مشاهدة النسخة كاملة : الرياضة جميلة متخفش

اذكر الله
03-09-2008, 10:02 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

انا بخاطب كل تلميذ وتلميذة داخلين ان شاء الله رياضة 2

والله يا جماعة مادة الرياضة دى تحفة بجميع اقسامها

مثلا قسم الجبر دة بقى اتفه الاقسام بجد تافه جدا لعب عيال يعنى ونقدر كمان نضمن درجتة

والهندسة الفراغية واو مادة جميلة فعلا كلها مسائل غالبا ما بتحتاج تفكير وبجد اللى عاوز يضمن درجة فيها يبدا بحل مسائل كتاب المدرسة اوعى تسيب مسالة اوعى وتحل امتحانات السنين اللى فاتت هتلاقيها متكررة ومفيش حاجة بتخرج عن كتاب المدرسة

نجي بقا على التفاضل فيها تفكير منك سيبك بقى من منهج تانية التافهة دة وركز بقى حل مسائل كتاب المدرسة صدقنى وحلها التفاضل مش سهل حل امتحانات وبردة مش صعب علينا

التكامل دة بقى عكس التفاضل وعلى فكرة سهل ان شاء الله ومش تقلق

نيجى بقى على الاستاتيكا مادة جميلة والله محتاجة انك تشغل مخك وسهلة وبردة اهم حاجة كتاب المدرسة واوعى تنسى
القوم الكبير ياساتر يارب بعبع الرياضة الديناميكا هى مش بعبع ولا حاجة مادة جميلة اعرف معادلة الحركة وحل مسالتك وكتاب المدرسة طبعا

زملائى نتيجى بقى لخلاصة مادة الرياضة انا عارف طبعا ان كلنا بناخد دروس علشان كدة بطلب منك انك تركز مع مدرسك اللى فاتك اساله ومتسرحش دة مش واقتة اما تيجى الاجازة ابقى اسرح ابعد عن الشلة الفاشلة اللى تقولك دى صعبة مش عارف اية ابعد عنها احسن اى حد يكلمك والاستاذ بيشرح مالكش دعوة بية متردش خليك منتبة حتى ولو زعل منك درسك الاول وقت الجد جد ترجع بيتك على طول مش تتمشى شوية
لا الحق ارجع بيتك وزاكر الدرس وحل الواجب ولو مش فاضى يا سيدى عليا بكره دروس تانية ومش هلحق والكلام دة انا عارفة بيحصل معانا اقراء الدرس حتى دى رياضة علشان مش تنسى ولو فاكر الدرس يا سيدى حل مسالة اتنين من الواجب علشان حتى يبقى من خط ايدك

تانى حاجة بقى ودى بقى اية ركز ركز على كتاب المدرسة بكل مسالة سواء محلولة او مش محلولة صدقنى مفيش امتحان بيخرج عنها مش تحفظ المسالة يعنى لا افهمها بلاش شغل الحفيظة دة دا انت رياضة يعنى كل اللى بتستخدمة مخك بيفكر مش بيحفظ تانى حاجة النماذج اينعم فيها اخطاء بس معلش شوف المدرس بتاعك هيقولك هتحل اية وحلة مفيش حجة وحل الامتحانات على اد ما تقدر دى طبعا اهم حاجة مش تخاف بقى من السنة اللى فاتت خلاص اللى فات مات ركز السنة دى اصعب وخليك واثق فى نفسك دايما اقول نفسك الرياضة دى مادة صعبة بس انا ان شاء الله هجيب فيها درجة حلوة

وفى الخلاصة اتمنى منكم انكم تعملوا بكلامى صدقونى الرياضة مادة جميلة والله حبها خد المسالة ببساطة كانها مشكلة وبتعالجها وان شاء الله التوفيق ونظم وقتك واستغلة اوعى تخلى تانية منك تضيع واستعن بالله واقراء قران كل يوم وتفضل صورة يس والواقعة والاذكار احرصوا عليها وصلى دايما قبل ما تذاكر صلاة الحاجة بتبقى ركعتين على الاقل اطلب فيها من ربنا انه يوفقك فى مذاكرتك واستعن بة وبر الوالدين طبعا علشان ربنا يرضى عنك ويوفقك ويلبى دعواتك وانت بتدعى ادعى لغيرك واوعى تحقد على حد او تتكبر علية وقبل ما تنام اقراء سورة الملك ربنا هيوفقك ان شاء الله وبالنجاح والتوفيق

وانا اسف انى طولت عليكم بس انا فعلا محتاج بجد انى اشجعكم ويوفقكم ان شاء الله

♥έĻ-мΰšŧâρèdâ♥
04-09-2008, 12:58 AM
batista enas

بقى إإإلهندسة إإإلفراغية وااااو

والله روح ـت الحصة طوآآل الساعتين ذى ما يكون لابسنى ميت ع ـفريت

لا مسآآ/ئل عرفت احل ولا قوانين فاكراها ولا حتى عرفت احسب

قال الاستاذ 3+3 كام روحت فطيت ذى الهبلة وبكل ثقة 9 يا حسرتى

بس كلام ــك مشجع جدا تفاؤلت والله

شكرااا لكـ على المووضووع

فوتك بعافيه

المهندس-احمد
04-09-2008, 02:00 AM
فعلا موضوع جميل جدا والرياضه دى ماده عسل و اول الهندسه الفراغيه حتحسى يا ايه كأنك مش فاهمه اى حاجه وده طبيعى بس اصبرى لما تدخلى فى النظريات حتلاقيها جمييله جدا وتحتاج انك تفهمى المسائل بس و ربنا معاكم

على فكره انا كنت من امتحانات السنه دى ودخلت هندسه الاسكندريه

abdelRhman772007
04-09-2008, 02:54 AM
شكراً جزيلاً على النصائح الغالية ده
هى فعلاً الرياضة ده هى أحلى مادة فى الثانوى كله
طبعاً بغض النظر عن امتحانات 2008 ^_^
وعن نفسى بحبها موت وواخد كل الرياضيات الممكنة فى تالتة

