعات السابقه واحنا بنحبه ده حتي احنا بنسأله اسأله خارج المحاضرات وبيجاوب وكمان بيخفف عننا كتير من الكتاب
ومستعد للمساعده.............وضاح فضل /اولي تهميدي ترجمه فوري wadahfadl

taha2012
01-04-2010, 06:15 PM
انا فى اولى ادب انجليزى ربنا يبارك فى المنديشى ويريحنا منه قريب الزبون هههههههههههههه

taha2012
01-04-2010, 06:18 PM
اى مزه عايزه استفسار عن اللغات انا فى الخدمه على طوووووووووووول

taha2012
01-04-2010, 06:20 PM
هييييييييييييييييييييه

al_gharbawy
04-04-2010, 11:06 PM
انا اسمى محمد عاطف الغرباوى
طالب بكلية اللغات والترجمة
قسم الترجمة الفورية للغة الانجليزية
مستعد لأى استفسار بخصوص الكلية
المناهج والأقسام
al_gharbawy***********

wadahfadl
15-04-2010, 07:35 PM
taha2012 (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=382511) عضو جديد

انا فى اولى ادب انجليزى ربنا يبارك فى المنديشى ويريحنا منه قريب الزبون هههههههههههههه

ربنا اتقبل منك ود/ سعد ويا خساره ويا مليار خساره مابقاش بيدينا وجالنا د/ ابراهيم الجزار مكانه وهايدينا مسرحيتين وشعر غير اللي خدناهم من اول السنه بس برضه د/ الجزار جمييييييييييييل جدا ده يا جدعان بيقوللنا نكت في المحاضره والله بس بيني وبينكم بناخد تهزئ منه انما ايه من اللي قلوبكم تحبها بس ده عشان هو بيحبنا ولو مكانش بيحبنا مكانش بقي قلبه علينا المهم ادعولي (من قلبكم وبلاش شغل التنفيض ده) ومستعد كالعاده للمساعده بس لاي شخص مش للبنات بس زي اخينا طـــه
ههههههههههههههههه
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

زائر غير مسجل
24-05-2010, 07:01 PM
[علي فكرة انا خريج كلية اللغات والترجمة قسم ترجمة فورية دفعة 2007 وانا بشتغل ملحق بالسلك الدبلوماسي

زائر غير مسجل
29-05-2010, 05:26 PM
السلام عليكم عندى استفسار هام جدا انا خريجة كلية سياحه وفنادق 2008 وكنت ثاوى عام انجليزى وفرنساوى اتمنى ان التحق بكلية اللغات والترجمه بس مش عارفه ايه الشروط كمان كنت عايزه اعرف فروع الكليه الاخرى غير القاهره ياريت لو فى الاسكندريه

mostafabaha
01-06-2010, 01:42 PM
وانا خريج ازهر بردو لسة السن اللى فاتت وممكن اساعدك بس مش عارف ازاى على العموم ممكن اساعدك

هانى الشرقاوى
03-06-2010, 04:09 PM
قسم روسي من اجمل الاقسام ولو عايز معلومات تاني كلمني علي wadahfadl***********

روسى
هو احنا عندنا روسى ؟
مفيش يا عم

مستر هيثم المحروقى
04-06-2010, 01:24 AM
اللهم وفق شيخ الازهر لما فية صلاح الازهر

metwally
05-06-2010, 06:29 PM
انا مش خريخ أزهر هل يمكن ان ألتحق بكليه اللغات و الترجمه مع العلم بأنى ولد

esma3ilovic
24-06-2010, 12:20 AM
ياجماعه انا ثانوية ازهرية ادبي السنة دي علشان ادل لغات وترجه فوري لازم اجيب مجموع كام

وكام في الانجليزي والفرنساوي

wadahfadl
24-06-2010, 10:11 AM
روسى
هو احنا عندنا روسى ؟
مفيش يا عم

امال ايه يا عمنا دانت شكلك نايم

بالنسبه للي عايزين يحولو للكلية وهمه اصلا مش من ازهر انا سألت شئون الطلاب عندنا وقالو ما ينفعش
انما بيني وبينكم كده كله بيمشي بالكوسه بس ما حدش يفتن عليا وخلينا حلوين

ولو طالب في ازهر ادبي كان او علمي ممكن تجيب مجموع كبير جدا وما تدخلش اقسام انجليزي لانك بتكون جايب فيها اقل من 45 من 60 لو ادبي او 30 من لو علمي 40

واي استفسار اخر اكون مسرور علي ايميلي wadahfadl ياهو طبعا

esma3ilovic
24-06-2010, 01:25 PM
و طالب في ازهر ادبي كان او علمي ممكن تجيب مجموع كبير جدا وما تدخلش اقسام انجليزي لانك بتكون جايب فيها اقل من 45 من 60 لو ادبي او 30 من لو علمي 40

انا ان شاء الله هجيب مجموع كويس يعني في اول التسعينات تقريبا لكنه الانجليزي كان صعب وانا حليت كتير غلط يعني علي حسابي هجيب حوالي 43 معني كده انه انا كل اللي عملته راح ع الارض انا اجلت حديث علشان لو مجبتش ال45 هعيد السنه كلها علشان درجتين في الانجليزي ....