يارب كلنا نجيب الدرجات النهائية السنة دى قولوا آميـــــــــــــــــــــن

الاستاذ محمد سرور
04-09-2008, 05:06 AM
انتظروا سحر رياضة 2
فى الغرف الصوتية بعد العيد

ahmedovich
04-09-2008, 10:35 PM
معلش ياجماعه انتو لو جالكوا امتحانات رياضه وفيزياء زى السنه دى 2008 يعنى يبقى لازم تكون معدى 98 فى تانيه ده على الاقل

عشان تدخل هندسه ده بجانب انك تجيب الدرجه النهائيه فى المستوى الرفيع

لان انا كنت جايب 92 فى 2 جبت فى 3 73 على الرغم انى شديت حيلى فى 3 وتقريبا معظم اصحابى كده وليا واحد صاحبى كان جايب 95 وجاب السنه دى 65 وكتير اوى والله

وعلى فكره النتيجه السنه دى ملعوب فيها جامد زودوا مجاميع ناس كتير وناس ادوها حقها

الرياضه ماده حلوه وكل حاجه والفيزياء جميله والاحصاء تافهه جدا

لكن الامتحانات بتاعة السنه دى غريبه جدا وعجيبه

والحمد لله انى كملت الامتحانات على خير الواحد كان عايش اسوأ ايامه والله

بعد امتحان التفاضل والتكامل ولا كنت باكل ولا بنام ولا حتى بشرب

وبعدين دخلت امتحان الانجليزى وتفاءلت لكن امتحان الفيزياء قضى على كل حاجه وكان بيجيلى حالة هيستريا بعد كل امتحان

وكنت مستنى امتحان الاقتصاد والاحصاء بفارغ الصبر

عشان اجيب ال50 درجه عشان تبقى نهايه حلوه اودع بيها الثانويه الغم دى

جالى امتحان الاحصاء وقولت الاحصا مافهاش لعب هيلعبوا فى ايه دى كلها شغل ابتدائى

لقيت حاجات غريبه ومسائل اول مره اشوفها وحسيت انه مش امتحان احصا ده ممكن يكون حاجه تانى

وتوقعت ان امتحان الاقتصاد اللى هيجيلنا مش هيبقى اقتصاد ممكن يبقى تاريخ او اى حاجه تانى

لكن الحمد لله طلع اسهل امتحان وساعتها حسيت ان الادبى عايشين فى نعمه مش حاسين بيها

انا مش بخوفكوا ولا حاجه

بس اعملو ا اللى عليكوا وزاكروا وتوقعوا ان ممكن يجيلكم امتحان معقد

واصمدوا فى الامتحانات

لان سبب نقص المجاميع الامتحانات الصعبه وفى حاجه تانيه

ان الطلاب اتصدمت وجالها حاله نفسيه وماقدرتش تكمل

وعايز اقولكوا نصيحه مهمه

بلاش الاقتصاد والاحصاء وخليكوا فى الفسفه وعلم النفس

اذكر الله
04-09-2008, 10:45 PM
والله روح ـت الحصة طوآآل الساعتين ذى ما يكون لابسنى ميت ع ـفريت

لا مسآآ/ئل عرفت احل ولا قوانين فاكراها

والله يا اية دا كان نفس الاحساس اللى كان عندنا كلنا والله ما تخافى احنا بردة اول حصة حضرنها كانا نادمين اللى احنا اخدنا رياضة 2 بس على فكرة اللى انتى متضايقة منها دلوقتى هتلاقيها بعد كدة تافهة والله وفي حاجات كدة فى الفراغية بتبقى تهيئة لدراسة المادة يعنى عاوزة تعرفك ان الحاجات اللى بتدرسيها دى غير الهندسة العادية اللى احنا اتعودنا عليها ومتخافيش والله يا اية الرياضة دى فعلا جميلة بجد وبكرة تقولى كدة اهم حاجة تشدى حيلك كدة وتحلى اى مسالة واللى مش عارفاة اسالى اى حد ما شاء الله قسم الرياضة 2 ممتاز وشكرا يا ايه على مشاركتك

abdelRhman772007
04-09-2008, 11:04 PM
معلش ياجماعه انتو لو جالكوا امتحانات رياضه وفيزياء زى السنه دى 2008 يعنى يبقى لازم تكون معدى 98 فى تانيه ده على الاقل

عشان تدخل هندسه ده بجانب انك تجيب الدرجه النهائيه فى المستوى الرفيع

لان انا كنت جايب 92 فى 2 جبت فى 3 73 على الرغم انى شديت حيلى فى 3 وتقريبا معظم اصحابى كده وليا واحد صاحبى كان جايب 95 وجاب السنه دى 65 وكتير اوى والله

وعلى فكره النتيجه السنه دى ملعوب فيها جامد زودوا مجاميع ناس كتير وناس ادوها حقها

الرياضه ماده حلوه وكل حاجه والفيزياء جميله والاحصاء تافهه جدا

لكن الامتحانات بتاعة السنه دى غريبه جدا وعجيبه

والحمد لله انى كملت الامتحانات على خير الواحد كان عايش اسوأ ايامه والله

بعد امتحان التفاضل والتكامل ولا كنت باكل ولا بنام ولا حتى بشرب

وبعدين دخلت امتحان الانجليزى وتفاءلت لكن امتحان الفيزياء قضى على كل حاجه وكان بيجيلى حالة هيستريا بعد كل امتحان

وكنت مستنى امتحان الاقتصاد والاحصاء بفارغ الصبر

عشان اجيب ال50 درجه عشان تبقى نهايه حلوه اودع بيها الثانويه الغم دى

جالى امتحان الاحصاء وقولت الاحصا مافهاش لعب هيلعبوا فى ايه دى كلها شغل ابتدائى

لقيت حاجات غريبه ومسائل اول مره اشوفها وحسيت انه مش امتحان احصا ده ممكن يكون حاجه تانى

وتوقعت ان امتحان الاقتصاد اللى هيجيلنا مش هيبقى اقتصاد ممكن يبقى تاريخ او اى حاجه تانى