بنت مصر2009
03-07-2010, 08:27 PM
انا كمان لسه داخله تالته ثانوى ازهر ان شاء الله وياريت اعرف الكليه بتقبل مجموع كم من ادبى وعلمى واجيب فى الانجليزى كم عشان ادخلها بليز عشان اعمل حسابى من الوقتى

wadahfadl
07-07-2010, 02:29 PM
بالنسبه لاسماعيل واستقساره فانا رديت عليه علي الايميل
افرح يا سمعة اديني باصيتلك

وبالنسبه للاستفسار المجاميع والشروط للالتحاق بالكلية فهي سهلة جدا
طبعا التنسيق تكون جايب فيه مجموع زايد عن مجموع الكلية واللي بيختلف كل سنه يعني من 3 سنين كن من 92 ومن سنتيت كان 89 والسنه اللي فاتت كان 85 طبعا ده للادبي انما لاعلمي لازم تجيب 92 عشان تضمن
واهم شرط بقي يا غاليين انكم تكونو جايبين 85% من مجموع الانجليزي يعني حوالي 45 من 60 لو ادبي و30 من 40 لو علمي

انما ما تخافوش خالص وربنا ان شاء الله هيوفقنا للي فيه الخير
ولمزيد من الاستفسارات اتصلو برقم 09007777
اقصد اكتبو اي اسأله في الصفحه وانا ارد ولو عايزين تكلموني علي الميل اكون مسرور علي wadahfadl علي الياهو اكيد

بنت مصر2009
15-07-2010, 03:58 PM
يارب التنسيق السنه الجايه يبق حلو واجيب مجموع كويس وميرسى خالص ليك على التوضويح

اولاي
15-07-2010, 04:50 PM
السلام عليكم ورخمة الله و بركاته
انا خربج كلية اللغات و الترجمة جامعة الازهر
و اعمل مترجم حر مع مراكز و شركات عديدة
اتشرف ان يذكر اسم كليتي لانها افضل كلية من وجهة نظري و الله اعلم

wadahfadl
17-07-2010, 09:05 AM
يارب التنسيق السنه الجايه يبق حلو واجيب مجموع كويس وميرسى خالص ليك على التوضويح

العفو مفيش ادني مشكله

منتوو
19-07-2010, 08:48 PM
هل يُمكن أن تسألوا لنا عن

هل يمكن لطالب أو طالبة الثانوية العامّة

أن يلتحقوا بكليّة اللغات والترجمة الفورية

قسم لغة انجليزيّة جامعة الأزهر .؟

وإذا نعم ، فما هيَ الشروط اللازمة لذلك ؟؟؟

هل يُشترط لغة تانية .. ؟؟

أنا سمعت إنه المفروض يبقى نسبة اللغة الانجليزيّة الأولى

في شهادة الثانوية العامة لا تقل عن 70%

ولم يُشترط ذلك للغة الأجنبية الثانيّة ....

ما صِحّة هذا الكلام ؟

هل من مُجيب .؟

خير ان شاء الله
19-07-2010, 09:51 PM
يا جماعه هو الكليه اسمها
لغات و ترجمه
و لا دراسات انسانيه شعبه لغه انجليزيه و ترجمه فوريه
و فى قسم تركى و قسم اسبانى و قسم المانى
السنه دى الرغبات كلها كده
مفيش حاجه اسمها لغات و ترجمه خالص

wadahfadl
21-07-2010, 07:14 AM
اولا هاجاوب علي الاخ منتو بخصوص التحويل
ما ينفعش تحويل البنين في كلية اللغات لان ليها مقر واحد
اما البنات فالكلية بتقبل كل سنة دفعة بنات حاصلات علي ثانويه عامه

اما بخصوص استفسار خير ان شاء الله بخصوص اسم الكلية
البنين ليها كلية واحده اسمها اللغات والترجمه
اما البنات فليها 3 كليات
1-تفهنا واسمها الدراسات الانسانيه قسم (علي حسب اللغة علي سبيل المثال قسم ترجمه فورية انجليزي)
2-القاهره ولها نفس الاسم
3-طيبة واسمها كلية اللغات والترجمه بمدينه طيبه الجديده او بكلية البنات بطيبه

اي خدمه واللي عايز يكلمني ياهو ايميلي wadahfadl

ENG.HAGAR
09-08-2010, 11:52 PM
السلام عليكم
انا كنت عايزه اسأل سؤا علشان واحدة طلبت منى اسألهولك فياريت الرد بسرررررررعة
هو اللى معاه اللغة التاية فى ثانوي عام المانى ينفع يلتحق بكلية لغات وترجمة ؟؟
ولو ما ينفعش يعمل ايه علشان يدخلها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سؤال تانى
هى الكلية دى الطلبة فيها بيدرسوا علوم شرعية ؟؟ واللى بيتخرج منها بيبقى حافظ القرآن ؟؟؟؟
بارك الله فيك ومنتظرين ردك

wadahfadl
14-08-2010, 01:50 PM
السلام عليكم
انا كنت عايزه اسأل سؤا علشان واحدة طلبت منى اسألهولك فياريت الرد بسرررررررعة
هو اللى معاه اللغة التاية فى ثانوي عام المانى ينفع يلتحق بكلية لغات وترجمة ؟؟
ولو ما ينفعش يعمل ايه علشان يدخلها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سؤال تانى
هى الكلية دى الطلبة فيها بيدرسوا علوم شرعية ؟؟ واللى بيتخرج منها بيبقى حافظ القرآن ؟؟؟؟
بارك الله فيك ومنتظرين ردك

اولا اهلا بيكي وبصحبتك واي خدمه
اللغة التانيه مش شرط اصلا في الاتحاق بقسم انجليزي
لازم تكون اللغه الاولي انجليزي اما التانيه فلو هيروغليفي ينفع مش شرط

اي كلية في الازهر بندرس فيها مواد شرعيه بس في الكليات العلمية زي اللغات بتكون الدراسه فيها خفيفة للمواد دي عشان مش تخصص وكمان الدكاتره بتصغر المنهج والطلبه بتحب المواد الشرعية عشان بيجيبو فيها امتيازات فبتساعد علي التقدير يعني ما تقلقيش خالص من الشرعي واللغوي

يا ريت تستفسري علي شروط القبول بالنسبه ليكي وامته باب التحويل يفتح واخر الاخبار بسرعه وكمان يا ريت تبقي تكتبيها في الموضوع ده عشان غيرك يستفاد

اي خدمه
:giljotiiniug3:

هانى الشرقاوى
15-08-2010, 01:48 PM
امال ايه يا عمنا دانت شكلك نايم

بالنسبه للي عايزين يحولو للكلية وهمه اصلا مش من ازهر انا سألت شئون الطلاب عندنا وقالو ما ينفعش
انما بيني وبينكم كده كله بيمشي بالكوسه بس ما حدش يفتن عليا وخلينا حلوين