لكن الحمد لله طلع اسهل امتحان وساعتها حسيت ان الادبى عايشين فى نعمه مش حاسين بيها

انا مش بخوفكوا ولا حاجه

بس اعملو ا اللى عليكوا وزاكروا وتوقعوا ان ممكن يجيلكم امتحان معقد

واصمدوا فى الامتحانات

لان سبب نقص المجاميع الامتحانات الصعبه وفى حاجه تانيه

ان الطلاب اتصدمت وجالها حاله نفسيه وماقدرتش تكمل

وعايز اقولكوا نصيحه مهمه

ربنا يكون فى عونكم بس يهون عليكم أن ده على الكل يعنى دفعتك كلها و التنسيق نزلكم شوية يعنى اهه
تقريباً معظم الناس اللى فقدوا الأمل بعد الامتحانات دخلوا الكليات اللى عايزينها بعد التنسيق
ولعله خير يمكن ده لحكمة ربنا وحده يعلمها
عموماً الامتحانات مكنتش بالعبقرية ده قد ما هى لعب بالأعصاب واللى ليه نفس طويل يكسب
لأن لو سألت معظم الناس يقولك لمّا راقوا بصوا فى الامتحان عرفوا يحلوا حجات مكانوش عارفين يحلوها فى الامتحان
دلوقت خلينا فى دفعة 2009
أقول لكم امشوا بمبدأ يسروا ولا تعسروا بس اعملوا خطط بديلة فى حالة لا قدر الله الامتحانات جات صعبة
يعنى توقع ما لا يتوقع
و ادعوا ربنا يوفق الدفعتين 008 و 009 وخصوصاً إننا فى رمضان قولوا آميــــــــــــــــن

اذكر الله
04-09-2008, 11:20 PM
عندك حق والله يا بشمهندس احمد ومبروك على الكلية واسكندرية كمان فيها اجدع ناس ويالا شد حيلك كدة فى الكلية علشان تقولهم نصايح عن كلية الهندسة وان شاء الله نحاول نقف جنبهم والله انا فكرت اساسا فى فكرة الموضوع دة علشان امتحانات السنة اللى فاتت الله لا يعودها علشان نديهم دفعة حب وصبر فى المواد وفى نفس اللى الوقت يشدوا حيلهم ومصيرهم يشيفوا امتحانات السنة اللى فاتت وبرجو منك انك تساعدنى ان احنا نقدر نشجعهم ويعرفوا اد اية سنة تالتة دى سنة جميلة ويشدوا حيلهم علشان يحققوا احلامهم وان النجاح بردة كدة مش بالساهل متشكر على مشاركتك

امين يا عبد الرحمن يارب بس اهم حاجة اجدعن انت كدة وانت ان شاء تجيب الدرجة النهائية بص الرياضة دى مش مادة تعقد تحفظ فيها لاحد لما نفوخك يفرقع لا مادة عاوز حل وتخلى دايما مخك شغال علشان كدة يا احمد انا بنصحك انك تحل كتب خارجية وطبعا كتاب المدرسة والنماذج وبصراحة انا بفضل كتاب لامى وفية كتاب مخصص للمسائل فقط بصراحة كتاب جميل ومتشكر على مرورك

استاذى الفاضل متشكر طبعا على مشاركتك فى موضوعى وده شرف ليا طبعا وان شاء الله تقدروا تقدملهم حاجة كويسة يحبوا بيها مادة الرياضة ولا ننسى فضل الغرف الصويتة علينا وكذلك الاساتذة الافاضل

مالك بس يا احمد روق كدة ما احنا كلنا قلينا بس محدش عارف الخير فين بس بدام والله بجيب كل حاجة بمجهودك ودخلت حتى كلية مش نفسك فيها والله احسن ميت مرة من انك تدخل كلية بالغش لانك بصراحة مش هتحس بحلاوة النجاح ومش هتقدر بعد كدة تكمل فيها الا بقى وان كان ليك واسطة بس بردة اما تيجى يتخرج ويشتغل المهية اللى هيقبضها مش هتبقى فلوسة او بمعنى اصح هتبقى فلوس مش حلال وصدقنى والله اوعى تعترض على قضاء الله لان ربنا هو اللى عارف لنا الخير فين مش احنا

وبعدين اية حكاية الاحصاء دى بقى يا عم دة الاحصاء دى مادة جميلة والله دا انا لما بكون زهقان بحل ليا امتحان احصاء بس بردة فيها افكار واحنا عارفين كدة بس والله اد اية الامتحان كان جميل وشيق ما عدا طبعا السؤال الرابع بس بصراحة انا كنت متضايق من امتحان الاقتصاد لانى بجد كنت بكرة مش عارف لية معنى والله كنت بجيب درجات حلوة فية بس كنت متعود انى كنت اذاكر كل فصل لواحدة وقليت فية بص مش كتير اوى يعنى الحمد لله على كل شىء طبعا ومتشكر يا احمد على مرورك

Eng. Alios
05-09-2008, 12:47 AM
علمي علوم , نصهم حول علم نفس بعد ما كان واخد اقتصاد و احصاء ...
أسأل شوية منهم : حولتوا ليه علم نفس ؟
قالوا : خايفين من الاحصاء .

الرد ده دليل على انه لا دعوة للتفكير و تشغيل المخ و في إيه ؟ في ابسط الفروع الرياضية : الاحصاء .

* * * ما رأيكم ؟

لماذا لا نقنعهم بالاحصاء ؟ او بمعنى اصح : مبدأ شغل مخك و ركز ح تجيب ؟

ببساطة , لا يحتاجوا الى التفكير , لان التفكير يتعبهم . حتى و لو بالمحاولة .

من يجب الرياضة , يحاول البحث عن افكار , يحاول التفكير حتى و لو كانت محاولاته خاطئة .

هناك مننا داخل رياضة 2 لعدة اسباب :
- المجموع في 2 ثانوي لا يسمح , و بشد الحيل في 3 ثانوي , سيسمح لدخول كليات عسكرية او كليات هندسة او معاهد حاسبات و معلومات .
- و مننا من يدخلها لانه يحب مادة الرياضة , كمنهج و كمادة عقلية .