ولو طالب في ازهر ادبي كان او علمي ممكن تجيب مجموع كبير جدا وما تدخلش اقسام انجليزي لانك بتكون جايب فيها اقل من 45 من 60 لو ادبي او 30 من لو علمي 40

واي استفسار اخر اكون مسرور علي ايميلي wadahfadl ياهو طبعا

هههههههههههههههههههه
والله ما فيه قسم روسى
يا عم انت لسه فى تمهيدى
لما تكبر شوية هتعرف كل حاجة :d
بس ابقى اسئل

هانى الشرقاوى
15-08-2010, 01:49 PM
بالنسبه لاسماعيل واستقساره فانا رديت عليه علي الايميل
افرح يا سمعة اديني باصيتلك

وبالنسبه للاستفسار المجاميع والشروط للالتحاق بالكلية فهي سهلة جدا
طبعا التنسيق تكون جايب فيه مجموع زايد عن مجموع الكلية واللي بيختلف كل سنه يعني من 3 سنين كن من 92 ومن سنتيت كان 89 والسنه اللي فاتت كان 85 طبعا ده للادبي انما لاعلمي لازم تجيب 92 عشان تضمن
واهم شرط بقي يا غاليين انكم تكونو جايبين 85% من مجموع الانجليزي يعني حوالي 45 من 60 لو ادبي و30 من 40 لو علمي

انما ما تخافوش خالص وربنا ان شاء الله هيوفقنا للي فيه الخير
ولمزيد من الاستفسارات اتصلو برقم 09007777
اقصد اكتبو اي اسأله في الصفحه وانا ارد ولو عايزين تكلموني علي الميل اكون مسرور علي wadahfadl علي الياهو اكيد

سنتى كانت واخدة من 93.7 علمى

wadahfadl
16-08-2010, 01:26 PM
انا كنت فاكر ان في قسم روسي في الكلية بجد بس والله منكم نستفيد
واكبر مني بيوم خبررررررررررررررررررررررررررررة عني بساعتين

مريم الشرقاوى
20-08-2010, 08:25 AM
لوسمحتم انا كان عندى استفسار صغيير
انا عارفه ان فى ثلاثه فروع لكليه اللغات والترجمه بنات بس فوجئت انهم جايبين لى فى الرغبات السنه دى فرع جامعه القاهره بس
انا كنت عاوزه اعرف الفرعيين التانيين راحو فين
ارجو الافاده وشكرا جزيلا

هانى الشرقاوى
21-08-2010, 10:40 PM
انا عارفه ان فى ثلاثه فروع لكليه اللغات والترجمه بنات بس فوجئت انهم جايبين لى فى الرغبات السنه دى فرع جامعه القاهره بس
ارجو الافاده وشكرا جزيلا

أعتقد انه ممكن يكون تم إغلاقهم بالشمع الاحمر

wadahfadl
24-08-2010, 03:39 AM
ارجو الافاده وشكرا جزيلا

طبعا في 3 فروع بس ما ينفعش كلهم ييجو في الرغبات لان في حاجه اسمها توزيع اقليمي يعني انا كولد كان من الممكن ادخل شريعة وقانون اسيوط انما مصر ما جتليش في الرغبات وده نظام قديم جدا ماخوذ به في كل الكليات الا الطب والهندسه والصيدلة
والكليات التانيه في تفهنا والاقصر
ولو عايزة تروحي اي كلية تانيه لازم تقعدي سنه في كلية القاهره وبعدين تحولي للفرع اللي عايزة تروحيه سواء الاقصر او تفهنا
وما تزعليش من هاني اصل رمضان ماثر برضه

مريم الشرقاوى
25-08-2010, 07:46 PM
شكرا على الرد
بس كان عندى استفسار تانى
انا مدرستى فى القاهره بس انا عزلت وبقيت جنب كليه اللغات والترجمه فرع 6 اكتوبر ممكن اروح اقدم فيها ولا لازم بعد سنه اولى؟
ومشكووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووور

ويني الدبدوب
26-08-2010, 09:15 PM
هالو يا بنات انا مخلصة اداب انجايزي و بدور علي اي كلية ممكن ادخلها ليها علاقة بالغات و اول ما فكرت كان نفسي ادخل لغات و ترجمة الن الدكتور بتاعنا بيدي فيها و بيشكر في طلبتها و الكلية اوي لكن كنت بسال هو ينفع اني ادخلها بس انا مش ازهر وكمان لغة تانية الماني ولو ما ينفعش هو في قسم تعليم مفتوح او خاص ارجوكم افيدوني و هل التنسيق بيكون زي بقيت الطلبة و لا لا وشكراااااااااااااا

wadahfadl
26-08-2010, 09:48 PM
شكرا على الرد
بس كان عندى استفسار تانى
انا مدرستى فى القاهره بس انا عزلت وبقيت جنب كليه اللغات والترجمه فرع 6 اكتوبر ممكن اروح اقدم فيها ولا لازم بعد سنه اولى؟

انا اول مرة اعرف ان في فرع للكلية في 6 اكتوبر فهل ده حقيقي وهل هي ازهر
عموما ان كان ده صحيح فالمفروض ان الكلية ما جاتش في التنسيق لانك المفروض في القاهره
لازم تقعدي سنه وبعدين تروحي للكلية اللي عايزاها بس انا مش متأكد فلازم تسالي اهل الخبره زي شؤون الطلبة او تتصلي بالكلية وممكن تجيبي رقمهم من الدليل

ويني الدبدوب
26-08-2010, 10:11 PM
بليز يا جماعة حد يجاوبني شكراااا

wadahfadl
27-08-2010, 11:32 PM
يا بنات حد يرد علي الاخت

خير ان شاء الله
28-08-2010, 02:37 PM
هالو يا بنات انا مخلصة اداب انجايزي و بدور علي اي كلية ممكن ادخلها ليها علاقة بالغات و اول ما فكرت كان نفسي ادخل لغات و ترجمة الن الدكتور بتاعنا بيدي فيها و بيشكر في طلبتها و الكلية اوي لكن كنت بسال هو ينفع اني ادخلها بس انا مش ازهر وكمان لغة تانية الماني ولو ما ينفعش هو في قسم تعليم مفتوح او خاص ارجوكم افيدوني و هل التنسيق بيكون زي بقيت الطلبة و لا لا وشكراااااااااااااا

معلش مش قادره افيدك بالظبط
لكن هقولك لك الى اعرفه
حاليا بدأت السبت، أعمال مكتب تنسيق القبول بجامعة الأزهر لتلقى واستلام أوراق الطلاب والطالبات المستنفذين لمرات الرسوب وطلاب وطالبات السنوات السابقة وطلاب تخصص القراءات وطلاب وطالبات الشهادات المعادلة وطالبات الثانوية العامة الراغبات فى الالتحاق بقسم الترجمة الفورية بكلية الدراسات الإنسانية.
و ده انتهى اليوم 28 اغسطس
لانه بدأمن اسبوع

اما انتى واخده اصلا ليسانس اداب مش ثانويه عامه
فانا مش عارفه بالظبط ايه الوضع
بس ممكن تسألى فى الكليه نفسها
تسألى فى شئون الطلبه عن موضوع القسم المفتوح ده
و ان شاء الله لو عرفت
هسأل بنات فى الكليه لو يعرفوا

و ربنا يسر لنا جميعاالخير

ويني الدبدوب
29-08-2010, 02:22 AM
جزاك الله خيرا و يارب ربنا يوفقك و انا علي فكرة ما كنتش اعرف ان في كلية اسمها لغات و ترجمة اصلا غير السنة اللي فاتت بس و انا في سنة 3 ممن دكتور بهاء و لو كنت اعرف كنت قدمت فيها من زمان بس الحمد لله و ارجوكي لو عرفتي اي حاجة تانية قولي لي لاني لسة مش فاهمة هو ينفع الدراسة فيها و لا لا شكرااااا علي الرد

هانى الشرقاوى
03-09-2010, 10:57 PM
شكرا على الرد
بس كان عندى استفسار تانى

6 أكتوبر دى
جامعة خاصة
وهى فعلا فيها لغات وترجمة بس خاصة بمبلغ وقدره
بالإضافة الى الفارق الواضح فى المستوى العلمى

wadahfadl
09-09-2010, 05:40 PM
معلووووووووووووووووووووووووووووومة كويسة جدا يا هاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااني

تيتو جبر
16-09-2010, 10:33 PM
احمد جبر الشرقيه كليه التربيه عام

تيتو جبر
16-09-2010, 10:36 PM
عايز اعرف شروط دخول كليه اللف\غات

تيتو جبر
16-09-2010, 10:37 PM
انا عايز اعرف شروط دخول الكليه ويا ريت حد يكتب موقع الازهر

abubakr1g
20-09-2010, 07:10 PM
This faculty is one of the greatest ones in Egypt. I graduated from it many years ago. Although my scores were not very high But I admit that I benefited a lot from it. I work as an English .teacher now and I owe a lot to the lecturers and the faculty

wadahfadl
21-09-2010, 09:52 AM
شروط الكلية اولا حاجه طبعا انك تكون جايب مجموع القسم اللي عايزة تدخله واهم شرط انك تكون جايب 45 من 60 في الانجليزي لو ادبي
وتقريبا 25 او 30 من 40 لو علمي
بس

wadahfadl
21-09-2010, 09:56 AM
شكرا للمشاركة يا استاذabubakr1g (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=95243)
ويا رب نتخرج ونبقي زيك كده بس انا كوضاح مش طموحي اني ابقي مدرس فهل يا تري المؤهل ممكن تشتغل بيه ايه؟؟
يا ريت تفيدنا في الصفحه

abubakr1g
22-09-2010, 08:43 PM
[To Wadahfadl . Thank for your interest. I think you can work your way up in many fields of life you can work as an interpreter for example. There are no limits for your dreams , The more u are ambitious the more you get . For me, I wanted to be in a better occupation but you know life is not as easy as most people think. but , To tell you, secretly,,,,,,,,,,,,,,,,,,, I am satisfied . As a teacher I was able to spend three months in Britain .This helped me a lot to improve my language skills.
Wish you lots of luck

abubakr1g
22-09-2010, 08:48 PM
Thank u all

abubakr1g
22-09-2010, 08:49 PM
To Wadahfadl . Thank for your interest. I think you can work your way up in many fields of life you can work as an interpreter for example. There are no limits for your dreams , The more u are ambitious the more you get . For me, I wanted to be in a better occupation but you know life is not as easy as most people think. but , To tell you, secretly,,,,,,,,,,,,,,,,,,, I am satisfied . As a teacher I was able to spend three months in Britain .This helped me a lot to improve my language skills.
Wish you lots of luck

abubakr1g
22-09-2010, 08:54 PM
To Wadahfadl . Thank for your interest. I think you can work your way up in many fields of life you can work as an interpreter for example. There are no limits for your dreams , The more u are ambitious the more you get . For me, I wanted to be in a better occupation but you know life is not as easy as most people think. but , To tell you, secretly,,,,,,,,,,,,,,,,,,, I am satisfied . As a teacher I was able to spend three months in Britain .This helped me a lot to improve my language skills.
Wish you lots of luck

wadahfadl
25-09-2010, 04:46 AM
كلامك جميل جدا بس انا عندي طموح لدرجة كبيره جدا لدرجه اني مش قادر احدد هدفي وده بيخليني ما اقدرش احلم زي ما حضرتك بتقول ..ساعات افكر واقول اني اخري يا مترجم يا مدرس بس ده مش هيحقق طموحي لاني نفسي اسافر واحتك باصحاب اللغة وفي الوقت الحالي ده صعب خصوصا لواحد زيي او في ظروفي
ارجع واقول ان المستقبل في ايد الله والقناعة كنز لا يفني
والف شكر علي كلامك معايا بس يا ريت نتواصل علي الخاص عشان محتاج اكلمك
ايميلي علي الياهو wadahfadl