و انا من النوع الثاني , احب الرياضة حباً جماً , على الرغم من ان معظم الناس يخافوا منها .
و انا كنت كذلك في 1 اعدادي , كنت اكره الرياضة , الا انني وجدت نفسي فيها بالفهم واحدة و احدة , و بالحل .

نصيحة : حبوا الرياضة , ابحثوا عن افكار , و حلوا اكبر عدد من المسائل .

و كما قال صاحب الموضوع : الرياضة جميلة . متخافش .
و أقول : من يحب الرياضة لا يخاف , و من يستثقلها سيخاف اكثر من افلام الرعب

♥έĻ-мΰšŧâρèdâ♥
05-09-2008, 01:58 AM
http://sho3a.com/vb/images/smilies/rose.gif ahmedovichhttp://sho3a.com/vb/images/smilies/rose.gif

يعنى اللى ذى حالاتى وجايبة 93.45 والحمد لله http://sho3a.com/vb/images/icons/cun2.gif <<< يعنى قال وصلت للقمة

بالامتحانات بتاعت السنة اللى فاتت مااحصلش حتى معهد http://sho3a.com/vb/images/smilies/icon9.gif

والله لو على الاعصاب فى التلاجة ومفيش ابرد منى فى الامتحان http://sho3a.com/vb/images/icons/star1.gif

وعلى المذاكرة انا من بعد العيد احتمال مش ادخل تانى http://sho3a.com/vb/images/icons/Qus.gif وبرضو

حاسة ان الفيزياء هتجيب اجلى بدرى بدرى http://sho3a.com/vb/images/icons/icon8.gif الامتحانات اللى

عاملهم المستر بجيب 5.5 من 20 ايه اكتر من كده http://sho3a.com/vb/images/icons/icon26.gif

انا روحت حصة اقتصاد اتفه من التفاهه بجد سهلة جدا http://sho3a.com/vb/images/icons/icon11.gif

والاحصاء حملت درس بتاع مستر خليفه ومفهوم وبسيط http://sho3a.com/vb/images/smilies/good.gif

انا هروح اذاكرى شوية قبل السحور يمكن الساعه دى تجيب فايدة http://sho3a.com/vb/images/smilies/zr117.gif

سلملم

ندي عاصم
05-09-2008, 02:16 AM
موضوع جميل اتشرف بالمشاركة به انا دخلت علم رياضة لانى بحبها اوى
ولانى بكره التاريخ جدا جدا جدا وانا خذت علم نفس لانه مش فيه لعب
واضمن الدرجة النهائية لانى مش عايزة انقص اكثر من كده

mena288
05-09-2008, 02:31 AM
موضوع جميل ويجب ان يطرح قبل بداية العام الدراسى

اولا / احب ان اقول ان حب الرياضة لا ينطبق على كل الناس

فمثلا/ اذا كان احدااا يحب التاريخ وانتا تكرة فلا تقنعة ان التاريخ لذيذ لانة لايتوافق مع قدراتة

التعليم فى مصر احياناااااا....!! لايجبر احداااا على الدخول فى هذا او ذاك

والحقيقة انا اريد ان اغير مفهوم من وجهة نظرى

قام الناس بوضع قانون ان كلية الطب والصيدلة والهندسة و العلوم .....هم المقدمة يعنى لو واحد ما دخلش

كلية من دول تلاقى العيلة زعلانة ومش عارف اية ...

لماذا نضع المقايس هذة ... صدقونى هذة مجرد تفاهات

فاذا دخل احدااا كليية الحقوق او تجارة ننظر الية وكأنة يحمل نوعاااا من الفشل معة

فكل منا يعلم قدراتة ويقدر يوزعها بشكل جيد

مثلااااااا اذا كنت لاتحب الرياضة وتكرها لماذا تدخل علمى رياضة

لماذااا تدخل الكلية من اجل الحصول على كلية قمة فقط يعنى من اجل المنظرة

وااا حصرتاة فأنا احترم احد دخل حقوق اذا كان يحبها من كل قلبة ومتاكد انة حياتة فيهااا

على احدااا دخل كلية الطب او الهندسة وهو اصلا لايحب ذلك المجال

♥έĻ-мΰšŧâρèdâ♥
05-09-2008, 09:57 AM
موضوع جميل ويجب ان يطرح قبل بداية العام الدراسى

اولا / احب ان اقول ان حب الرياضة لا ينطبق على كل الناس

فمثلا/ اذا كان احدااا يحب التاريخ وانتا تكرة فلا تقنعة ان التاريخ لذيذ لانة لايتوافق مع قدراتة

التعليم فى مصر احياناااااا....!! لايجبر احداااا على الدخول فى هذا او ذاك

والحقيقة انا اريد ان اغير مفهوم من وجهة نظرى

قام الناس بوضع قانون ان كلية الطب والصيدلة والهندسة و العلوم .....هم المقدمة يعنى لو واحد ما دخلش

كلية من دول تلاقى العيلة زعلانة ومش عارف اية ...

لماذا نضع المقايس هذة ... صدقونى هذة مجرد تفاهات

وااا حصرتاة فأنا احترم احد دخل حقوق اذا كان يحبها من كل قلبة ومتاكد انة حياتة فيهااا

mena288 <<<< لا عارفة طالب ولا مدرس

كلامك مقنع وجميل

انا بحب الرياضة و حاسة انى بلاقى نفسى فيها بس المشكلة فى الفيزياء يا خوفى لتعمل ذى

الكيمياء وانقص فيها 3.5% بس هو ده خوفى من السنادى والباقى سهل واعرف اعديهم

وانا ان شاء الله اواصل معاكم دروس واسئلة

تحياتى

ahmedovich
05-09-2008, 01:33 PM
عندك حق والله يا بشمهندس احمد ومبروك على الكلية واسكندرية كمان فيها اجدع ناس ويالا شد حيلك كدة فى الكلية علشان تقولهم نصايح عن كلية الهندسة وان شاء الله نحاول نقف جنبهم والله انا فكرت اساسا فى فكرة الموضوع دة علشان امتحانات السنة اللى فاتت الله لا يعودها علشان نديهم دفعة حب وصبر فى المواد وفى نفس اللى الوقت يشدوا حيلهم ومصيرهم يشيفوا امتحانات السنة اللى فاتت وبرجو منك انك تساعدنى ان احنا نقدر نشجعهم ويعرفوا اد اية سنة تالتة دى سنة جميلة ويشدوا حيلهم علشان يحققوا احلامهم وان النجاح بردة كدة مش بالساهل متشكر على مشاركتك