حمادو
26-09-2010, 09:39 PM
السلام علييكم ورحمة الله وبركاته
أخوكم في الله : حمادو
ادرس بالأزهر بكلية اللغات والترجمة
قسم : اللغة الفرنسية وآدابها
الفرقة الرابعة
وأشرف على قسم اللغة الفرنسية في موقع أزهر تو داي
http://www.azhar2day.com/vb/forumdisplay.php?117-ملتقي-اللغة-الفرنسية

نود تشريفكم لنا

M:Sayed Moftah
28-09-2010, 12:23 AM
1000شكر لكم

ازهريه وبنتحر
29-09-2010, 04:07 PM
اهلا امه الرحمن انتي تمهيدي انا معاكو في الجامعه وتمهيدي لو تمهيدي ياريت نتعرف ببعض اكثر

wadahfadl
02-10-2010, 07:47 PM
كويس خالص يا شباب الروح دي ويا ريت نساهم في مساعدة الناس وسيد القوم خادمهم
لو اي حد احتاج مساعده انا في الخدمه
wadahfadlياهووووووو

ايمن السيد عبد النعيم
06-10-2010, 08:44 PM
السلام عليكم انا خريج لغات وترجمة الازهر 2009 قسم اللغة الفرنسية وارجوا من الاخوة الاعضاء ان احد فيهم سمع عن مسابقة معيدين فى الفترة القادمة يقوم بمراسلتى على ayman_paris86*********** ضرورى جدا وجزاكم الله خيرا

هانى الشرقاوى
08-10-2010, 06:44 PM
كلامك جميل جدا بس انا عندي طموح لدرجة كبيره جدا لدرجه اني مش قادر احدد هدفي وده بيخليني ما اقدرش احلم زي ما حضرتك بتقول ..ساعات افكر واقول اني اخري يا مترجم يا مدرس بس ده مش هيحقق طموحي لاني نفسي اسافر واحتك باصحاب اللغة وفي الوقت الحالي ده صعب خصوصا لواحد زيي او في ظروفي
ارجع واقول ان المستقبل في ايد الله والقناعة كنز لا يفني
والف شكر علي كلامك معايا بس يا ريت نتواصل علي الخاص عشان محتاج اكلمك
ايميلي علي الياهو wadahfadl

عايز أقولك على سر يا وضاح
أنا سمعت اكتر من مرة ان مترجمين القصر الرئاسى
من عندنا
يا رب تبقى واحد منهم :(

taha shamaa
09-10-2010, 01:41 PM
ياريت نكون جروب واحد للكلية
مع انه فيه جروب للاقسام المختلفة
انا عن نفسى خريج الكلية 2010 قسم اللغة الالمانية

طالبة ازهرية مصرية
18-10-2010, 09:11 AM
يا جماعة كلكم بتقولوا ان هناك 3 اقسام بس للكلية اللغات والترجمة الفورية بنات بس فى قسم رابع فى العاشر من رمضان انا فى حاليا وترجمة فورى بردو

طالبة ازهرية مصرية
18-10-2010, 09:12 AM
وكنت عاوزة اسال عن دكتور جمال الطحان ايه نظامه هو بيدنى صوتيات وترجمة سياسية انا اولى اساسى ياريت لو حد يعرفه ويعرف نظامه يقولى عليه

هانى الشرقاوى
19-10-2010, 12:00 AM
وكنت عاوزة اسال عن دكتور جمال الطحان ايه نظامه هو بيدنى صوتيات وترجمة سياسية انا اولى اساسى ياريت لو حد يعرفه ويعرف نظامه يقولى عليه

واو
دكتور جمال
الرجل ده عملاق بمعنى الكلمة
وأكتر إنسان شفته عنده ضمير فى البلد دى
هو بيدنى انا كمان السنة دى

طالبة ازهرية مصرية
19-10-2010, 12:22 AM
انا عارفة انه عملاق وعنده ضمير ومفيش حد زيه بصراحة فى الدكاترة اللى بيدونى فى الكلية عنده علم زيه الا طبعا دكتور محمد عنانى استاذ الترجمة بس انا بسال عن اخباره فى الامتحانات

هانى الشرقاوى
19-10-2010, 06:44 PM
انا عارفة انه عملاق وعنده ضمير ومفيش حد زيه بصراحة فى الدكاترة اللى بيدونى فى الكلية عنده علم زيه الا طبعا دكتور محمد عنانى استاذ الترجمة بس انا بسال عن اخباره فى الامتحانات

لالا
ثوانى
هو الدكتور محمد عنانى عندكم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انتى أكيد بتهزرى
دى بقا أكبر عملاق فى العالم العربى كله فى الترجمة

متقلقيش خلاص من الإمتحانات
غلى فكرة دكتور جمال أخر حاجة بيفكر فيه حكاية الإمتحان دى

بس أنا نقسى أعرف يعنى ايه أولى أساسى دى ؟؟
بس ايه حكاية دكتور عنانى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ألف علامة استفهام

wadahfadl
19-10-2010, 08:35 PM
اولا ازيك يا هاني وشكلي كده شفتك في الكلية بس ما كنت تقوللي وقتها يا راجل انك انت وللا لازم التقل ده
عموما اوعدك اني هاقفشك وهاعرفك برضه بس المره دي مش هاسيبك لان شكلك محترم

wadahfadl
19-10-2010, 08:37 PM
الاخت ازهرية يا ريت ما تخافيش من الدكتور جمال لانه بجد اجمل شخصيه (زي ما قلتلك في وقت سابق)
علي فكرة الاسم مش عورة

طالبة ازهرية مصرية
19-10-2010, 10:03 PM
اولى اساسى دى هى السنة اللى بعد تمهيدى

هانى الشرقاوى
21-10-2010, 06:46 PM
اولا ازيك يا هاني وشكلي كده شفتك في الكلية بس ما كنت تقوللي وقتها يا راجل انك انت وللا لازم التقل ده
عموما اوعدك اني هاقفشك وهاعرفك برضه بس المره دي مش هاسيبك لان شكلك محترم

ههههههههه
شفتنى !
امتى ده يا مان
انت عرفتنى من صورتى ولا عرفتنى بناءا على ايه ؟!
بس أنا زعلان على فكرة لما انت عرفتنى معرفتنيش بيك ساعتها ليه ؟!!

wadahfadl
23-10-2010, 05:54 PM
قلب الأم
ههههههههههههههههههههه

هانى الشرقاوى
31-10-2010, 12:51 PM
قلب الأم
ههههههههههههههههههههه

ايه يا وله الحنان ده :blush:

Ashrafbaha
01-12-2010, 01:49 AM
والله كل ذالك جميل واشكركم جميعا على المشاركه بس ممكن نصائح للذين يرغبون فى دخول الغات وترجمه قسم ترجمه فوريه لانى اريد ان التحق بها من الازهر انا على فكره فى تالته ثنوى حاجه اخرى انا عايز الشروط بالضبط وشكرا

ملكة زمانى
02-12-2010, 09:30 PM
السلام عليكم
ممكن تقولوا معلومات أكتر عن الكليه أقسامها ، فرص العمل بعد التخرج ، خريجى الكليه بيكونوا مؤهلين للعمل كمترجمين فوريين؟
بندرس فيها جميع انواع الترجمه يعنى ترجمة اسلاميه وعلميه ومنظورة وترجمه فوريه ودى حاجات مش موجوده في ألسن الى جانب المواد الشرعيه يعنى بنتخرج عندنا لغه الى جانب خلفيه شرعيه

شكرااا

هانى الشرقاوى
05-12-2010, 10:29 PM
السلام عليكم
ممكن تقولوا معلومات أكتر عن الكليه أقسامها ، فرص العمل بعد التخرج ، خريجى الكليه بيكونوا مؤهلين للعمل كمترجمين فوريين؟

شكرااا

أولا مفيش حاجة اسمه ترجمة فورية بالمفهوم االى فى دماغ الناس ده
لكن الكلية تخرج مترجمين ترجمة تتعبية وفورية :p

المترجم الفورى بيكون مضى على الأقل فى مجال الترجمة 10 سنوات أو كثر

طالبة ازهرية مصرية
06-12-2010, 11:43 AM
كلية اللغات والترجمة الفورية جميلة جدا حقيقى هى عايزة شوية تعب وشغل بس فعلا بتعلمك لغة وكمان بتدرس فيها كل انواع الترجمة السياسة والقانونية والمنظورة والتتبعية والفورية بقى اخر سنة وكل دا مش موجود فى اى كلية تانى زى الالسن او غيرها

طالبة ازهرية مصرية
06-12-2010, 11:45 AM
للكلية اربع فروع للبنات فى مدينة نصر ودا بقى ممتازة جدا والاقصر وتفهنا الاشراف والعاشر من رمضان انا فى العاشر بس الكلية هناك مش فى زيها على مستوى الازهر من حيث التعليم او الشكل مستوى رائع فعلا

Ashrafbaha
06-12-2010, 10:57 PM
السلام عليكم انتم شباب زى العسل والله بحبكم فى الله

محمود مصطفى معوض
13-12-2010, 08:03 PM
انا اسف جيت متأخر لكن خييييييييييييير انا اخوكم محمود مصطفى
خريج قسم الدراسات الاسلاميه باللغة الانجليزيه
كلية اللغات والترجمه
مسرور انى اكون معاكم ويارب نقدر نفيد حد بحاجه
وجزاكم الله خير.....

للنجاح عنوان
14-12-2010, 07:13 PM
اهلا بيكم انا في تمهيدي كليه اللغات والترجمه قسم الترجمه الفوريه
انا لسه جديده في الكليه وخايفه شويه وعايزه اعرف اي مكان اخد فيه كورسا في اجازه نصف العام بس يا ريت تكون حاجه غير المعهد البريطاني لانه حيبدا في 24 \1

اولاي
17-12-2010, 12:48 AM
السلام عليكم
اخوكم محمد خليفه محمد علي مترجم لغة انجليزيه و خريج كلية اللغات و الترجمة عام 2005
مستعد للمشاركه و مساعدة اي منكم
مع تحيات
محمد خليفة
translator and localizer

wadahfadl
03-01-2011, 08:49 PM
شدو حيلكم الامتحانات عالابواب والسنادي مش باينلها اخر
ازفت الازفه
اخوكم وضاح اولي فوري
wadahfadl yahoo.com

طالبة ازهرية مصرية
03-01-2011, 09:12 PM
شدو حيلكم الامتحانات عالابواب والسنادي مش باينلها اخر
ازفت الازفه
اخوكم وضاح اولي فوري
wadahfadl yahoo.com
ربنا معانا يا استاذ وضاح بس ليه ازفت الازفتة ان شاء الله هتكون سنة سعيدة وهننجح كلنا باذن الله

ضى الفجر
18-07-2011, 12:25 AM
يااااااااااا جماعة انا عايزة حد يفيدنى فى حاجة فى كلية لغات وترجمة

بصو اانا ثانوى عام علمى رياضة جبت 94.7 الكلى هل ممكن ادخل

الكلية دى ولآ لا ؟؟؟

وكمان انا لغة تانية المااااااانى ها ممكن ادخل هما بيقولو انها مش ليها

شروط داخليه زى ألسن

ياريت انا عايزة ايميل اى حد فاهم وعارف فى الكليه وبقالوا كتييير فيها

علشان استفسر منه على حاجات على الخاص على الياهو

ياريت حد يعبرنى علشان انا عايزة الموضوع دة ضرورى جداااااااا

والله الموفق

elhabib elmustafa
21-07-2011, 04:10 AM
من فضلك يا امه الرحمن
هو فعلا كليه ترجمه ولغات مش بتقبل بنات من الثانوي العام الا في قسم اللغه الانجليزيه فقط؟
يعني ماينفعش ادرس لغه فارسيه وانا ثانوي عام في ترجمه ولغات ؟
ارجوكي ارجوكي ارجوكي تردي عليا