امين يا عبد الرحمن يارب بس اهم حاجة اجدعن انت كدة وانت ان شاء تجيب الدرجة النهائية بص الرياضة دى مش مادة تعقد تحفظ فيها لاحد لما نفوخك يفرقع لا مادة عاوز حل وتخلى دايما مخك شغال علشان كدة يا احمد انا بنصحك انك تحل كتب خارجية وطبعا كتاب المدرسة والنماذج وبصراحة انا بفضل كتاب لامى وفية كتاب مخصص للمسائل فقط بصراحة كتاب جميل ومتشكر على مرورك

استاذى الفاضل متشكر طبعا على مشاركتك فى موضوعى وده شرف ليا طبعا وان شاء الله تقدروا تقدملهم حاجة كويسة يحبوا بيها مادة الرياضة ولا ننسى فضل الغرف الصويتة علينا وكذلك الاساتذة الافاضل

مالك بس يا احمد روق كدة ما احنا كلنا قلينا بس محدش عارف الخير فين بس بدام والله بجيب كل حاجة بمجهودك ودخلت حتى كلية مش نفسك فيها والله احسن ميت مرة من انك تدخل كلية بالغش لانك بصراحة مش هتحس بحلاوة النجاح ومش هتقدر بعد كدة تكمل فيها الا بقى وان كان ليك واسطة بس بردة اما تيجى يتخرج ويشتغل المهية اللى هيقبضها مش هتبقى فلوسة او بمعنى اصح هتبقى فلوس مش حلال وصدقنى والله اوعى تعترض على قضاء الله لان ربنا هو اللى عارف لنا الخير فين مش احنا

وبعدين اية حكاية الاحصاء دى بقى يا عم دة الاحصاء دى مادة جميلة والله دا انا لما بكون زهقان بحل ليا امتحان احصاء بس بردة فيها افكار واحنا عارفين كدة بس والله اد اية الامتحان كان جميل وشيق ما عدا طبعا السؤال الرابع بس بصراحة انا كنت متضايق من امتحان الاقتصاد لانى بجد كنت بكرة مش عارف لية معنى والله كنت بجيب درجات حلوة فية بس كنت متعود انى كنت اذاكر كل فصل لواحدة وقليت فية بص مش كتير اوى يعنى الحمد لله على كل شىء طبعا ومتشكر يا احمد على مرورك

انا مش زعلان بالعكس انا سعيد جدا وراضى بالكليه اللى دخلتها وبحمد ربنا انى دخلتها انا مكنتش متوقعها اصلا

وبالنسبه للاحصاء انا قولت انها ماده تافهه والمفروض تدرس فى ابتدائى

بس فى فرق بين الامتحان وبين المنهج

وانت بتقول امتحان الاحصاء سهل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!

امتحان الاحصاء اللى يتحل فيه 15 درجه بس مع 25 اقتصاد يبقى 40 وهى دى الدرجه اللى جبتها

انت ممكن تكون شايفه سهل وده تبع المدرس اللى انت بتاخد عنده اللى بيديك حاجات من بره

لكن انا بعتمد على النماذج والمدرسه بس

وان شاء الله تكون الامتحانات سهله سنة 2009

وادعوا الجمل يمشى

Sherif Elkhodary
05-09-2008, 03:49 PM
اولا بجد احييك بجد علي هذا الموضوع

بجد شكرا جزيلا لك

و فعلا الرياضة مادة كويسة

بس دي اكتر مادة انت مش ضامنها

الحمد لله طبعا محدش بيضمن حاجة و الا يبقي غرور

يعني مثلا انت بتبقي داخل الامتحان بتبقي حاسس انك هتحل حتي لو الامتحان صعب و لالا

لكن الرياضة انت مش عارف

ممكن يجبلك امتحان صعب جداا

الرياضة بالذات مش مضمونة علشان كده

دي اكتر مادة بخاف منها

مع اني بحبها جدا و جبت فيها درجة كويسة في امتحانات السنة دي الحمد لله

انا مش بعتبرها مقياس خااااااالص

بس ده لحبي ليها

بس ده ميمنعشي اني اخاف منها

انا مش بخاف انا بترعب منها اوي

مع ان انا عارف اني لو خفت منها يبقي مش هفلح فيها

يعني تعرف انا من النوع مثلا اني لو اخدت الدرس و ذاكرته و تمام

و حليت عليه و جيت قابلتني مسالة صعبة و معرفتش احلها

خلاص بقا هفضل احطها في دماغي ان انا مش هعرف احل مسائل تاني

و خلاص ومش هجيب مجموع و لو جبت يبقي اخري معهد بجد

بس ربنا يوفقنا الي ما يحبه و يرضاه

و جزاك الله خيرا علي الموضوع و بجد بشكرك مرة تانية

و احب اعلق علي الجملة دي

اقولك

لان مثلا واحد يبقي جايب 90 او 91

و يقولك انا لو دخلت علوم مش هلحق كلية قمة فخليني في الرياضة و ادخل بيها هندسة

و انا ضد اي واحد يقول كده طبعا

و الله العظيم انا اعرف واحد كان جايب في 2 99 %

و تعرف جاب كام في 3

مجموع و هي لا يصدق بالنسبة لمجموعه في 2

جاب الاتنين علي بعض بالمستوي بكله 95

طبعا لحق هندسة مع انه مش بيحبها بس دخلها علشان كلية قمة و خلاص

اشكرك علي هذا الراي و احترمه جدا

جزاكي الله خيرا

اذكر الله
06-09-2008, 01:58 AM
Alios Pizza

صدقنى والله الامتحان كان سهل يعنى فية اسئلة مش تتحل اينعم بس ممكن تحلى الاسئلة اللى كانت ممكنة العيب فى احنا لازم نكون حافظين المسالة بشكلها احصاء دى فى مذاكرتها تافهة جدا والله تحسى انها لعب عيال وانا من كتر حبى فيها والله حليت اسئلة كتير اوى وكمان كنت بركز على المسائل اللى فيها افكار اقولك عاوز تنجح فى الاحصاء تحل على قد ما تقدر زى مادة الرياضة وكمان مش تحسب انت حليت اد اية لا تحسبى انتى اخدتى كام فكرة والفكرة اللى مكررة سبها علشان مش تضيع وقتك والله لو حدد كل يوم ساعة بس لحل المسائل بين المواد لهتشوف النتائج فى الاخر ..................