Ashrafbaha
28-07-2011, 02:08 PM
السلام عليكم اولا وبدون مقدمات انا فى لغات وترجمه ترجمه فوريه انجلش لمن يريد الاستفسار عن شئ يتفضل بس نظرا لانى مبتخلش كتير الا على الايميل فمن الافضل كلمونى على الايميل بتاعى وانا بفتح علطول mr_ash.egy2011

wadahfadl
06-08-2011, 09:37 PM
شروط قبول طالبات الثانوية العامة الراغبات فى الالتحاق بجامعة الازهر
الطالبات الحاصلات على الشهادة الثانوية العامة يقتصر على الطالبات فقط للالتحاق بشعبة اللغات الاوروبية و آدابها و الترجمة الفورية بقسميها ( الانجليزيه و الفرنسية ) بكلية الدراسات الانسانية للبنات بالقاهرة و البنات الازهرية بطيبة الجديدة و العاشر من رمضان و كلية الدراسات الانسانية بتفهنا الاشراف دقهلية ( انجليزى فقط) للعام الجامعة 2011/2012 تقبل شعبة اللغات الاوروبية و آدابها و الترجمة الفورية القسمين العلمى و الادبى بنسبة لا تقل عن 85% من المجموع الكلى بالنسبة للغة الانجليزيه الاولى و85% مجموع اللغة الانجليزية .
اما بالنسبة لقسم اللغة الفرنسية يقبل القسمين الادبى و العلمى و بنسبة لا تقل عن 75% من المحموع الكلى للدرجات و تحتسب درجة نجاح مادة المستوى الخاص فى اللغة الانجليزية الاولى ان وجدت ضمن درجات المجموع الكلى للطالبه وان تكون اللغتان الاجنبيتان اللتان درستهما الطالبة فى شهادة الثانوية العامة هما بالتحديد الفرنسية و الانجليزية و الا تقل الدرجة الحاصل عليها الطالبة فى مادة اللغة الاجنبية الاولى ( اللغة الفرنسية) عن 80% على الاقل من النهاية العظمى المخصصة لها

المصدر :موقع جامعة الازهر

منقول بالنص

2ala2
12-08-2011, 11:44 PM
بالنسبه للطالبات الحاصلات على الثانويه العامه و عاوزين يدخلوا كلية الدراسات الانسانيه قسم الترجمه الفوريه لغه انجليزيه هل لازم يكون المستوى الرفيع انجلييزى.........وانا جايبه 89%و 42,5 ف الانجلش و الفرنساوى 43.....ارجو الرد بسرررررررررررررعه لأن التقديم بكررررررررره....وجزاكم الله خيرا

2ala2
13-08-2011, 01:15 AM
بالنسبه للطالبات الحاصلات على الثانويه العامه و عاوزين يدخلوا كلية الدراسات الانسانيه قسم الترجمه الفوريه لغه انجليزيه هل لازم يكون المستوى الرفيع انجلييزى.........وانا جايبه 89%و 42,5 ف الانجلش و الفرنساوى 43.....ارجو الرد بسرررررررررررررعه لأن التقديم بكررررررررره....وجزاكم الله خيرا

manna manon
24-08-2011, 10:35 PM
لو سمحت انا عيزة اعرف هيا اية الغات المتاحة فى كلية لغات وترجمة؟ واية هيا شروطها بنسبة لطلاب الازهر؟ ومجموعها من كام اكيد انا عارفة انو حسب التنسيق بس يعنى مش بتذيد عن كام؟؟ وهيا فيها لغاتشرق اسيا ولا يعنى كورى او صينى شكرا لوسمحت حد يرد على سؤالى:excl:

اسامة الريس
03-09-2011, 02:05 AM
السلام عليكم انا عضو جديد معاكم فى المنتدى وياريت اعرف مجموع لغات وترجمة يقبل من كام هذا العام2011

راجيه رحمة الغفور
03-09-2011, 03:22 PM
أهلا بحضرتك معانا

بالنسبه لسؤالك: لسه التنسيق منزلش فالله اعلم هيكون ايه السنادى

لكن ده بتاع السنه الماضيه"

العلمى:
للغات والترجمة القاهرة شعبة الترجمة الفورية انجليزى انتظــام 592.5 606.5
للغات والترجمة القاهرة تخصص عام انتظــام 589 594

للغات والترجمة القاهرة شعية الدراسات الاسلامية باللغة الانجليزية انتظــام 577 601 اللغات والترجمة القاهرة شعبة الدراسات الاسلامية باللغة الفرنسية انتظــام 564 587.5 اللغات والترجمة القاهرة شعبة الدراسات الاسلامية باللغة الالمانية انتظــام 565.5

راجيه رحمة الغفور
03-09-2011, 03:24 PM
أما الاديى:
اللغات والترجمة القاهرة تخصص عام انتظــام 365 اللغات والترجمة القاهرة شعبة اللغة الانجليزية وادابها انتظــام 445 451488اللغات والترجمة القاهرة شعية الدراسات الاسلامية باللغة الانجليزية انتظــام 411 487 اللغات والترجمة القاهرة شعبة الدراسات الاسلامية باللغة الفرنسية انتظــام 537 435 اللغات والترجمة القاهرة شعبة الدراسات الاسلامية باللغة الالمانية انتظــام 454 427 اللغات والترجمة القاهرة شعبة الترجمة الفورية انجليزى انتظــام 414.5 540

خلف الظلال
07-09-2011, 07:10 AM
عندي استفسار
لو أنا خريجة ثانوية عامة سنة 2000 بمجموع 96% قسم أدبي ودرست في جامعة القاهرة وخلصت 2004
بس بفكر التحلق بكلية الترجمة الفورية جامعة الأزهر
حد يعرف مدى امكانية الموضوع دة؟