بس بجد الاحصاء مادة تاااااااااااااااااااااااااااااااااااافهة ومضمونة واللى بيكرة الحفظ زى هيقول كدة وبكرة تشيفوا على فكره انا كنت بكرة الاقتصاد جدا بالرغم من سهولتة وهو دة اللى نقصنى لان بصراحة كنت بكرة الحفظ يالا

و أقول : من يحب الرياضة لا يخاف , و من يستثقلها سيخاف اكثر من افلام الرعب

فعلا عندك حق على فكرة طول ما الانسان بيقول انا مش هنجح انا مش هنجح اكيدطبعا مش هينجح لازم يكون عندة ثقة وامل مش يخاف ويقول باذن الله انا هنجح وهينجح ان شاء الله وشكرا على مرورك

حاسة ان الفيزياء هتجيب اجلى بدرى بدرى http://sho3a.com/vb/images/icons/icon8.gif الامتحانات اللى

عاملهم المستر بجيب 5.5 من 20 ايه اكتر من كده

ايه ده يا اية من اولها كده ده احنا لسة بنقول يا هادى والله يا بنتى الفيزياء جميلة وان شاء الله بكرة او بعدة هعملك موضوع للفيزياء ومتخافيش واحمسك انك تحبى الفيزياء ومتخافيش من الدرجات اجدعنى انتى بس ومش مشكلة يا بنتى نغلط عند المستر بدلا من احنا نغلط فى الامتحان ومجموعك هايل الحمد لله بس بردة شدى حيلك كدة علشان نشوفيك فى هندسة ان شاء الله

اهلا بيك يا ندى والله احنا اللى اتشرفنا بيكى وربنا يقدملك اللى فية الخير ان شاء الله والله يا بنتى بردة الاحصاء جميلة وخصوصا انك داخلة رياضة بس خير باذن الله امتحان علم النفس كان جاى السنة اللى فاتت سهل جدا بس ارغم حاجة فية ان يوم الامتحان بتاعة كان جاى بين الجبر والديناميكا علشان كدة ظبتى نفسك من دلوقتى ان قبل امتحان العربى تكونى ضامنة الرياضة وعلم النفس ان شاء الله ومتشكر على مرورك يا ندى

mena288
06-09-2008, 02:30 AM
اولا بجد احييك بجد علي هذا الموضوع

بجد شكرا جزيلا لك

و فعلا الرياضة مادة كويسة

بس دي اكتر مادة انت مش ضامنها

الحمد لله طبعا محدش بيضمن حاجة و الا يبقي غرور

يعني مثلا انت بتبقي داخل الامتحان بتبقي حاسس انك هتحل حتي لو الامتحان صعب و لالا

لكن الرياضة انت مش عارف

ممكن يجبلك امتحان صعب جداا

الرياضة بالذات مش مضمونة علشان كده

دي اكتر مادة بخاف منها

مع اني بحبها جدا و جبت فيها درجة كويسة في امتحانات السنة دي الحمد لله

انا مش بعتبرها مقياس خااااااالص

بس ده لحبي ليها

بس ده ميمنعشي اني اخاف منها

انا مش بخاف انا بترعب منها اوي

مع ان انا عارف اني لو خفت منها يبقي مش هفلح فيها

و خلاص ومش هجيب مجموع و لو جبت يبقي اخري معهد بجد

بس ربنا يوفقنا الي ما يحبه و يرضاه

و جزاك الله خيرا علي الموضوع و بجد بشكرك مرة تانية

و احب اعلق علي الجملة دي

اقولك

لان مثلا واحد يبقي جايب 90 او 91

و يقولك انا لو دخلت علوم مش هلحق كلية قمة فخليني في الرياضة و ادخل بيها هندسة

و انا ضد اي واحد يقول كده طبعا

و الله العظيم انا اعرف واحد كان جايب في 2 99 %

و تعرف جاب كام في 3

مجموع و هي لا يصدق بالنسبة لمجموعه في 2

جاب الاتنين علي بعض بالمستوي بكله 95

طبعا لحق هندسة مع انه مش بيحبها بس دخلها علشان كلية قمة و خلاص

اشكرك علي هذا الراي و احترمه جدا

جزاكي الله خيرا

اهلا شريف اذيك اية الاحوال معاك

اعتقد انك متفق معايا فى الراى

ولكن انا اتعارض معك فى كلمة ( جزاكى الله خيرا) ______ ( جزاك الله خيرا )

:lol: مقبولة منك بس :mad:

اذكر الله
06-09-2008, 02:41 AM

عندك حق والله يا منة اللى يدخل اى كلية دلوقتى الناس تفكر انة فاشل او مش زاكر كويس عمر ما فى حد انه يفكر ان دة قضاء ربنا ان ربنا شايف له الخير هنا لا ابدا وعلى فكرة كل اللى خارجين تجارة دلوقتى مستقبلهم هايل معظمهم بيشتغل برة دلوقتى وبمرتبات خيالية واهلهم بيفتخروا بيهم اشمعنى دلوقتى;)

وكذلك حقوق معظمهم دلوقتى بيشتغل فى البلاد السياحية زى شرم والغردقة والاسكندرية لانهم بردة بيشتغلوا محامين فى الشركات هناك واللى بيطلع محامى ووكيل نيابة اومعيد او دكتور يالا بقى مفيش حد راضى بس بدام الشخص مقتنع بنفسة خلاص مش يهمه حد لان دلوقتى مفيش حد بيحب الخير لحد:(ربنا يوفقك يارب ومش يشمت فيك حد ومتشكر على مرورك

خلاص يا اية بقى متخفيش انا هساعدك ان شاء الله الفيزياء مادة ساحرة بجد وبتقولى كدة من دلوقتى

انت ممكن تكون شايفه سهل وده تبع المدرس اللى انت بتاخد عنده اللى بيديك حاجات من بره

لكن انا بعتمد على النماذج والمدرسه بس

والله يااحمد المدرس بتاعى كان بياخد عندة كتير غيرى بس بردة بيشتكوا يا ابنى مش لازم تتعود على المدرس بتاعك وبس لا لازم تحل من هنا وهنا ما المدرس حصتة محدودة مش معقول ياعنى هيقولك كل الافكار لا لازم تبحت انت بنفسك وان معرفتش حاجة رحله وانت بتصحح واجبك او بعد الحصة وكدة يعنى صرف نفسك والف مبروك يا سيدى كدة على الكلية وادخل كدة وانت متفائل مش معقول يعنى هنخسر كل حاجة ولعلمك كان فى مسالة فىكانت فى الامتحان كنت والله قبلها بيوم شايفها هنا فى المنتدى بحلها يمكن هى دى بجد الفكرة الجديدة اللى عمرها ما وردت عليا مكنتش مصدق نفسى والله والله ان ما كنت شفتها كنت معرفتش احلها انما باقى الفكار كنت اتعود عليها ماعدا طبعا اخر سؤال والمسالة اللى مكانش فيها ن حلتها عادى وسبت نون زى ماهي لاقتها راحت مع بعضها يالا الحمد لله

لا لا يا شريف عارف انا لو قابلتنى مسالة صعبة والله بعقد افكر فيها ويبقى عندى شغف فظيع وهموت واعرف بتتحل ازاى طب اية الفكر اللى فيها ومجاتش على بالى ومش بسريح خالص حتى ولو نمت اقعد اتخيل المسالة قدامى كنت بتضايق اوى لانى بقى عاوز انام بس مفيش فايضة بردة بس يالا بس انا عاوزك يا شريف دايما مش تيئس صدقنى ان كانت صعبة قولها صعبة على نفسك وقولها انا هحلك وان معرفتش هحاول تانى خد المسالة عناد يعنى وعاند معها وثق بنفسك دى حتة مسالة يعنى مش بتفكر انما انت عاقل عشان كدة العب عليها لحد ما تعرف ميتها انا حاسس ان انا بقيت بكلام كلام صايع:d بس ولا يهمك مش تستسلم ابدا واعرف انك لازم تتعب علشان تدخل الكلية اللى انت عاوزها ان شاء الله ومش تحط فى دماخك انك مرعوب لان لو قلت انك كدة هتبقى مش هتفلح زى ما انت قلت دايما اتفائل خير وربنا يوفقك يارب ومتشكر على مرورك

واحب ان اشكر استاذ محمد سرور على تثبيتة بالموضوع

احمد الديب ( ابو زياد )
06-09-2008, 02:46 AM
انتظروا سحر رياضة 2

فى الغرف الصوتية بعد العيد

الله والله الغرف الصوتيه وحشتنا يا استاذ محمد

خلاص منتظرين ان شاء الله

mena288
06-09-2008, 02:47 AM
[quote=batista enas;743282]

عندك حق والله يا مينا اللى يدخل اى كلية دلوقتى الناس تفكر انة فاشل او مش زاكر كويس عمر ما فى حد انه يفكر ان دة قضاء ربنا ان ربنا شايف له الخير هنا لا ابدا وعلى فكرة كل اللى خارجين تجارة دلوقتى مستقبلهم هايل معظمهم بيشتغل برة دلوقتى وبمرتبات خيالية واهلهم بيفتخروا بيهم اشمعنى دلوقتى;)

كلام جميل لا ينقصة غير ما فعلتة فى الافتباس ^_^

القائد السفاح أبو العباس الاسود
06-09-2008, 04:35 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ,,,,

موضوعك excellent

اولا : جزاك الله خيــــــــــرا عليه و فى ميزان

حسناتك .

ثانيا : حب الشخص للرياضيات نابعة من حب

و رغبة من جواه يعنى انا مثلا جايب 98.05%

والبيت كله مقلوب عليا علشان ادخل علمى علوم

لان على و جهة النظر المجموع حرام فى الرياضيات

وكلمة دكتور اثقـــــــــــــل من كلمة مهندس

لكن تمسكت بالرياضيات 2

و مستوى رياضيات

و أقتصاد واحصاء

يعنـــــــــــى لو حاجة منهم خانتنى حتكون نهايتى

لكن أنصح الجميع :

( 1 ) : الرياضيات 2 مش سهلة ومش صعبة

وكل الموضوع ثقة بالنفس و حماس عقلى

وتمسك بالطلب والامل ومحدش ياخدوها مقياس مما حدث السنة اللى فاتت

مش شرط .

( 2) : الموقع به اساتذة اكفاء فى المادة مثل

استاذ محمد سرور Maths Master

فلازم نستغل اساتذتنا بقدر يمنع تكون الافكار الطائشة فى المادة

و مـــــــــــــــــن الاخـــــــــــــــــــــــــر :

شروط الثانوية العامة :