وجزاكم الله كل خير

نيل المصراوية
08-09-2011, 12:37 AM
السلام عليكم
انا ثانوية ازهرية السنة دى علمى واحتمال ادخل لغات وترجمة
فكنت حابة اعرف معلومات عن الكلية يعنى مثلا مميزاتها وعيوبها طبيعة الدراسة
واذا تمكن معلومات عن لغات الاقصر
شكرا جزيلا
جزاكم الله خيرا

wadahfadl
30-09-2011, 02:27 AM
خلف الظلال (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=579893)
التحويل من الثانوية العامه للازهر يكون لحديثات التخرج وحسب
اهلا وسهلا بكم في هذه الكلية العريقة التي اتشرف بانتمائي اليها
انا اخوكم طالب في كلية اللغات قسم الترجمة الفورية في السنة الثانيه بعد التمهيدية
رفقكم الله فيها وانا موجود في خدمتكم في وقت سواء عالمنتدي الفاضل او عالايميل
wadahfadl yahoo.com

احمد مجرى
30-09-2011, 11:24 AM
السلام عليكم
احب ان اعرف ما هو قسم تخصص عام ؟ وما هي المواد التي تدرس به ؟ ومجالات العمل به ؟
ولكم جزيل الشكر

wadahfadl
01-10-2011, 06:08 AM
احمد مجرى (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=275421) http://www.thanwya.com/vb/life/statusicon/user_offline.gif
هههههههههه اخي احمد ان التخصص العام ليس قسما ولكنه تنسيق داخلي داخل الكلية (البنين فقط)
بمعني نتيجة تنسيقك تكون تخصص عام ثم بعد بداية الدراسه باسبوع يتم توزيع طلبة التخصص العام علي اقسام الكلية يعني ممكن مجموعك يوديك دراسات اسباني او اداب تركي علي سبيل المثال
الكلية بها 10 لغات مختلفة كل لغة بها قسمين (دراسات اسلامية -ادب) بزياده قسم الترجمة الفورية للغة الانجليزية .
بعض الاقسام ليست تحت نطاق التخصص العام لان لها تنسيق خاص بها مثلا تالرجمة الفورية انجليزي او ادب انجليزي او غيرهما

اتمني ان اكون افدتكم
wadahfadl yahoo.com

GOODSUF
01-10-2011, 10:15 AM
السلام عليكم انا طالب علمى .. طلع لى لغات وترجمه تخصص عاام . بعد اذنكم عاوز اعرف هو اذا انا جالى المانى او اسبانى او اى لغه من اللغات بيكون معاها لغه تانيه انجلش ولالا ؟؟؟ وايه هى المجالات اللى ممكن اشغلها بعد التخرج . وايه هو احسن قسم فى اللغات ؟

وسؤال تانى

السنه دى اللغات الاحد الادنى 86 .. هو دايما بيكون كدا ولا السنه دى بس .

kl37
10-10-2011, 11:12 AM
ياخونا لحظه لو سمحتم
هوا ممكن حد يدخل كليات العام وهو خريخ ثانويه ازهريه
ومش عاوز حد يقولى ايوا ممكن اداب لانى عارف الموضوع ده وعرفت كمان انه مش اى قسم غير اللغة العربية
افيدونا افادكم الله

راجية رضا ربها
16-12-2011, 09:37 PM
انا فى ثانوى ازهر علمى
وعايزه اعرف اللغات والترجمة مجموعها كام
يريد تفيدونى

آسر الصمت
01-01-2012, 03:53 AM
تقريبا من 90 وانتى طالعة
لكن فيه أقسام اعلى من كده ..
ترجمة فورية ممكن تاخد من 95
لكن لا اعتقد انها ممكن تزيد عن كده

أمة الرحمن
05-03-2012, 12:09 AM
ياااااااه بقالى سنين مدخلتش المنتدى .. انا كتبت التوبيك ده وانا لسه في تأهيلي .. وانا حاليا خلاص اهو في الليسانس وهتخرج بعد كام شهر .. بجد وحشنى المنتدى جدااااااااا :)

asmaa22
18-07-2012, 05:51 PM
لو سمحتم هو اللى بيحول من ثانوى عام للغات الازهر فعلا بياخد سنه تمهيدي و بيدرس لغتين زى السن و لا لغه واحده فقط و اية اللغات اللى مسموح لى بها
و معلشي التقديم بيبدا امتى
ارجو المساعده

الحرمين1
21-07-2012, 12:35 AM
لو سمحتم ممكن اعرف معلومة عن كلية اللغات والترجمة هل بيشترط ان اكون جايب فى اللغة الانجليزية 75 % طب لو انا هخش قسم غير الانجليزية بردة بيشترط النسبة دى ايضا يعنى على سبيل المثال لو انا عاوز اخش درسات اسلامية قسم المانى بيشترط النسبة دى لو سمحتم افيدونى بسرعة اخوكم فى الله احمد ماهر وشكرا

الحرمين1
21-07-2012, 12:43 AM
ارجو الرد بسرعة

wadahfadl
21-07-2012, 02:15 AM
كل ما يخص كلية اللغات هناااااااا
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=444447

مريم الازهرية
10-08-2012, 10:19 PM
السلام عليكم ياجماعة انا مجموعي لتنسيق السنة اللي فاتت جابت دراسات انسانية قسم لغات وترجمة بس زيادة عنها بعشر درجات وانا حابة ادخلها بس خايفة احسن تكون صعبة ينفع حد يطمني وان دخلتها وربنا وفقني ممكن اطلع اييييييه او اساعد الناس كيف

مريم الازهرية
10-08-2012, 10:37 PM
السلام عليكم ياجماعة انا مجموعي لتنسيق السنة اللي فاتت جابت دراسات انسانية قسم لغات وترجمة بس زيادة عنها بعشر درجات وانا حابة ادخلها بس خايفة احسن تكون صعبة ينفع حد يطمني وان دخلتها وربنا وفقني ممكن اطلع اييييييه او اساعد الناس كيف

wadahfadl
21-08-2012, 08:50 PM
انتي وشطارتك ممكن تشتغلي في مجال الترجمة او اي حاجه فيها انجليزي وفي النهاية ممكن تكوني مدرسه