( 1 ) : الثقة بالنفـــــــــــــــــــــــــــــــــس

( 2 ) : العمل من بداية السنــــــــــــــــــــة

( 3 ) : اعصابك حطها فى تلاجــــــــــــــة

06-09-2008, 11:05 PM
خلاص يارياضيات مليت .. من معادلاتك ومسائلك هجيت

صعوبتك تفتت الصخر تفتيت .. وفي الأختبار أنا دجيت

ومع الراسبين صفيت .. وبسببك بكيت وونيت

ومنك جلست في البيت .. ومع الزقرت شبيت

من دروسك ياما عانيت .. وبحصصك ياما شقيت

خلاص جنيت .. وشعر رأسي شديت

وحافي في الشارع مشيت .. ومن أغلى الناس تبريت

وعن الأكل صديت ..وبعز الصيف شتيت

وبسببك في الجيب باكيت .. وبسببك أسمي نسيت

مدرسك ياما ترجيت .. وعلى ايده حبيت

ولشرعي عنيت .. وفي أيامي لا ما تهنيت ولو إني أموت تمنيت

واتمنى ان تعجبـــــــــــــــــــــــــكم

اذكر الله
06-09-2008, 11:15 PM
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههه

ما شاء الله يا فارس قصيدة هايلة والله وجميلة بجد بس على فكرة انت كدة بتبوظ اللى انا بعملة بقى انا اديكم دفعة امل انكم تحبوا الرياضة علشان اكيد بعد السنة اللى فاتت محدش هيدخلها والكل هيكرها واد اية الرياضة بسيطة
ماشى يا عم فارس مقبولة منك بردة وفعلا قصيدة هايلة والله

06-09-2008, 11:23 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ,,,,,,,,,,,,

احنا بنشجعهم اكتر وانا من الناس اللى يعشقون الرياضيات .... حبة ضحكة وابتسامة شوية

رمضـــــــــــــــــــــــــــــــان كريم

Sherif Elkhodary
07-09-2008, 11:51 AM
خلاص يارياضيات مليت .. من معادلاتك ومسائلك هجيت

صعوبتك تفتت الصخر تفتيت .. وفي الأختبار أنا دجيت

ومع الراسبين صفيت .. وبسببك بكيت وونيت

ومنك جلست في البيت .. ومع الزقرت شبيت

خلاص جنيت .. وشعر رأسي شديت

وعن الأكل صديت ..وبعز الصيف شتيت

وبسببك في الجيب باكيت .. وبسببك أسمي نسيت

مدرسك ياما ترجيت .. وعلى ايده حبيت

ولشرعي عنيت .. وفي أيامي لا ما تهنيت ولو إني أموت تمنيت

واتمنى ان تعجبـــــــــــــــــــــــــكم

ههههههههههه

الله يطمنك

fathy 90
07-09-2008, 07:20 PM
.................................................. ..................

07-09-2008, 11:10 PM
لا للخوف من الرياضيات ,,,,,,

فهذة معادلة الرياضيات التى أخرجت العلماء .

ثقة بالنفس + عزيمة جادة + استغلال معطيات + تنظيم = عالم فذ أكيد

AbanoubAziz
08-09-2008, 11:51 PM
مشكور يا مان والله انا بحب الرياضة موت
وهما فى البيت هنا ضغطين عليا علشان اخد احياء
بس انا اساساً كنت قايل لهم من بداية السنة الى فاتت
انى لو جبت 99 % هدخل رياضة
علشان انا بعشق الرياضة

انا جايب 97.5 %

انا من اعدادى وانا بجيب الدرجات النهائية فى الرياضة

1 إعدادى 24 ترم اول و 24 ترم تانى
2 إعدادى 23.5 ترم اول و 24 ترم تانى
3 إعدادى 59 من 60

1 ثانوى 50 من 50 بأعمال السنة
2 ثانوى 49.5 من 50
3 ثانوى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ( الله واعلم )

اذكر الله
09-09-2008, 02:32 AM
AbanoubAziz
3 ثانوى 50 من 50

باذن الله اجدعن انت بس وان شاء الله هيحصل ويارب ينجحك انت واللى زيك يا رب ويجى الامتحان سهل وتخرجوا كدة ضامنين الدرجة النهائية ان شاء الله

♥έĻ-мΰšŧâρèdâ♥
09-09-2008, 11:06 PM
ابو الفوارس

ايه دهـ اللى قال الكلام ده اكيد اكيد اكيد شافنى معدية من قدامه http://sho3a.com/vb/images/smilies/inv.gif

او ممكن يكون شافنى وانا بحل مسائلة رياضةhttp://sho3a.com/vb/images/smilies/drag.gif هههههههههههه

ايوة علشان كده بيقولوى حافية القدمين اكمنى بحب
كاظــ http://www.sho3a.com/vb/images/smilies/marsa48.gif ـــم الســ http://www.sho3a.com/vb/images/smilies/marsa48.gif ـــاهر

الله يجازيك بوظت شغل batista enas :lol:

بس قصيدة جميلة وعارفة ان غرضها التسلية مش اكتر :cool:

AbanoubAziz ماشاء الله انا مش هحسد ولا حاجة ربنا معاكـ http://sho3a.com/vb/images/icons/icon10.gif

ودعواتك معانا وموفق :d

سلملم يا شباب

11-09-2008, 10:38 PM
لالالا ,,,, ديه للتسلى فقط ,,,,

مثلا فى افلام زمان فى الجاهلية بيقولوا " نحن قرابة عد ,عد عبد اليك عاريا عابدة اليمانية كيف نحفك ثانية ......... ) .

وقول الملعون " سليمه الكذاب عندما ادعى النبوة والتمثيل بسورة العصر

قال الملعون " ان اعطيناك الوحواح فصلى لربك و أرتاح ان شانك هو العجل النطاح """"""""

ديه كلها مهازل ولو قلناها يبقى بغرض السخرة الشديدة ,,,,,

ENG:3assoma
19-09-2008, 03:52 AM
علشان خاطري اللي يدخل ويمر على الموضوع يدعيلي اجيب مجموع الهندسه .. وجزاك الله خيرا على الموضوع
يعني ادتني شوية ثقه , أصل انا لسه قايم من على واجب التفاضل وحليت 7 من 12 مسأله بالعافيه في درس المشتقات العليا ...
ربنـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــ يستر ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــا

mostafa741
25-09-2008, 08:45 PM
جزاك الله كل الخير

Its My Life
28-09-2008, 08:45 PM
شكرا على النصائح المفيده ان شاء الله

ديناميكا
05-01-2012, 09:55 PM
على قكرة انا رياضة 2 وجايب 49.5 من50